De algemeene De handelsbetrekkirgen tusschen Nederland en Duitschland. De ontvangst van de „Uiver" op Schiphol. KIJKEn is KQ0PEn bij CLOECK Postrekening No. 23330 Int. Telef. No. 20 8 PAGINA'S. Ministers Coiijn en Oud dupliceeren. MISLUKTE TREINAANSLAG. Zuurstofcylinders de lucht in. Hevige ontploffing te Alblasserdam. Binnenkort onderhandelingen over een nieuw clearingsverdrag. HERZIENING VAN DEN WETTEIJKEN TIJD. De nieuwe taifoenramp op de Philippijnen. Donderdag 15 November 1934. SC1ACEI 78ste Jaargang. No. 9597 COURANT. Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. Bij inzending tot *s morgens 8 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst. Uitgave der N.V. v.h. P. Trapman Co., Schagen. Prijs per 3 maanden fl.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN- TlëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent vbewijsno. inbegrepen. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Tweede Kamer. De houding van de r.k. tegenover het kabi- net-Colijn. - Regeering wacht af welke de houding van Aalberse zal zijn. Gistermiddag heeft de Tweede Kamer de algemee ne beschouwingen over de Staatsbegrooting 1935 ge ëindigd, na dupliek van minister Coiijn, terwijl ook reeds eenige hoofdstukken zijn goedgekeurd. Overigens heeft deze middag zich in het bijzonder gekenmerkt door een min of meer politiek steekspel tusschen Aalberse, de leider vün de r.k. fractie en minister-president Coiijn. De heer Aalberse klaagde er over dat de rede van den minister-president geen antwoord was op die van spr., al erkent spr. gaarne, dat minister Oud Dinsdag verschillende hiaten heeft aangevuld. Spr. zegt, ofschoon minister Coiijn hem vaagheid had verweten, dat hij wel degelijk zoo concreet mo gelijk had aangegeven, hoe hij de dingen zag, en wat hij wilde. Een organische ordedienst van het bedrijfsleven met publiekrechtelijken grondslag on der leiding van een economischen raad, met toezicht, steun en controle van de regcering... dit heeft spr. bepleit. Hoe dit voor de onderscheidene bedrijven moet ge beuren, moet de regeering weten. Men verwijt het parlement, op den stoel der regeering te willen zit ten. Als het parlement die neiging heeft, stijve de regeering het er niet in. Men wil den kant uit, door spr. aangegeven, maar men klaagt dat de regeering niet helpt. Men voelt in het bedrijfsleven, dat men er zonder organisatie niet komt. Wil men niet over écnigén tijd verplicht zijn, weer een Nederlandsche Uitvoermaatschappij op te richten, dan zal men haast moeten maken met de organisatie van het bedrijfs leven. Blijft de regcering alleen aansturen op verlaging van loonen en salarissen, en niet op verlichting van vaste lasten, dan zal de regering haar doel: de aan passing. niet bereiken. De regeering zegt, dat die verlichting er komt langs natuurlijken weg, Maar de loonsverlaging gaat ook langs dien weg. Als rijks bemiddelaar maakt spr. haast elke week een loons verlaging mee. Spr. hoopt, dat de nadere antwoorden der regcering bevredigend zullen zijn en ons zul len in staat stellen, het voor onze verant woordelijkheid te nemen, het Kabinet te blij ven steunen. Mocht onverhoopt deze hoop niet vervuld worden, dan zullen wij de nu afge broken conversatie moeten voortzetten op een door de Kamer nader te bepalen dag. Want wij zijn niet voornemens, een guerilla tegen de afzonderlijke ministers te voeren. Als het tot een strijd moet komen, zal die strijd wor den gevoerd met open vizier, in het open veld, tegen het Kabinet. De positie van 't Ka binet is niet die van een man met een sle pende ziekte, wien de geringste verkoudheid noodlottig kan worden. De minister-president bedenke echter, dat ook de sterkste book kan knappen, als men hem