^/X\ODL
Plissé's als garneering
Waar de Moeder
Vorstin is.
Voor de practische huisvrouw.
Een garneering, die altijd mooi en in
dit seizoen bovendien modern staat, ver
schaffen ons de plissé's. Wanneer wij er
echter gebruik van maken, doen wij dat
op groote schaal. Daarom geven deze beide
gekleede japonnen een voorbeeld. Links
ziet men een gekleede namiddagjapon met
een geplisseerdo shawl om de hooge hals
uitsnijding, welke op den rug in een punt
valt en van voren eindigt in een groote
strik. De geplisseerde garneerstof herhaalt
zich in de ceintuur en in de klokkende,
driehoekige ingezette stukken van den lan
gen rok. Men lette ook op de lage mouw
inzetting onder den arm.
De andere japon is gegarneerd met plis
sé's van dezelfde stof en ook met niets an
ders. De tot den grond reikende rok ver
toont een brccde, met een hoofdje opgezet
te volant, terwijl een smallere volant al
leen van achteren een schootje imiteert.
Ook de volants, die dienst doen als een
kort moüwtje, zijn met een hoofdje opge
zet en vestigen de aandacht op de moder
ne vierkante halsuitsnijding.
GEZONDHEIDSDICTATOREN.
Gebruik onschadelijke genotmiddelen!
Door Dr. I. de Vries.
Zoolang er dokters en patiënten bestaan,
bestaat ook de onverzoenlijke tegenstelling
tusschen de strenge en de zachte dokter.
Men zou bijna kunnen zeggen, dat elke
zieke den dokter heeft, dien hij verdient.
Dit kan men echter niet generaliseeren.
Ook tusschen dokters en patiënten bestaat
er een verhouding van mensch tot
mensch. Deze verhouding kan van het be
gin af aan een mislukking zijn, zoodat dok
ter en patiënt elkaar nooit vinden.
Vele menschen hebben een dokter noo-
dig, die hun als een dictator zijn wil op
legt, aan wien zij zich onvoorwaardelijk
kunnen onderwerpen, zonder te vragen.
Velen hangen aan een dokter, die kortaf
en brommerig is en kunnen een dokter,
die het contact met zijn patiënten liever
zoekt langs den weg van wcderzijdsch aan
voelen, eenvoudig niet uitstaan. Er zijn er
ook, die den dokter slechts zien als vriend
en medestrijder, die zij aan zij met zijn
patiënt de ziekte helpt te bestrijden.
In vele gevallen hangt de genezing voor
een niet onbelangrijk deel af van deze
psychologische verhouding van den arts
ten opzichte van zijn patiënt en omge
keerd. Het meeste succes zal die arts heb
ben, die beschikt over zooveel aanvoelings
vermogen, en ook in staat is om zooveel
verschillende houdingen aan te nemen,
dat hij elke patiënt kan behandelen op de
wijze, dio het best met zijn karakter in
overeenstemming is. Een jonge, onervaren
en onbedachtzame patiënt moet anders
worden behandeld dan MD oude, die al
vaak ziek is geweest. Een grillige, onzelf
standige vrouw moet anders behandeld
worden dan een eigenzinnige man. Verder
moet do arts er steeds rekening mee hou
den, in welke omgeving zijn patiënt leeft,
onder welke sociale omstandigheden en in
welken gemoedstoestand. De beste en doel
matigste voorschriften worden nutteloos
en schadelijk, als de zieke ze in zijn om
standigheden slechts met groote opofferin
gen of onvolledig kan uitvoeren. Ook in
de geneeskunde ovcrheerscht helaas vaak
een leus of een mode. Ken behandelings
methode, dio juist in het middelpunt der
belangstelling staat, krijgt de voorkeur,
ook in gevallen, waarin een andere wel
licht beter zou zijn. Daarbij wordt vaak
buiten beschouwing gelaten, wat de erva
ring van lange jaren heeft geleerd.
Het duidelijkst komt dit tot uiting bij
vele dieetvoorschriften. Er zijn artsen, wier
voornaamste geneesmiddel het verbod is.
