De „Uiver" bij Rut
neergestort.
De Snip vloog op Shell
Zaterdag 22 December 1934.
SCHAGER COURANT.
Derde Blad. No. 9623
Fietsrijder door vrachtauto gegrepen.
Een sprinkhaanbureau.
DE RAMP VAN DE „ORANIA".
Oester-seizoen in Japan.
DE AANKOMST VAN
DE SNIP.
DE MOOISTE FOTO
AUTO OP DE RAILS.
Een massa-kindermoordenaar.
CE MACHINE DOOR BRAND VERNIELD; VAN DE
BEMANNING GEEN SPOREN GEVONDEN.
De „Uiver". die voor een versnelde Kerst-
vlucht Woensdagochtend naar Batavia is
vertrokken, werd sedert Woensdagnacht ver
mist. De opsporingen, die onmiddellijk in het
werk gesteld werden, brachten het ontstel
lende feit aan het licht, dat het toestel in de
nabijheid van -Rutbah is neergestort en in
brand gevlogen. De Engelsche vliegers, die
deze ontdekking deden, deelden mede, dat
zij geen sporen van de bemanning en pas
sagiers konden ontdekken.
Welk een verschil tusschen het vertrek van de
„Snip" en de „Uiver". Wij doelen hierbij niet op de
belangstelling, doch op de weersomstandigheden,
waaronder de start plaats vond. Zeer bezorgd sloeg
men het moeilijke vertrek van de „Snip" gade, die
dicht over de gebouwen van Schiphol scherend in
de onheilspellende lucht verdween. Vol spanning
volgde men de worsteling van het vliegtuig met de
elementen. Met een snelheid van 120 K.M. „kroop"
de machine door de lucht, terwijl het toch een kruis
snelheid van ruim 200 K.M. per uur kon bereiken.
Verlicht herademde men weer toen men van de
vlotte landing te Alicante hoorde. Nadien ging de
tocht uiterst voorspoedig en Donderdag om 12.45
uur Amsterdamsche tijd landde het toestel onder
luid gejubel te Paramaribo.
De start van de „Uiver" verliep vlot, het weer liet
niets te wenschen over en de bemanning was vol
goeden moed. Commandant Beekman, tweede piloot
Van Steenbergen, mecanicien Walewijn en marco
nist Van Zadelhof zouden deze snelle Kerstvlucht
ondernemen. Drie passagiers waren aan boord: de
heer Kort, de heer Beretti, directeur van Aneta, en
professor Walch. Twee van hen waren in het bezit
van retourkaartjes en waren voornemens 26 Decem
ber weer met de „Uiver" naar Amsterdam terug te
keeren. Inderdaad was aan deze vlucht niets bl-
zonders. Wekelijks vertrekt men van Schiphol naar
Batavia, wekelijks arriveert men van Batavia te
Schiphol. Dat deze vlucht sneller zou gaan was na
tuurlijk van belang. Maar alle nerveusiteit van een
pioniersvlucht, van een recordvlucht was afwezig.
Stuk voor stuk hadden de leden van de bemanning
ettelijke malen de vlucht gemaakt, de route kende
men. zooals taxi-chauffeurs hun stad kennen, geen
speciale risico's behoefden genomen te worden,
neen. er was inderdaad niets bizonders aan deze
vlucht, hetzij dan het recordaantal brieven dat ver
voerd werd: 51.000 stuks, ruim 20.000 meer dan te
voren ooit door een vliegtuig van de K.L.M. op de
Indiëlijn getransporteerd werd.
Vol vertrouwen staarden de enthousiaste aanwe
zigen de metalen reus na. die spoedig uit het ge
zicht verdwenen was. Reden voor bezorgdheid was
er niet meer dan anders; tot nu toe was slechts één
keer een toestel op de Indië-route verongelukt en
wel de „Ooievaar". De ecnige die er indertijd levend
afkwam was marconist Van Zadelhof, die ook thans
weer aan boord was.