te sterk spant. Overigens noemt de overzichtschrijver van de N.R.Ct. de redevoering van Aalberse zoo vaag en wazig, dat het hem na zijn slotwoord schier nog meer schemerde, dan bij zijn vorige speech. MINISTER COLIJN AAN HET WOORD. De voorzitter van den raad van ministers, de hoer Coiijn, wijst den lieer Joekcs op de houding der Zwitsersche sociaal democraten die dezer dagen de militaire landsverdediging hebben aanvaard. Hij zegt toe, dat de regering een onderzoek naar de particuliere wapenfabricatie in ons land overweegt. Den heer Schouten antwoordt hij, dat het vraagstuk vau het ontslag der gehuwde onderwijzeres niet zoo eenvoudig is, daar een juiste definitie moeilijkheden brengt Hij voegt den heer Aalberse toe, dat niemand er aan twijfelt, dat de toestanden van voor 1929 niet meer zullen terugkomen. Wat moet echter gebeuren, vraagt spreker. Onze bodem en industrieele productie zal zich moeten aanpassen aan de gewijzigde omstandighe den. hoewel de tegenwoordige toestand niet al3 een status moet worden beschouwd. Zoo slecht als het thans is. zal het niet blijven. De ordening van het bedrijfsleven moet uit het particulier initiatief komen en niet van bovenaf wor den opgelegd. Zij moet groeien en kan niet in 14 da gen worden verwacht. Spreker erkent, dat tusschen hem en den heer Aalberse een onoverbrugbare kloof is aangaande het eigendomsrecht en is niet van mecning dat de staat maar vrijelijk mag beschikken over het privaatbezit der burgers. De regeering ontkent ten eene male, dat zij onre delijk zou hebben ingewerkt op loonsverlaging. Mi nister Coiijn erkent dat wij er met de huren nog lang niet zijn, doch de regeling van deze zaak zit vol voetangels en klemmen. Op een zeker punt heeft de toon van den heer Aal berse spr. gehinderd. Zijn gezegde, dat hij de lief dadigheid een ruimere armslag wil geven is geen slag om de arm. Hij is gewend de dingen te zeggen zooals ze zijn. Hij kan de klachten van den heer Aalberse over de trage afwikkeling van de werk verruiming niet accepteeren. Wij kunnen met de werkverruiming naar niet als wilde stieren voort- rennen, roept spr. uit. Nauwkeurig onderzoek van elk project is dringende eisch, daar het hier geldt de besteding van het geld der belastingbetalers. Hij heeft gehoord, dat de heer Aalberse het nog niet met zichzelf eens is of hij het Ka binet kan blijven steunen. De regeering zal met vertrouwen de beslissing afwachten. Misschien refereert de heer Aalberse een ander kabinet, frisschor en met meer fantasie, maar hij zal dat dan spoedig frank en fier moeten zeggen, want daarmede is het lands belang het best gediend. De toestand van het land is zeer moeilijk en vraagt een open en eerlijke houding. Minister Oud antwoordt. De minister van financiën, de heer Oud. komt op tegen de bewerig van den heer Vliegen dat 1 pet. kapitaalheffing geen potverteeren zou zijn. Dat is wel degelijk het geval, daar de uitgaven geheel voor consumptieve doeleinden dienen. Hoe gauw zouden wij niet door de 100 millioen heen zijn. En wat dan, vraagt spr. De door den heer Bongaerts voorgestelde belasting- op valuta kan spr. niet bekoren. Het zou slechts voor plezierreizen kunnen worden toegepast, daar het anders zou neerkomen op kostenverhooging voor het bedrijfsleven. Daarna worden de beraadslagingen over de rijks- begroot ing gesloten en zonder hoofdelijke stemming goedgekeurd de hoofdstukken I (Huis der Koningin), II (Ilooge Colelges van Staat), VII A (Nationale Schuld) en GII (Onvoorziene Uitgaven) der rijksbe- grooting voor 1935, benevens de wet op de middelen met aanteekening dat de heeren De Visser en Snee vliet tegen zijn. Over de motie-Van den Tempel wordt morgen ge stemd. Om half zeven wordt de vergadering tot