Het einde een feit
De Uiver. f
VERLOVINGSRINGEN
Wed. D. KONING
NU
SCHAGER
ROOSJES
Pinken en Stieren
Diepe indruk in binnen- en buitenland.
Deelneming van het Koninklijk Huis.
IN MEMORIAM D. W. BERRETTY.
Parmentier en Mol! oyer de ramp
van de „Uiver".
De post van de „Uiver".
Advertentiën.
Coöperatieve Boerenleenbank
ZITTING
rente en
aflossingen
BOEKHOUDING
K. ROGGEVEEN
PRIMA VET KALfSVLEESCH
2 Boerderijen,
len Kerstdag
VERKLARINGEN VAN DEN HEER PLESMAN.
De opvarenden van de „Uiver" zijn dos al
len omgekomen en geen hunner heelt aan
den vreeselljken dood kunnen ontsnappen.
Velen zullen misschien nog in een hoekje
van hun hart een heel klein beetje hoop
hebben overgehouden, toen zij gisteren hoor
den, dat wel het toestel gevonden was, doch
dat niemand nog er bij was geweest om een
onderzoek in te stellen. Hoe dan ook, het
kón tooh altijd, dat zoo niet allen dan toch
een enkele aan de catastrophe was ontko
men en in do nabijheid dwaalde op zoek
naar medcmenschen.
Het heeft niet mogen zijn.
In don namiddag bracht oen telegram van
den vertegenwoordiger der K.L.M., den heer
Peters de beslissende tijding. Het bevestigde
de ergste vrees dat al de passagiers en heel
de bemanning van het vliegtuig om het le
ven waren gekomen.
Onderhoud met den heer Plesman.
Den Hang, 21 Dec. Hedenmiddag hebben wij
een onderhoud gehad met den heer Plesman, direc
teur der K.L.M., die ons nog eenigo bijzonderheden
mededeelde over het tragische einde van de „Uiver".
Hetgeen ik gisteron heb gezogd, aldus de heer Ples
man, n.l. dat er geen reden voor optimisme was, is
wel zeer spoedig bewaarheid geworden. Hoewel de
gegevens uiteraard nog beperkt zijn, hebben wij ge
tracht ons een voorstelling to maken van hetgeen
er met de „Uiver" gebeurd kan zijn en dan is in
de allereerste plaats van zeer veel belang het bericht,
dat in een onzer vorige telegrammen overgeseind
werd, dat om drie uur plaatselijke tijd de radio van
de Douglas voor het laatst gehoord is. Dit heeft do
belangrijke vraag doen rijzen of het stoppen van de
radio ook het einde beteekend heeft van de „Uiver"
of dat het toestel met defecte radio nog een eind is
doorgevlogen. Dit laatste bleek nu het geval te zijn,
want nader is nog gebleken dat de „Uiver" om 0.45
uur G.M.T. (33 minuten later) boven het pomp
station H. 3 gehoord is. Zooals men weet zijn langs
de pijpleiding van de Irak Petroleum Mij. 2-1 vlieg
velden aangelegd, welke hoofdzakelijk voor inspec
tiedoeleinden dienen. De H. 3 is daar een van. Het
ligt op ongeveer 50 K.M. van Rutbah.
Pat de „Uiver" daar gehoord is, is hedenochtend
officieel uit Gaza medegedeeld.Uit een en ander moet
dus geconstateerd worden, dat, nadat de radio op
gehouden had, het toestel nog cenigcn tijd door is ge
vlogen, omdat liet 10 K.M. ton Zuiden van Rutbah
Is gevonden. Nu ligt H. 3 ten Wetten van Rutbah
en daaruit volgt, dat de „Uiver" naar Rutbah heeft
gezocht en om Rutbah heen is gecirkeld om te trach
ten het vliegveld te vinden. Do piloot is daar niet
iu geslaagd. I)o roden daarvan zal wel gelegen zijn
in het noodweer, atorin en regen! In dit verband
herinnerde de heer Plesman aan do uitdrukking
„Abnormal ligthlng", welke gisteren in een van de
telegrammen voorkwam. Uit dit alles blijkt, dat
Beekman, toen hij zich boven het platteland be
vond, door het noodweer overvallen is en zich
siechts enkele kilometers van Rutbah wetende, alles
in het werk gesteld zou hebben het vliegveld te
vinden, doch dnt de weersomstandigheden hem nood
lottig zijn geworden.
