De Franschen winnen
de Zesdaagsche.
De Leek en de Pijn.
Amy Mollison op Schiphol.
Onderhoud met
de bekende
vliegster.
Bomaanslag op Tsjang Kai Sjek.
Twee personen gedood, vier gewond. De
maarschalk zelf bleef ongedeerd.
Tokio: Naar het telegraaafagentschap Sjom-
boen Rengo mededeelt, is op maarschalk Tsjang Kai
Sjok, die zich in een specialen trein onderweg be
vond naar Peking, teneinde met den Japanschen ge
zant Ariosji te onderhandelen, een aanslag gepleegd.
Toen de trein het station Erzumenzi passeerde,
werd een bom geworpen, die den laatsten wagen
trof. Twee ambtenaren uit het gevolg van den maar
schalk werden gedood, vier gewond.
Maarschalk Tsjang Kai Sjek en zijn intiemste me
dewerkers bleven ongedeerd. Zij hebben later, zonder
den vernielden wagon, de reis voortgezet naar Pe
king.
Volgens een nader bericht zijn twee personen ge
arresteerd.
Het agentschap meldt verder, dat de Chincesche
censuur tot dusverre allo berichten over den aan
slag heeft tegengehouden.
PIJNENBURG EN VAN KEMPEN
TWEEDE.
Het Belgische koppel wint de 1000 galden
premie. - Overweldigende belangstel
ling op den laatsten avond.
Do Amsterdamsche Zesdaagsche behoort weer tot
het verleden. Het was Donderdagavond in het R.A.T.-
gebouw te Amsterdam weer dezelfde sfeer als die
welke ovor de slotavonden van de eorsto en tweede
Amsterdamsche Zesdaagsche lag. Een in groote ge
tale opgekomen publiek leefdo in afwachting van de
dingen die komen zouden.
De avond is slechts kort. Om 12 uur middernacht
valt het eindschot, doch de laatste vier uur zijn
uiterst zwaar voor de renners en vergen de allerlaat
ste krachten na zes dagen en nachten peddelen.
De overwinnaars zulleu hun zege moeten verdienen.
De laatste avond.
Het eerste verloop van den laatsten avond was zoo
als in 1933, geen strijd. Werd er niet om premies ge
reden, dan bewaakten de konpels elkaar totdat even
over tien uur het koppel GuimbretièreBroccardo er
tusschen uittrok en een halve haan wist uit te loo-
pcn. Voor de renners het beseften, was de uitloop
tot X baan aangegroeid, doch Pijnenburg en Van
Kempen waren de eersten, al duurde het een tien
tal rondjes voor de Franschen waren ingehaald.
In groote vaart verloor van Kempen in de bocht
rijn ketting, zonder ongelukken te krijgen. Het geluk
wilde dat van Kempen dat oogenblik alleen reed.
Onweerstaanbaar kwamen daarna de Delgen op
zetten, doch ook do Duitsrhers reden schitterend.
Het was een prachtige jacht, na een vol kwartier
jagen werd medegedeeld, dat de Belgen, die steeds
achter de twee andere leidende koppels gebleven wa
ren, een haan genomen hadden. Zoodoende gingen
deze alleen aan den kop.
BuyssoDeneef waren dus een ronde voor gekomen
en thans eerst zagen wij de kracht van de koppels:
GuimbretièreBroccardo en Pijnenburg—Van Kem
pen.
Beide koppels kwamen binnen tien minuten weder
om met de Belgen gelijk. De strijd golfde op onge-
kende wijze heen en weer. De Wol ff was op het. rech
te eind gevallen en voorloopig buiten den strijd ge
houden. De Belgen beantwoordden deze spurt, doch
thans waren het de Franschen, die alleen aan den
kop kwamen, dank zij prachtig rijden van Guimbre
tière. En passant hadden de Belgen de groote pre
mie van 1000 gulden in de wacht gesleept, hetgeen
onder oorverdovend applaus bekend gemaakt werd.
Onder daverend applaus werd bekend gemankt,
dat het koppel Bogaert—Pellenaars do twee radio
toestellen van f700 waarde hadden gewonnen, als het
Nederlandscho koppel dat do meeste punten in het
ofgeloopen uur had verzameld.
Het hoofdpeleton kwam even tot kalmte, waarop
de lager geplaatste koppels cenige verliesronden te
rugnamen. Óm half elf, met nog anderhalf uur rijden,
leidde nog steeds het Fransche koppel, een ronde
voor Pijnenburg—van Kempen en Buysso—Deneef.