morgen middag één uur verdaagd. BALK OP DE RAILS GELEGD. DOOR EEN LOCOMOTIEF ERAF GEDRUKT. In de nabijheid van den Orthenschen overweg te 's-Hertogenbosch is Dinsdag in den vroegen ochtend, of mogelijk in den nacht te voren een poging gedaan om een trein tot ontsporing te brengen door een balk op de spoorlijn to leggen. Gistermorgen was de balk door een spoorwegman naast de rails gevonden. Uit het onderzoek der recherche is gebleken, dat dc balk afkomstig is van een in de nabijheid gelegen partij balken, die dienst moeten doen voor afsluiting van een duiker. De balk moet op de rails zijn ge sleept, maar is door een trein van Den Bosch naar Nijmegen van de rails weggedrukt. Het is waarschijnlijk, dat het treinpersoneel daar van niets bemerkt heeft Het onderzoek wordt door de recherche voortgezet DE STRIJD IN DEN GRAN CHACO DUURT VOORT. La Paz. Gemeld wordt, dat in den centralen sector van den Gran Chco het krachtig ingezette of fensief wordt voortgezet. Door snel ingrijpen een groote ramp voor komen. Van omliggende huizen vele ralten vernield. Alblasserdam. Gisteravond te omstreeks tien uur is brand uitgebroken in de garage van de zuur- stoffabriek ,.De Alblas". De brand is waarschijnlijk ontstaan door kortsluiting in een auto. Op deze auto bevonden zich 30 A 35 flesschen gevuld me» zuurstof, waarvan in het geheel 4 A 5 zijn ontploft. De eerste explosie vond plaats te tien minuten over tien, terwijl dc andere drie of vier cylinders een kwartier later in de lucht vlogen. Do ontploffingen waren zoo hevig, dat aanzienlijke materieele schade is aangericht. Van de omliggende huizen zijn vele ruiten vernield. De garage waarin de auto stond is uitgebrand, terwijl van de auto zoo goed als niets overbleef. De arbeiders die in de onmiddellijke nabij- held aan het werk waren, stelden alles in het werk om uitbreiding te voorkomen in verband met de directe nabijheid van de fa briek „De Graafstroom", waar gassen worden vervaardigd voor antogenisch las- schen. Indien de brand tot deze fabriek zou zijn overgeslagen, ware de ramp niet te overzien geweest. De politie heeft den omtrek afgezet, terwijl het scheepvaartverkeer op den Noord gedurende eeni- gen tijd, in verband met mogelijk gevaar, werd stil gelegd. De vrijwillige brandweer, o. 1. v. den loco- burgemeester, heeft het vuur gebluscht Persoon lijke ongelukken hadden niet plaats. De burgemeester van Alblasserdam, was evenals tal van andere autoriteiten, spoedig op het terrein van den brand aanwezig. Het bedrijf ondervindt geen stagnatie. Men rekent op de komst van tienduizen den. Schiphol een groote kijkarena. AMSTERDAM, 15 Nov. Voor de feestelijke ont vangst, welke de bemanning van de „Uiver" Woens dag 21 dezer bij haar aankomst op Schiphol wachten zal, zijn door de daartoe bevoegde autoriteiten uit gebreide maatregelen getroffen. Naar de heer Del- laert, havenmeester van de Amsterdamsche lucht haven, die uit hoofde van zijn functie in dezen een zeer verantwoordelijke taak heeft ons mede deelde, wordt Schiphol vrijwel herschapen in één groote kijkarena, waar tienduizenden de aankomst van het vliegtuig en de huldiging der bemanning uit nemend zullen kunnen volgerf. De officieele ontvangst van en de toespraken tot de bemanning zullen geschieden op een podium, het welk, van de ramen van het restaurant uit bezien, op het rechtergedeelte van het hetonnen platform, tot een hoogte van twee meter zal worden opgetrok ken. Er worden voorts drie groote tribunes gebouwd, één op het zuidelijk deel van het platform, onderver deeld in tribune A en B, elk plaats biedend aan 1700 menschen; één loodrecht daarop aan den westelijken kant, dus in het front van liet stationsgebouw, op haar beurt onderverdeeld in