De heer A. Plesman verklaarde nog. dat door het
verlies van deze bemanning de K.L.M. vier zeer
bekwame inenschen armer is geworden. Do heer
Plesman drong er voorts nog op aan, dat men op
dit oogonblik geen definitieve reconstructie van hei
ongeluk moet geven, omdat het ten eerste gewenscht
is, het onderzoek, dat de vakmenschcn zullen instel
len, af te wachten.
Het onderzoek.
De K.L.M. heeft aan haar vertegenwoordiger In
Bagdad opdracht gegeven, om niets aan de situatie
te veranderen, voordat het onderzoek dat door de
Engclsche autoriteiten ter hand is genomen, zal
hebljcn plaats gehad. Ook «Ie bemanning van de
„Leeuwerik" zal aan dit omb-rzoek deelnemen en
men hoopt dat uit verschillende bijzonderheden,
zooals de stand van do contacten van de kranen
van den toestand, waarin het landingsgestel aange
troffen wordt, een beeld gevormd zal kunnen wor
den van do ware toedracht van de ramp.
Do Minister van Waterstaat heeft I)r. Van der
Maas van den Rijks Studiedienst voor de Luchtvaart
opdracht gegeven naar Rutbah te vertrekken, ten
einde aan het onderzoek deel te nemen.
De heer Plesman was in den loop van den ochtend
opgeheld door den ordonnanco-officler .eerste luite
nant Romer, die namens H. M. nadere inlichtingen
omtrent de ramp van dc ..Uiver" inwon.
Voorts kan nog worden meegedeeld, dat de K.L.M.-
vertegenwoordigor in Bagdad, de hoer Peters, die
op weg is naar het verongelukte vliegtuig daar,
omstreeks 3 uur zal aankomen.
De slachtoffers.
Bij de ramp zijn om het leven gekomen:
Prof. Dr. E. M. Walch.
Prof. Dr. E. M. Walch, was Ifooglccrnur ln dc bac
teriologie aan de Medischo Iioogcschool te Batavia
en kwam do vorige wock met de „Pelikaan" in ons
land aan, teneinde zijn zieke moeder een bezoek te
brengen. Hij besloot gebruik te maken van de snelle
Korstvlucht. Prof. \V alch genoot internationale be
kendheid op hot gebied der malariabestrijding; jaren
woonde Prof. Wulch in Indic. Bij al zijn werk on
dervond hij een krachtige» steun van zijn vrouw.
Van zijn band verschenen tallooze publicaties.
Prof. Walch werd 42 juar oud.
Th. J. Kort
Nadat de heer Th. J. Kort aanvankelijk stuurman
was bij de Maatschappij „Nedo'rland", begaf hij zich
in het zakenleven en richtte o.a. een dakpannenfa-
brick op. Hij maakte samen met zijn vrouw vele
reizen. Zijn vrouw en twee kinderen en zijn moeder
blijven te Oegstgeest achter.
D. W. Borrelt y.
Dc heer D. W. Bcrrctty werd in 1390 te Djokjaknr-
ta geboren. Hij was o.m. redacteur van de „Javabo-
de". In 1917 richtte hij het Persbureau Aneta op.
De bemanning:
De gezagvoerder W. H. O. H. Beekman werd 15
Maart 1895 te Brouwershaven geboren. Hij was een
der bekwaamste piloten, die de K.L.M. had. Hij
maakte ruim 9500 vliegturen cn tot nu toe achttien
retourvluchten op Indië.
