^/X\ODL Plissé's als garneering Waar de Moeder Vorstin is. Voor de practische huisvrouw. Een garneering, die altijd mooi en in dit seizoen bovendien modern staat, ver schaffen ons de plissé's. Wanneer wij er echter gebruik van maken, doen wij dat op groote schaal. Daarom geven deze beide gekleede japonnen een voorbeeld. Links ziet men een gekleede namiddagjapon met een geplisseerdo shawl om de hooge hals uitsnijding, welke op den rug in een punt valt en van voren eindigt in een groote strik. De geplisseerde garneerstof herhaalt zich in de ceintuur en in de klokkende, driehoekige ingezette stukken van den lan gen rok. Men lette ook op de lage mouw inzetting onder den arm. De andere japon is gegarneerd met plis sé's van dezelfde stof en ook met niets an ders. De tot den grond reikende rok ver toont een brccde, met een hoofdje opgezet te volant, terwijl een smallere volant al leen van achteren een schootje imiteert. Ook de volants, die dienst doen als een kort moüwtje, zijn met een hoofdje opge zet en vestigen de aandacht op de moder ne vierkante halsuitsnijding. GEZONDHEIDSDICTATOREN. Gebruik onschadelijke genotmiddelen! Door Dr. I. de Vries. Zoolang er dokters en patiënten bestaan, bestaat ook de onverzoenlijke tegenstelling tusschen de strenge en de zachte dokter. Men zou bijna kunnen zeggen, dat elke zieke den dokter heeft, dien hij verdient. Dit kan men echter niet generaliseeren. Ook tusschen dokters en patiënten bestaat er een verhouding van mensch tot mensch. Deze verhouding kan van het be gin af aan een mislukking zijn, zoodat dok ter en patiënt elkaar nooit vinden. Vele menschen hebben een dokter noo- dig, die hun als een dictator zijn wil op legt, aan wien zij zich onvoorwaardelijk kunnen onderwerpen, zonder te vragen. Velen hangen aan een dokter, die kortaf en brommerig is en kunnen een dokter, die het contact met zijn patiënten liever zoekt langs den weg van wcderzijdsch aan voelen, eenvoudig niet uitstaan. Er zijn er ook, die den dokter slechts zien als vriend en medestrijder, die zij aan zij met zijn patiënt de ziekte helpt te bestrijden. In vele gevallen hangt de genezing voor een niet onbelangrijk deel af van deze psychologische verhouding van den arts ten opzichte van zijn patiënt en omge keerd. Het meeste succes zal die arts heb ben, die beschikt over zooveel aanvoelings vermogen, en ook in staat is om zooveel verschillende houdingen aan te nemen, dat hij elke patiënt kan behandelen op de wijze, dio het best met zijn karakter in overeenstemming is. Een jonge, onervaren en onbedachtzame patiënt moet anders worden behandeld dan MD oude, die al vaak ziek is geweest. Een grillige, onzelf standige vrouw moet anders behandeld worden dan een eigenzinnige man. Verder moet do arts er steeds rekening mee hou den, in welke omgeving zijn patiënt leeft, onder welke sociale omstandigheden en in welken gemoedstoestand. De beste en doel matigste voorschriften worden nutteloos en schadelijk, als de zieke ze in zijn om standigheden slechts met groote opofferin gen of onvolledig kan uitvoeren. Ook in de geneeskunde ovcrheerscht helaas vaak een leus of een mode. Ken behandelings methode, dio juist in het middelpunt der belangstelling staat, krijgt de voorkeur, ook in gevallen, waarin een andere wel licht beter zou zijn. Daarbij wordt vaak buiten beschouwing gelaten, wat de erva ring van lange jaren heeft geleerd. Het duidelijkst komt dit tot uiting bij vele dieetvoorschriften. Er zijn artsen, wier voornaamste geneesmiddel het verbod is. Zij bekommeren er zich niet om, welke on rust de patiënt doormaakt, wanneer hij voor de keus staat om óf naar het oordeel van den dokter zijn gezondheid nog verder te schaden óf zijn geheele leven in wanor de te brengen althans voor zijn eigen gevoel door een levenslange gewoonte op te geven, ook al is die gewoonte (een sigaar, een glas hier. een kopje koffie) in de oogen van een buitenstaander nietig. Vooral voor oude menschen kan zulk een verbod noodlottig zijn. Het psvrhologisrh effect van een gedwongen verandering der levensgewoonten kan. zooals de ervaring bewijst, zoo ongunstig zijn. dat het de voor- deelen, welke aan de handhaving van het verbod zijn verbonden, verre overtreft. Het is veel beter om het gebruik van een scha delijk genotmiddel tot een minimum te beperken, maar dat minimum dan ook toe te