De algemeene
De handelsbetrekkirgen tusschen
Nederland en Duitschland.
De ontvangst van de
„Uiver" op Schiphol.
KIJKEn is KQ0PEn bij CLOECK
Postrekening
No. 23330
Int. Telef.
No. 20
8 PAGINA'S.
Ministers Coiijn en Oud dupliceeren.
MISLUKTE TREINAANSLAG.
Zuurstofcylinders
de lucht in.
Hevige ontploffing te Alblasserdam.
Binnenkort onderhandelingen over een
nieuw clearingsverdrag.
HERZIENING VAN DEN WETTEIJKEN
TIJD.
De nieuwe taifoenramp op de
Philippijnen.
Donderdag 15 November 1934.
SC1ACEI
78ste Jaargang. No. 9597
COURANT.
Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. Bij inzending tot
*s morgens 8 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk in het
eerstuitkomend nummer geplaatst.
Uitgave der N.V. v.h. P. Trapman Co., Schagen.
Prijs per 3 maanden fl.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN-
TlëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent vbewijsno.
inbegrepen. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend.
Tweede Kamer.
De houding van de r.k. tegenover het kabi-
net-Colijn. - Regeering wacht af welke
de houding van Aalberse zal zijn.
Gistermiddag heeft de Tweede Kamer de algemee
ne beschouwingen over de Staatsbegrooting 1935 ge
ëindigd, na dupliek van minister Coiijn, terwijl ook
reeds eenige hoofdstukken zijn goedgekeurd.
Overigens heeft deze middag zich in het bijzonder
gekenmerkt door een min of meer politiek steekspel
tusschen Aalberse, de leider vün de r.k. fractie en
minister-president Coiijn.
De heer Aalberse klaagde er over dat de rede van
den minister-president geen antwoord was op die
van spr., al erkent spr. gaarne, dat minister Oud
Dinsdag verschillende hiaten heeft aangevuld.
Spr. zegt, ofschoon minister Coiijn hem vaagheid
had verweten, dat hij wel degelijk zoo concreet mo
gelijk had aangegeven, hoe hij de dingen zag, en
wat hij wilde. Een organische ordedienst van het
bedrijfsleven met publiekrechtelijken grondslag on
der leiding van een economischen raad, met toezicht,
steun en controle van de regcering... dit heeft spr.
bepleit.
Hoe dit voor de onderscheidene bedrijven moet ge
beuren, moet de regeering weten. Men verwijt het
parlement, op den stoel der regeering te willen zit
ten. Als het parlement die neiging heeft, stijve de
regeering het er niet in. Men wil den kant uit, door
spr. aangegeven, maar men klaagt dat de regeering
niet helpt. Men voelt in het bedrijfsleven, dat men
er zonder organisatie niet komt. Wil men niet over
écnigén tijd verplicht zijn, weer een Nederlandsche
Uitvoermaatschappij op te richten, dan zal men haast
moeten maken met de organisatie van het bedrijfs
leven.
Blijft de regcering alleen aansturen op verlaging
van loonen en salarissen, en niet op verlichting van
vaste lasten, dan zal de regering haar doel: de aan
passing. niet bereiken. De regeering zegt, dat die
verlichting er komt langs natuurlijken weg, Maar de
loonsverlaging gaat ook langs dien weg. Als rijks
bemiddelaar maakt spr. haast elke week een loons
verlaging mee.
Spr. hoopt, dat de nadere antwoorden der
regcering bevredigend zullen zijn en ons zul
len in staat stellen, het voor onze verant
woordelijkheid te nemen, het Kabinet te blij
ven steunen. Mocht onverhoopt deze hoop niet
vervuld worden, dan zullen wij de nu afge
broken conversatie moeten voortzetten op een
door de Kamer nader te bepalen dag. Want
wij zijn niet voornemens, een guerilla tegen
de afzonderlijke ministers te voeren. Als het
tot een strijd moet komen, zal die strijd wor
den gevoerd met open vizier, in het open
veld, tegen het Kabinet. De positie van 't Ka
binet is niet die van een man met een sle
pende ziekte, wien de geringste verkoudheid
noodlottig kan worden. De minister-president
bedenke echter, dat ook de sterkste book kan
knappen, als men hem te sterk spant.