Keurig, volgens het reisschema, arriveerde de ma
chine te Marseille, te Rome en Woensdag, te onge
veer 21 uur Amsterdamsche tijd, bereikte de „Uiver"
Caïro.
Terwijl men de „Snip", bij wijze van spreken, op
iedere kilometer van de vlucht boven den oceaan
kon volgen, trachtte men thans tevergeefs met de
„Uiver" in verbinding te komen. Na middernacht
hoorde men niets meer. Uit de weerberichten bleek,
dat de „Uiver" na Gaza met slecht weer te wor
stelen kreeg. Onmiddellijk stelde Royal Air Force
toen zij hoorde dat men geen berichten van de
„Uiver" kreeg alles in het werk om het „vliegende
hotel", zooals de Engclschen het genoemd hebben,
op te sporen. Men werd echfer gedwongen door het
noodweer het onderzoek, voorloopig tenminste, te
staken. De K.L.M. bracht een vliegtuig, de „Leeuwe
rik" in gereedheid om indien dit noodig mocht
blijken, de „Uiver" assistentie te verleenen. Sillevis
en Geysendorffer kregen het commando. Men zou
drie mecaniciens meenemen en wel Biesheuvel.
Westraete en Van Rcynen. Hieruit bleek dus wel,
■hoe ernstig de K.L.M. de situatie in zag.
In het begin hoopte men, dat slechts tengevolge
van een defect aan het radiotoestel iedere commu
nicatie onmogelijk was geworden. Weldra moest
men echter deze hoop laten varen, daar veertien uur
na het laatste bericht de Uiver nog nergens geland
of gesignaleerd was. Het leed thans geen twijfel of
er moest de Douglas achter Gaza een ongeluk over
komen zijn. Men hoopte op een geslaagde noodlan
ding. De groote woestijngebieden die achter Gaza te
Vinden zijn kunnen natuurlijk de oorzaak zijn, dat
do bemanning onmogelijk met de buitenwereld in
verbinding kan komen. De Engelsche regeering
stuurde reeds spoedig rupsauto's de woestijn in.maar
een zoeken op deze wijze heeft uiterst weinig kans
spoedig iets naders aan het licht te brengen, dit
kan slechts geschieden door vliegmachines, die het
heelc gebied snel kunnen overzien, maar zooals wij
boven reeds vermeldden moesten de toestellen we
gens het barre weer in de hangars blijven.
Men zal zich ongetwijfeld nog herinneren dat er
indertijd veel te doen geweest is omtrent de aankoop
van een Douglas door de K.L.M. De bezwaren die
tegen de Amerikaansche machine naar voren ge
bracht waren, waren niet alleen van nationalistische
aard waarom neemt men geen Fokkers! maar
wel voornamelijk ageerde men tegen de Douglasma-
Schedel van den jongeman gedeeltelijk
verbrijzeld.
Gistermorgen omstreeks half negen heeft te De
Steegh een ernstig verkeersongeval plaats gehad met
doodelijken afloop. Over het rijwielpad, dat slechts
door een witte verfstreep van den hoofdweg is ge
scheiden, naderden uit beide richtingen twee fiet
sende jongens. De 18-jarige bakker J. Jansen, wo
nende te Rheden, wilde zijn kameraad eens verras-
senVloor hem plotseling op de schouders te kloppen
en reed met «lat doel op de linkerhelft van den weg,
zoodat de andere hem tengevolge van de dikke mist
niet kon zien. Plotseling doemde een vrachtauto
voor den wielrijder op. De jongen botste met groote
kracht tegen het spatbord en sloeg met het voorhoofd
tegen een der richtingwijzers, waardoor de schedel
van den ongelukkige gedeeltelijk werd verbrijzeld.
In stervenden toestand is de jongen naar het St. Eli-
sabethgasthuis te Arnhem overgebracht. De vracht
auto is door gereden. Het signalement van de auto
is echter aan de politie bekeaA.
