De „Uiver" bij Rut neergestort. De Snip vloog op Shell Zaterdag 22 December 1934. SCHAGER COURANT. Derde Blad. No. 9623 Fietsrijder door vrachtauto gegrepen. Een sprinkhaanbureau. DE RAMP VAN DE „ORANIA". Oester-seizoen in Japan. DE AANKOMST VAN DE SNIP. DE MOOISTE FOTO AUTO OP DE RAILS. Een massa-kindermoordenaar. CE MACHINE DOOR BRAND VERNIELD; VAN DE BEMANNING GEEN SPOREN GEVONDEN. De „Uiver". die voor een versnelde Kerst- vlucht Woensdagochtend naar Batavia is vertrokken, werd sedert Woensdagnacht ver mist. De opsporingen, die onmiddellijk in het werk gesteld werden, brachten het ontstel lende feit aan het licht, dat het toestel in de nabijheid van -Rutbah is neergestort en in brand gevlogen. De Engelsche vliegers, die deze ontdekking deden, deelden mede, dat zij geen sporen van de bemanning en pas sagiers konden ontdekken. Welk een verschil tusschen het vertrek van de „Snip" en de „Uiver". Wij doelen hierbij niet op de belangstelling, doch op de weersomstandigheden, waaronder de start plaats vond. Zeer bezorgd sloeg men het moeilijke vertrek van de „Snip" gade, die dicht over de gebouwen van Schiphol scherend in de onheilspellende lucht verdween. Vol spanning volgde men de worsteling van het vliegtuig met de elementen. Met een snelheid van 120 K.M. „kroop" de machine door de lucht, terwijl het toch een kruis snelheid van ruim 200 K.M. per uur kon bereiken. Verlicht herademde men weer toen men van de vlotte landing te Alicante hoorde. Nadien ging de tocht uiterst voorspoedig en Donderdag om 12.45 uur Amsterdamsche tijd landde het toestel onder luid gejubel te Paramaribo. De start van de „Uiver" verliep vlot, het weer liet niets te wenschen over en de bemanning was vol goeden moed. Commandant Beekman, tweede piloot Van Steenbergen, mecanicien Walewijn en marco nist Van Zadelhof zouden deze snelle Kerstvlucht ondernemen. Drie passagiers waren aan boord: de heer Kort, de heer Beretti, directeur van Aneta, en professor Walch. Twee van hen waren in het bezit van retourkaartjes en waren voornemens 26 Decem ber weer met de „Uiver" naar Amsterdam terug te keeren. Inderdaad was aan deze vlucht niets bl- zonders. Wekelijks vertrekt men van Schiphol naar Batavia, wekelijks arriveert men van Batavia te Schiphol. Dat deze vlucht sneller zou gaan was na tuurlijk van belang. Maar alle nerveusiteit van een pioniersvlucht, van een recordvlucht was afwezig. Stuk voor stuk hadden de leden van de bemanning ettelijke malen de vlucht gemaakt, de route kende men. zooals taxi-chauffeurs hun stad kennen, geen speciale risico's behoefden genomen te worden, neen. er was inderdaad niets bizonders aan deze vlucht, hetzij dan het recordaantal brieven dat ver voerd werd: 51.000 stuks, ruim 20.000 meer dan te voren ooit door een vliegtuig van de K.L.M. op de Indiëlijn getransporteerd werd. Vol vertrouwen staarden de enthousiaste aanwe zigen de metalen reus na. die spoedig uit het ge zicht verdwenen was. Reden voor bezorgdheid was er niet meer dan anders; tot nu toe was slechts één keer een toestel op de Indië-route verongelukt en wel de „Ooievaar". De ecnige die er indertijd levend afkwam was marconist Van Zadelhof, die ook thans weer aan boord was. Keurig, volgens het reisschema, arriveerde de ma chine te Marseille, te Rome en Woensdag, te onge veer 21 uur Amsterdamsche tijd, bereikte de „Uiver" Caïro. Terwijl men de „Snip", bij wijze van spreken, op iedere kilometer van de vlucht boven den oceaan kon volgen, trachtte men thans tevergeefs met de „Uiver" in verbinding te komen. Na middernacht hoorde men niets meer. Uit de weerberichten bleek, dat de „Uiver" na Gaza met slecht weer te wor stelen kreeg. Onmiddellijk stelde Royal Air Force toen zij hoorde dat men geen berichten van de „Uiver" kreeg alles in het werk om het „vliegende hotel", zooals de Engclschen het genoemd hebben, op te sporen. Men werd echfer gedwongen door het noodweer het onderzoek, voorloopig tenminste, te staken. De K.L.M. bracht een vliegtuig, de „Leeuwe rik" in gereedheid om indien dit noodig mocht blijken, de „Uiver" assistentie te verleenen. Sillevis en Geysendorffer kregen het commando. Men zou drie mecaniciens meenemen en wel Biesheuvel. Westraete en Van Rcynen. Hieruit bleek dus wel, ■hoe ernstig de K.L.M. de situatie in zag. In het begin hoopte men, dat slechts tengevolge van een defect aan het radiotoestel iedere commu nicatie onmogelijk was geworden. Weldra moest men echter deze hoop laten varen, daar veertien uur na het laatste bericht de Uiver nog nergens geland of gesignaleerd was. Het leed thans geen twijfel of er moest de Douglas achter Gaza een ongeluk over komen zijn. Men hoopte op een geslaagde noodlan ding. De groote woestijngebieden die achter Gaza te Vinden zijn kunnen natuurlijk de oorzaak zijn, dat do bemanning onmogelijk met de buitenwereld in verbinding kan komen. De Engelsche regeering stuurde reeds spoedig rupsauto's de woestijn in.maar een zoeken op deze wijze heeft uiterst weinig kans spoedig iets naders aan het licht te brengen, dit kan slechts geschieden door vliegmachines, die het heelc gebied snel kunnen overzien, maar zooals wij boven reeds vermeldden moesten de toestellen we gens het barre weer in de hangars blijven. Men zal zich ongetwijfeld nog herinneren dat er indertijd veel te doen geweest is omtrent de aankoop van een Douglas door de K.L.M. De bezwaren die tegen de Amerikaansche machine naar voren ge bracht waren, waren niet alleen van nationalistische aard waarom neemt men geen Fokkers! maar wel voornamelijk ageerde men tegen de Douglasma- Schedel van den jongeman gedeeltelijk verbrijzeld. Gistermorgen omstreeks half negen heeft te De Steegh een ernstig verkeersongeval plaats gehad met doodelijken afloop. Over het rijwielpad, dat slechts door een witte verfstreep van den hoofdweg is ge scheiden, naderden uit beide richtingen twee fiet sende jongens. De 18-jarige bakker J. Jansen, wo nende te Rheden, wilde zijn kameraad eens verras- senVloor hem plotseling op de schouders te kloppen en reed met «lat doel op de linkerhelft van den weg, zoodat de andere hem tengevolge van de dikke mist niet kon zien. Plotseling doemde een vrachtauto voor den wielrijder op. De jongen botste met groote kracht tegen het spatbord en sloeg met het voorhoofd tegen een der richtingwijzers, waardoor de schedel van den ongelukkige gedeeltelijk werd verbrijzeld. In stervenden toestand is de jongen naar het St. Eli- sabethgasthuis te Arnhem overgebracht. De vracht auto is door gereden. Het signalement van de auto is echter aan de politie bekeaA. Luchtvaart-Benzine en AeroShell Motorolie. chine daar men dit vliegtuig niet veilig genoeg achtte. Men wees op de talrijko ongelukken, die in Amerika door deze machines veroorzaakt werden en vergat geheel, dat deze gebeurd waren toen de Dou glas D.C. 2 nog in een ontwikkelingsstadium ver keerde. Toen echter de K.L.M. tot aankoop overging was de machine reeds geperfectioneerd en kwamen ongelukken niet meer voor. Fokker zelf, die men toch niet van onvoorzichtigheid kan betichten, had besloten de Douglas D.C. 2 in licentie te bouwen. Eenige maanden vertoefde Parmcntier in U.S.A., waar hij met het type vertrouwd gemaakt werd. De berichten, dat hij de directie van do K.L.M. zond, waren vol lof over de machine. Aan al het wantrouwen werd tenslotte een einde gemaakt door de Londen-Melbourne-race. Geheel Ne derland leefde in een roes, toen men hoorde hoe kranig de „Uiver" bemand met Parmentier, Mol, Prins on Van Bruggen zich weerde' De geheele we reld roomde „het vliegende hotel", dat rustig achter de racemachine van Scott en Black aanvloog. Maar ook toen maakte men onverwachts eenige angstige uren door. Toen «Ie machine zich eenige honderden mijlen voor Melbourne moest bevinden, zond de „Uiver" noodseinen uit, die niet nalieten groote ongerustheid in Nederland te wekken. Groot was dan ook de opluchting toen men van de prach tige landing van Parmentier en Mol op den ren baan van het Australische stadje Albury hoorde. Wij memoreeren deze succesvolle vlucht van de „Uiver" slechts om te doen uitkomen, dat het ongeluk niet al te