Nu gaat er een schok door het vaderland,
De Uiver verpletterd! Bij Buthba verbrand!
We zagen elkander ontroerd in 't gezicht,
We lazen verbijsterd het droevig bericht.
En diep In ons hart klonk een duid'lijke stem
Van waarlijke rouw met de K.L.M.,
Met do mannen, die daar in de verre woestijn,
Op hun post, in hun toestel gestorven zijn.
De Kerstvlucht! Het moederland vloog naar de Oost,
Met brieven van liefde, van hope. en troost,
Van moeder, die wachtend in Holland bleef,
Van vader, die ferm naar zijn jongen schreef,
Met innige wcnschen voor 't komende jaar,
Men leefde en woonde zoo ver van elkaar!
Maar ja, onze Uiver, de afstand werd klein,
Die zou weer op tijd in Batavia zijn!
Toen raasde de stormwind door duisteren nacht,
En striemde het toestel met vrces'lijke kracht,
Hoog boven de stille, verlaten woestijn,
Waar enkel gevaren en onheilen zijn
Een plett'rendo schok en toen was het gedaan,
Do Uiver zonk neer. Op hafir Kerstvlucht vergaan!
Thuis wachten er vrouwen, gebroken van leed,
Een vader, een moeder, die nimmer vergeet.
Zo hadden zoo vast in de Uiver geloofd,
En heel onze natio buigt zwijgend het hoofd!
Aan piloten vol trouw, aan die zeven vol moed,
Ken stille, eerbiedige afscheidsgroet!
21 December 1934. KROES.
(Nadruk verboden.)
De particuliere secretaris van H.M. de Ko
ningin heeft een telegram gezonden aan de
directie van de K.L.M., waarin deze het diepe
leedwezen van H.M. de Koningin met den
ramp van de Uiver overbrengt. Voorts is een
telegram ontvangen van Prinses Juliana,
waarin Zij aan de directie van de K.L.M. te
vens verzoekt haar oprechte deelneming aan
de nabestaanden over te brengen.
Tot dc slachtoffers van de ontzettende ramp, wel-
ko de trotsche „Uiver" getroffen heeft behoort ook
dc heer D. W. Bcrrctty, die als passagier de reis me
de terug naar Indie maakte, het land van zijn ge
boorte.
Het zij hier de plaats den man, die zoo ontzettend
voel gedaan heeft voor de Indische berichtgeving,
hier met een sober woord te gedenken.
Ik heb Bcrrctty gekend als een jong en veelbelo
vend beginneling op het redactiekantoor van het
Batavischo Nieuwsblad. Ik heb hem in zijn werken
van nabij meegemaakt en zijn geweldigen ijver en
onvermoeide werkrncht bewonderd cn ik heb ook
geconstateerd hoe deze, toen nog jeugdige knaap, ge
boortig uit Indische ouders zich een weg ging banen
door het voile, rijke leven.
Niet tevreden met zijn positie van ondergeschikte,
onmachtig om vooruit te komen op de snclla wijze,
wolko hij zich gedacht had, besloot hij tot een stap
op een weg, welke in Indië nieuw was en als be
zaaid met (ie grootste moeilijkheden.
Want hij had het plotseling in zijn hoofd gezet
een persbureau te stichten, zij het dan ook op zeer
bescheiden schaal.
IN DEN WINTER
P U R O E bij ruwe en gesprongen handen
En bij hoest cn verkoudheid Dampo
Beide in doozen van 30 ct. af.
Was het wonder dat wij, zijn collega's, daar scep
tisch tegenover stonden en probeerden hem dit, in
onze oogen zoo onuitvoerbare plan uit het hoofd ie
praten? Maar Berretty luisterde nauwelijks naar on
ze raadgevingen; hij had zich zijn levensweg uitge
stippeld en dacht er in de verste verte niet aan zich!
deze kans te laten ontnemen. O, hij wist heel goed,
dat tal van moeilijkheden te overwinnen zouden zijn;
dat vele teleurstellingen zijn deel zouden worden.
