Plaatselijk Nieuws. De ramp van de „Uiver" Zaterdag 29 December 1934. SCHAGER COURANT. Derde blad. No. 9626 Het graf aan den rand van de woestijn. Geteisterd Ceylon. PLANNEN VAN DR. ECKENER. Rusland koopt schepen. Een kind als toegangsbewijs. Bekentenis van een stervende. 1 Tramlocomotief woonhuis binnengereden. DE OMSTANDIGHEDEN, WAARONDER DE „UIVER" TEN GRONDE GING. EEN ONDERHOUD MET VIRULY. Aneta meldt uit Batavia: De aankomst van de „Rijstvogel" te Batavia werd met spanning verbeid. Verschillende persvertegen woordigers en autoriteiten van den postdienst waren aanwezig, toen het vliegtuig te Tjililitan landde. In een persconferentie deelde Viruly, die zijn eer ste reis als gezagvoerder maakte, het volgende me de omtrent zijn bevindingen met de „Uiver." Aanvankelijk konden wij den „Uiver" niet vinden, aangezien het vernielde toestel op een vlakke plek temidden van puddingvormige ongeveer duizend me ter hoogc heuvels, is neergestort. Ondanks het gunsti ge weer konden wij het wrak niet spoedig ontdek ken, doch op weg naar Bagdad maakten wij een kleinen omweg en aan de hand van gegevens, ons verstrekt door deskundigen van de militaire lucht vaart, vlogen wij over het wrak, dat gedeeltelijk is uiteengerukt en gedeeltelijk als een telescoop in el kaar geschoven. Van bovenaf gezien, lijkt do positie ruimte genoeg te bieden voor de mogelijkheid om een noodlanding to maken, doch allerlei gegevens, zooals onderdee- len welke zeer ver waren weggeslingerd, de toestand van het compas, welke nog werd medegedeeld door hen, die het wrak vonden, duiden aan dat onbetwist baar van een noodlanding geen sprake kan zijn ge weest. Viruly bevestigde absoluut dat het buiten twijfel !s, dat allen oogenblikkolijk zijn gedood. De deelneming in Bagdad was algemeen, hetgeen o.a. blijkt uit het feit, dat de Arabieren die de Nc- derlandschc vlag leverden, weigerden hiervoor eeni- ge vergoeding in ontvangst te nemen. Met groote piëteit is het graf van de zeven Neder landers aan den rand van de Woestijn verzorgd. Het ongunstige weer. Ten aanzien van de omstandigheden waaronder het ongeval plaats vond, merkte de heer Viruly nog het volgende op: „Reeds in Rome had hij bericht ontvangen dat van de „Uiver" niets werd gehoord, doch hij hechtte hier aan geen bijzondere bctcekenis. Later steeg de on rust. In de betrokken streek zijn de weerberichten „kinderlijk volledig", zooals Viruly zich uitdrukte, zoodat Viruly, hoewel ook hij de veelheid van de weerstations toejuicht, geen oorzaak ziet in het ont breken van voldoende gegevens. In de omgeving van de woestijn is de weersgesteld heid constant. Op het moment dat de „Uiver" neer stortte, had men een combinatie van alles tegelijk: regen, onweer en sterke winden en wel in zoodanigo •mate dat dc militaire vliegers, in de omgeving ^e- stationneerd, hiervan verklaarden: „in vier jaar tijds is zulk een weer niet voorgekomen." Dit maakt dc oorzaak van het vergaan van dc „Uiver" tot een uit zonderlijke gebeurtenis, welke door niemand voorzien kon worden en ook niet had kunnen worden voor komen. Ook Viruly neemt aan, dat het inslaan van bliksem de oorzaak is geweest, doch hij acht zich ondeskun dig om het vraagstuk op te lossen in hoeverre me talen of houten vliegtuigen hieraan eerder onderhe vig zijn. Doordat Viruly met eigen oogen de plaats gezien heeft waar dc Uiver neerstortte, kan hij zich begrijpen waarom dc