voorbarig geweten mag worden aan het toestel. Men kan zich beter van ieder commentaar onthou den, zoolang men niet nauwkeurig weet wat zich daar achter Gaza afgespeeld heeft. Vraagt uitsluitend Ze zij n beter! i Om de onrustbarende omvang van de sprinkhanenplaag te bestrijden. De sprinkhanenplaag heeft in Zuid-Afrika, vooral dit jaar, een grooten en onrustbarenden omvang aangenomen. De bestrijding daarvan is een zaak van alle landen in zuidelijk Afrika Er is thans een or ganisatie in het leven geroepen, een Sprinkhaanbu reau voor zuidelijk Afrika, gevestigd te Pretoria. Het wordt gefinancierd op coöperatieven grondslag in nauwe samenwerking met het Imperial Institute óf Entomólogy, met hét doel." iniróhtlngen In te bin nen, te vergelijken, te coördineeren, nieuws te ver spreiden tot voordeel van de staten en gebieden, welke zich daartoe hebben verbonden op de interna tionale sprinkhaanconferehtie welke onlangs gehou den is, nl. Oeganda, Kenia, Tanganjika, Belgisch Kongo, Angola, Rhodesië, Betjoeanaland, Zuidwest- Afrika en de Unie van Zuid-Afrika. Het zal bestuurd worden door een comité van drie personen, een elk uit de Unie, Zuid-Rhodesië en Portgcesch Oost-Afrika. WAANZINNIGE VERWONDT DRIE VROUWEN. Leobschuetz. Een man, die reeds vroeger in een inrichting was verpleegd, gaf in een vlaag van waanzin een vrouw met een mes zeven steken in borst en armen, waarbij een slagader geraakt werd. Een in hetzelfde huis wonende vrouw, die op het hulpgeroep afkwam, werd door steken aan hals en borst gewond. De waanzinnige sloeg een toevallig aankomende 81-jarige vrouw neer. De vrouwen moes ten naar het ziekenhuis worden overgebracht. Aan hun herstel wordt getwijfeld. Minister Kalff bracht Vrijdag een bezoek van i beklag ten hoofdkantore van de K.L.M. te den 1 in verband met de ramp van de „Uiver." Moeilijk vlot te brengen. Reuter meldt uit Londen: De „Orania" ligt op de beschadigde bak boordzijde binnen de haven van Leixoes ge heel onder water. Zelfs bij eb zijn de schoor steenpijpen door de golven bedekt. Het schip is geheel aan do elementen blootgesteld. Men mag aannemen dat de lading geheel is bedor ven door olie en water. Wanneer het nog mogelijk is het schip te lichten zou dit niet alleen zeer lang duren doch ook zeer kostbaar zijn. Elk jaar 1.5 millioen gulden aan oesters. Tokio: In Japan is thans het oester-seizoen be gonnen. De zeekusten van Japan leveren elk jaar voor circa iy> millioen gulden aan oesters op. De versche oesters worden over de verschillende landen in het Verre Oosten gedistribueerd, terwijl het surplus wordt ingeblikt en over de geheele we reld wordt geëxporteerd. De voornaamste oesterbedden strekken zich uit over een afstand van dertig kilometer langs de kust van Hirosjina. Zij leveren élk jaar meer dan 50 mil lioen oesters van eerste kwaliteit. De bedden leveren een eigenaardigen aanblik op, want de jonge oesters worden gekweekt op tallooze kegelvormige bamboe-„huisjes", die in rijen langs de kust zijn geplaatst Bovendien bevinden zich te Miye nog de beroem de Mikimoto-beddcn, waar per jaar meer dan een millioen van de mooiste kweekparcls afkomstig van een speciaal soort oesters worden gewonnen. D, vlag tia'fïtok. - All la.l.n van medeleven met het traglich gebeuren van de lUivnr* werd van v.l. g.v.li In d. st.d.n da vlag halfltok gahn.chan PARAMARIBO DOL VAN VREUGDE. UITBUN DIGE ONTVANGST VAN HONDONG EN DE ZIJNEN. Wanneer wc nog eens lezen, welk een schitteren de vlucht het andere K.L.M.