De Franschen winnen de Zesdaagsche. De Leek en de Pijn. Amy Mollison op Schiphol. Onderhoud met de bekende vliegster. Bomaanslag op Tsjang Kai Sjek. Twee personen gedood, vier gewond. De maarschalk zelf bleef ongedeerd. Tokio: Naar het telegraaafagentschap Sjom- boen Rengo mededeelt, is op maarschalk Tsjang Kai Sjok, die zich in een specialen trein onderweg be vond naar Peking, teneinde met den Japanschen ge zant Ariosji te onderhandelen, een aanslag gepleegd. Toen de trein het station Erzumenzi passeerde, werd een bom geworpen, die den laatsten wagen trof. Twee ambtenaren uit het gevolg van den maar schalk werden gedood, vier gewond. Maarschalk Tsjang Kai Sjek en zijn intiemste me dewerkers bleven ongedeerd. Zij hebben later, zonder den vernielden wagon, de reis voortgezet naar Pe king. Volgens een nader bericht zijn twee personen ge arresteerd. Het agentschap meldt verder, dat de Chincesche censuur tot dusverre allo berichten over den aan slag heeft tegengehouden. PIJNENBURG EN VAN KEMPEN TWEEDE. Het Belgische koppel wint de 1000 galden premie. - Overweldigende belangstel ling op den laatsten avond. Do Amsterdamsche Zesdaagsche behoort weer tot het verleden. Het was Donderdagavond in het R.A.T.- gebouw te Amsterdam weer dezelfde sfeer als die welke ovor de slotavonden van de eorsto en tweede Amsterdamsche Zesdaagsche lag. Een in groote ge tale opgekomen publiek leefdo in afwachting van de dingen die komen zouden. De avond is slechts kort. Om 12 uur middernacht valt het eindschot, doch de laatste vier uur zijn uiterst zwaar voor de renners en vergen de allerlaat ste krachten na zes dagen en nachten peddelen. De overwinnaars zulleu hun zege moeten verdienen. De laatste avond. Het eerste verloop van den laatsten avond was zoo als in 1933, geen strijd. Werd er niet om premies ge reden, dan bewaakten de konpels elkaar totdat even over tien uur het koppel GuimbretièreBroccardo er tusschen uittrok en een halve haan wist uit te loo- pcn. Voor de renners het beseften, was de uitloop tot X baan aangegroeid, doch Pijnenburg en Van Kempen waren de eersten, al duurde het een tien tal rondjes voor de Franschen waren ingehaald. In groote vaart verloor van Kempen in de bocht rijn ketting, zonder ongelukken te krijgen. Het geluk wilde dat van Kempen dat oogenblik alleen reed. Onweerstaanbaar kwamen daarna de Delgen op zetten, doch ook do Duitsrhers reden schitterend. Het was een prachtige jacht, na een vol kwartier jagen werd medegedeeld, dat de Belgen, die steeds achter de twee andere leidende koppels gebleven wa ren, een haan genomen hadden. Zoodoende gingen deze alleen aan den kop. BuyssoDeneef waren dus een ronde voor gekomen en thans eerst zagen wij de kracht van de koppels: GuimbretièreBroccardo en Pijnenburg—Van Kem pen. Beide koppels kwamen binnen tien minuten weder om met de Belgen gelijk. De strijd golfde op onge- kende wijze heen en weer. De Wol ff was op het. rech te eind gevallen en voorloopig buiten den strijd ge houden. De Belgen beantwoordden deze spurt, doch thans waren het de Franschen, die alleen aan den kop kwamen, dank zij prachtig rijden van Guimbre tière. En passant hadden de Belgen de groote pre mie van 1000 gulden in de wacht gesleept, hetgeen onder oorverdovend applaus bekend gemaakt werd. Onder daverend applaus werd bekend gemankt, dat het koppel Bogaert—Pellenaars do twee radio toestellen van f700 waarde hadden gewonnen, als het Nederlandscho koppel dat do meeste punten in het ofgeloopen uur had verzameld. Het hoofdpeleton kwam even tot kalmte, waarop de