Uiver eerst 30 uur na het ongeval werd gevonden. Viruly ontkent dat het hier een eerste geval van het inslaan van bliksem in een vliegtuig betreft; reeds eerder stortte een toestel van de Imperial Air ways door dezelfde oorzaak in het Kanaal. Het vertrouwen in de luchtvaart zal door dit on geluk geenszins worden verminderd ,Ik bracht bijv. nog acht passagiers mee", zei Viruly. Behalve deze passagiers bracht de Rijstvogel 205 Kg. Uiver-post mede, waarvan meer bestelbaar zal blijken dan tot dusverre uit de berichten van den •postdienst afkomstig afgeleid kan worden. Toen Viruly over de „Uiver" vloog, was het prach tig weer. Dankbetuiging. Minister do Graeff heeft aan den minister van buitenlandschc zaken van Irak telegrafisch dank be tuigd voor zijn hooggewaardeerde deelneming ter gelegenheid van de ramp van de „Uiver" en voor de laatste eer aan de slachtoffers bewezen. Wat er van de „Uiver"-mail overbleef. Bandoeng, 28 December (Aneta): De poststukken, welke van de „Uiver" zijn over gebleven en met de „Rijstvogel" zijn medegenomen, zijn reeds te Medan behandeld. Volgens do bevindin gen verkeerden in ongeschonden staat: 1 zakje Am sterdam—Tjepee van 3 3/4 kg.; 1 zakje Amsterdam— Soerabaja 2 kg.; 1 zakje aangoteekende stukken Am sterdamMedan van 33/4 kg. Gedeeltelijk intact gebleven zijn: 1 zakje Amster dam—Tandjong I'andan van 2H kg.; 1 zakje Amster damSoerabaja van 2 3/4 kg. De rest van de postzakken tot een gezamenlijk ge wicht van 190V* kg. bevindt zich in zeven zakken met diverse bestemmingen. Deze poststukken zijn grootendeels verbrand of besmeurd, doordat zij met woestijnzand in aanraking zijn gekomen. De stuk ken, waarvan het adres onleesbaar is, gaan naar het hoofdbureau te Bandoeng om daar eventueel verder te worden behandeld. ONGETWIJFELD TE WIJTEN AAN BLIKSEMIN SLAG. HOE DE BLIKSEM TOESTEL EN MENSCHEN TROF. Donderdagmiddag keerde piloot Tepas met het Indië-vliegtuig „Oehoe" terug op Schiphol. Piloot Te- pas heeft gelegenheid gehad omtrent de ramp van de „Uiver", waarover hij ecnigc gegevens had ont vangen, rapport uit te brengen aan den directeur der K.L.M., den heer Plesman, die zich daartoe naar Schiphol had begeven. De heer Plesman was bereid enkele mededeelingen te doen. Naar de waarnemingen van Tepas heeft men ze ker te doen met een geval van blikseminslag. Op den rug en zitvlak der inzittenden vertoonden zich schroeiwondcn, terwijl een der opvarenden waar schijnlijk een schrijfmachine op zijn knieën had, waardoor ook op zijn knieën schroeiwondcn zijn ont staan. Men kan mot zekerheid vaststellen, dat de op varenden lichamelijk niet geleden hadden. Volgens dc mcdedeelingen van het Pompstation II. 3, woedde, toen het ongeluk plaats had, een he vig onweer. Uit dc wolken kwamen een soort vuur ballen vallen, zooals wel eens bij bliksemverschijn- sclen van uitzonderlijken aard voorkomt. Sinds ja ren is het vraagstuk van blikseminslag in studie. Bij wetenschappelijke verhandelingen neemt men aan, dat metalen vliegtuigen in onweer zekere voor deden hebben. Voor de internationale vliegtechnische wetenschap ligt hier een taak van groot belang, om dit geval to analisccrcn. Uit verschillende metalen onderdeelen van de „Uiver", hebben deskundigen kunnen vast* stellen, dat er plaatselijk een zeer groote verhitting was. Dc benzinebrand, die waarschijnlijk na het ongeluk is ontstaan, blijkt slechts van zeer beperk ten aard