Het einde een feit De Uiver. f VERLOVINGSRINGEN Wed. D. KONING NU SCHAGER ROOSJES Pinken en Stieren Diepe indruk in binnen- en buitenland. Deelneming van het Koninklijk Huis. IN MEMORIAM D. W. BERRETTY. Parmentier en Mol! oyer de ramp van de „Uiver". De post van de „Uiver". Advertentiën. Coöperatieve Boerenleenbank ZITTING rente en aflossingen BOEKHOUDING K. ROGGEVEEN PRIMA VET KALfSVLEESCH 2 Boerderijen, len Kerstdag VERKLARINGEN VAN DEN HEER PLESMAN. De opvarenden van de „Uiver" zijn dos al len omgekomen en geen hunner heelt aan den vreeselljken dood kunnen ontsnappen. Velen zullen misschien nog in een hoekje van hun hart een heel klein beetje hoop hebben overgehouden, toen zij gisteren hoor den, dat wel het toestel gevonden was, doch dat niemand nog er bij was geweest om een onderzoek in te stellen. Hoe dan ook, het kón tooh altijd, dat zoo niet allen dan toch een enkele aan de catastrophe was ontko men en in do nabijheid dwaalde op zoek naar medcmenschen. Het heeft niet mogen zijn. In don namiddag bracht oen telegram van den vertegenwoordiger der K.L.M., den heer Peters de beslissende tijding. Het bevestigde de ergste vrees dat al de passagiers en heel de bemanning van het vliegtuig om het le ven waren gekomen. Onderhoud met den heer Plesman. Den Hang, 21 Dec. Hedenmiddag hebben wij een onderhoud gehad met den heer Plesman, direc teur der K.L.M., die ons nog eenigo bijzonderheden mededeelde over het tragische einde van de „Uiver". Hetgeen ik gisteron heb gezogd, aldus de heer Ples man, n.l. dat er geen reden voor optimisme was, is wel zeer spoedig bewaarheid geworden. Hoewel de gegevens uiteraard nog beperkt zijn, hebben wij ge tracht ons een voorstelling to maken van hetgeen er met de „Uiver" gebeurd kan zijn en dan is in de allereerste plaats van zeer veel belang het bericht, dat in een onzer vorige telegrammen overgeseind werd, dat om drie uur plaatselijke tijd de radio van de Douglas voor het laatst gehoord is. Dit heeft do belangrijke vraag doen rijzen of het stoppen van de radio ook het einde beteekend heeft van de „Uiver" of dat het toestel met defecte radio nog een eind is doorgevlogen. Dit laatste bleek nu het geval te zijn, want nader is nog gebleken dat de „Uiver" om 0.45 uur G.M.T. (33 minuten later) boven het pomp station H. 3 gehoord is. Zooals men weet zijn langs de pijpleiding van de Irak Petroleum Mij. 2-1 vlieg velden aangelegd, welke hoofdzakelijk voor inspec tiedoeleinden dienen. De H. 3 is daar een van. Het ligt op ongeveer 50 K.M. van Rutbah. Pat de „Uiver" daar gehoord is, is hedenochtend officieel uit Gaza medegedeeld.Uit een en ander moet dus geconstateerd worden, dat, nadat de radio op gehouden had, het toestel nog cenigcn tijd door is ge vlogen, omdat liet 10 K.M. ton Zuiden van Rutbah Is gevonden. Nu ligt H. 3 ten Wetten van Rutbah en daaruit volgt, dat de „Uiver" naar Rutbah heeft gezocht en om Rutbah heen is gecirkeld om te trach ten het vliegveld te vinden. Do piloot is daar niet iu geslaagd. I)o roden daarvan zal wel gelegen zijn in het noodweer, atorin en regen! In dit verband herinnerde de heer Plesman aan do uitdrukking „Abnormal ligthlng", welke gisteren in een van de telegrammen voorkwam. Uit dit alles blijkt, dat Beekman, toen hij zich boven het platteland be vond, door het noodweer overvallen is en zich siechts enkele kilometers van Rutbah wetende, alles in het werk gesteld zou hebben het vliegveld te vinden, doch dnt de