laten. Juist een zieke heeft een zekere mate van genot en levensvreugde noodig. Genotmiddelen zijn dan ook geen overbo dige luxe, doch een onmisbaar bestanddeel in het leven van menigeen. En een goede arts beoefent de kunst, zijn patiënten op te voeden tot levensvreugde. Kan hij daar naast een volledig afschaffen van alle schadelijke invloeden bereiken, zooveel te beter, doch gaat dat niet, dan stelt hij zich tevreden met een beperking er van en eventueel met vervangen door iets onscha delijks, zooals coffeïnevrije koffie, de in ons land bekende koffie-Hag of nicoti- nevrije tabak. Zoolang het welzijn van den patiënt het niet gebiedend eischt, zal hij echter een algeheel verbod achterwege la ten. Zijn taak wordt hem vergemakkelijkt door den vooruitgang der techniek op het gebied van de veredeling van genotmidde len. MIDDEL TEGEN MEUBELLUCHTJES. Een lucht van nieuwe meubels, medicijn luchtjes in een kast e.d., verdwijnen door het hout af te borstelen met een niet te zwakke oplossing van kalium permanga- naat. De donkere verkleuring van het hout verdwijnt door verdunde waterstofsuper- oxyde. HET MATRIARCHAAT BIJ DE TOEAREGS. Wanneer in een reisbeschrijving iets wordt verteld van de woestijnvolken, die zich in de Sahara ophouden, ontbreekt daarin nooit een beschrijving der Toea- regs. Dat komt, omdat zij in meer dan één opzicht een bijzonder merkwaardig volk vormen. Zij bewonen het uitgestrekte gebied van de Midden-Sahara, waar zich rondom de groote oase van Gadames een aantal kleinere oasen en vindplaatsen van water bevinden. Zij zijn bijzonder oorlogs zuchtig en waren vroeger door hun roof overvallen de schrik voor iedereen, die in de woestijn wat te maken had. Ook de legers, die Frankrijk en Italië in Afrika hebben, hadden veel van de Toearegs te lijden. Aan deze toestanden hebben de auto's en vliegtuigen, waarmee reizigers en militairen zich snel kunnen verplaat sen, gelukkig een einde gemaakt. Toch zijn de Toearegs nog een zeer merkwaar dig volk, o.a. door hun bij alles op den voorgrond tredendende matriarchaat (moe derheerschappij): Bij ons hecrscht het patriarchaat (va- derheerschappij). De vader neemt voor zijn kind beslissingen; het draagt ook zijn naam en maakt deel uit van zijn familie. Eenzelfde rol vervult de moeder bij die volksstammen, waar het matriarchaat heerscht. De positie van de vrouw is daar altijd wel beter dan bij de primitieve vol keren, die leven onder het patriarchaat. Zelden neemt de vrouw echter zulk een machtspositie in als bij de Toearegs het geval is. De vrouwen van een Toeareg- stam, die zijn voornaamste nederzetting bij Gadames heeft, hebben zich eens bij de vertegenwoordigers van een Europee- sche mogendheid erover beklaagd, dat zij steeds onderhandelden met do mannen en niet met haar, terwijl zij het toch waren, die volgens het oeroude woestijnrecht de besluiten moesten nemen. Inderdaad oefenen de vrouwen bij de Toearegs nog steeds een bcslissenden in vloed uit. Een Europeaan kan het zich ter nauwernood indenken, hoe zij in allo kwesties van werkelijk belang het beslis sende woord spreken. Zoo werden hun gevechten eveneens gevoerd volgens den raad, dien de moeder van den sjeik gaf. Bij de Toearegs zijn de vrouwen bovendien in bijzondere mate de draagsters van hun beschaving. Zij zijn het, die de dicht kunst en muziek beoefenen en door haar toedoen is de taal der Toearegs zeer rijk geworden op het gebied, van poëtische uit drukkingen, die een verrassend intellectu eel leven verraden. De Toearegs, die zijn voortgekomen uit den grooteren stam van de Asghers, doen reeds door hun uiterlijk bijzondere eigen schappen vermoeden. Zoowel de mannen als do vrouwen zijn groot en slank. Ilun moedige gezichten met de scherpe, flikke rende oogen hebben hun den bijnaam be zorgd van „de adelaars der woestijn". Alle schrijvers bewonderen de wijze, waarop zij hun lichaam weten te beheerschen, wat zich uit in een vecrkrachtigen tred bij de mannen, een soepel voortglijden van de vrouwen. Do Toearegs zijn herders en paarden fokkers, doch geen kooplieden in den eigenlijken zin van het woord. In de woestijnstad Gadames zijn echter ook er varen handelaars, die uit dezen stam zijn voortgekomen. Zij trekken met hun kara vanen naar de Soedan in het Zuiden, naar het land ten Oosten van de Nijl en zelfs naar de kust van de Middellandsche