lager geplaatste koppels cenige verliesronden te rugnamen. Óm half elf, met nog anderhalf uur rijden, leidde nog steeds het Fransche koppel, een ronde voor Pijnenburg—van Kempen en Buysso—Deneef. Een nieuwe poging van Pijnenburg—van Kempen verijdelden de Franschen, die van geen wijken wisten. Om elf uur werd met de laatste sprints begonnen. Het laatste uur. Tegelijk met den aanvang van de sprints is ook het laatste uur ingetreden. Om beurten probeerden de Belgen en Nederlan ders de Franschen te ontloopen, doch steeds vonden ze de Guimbretiöre en Broccardo op hun post. Als de laatste sprint is verreden, zijn er nog slechts 4 minuten to rijden. En wanneer ook deze vier minuten zijn verstre ken, dan valt het eindschot. De kwieke „gars de la marine", Broccardo en Guimbretière hebben de der de Amsterdamsche zesdaagsche gewonnen. De Jupiter-schijnwerpers van de filmoperateurs wierpen ontzaglijke bundels licht op de renners, die sucessievelijk aan de startplaats verschenen, waar de huldiging een aanvang nam. Arm in arm draai den de renners hun vaart uit, de blauw-witte Fran schen. terwijl de luidspreker de „MarseiMaise" speel de. Zij werden hartelijk toegejuicht, deze twee wa- tervlugge Fransche jongens. Aan de finish werden zij met enorme kransen omhangen en opnieuw klonk het Fransche volkslied. Do eerste, dio de winnaars geluk kwam wenschen, was hun grootste concurrent. Jan Pijnenburg, die Guimbretièro onder luid applaus, zelfs met een zoen zooals in Frankrijk gebruikelijk, vereerde. Daarna deed het cordon der fotografen zijn werk. Toen klonk het Wilhelmus, want Pijnenburg en van Kempen reden hun eererondo. Daarop volgde de potpourri van volksliederen voor do eererondjes der anderen. Intusschen stroomde het R.A.I.-gehouw leeg. De dorde Amsterdamsche zesdaagsche was voorbij. Het Fransche koppel Broccardo^ Guimbretière behaalt de over winning. De totale uitslag. De totaal-uitslag is: 1. BroccardoGuimbretière, 176 punten; op 1 ron de: 2. Pijnenburg—v. Kempen 443 p.; 3. BuysseDe neef 293 punten: 4. Schön— Hürtgen 139 punten: op 2 ronden 5. de Wolff-v. d. Heiden 285 p.; op 3 ronden: 6. Ilill—Braspcnninx 197 p.; op 5 ronden: 7. Boo gaart—Pellenaers 123 p.; op 6 ronden: 8. Bresciani— Pitro 249 p.; op 9 ronden: 9. gèbrs. Vroomen 205 p. Afgelegd zijn 3192 K.M.. In 1933 3141 K.M. Militaire geest onder de Italiaansche jeugd. Onderwijzers en onderwijzeressen in uniform. Ter uitvoering van de besluit-wetten nopens de voorbereidende militaire opvoeding van de schoolkin deren, heeft de minister van volksopvoeding een om zendbrief gezonden aan nllc schoolhoofden, waarin hij don wensch uitdrukt, dat. men onverwijld en zonder aarzelen zijn best zal doen de doeleinden, door het régime gesteld, te beseffen. Met do instelling van een inspecteur voor dc militaire voorbereiding is men begonnen uitvoering te geven aan het programma voor dc militaire opvoeding. De minister wenscht, dat op alle soort scholen de grootst mogelijke bekendheid worde gegeven aan de reeds genomen maatregelen en dat hun beteekenis en hun bedoeling uitvoerig zullen worden toegelicht, teneinde bij dc scholieren steeds meer gevoelens van liefde en bewondering op te wek ken voor het roemrijke Italiaansche leger en hen voor te bereiden met vreugde 't nieuwe militaire on derricht te aanvaarden, opdat zij er het meeste pro fijt uit zullen trekken ten bate des lands. Volgens Reuter zullen de onderwijzers voortaan hun onderwijs moeten geven in hun uniform van de fascistische militie en zullen de onderwijzeressen in de uniform van