weersomstandigheden hem nood lottig zijn geworden. De heer A. Plesman verklaarde nog. dat door het verlies van deze bemanning de K.L.M. vier zeer bekwame inenschen armer is geworden. Do heer Plesman drong er voorts nog op aan, dat men op dit oogonblik geen definitieve reconstructie van hei ongeluk moet geven, omdat het ten eerste gewenscht is, het onderzoek, dat de vakmenschcn zullen instel len, af te wachten. Het onderzoek. De K.L.M. heeft aan haar vertegenwoordiger In Bagdad opdracht gegeven, om niets aan de situatie te veranderen, voordat het onderzoek dat door de Engclsche autoriteiten ter hand is genomen, zal hebljcn plaats gehad. Ook «Ie bemanning van de „Leeuwerik" zal aan dit omb-rzoek deelnemen en men hoopt dat uit verschillende bijzonderheden, zooals de stand van do contacten van de kranen van den toestand, waarin het landingsgestel aange troffen wordt, een beeld gevormd zal kunnen wor den van do ware toedracht van de ramp. Do Minister van Waterstaat heeft I)r. Van der Maas van den Rijks Studiedienst voor de Luchtvaart opdracht gegeven naar Rutbah te vertrekken, ten einde aan het onderzoek deel te nemen. De heer Plesman was in den loop van den ochtend opgeheld door den ordonnanco-officler .eerste luite nant Romer, die namens H. M. nadere inlichtingen omtrent de ramp van dc ..Uiver" inwon. Voorts kan nog worden meegedeeld, dat de K.L.M.- vertegenwoordigor in Bagdad, de hoer Peters, die op weg is naar het verongelukte vliegtuig daar, omstreeks 3 uur zal aankomen. De slachtoffers. Bij de ramp zijn om het leven gekomen: Prof. Dr. E. M. Walch. Prof. Dr. E. M. Walch, was Ifooglccrnur ln dc bac teriologie aan de Medischo Iioogcschool te Batavia en kwam do vorige wock met de „Pelikaan" in ons land aan, teneinde zijn zieke moeder een bezoek te brengen. Hij besloot gebruik te maken van de snelle Korstvlucht. Prof. \V alch genoot internationale be kendheid op hot gebied der malariabestrijding; jaren woonde Prof. Wulch in Indic. Bij al zijn werk on dervond hij een krachtige» steun van zijn vrouw. Van zijn band verschenen tallooze publicaties. Prof. Walch werd 42 juar oud. Th. J. Kort Nadat de heer Th. J. Kort aanvankelijk stuurman was bij de Maatschappij „Nedo'rland", begaf hij zich in het zakenleven en richtte o.a. een dakpannenfa- brick op. Hij maakte samen met zijn vrouw vele reizen. Zijn vrouw en twee kinderen en zijn moeder blijven te Oegstgeest achter. D. W. Borrelt y. Dc heer D. W. Bcrrctty werd in 1390 te Djokjaknr- ta geboren. Hij was o.m. redacteur van de „Javabo- de". In 1917 richtte hij het Persbureau Aneta op. De bemanning: De gezagvoerder W. H. O. H. Beekman werd 15 Maart 1895 te Brouwershaven geboren. Hij was een der bekwaamste piloten, die de K.L.M. had. Hij maakte ruim 9500 vliegturen cn tot nu toe achttien retourvluchten op Indië. Nu gaat er een schok door het vaderland, De Uiver verpletterd! Bij Buthba verbrand! We zagen elkander ontroerd in 't gezicht, We lazen verbijsterd het droevig bericht. En diep In ons hart klonk een duid'lijke stem Van waarlijke rouw met de K.L.M., Met do mannen, die daar in de verre woestijn, Op hun post, in hun toestel gestorven zijn. De Kerstvlucht! Het moederland vloog naar de Oost, Met brieven van liefde, van hope. en troost, Van moeder, die wachtend in Holland bleef, Van vader, die ferm naar zijn jongen schreef, Met innige wcnschen voor 't komende jaar, Men leefde en woonde zoo ver van elkaar! Maar ja, onze Uiver, de afstand