Zee in het Noorden. Zij zijn wellicht het eenige volk ter wereld, waarbij alleen de mannen sluiers AANTREKKELIJKE HERFSTHOEDEN. Vooral de kleine dé tails van het toilet zijn dezen herfst bijzonder aardig en practisch. Hetzolfde kan van de hoeden worden gezegd. Die vreemde hoedvor- vormen practisch? zal menigeen vragen, doch bij nader inzien zal zij ons gelijk moeten ge ven. Juist door de groo te verscheidenheid, door het toelaten van de meest grillige lijnen kan men voor elk ge zicht, voor elk kapsel iets geschikts vinden. De groote, platte vilten baretten zijn opgevolgd door vilthoeden met 'n van achter en op zij hoog opgeslagen rand, die van voor diep in het gezicht staat. Het Jagershoedje staat chic bij sportieve kleeding en wordt liefst in dezelfde kleur als de japon of het mantelpak gekozen. De bol is hier hooger, terwijl de garnee ring door middel van een enkele veer zeer toepasselijk is. Op straat en voor den namiddag is een hoed van soepel, donker vilt met een brecdcn rand en individueel geplooide bol zeer geschikt. Bijzonder mooi is echter de elegante driehoekige hoed van fluweel of zijdevilt, die gegarneerd wordt door een met clips bevestigde voile en uitstekend staat hij een elegant flmveelen mantcl- costuum, of hij een namiddagjapon met een bontmantel. OANGMEUBILAIR ÉÉN STUK. In menige gang moet men naar alle kanten uitkijken en loopen voor de dingen, die men noodig heeft: kap stok, parapluiebak en spiegel. Hoeveel prak tischer is dan een meu bel uit één stuk! In 'n kleine woning is het bovendien een uitkomst uit een oogpunt van plaatsgebrek en snelle reiniging. In het kastje kunnen overschoenen worden geborgen en wat men verder in do gang noodig heeft. Daarnaast vinden pa- rapluies en wandel stokken een plaatsje. Op de hoek bevindt zich een kapstok, waar aan de bezoekers hun goed kunnen hangen. (De huisvrouw zelf heeft de goede gewoon te aangenomen, haar goed steeds op de slaapkamer te brengen, waar het niet door langsloopen e.d. te lijden heeft). De groote spiegel met randlicht, maakt van het ge heel een mooi stuk meubilair. De spiegel zit vast aan den muur: het kastje met aanhang kan gemakkelijk worden verscho ven. dragen. Zè dienen alleen tot bescherming tegen het fijne woestijnzand en de bran dende zonnestralen; daarom maken de vrouwen er slechts zelden gebruik van Deze sluiers, die men eigenlijk beter gezichtsdoeken zou kunnen noemen, be dekken het geheele onderstuk van het go- zicht en laten alleen de oogen vrij. Zo zijn ter weerszijden bevestigd aan de burnoes, het kleedingstuk van alle woestijnbewo ners, dat het geheele hoofd tot en met het voorhoofd bedekt. Juist door hun sluiers, die de felle oogen vrijlaten, zien de Toea- rogs er schrikaanjagend uit, te meer, waar hun wreedheid algemeen bekend is. De huursoldaten der Noord-Afrikaanschc roo- vervorsten sidderen evenzeer voor hen als de verloren zonen van het vreemdelingen legioen en de Soedannegers. dio steeds wanneer zij in handen der Toearegs val len, hen als slaven moeten dienen. Aan deze toestanden heeft de moderne bescha ving nog zoo goed als niets kunnen veran deren. evenmin als ann het feit, dat de Toeareg nog steeds gewend is om de vrou wen van zijn stam cn in zekeren zin alle vrouwen als zijn meerderen te beschouwen. INDRUKKEN VAN DE HERFSTMODE. De hoeden zijn schilderachtig van vorm en versierd met zijden koorden, stiksels en veeren. De taille is iets omhoog geschoven, ter wijl de lijfjes boxen de nauwsluitende cein tuur licht overblouscn. Aan de ceintuurs moet groote aandacht worden besteed, want daarvan hangt vaak het cachet van een eenvoudig japonnetje af. De mouwen maken een groote verande ring door. Vaak loopt een breedc streep van de halsuitsnijding over do schouder, tot halverwege de bovenarm. Hierdoor wordt de afhangende schouderlijn geaccen tueerd, die zulk een tegenstelling vormt met het silhouet, waaraan wij ons hadden gewend. De rokken worden zoo nauxv mogelijk gehouden. Bij gekleede japonnen gaat de ruimte, die eerst onder de knie begint, al tijd over in een sleepje. Linten en strikken zijn weer modern. Een rij van boven elkaar geplaatste strik jes vormt vaak de eenige garneering van een zijden blouse. Om elkaar gedraaide banden zijn voor halsuitsnijdingen en ceintuurs nog steeds gewild. Gebreide jumpers van zachte wol wor den gedragen met een