In de woestijn neergestort f f fêê De ondergang van de „Uiver" Rouw in Nederland m&m De zeven inzittenden omgekomen De dooden gevonden. KIJKEI) isKQ0PEIUij(lOE(K Zaterdag 22 December 1934. Postrekening No. 23330 SCIAGER 78ste Jaargang. No. 9623 COURANT. Int. Telef. No. 20 Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. Bij inzending tot *s morgens 8 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk in het corstuitkomend nummer geplaatst Uitgave der N.V. v b. P. Trapman Co., Schagen. 16 PAGINA'S. Prijs per 3 maanden 11.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN- TIëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsQO, Inbegrepen. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. ROYAL DUTCH AiR LINES Helaas, de „Uiver" ls niet meer. Aan de martelende onzekerheid, die Nederland gedu rende een etmaal lang in haar ban gevan gen hield is een einde gekomen en tot de ergste zekerheid geworden. De vrees, dat het toestel was verongelukt, is helaas gegrond gebleken. De „Uiver" tot symbool geworden haast van Neerlands durf en kunnen, is neergevallen en verwoest. Zeven levens vloden heen, der dappere be manning en van hen, die 't vliegtuig kozen voor hun reis. Deernis allereerst is hetgeen wij voelen met hen, die diep in rouw gedompeld zijn, aldus sprak gisteren Jhr. Ruys de Beeren- brouck bij de herdenking van deze ramp in de Tweede Kamer. Droefheid daarna om den slag, die onze na- nionale luchtvaart troL Zij zal dien slag te boven komen, maar hij trof haar hard. Vol harding, kennis, energie en durf, zij leidden tot iets groots. Toch bleek 't menschenwerk opnieuw te klein. Do schrijnende tegenstel ling tusschen den zoo kort geleden gemaak- ten triomftocht van de „Uiver" en den onder gang thans heeft allen diep getroffen Bovenal gaan onze gedachten nit naar de bemanning, die het leven liet en de passagiers die bij de ze ramp omgekomen zijn. In het groote leed, dat over nabestaanden is gekomen, wordt door het gansche Nederlandsche volk van harte gedeeld. Een huivering van schrik zal door ons volk gaan en over de heele wereld zal diepe deer nis gevoeld worden met de nabestaanden van de slachtoffers; van hen, die den weg gegaan zijn van zooveel pioniers, van zeevaarders en ontdekkingsreizigers, die hun leven hebben moeten laten bij ondernemingen, waarvan vele geslachten na hen nog de vruchten heb ben geoogst. De uitgebrande machine ontdekt. In de Syrische woestijn, een der meest barre ge deelten van de Indië-routc, een rotsachtig gebied, dat zeer moeilijk te bereiken is, is de „Uiver neergestort Het wrak werd ontdekt door vliegtuigen van de Engelscho luchtvaartmaatschappij, de Royal Air Force, die reeds in de vroegte waren opgestegen om ta gaan zoeken naar de vermiste machine. Vlieger-luitenant Stern zag de geheel vernielde en uitgebrande machine liggen en vond geen spoor van leven, zoodat hij moest rapporteeren, dat alle zeven inzittenden van de „Uiver" om het leven zijn gekomen. Pogingen om in de nabijheid van het wrak te landen, moesten worden opgegeven, daar het gebied, zooals hierboven reeds opgemerkt zoo ge vaarlijk is, dat landen op deze noodlottige plek ge lijk zou staan met een wissen dood. Terstond na den terugkeer van Stern werden be sprekingen begonnen tusschen de Britsche militaire autoriteiten, die intusschcn de vertegenwoordigers der K.L.M. hadden gewaarschuwd. De heer Peters, vertegenwoordiger der K.L.M. te Bagdad, begaf zich ijlings met een machine van de Imperial Airways naar de plaats des onheils en tegelijkertijd werden