Plaatselijk Nieuws.
De ramp van
de „Uiver"
Zaterdag 29 December 1934.
SCHAGER COURANT.
Derde blad. No. 9626
Het graf aan den rand van
de woestijn.
Geteisterd Ceylon.
PLANNEN VAN DR. ECKENER.
Rusland koopt schepen.
Een kind als toegangsbewijs.
Bekentenis van een stervende.
1
Tramlocomotief woonhuis binnengereden.
DE OMSTANDIGHEDEN, WAARONDER DE
„UIVER" TEN GRONDE GING.
EEN ONDERHOUD MET
VIRULY.
Aneta meldt uit Batavia:
De aankomst van de „Rijstvogel" te Batavia werd
met spanning verbeid. Verschillende persvertegen
woordigers en autoriteiten van den postdienst waren
aanwezig, toen het vliegtuig te Tjililitan landde.
In een persconferentie deelde Viruly, die zijn eer
ste reis als gezagvoerder maakte, het volgende me
de omtrent zijn bevindingen met de „Uiver."
Aanvankelijk konden wij den „Uiver" niet vinden,
aangezien het vernielde toestel op een vlakke plek
temidden van puddingvormige ongeveer duizend me
ter hoogc heuvels, is neergestort. Ondanks het gunsti
ge weer konden wij het wrak niet spoedig ontdek
ken, doch op weg naar Bagdad maakten wij een
kleinen omweg en aan de hand van gegevens, ons
verstrekt door deskundigen van de militaire lucht
vaart, vlogen wij over het wrak, dat gedeeltelijk is
uiteengerukt en gedeeltelijk als een telescoop in el
kaar geschoven.
Van bovenaf gezien, lijkt do positie ruimte genoeg
te bieden voor de mogelijkheid om een noodlanding
to maken, doch allerlei gegevens, zooals onderdee-
len welke zeer ver waren weggeslingerd, de toestand
van het compas, welke nog werd medegedeeld door
hen, die het wrak vonden, duiden aan dat onbetwist
baar van een noodlanding geen sprake kan zijn ge
weest.
Viruly bevestigde absoluut dat het buiten twijfel
!s, dat allen oogenblikkolijk zijn gedood.
De deelneming in Bagdad was algemeen, hetgeen
o.a. blijkt uit het feit, dat de Arabieren die de Nc-
derlandschc vlag leverden, weigerden hiervoor eeni-
ge vergoeding in ontvangst te nemen.
Met groote piëteit is het graf van de zeven Neder
landers aan den rand van de Woestijn verzorgd.
Het ongunstige weer.
Ten aanzien van de omstandigheden waaronder
het ongeval plaats vond, merkte de heer Viruly nog
het volgende op:
„Reeds in Rome had hij bericht ontvangen dat van
de „Uiver" niets werd gehoord, doch hij hechtte hier
aan geen bijzondere bctcekenis. Later steeg de on
rust. In de betrokken streek zijn de weerberichten
„kinderlijk volledig", zooals Viruly zich uitdrukte,
zoodat Viruly, hoewel ook hij de veelheid van de
weerstations toejuicht, geen oorzaak ziet in het ont
breken van voldoende gegevens.
In de omgeving van de woestijn is de weersgesteld
heid constant. Op het moment dat de „Uiver" neer
stortte, had men een combinatie van alles tegelijk:
regen, onweer en sterke winden en wel in zoodanigo
•mate dat dc militaire vliegers, in de omgeving ^e-
stationneerd, hiervan verklaarden: „in vier jaar tijds
is zulk een weer niet voorgekomen." Dit maakt dc
oorzaak van het vergaan van dc „Uiver" tot een uit
zonderlijke gebeurtenis, welke door niemand voorzien
kon worden en ook niet had kunnen worden voor
komen.
Ook Viruly neemt aan, dat het inslaan van bliksem
de oorzaak is geweest, doch hij acht zich ondeskun
dig om het vraagstuk op te lossen in hoeverre me
talen of houten vliegtuigen hieraan eerder onderhe
vig zijn. Doordat Viruly met eigen oogen de plaats
gezien heeft waar dc Uiver neerstortte, kan hij zich
begrijpen waarom dc Uiver eerst 30 uur na het
ongeval werd gevonden.