Overigens noemt de overzichtschrijver van de
N.R.Ct. de redevoering van Aalberse zoo vaag en
wazig, dat het hem na zijn slotwoord schier nog
meer schemerde, dan bij zijn vorige speech.
MINISTER COLIJN AAN HET WOORD.
De voorzitter van den raad van ministers, de hoer
Coiijn, wijst den lieer Joekcs op de houding der
Zwitsersche sociaal democraten die dezer dagen de
militaire landsverdediging hebben aanvaard. Hij
zegt toe, dat de regering een onderzoek naar de
particuliere wapenfabricatie in ons land overweegt.
Den heer Schouten antwoordt hij, dat het vraagstuk
vau het ontslag der gehuwde onderwijzeres niet zoo
eenvoudig is, daar een juiste definitie moeilijkheden
brengt
Hij voegt den heer Aalberse toe, dat niemand er
aan twijfelt, dat de toestanden van voor 1929 niet
meer zullen terugkomen.
Wat moet echter gebeuren, vraagt spreker.
Onze bodem en industrieele productie zal zich
moeten aanpassen aan de gewijzigde omstandighe
den. hoewel de tegenwoordige toestand niet al3 een
status moet worden beschouwd. Zoo slecht als het
thans is. zal het niet blijven.
De ordening van het bedrijfsleven moet uit het
particulier initiatief komen en niet van bovenaf wor
den opgelegd. Zij moet groeien en kan niet in 14 da
gen worden verwacht.
Spreker erkent, dat tusschen hem en den heer
Aalberse een onoverbrugbare kloof is aangaande het
eigendomsrecht en is niet van mecning dat de staat
maar vrijelijk mag beschikken over het privaatbezit
der burgers.
De regeering ontkent ten eene male, dat zij onre
delijk zou hebben ingewerkt op loonsverlaging. Mi
nister Coiijn erkent dat wij er met de huren nog
lang niet zijn, doch de regeling van deze zaak zit
vol voetangels en klemmen.
Op een zeker punt heeft de toon van den heer Aal
berse spr. gehinderd. Zijn gezegde, dat hij de lief
dadigheid een ruimere armslag wil geven is geen
slag om de arm. Hij is gewend de dingen te zeggen
zooals ze zijn. Hij kan de klachten van den heer
Aalberse over de trage afwikkeling van de werk
verruiming niet accepteeren. Wij kunnen met de
werkverruiming naar niet als wilde stieren voort-
rennen, roept spr. uit. Nauwkeurig onderzoek van
elk project is dringende eisch, daar het hier geldt
de besteding van het geld der belastingbetalers.
Hij heeft gehoord, dat de heer Aalberse het
nog niet met zichzelf eens is of hij het Ka
binet kan blijven steunen. De regeering zal
met vertrouwen de beslissing afwachten.
Misschien refereert de heer Aalberse een
ander kabinet, frisschor en met meer fantasie,
maar hij zal dat dan spoedig frank en fier
moeten zeggen, want daarmede is het lands
belang het best gediend.
De toestand van het land is zeer moeilijk
en vraagt een open en eerlijke houding.
Minister Oud antwoordt.
De minister van financiën, de heer Oud. komt op
tegen de bewerig van den heer Vliegen dat 1 pet.
kapitaalheffing geen potverteeren zou zijn.
Dat is wel degelijk het geval, daar de uitgaven
geheel voor consumptieve doeleinden dienen. Hoe
gauw zouden wij niet door de 100 millioen heen zijn.
En wat dan, vraagt spr.
De door den heer Bongaerts voorgestelde belasting-
op valuta kan spr. niet bekoren. Het zou slechts
voor plezierreizen kunnen worden toegepast, daar
het anders zou neerkomen op kostenverhooging voor
het bedrijfsleven.
Daarna worden de beraadslagingen over de rijks-
begroot ing gesloten en zonder hoofdelijke stemming
goedgekeurd de hoofdstukken I (Huis der Koningin),
II (Ilooge Colelges van Staat), VII A (Nationale
Schuld) en GII (Onvoorziene Uitgaven) der rijksbe-
grooting voor 1935, benevens de wet op de middelen
met aanteekening dat de heeren De Visser en Snee
vliet tegen zijn.
Over de motie-Van den Tempel wordt morgen ge
stemd.
Om half zeven wordt de vergadering tot morgen
middag één uur verdaagd.