maatregelen genomen om zoo spoedig mpgelijk het wrak van de „Uiver" te bereiken. De Engelschen begonnen terstond met het uitrus ten van een expeditie, bestaande uit ecnige pantser auto's, verscheiden ambulance-wagens; eenige artsen en verplegers hebben zich bij de reddingsexpeditie aangesloten. Men kan er helaas niet aan twijfelen, dat de zeven inzittenden allen een afschuwelijken dood in de vlammen hebben gevonden; het rapport van luitenant Stern laat in dit opzicht geen ruimte voor hoop. Maar niettemin heeft men medische hulp meegezonden. Maar de leden der expeditie zijn ver trokken in de sombere zekerheid, dat zij de stoffelij ke resten zullen moeten bergen van zeven Neder landers, wier noodlot op dit oogenblik geheel ons land in een ban van verslagenheid heeft gebracht. De „Uiver" vermoedelijk in een onweer geraakt. De plaats, waar het vliegtuig is gevonden, is ge legen op 10 mijlen ten Zuiden van Roetbah, in een wild gebied, bezaaid met steile rotsen, waar een lan ding een zekeren dood beteekent. Er is thans bij de K.L.M. een telegram in gekomen van haar vertegenwoordiger te Bag dad, den heer Peters. Deze meldt, dat hij om 11.45 plaatselijke tijd op de plaats van het ongeluk is aangekomen en geconstateerd heeft, dat de leden van de bemanning en de passagiers omgekomen zijn. De stoflelijke overblijfselen zijn naar het fort te Rutbah-Wells overgebracht Reuter meldt uit Amman, dat er een ver moeden bestaat, dat de „Uiver" door den bliksem is getroffen en dat het ongeluk niet te wijten is aan een slechte landing, omdat de grond waarop de resten liggen goed ls. Het stoffelijk overschot der inzittenden is door een R.A.F.-vliegtuig naar Cairo overge bracht. Korten tijd na het vertrek van het vlieg tuig uit Cairo, werd er melding gemaakt van een hevig onweer. Men veronderstelt dat do Uiver door den bliksem is getroffen. Er hebben 24 militaire vliegtuigen aan de naspo ringen deelgenomen. Bestuurders van vliegtuigen, die boven dit gebied vliegen, kennen den schrik, veroorzaakt door plotse ling opstekende onweders, die 't zand van de woestijn opjagen in kolommen, die soms een groote hoogte bereiken. De plaats van de ramp is onder het bereik van de Britsche geblindeerde auto's, die te Roetbah zijn ge- stationneerd, maar tengevolge van de stortregens nnen de auto's niet in de woestijn vooruitkomen. Nederland is in rouw gedompeld! Onze trotsche vogel, in tal van geschriften en re devoeringen verheerlijkt, als symbool van onze na tionale durf en ons kunnen is niet meer. Stuk, vernietigd, verkoold liggen de resten van dit sublieme mechanische vliegwonder in de onher bergzame woesternijen van Syrië. Maar erger, veel erger is, dat temidden van het gesmolten alluminium en de verkoolde houtresten, de overblijfselen rusten van zeven menschcn, die zich vol vertrouwen overgaven aan de beproefde leiding van onze Koninklijke Nederlandsche Lucht' vaartmaatschappij. Ondanks deze verschrikkelijke ramp mcencn wij, dat er geen reden is aan de voortreffelijke leiding en organisatie van dit populaire, nationale bedrijf te twijfelen. Integendeel! Maar wij kunnen niet nalaten op een bedenkelijk verschijnsel te wijzen, dat meer en meer het „vei ligheid eerst"-principe. dat bij dc luchtvaart moet blijven voorgaan, dréigt te verdringen. De Uiver toch was een Kerstvlicgtuig en had tot taak duizenden groeten van het vaderland naar ons Insulinde over te brengen. Het moest daartoe trachten op den aangegeven tijd Indië te bereiken en dc beroepstrots moest hier in strijd komen met de steeds geboden