Luchtvaart-Benzine en AeroShell Motorolie.
chine daar men dit vliegtuig niet veilig genoeg
achtte. Men wees op de talrijko ongelukken, die in
Amerika door deze machines veroorzaakt werden en
vergat geheel, dat deze gebeurd waren toen de Dou
glas D.C. 2 nog in een ontwikkelingsstadium ver
keerde. Toen echter de K.L.M. tot aankoop overging
was de machine reeds geperfectioneerd en kwamen
ongelukken niet meer voor. Fokker zelf, die men
toch niet van onvoorzichtigheid kan betichten, had
besloten de Douglas D.C. 2 in licentie te bouwen.
Eenige maanden vertoefde Parmcntier in U.S.A.,
waar hij met het type vertrouwd gemaakt werd. De
berichten, dat hij de directie van do K.L.M. zond,
waren vol lof over de machine.
Aan al het wantrouwen werd tenslotte een einde
gemaakt door de Londen-Melbourne-race. Geheel Ne
derland leefde in een roes, toen men hoorde hoe
kranig de „Uiver" bemand met Parmentier, Mol,
Prins on Van Bruggen zich weerde' De geheele we
reld roomde „het vliegende hotel", dat rustig achter
de racemachine van Scott en Black aanvloog.
Maar ook toen maakte men onverwachts eenige
angstige uren door. Toen «Ie machine zich eenige
honderden mijlen voor Melbourne moest bevinden,
zond de „Uiver" noodseinen uit, die niet nalieten
groote ongerustheid in Nederland te wekken. Groot
was dan ook de opluchting toen men van de prach
tige landing van Parmentier en Mol op den ren
baan van het Australische stadje Albury hoorde. Wij
memoreeren deze succesvolle vlucht van de „Uiver"
slechts om te doen uitkomen, dat het ongeluk niet
al te voorbarig geweten mag worden aan het toestel.
Men kan zich beter van ieder commentaar onthou
den, zoolang men niet nauwkeurig weet wat zich
daar achter Gaza afgespeeld heeft.
Vraagt uitsluitend
Ze zij n beter!
i
Om de onrustbarende omvang van de
sprinkhanenplaag te bestrijden.
De sprinkhanenplaag heeft in Zuid-Afrika, vooral
dit jaar, een grooten en onrustbarenden omvang
aangenomen. De bestrijding daarvan is een zaak van
alle landen in zuidelijk Afrika Er is thans een or
ganisatie in het leven geroepen, een Sprinkhaanbu
reau voor zuidelijk Afrika, gevestigd te Pretoria.
Het wordt gefinancierd op coöperatieven grondslag
in nauwe samenwerking met het Imperial Institute
óf Entomólogy, met hét doel." iniróhtlngen In te bin
nen, te vergelijken, te coördineeren, nieuws te ver
spreiden tot voordeel van de staten en gebieden,
welke zich daartoe hebben verbonden op de interna
tionale sprinkhaanconferehtie welke onlangs gehou
den is, nl. Oeganda, Kenia, Tanganjika, Belgisch
Kongo, Angola, Rhodesië, Betjoeanaland, Zuidwest-
Afrika en de Unie van Zuid-Afrika.
Het zal bestuurd worden door een comité van drie
personen, een elk uit de Unie, Zuid-Rhodesië en
Portgcesch Oost-Afrika.
WAANZINNIGE VERWONDT DRIE VROUWEN.
Leobschuetz. Een man, die reeds vroeger in
een inrichting was verpleegd, gaf in een vlaag van
waanzin een vrouw met een mes zeven steken in
borst en armen, waarbij een slagader geraakt werd.