werd klein, Die zou weer op tijd in Batavia zijn! Toen raasde de stormwind door duisteren nacht, En striemde het toestel met vrces'lijke kracht, Hoog boven de stille, verlaten woestijn, Waar enkel gevaren en onheilen zijn Een plett'rendo schok en toen was het gedaan, Do Uiver zonk neer. Op hafir Kerstvlucht vergaan! Thuis wachten er vrouwen, gebroken van leed, Een vader, een moeder, die nimmer vergeet. Zo hadden zoo vast in de Uiver geloofd, En heel onze natio buigt zwijgend het hoofd! Aan piloten vol trouw, aan die zeven vol moed, Ken stille, eerbiedige afscheidsgroet! 21 December 1934. KROES. (Nadruk verboden.) De particuliere secretaris van H.M. de Ko ningin heeft een telegram gezonden aan de directie van de K.L.M., waarin deze het diepe leedwezen van H.M. de Koningin met den ramp van de Uiver overbrengt. Voorts is een telegram ontvangen van Prinses Juliana, waarin Zij aan de directie van de K.L.M. te vens verzoekt haar oprechte deelneming aan de nabestaanden over te brengen. Tot dc slachtoffers van de ontzettende ramp, wel- ko de trotsche „Uiver" getroffen heeft behoort ook dc heer D. W. Bcrrctty, die als passagier de reis me de terug naar Indie maakte, het land van zijn ge boorte. Het zij hier de plaats den man, die zoo ontzettend voel gedaan heeft voor de Indische berichtgeving, hier met een sober woord te gedenken. Ik heb Bcrrctty gekend als een jong en veelbelo vend beginneling op het redactiekantoor van het Batavischo Nieuwsblad. Ik heb hem in zijn werken van nabij meegemaakt en zijn geweldigen ijver en onvermoeide werkrncht bewonderd cn ik heb ook geconstateerd hoe deze, toen nog jeugdige knaap, ge boortig uit Indische ouders zich een weg ging banen door het voile, rijke leven. Niet tevreden met zijn positie van ondergeschikte, onmachtig om vooruit te komen op de snclla wijze, wolko hij zich gedacht had, besloot hij tot een stap op een weg, welke in Indië nieuw was en als be zaaid met (ie grootste moeilijkheden. Want hij had het plotseling in zijn hoofd gezet een persbureau te stichten, zij het dan ook op zeer bescheiden schaal. IN DEN WINTER P U R O E bij ruwe en gesprongen handen En bij hoest cn verkoudheid Dampo Beide in doozen van 30 ct. af. Was het wonder dat wij, zijn collega's, daar scep tisch tegenover stonden en probeerden hem dit, in onze oogen zoo onuitvoerbare plan uit het hoofd ie praten? Maar Berretty luisterde nauwelijks naar on ze raadgevingen; hij had zich zijn levensweg uitge stippeld en dacht er in de verste verte niet aan zich! deze kans te laten ontnemen. O, hij wist heel goed, dat tal van moeilijkheden te overwinnen zouden zijn; dat vele teleurstellingen zijn deel zouden worden. Maar hij was van oordeel, dat het leven hem ge- gegeven was om die moeilijkheden het hoofd te bie den cn de teleurstellingen moedig te dragen. En ziet; hij heeft gelijk gehad, hij heeft ons allen beschaamd doen st-aan. Op bescheiden schaal be gonnen, geheel alleen richtte hij het persbureau Ancta op. en hij zag zijn Algemeen Nieuws- en Telegram-Agentschap groeien in den loop der jaren, tot een machtig lichaam, gewaardeerd door de Indi sche- en ook door de Hollandschc pers; erkend door de Regcering in onze Overzccsche gewesten, en be kend over geheel de wereld. Want met den groei van Aneta verzamelde hij om zich heen de knapste journalisten op ieder ge bied. slaagde hij er in een berichtgeving in het le ven to roepen, snel en betrouwbaar tot heil van onze Koloniën. Voor