te zijn geweest. Tenslotte zei de heer Plesman, dat de wijze waar op hulp verleend was door de autoriteiten van Irak en de Royal Air Force, buitengewoon was. Uit alles blijkt, dat er geen kwestie is geweest van landingspogingen. Alle inzittenden zijn waar schijnlijk tegelijkertijd getroffen, waardoor het vliegtuig stuurloos naar beneden stortte. De heer Plesman verklaarde nog, dat er met de lijken gebeuren zal wat de familie wenscht. Echter zal men rekening moeten houden met het feit, dat de staatswetten van Irak voorschrijven, dat indien lijken begraven zijn, deze binnen een jaar niet meer mogen worden opgegraven. Aan het eind der besprekingen wees de heer Plesman er nogmaals op, dat het ongeval met de „Uiver" absoluut exeptioneel is. Het toestel voor f 250.000 gulden verzekerd. De „Uiver" was, naar in, de assurantiehoek ter beurze werd medegedeeld, voor f250.000 verzekerd, welke verzekering was ondergebracht bij Lloyds te Londen. Behalve de malaria-epidemie ook nog een hittegolf. Van de gisteren in het ziekenhuis te Colombo op genomen 118 malaria-patiënten zijn er tot dusver 18 gestorven. Gisteren zijn nog honderden personen naar het ziekenhuis vervoerd. De dokters zijn van meening, dat zich op Ceylon oen nieuwe vorm van malaria heeft voorgedaan. Bij tal van zieken hebben zij op de tong donkere stip pen ontdekt die spoedig over het geheelc lichaam verbreiden. Er heerseht onder de bevolking een wanhoopsstem- ming. Behalve door de malaria-epidemie wordt bet land sedert vele weken ook nog door een hittegolf geteisterd, die het grootste deel van den oogst dreigt te vernielen en moeilijkheden bij de voedsel voorzie ning dreigt te veroorzaken. VROUWELIJKE POLITIE TE PARIJS. Een proefneming. De Pnrijschc gemeenteraad heeft besloten vrouwe lijke politic-beambten aan te stellen. Voorloopig zal het echten slechts als proef gelden; pas wanneer de resultaten bevredigend uitvallen, zal het corps uitge breid worden. Twee vrouwelijke politie-beambten zullen eerst zonder salaris te genieten voor een proeftijd van drie maanden worden aangesteld. Een persoon gedood, een ernstig en een minder ernstig gewonde. Loon op Zand. Donderdagavond to ruim 8 uur heeft te Loon op Zand een zeer ernstig ongeluk plaats gehad. Omstreeks dat tijdstip is een locomo tief van een goedcrentram op den Hoogen Steenweg te Loon op Zand in botsing gekomen met den aan hangwagen van een tractor. Do gevolgen waren ver schrikkelijk. De locomotief vloog, na deze botsing, uit de rails en reed tegen do gevel van het huis, dat bewoond wordt door den landbouwer B. van den Hoven. De locomotief reed dc kamer binnen, waar op dat oogen blik de bewoners zaten te kaarten. Alle vier perso nen werden door de locomotief gegrepen. De 87-jarige vader van den bewoner, do heer H. van den Hoven, werd levenloos onder de locomotief vandaan gehaald. De 47-jarigo zuster van den bewo ner werd zoo ernstig gewond, dat zij van de H.H. Sacrementen der Stervenden moest worden voorzien. De 19-jarige zoon des huizes bekwam inwendige kneuzingen. Alleen de bewoner zelf, de heer B. van den Hoven kwam er vrijwel zonder letsel af. De politie heeft de zaak in onderzoek. Men heeft hangende dit onderzoek ter plaatse niets veranderd. Dc kamer is totaal verwoest. Het huis is zeer ernstig beschadigd. Nadere bijzonderheden. Nader vernemen we, dat dc noodlottige botsing geschiedde in de kom van liet