Zij bekommeren er zich niet om, welke on
rust de patiënt doormaakt, wanneer hij
voor de keus staat om óf naar het oordeel
van den dokter zijn gezondheid nog verder
te schaden óf zijn geheele leven in wanor
de te brengen althans voor zijn eigen
gevoel door een levenslange gewoonte
op te geven, ook al is die gewoonte (een
sigaar, een glas hier. een kopje koffie) in
de oogen van een buitenstaander nietig.
Vooral voor oude menschen kan zulk een
verbod noodlottig zijn. Het psvrhologisrh
effect van een gedwongen verandering der
levensgewoonten kan. zooals de ervaring
bewijst, zoo ongunstig zijn. dat het de voor-
deelen, welke aan de handhaving van het
verbod zijn verbonden, verre overtreft. Het
is veel beter om het gebruik van een scha
delijk genotmiddel tot een minimum te
beperken, maar dat minimum dan ook toe
te laten. Juist een zieke heeft een zekere
mate van genot en levensvreugde noodig.
Genotmiddelen zijn dan ook geen overbo
dige luxe, doch een onmisbaar bestanddeel
in het leven van menigeen. En een goede
arts beoefent de kunst, zijn patiënten op
te voeden tot levensvreugde. Kan hij daar
naast een volledig afschaffen van alle
schadelijke invloeden bereiken, zooveel te
beter, doch gaat dat niet, dan stelt hij zich
tevreden met een beperking er van en
eventueel met vervangen door iets onscha
delijks, zooals coffeïnevrije koffie, de in
ons land bekende koffie-Hag of nicoti-
nevrije tabak. Zoolang het welzijn van den
patiënt het niet gebiedend eischt, zal hij
echter een algeheel verbod achterwege la
ten. Zijn taak wordt hem vergemakkelijkt
door den vooruitgang der techniek op het
gebied van de veredeling van genotmidde
len.
MIDDEL TEGEN MEUBELLUCHTJES.
Een lucht van nieuwe meubels, medicijn
luchtjes in een kast e.d., verdwijnen door
het hout af te borstelen met een niet te
zwakke oplossing van kalium permanga-
naat. De donkere verkleuring van het hout
verdwijnt door verdunde waterstofsuper-
oxyde.
HET MATRIARCHAAT BIJ DE
TOEAREGS.
Wanneer in een reisbeschrijving iets
wordt verteld van de woestijnvolken, die
zich in de Sahara ophouden, ontbreekt
daarin nooit een beschrijving der Toea-
regs. Dat komt, omdat zij in meer dan
één opzicht een bijzonder merkwaardig
volk vormen. Zij bewonen het uitgestrekte
gebied van de Midden-Sahara, waar zich
rondom de groote oase van Gadames een
aantal kleinere oasen en vindplaatsen van
water bevinden. Zij zijn bijzonder oorlogs
zuchtig en waren vroeger door hun roof
overvallen de schrik voor iedereen, die in
de woestijn wat te maken had. Ook de
legers, die Frankrijk en Italië in Afrika
hebben, hadden veel van de Toearegs te
lijden. Aan deze toestanden hebben de
auto's en vliegtuigen, waarmee reizigers
en militairen zich snel kunnen verplaat
sen, gelukkig een einde gemaakt. Toch
zijn de Toearegs nog een zeer merkwaar
dig volk, o.a. door hun bij alles op den
voorgrond tredendende matriarchaat (moe
derheerschappij):
Bij ons hecrscht het patriarchaat (va-
derheerschappij). De vader neemt voor
zijn kind beslissingen; het draagt ook zijn
naam en maakt deel uit van zijn familie.
Eenzelfde rol vervult de moeder bij die
volksstammen, waar het matriarchaat
heerscht. De positie van de vrouw is daar
altijd wel beter dan bij de primitieve vol
keren, die leven onder het patriarchaat.
Zelden neemt de vrouw echter zulk een
machtspositie in als bij de Toearegs het
geval is. De vrouwen van een Toeareg-
stam, die zijn voornaamste nederzetting
bij Gadames heeft, hebben zich eens bij
de vertegenwoordigers van een Europee-
sche mogendheid erover beklaagd, dat zij
steeds onderhandelden met do mannen en
niet met haar, terwijl zij het toch waren,
die volgens het oeroude woestijnrecht de
besluiten moesten nemen.