voorzichtig heid. Of de bemanning bij het vertrek uit Caïro wist, dat boven den woestijn een storm woedde, is nog niet te zeggen en het is mogelijk dat dit bij het vertrek van het vliegveld niet bekend was. In elk geval meencn wij, dat dergelijke vluchten waarbij een bepaalde dag van aankomst wenschclijk is, niet in recordtijd mogen worden gevlogen. Hier dient rekening gehouden te worden met de neiging van de bestuurders om de elementen te trotseeren. i.Safety first" blijve het symbool der luchtvaart! Het graf van Uiver Van het gebied, waarin de Uiver is zoekgeraakt een dorre onafzienbare vlakte, waar talrijke ge vaarlijke rotspunten hoven-uit steken en waar vier mannen een gigantischen strijd tegen de elementen hebben geleverd, van dit woeste gebied kunnen wij ons nauwelijks een voorstelling maken. In het boekje van Feyter en Viruly „Met de K.L.M. naar Indiö", wordt de volgende beschrijving gegeven van de landstreek, die zich aan de oogen van de luchtreizigers ontrolt, nadat Palestina verlaten is. v I De bemanning, die het vliegtuig met de Kerstpost naar Oost-Indië ging brengen. VJ.n.r.: Wale- wifn mecanicien); Beekman (le piloot), van Steenbergen (2e piloot), en van Zadelhof (redo-teigrafist). DE ONHERBERGZA ME OORDEN VAN DE SYRISCHE WOESTIJN WAAR DE „UIVER" ZIJN GRAF GEVON DEN HEEFT, WAAR DE TROTSCHE VOGEI. VERPLETTERD WERD NEERGESLAGEN EN IN VLAMMEN OP GING. De Jordaan met het kleine Jericho verdween, ber gen schoven weg. do woestijnstad Amman, aan de grens der bewoonde wereld, kwam en verdween... Daar opende zich dc onmetelijke Syrische woest!]nl Over zevenhonderd kilometer zou slechts één stee- nen bouwwerk het oog van onze reizigers treffen, n.1. het F.ngelsch-Iraksche fort van Rutba-Wells. De Syrische woestijn was weer anders dan dc vo rige. Het was een golvende hoogvlakte met nu en dan lage bergtoppen. Eindelooze verlaten vlakten, soms ingesneden door wadi's, (droge rivierbeddin gen. misschien met ondergrondschen waterloop) vertoonden zich aAn de reizigers. Ook hier was het thans regentijd, zoodat de bodem door schrale be groeiing er veelal als een steppe uitzag. Op zulke plaatsen zijn soms. dagen reizens van elkander ver wijderd. de zwarte tenten van zwervende Bedoulnen te zien, wier kudden hier voedsel zoeken. Dan een tijdlang niets dan de eindelooze zandzee, zelden af gewisseld door rotsachtige streken. Eenmaal wees een vlieger den passagier op een haast onzichtbare grijze streep, die zich tusschen de zandheuvels slingerde. Dat was de „track", een lange, vaak moeilijk te vinden autoweg van Palestina naar Bagdad. Autokaravanen kunnen hierover in twee reisnachten dc bijna duizend kilometer tusschen Middellandsche Zee en Mesopotamlë afleggen. Des zomers brengen zulke karavanen den heeten dag vaak door met rusten bij de versterking Rutba- Wells, het fort om de eenige zoctwaterhron ver in den omtrek. Van tijd tot tijd was in het zand een grooten cir kel te zien. waarin een kolossale herkenningsletter stond. Dat beduidde een terrein, vlak genoeg voor vliegtuigen om te landen. Niet alleen de K.L.M. vliegt over deze woestijn, doch ook Fngelsrho en Fransche verkeersvliegtuigen komen er geregeld overheen. Bovendien zijn hier niet zelden militaire Engelsche toestellen in de lucht. In Bagdad ls een groot Engelsch militair vliegveld en meermalen trekken vandaar bewapende vliegmachines over de omringende woestijnen om Bcdouinenstnmmen voor roovcrijen of andere wandaden te tuchtigen. (Zie de volgende pagina).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 1