Viruly ontkent dat het hier een eerste geval van
het inslaan van bliksem in een vliegtuig betreft;
reeds eerder stortte een toestel van de Imperial Air
ways door dezelfde oorzaak in het Kanaal.
Het vertrouwen in de luchtvaart zal door dit on
geluk geenszins worden verminderd ,Ik bracht bijv.
nog acht passagiers mee", zei Viruly.
Behalve deze passagiers bracht de Rijstvogel 205
Kg. Uiver-post mede, waarvan meer bestelbaar zal
blijken dan tot dusverre uit de berichten van den
•postdienst afkomstig afgeleid kan worden.
Toen Viruly over de „Uiver" vloog, was het prach
tig weer.
Dankbetuiging.
Minister do Graeff heeft aan den minister van
buitenlandschc zaken van Irak telegrafisch dank be
tuigd voor zijn hooggewaardeerde deelneming ter
gelegenheid van de ramp van de „Uiver" en voor de
laatste eer aan de slachtoffers bewezen.
Wat er van de „Uiver"-mail overbleef.
Bandoeng, 28 December (Aneta):
De poststukken, welke van de „Uiver" zijn over
gebleven en met de „Rijstvogel" zijn medegenomen,
zijn reeds te Medan behandeld. Volgens do bevindin
gen verkeerden in ongeschonden staat: 1 zakje Am
sterdam—Tjepee van 3 3/4 kg.; 1 zakje Amsterdam—
Soerabaja 2 kg.; 1 zakje aangoteekende stukken Am
sterdamMedan van 33/4 kg.
Gedeeltelijk intact gebleven zijn: 1 zakje Amster
dam—Tandjong I'andan van 2H kg.; 1 zakje Amster
damSoerabaja van 2 3/4 kg.
De rest van de postzakken tot een gezamenlijk ge
wicht van 190V* kg. bevindt zich in zeven zakken
met diverse bestemmingen. Deze poststukken zijn
grootendeels verbrand of besmeurd, doordat zij met
woestijnzand in aanraking zijn gekomen. De stuk
ken, waarvan het adres onleesbaar is, gaan naar het
hoofdbureau te Bandoeng om daar eventueel verder
te worden behandeld.
ONGETWIJFELD TE WIJTEN AAN BLIKSEMIN
SLAG. HOE DE BLIKSEM TOESTEL
EN MENSCHEN TROF.
Donderdagmiddag keerde piloot Tepas met het
Indië-vliegtuig „Oehoe" terug op Schiphol. Piloot Te-
pas heeft gelegenheid gehad omtrent de ramp van
de „Uiver", waarover hij ecnigc gegevens had ont
vangen, rapport uit te brengen aan den directeur
der K.L.M., den heer Plesman, die zich daartoe naar
Schiphol had begeven. De heer Plesman was bereid
enkele mededeelingen te doen.
Naar de waarnemingen van Tepas heeft men ze
ker te doen met een geval van blikseminslag. Op
den rug en zitvlak der inzittenden vertoonden zich
schroeiwondcn, terwijl een der opvarenden waar
schijnlijk een schrijfmachine op zijn knieën had,
waardoor ook op zijn knieën schroeiwondcn zijn ont
staan. Men kan mot zekerheid vaststellen, dat de op
varenden lichamelijk niet geleden hadden.
Volgens dc mcdedeelingen van het Pompstation
II. 3, woedde, toen het ongeluk plaats had, een he
vig onweer. Uit dc wolken kwamen een soort vuur
ballen vallen, zooals wel eens bij bliksemverschijn-
sclen van uitzonderlijken aard voorkomt. Sinds ja
ren is het vraagstuk van blikseminslag in studie.
Bij wetenschappelijke verhandelingen neemt men
aan, dat metalen vliegtuigen in onweer zekere voor
deden hebben.
Voor de internationale vliegtechnische wetenschap
ligt hier een taak van groot belang, om dit geval to
analisccrcn. Uit verschillende metalen onderdeelen
van de „Uiver", hebben deskundigen kunnen vast*
stellen, dat er plaatselijk een zeer groote verhitting
was. Dc benzinebrand, die waarschijnlijk na het
ongeluk is ontstaan, blijkt slechts van zeer beperk
ten aard te zijn geweest.