do ontwikkeling van Indiö heeft hij ongetwijfeld tot een belangrijk deel heb zijne bijgedragen. En wie thans het trotsche gebouw, ziet op Passer Raroe Zuid in Weltevreden, do blau we Anota-vlag hoog in top op den massieven toren, die ziet daar het machtige monument, opgericht) als een blijvende herinnering aan de stoere werk kracht en den volhardenden ijver van dezen een- voudigen Indische jongen, die nu op een zijner vela reizen per vliegtuig naar en van Indië op een zoo verschrikkelijke wijze den dood moest vinden. Zijn nagedachtenis zal ik steeds in eero houden* Bergen, 21 December 1934. J. van Steenbergen was een der jongsten bij de K.L.M. Hij maakte reeds 13 retourvluchten op Indië. Op 16 April trad hij hij de K.L.M. in dienst; hij werd op 15 April 1895 te Leiden geboren. De marconist G. van Zadelhoff werd 3 Mei 1908 te Baarn geboren. In 1931 deed hij voor het eerst dienst en maakte zeven vluchten op Indië. Hij was de eenige overlevende van het ongeluk met de „Ooievaar", dat, zooals men zich herinneren zal, in December 1931 hij Bangkok plaats vond. Op uitzon dering van den heer Zadelhoff, die zwaar gewond uit het toestel gehaald kon worden, kwamen toon alle inzittenden om het leven. Thans is hij met liet nieuwste toestel van de K.L.M. het slachtoffer van zijn beroep gcvPorden. De mecanicien H. A. W a 1 e w ij n, werd 12 Fcbr. 1908 te Rotterdam geboren. In 1931 kwam hij bij do K.L.M. in dienst en maakte tien reizen naar Indië. Hij was een der bekwaamste monteurs der K.L.M. Amsterdam, 21 Dec. Zoodra Parmentier de jobs tijding gehoord had, was hij diep onder den indruk naar Schiphol gegaan. Wij waren in de gelegenheid hom zijn indrukkeq te vragen over het ongeluk met de „Uiver", de „Uiver" was tenslotte een stuk van zijn loven. Het is, zoo zeido de heer Parmentier, ontzettend jammer, dat het zoo geloopen is. Wij moeten onze beste vrienden missen en de machine, die zoo'n mooien indruk in do wereld hoeft gemaakt, zijn wij kwijt. Daarmee is een deel van het werk, tot dusver verricht, verloren gegaan. Het is nnturliik niet mo gelijk zich voor te stellen wat er eigenlijk gebeurd is. alvorens er een nauwgezet onderzoek heeft plaats gehad. Voor mij staat vast, dat het niet aan de ma chine heeft gelegen, want deze heeft onder de zwaar ste omstandigheden haar plicht gedaan. Het zal wel te wijten zijn aan den invloed der elementen, waar tegen zelfs do.sterkste machine en de beste piloten niet opgewassen zijn. Het oordeel van Mol!. Hij en Parmen tier diep onder den indruk van het ge beurde. Ook de heer Moll was diep onder den indruk van de ramp, welke het vliegtuig en de inzittenden ge troffen heeft. Gisteren, zeide hij, hen ik met Parmen tier en do anderen aan boord -an een der booten der Maatschappij Zeeland uit Londen teruggekeerd. Wij hoorden op het schip dat er iets met de „Uiver" aan do hand moest zijn, doch wij dachten dat er slechts een radio-defect was opgetreden en alles wel terecht zou komen.' U begrijpt hoe wij van het be richt van de ramp geschrokken zijn. Wat is Uw indruk? Daarover valt feitelijk heel weinig te zeegen, ofschoon wel vast staat, dat de „Uiver" in een ont zettend noodweer heeft gezeten. Boekman was een zeer voorzichtig en uiterst bekwaam piloot, die in alle omstandigheden wist te handelen. Er kan na tuurlijk van alles gebeurd zijn en ook mij lijkt het waarschijnlijk, dnt de machine waarin ik steeds het volste vertrouwen heh gehnd door den bliksem