dorp, ongeveer op de zelfde plek, waar een jaar geleden een dergelijke botsing tusschen een locomotief en een met stcenen geladen vrachtauto uitsluitend materieele schade tengevolge had. Dit punt is zeer gevaarlijk. De aanhangwagen van dc tractor werd aan de lin kerzijde gegrepen en ingedrukt en vloog in de rich ting van de Bergstraat achteruit. De locomotief van de goederentram, een klein model locomotief der spoorwegen, die achterstevoren reed, gerankte uit de rails en reed aan den anderen kant van den Hoogen Steenweg tegen den voorgevel van de boer derij van den heer B. van den Hoven. Een geweldige slag, gevolgd door lievig gekraak, volgde. De locomotief drong mot kracht in de voor kamer van de woning van Ion heer Van den Hoven en richtte daar een geweldige chaos aan. In de ka mer bevonden zich op het oogenblik van het ongeluk zes personen. Do bewoner zelf. de heer B. van den Hoven, kwam er vrijwel zonder letsel alleen met den schrik af. Zijn vader, de 87-jarige H. van den Hoven, werd echter tusschen do buffers van den locomotief en den muur doodgedrukt. De oude man. een geziene figuur in hot dorp Loon op Zand, die korten tijd geleden het feit herdacht, dat hij zestig jaren lid was van het beroemde Sint Ambrosiusgilde, moet op slag zijn gedood. Een zuster van den bewoner de 47-jarige mcj. Jo- hanna van den Hoven, werd ernstig gewond. De 19-jarige zoon Petrus kreeg minder ernstig letsel. De vrouw des huizes bevond zich tijdens het gebeur de in de keuken .Twee kinderen, die zich eveneens in de kamer bevonden, hieven ongedeerd. Op het moment van de botsing, toen de voorgevel in het huis werd gedrukt en de locomotief voor het grootste gedeelte in de woning verdween, was er Opening van een luchtschependienst EuropaNoord Amerika, in Juli a.s.? Reuter meldt uit Londen: De Londensche avond bladen bevatten uitvoerige beschouwingen over de Duitsche plannen op het gebied der luchtscheep vaart. De „Evening Standard" publiceert een onderhoud, dat de redactie van dit blad met den momenteel in Friedrichshafcn vertocvenden dr. Eckener heeft ge had. Volgens dit verslag overweegt dr. Eckener het in stellen van een tweewekelijkschen of wellicht 12- daagschen luchtschipdienst tusschen Europa en de Vcrecnigde Staten. Deze dienst zou in Juli a.s. ge opend worden. Mogelijk zou Engeland hierbij als tusschenstation dienst doen. Volgens het blad, zeide dr. Eckener hierop woorde lijk: „Ik zal niet den „Graf Zeppelin" voor deze vluchten gebruiken, want dit luchtschip moet zijn vluchten naar Rio do Janeiro einde Maart van het volgend jaar hervatten. Het voor de vluchten naar de Vcroenigde Staten bestemde luchtschip wordt momenteel gebouwd en ik hoop, dat het het volgend jaar klaar is. Allereerst zal ik een lange proefvlucht ondernemen cn ongeveer in Juli 1935 denk ik een regelmntigen dienst van Fricdrichshafen naar de Vereenigde Staten te kun nen beginnen. Alle noodzakelijke voorbereidingen zijn met het Amerikaansche ministerie van luchtvaart getroffen. Het luchtschip zal Lakehurst, dc luchtschepenhaven van New-Jersey, aandoen. De overeenkomsten be vatten plannen voor uitbreiding van deze lucht schepenhaven. Dc gemiddelde vliegtijd naar Lake hurst zal 53 uren en die van den terugtocht naar Europa 48 uren bedragen. Na afloop van de eerste vluchten hoop ik in En geland een tusschenstation te kunnen inrichten. De onderhandelingen daaromtrent zijn echter