wildleeren ceintuur; de mouwen zijn om de elleboog wijd. De overgangsmantels vertoonen vaak een raglanmodel en groote zakken. In geen geval worden de schouders opgevuld. Het doel is, de natuurlijke schoudervorm te la ten uitkomen. De spitse of ronde halsuitsnijding wordt steeds meer verdrongen door ronde kra gen, om de. hals gebonden drapeeringen, hooge Greta Garbo-kragen en groote strik ken. WENKEN VOOR DE KEUKEN. Gebak, dat bewaard moet worden, mag eerst in een blikken of porseleinen doos worden gesloten, als het geheel is afge koeld. Voor het invetten van een bakblik mag slechts ongezouten boter worden gebruikt, omdat men anders groote kans heeft op vastkleven van het gebak aan het blik. Voor het binden van soepen en sausen kan men, behalve van tarwe, rijst- of aard appelmeel, ook gebruik maken van rauwe geraspte aardappels. Wildbraad moet, als het klaar is voor de pan, altijd met citroensap worden be druppeld. Het vleesch wordt hierdoor mal- -'•"r en verliest zijn al te sterke smaak. MODERNE SIERADEN. MEN MOET ZE WETEN TE DRAOEN. Het dragen van sieraden is een kunst, die een fijn aanvoelen van de algomeeno stijl der mode vereischt. Komt er een nieuwe mode, dan is het niet elke vrouw duidelijk, welke genre van sieraden daar bij past. Ook bij het dragen van sieraden is begrip van de heerschcnde mode noo dig naast de tact, die het ten allen tijde vereischt Het is veel gemakkelijker, om een nieuw hoedmodel volgens do eischen der mode op te zetten, een shawl of een strik te knoopen e.d. De sieraden moeten zich aanpassen bij de kleeding. die op het oogenblik mode is. Nu in het komende seizoen de taille iets hooger schijnt te vallen, terwijl alles wordt gedaan ora de onderste helft van het lichaam langer tc laten lijken, moet de halsketting niet te lang zijn. De han ger moet op de hals of borst liggen en niet ergens tusschen buste en taille rond- bengelen. Of een sieraad flatteus Is, hangt er ook van af. of het op do huid, dan wel op de stof der kleeding wordt gedragen. Grovere weefsels vercischen massievere sieraden, terwijl de fijne stoffen van de avondklee- ding kleinere sieraden in sierlijker uit voering verlangen. Nu er zoQveel aandacht wordt besteed aan de ceituurs, blijkt er een groote voor liefde voor mooie ceintuursluitingen, die vaak in den vollen zin van het woord den naara van sieraad verdienen. Bijzon der mooi staat het, wanneer men tegelijk een bijpassende speld of clip draagt. Ori gineel zijn de monogrammen cn andere voorwerpjes, die van de ceintuurs afhan gen. Er worden veel shawls en strikken, die door decoratieve spelden worden be vestigd. Dezelfde speld kan een anderen keer op de hoed of baret worden gedra gen De moderne kapsels laten het oor vrij, vandaar dat men veel oorbellen en oor clips ziet. Zoowel bij korte mouwen als op de stof van de lange mouw worden breedc arm banden gedragen. Bij al deze aanwijzingen dient men echter in het oog te houden, dat een sie raad zijn taak slechts dan vervult, wan neer het werkelijk siert. Het moet niet alleen overeenstemmen met de eischen der mode, doch ook met het type van de draagster. In het dragen van haar siera den toont de vrouw haar smaak en be schaving. HOE VAAK LUCHTEN WIJ? 's Winters blijven wij geregeld do ka mera luchten, al zullen wij dit uit zuinig heid niet vaker of langer doen dan noodig is. Wanneer do temperatuur zich om het vriespunt beweegt, is het voldoende om de kamer 's morgens, voordat men gaat sto ken, een half uur te luchten en 's middags nog eens twintig minuten. Als het bepaald flink vriest, is het voldoende om eenmaal per dag gedurende een kwartier tc luch ten. GOEDE KNIPPATRONEN. Ten gerieve van onze lezeressen stelt on ze Moderedactrice uitstekende patronen met fraaien pasvorm beschikbaar, die te gen den kostenden prijs van f 0.58 worden toegezonden, na overschrijving van dit bedrag op Giro-rekening 191919 t.n.v. den knlppatronendienst te 's-Gravenhage. Pa tronen kunnen ook per brief aangevraagd worden met hijslultlng van f 0.58 in post zegels aan de Moderedactie van dit blad, Muzenstraat 5 B. te 's-Gravenhage. Do natronen worden U tegetijk met een num mer van ons nieuwe Modeblad, waar on geveer 50 modellen zijn afeebehceld, toege zonden. Denkt U er vóóral aan do Juiste maat en het nummer op te geven?

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 7