leidster van de Balila voor de klas moesten staan. Amsterdam. Een vliegster van groote alure, eens Amy Johnson, thans door haar huwelijk met een niet minder groot vlieger mevrouw Mollison geheeten is Donderdag middag te ruim kwart over 12 met het uit Indië terugkeerend vlieg tuig der K.L.M. „De Pelikaan", wel ke zij te Athene had opgepikt, ge zond en wel op Schiphol aangeko men, waar haar door talrijke be langstellenden een buitengewoon hartelijke ontvangst is bereid. Naar men weet behoorden de heer en mevrouw Mollison tot de deelnemers aan de luchtraco Lon den— Melboume, doch werden zij, na een schitterende non-stopvlucht van Mildenhall naar Bagdad, met hun „The Havilland Cornet" zooda nig door pech achtervolgd, dat zij van verdere deelname hebben moe ten afzien. Amy Mollison, die blootshoofds was en een langen bruinen mantel droeg, stapte kwiek uit het toestel op het platform ,waar zij allereerst begroet werd door den chef der K.L.M. op Schiphol, den heer Thom son. Bij do begroeting waren ook verschillende vliegersvrouwen aan wezig, o.w. mevrouw Parmentier en de echtgenoote van den piloot der „Pelikaanhvnn Smirnoff. Me vrouw Smirnoff bood de koene vliegster een bouquet rose rozen aan. In het restaurant heeft een medewerker van het persbureau Vaz Dias gelegenheid gehad voor een kort interview met mevrouw Mollison. Zij verklaarde in Athene aan boord van de „Pelikaan'' te zijn gestapt. Zij had haar plaats in de zwarte Cornet van haar echtgenoot geruild met den mecanicien van de Havilland-fabrieken, die in Alla- habad de machine had gerepareerd De bedoeling was elkander in Mar- seille weer te ontmoeten, om van daar met haar echtgenoot naar Londen door te vliegen. To Marsoillo aangekomen, bereik te haar echter het bericht, dat de zwarte Cornet met pech te kampen had gehad, als gevolg waarvan Mollson in Rome was geland. Nn der nieuws had zij niet meer ver nomen, doch zij hoopte haar echt genoot in Amsterdam te ontmoeten Wanneer dit echter zijn kon, wist zij niet. Wat de vlucht van de „UIver" betreft, deelde zij mede, dat zij, ofschoon zij de machine niet gezien had, en ook de bemanning niet kende, buitengewoon onder den indruk is geweest van de prestatie van dit vliegtuig. Deze vlucht heeft aangetoond zeide zij waartoe een gewone vcrkeersmachine in den geregelden dienst ln staat is. Voorts was zij van meening. dat de luchtrace Lon denMelbourne bewezen heeft, dat een geregelden luchtdiènst op Australië in de naaste toekomst ver- Kwiek stapte Amy uit de „Pelikaan". wezenlijkt kan worden. Daar voor is echter noodig een betere organisatie, vluggere machines dan waar over Engeland thans beschikt en tevens onderlinge samenwerking. Op dc vraag of zij van plan is een nieuwe vlucht naar Australië te ondernemen, antwoordde mevrouw Mollison ontkennend: „Geef mij Engeland maar", y.eide zij lachend. Mevrouw Mollison verklaarde tcuslotte nog, dat Kom vooruit, kerel, trappe nou! Daar had je den Pijn weer! Och, heeft U zoo'n pijn? Aspirintje mis schien? Steek ze altijd bij me, zag! Stil meneer; geen tijd. Maar als U nu pijn heeft! O, o, o, de Pijn, wat een bof, wat een bofl Als U pijn heeft? Meneer U begrijpt er niets van. Wat doen ze dan, zag? Rijje meneer; rijje. Zes dage achter me kaar. Worden ze dan niet reusachtig moe, zag? Kolossael, kolossael meneer; ik word on passelijk van die rook, zag! Ga d'er dan uit, meneer. D'er is geen mens die U hep gevraagd hier te konime. 