Tenslotte zei de heer Plesman, dat de wijze waar
op hulp verleend was door de autoriteiten van Irak
en de Royal Air Force, buitengewoon was.
Uit alles blijkt, dat er geen kwestie is geweest
van landingspogingen. Alle inzittenden zijn waar
schijnlijk tegelijkertijd getroffen, waardoor het
vliegtuig stuurloos naar beneden stortte.
De heer Plesman verklaarde nog, dat er met de
lijken gebeuren zal wat de familie wenscht. Echter
zal men rekening moeten houden met het feit, dat
de staatswetten van Irak voorschrijven, dat indien
lijken begraven zijn, deze binnen een jaar niet meer
mogen worden opgegraven.
Aan het eind der besprekingen wees de heer
Plesman er nogmaals op, dat het ongeval met de
„Uiver" absoluut exeptioneel is.
Het toestel voor f 250.000 gulden verzekerd.
De „Uiver" was, naar in, de assurantiehoek ter
beurze werd medegedeeld, voor f250.000 verzekerd,
welke verzekering was ondergebracht bij Lloyds te
Londen.
Behalve de malaria-epidemie ook nog een
hittegolf.
Van de gisteren in het ziekenhuis te Colombo op
genomen 118 malaria-patiënten zijn er tot dusver 18
gestorven. Gisteren zijn nog honderden personen
naar het ziekenhuis vervoerd.
De dokters zijn van meening, dat zich op Ceylon
oen nieuwe vorm van malaria heeft voorgedaan. Bij
tal van zieken hebben zij op de tong donkere stip
pen ontdekt die spoedig over het geheelc lichaam
verbreiden.
Er heerseht onder de bevolking een wanhoopsstem-
ming. Behalve door de malaria-epidemie wordt bet
land sedert vele weken ook nog door een hittegolf
geteisterd, die het grootste deel van den oogst dreigt
te vernielen en moeilijkheden bij de voedsel voorzie
ning dreigt te veroorzaken.
VROUWELIJKE POLITIE TE PARIJS.
Een proefneming.
De Pnrijschc gemeenteraad heeft besloten vrouwe
lijke politic-beambten aan te stellen. Voorloopig zal
het echten slechts als proef gelden; pas wanneer de
resultaten bevredigend uitvallen, zal het corps uitge
breid worden.
Twee vrouwelijke politie-beambten zullen eerst
zonder salaris te genieten voor een proeftijd van
drie maanden worden aangesteld.
Een persoon gedood, een ernstig en een
minder ernstig gewonde.
Loon op Zand. Donderdagavond to ruim 8 uur
heeft te Loon op Zand een zeer ernstig ongeluk
plaats gehad. Omstreeks dat tijdstip is een locomo
tief van een goedcrentram op den Hoogen Steenweg
te Loon op Zand in botsing gekomen met den aan
hangwagen van een tractor. Do gevolgen waren ver
schrikkelijk.
De locomotief vloog, na deze botsing, uit de rails en
reed tegen do gevel van het huis, dat bewoond
wordt door den landbouwer B. van den Hoven. De
locomotief reed dc kamer binnen, waar op dat oogen
blik de bewoners zaten te kaarten. Alle vier perso
nen werden door de locomotief gegrepen.
De 87-jarige vader van den bewoner, do heer H.
van den Hoven, werd levenloos onder de locomotief
vandaan gehaald. De 47-jarigo zuster van den bewo
ner werd zoo ernstig gewond, dat zij van de H.H.
Sacrementen der Stervenden moest worden voorzien.
De 19-jarige zoon des huizes bekwam inwendige
kneuzingen. Alleen de bewoner zelf, de heer B. van
den Hoven kwam er vrijwel zonder letsel af.
De politie heeft de zaak in onderzoek. Men heeft
hangende dit onderzoek ter plaatse niets veranderd.
Dc kamer is totaal verwoest. Het huis is zeer ernstig
beschadigd.
Nadere bijzonderheden.