Een in hetzelfde huis wonende vrouw, die op het
hulpgeroep afkwam, werd door steken aan hals en
borst gewond. De waanzinnige sloeg een toevallig
aankomende 81-jarige vrouw neer. De vrouwen moes
ten naar het ziekenhuis worden overgebracht. Aan
hun herstel wordt getwijfeld.
Minister Kalff bracht Vrijdag een bezoek van i
beklag ten hoofdkantore van de K.L.M. te den 1
in verband met de ramp van de „Uiver."
Moeilijk vlot te brengen.
Reuter meldt uit Londen:
De „Orania" ligt op de beschadigde bak
boordzijde binnen de haven van Leixoes ge
heel onder water. Zelfs bij eb zijn de schoor
steenpijpen door de golven bedekt. Het schip
is geheel aan do elementen blootgesteld. Men
mag aannemen dat de lading geheel is bedor
ven door olie en water.
Wanneer het nog mogelijk is het schip te
lichten zou dit niet alleen zeer lang duren
doch ook zeer kostbaar zijn.
Elk jaar 1.5 millioen gulden aan oesters.
Tokio: In Japan is thans het oester-seizoen be
gonnen. De zeekusten van Japan leveren elk jaar
voor circa iy> millioen gulden aan oesters op.
De versche oesters worden over de verschillende
landen in het Verre Oosten gedistribueerd, terwijl
het surplus wordt ingeblikt en over de geheele we
reld wordt geëxporteerd.
De voornaamste oesterbedden strekken zich uit
over een afstand van dertig kilometer langs de kust
van Hirosjina. Zij leveren élk jaar meer dan 50 mil
lioen oesters van eerste kwaliteit.
De bedden leveren een eigenaardigen aanblik op,
want de jonge oesters worden gekweekt op tallooze
kegelvormige bamboe-„huisjes", die in rijen langs
de kust zijn geplaatst
Bovendien bevinden zich te Miye nog de beroem
de Mikimoto-beddcn, waar per jaar meer dan een
millioen van de mooiste kweekparcls afkomstig van
een speciaal soort oesters worden gewonnen.
D, vlag tia'fïtok. - All la.l.n van medeleven met het traglich gebeuren van de
lUivnr* werd van v.l. g.v.li In d. st.d.n da vlag halfltok gahn.chan
PARAMARIBO DOL VAN VREUGDE. UITBUN
DIGE ONTVANGST VAN HONDONG EN
DE ZIJNEN.
Wanneer wc nog eens lezen, welk een schitteren
de vlucht het andere K.L.M.-toestel «Ie „Snip" naar
onze overzeeschc bezittingen in de West heeft ge
maakt, dan koint reeds dadelijk bij ons den wensch
boven, dat het ook de „Uiver" zoo had mogen ver
gaan. Helaas, de tegenstelling had niet grooter
kunnen zijn.
Aneta seinde over de ontvangst van de „Snip" to
Paramaribo nog het volgende:
Reeds dagenlang heersohte te Paramaribo een
groote spanning in verband met de aankomst van
de „Snip", welke gevoelens op den morgen van den
20sten ten top stegen. Twee extra treinen brachten
honderden belangstellenden van Paramaribo naar
het vliegveld „de Zanderij". Op het vliegterrein
was reeds in den loop van den morgen een groote
menigte aanwezig. Toen de gouverneur en de genoo-
digden uit den trein stapten, tcckende zich de „Snip"
juist als een stip in de verte af. Drie minuten laler
na een rondevlucht boven het terrein geschiedde do
vlotte landing. Lachend springen Hondong en zijn
mannen op den grond, onder luid gejubel van de me
nigte.
Dan treedt de gouverneur naar voren en heet do
vliegers hartelijk welkom. Hij feliciteert ze met hun
groot succes en spreekt do hoop uit dat deze eersto
tocht door de lucht tusschen moederland en kolonio
spoedig door meerdere zal worden gevolgd.