Maar hij was van oordeel, dat het leven hem ge-
gegeven was om die moeilijkheden het hoofd te bie
den cn de teleurstellingen moedig te dragen.
En ziet; hij heeft gelijk gehad, hij heeft ons allen
beschaamd doen st-aan. Op bescheiden schaal be
gonnen, geheel alleen richtte hij het persbureau
Ancta op. en hij zag zijn Algemeen Nieuws- en
Telegram-Agentschap groeien in den loop der jaren,
tot een machtig lichaam, gewaardeerd door de Indi
sche- en ook door de Hollandschc pers; erkend door
de Regcering in onze Overzccsche gewesten, en be
kend over geheel de wereld.
Want met den groei van Aneta verzamelde hij
om zich heen de knapste journalisten op ieder ge
bied. slaagde hij er in een berichtgeving in het le
ven to roepen, snel en betrouwbaar tot heil van
onze Koloniën. Voor do ontwikkeling van Indiö
heeft hij ongetwijfeld tot een belangrijk deel heb
zijne bijgedragen. En wie thans het trotsche gebouw,
ziet op Passer Raroe Zuid in Weltevreden, do blau
we Anota-vlag hoog in top op den massieven toren,
die ziet daar het machtige monument, opgericht)
als een blijvende herinnering aan de stoere werk
kracht en den volhardenden ijver van dezen een-
voudigen Indische jongen, die nu op een zijner vela
reizen per vliegtuig naar en van Indië op een zoo
verschrikkelijke wijze den dood moest vinden.
Zijn nagedachtenis zal ik steeds in eero houden*
Bergen, 21 December 1934.
J. van Steenbergen was een der jongsten
bij de K.L.M. Hij maakte reeds 13 retourvluchten op
Indië. Op 16 April trad hij hij de K.L.M. in dienst;
hij werd op 15 April 1895 te Leiden geboren.
De marconist G. van Zadelhoff werd 3 Mei
1908 te Baarn geboren. In 1931 deed hij voor het eerst
dienst en maakte zeven vluchten op Indië. Hij was
de eenige overlevende van het ongeluk met de
„Ooievaar", dat, zooals men zich herinneren zal, in
December 1931 hij Bangkok plaats vond. Op uitzon
dering van den heer Zadelhoff, die zwaar gewond
uit het toestel gehaald kon worden, kwamen toon
alle inzittenden om het leven. Thans is hij met liet
nieuwste toestel van de K.L.M. het slachtoffer van
zijn beroep gcvPorden.
De mecanicien H. A. W a 1 e w ij n, werd 12 Fcbr.
1908 te Rotterdam geboren. In 1931 kwam hij bij do
K.L.M. in dienst en maakte tien reizen naar Indië.
Hij was een der bekwaamste monteurs der K.L.M.
Amsterdam, 21 Dec. Zoodra Parmentier de jobs
tijding gehoord had, was hij diep onder den indruk
naar Schiphol gegaan.
Wij waren in de gelegenheid hom zijn indrukkeq
te vragen over het ongeluk met de „Uiver", de
„Uiver" was tenslotte een stuk van zijn loven.
Het is, zoo zeido de heer Parmentier, ontzettend
jammer, dat het zoo geloopen is. Wij moeten onze
beste vrienden missen en de machine, die zoo'n
mooien indruk in do wereld hoeft gemaakt, zijn wij
kwijt. Daarmee is een deel van het werk, tot dusver
verricht, verloren gegaan. Het is nnturliik niet mo
gelijk zich voor te stellen wat er eigenlijk gebeurd
is. alvorens er een nauwgezet onderzoek heeft plaats
gehad. Voor mij staat vast, dat het niet aan de ma
chine heeft gelegen, want deze heeft onder de zwaar
ste omstandigheden haar plicht gedaan. Het zal wel
te wijten zijn aan den invloed der elementen, waar
tegen zelfs do.sterkste machine en de beste piloten
niet opgewassen zijn.