Inderdaad oefenen de vrouwen bij de
Toearegs nog steeds een bcslissenden in
vloed uit. Een Europeaan kan het zich ter
nauwernood indenken, hoe zij in allo
kwesties van werkelijk belang het beslis
sende woord spreken. Zoo werden hun
gevechten eveneens gevoerd volgens den
raad, dien de moeder van den sjeik gaf.
Bij de Toearegs zijn de vrouwen bovendien
in bijzondere mate de draagsters van hun
beschaving. Zij zijn het, die de dicht
kunst en muziek beoefenen en door haar
toedoen is de taal der Toearegs zeer rijk
geworden op het gebied, van poëtische uit
drukkingen, die een verrassend intellectu
eel leven verraden.
De Toearegs, die zijn voortgekomen uit
den grooteren stam van de Asghers, doen
reeds door hun uiterlijk bijzondere eigen
schappen vermoeden. Zoowel de mannen
als do vrouwen zijn groot en slank. Ilun
moedige gezichten met de scherpe, flikke
rende oogen hebben hun den bijnaam be
zorgd van „de adelaars der woestijn". Alle
schrijvers bewonderen de wijze, waarop
zij hun lichaam weten te beheerschen, wat
zich uit in een vecrkrachtigen tred bij de
mannen, een soepel voortglijden van de
vrouwen.
Do Toearegs zijn herders en paarden
fokkers, doch geen kooplieden in den
eigenlijken zin van het woord. In de
woestijnstad Gadames zijn echter ook er
varen handelaars, die uit dezen stam zijn
voortgekomen. Zij trekken met hun kara
vanen naar de Soedan in het Zuiden, naar
het land ten Oosten van de Nijl en zelfs
naar de kust van de Middellandsche Zee
in het Noorden.
Zij zijn wellicht het eenige volk ter
wereld, waarbij alleen de mannen sluiers
AANTREKKELIJKE
HERFSTHOEDEN.
Vooral de kleine dé
tails van het toilet zijn
dezen herfst bijzonder
aardig en practisch.
Hetzolfde kan van de
hoeden worden gezegd.
Die vreemde hoedvor-
vormen practisch? zal
menigeen vragen, doch
bij nader inzien zal zij
ons gelijk moeten ge
ven. Juist door de groo
te verscheidenheid,
door het toelaten van
de meest grillige lijnen
kan men voor elk ge
zicht, voor elk kapsel
iets geschikts vinden.
De groote, platte vilten
baretten zijn opgevolgd
door vilthoeden met 'n
van achter en op zij
hoog opgeslagen rand,
die van voor diep in het gezicht staat.
Het Jagershoedje staat chic bij sportieve
kleeding en wordt liefst in dezelfde kleur
als de japon of het mantelpak gekozen.
De bol is hier hooger, terwijl de garnee
ring door middel van een enkele veer
zeer toepasselijk is.
Op straat en voor den namiddag is een
hoed van soepel, donker vilt met een
brecdcn rand en individueel geplooide bol
zeer geschikt. Bijzonder mooi is echter de
elegante driehoekige hoed van fluweel of
zijdevilt, die gegarneerd wordt door een
met clips bevestigde voile en uitstekend
staat hij een elegant flmveelen mantcl-
costuum, of hij een namiddagjapon met
een bontmantel.
OANGMEUBILAIR
ÉÉN STUK.
In menige gang moet
men naar alle kanten
uitkijken en loopen
voor de dingen, die
men noodig heeft: kap
stok, parapluiebak en
spiegel. Hoeveel prak
tischer is dan een meu
bel uit één stuk! In 'n
kleine woning is het
bovendien een uitkomst
uit een oogpunt van
plaatsgebrek en snelle
reiniging. In het kastje
kunnen overschoenen
worden geborgen en
wat men verder in do
gang noodig heeft.
Daarnaast vinden pa-
rapluies en wandel
stokken een plaatsje.