Een nieuwe poging van Pijnenburg—van Kempen
verijdelden de Franschen, die van geen wijken wisten.
Om elf uur werd met de laatste sprints begonnen.
Het laatste uur.
Tegelijk met den aanvang van de sprints is ook
het laatste uur ingetreden.
Om beurten probeerden de Belgen en Nederlan
ders de Franschen te ontloopen, doch steeds vonden
ze de Guimbretiöre en Broccardo op hun post. Als
de laatste sprint is verreden, zijn er nog slechts 4
minuten to rijden.
En wanneer ook deze vier minuten zijn verstre
ken, dan valt het eindschot. De kwieke „gars de la
marine", Broccardo en Guimbretière hebben de der
de Amsterdamsche zesdaagsche gewonnen.
De Jupiter-schijnwerpers van de filmoperateurs
wierpen ontzaglijke bundels licht op de renners, die
sucessievelijk aan de startplaats verschenen, waar
de huldiging een aanvang nam. Arm in arm draai
den de renners hun vaart uit, de blauw-witte Fran
schen. terwijl de luidspreker de „MarseiMaise" speel
de. Zij werden hartelijk toegejuicht, deze twee wa-
tervlugge Fransche jongens. Aan de finish werden
zij met enorme kransen omhangen en opnieuw
klonk het Fransche volkslied.
Do eerste, dio de winnaars geluk kwam wenschen,
was hun grootste concurrent. Jan Pijnenburg, die
Guimbretièro onder luid applaus, zelfs met een zoen
zooals in Frankrijk gebruikelijk, vereerde. Daarna
deed het cordon der fotografen zijn werk.
Toen klonk het Wilhelmus, want Pijnenburg en
van Kempen reden hun eererondo. Daarop volgde
de potpourri van volksliederen voor do eererondjes
der anderen.
Intusschen stroomde het R.A.I.-gehouw leeg. De
dorde Amsterdamsche zesdaagsche was voorbij.
Het Fransche koppel Broccardo^
Guimbretière behaalt de over
winning.
De totale uitslag.
De totaal-uitslag is:
1. BroccardoGuimbretière, 176 punten; op 1 ron
de: 2. Pijnenburg—v. Kempen 443 p.; 3. BuysseDe
neef 293 punten: 4. Schön— Hürtgen 139 punten: op
2 ronden 5. de Wolff-v. d. Heiden 285 p.; op 3 ronden:
6. Ilill—Braspcnninx 197 p.; op 5 ronden: 7. Boo
gaart—Pellenaers 123 p.; op 6 ronden: 8. Bresciani—
Pitro 249 p.; op 9 ronden: 9. gèbrs. Vroomen 205 p.
Afgelegd zijn 3192 K.M.. In 1933 3141 K.M.
Militaire geest onder de Italiaansche
jeugd.
Onderwijzers en onderwijzeressen in
uniform.
Ter uitvoering van de besluit-wetten nopens de
voorbereidende militaire opvoeding van de schoolkin
deren, heeft de minister van volksopvoeding een om
zendbrief gezonden aan nllc schoolhoofden, waarin hij
don wensch uitdrukt, dat. men onverwijld en zonder
aarzelen zijn best zal doen de doeleinden, door het
régime gesteld, te beseffen. Met do instelling van
een inspecteur voor dc militaire voorbereiding is men
begonnen uitvoering te geven aan het programma
voor dc militaire opvoeding. De minister wenscht, dat
op alle soort scholen de grootst mogelijke bekendheid
worde gegeven aan de reeds genomen maatregelen en
dat hun beteekenis en hun bedoeling uitvoerig zullen
worden toegelicht, teneinde bij dc scholieren steeds
meer gevoelens van liefde en bewondering op te wek
ken voor het roemrijke Italiaansche leger en hen
voor te bereiden met vreugde 't nieuwe militaire on
derricht te aanvaarden, opdat zij er het meeste pro
fijt uit zullen trekken ten bate des lands.
Volgens Reuter zullen de onderwijzers voortaan
hun onderwijs moeten geven in hun uniform van de
fascistische militie en zullen de onderwijzeressen in
de uniform van leidster van de Balila voor de klas
moesten staan.