BALK OP DE RAILS GELEGD. DOOR EEN
LOCOMOTIEF ERAF GEDRUKT.
In de nabijheid van den Orthenschen overweg te
's-Hertogenbosch is Dinsdag in den vroegen ochtend,
of mogelijk in den nacht te voren een poging gedaan
om een trein tot ontsporing te brengen door een balk
op de spoorlijn to leggen. Gistermorgen was de balk
door een spoorwegman naast de rails gevonden.
Uit het onderzoek der recherche is gebleken, dat dc
balk afkomstig is van een in de nabijheid gelegen
partij balken, die dienst moeten doen voor afsluiting
van een duiker. De balk moet op de rails zijn ge
sleept, maar is door een trein van Den Bosch naar
Nijmegen van de rails weggedrukt.
Het is waarschijnlijk, dat het treinpersoneel daar
van niets bemerkt heeft Het onderzoek wordt door
de recherche voortgezet
DE STRIJD IN DEN GRAN CHACO DUURT VOORT.
La Paz. Gemeld wordt, dat in den centralen
sector van den Gran Chco het krachtig ingezette of
fensief wordt voortgezet.
Door snel ingrijpen een groote ramp voor
komen. Van omliggende huizen
vele ralten vernield.
Alblasserdam. Gisteravond te omstreeks tien
uur is brand uitgebroken in de garage van de zuur-
stoffabriek ,.De Alblas". De brand is waarschijnlijk
ontstaan door kortsluiting in een auto. Op deze
auto bevonden zich 30 A 35 flesschen gevuld me»
zuurstof, waarvan in het geheel 4 A 5 zijn ontploft.
De eerste explosie vond plaats te tien minuten over
tien, terwijl dc andere drie of vier cylinders een
kwartier later in de lucht vlogen. Do ontploffingen
waren zoo hevig, dat aanzienlijke materieele schade
is aangericht. Van de omliggende huizen zijn vele
ruiten vernield. De garage waarin de auto stond is
uitgebrand, terwijl van de auto zoo goed als niets
overbleef.
De arbeiders die in de onmiddellijke nabij-
held aan het werk waren, stelden alles in
het werk om uitbreiding te voorkomen in
verband met de directe nabijheid van de fa
briek „De Graafstroom", waar gassen
worden vervaardigd voor antogenisch las-
schen. Indien de brand tot deze fabriek zou
zijn overgeslagen, ware de ramp niet te
overzien geweest.
De politie heeft den omtrek afgezet, terwijl het
scheepvaartverkeer op den Noord gedurende eeni-
gen tijd, in verband met mogelijk gevaar, werd stil
gelegd. De vrijwillige brandweer, o. 1. v. den loco-
burgemeester, heeft het vuur gebluscht Persoon
lijke ongelukken hadden niet plaats.
De burgemeester van Alblasserdam, was evenals
tal van andere autoriteiten, spoedig op het terrein
van den brand aanwezig. Het bedrijf ondervindt
geen stagnatie.
Men rekent op de komst van tienduizen
den. Schiphol een groote kijkarena.
AMSTERDAM, 15 Nov. Voor de feestelijke ont
vangst, welke de bemanning van de „Uiver" Woens
dag 21 dezer bij haar aankomst op Schiphol wachten
zal, zijn door de daartoe bevoegde autoriteiten uit
gebreide maatregelen getroffen. Naar de heer Del-
laert, havenmeester van de Amsterdamsche lucht
haven, die uit hoofde van zijn functie in dezen
een zeer verantwoordelijke taak heeft ons mede
deelde, wordt Schiphol vrijwel herschapen in één
groote kijkarena, waar tienduizenden de aankomst
van het vliegtuig en de huldiging der bemanning uit
nemend zullen kunnen volgerf.