Op de hoek bevindt
zich een kapstok, waar
aan de bezoekers hun
goed kunnen hangen.
(De huisvrouw zelf
heeft de goede gewoon
te aangenomen, haar
goed steeds op de
slaapkamer te brengen, waar het niet door
langsloopen e.d. te lijden heeft). De groote
spiegel met randlicht, maakt van het ge
heel een mooi stuk meubilair. De spiegel
zit vast aan den muur: het kastje met
aanhang kan gemakkelijk worden verscho
ven.
dragen. Zè dienen alleen tot bescherming
tegen het fijne woestijnzand en de bran
dende zonnestralen; daarom maken de
vrouwen er slechts zelden gebruik van
Deze sluiers, die men eigenlijk beter
gezichtsdoeken zou kunnen noemen, be
dekken het geheele onderstuk van het go-
zicht en laten alleen de oogen vrij. Zo zijn
ter weerszijden bevestigd aan de burnoes,
het kleedingstuk van alle woestijnbewo
ners, dat het geheele hoofd tot en met het
voorhoofd bedekt. Juist door hun sluiers,
die de felle oogen vrijlaten, zien de Toea-
rogs er schrikaanjagend uit, te meer, waar
hun wreedheid algemeen bekend is. De
huursoldaten der Noord-Afrikaanschc roo-
vervorsten sidderen evenzeer voor hen als
de verloren zonen van het vreemdelingen
legioen en de Soedannegers. dio steeds
wanneer zij in handen der Toearegs val
len, hen als slaven moeten dienen. Aan
deze toestanden heeft de moderne bescha
ving nog zoo goed als niets kunnen veran
deren. evenmin als ann het feit, dat de
Toeareg nog steeds gewend is om de vrou
wen van zijn stam cn in zekeren zin alle
vrouwen als zijn meerderen te beschouwen.
INDRUKKEN VAN DE HERFSTMODE.
De hoeden zijn schilderachtig van vorm
en versierd met zijden koorden, stiksels en
veeren.
De taille is iets omhoog geschoven, ter
wijl de lijfjes boxen de nauwsluitende cein
tuur licht overblouscn. Aan de ceintuurs
moet groote aandacht worden besteed,
want daarvan hangt vaak het cachet van
een eenvoudig japonnetje af.
De mouwen maken een groote verande
ring door. Vaak loopt een breedc streep
van de halsuitsnijding over do schouder,
tot halverwege de bovenarm. Hierdoor
wordt de afhangende schouderlijn geaccen
tueerd, die zulk een tegenstelling vormt
met het silhouet, waaraan wij ons hadden
gewend.
De rokken worden zoo nauxv mogelijk
gehouden. Bij gekleede japonnen gaat de
ruimte, die eerst onder de knie begint, al
tijd over in een sleepje.
Linten en strikken zijn weer modern.
Een rij van boven elkaar geplaatste strik
jes vormt vaak de eenige garneering van
een zijden blouse.
Om elkaar gedraaide banden zijn voor
halsuitsnijdingen en ceintuurs nog steeds
gewild.
Gebreide jumpers van zachte wol wor
den gedragen met een wildleeren ceintuur;
de mouwen zijn om de elleboog wijd.
De overgangsmantels vertoonen vaak
een raglanmodel en groote zakken. In geen
geval worden de schouders opgevuld. Het
doel is, de natuurlijke schoudervorm te la
ten uitkomen.
De spitse of ronde halsuitsnijding wordt
steeds meer verdrongen door ronde kra
gen, om de. hals gebonden drapeeringen,
hooge Greta Garbo-kragen en groote strik
ken.
WENKEN VOOR DE KEUKEN.
Gebak, dat bewaard moet worden, mag
eerst in een blikken of porseleinen doos
worden gesloten, als het geheel is afge
koeld.
Voor het invetten van een bakblik mag
slechts ongezouten boter worden gebruikt,
omdat men anders groote kans heeft op
vastkleven van het gebak aan het blik.
Voor het binden van soepen en sausen
kan men, behalve van tarwe, rijst- of aard
appelmeel, ook gebruik maken van rauwe
geraspte aardappels.