Nader vernemen we, dat dc noodlottige botsing
geschiedde in de kom van liet dorp, ongeveer op de
zelfde plek, waar een jaar geleden een dergelijke
botsing tusschen een locomotief en een met stcenen
geladen vrachtauto uitsluitend materieele schade
tengevolge had. Dit punt is zeer gevaarlijk.
De aanhangwagen van dc tractor werd aan de lin
kerzijde gegrepen en ingedrukt en vloog in de rich
ting van de Bergstraat achteruit. De locomotief van
de goederentram, een klein model locomotief der
spoorwegen, die achterstevoren reed, gerankte uit
de rails en reed aan den anderen kant van den
Hoogen Steenweg tegen den voorgevel van de boer
derij van den heer B. van den Hoven.
Een geweldige slag, gevolgd door lievig gekraak,
volgde. De locomotief drong mot kracht in de voor
kamer van de woning van Ion heer Van den Hoven
en richtte daar een geweldige chaos aan. In de ka
mer bevonden zich op het oogenblik van het ongeluk
zes personen. Do bewoner zelf. de heer B. van den
Hoven, kwam er vrijwel zonder letsel alleen met
den schrik af. Zijn vader, de 87-jarige H. van den
Hoven, werd echter tusschen do buffers van den
locomotief en den muur doodgedrukt. De oude man.
een geziene figuur in hot dorp Loon op Zand, die
korten tijd geleden het feit herdacht, dat hij zestig
jaren lid was van het beroemde Sint Ambrosiusgilde,
moet op slag zijn gedood.
Een zuster van den bewoner de 47-jarige mcj. Jo-
hanna van den Hoven, werd ernstig gewond. De
19-jarige zoon Petrus kreeg minder ernstig letsel.
De vrouw des huizes bevond zich tijdens het gebeur
de in de keuken .Twee kinderen, die zich eveneens
in de kamer bevonden, hieven ongedeerd.
Op het moment van de botsing, toen de voorgevel
in het huis werd gedrukt en de locomotief voor het
grootste gedeelte in de woning verdween, was er
Opening van een luchtschependienst EuropaNoord
Amerika, in Juli a.s.?
Reuter meldt uit Londen: De Londensche avond
bladen bevatten uitvoerige beschouwingen over de
Duitsche plannen op het gebied der luchtscheep
vaart.
De „Evening Standard" publiceert een onderhoud,
dat de redactie van dit blad met den momenteel in
Friedrichshafcn vertocvenden dr. Eckener heeft ge
had.
Volgens dit verslag overweegt dr. Eckener het in
stellen van een tweewekelijkschen of wellicht 12-
daagschen luchtschipdienst tusschen Europa en de
Vcrecnigde Staten. Deze dienst zou in Juli a.s. ge
opend worden. Mogelijk zou Engeland hierbij als
tusschenstation dienst doen.
Volgens het blad, zeide dr. Eckener hierop woorde
lijk: „Ik zal niet den „Graf Zeppelin" voor deze
vluchten gebruiken, want dit luchtschip moet zijn
vluchten naar Rio do Janeiro einde Maart van het
volgend jaar hervatten.
Het voor de vluchten naar de Vcroenigde Staten
bestemde luchtschip wordt momenteel gebouwd en
ik hoop, dat het het volgend jaar klaar is. Allereerst
zal ik een lange proefvlucht ondernemen cn ongeveer
in Juli 1935 denk ik een regelmntigen dienst van
Fricdrichshafen naar de Vereenigde Staten te kun
nen beginnen.
Alle noodzakelijke voorbereidingen zijn met het
Amerikaansche ministerie van luchtvaart getroffen.
Het luchtschip zal Lakehurst, dc luchtschepenhaven
van New-Jersey, aandoen. De overeenkomsten be
vatten plannen voor uitbreiding van deze lucht
schepenhaven. Dc gemiddelde vliegtijd naar Lake
hurst zal 53 uren en die van den terugtocht naar
Europa 48 uren bedragen.
Na afloop van de eerste vluchten hoop ik in En
geland een tusschenstation te kunnen inrichten. De
onderhandelingen daaromtrent zijn echter nog niet
begonnen.
Wanneer de nieuwe luchtschepenhal In Frankfurt
am Main klaar is, zal het geheele luchtschepenvcr-
keer van daaruit geschieden. Het zal zich naar
Noord- en Zuid-Amerika en zooals ik wel voorspellen
mag, ook naar Batavia uitstrekken. Met dc Neder-
landsche autoriteiten ben ik momenteel nog in on
derhandeling".