Amsterdam. Een vliegster van
groote alure, eens Amy Johnson,
thans door haar huwelijk met een
niet minder groot vlieger mevrouw
Mollison geheeten is Donderdag
middag te ruim kwart over 12 met
het uit Indië terugkeerend vlieg
tuig der K.L.M. „De Pelikaan", wel
ke zij te Athene had opgepikt, ge
zond en wel op Schiphol aangeko
men, waar haar door talrijke be
langstellenden een buitengewoon
hartelijke ontvangst is bereid.
Naar men weet behoorden de
heer en mevrouw Mollison tot de
deelnemers aan de luchtraco Lon
den— Melboume, doch werden zij,
na een schitterende non-stopvlucht
van Mildenhall naar Bagdad, met
hun „The Havilland Cornet" zooda
nig door pech achtervolgd, dat zij
van verdere deelname hebben moe
ten afzien.
Amy Mollison, die blootshoofds
was en een langen bruinen mantel
droeg, stapte kwiek uit het toestel
op het platform ,waar zij allereerst
begroet werd door den chef der
K.L.M. op Schiphol, den heer Thom
son. Bij do begroeting waren ook
verschillende vliegersvrouwen aan
wezig, o.w. mevrouw Parmentier
en de echtgenoote van den piloot
der „Pelikaanhvnn Smirnoff. Me
vrouw Smirnoff bood de koene
vliegster een bouquet rose rozen
aan. In het restaurant heeft een
medewerker van het persbureau
Vaz Dias gelegenheid gehad voor
een kort interview met mevrouw
Mollison.
Zij verklaarde in Athene aan
boord van de „Pelikaan'' te zijn
gestapt. Zij had haar plaats in de
zwarte Cornet van haar echtgenoot
geruild met den mecanicien van de
Havilland-fabrieken, die in Alla-
habad de machine had gerepareerd
De bedoeling was elkander in Mar-
seille weer te ontmoeten, om van
daar met haar echtgenoot naar
Londen door te vliegen.
To Marsoillo aangekomen, bereik
te haar echter het bericht, dat de
zwarte Cornet met pech te kampen
had gehad, als gevolg waarvan
Mollson in Rome was geland. Nn
der nieuws had zij niet meer ver
nomen, doch zij hoopte haar echt
genoot in Amsterdam te ontmoeten
Wanneer dit echter zijn kon, wist
zij niet.
Wat de vlucht van de „UIver" betreft, deelde zij
mede, dat zij, ofschoon zij de machine niet gezien
had, en ook de bemanning niet kende, buitengewoon
onder den indruk is geweest van de prestatie van
dit vliegtuig. Deze vlucht heeft aangetoond zeide
zij waartoe een gewone vcrkeersmachine in den
geregelden dienst ln staat is.
Voorts was zij van meening. dat de luchtrace Lon
denMelbourne bewezen heeft, dat een geregelden
luchtdiènst op Australië in de naaste toekomst ver-
Kwiek stapte Amy uit de „Pelikaan".
wezenlijkt kan worden. Daar voor is echter noodig
een betere organisatie, vluggere machines dan waar
over Engeland thans beschikt en tevens onderlinge
samenwerking.
Op dc vraag of zij van plan is een nieuwe vlucht
naar Australië te ondernemen, antwoordde mevrouw
Mollison ontkennend: „Geef mij Engeland maar",
y.eide zij lachend.
Mevrouw Mollison verklaarde tcuslotte nog, dat
Kom vooruit, kerel, trappe nou! Daar
had je den Pijn weer!
Och, heeft U zoo'n pijn? Aspirintje mis
schien? Steek ze altijd bij me, zag!
Stil meneer; geen tijd.
Maar als U nu pijn heeft!
O, o, o, de Pijn, wat een bof, wat een bofl
Als U pijn heeft?
Meneer U begrijpt er niets van.
Wat doen ze dan, zag?
Rijje meneer; rijje. Zes dage achter me
kaar.
Worden ze dan niet reusachtig moe,
zag? Kolossael, kolossael meneer; ik word on
passelijk van die rook, zag!
Ga d'er dan uit, meneer. D'er is geen
mens die U hep gevraagd hier te konime.
't Werkt op me zenuwen, zag! Wat een,
gekke lui, zag!
As je zenuwe d'er niet tege kenne, mot je
hier niet zitte.
Je., je., ik ken U niet meneer. Nogal
familaer, zag.
Gelukkig ken ik jou ook niet, dooie sale-
mander.
Zei U iets tegen mij, zag?