-toestel «Ie „Snip" naar onze overzeeschc bezittingen in de West heeft ge maakt, dan koint reeds dadelijk bij ons den wensch boven, dat het ook de „Uiver" zoo had mogen ver gaan. Helaas, de tegenstelling had niet grooter kunnen zijn. Aneta seinde over de ontvangst van de „Snip" to Paramaribo nog het volgende: Reeds dagenlang heersohte te Paramaribo een groote spanning in verband met de aankomst van de „Snip", welke gevoelens op den morgen van den 20sten ten top stegen. Twee extra treinen brachten honderden belangstellenden van Paramaribo naar het vliegveld „de Zanderij". Op het vliegterrein was reeds in den loop van den morgen een groote menigte aanwezig. Toen de gouverneur en de genoo- digden uit den trein stapten, tcckende zich de „Snip" juist als een stip in de verte af. Drie minuten laler na een rondevlucht boven het terrein geschiedde do vlotte landing. Lachend springen Hondong en zijn mannen op den grond, onder luid gejubel van de me nigte. Dan treedt de gouverneur naar voren en heet do vliegers hartelijk welkom. Hij feliciteert ze met hun groot succes en spreekt do hoop uit dat deze eersto tocht door de lucht tusschen moederland en kolonio spoedig door meerdere zal worden gevolgd. Vervolgens worden kransen aangeboden en speelt de muziek het Wilhelmus. De vliegers danken dan voor de hulde. Ze zijn opgewekt en monter en zeer dankbaar, dat de reis zoo voorspoedig verloopen is. Nadat de mecanicien de motoren heeft geïnspecteerd en het vliegtuig in de hangar is ondergebracht, ver trekken de leden van de bemanning in den trein van den gouverneur naar Paramaril>o. Onder liet instappen speelt het muziekcorps de K.L.M.-marsrh. De aankomst in Paramaribo werd een gewoldizo ovatie. De leden van verschillende sportvereenigih- gen hadden een eerewacht gevormd, waartusscheji door de bemanning van den trein naar do aufo'4 schreed. M cnhftd een fantast,ischen stoet gevormd met vaandels, banieren, muziekcorpsen enz. Ver schillende doeken waarop huldebetuigingen werden:, in den stoet meegevoerd. Langs den weg waren ver schillende eerepoorten opgericht, terwijl een Engel sche winkelier aan zijn enthousiasme lucht hart ge* geven door voor zijn winkel op oranjedoek met.icus-» achtige letters de woorden: „Well done Snip. are brave fellows". De menigte was gek van vreugde en dansteveU sprong dat het een aard had. De bemanning van de „Snip" werd bestrooid met bloemen en confetti. Op verschillende plaatsen werd vuurwerk afgestokénj, Onder steeds groeiende belangstelling bereikte men het Gouvernementshotel, waar de voorzitter van liet huldigingscomité op het balkon een toespraak hield; Hondong dankte op kalme sympathieke wijze voor de ovatie. Gister zou de huldiging worden voortgezet. „Uiver"-rsmp dempt de feestvreugde. Zooals te verwachten was, heeft deze huldiging echter door de ramp met de „Uiver" geen doorg&ng gevonden. Alle verdere feestelijkheden zijn afgelast. Zoowel de bemanning van de „Snip" als de bevol king is diep onder den indruk. Hedenmorgen vertrekt de „Snip" naar Cu ra cao met de dochter van den Gouverneur als passagicre. Portret-Atelier JAC. DE BOER Keizerstraat DEN HELDER Onbewaakte overweg eischt opnieuw een slachtoffer. Gisterenmiddag heeft op den onbewaaktcn overweg in den Almeloscheweg onder Raalte, een ernstig ongeluk plaats gehad. Door den trein, komende uit de richting Zwolle en rij dende naar Almelo, is een truck met aan hangwagen, die op hetzelfde oogenblik den overweg passeerde, gegrepen en ongeveer 300 meter meegesleurd, alvorens de machinist den trein tot stilstand kon brengen. De be stuurder van de auto J. H. uit de Wijk in Drente, werd uit de cabine geslingerd en in zeer ernstigen toestand opgenomen. Na verbonden te zijn, is de ongelukkige naar het ziekenhuis te Raalte overgebracht, waar hij spoedig na aankomst aan zijn verwondingen is overleden. De truck werd vrijwel totaal ver nield. Volgens een bericht van United Press uit Ncw- York, wordt door do publieke opinie het politie onderzoek naar de misdrijven van den onlangs ge arresteerden kunstschilder Walter Fish met groote belangstelling gevolgd. Op grond van de tot dusver verkregen resultaten is «le opvatting versterkt, dat Fish een van de ge vaarlijkste massamoordenaars is, die de Amerikaan sche crimineele geschiedenis ooit gekend heeft.' Hoewel Fish tot dusver nog slechts bekend heeft, den moord op het tienjarig meisje Gracc Budd ge pleegd to hebben, staat het. vrijwel vast, dat Fish ook nog andere moorden, hoofdzakelijk op kinderen, heeft gepleegd. Verschillende getuigenverklaringen bewijzen dit.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 9