Het oordeel van Mol!. Hij en Parmen
tier diep onder den indruk van het ge
beurde.
Ook de heer Moll was diep onder den indruk van
de ramp, welke het vliegtuig en de inzittenden ge
troffen heeft. Gisteren, zeide hij, hen ik met Parmen
tier en do anderen aan boord -an een der booten
der Maatschappij Zeeland uit Londen teruggekeerd.
Wij hoorden op het schip dat er iets met de „Uiver"
aan do hand moest zijn, doch wij dachten dat er
slechts een radio-defect was opgetreden en alles wel
terecht zou komen.' U begrijpt hoe wij van het be
richt van de ramp geschrokken zijn.
Wat is Uw indruk?
Daarover valt feitelijk heel weinig te zeegen,
ofschoon wel vast staat, dat de „Uiver" in een ont
zettend noodweer heeft gezeten. Boekman was een
zeer voorzichtig en uiterst bekwaam piloot, die in
alle omstandigheden wist te handelen. Er kan na
tuurlijk van alles gebeurd zijn en ook mij lijkt het
waarschijnlijk, dnt de machine waarin ik steeds
het volste vertrouwen heh gehnd door den bliksem
is getroffen, waardoor vitale doelen in ongereede
zijn geraakt en men het vliegtuig niet meer in de
hand heeft gehad.
Dij de ramp van do „Uiver" zal naar alle waar
schijnlijkheid ook de geheele Kerstpost, welke Inet
dit vliegtuig verzonden is, verloren zijn gegaan.
De afzenders zullen, naar de „Msb." verneemt, geen
aanspraak op vergoeding voor do verloren gegane
poststukken kunnen doen gelden. In de publicaties
omtrent deze poslzcnding toch is uitdrukkelijk ver
meld geworden, dat het risico voor de verzending
van Kerstpost met do „Uiver" geheel voor rekening
bleef van de afzenders.
Trouwens de posterijen nemen, naar werd medege
deeld, alleen risico op zich voor hetgeen met de ge
regelde lijnvluchten wordt verzonden en nimmer
voor bijzondere vluchten. Onder bijzondere vluchten
worden dan verstaan de versnelde Kerstvluchtcn
dus ook die van de „Snip" studievluchten enz.
Voor zulko bijzondere vluchten, waarvoor de poste
rijen geen risico op zich nemen, zijn de speciale drie
hoekzegels voorgeschreven.
Waarde-zcndingen, d. w. z. zendingen met aange
geven waarde, mochten bovendien niet met de
„Uiver" worden meegegeven; wel echter aangetee-
kende stukken.
Maar uit het feit. dat de posterijen voor de mef
deze extra vlucht verzonden stukken geencrlei risico
op zich hebben genomen, blijkt voldoende dat de af
zenders geen aanspraak op vergoeding van het ver
loren gegane kunnen doen gelden.
Voorts Is men in postale kringen de meening toe
gedaan. dat, ook al zou dit geen bijzondere vlucht
maar een gewone lijnvlucht zijn geweest, de poste
rijen niet voor vergoeding zouden kunnen worden
aangesproken, omdat het hier een geval van „over
macht" geldt, waarvoor de posterijen niet tot scha
devergoeding verplicht zijn.
IN PLAATS VAN KAARTEN.
Verloof d:
CORRIE E. COUVERT
JACOB K. MOLENAAR.
Schagen,
- 23 December 1934.
J. DE GRAAF
en
M. DE GRAAF—Tijsen
geven kennis van de geboorte van
hunne Dochter,
ANNA ALIDA
Den Oever,
Wieringen, 20 Dec. 1934.