is getroffen, waardoor vitale doelen in ongereede zijn geraakt en men het vliegtuig niet meer in de hand heeft gehad. Dij de ramp van do „Uiver" zal naar alle waar schijnlijkheid ook de geheele Kerstpost, welke Inet dit vliegtuig verzonden is, verloren zijn gegaan. De afzenders zullen, naar de „Msb." verneemt, geen aanspraak op vergoeding voor do verloren gegane poststukken kunnen doen gelden. In de publicaties omtrent deze poslzcnding toch is uitdrukkelijk ver meld geworden, dat het risico voor de verzending van Kerstpost met do „Uiver" geheel voor rekening bleef van de afzenders. Trouwens de posterijen nemen, naar werd medege deeld, alleen risico op zich voor hetgeen met de ge regelde lijnvluchten wordt verzonden en nimmer voor bijzondere vluchten. Onder bijzondere vluchten worden dan verstaan de versnelde Kerstvluchtcn dus ook die van de „Snip" studievluchten enz. Voor zulko bijzondere vluchten, waarvoor de poste rijen geen risico op zich nemen, zijn de speciale drie hoekzegels voorgeschreven. Waarde-zcndingen, d. w. z. zendingen met aange geven waarde, mochten bovendien niet met de „Uiver" worden meegegeven; wel echter aangetee- kende stukken. Maar uit het feit. dat de posterijen voor de mef deze extra vlucht verzonden stukken geencrlei risico op zich hebben genomen, blijkt voldoende dat de af zenders geen aanspraak op vergoeding van het ver loren gegane kunnen doen gelden. Voorts Is men in postale kringen de meening toe gedaan. dat, ook al zou dit geen bijzondere vlucht maar een gewone lijnvlucht zijn geweest, de poste rijen niet voor vergoeding zouden kunnen worden aangesproken, omdat het hier een geval van „over macht" geldt, waarvoor de posterijen niet tot scha devergoeding verplicht zijn. IN PLAATS VAN KAARTEN. Verloof d: CORRIE E. COUVERT JACOB K. MOLENAAR. Schagen, - 23 December 1934. J. DE GRAAF en M. DE GRAAF—Tijsen geven kennis van de geboorte van hunne Dochter, ANNA ALIDA Den Oever, Wieringen, 20 Dec. 1934. Het Bestuur der te Heerhugowaard, maakt bij deze hekend, dat op Donderdag 27 en Vrijdag 28 De cember 1934 $al worden gehouden en wel lede ren dag voormiddags van 9—12 u. en s namiddags van 1 Yt5X en van 6^—9 uur. tot het incassee- ren van verschillende over 1934, terwijl tevens op die da gen de Spaar, en Rekeningcou- rantboekjes behooren te worden in geleverd. Gewone bankzaken wor den op die dngen niet verricht. Het Bestuur, A. KOOIJ Cz„ Directeur. G. DIRK MAAT, Secretaris. is het aangewezen adres: HEERENSTRAAT, bl| de Markt, Schagen. Groote keuze. Nieuwste modellen. Het laagst ln prijs, ttj aankoop van 2 Verlovingsrin gen oon mooi cadeau naar kenze. de juiste tijd om Uw in te richten. GedipL Boekhouder, LAAN D 123, SCHAGEN. Voor de Kerstdagen voor BILLIIKE prijs. JAC. KUIPER, LOET Tel. 83 - SCHAGEN Solide Geldbelegging. Aangeboden: tezamen gr. ongev. 55 H.A., prima Grasland, lage lasten, gel. in Koe gras, gem. Callantsoog. Te bevr. Adm. Kantoor D. SLEU TEL en K. P. ZUURBIER, te Schoort RADIO. Te koop: Een weinig gebruikt RADIOTOESTEL in mooie salonkast, met inge bouwde luidspreker en nieuwe lampen, voor slechts f75, bij J. GROOT, Radiohandel, Laan, Scha gen. J. KOSSEN, Petten. TE KOOP: 3 zware Schrammen, bij I. GROOT, Schagerwaard. TE KOOP: een beste zware Ket (merrie), mak voor afles. R. IjPMA, Dirkshom. Te koop: 3 of 4 ZWARE SCHRAMMEN, en een drachtige Zeug, 1 Febr werpen. Adres: JAC. BAK- BER, Duinweg, Callantsoog. Te koop: Een goed WERKPAARD, prijs