Vervolgens worden kransen aangeboden en speelt
de muziek het Wilhelmus. De vliegers danken dan
voor de hulde. Ze zijn opgewekt en monter en zeer
dankbaar, dat de reis zoo voorspoedig verloopen is.
Nadat de mecanicien de motoren heeft geïnspecteerd
en het vliegtuig in de hangar is ondergebracht, ver
trekken de leden van de bemanning in den trein
van den gouverneur naar Paramaril>o. Onder liet
instappen speelt het muziekcorps de K.L.M.-marsrh.
De aankomst in Paramaribo werd een gewoldizo
ovatie. De leden van verschillende sportvereenigih-
gen hadden een eerewacht gevormd, waartusscheji
door de bemanning van den trein naar do aufo'4
schreed. M cnhftd een fantast,ischen stoet gevormd
met vaandels, banieren, muziekcorpsen enz. Ver
schillende doeken waarop huldebetuigingen werden:,
in den stoet meegevoerd. Langs den weg waren ver
schillende eerepoorten opgericht, terwijl een Engel
sche winkelier aan zijn enthousiasme lucht hart ge*
geven door voor zijn winkel op oranjedoek met.icus-»
achtige letters de woorden: „Well done Snip.
are brave fellows".
De menigte was gek van vreugde en dansteveU
sprong dat het een aard had. De bemanning van de
„Snip" werd bestrooid met bloemen en confetti. Op
verschillende plaatsen werd vuurwerk afgestokénj,
Onder steeds groeiende belangstelling bereikte men
het Gouvernementshotel, waar de voorzitter van liet
huldigingscomité op het balkon een toespraak hield;
Hondong dankte op kalme sympathieke wijze
voor de ovatie.
Gister zou de huldiging worden voortgezet.
„Uiver"-rsmp dempt de feestvreugde.
Zooals te verwachten was, heeft deze huldiging
echter door de ramp met de „Uiver" geen doorg&ng
gevonden.
Alle verdere feestelijkheden zijn afgelast.
Zoowel de bemanning van de „Snip" als de bevol
king is diep onder den indruk.
Hedenmorgen vertrekt de „Snip" naar Cu ra cao
met de dochter van den Gouverneur als passagicre.
Portret-Atelier JAC. DE BOER
Keizerstraat DEN HELDER
Onbewaakte overweg eischt opnieuw een
slachtoffer.
Gisterenmiddag heeft op den onbewaaktcn
overweg in den Almeloscheweg onder Raalte,
een ernstig ongeluk plaats gehad. Door den
trein, komende uit de richting Zwolle en rij
dende naar Almelo, is een truck met aan
hangwagen, die op hetzelfde oogenblik den
overweg passeerde, gegrepen en ongeveer
300 meter meegesleurd, alvorens de machinist
den trein tot stilstand kon brengen. De be
stuurder van de auto J. H. uit de Wijk in
Drente, werd uit de cabine geslingerd en
in zeer ernstigen toestand opgenomen. Na
verbonden te zijn, is de ongelukkige naar het
ziekenhuis te Raalte overgebracht, waar hij
spoedig na aankomst aan zijn verwondingen
is overleden. De truck werd vrijwel totaal ver
nield.
Volgens een bericht van United Press uit Ncw-
York, wordt door do publieke opinie het politie
onderzoek naar de misdrijven van den onlangs ge
arresteerden kunstschilder Walter Fish met groote
belangstelling gevolgd.
Op grond van de tot dusver verkregen resultaten
is «le opvatting versterkt, dat Fish een van de ge
vaarlijkste massamoordenaars is, die de Amerikaan
sche crimineele geschiedenis ooit gekend heeft.'
Hoewel Fish tot dusver nog slechts bekend heeft,
den moord op het tienjarig meisje Gracc Budd ge
pleegd to hebben, staat het. vrijwel vast, dat Fish
ook nog andere moorden, hoofdzakelijk op kinderen,
heeft gepleegd. Verschillende getuigenverklaringen
bewijzen dit.