Het Bestuur der
te Heerhugowaard,
maakt bij deze hekend, dat op
Donderdag 27 en Vrijdag 28 De
cember 1934
$al worden gehouden en wel lede
ren dag voormiddags van 9—12 u.
en s namiddags van 1 Yt5X en
van 6^—9 uur. tot het incassee-
ren van verschillende
over 1934, terwijl tevens op die da
gen de Spaar, en Rekeningcou-
rantboekjes behooren te worden in
geleverd. Gewone bankzaken wor
den op die dngen niet verricht.
Het Bestuur,
A. KOOIJ Cz„ Directeur.
G. DIRK MAAT, Secretaris.
is het aangewezen adres:
HEERENSTRAAT, bl| de Markt,
Schagen.
Groote keuze.
Nieuwste modellen.
Het laagst ln prijs,
ttj aankoop van 2 Verlovingsrin
gen oon mooi cadeau naar kenze.
de juiste tijd om Uw
in te richten.
GedipL Boekhouder,
LAAN D 123,
SCHAGEN.
Voor de Kerstdagen
voor BILLIIKE prijs.
JAC. KUIPER,
LOET Tel. 83 - SCHAGEN
Solide Geldbelegging.
Aangeboden:
tezamen gr. ongev. 55 H.A., prima
Grasland, lage lasten, gel. in Koe
gras, gem. Callantsoog.
Te bevr. Adm. Kantoor D. SLEU
TEL en K. P. ZUURBIER, te
Schoort
RADIO.
Te koop: Een weinig gebruikt
RADIOTOESTEL
in mooie salonkast, met inge
bouwde luidspreker en nieuwe
lampen, voor slechts f75, bij J.
GROOT, Radiohandel, Laan, Scha
gen.
J. KOSSEN, Petten.
TE KOOP:
3 zware Schrammen,
bij I. GROOT, Schagerwaard.
TE KOOP:
een beste zware Ket (merrie),
mak voor afles.
R. IjPMA, Dirkshom.
Te koop:
3 of 4 ZWARE SCHRAMMEN,
en een drachtige Zeug,
1 Febr werpen. Adres: JAC. BAK-
BER, Duinweg, Callantsoog.
Te koop: Een goed
WERKPAARD,
prijs f115. bij J. SLAGTER, Bur
gervlotbrug.
Te koop:
6 BESTE IUJ. en WERKPAARDEN
VOK RAA, Aartswoud.
Te koop: Zoo goed als nieuwe
BOET,
6 bij 10 Meter, met pannen gedekt
en gemakkelijk te verplaatsen, bij
H. FIJNHEER, Lutjewinkel.
Wegens vertrek te koop: Een
solied
BURGERWOONHUIS,
voorzien van electra en waterlei
ding en een perceel uitmuntend
Welland, waarop een veeboet, met
weinig kosten tot woonhuis om te
bouwen. Staande en gelegen aan
den Korte Belkmerweg bij Bur-
gerbrug. Te bevragen bij Jb. VEL,
Burgerbrug.
Te koop:
EEN ZEUG,
voor Januari biggen. R. VAN
IJPEREN, Julianadorp.
Te koop:
3 JONGE FOXTERRIERS,
k f2. bij P. BLAAUBOER. Waard-
polder. Kolhorn.
2-deur FORD SEDAN 1926
met 2 stel nieuwe banden te koop
voor f36, bij Jb. TIMMERMAN,
Petten.
Te koop:
25 KIPPEN,
aan en tegen de leg, geënt, bij
JAC. J1ROUWER, Ruigeweg, St
Maartensbrug.
Te koop: Mooi
ZWARTHARIG HONDJE,
moeder beste ratten- en mollen-
vanger. G. MAIJ, Gouw, Hoogwoud.
Te koop:
VOERBIETEN,
een klamp best gewonnen Land.
hooi en een stuitje Koemest M. J.