nog niet begonnen. Wanneer de nieuwe luchtschepenhal In Frankfurt am Main klaar is, zal het geheele luchtschepenvcr- keer van daaruit geschieden. Het zal zich naar Noord- en Zuid-Amerika en zooals ik wel voorspellen mag, ook naar Batavia uitstrekken. Met dc Neder- landsche autoriteiten ben ik momenteel nog in on derhandeling". Het blad bevat, behalve dit interview, ook nog een uitvoerige beschouwing over de plannen van dr. Eckener cn over de verplaatsing van de luchtsche- penbasis van Friedrichshafcn naar Frankfort am Main, van dc hand van zijn Bcrlijnschcn correspon dent. In Nederland en Noorwegen. Men meldde gisteravond uit Berlijn aan de N. R. Ct.: Dc Sowjet Unie heeft besloten, in Noorwegen en in Nederland opnieuw een aantal schepen, in totaal 12.000 ton te koopen voor de handelsvloot. Een deel van de order wordt contant betaald, dc rest geleverd ,t_egcn crediet op korten termijn. weinig waar te nemen, tengevolgo van de kalk en puin-wolk, die ontstond. Toen deze was weggetrok ken en omwonenden ter hulp snelden, onder wie als eerste van de politie de gemeenteveldwachter J. J. van der Steen, bleek het dat men planken en weg geslagen kozijnen' moest doorzagen om bij de in de knel bekomen bewoners te kunnen komen. Inmiddels was ook Dr. H. W. A. Smals ter plaatse gekomen, die tpen de gewonden te voorschijn waren gebracht, de eerste hulp verleende. De gewonden konden in het andere gedeelte van het huis, dat intact is gebleven, worden opgenomen. Bij den ouden man kon Dr. Smals slechts den dood constateeren. Pastoor Schoen makers voorzag mej. van den Hoven, die het erns tigst gewond was, van de H.H. Sacramenten der Ster venden. De marechaussee en de Rijkspolitic te Kaatsheu vel die telefonisch van het gebeurde in kennis wer den gesteld, waren spoedig ter plaatse cn toen werd de geheelc omgeving van de plek van het ongeval afgezet. Burgemeester J. Malleus, die te Tilburg woont, eveneens telefonisch gewaarschuwd, spoedde zich naar zijn gemeente om leiding te geven bij het hulp- en opruimingswork. Dc verwoesting, welke in dc voorkamer van de woning van den heer Van den Hoven is aangericht, is niet te beschrijven. Het is nog een wonder, dat het ongeval niet veel ernstiger gevolgen heeft gehad. De locomotief sleepte bij het binnenrijden een bran dende Brabantsche boerenkachel mee en wierp deze tegen den grond. Dank zij echter het vele puin, dat tegelijkertijd mee naar binnen kwam, cn waaronder do kachel grootendeels bedolven werd, ontstond hierdoor geen brand. Ook de kortsluiting, ontstaan door hot defect raken van het electrisch licht, leidde gelukkig niet tot brand. In den loop van den avond arriveerde de Substi tuut Officier van Justitie, Mr. Doelen, van het Par ket te Breda. Deze heeft nog gisteravond alle getui gen in deze zaak gehoord, in dc eerste plaats de heide chauffeurs van den tractor, Bressers en Valk, heiden afkomstig uit Tilburg en den conducteur van do tram, Smetscrs uit Eindhoven, cn den machinist, eveneens uit Eindhoven. Geen van hen werd, hoewel èn tractor èn locomotief worden beschadigd, bij het ongeval gewond. Het schijnt vast te staan, dat de machinist van den locomotief voor het nemen van de bocht uit de Kerkstraat naar den Hoogen Steenweg, voldoende signalen heeft gegeven, die echter door de beide chauffeurs van den tractor niet zijn gehoord. Op deze tramlijn rijden zeer weinig treinen. Het perso nenvervoer