Wildbraad moet, als het klaar is voor
de pan, altijd met citroensap worden be
druppeld. Het vleesch wordt hierdoor mal-
-'•"r en verliest zijn al te sterke smaak.
MODERNE SIERADEN.
MEN MOET ZE WETEN TE DRAOEN.
Het dragen van sieraden is een kunst,
die een fijn aanvoelen van de algomeeno
stijl der mode vereischt. Komt er een
nieuwe mode, dan is het niet elke vrouw
duidelijk, welke genre van sieraden daar
bij past. Ook bij het dragen van sieraden
is begrip van de heerschcnde mode noo
dig naast de tact, die het ten allen tijde
vereischt Het is veel gemakkelijker, om
een nieuw hoedmodel volgens do eischen
der mode op te zetten, een shawl of een
strik te knoopen e.d.
De sieraden moeten zich aanpassen bij
de kleeding. die op het oogenblik mode is.
Nu in het komende seizoen de taille iets
hooger schijnt te vallen, terwijl alles
wordt gedaan ora de onderste helft van
het lichaam langer tc laten lijken, moet
de halsketting niet te lang zijn. De han
ger moet op de hals of borst liggen en
niet ergens tusschen buste en taille rond-
bengelen.
Of een sieraad flatteus Is, hangt er ook
van af. of het op do huid, dan wel op de
stof der kleeding wordt gedragen. Grovere
weefsels vercischen massievere sieraden,
terwijl de fijne stoffen van de avondklee-
ding kleinere sieraden in sierlijker uit
voering verlangen.
Nu er zoQveel aandacht wordt besteed
aan de ceituurs, blijkt er een groote voor
liefde voor mooie ceintuursluitingen, die
vaak in den vollen zin van het woord
den naara van sieraad verdienen. Bijzon
der mooi staat het, wanneer men tegelijk
een bijpassende speld of clip draagt. Ori
gineel zijn de monogrammen cn andere
voorwerpjes, die van de ceintuurs afhan
gen. Er worden veel shawls en strikken,
die door decoratieve spelden worden be
vestigd. Dezelfde speld kan een anderen
keer op de hoed of baret worden gedra
gen
De moderne kapsels laten het oor vrij,
vandaar dat men veel oorbellen en oor
clips ziet.
Zoowel bij korte mouwen als op de stof
van de lange mouw worden breedc arm
banden gedragen.
Bij al deze aanwijzingen dient men
echter in het oog te houden, dat een sie
raad zijn taak slechts dan vervult, wan
neer het werkelijk siert. Het moet niet
alleen overeenstemmen met de eischen
der mode, doch ook met het type van de
draagster. In het dragen van haar siera
den toont de vrouw haar smaak en be
schaving.
HOE VAAK LUCHTEN WIJ?
's Winters blijven wij geregeld do ka
mera luchten, al zullen wij dit uit zuinig
heid niet vaker of langer doen dan noodig
is. Wanneer do temperatuur zich om het
vriespunt beweegt, is het voldoende om de
kamer 's morgens, voordat men gaat sto
ken, een half uur te luchten en 's middags
nog eens twintig minuten. Als het bepaald
flink vriest, is het voldoende om eenmaal
per dag gedurende een kwartier tc luch
ten.
GOEDE KNIPPATRONEN.
Ten gerieve van onze lezeressen stelt on
ze Moderedactrice uitstekende patronen
met fraaien pasvorm beschikbaar, die te
gen den kostenden prijs van f 0.58 worden
toegezonden, na overschrijving van dit
bedrag op Giro-rekening 191919 t.n.v. den
knlppatronendienst te 's-Gravenhage. Pa
tronen kunnen ook per brief aangevraagd
worden met hijslultlng van f 0.58 in post
zegels aan de Moderedactie van dit blad,
Muzenstraat 5 B. te 's-Gravenhage. Do
natronen worden U tegetijk met een num
mer van ons nieuwe Modeblad, waar on
geveer 50 modellen zijn afeebehceld, toege
zonden. Denkt U er vóóral aan do Juiste
maat en het nummer op te geven?