tribune C, D, E en F, elk plaats biedend aan 440 toeschouwers, terwijl tribune nummer drie wordt opgericht op het publiek terrein achter het hek naast het stationsgebouw; met een capaciteit voor duizend bezoekers. Er zijn dus zit plaatsen alle niet overdekt voor ongeveer 6200 toeschouwers. Vóór laatstgenoemde tribune is boven dien een groote ruimte gereserveerd, waar eenige duizenden menschen zullen kunnen staan; welke ruimte verder voor tweede en derde ranps-staan- plaatsen langs dc Noordzijde van het veld wordt uitgebreid, zoodat dus in 't geheel tienduizenden de aankomst zullen kunnen medemaken. De bedoeling is, dat, als de „Uiver" zal zijn ge land, twee eereronden zullen worden gemaakt langs het geheele front van toeschouwers. Daarna ge schiedt de ontvangst van de bemanning door den directeur der K.L.M., den heer Plesman; die het dap pere viertal naar het officieele podium zal leiden. Onderwijl wordt het „Wilhelmus" ten gehoore ge bracht, dat waarschijnlijk uit duizenden kelen zal worden meegezongen. Op het podium vijf toespraken; van een minister (waarschijnlijk den minister van Waterstaat), van den burgemeester, van generaal Snijders, van den voorzitter der Kon. Ned. Vereeniging voor Lucht vaart en van den voorzitter van den Raad van Be heer der K.L.M. Vóór na afloop van de plechtigheid de bemanning het veld verlaat naar men weet wordt haar ook binnen de grenzen der stad oen door het Initiatief Comité Amsterdam georganiseerde huldiging bereid zal zij in een open auto langs het publiek rijden. Daar verwacht mag worden, dat vele duizenden reeds eenige uren vóór de aankomst van dc „Uiver" op Schiphol aanwezig zullen zijn, heeft men maat regelen getroffen om het publiek tusschentijds aan genaam bezig te houden. Daartoe verleenen mede werking de muziek van de Grenadiers en Jagers en van de Amsterdamsche Postharmonie, welke gezel schappen nu en dan met vroolijke marschen langs de tribunes zullen trekken, terwijl verder de Na tionale Luchtvaartschool met eenige van haar toe stellen van elf tot twaalf een aantal demonstraties zal uitvoeren. Te elf uur zal bovendien een escadrille van de Marine boven het veld verschijnen, dat vóór de landing eveneens eenige demonstraties zal geven. Een paar uur later komt er een escadrille van Soesterberg. Ook de auto-giromachine gaat de lucht in. De luidsprekerinstallatie van Schiphol wordt uit gebreid, zoodat het gesproken woord op alle rangen verstaanbaar zal zijn; tevens zal men zich in spe ciaal ingerichte consumptie-gelegenheden te goed kunnen doen aan koffie en... snert! Het verkeersvraagstuk. Het verkeersvraagstuk heeft den organisatoren van den dag der ontvangst uiteraard veel hoofdbrekens gekost. Vooruitloopend op de officieele medcdeelin- gen, welke daaromtrent zullen worden gepubliceerd, kan gemeld worden, dat met medewerking van De fensie in bet waterrijke gebied van Schiphol vier pontons gebouwd zullen worden. Een daarvan komt naast het smalle Sloterbniggetje, dat over luttelen tijd, als de nieuwe groote verkeersweg gereed zal zijn, een kalm leventje krijgt Er wordt een een-richt ingsverk eer ingesteld van Amsterdam over den Sloterweg; in het verlengde van het Jaagpad komt een voetgangersponton en voorts worden in de buurt van Schiphol twee pon tons gelegd; één in het verlengde van den Schinkel- weg met daarnaast een voetgangersponton. Er wordt natuurlijk ook voor een kolossale par keerruimte gezorgd. Er zal parkeergelegenheid zijn op het terrein achter de tweede- en derde rangü- staanplaatscn. ter grootte van 3 A 4 hectaren; in den Noordhoek van het vliegterrein, 3 hectaren groot, reserve-parkeerterreinen komen er o.n. langs den Aalsmeerderweg; alsmede een parkeerterrein voor autobussen op