geschiedt reeds geruimen tijd door auto bussen, zoodat de tramdienst beperkt blijft tot een goederentrein in de richting Tilburg, die des avonds omstreeks zes uur Loon op Zand passeert en den te rugkeerenden trein die te ruim acht uur door deze gemeente rijdt. Van den goederentrein zijn de wagons gedeeltelijk ingedrukt. In den loop van den avond van Donderdag en Vrijdagochtend heeft men de woning van den heer Van der Hoven gestut om instorting te voorkomen. Daarna hebben twee locomotieven van de tram de in het huis binnengedrongen locomotief naar huiten getrokken en weggesleept. Toen bleek eerst het best, hoe groot de schade is, die aan de woning van den heer Van den Hoven is aangericht. Gedurende don nacht is de woning van den heer Van den Hoven bewaakt om verdere ongevallen te voorkomen. Gistermorgen was de toestand van mej. Van den Hoven die het ernstigst gewond werd, naar omstandigheden redelijk wel. Om meer kans te hebben een plaatsje in een tram te bemachtigen; om den tijd, dien je in de lange rijen voor de winkels moet doorbrengen te verkorten enz., nemen de Moskousche moeders, naar dc Russischo medewerker van het Hdbld. aan de „Prawda" ont leent, een klein kind mee. Dc kleintjes huilen, strib beien tegen cn zeggen, dat zij hcelcmnal geen lust hebben in dc tram te gaan, dat zij dien dag met moesje al drie keer in dc tram hebben gezeten, maar da! helpt niet. Dc vrouw, die de rol van de moeder speelt, trekt er zich niets van aan. Het bolsjewistische blad schrijft dan als volgt: „Zij kan het ook niet doen, omdat een vrouw, die geen kind bij zich heeft, geen kans heeft een plaats in een tram te bemachti gen. Zonder kind heeft zij ook geen knns iets in een winkel te koopen. Na dc „moeder" komt de „vader". Hij neemt het kind mee, omdat hij zonder het kind weinig kans heeft in het hadhuis een plaatsje te vin den. Daarna wordt, het kind voor hetzelfde doel aan allerlei ooms en tantes afgestaan. Beraamde communistenaanslag te Wee- nen aan het licht gekomen. Door de bekentenis van een stervende, kwam do Weensche politie dezer dagen op de hoogte van een communistischen aanslag, welke op Sacramentsdag van het afgeloopen jaar op een kapelletje zou ge pleegd worden. Een uit drie man bestaande communistische ter roristen-groep, had het voornemen op genoemden dag, een in het district Ostakring staand kapelletje, in do lucht te doen springen. Dc aanslag mislukte echter omdat den leider van de terroristische groep, Ludwig Balcika gchceten, bij het samenstellen van de bommen door een voortijdige explosie beide handen werden afgerukt. In het ziekenhuis gelukte het niet, de ware oor zaak van dc verwonding van Baleika te verne men. Toon echter zijn toestand steeds slechter werd, bekende hij, bijna stervend, den aanslag te hebben gesmeed. I)o politie slaagde erin, ook de beide andere leden der groep te arresteeren. OPENBARE VERKOOPING. Door Notaris J. W. J. Schreuder werd Donderdag J.1. in Ilotcl „yredelust" van den heer J. Igesz in het openbaar verkocht een huismanswoning met schuren, bouw- cn weiland, aan den Middenvliet 27 te Koegras, tezamen groot 17.82.70 H.A. Het geheel werd vorige week ingezet op f 14089.59, terwijl nu voor f19691.