Hou toch je waffel man. Daar hei je de
Neef; vooruit, vooruit, vooruit!
Wie zijn neef zag? U heeft ei aan Uw
snor meneer!
Gaat 't je wat an; al had ik d'er een heele
kip an hange.
Kip; zalig meneer. Wie z'n neef zég?
De Pijn, de Pijn, hoera de Pijn. Hoeraat
Schreeuwt U toch niet zoo ijselijk me
neer. Denkt U toch aan mijn nervositeit. Gaat U
toch naar een dokter meneer.
Zeg stuk vergif, je verveelt me hoor je.
Daalijk dan krijg je d'er een met pijn.
Ik bedoel het goed meneer; maak U niet
kwaad meneer.
Mooi zoo, da's mannewerk Schön!
Schön; ik vind het heelcmaal niet schön;
die menschen zijn stapel, stapel gak, meneer.
Ik geloof, dat jij 't te pakke hep, stom
uilskuike.
Waarom schelden meneer, dat is zoo
banaal, zag.
Man, hou op, of ik bega een ongeluk an
je.
Ongeluk; is er een ongeluk gebeurd, zag?
Nee; hier zit er een naast me. Vooruit;
alweer die Pijn. Reuze, reuze, reuze!
U schijnt pleizier in de pijn te hebben
zag?
Reuze plezier, dooie vissiesvreter!
O foei, zag, wat een tael dan toch, zag!
De Vroomen; de Vroomen; hoera voor de
Vroomen!
Waar ziet U vromen meneer? Ik hoor
een vreeselijke tael uitbraeken, zag! Nog erger
dan in een achterbuurt zag!
Vent hou je waffel nou; ga naar de freu-
letjes en d'er hondjes met strikkies. Stuk venijn!
Dat is kras zag.
De Pijn; de Pijn; de Pijn. Ja, ja, de Pijn!!
Au meneer; is U gak, zag? U heeft rae
vreeselijk hard op m'n schouder geslagen zag!
Ik wou da'k je morsdood had geslagen.
Lekker, weer de Pijn: voor de tweede maal!
De tweede maal? U doet niets anders dan
pijn lijden. Gaat U toch naar huis zag!
Ja man, we gane d'er een op neme; op
de Pijn. 't Is fini meneer fini; hoort U?
Gelukkig meneer; ik heb pijn aan me
oogen van die rook zag en mijn schouder hin
dert me buitengewoon. Wat een gekkenhuis zag!
Dag vrijer; neemt er ook maar ééntje
van mijn hoor. Allemaal op de Pijn!
C. t B.
Lichte aardbeving in Mexico.
Geringe schade in verschillende haven
plaatsen.
Mexico: De Mexicaansche havensteden Chia-
pas, Oaxaca en Veracruz zijn Donderdagmorgen door
een lichte aardbeving getroffen, welke slechts ge
ringe. materieele schade aanrichtte.
Aanvaring in de Chineesche Zee.
80 personen vei dronken.
D ai ren: Op de Chineesche Zee zijn twee stoom
schepen met elkaar in aanvaring gekomen. Hierbij
zijn 80 personen verdronken. Nadere bijzonderheden
zijn nog niet gemeld.
alle drie Cornet-toestellen die aan de race hebben
deelgenomen, pech met de motoren hebben gehad.
Dat zij en haar echtgenoot de verdere race hebben
moeten opgeven, was het gevolg van oververhitting
van een der motoren.
Ook Iwan Smirnoff hebben wij nog enkele oogen-
blikken kunnen spreken. Hij deelde mede. dat hij
de bemanning van den „Panderjager", Geysendorf-
fer. Asjes en Pronk, in Calcutta ontmoet had. Wat
het noodlottige einde van deze machine betreft, zei
hij, dat het een wonder mocht heeten, dat de he-
manning er het leven heeft afgebracht. Gevsendorf-
fer had hem meegedeeld, dat de machine te Allaha-
bad een zeer lange start heeft gemaakt, en na do
botsing met de vrachtauto, nog over een afstand van
130 meter brandend is doorgevlogen. Smirnoff toon
de ons nog een souvenir van den „Panderjagcr'*
een geblakerd stukje motorpijp.
Jim komt met de Cornet
Haar man. Jim Mollison zou Vrijdagmiddag, in
dien de weersomstandTgheden gunstig waren, met
rijn Zwarte Cornet van Rome naar Amsterdam vlie
gen.