't Werkt op me zenuwen, zag! Wat een, gekke lui, zag! As je zenuwe d'er niet tege kenne, mot je hier niet zitte. Je., je., ik ken U niet meneer. Nogal familaer, zag. Gelukkig ken ik jou ook niet, dooie sale- mander. Zei U iets tegen mij, zag? Hou toch je waffel man. Daar hei je de Neef; vooruit, vooruit, vooruit! Wie zijn neef zag? U heeft ei aan Uw snor meneer! Gaat 't je wat an; al had ik d'er een heele kip an hange. Kip; zalig meneer. Wie z'n neef zég? De Pijn, de Pijn, hoera de Pijn. Hoeraat Schreeuwt U toch niet zoo ijselijk me neer. Denkt U toch aan mijn nervositeit. Gaat U toch naar een dokter meneer. Zeg stuk vergif, je verveelt me hoor je. Daalijk dan krijg je d'er een met pijn. Ik bedoel het goed meneer; maak U niet kwaad meneer. Mooi zoo, da's mannewerk Schön! Schön; ik vind het heelcmaal niet schön; die menschen zijn stapel, stapel gak, meneer. Ik geloof, dat jij 't te pakke hep, stom uilskuike. Waarom schelden meneer, dat is zoo banaal, zag. Man, hou op, of ik bega een ongeluk an je. Ongeluk; is er een ongeluk gebeurd, zag? Nee; hier zit er een naast me. Vooruit; alweer die Pijn. Reuze, reuze, reuze! U schijnt pleizier in de pijn te hebben zag? Reuze plezier, dooie vissiesvreter! O foei, zag, wat een tael dan toch, zag! De Vroomen; de Vroomen; hoera voor de Vroomen! Waar ziet U vromen meneer? Ik hoor een vreeselijke tael uitbraeken, zag! Nog erger dan in een achterbuurt zag! Vent hou je waffel nou; ga naar de freu- letjes en d'er hondjes met strikkies. Stuk venijn! Dat is kras zag. De Pijn; de Pijn; de Pijn. Ja, ja, de Pijn!! Au meneer; is U gak, zag? U heeft rae vreeselijk hard op m'n schouder geslagen zag! Ik wou da'k je morsdood had geslagen. Lekker, weer de Pijn: voor de tweede maal! De tweede maal? U doet niets anders dan pijn lijden. Gaat U toch naar huis zag! Ja man, we gane d'er een op neme; op de Pijn. 't Is fini meneer fini; hoort U? Gelukkig meneer; ik heb pijn aan me oogen van die rook zag en mijn schouder hin dert me buitengewoon. Wat een gekkenhuis zag! Dag vrijer; neemt er ook maar ééntje van mijn hoor. Allemaal op de Pijn! C. t B. Lichte aardbeving in Mexico. Geringe schade in verschillende haven plaatsen. Mexico: De Mexicaansche havensteden Chia- pas, Oaxaca en Veracruz zijn Donderdagmorgen door een lichte aardbeving getroffen, welke slechts ge ringe. materieele schade aanrichtte. Aanvaring in de Chineesche Zee. 80 personen vei dronken. D ai ren: Op de Chineesche Zee zijn twee stoom schepen met elkaar in aanvaring gekomen. Hierbij zijn 80 personen verdronken. Nadere bijzonderheden zijn nog niet gemeld. alle drie Cornet-toestellen die aan de race hebben deelgenomen, pech met de motoren hebben gehad. Dat zij en haar echtgenoot de verdere race hebben moeten opgeven, was het gevolg van oververhitting van een der motoren. Ook Iwan Smirnoff hebben wij nog enkele oogen- blikken kunnen spreken. Hij deelde mede. dat hij de bemanning van den „Panderjager", Geysendorf- fer. Asjes en Pronk, in Calcutta ontmoet had. Wat het noodlottige einde van deze machine betreft, zei hij, dat het een wonder mocht heeten, dat de he- manning er het leven heeft afgebracht. Gevsendorf- fer had hem meegedeeld, dat de machine te Allaha- bad een zeer lange start heeft gemaakt, en na do botsing met de vrachtauto, nog over een afstand van 130 meter brandend is doorgevlogen. Smirnoff toon de ons nog een souvenir van den „Panderjagcr'* een geblakerd stukje motorpijp. Jim komt met de Cornet Haar man. Jim Mollison zou Vrijdagmiddag, in dien de weersomstandTgheden gunstig waren, met rijn Zwarte Cornet van Rome naar Amsterdam vlie gen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 16