f115. bij J. SLAGTER, Bur gervlotbrug. Te koop: 6 BESTE IUJ. en WERKPAARDEN VOK RAA, Aartswoud. Te koop: Zoo goed als nieuwe BOET, 6 bij 10 Meter, met pannen gedekt en gemakkelijk te verplaatsen, bij H. FIJNHEER, Lutjewinkel. Wegens vertrek te koop: Een solied BURGERWOONHUIS, voorzien van electra en waterlei ding en een perceel uitmuntend Welland, waarop een veeboet, met weinig kosten tot woonhuis om te bouwen. Staande en gelegen aan den Korte Belkmerweg bij Bur- gerbrug. Te bevragen bij Jb. VEL, Burgerbrug. Te koop: EEN ZEUG, voor Januari biggen. R. VAN IJPEREN, Julianadorp. Te koop: 3 JONGE FOXTERRIERS, k f2. bij P. BLAAUBOER. Waard- polder. Kolhorn. 2-deur FORD SEDAN 1926 met 2 stel nieuwe banden te koop voor f36, bij Jb. TIMMERMAN, Petten. Te koop: 25 KIPPEN, aan en tegen de leg, geënt, bij JAC. J1ROUWER, Ruigeweg, St Maartensbrug. Te koop: Mooi ZWARTHARIG HONDJE, moeder beste ratten- en mollen- vanger. G. MAIJ, Gouw, Hoogwoud. Te koop: VOERBIETEN, een klamp best gewonnen Land. hooi en een stuitje Koemest M. J. GF.ENSE, Molenvaart 2, Anna Paulowna. Te koop: 2 DRACHTIGE ZEUGEN, stamboek, waarvan 1 einde Dec. en andere begin Januari kunnende werpen, bij S. BORST Pzn., Heer-, hugowaard, Noord, to. de Hengst* man. Te koop: EEN MARMEREN PLAAT, 2 X 1 M., bij U. B1LSTRA. Winkel Te koop aangeboden: in klasse A' goedgek. EIGENHEIMERS, Jb. W AI BOER Jbz., Vcerweg 22, Anna Paulowna. Te koop: Een best GRASKALF, goede afkomst met schets en jonQa Zeug, half Januari kunnende wcr-i pen, bij JAC. DE MOEL, Petten, gem. Zijpe. Te koop: EEN JONGE TIJDKOE, keus uit 3. Te bevr.; J. VADER, Abbeslee, post 't Zand. Te koop: DRACHTIGE ZEUG, werptijd half Januari, en Foxter- rier, prima rattenvanger, adrest; II. MÏNTJES, Speketer, Harenkar- spel. Te koop: VOERBIETEN, D. MOLENAAR, Winkel. Te koop: EEN AANHANGWAGEN, bij P. KRUISVELD, 't Zand, Grooto Keeten. Te koop: ifli PRIMA ERWTENSTROO, S. VETIIMAN, Lutjewinkel. Te koop: 2 UITGEBOUWDE MOTOREN, Indian en R.S., voor ieder aanne- melijk bod. Tevens gebruikte Mo torbanden te koop. M. F. TOLSMA, Ruigeweg D 15, St. Maartensbrug. Te koop: Kr. Accordeon, 4 r„ 120 bassen, weinig gebruikt (Frontali- ne). Een Philips Radiotoestel. Een Philips Meesterzanger. Een Excel sior Stofzuiger; Ook ruilen met iets anders. Met de Zondagen thnls. C. DEKKER, Keinsmerbrug E 138, post Schagerbrug. Graanzakken worden vanaf 1 Jan, 1935 MACHINAAL GESTOPT k 4 cent bij JACOBUS BOS. Groetpol der, Winkel. Te koop gevraagd: Volbloed (Bonthaar). Leeftijd 1216 maan- den. Aanbieding voor Maandagmor- gen bij D. KAAN Nzn., Wicringer* waard. Te koop gevraagd: ZEUG met ongem. BIGGEN, Opgaaf dadelijk bij W. MOSTERT, Elft-, Wieringen. Te koop gevraagd: Een goed LIJNPAARD, niet ouder dan 10 jaar. C. FRAN- CIS, Hnrenkarspel. Er biedt zich aan: Een NET DAGMEISJE. 4 5 dagen per week, liefst om* trek Winkel, N. Niedorp. Brieven onder letter L, Fa. Gebr. GROOT, Boekh., Nieuwe Niedorp. Gevraagd met Kerstmis: Een FLINKE DIENSTBODE, niet bcnelen de 18 jaar, bij A* VLUG, Dijk B 107, Oudkarspel. Gevr. met Kerstmis: Een FLINK MEISJE. voor dag en nacht 17 k 18 jaar. W, QUAST, Burgerbrug. Gevraagd: Een nette HUISHOUDSTER bij Jb. SCHOORL, Eenigenburg. Gevraagd voor b»*rin Jan.: EEN LEERLING, bij J. HOLTZ, Kapper, Schagen. Gevraagd, met Kerstmis; Een NETTE DIENSTBODE, bij K. KISTKMAKER te Winkel. Wegens teleurstelling nogmaals geplaatst

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 2