GF.ENSE, Molenvaart 2, Anna
Paulowna.
Te koop:
2 DRACHTIGE ZEUGEN,
stamboek, waarvan 1 einde Dec. en
andere begin Januari kunnende
werpen, bij S. BORST Pzn., Heer-,
hugowaard, Noord, to. de Hengst*
man.
Te koop:
EEN MARMEREN PLAAT,
2 X 1 M., bij U. B1LSTRA. Winkel
Te koop aangeboden: in klasse A'
goedgek.
EIGENHEIMERS,
Jb. W AI BOER Jbz., Vcerweg 22,
Anna Paulowna.
Te koop: Een best
GRASKALF,
goede afkomst met schets en jonQa
Zeug, half Januari kunnende wcr-i
pen, bij JAC. DE MOEL, Petten,
gem. Zijpe.
Te koop:
EEN JONGE TIJDKOE,
keus uit 3. Te bevr.; J. VADER,
Abbeslee, post 't Zand.
Te koop:
DRACHTIGE ZEUG,
werptijd half Januari, en Foxter-
rier, prima rattenvanger, adrest;
II. MÏNTJES, Speketer, Harenkar-
spel.
Te koop:
VOERBIETEN,
D. MOLENAAR, Winkel.
Te koop:
EEN AANHANGWAGEN,
bij P. KRUISVELD, 't Zand, Grooto
Keeten.
Te koop: ifli
PRIMA ERWTENSTROO,
S. VETIIMAN, Lutjewinkel.
Te koop:
2 UITGEBOUWDE MOTOREN,
Indian en R.S., voor ieder aanne-
melijk bod. Tevens gebruikte Mo
torbanden te koop. M. F. TOLSMA,
Ruigeweg D 15, St. Maartensbrug.
Te koop: Kr. Accordeon, 4 r„ 120
bassen, weinig gebruikt (Frontali-
ne). Een Philips Radiotoestel. Een
Philips Meesterzanger. Een Excel
sior Stofzuiger; Ook ruilen met iets
anders. Met de Zondagen thnls.
C. DEKKER, Keinsmerbrug E 138,
post Schagerbrug.
Graanzakken worden vanaf 1 Jan,
1935 MACHINAAL GESTOPT k 4
cent bij JACOBUS BOS. Groetpol
der, Winkel.
Te koop gevraagd: Volbloed
(Bonthaar). Leeftijd 1216 maan-
den.
Aanbieding voor Maandagmor-
gen bij D. KAAN Nzn., Wicringer*
waard.
Te koop gevraagd:
ZEUG met ongem. BIGGEN,
Opgaaf dadelijk bij W. MOSTERT,
Elft-, Wieringen.
Te koop gevraagd: Een goed
LIJNPAARD,
niet ouder dan 10 jaar. C. FRAN-
CIS, Hnrenkarspel.
Er biedt zich aan: Een
NET DAGMEISJE.
4 5 dagen per week, liefst om*
trek Winkel, N. Niedorp. Brieven
onder letter L, Fa. Gebr. GROOT,
Boekh., Nieuwe Niedorp.
Gevraagd met Kerstmis: Een
FLINKE DIENSTBODE,
niet bcnelen de 18 jaar, bij A*
VLUG, Dijk B 107, Oudkarspel.
Gevr. met Kerstmis: Een
FLINK MEISJE.
voor dag en nacht 17 k 18 jaar. W,
QUAST, Burgerbrug.
Gevraagd: Een nette
HUISHOUDSTER
bij Jb. SCHOORL, Eenigenburg.
Gevraagd voor b»*rin Jan.:
EEN LEERLING,
bij J. HOLTZ, Kapper, Schagen.
Gevraagd, met Kerstmis; Een
NETTE DIENSTBODE,
bij K. KISTKMAKER te Winkel.
Wegens teleurstelling nogmaals
geplaatst