het terrein voor loods B. Het Duitsch-Nederlandsche handelsverdrag loopt dit jaar ten einde. Nadat tusschen de Nederlandsche en de Duitscho regcering contact heeft plaats gevonden, heeft de Nederlandsche regeering, met het oog op het af- loopen van het Nederlandsch-Duilsche clenringver- drag, aan de Duitschc regeering voorgesteld, te on derhandelen over een nieuw verdrag. Do Duitsche regcering heeft zich daartoe bereid verklaard. Do onderhandelingen zullen binnenkort in Den Haag een aanvang nemen. Voor den duur van de onderhandelingen zal het verdrag van 21 September 1984 door de beide re geeringen ook nA 16 Noycraber a.s. verder worden toegepast. In verband hiermede zullpn de Duitsche autoriteiten voor de tweede helft van de maand November een gelijk bedrag aan „De- visenscheinc" beschikbaar stellen als over eengekomen werd voor de eerste helft van November. Eerst als de betalingsmoeilijkheden ge regeld zijn, onderhandelingen over een nieuw handelsverdrag. Men meldt nog uit Berlijn aan de N.R.Crt.: Het Duitsch-Nederlandsche handelsverdrag loopt einde 103-4 af. Reeds onlangs is er sprake geweest van onderhandelingen tusschen de beide landen ter voorbereiding van een nieuw verdrag. Volgens in lichtingen, welke de Duitsche handelsdienst van bevoegde zijde heeft verkregen, zouden deze onder handelingen nu, na de opzegging van de Duitsch- Nederlandsche clearing-overeenkoiust, voorloopig zijn uitgesteld,. daar aan dergelijke onderhandelin gen eerst kan worden gedacht, nadat op het gebied van het betalingsverkeer een nieuwe regeling tot stand zal zijn gekomen. De minister van binnenlandsche zaken stelt thans invoering van den Middel-Euro- peeschen tijd voor. ZOMERTIJD ZAL VOOR GOED VERDWIJNEN. In de memorie van antwoord aan de Tweede Ka mer inzake bovenbedoeld wetsontwerp verklaart de minister van binnenlandsche zaken, dat hem bij het bepalen van een keuze zwaar weegt het verlangen om de oplossing zooveel mogelijk te doen uitvallen in overeenstemming met hetgeen te dien aanzien in de volksvertegenwoordiging leeft. Voorts waar deert hij ten zeerste het streven, een einde tc ma ken aan de verdeeldheid van ons volk, ten opzichte van de scizoentijdregeling. Deze omstandigheden hebben den minister ertoe geleid het aanvankelijk voorgestelde systeem te verlaten en thans voor te stellen, den Middel-Europeeschen tijd als tijdregeling voor het geheele jaar te aanvaarden. Het denkbeeld van enkele leden, om ook bij In voering van den Middel-Europeeschen tijd nog een zoineriijd-regeling te bandhaven, ontmoet bij den minister hetzelfde bezwaar als bij do leden, die zich hiertegen verklaren. De aanvaarding van den Middel- Europeeschen tijd is te beschouwen als een compro mis, waarbij als winst geldt de afschaffing van den zomertijd. Een teruggaan tot den toestand van vóór 1908 brengt evenmin verbetering, zou zelfs een stap terug bcteekenen op de pogingen om de geïsoleerde posi tie van Nederland op te heffen. Het steeds levendi ger wordend internationaal verkeer op allerlei ge bied bindt Nederland te zeer, dan dat het zich ten deze zoo ingrijpende afwijking zou kunnen veroor loven. Nog grooter schade dan op 16 November. Bevolking wordt gewaarschuwd. Manilla: De laatste taifoenramp op de Phi lippijnen heeft, naar algemeen gevreesd wordt, nog grooter schade veroorzaakt dan de taifoen van 16 November. Het regecringsradiostation 'te Legaspi op het ei land Luzon werd geheel verwoest. De te velde staande gewassen zijn vernield. Alle telefoon- cn telegraafverbindingen zijn verbroken. Aangezien men vreest dat de taifoen ook do hoofd stad, Manilla, zal bereiken, wordt de bevolking door sirenegeloei gewaarschuwd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 1