De officieele ontvangst van en de toespraken tot
de bemanning zullen geschieden op een podium, het
welk, van de ramen van het restaurant uit bezien,
op het rechtergedeelte van het hetonnen platform,
tot een hoogte van twee meter zal worden opgetrok
ken. Er worden voorts drie groote tribunes gebouwd,
één op het zuidelijk deel van het platform, onderver
deeld in tribune A en B, elk plaats biedend aan 1700
menschen; één loodrecht daarop aan den westelijken
kant, dus in het front van liet stationsgebouw, op
haar beurt onderverdeeld in tribune C, D, E en F, elk
plaats biedend aan 440 toeschouwers, terwijl tribune
nummer drie wordt opgericht op het publiek terrein
achter het hek naast het stationsgebouw; met een
capaciteit voor duizend bezoekers. Er zijn dus zit
plaatsen alle niet overdekt voor ongeveer 6200
toeschouwers. Vóór laatstgenoemde tribune is boven
dien een groote ruimte gereserveerd, waar eenige
duizenden menschen zullen kunnen staan; welke
ruimte verder voor tweede en derde ranps-staan-
plaatsen langs dc Noordzijde van het veld wordt
uitgebreid, zoodat dus in 't geheel tienduizenden de
aankomst zullen kunnen medemaken.
De bedoeling is, dat, als de „Uiver" zal zijn ge
land, twee eereronden zullen worden gemaakt langs
het geheele front van toeschouwers. Daarna ge
schiedt de ontvangst van de bemanning door den
directeur der K.L.M., den heer Plesman; die het dap
pere viertal naar het officieele podium zal leiden.
Onderwijl wordt het „Wilhelmus" ten gehoore ge
bracht, dat waarschijnlijk uit duizenden kelen zal
worden meegezongen.
Op het podium vijf toespraken; van een minister
(waarschijnlijk den minister van Waterstaat), van
den burgemeester, van generaal Snijders, van den
voorzitter der Kon. Ned. Vereeniging voor Lucht
vaart en van den voorzitter van den Raad van Be
heer der K.L.M.
Vóór na afloop van de plechtigheid de bemanning
het veld verlaat naar men weet wordt haar ook
binnen de grenzen der stad oen door het Initiatief
Comité Amsterdam georganiseerde huldiging bereid
zal zij in een open auto langs het publiek rijden.
Daar verwacht mag worden, dat vele duizenden
reeds eenige uren vóór de aankomst van dc „Uiver"
op Schiphol aanwezig zullen zijn, heeft men maat
regelen getroffen om het publiek tusschentijds aan
genaam bezig te houden. Daartoe verleenen mede
werking de muziek van de Grenadiers en Jagers en
van de Amsterdamsche Postharmonie, welke gezel
schappen nu en dan met vroolijke marschen langs
de tribunes zullen trekken, terwijl verder de Na
tionale Luchtvaartschool met eenige van haar toe
stellen van elf tot twaalf een aantal demonstraties
zal uitvoeren. Te elf uur zal bovendien een escadrille
van de Marine boven het veld verschijnen, dat vóór
de landing eveneens eenige demonstraties zal geven.
Een paar uur later komt er een escadrille van
Soesterberg. Ook de auto-giromachine gaat de
lucht in.
De luidsprekerinstallatie van Schiphol wordt uit
gebreid, zoodat het gesproken woord op alle rangen
verstaanbaar zal zijn; tevens zal men zich in spe
ciaal ingerichte consumptie-gelegenheden te goed
kunnen doen aan koffie en... snert!
Het verkeersvraagstuk.
Het verkeersvraagstuk heeft den organisatoren van
den dag der ontvangst uiteraard veel hoofdbrekens
gekost. Vooruitloopend op de officieele medcdeelin-
gen, welke daaromtrent zullen worden gepubliceerd,
kan gemeld worden, dat met medewerking van De
fensie in bet waterrijke gebied van Schiphol vier
pontons gebouwd zullen worden. Een daarvan komt
naast het smalle Sloterbniggetje, dat over luttelen
tijd, als de nieuwe groote verkeersweg gereed zal zijn,
een kalm leventje krijgt
Er wordt een een-richt ingsverk eer ingesteld van
Amsterdam over den Sloterweg; in het verlengde
van het Jaagpad komt een voetgangersponton en
voorts worden in de buurt van Schiphol twee pon
tons gelegd; één in het verlengde van den Schinkel-
weg met daarnaast een voetgangersponton.
Er wordt natuurlijk ook voor een kolossale par
keerruimte gezorgd. Er zal parkeergelegenheid zijn
op het terrein achter de tweede- en derde rangü-
staanplaatscn. ter grootte van 3 A 4 hectaren; in den
Noordhoek van het vliegterrein, 3 hectaren groot,
reserve-parkeerterreinen komen er o.n. langs den
Aalsmeerderweg; alsmede een parkeerterrein voor
autobussen op het terrein voor loods B.