— kooper word de heer D. Bakker te Den Helder. SPART A-NIEUWS. Wederom is voor Sparta I een thuiswedstrijd vast gesteld, en is thans Andijk I het elftal, dat zal trach ten Sparta's ongeslagen record op eigen terrein, neer te halen. Ongetwijfeld hebben de Andijkers, welke over een stevig; elftal beschikken, welke "allen van het begin ^ot einde doorsjouwen, hiervoor een goede knns. Eh toèHTÏa. wö Avefen her nu langzamerhand allemaal wel, als Sparta thuis speelt, wordt er ge werkt door allen, met gewoon, kalm aan, zooals in een uitwedstrijd, neen, hard, van het begin tot einde# want juist dat laatste tijdje, ook al staan de Sparta nen dan achter, weet aanvoerder Vlottes z'n ploeg zoo aan te vuren en op te zwiepen, dat allen juist dat ietsje sneller worden dan hun tegenstanders, wat noodig is om nog even de score in Sparta's voor deel te doen omslaan, of nog wat extra te verhoogen, terwijl toch de hoogste eer, êcn vooral sportieve over winning, niet in gevaar komt. Bovendien, het ver schil tusschen Sparta en de leiders is langzamerhand zoo gering geworden, dat de Schager leeuwen al loo- pen te likkebaarden hij gedachten dat de eerste plaats binnen het bereik hunner klauwen komt. Vooruit Spartanen, als jullie willen, kan het, maar dan ook eerst Andijk nog even er onder houden hoor. MARKTOVERZICHT. Wat den aanvoer van vee en het bezoek na 2 feestdagen betreft, viel dat Donderdag jl. hard mee. Voor de vette koeien waren veel koopers; men zag veel vreemde slagers; dc handel was dan ook goed to noemen. 30 ct. werd er besteed. De hoogste notec- ring was f225. De handel in kalf- en geldekoeien was stil. De vaarzen werden duur verkocht. Handel in graskal veren duur, vlug, hoogste noteering f 48. Nuchtere kalveren duur, vlug. De handel in paarden was trekkend. In overhouders handel stug. Jonge vette schapen ma tig. Oude slachtschapen golden van li—17 gld., stug. Het dampe, mistige weer had invloed op dezen handel, tenminste voor den slacht. Wij hadedn een grooten aanvoer van vette var kens. handel vrij goed. Hoogste noteering 16 ct. Do handel in biggen en schrammen was tamelijk. Op de kippenmarkt was niet zooveel drukte als do vorige week. Deze handel was net als andere markten, minder. VERKOOPING TRAMBAAN. In café Cérè3 had ten overstaan van Notaris C. L. van den Bergh alhier, ten vorzoeke van de N.V. Noordcr Stoomtramwegmaatschappij te Alkmaar, do openbare verkooping plaats van den grond, met daarop staande gebouwen, enz., van het buiten ge bruik gestelde gedeelte van dien lijn cn wel vanaf de coupure in den Wcstfricschcndijk tot aan het sta- tionsomplacement to Warmenhuizen. Bij afslag en combinatie kwam het geheel tot een totaal bedrag van f12744. Koopers waren do heeren Joh. Ph. Blaau- boer te Schagen, C. Bakker, J. Veuger, I. M. Hage, C. Schoorl, K. Bos, T. Bampen, G. Blaauhocr en P. Doorn allen te Zijpe, S. van Drunen te St. Maarten en H. M. Dapper tc Schoorl. SPARTA-NIEUWS, Vertrek Sparta 3 en de B-tjes 10.45 (was 11 uur). Elftalopstelling Sparta 2: T. Bij post. W. Moransart M. Slikker D. Buig S. Breehaart I\ Boon S. Paulusma P. de Vries G. Paulusma H. Veenstra S. Paulusma. COLLECTE. Naar ons wordt medegedeeld heeft de op den 2cn Kerstdag gehouden collecte voor de vereeniging „Kerk en Vrede" een bedrag van f 32.10 opgebracht. GEMEENTE SCHAGEN. Burgerlijke stand. Geboren: Ronë Hilaire, zoon van René Hilaire de Beer en van Gecrtruida Agatha Rooheck. Politie. Gevonden: een belastingplaatje; een handschoen; een doosje Kerstboomversiering; een portemonnaie.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1934 | | pagina 9