Het Duitsch-Nederlandsche handelsverdrag
loopt dit jaar ten einde.
Nadat tusschen de Nederlandsche en de Duitscho
regcering contact heeft plaats gevonden, heeft de
Nederlandsche regeering, met het oog op het af-
loopen van het Nederlandsch-Duilsche clenringver-
drag, aan de Duitschc regeering voorgesteld, te on
derhandelen over een nieuw verdrag. Do Duitsche
regcering heeft zich daartoe bereid verklaard. Do
onderhandelingen zullen binnenkort in Den Haag
een aanvang nemen.
Voor den duur van de onderhandelingen zal het
verdrag van 21 September 1984 door de beide re
geeringen ook nA 16 Noycraber a.s. verder worden
toegepast.
In verband hiermede zullpn de Duitsche
autoriteiten voor de tweede helft van de
maand November een gelijk bedrag aan „De-
visenscheinc" beschikbaar stellen als over
eengekomen werd voor de eerste helft van
November.
Eerst als de betalingsmoeilijkheden ge
regeld zijn, onderhandelingen over een
nieuw handelsverdrag.
Men meldt nog uit Berlijn aan de N.R.Crt.:
Het Duitsch-Nederlandsche handelsverdrag loopt
einde 103-4 af. Reeds onlangs is er sprake geweest
van onderhandelingen tusschen de beide landen ter
voorbereiding van een nieuw verdrag. Volgens in
lichtingen, welke de Duitsche handelsdienst van
bevoegde zijde heeft verkregen, zouden deze onder
handelingen nu, na de opzegging van de Duitsch-
Nederlandsche clearing-overeenkoiust, voorloopig
zijn uitgesteld,. daar aan dergelijke onderhandelin
gen eerst kan worden gedacht, nadat op het gebied
van het betalingsverkeer een nieuwe regeling tot
stand zal zijn gekomen.
De minister van binnenlandsche zaken stelt
thans invoering van den Middel-Euro-
peeschen tijd voor.
ZOMERTIJD ZAL VOOR GOED VERDWIJNEN.
In de memorie van antwoord aan de Tweede Ka
mer inzake bovenbedoeld wetsontwerp verklaart de
minister van binnenlandsche zaken, dat hem bij het
bepalen van een keuze zwaar weegt het verlangen
om de oplossing zooveel mogelijk te doen uitvallen
in overeenstemming met hetgeen te dien aanzien
in de volksvertegenwoordiging leeft. Voorts waar
deert hij ten zeerste het streven, een einde tc ma
ken aan de verdeeldheid van ons volk, ten opzichte
van de scizoentijdregeling.
Deze omstandigheden hebben den minister
ertoe geleid het aanvankelijk voorgestelde
systeem te verlaten en thans voor te stellen,
den Middel-Europeeschen tijd als tijdregeling
voor het geheele jaar te aanvaarden.
Het denkbeeld van enkele leden, om ook bij In
voering van den Middel-Europeeschen tijd nog een
zoineriijd-regeling te bandhaven, ontmoet bij den
minister hetzelfde bezwaar als bij do leden, die zich
hiertegen verklaren. De aanvaarding van den Middel-
Europeeschen tijd is te beschouwen als een compro
mis, waarbij als winst geldt de afschaffing van
den zomertijd.
Een teruggaan tot den toestand van vóór 1908
brengt evenmin verbetering, zou zelfs een stap terug
bcteekenen op de pogingen om de geïsoleerde posi
tie van Nederland op te heffen. Het steeds levendi
ger wordend internationaal verkeer op allerlei ge
bied bindt Nederland te zeer, dan dat het zich ten
deze zoo ingrijpende afwijking zou kunnen veroor
loven.
Nog grooter schade dan op 16 November.
Bevolking wordt gewaarschuwd.
Manilla: De laatste taifoenramp op de Phi
lippijnen heeft, naar algemeen gevreesd wordt, nog
grooter schade veroorzaakt dan de taifoen van 16
November.
Het regecringsradiostation 'te Legaspi op het ei
land Luzon werd geheel verwoest.
De te velde staande gewassen zijn vernield. Alle
telefoon- cn telegraafverbindingen zijn verbroken.
Aangezien men vreest dat de taifoen ook do hoofd
stad, Manilla, zal bereiken, wordt de bevolking door
sirenegeloei gewaarschuwd.