Het blad bevat, behalve dit interview, ook nog een
uitvoerige beschouwing over de plannen van dr.
Eckener cn over de verplaatsing van de luchtsche-
penbasis van Friedrichshafcn naar Frankfort am
Main, van dc hand van zijn Bcrlijnschcn correspon
dent.
In Nederland en Noorwegen.
Men meldde gisteravond uit Berlijn aan de N. R.
Ct.:
Dc Sowjet Unie heeft besloten, in Noorwegen en
in Nederland opnieuw een aantal schepen, in totaal
12.000 ton te koopen voor de handelsvloot. Een deel
van de order wordt contant betaald, dc rest geleverd
,t_egcn crediet op korten termijn.
weinig waar te nemen, tengevolgo van de kalk en
puin-wolk, die ontstond. Toen deze was weggetrok
ken en omwonenden ter hulp snelden, onder wie als
eerste van de politie de gemeenteveldwachter J. J.
van der Steen, bleek het dat men planken en weg
geslagen kozijnen' moest doorzagen om bij de in de
knel bekomen bewoners te kunnen komen. Inmiddels
was ook Dr. H. W. A. Smals ter plaatse gekomen, die
tpen de gewonden te voorschijn waren gebracht, de
eerste hulp verleende. De gewonden konden in het
andere gedeelte van het huis, dat intact is gebleven,
worden opgenomen. Bij den ouden man kon Dr.
Smals slechts den dood constateeren. Pastoor Schoen
makers voorzag mej. van den Hoven, die het erns
tigst gewond was, van de H.H. Sacramenten der Ster
venden.
De marechaussee en de Rijkspolitic te Kaatsheu
vel die telefonisch van het gebeurde in kennis wer
den gesteld, waren spoedig ter plaatse cn toen werd
de geheelc omgeving van de plek van het ongeval
afgezet. Burgemeester J. Malleus, die te Tilburg
woont, eveneens telefonisch gewaarschuwd, spoedde
zich naar zijn gemeente om leiding te geven bij het
hulp- en opruimingswork.
Dc verwoesting, welke in dc voorkamer van de
woning van den heer Van den Hoven is aangericht,
is niet te beschrijven. Het is nog een wonder, dat
het ongeval niet veel ernstiger gevolgen heeft gehad.
De locomotief sleepte bij het binnenrijden een bran
dende Brabantsche boerenkachel mee en wierp deze
tegen den grond. Dank zij echter het vele puin, dat
tegelijkertijd mee naar binnen kwam, cn waaronder
do kachel grootendeels bedolven werd, ontstond
hierdoor geen brand. Ook de kortsluiting, ontstaan
door hot defect raken van het electrisch licht, leidde
gelukkig niet tot brand.
In den loop van den avond arriveerde de Substi
tuut Officier van Justitie, Mr. Doelen, van het Par
ket te Breda. Deze heeft nog gisteravond alle getui
gen in deze zaak gehoord, in dc eerste plaats de
heide chauffeurs van den tractor, Bressers en Valk,
heiden afkomstig uit Tilburg en den conducteur van
do tram, Smetscrs uit Eindhoven, cn den machinist,
eveneens uit Eindhoven. Geen van hen werd, hoewel
èn tractor èn locomotief worden beschadigd, bij het
ongeval gewond.
Het schijnt vast te staan, dat de machinist van
den locomotief voor het nemen van de bocht uit de
Kerkstraat naar den Hoogen Steenweg, voldoende
signalen heeft gegeven, die echter door de beide
chauffeurs van den tractor niet zijn gehoord. Op
deze tramlijn rijden zeer weinig treinen. Het perso
nenvervoer geschiedt reeds geruimen tijd door auto
bussen, zoodat de tramdienst beperkt blijft tot een
goederentrein in de richting Tilburg, die des avonds
omstreeks zes uur Loon op Zand passeert en den te
rugkeerenden trein die te ruim acht uur door deze
gemeente rijdt.
Van den goederentrein zijn de wagons gedeeltelijk
ingedrukt.
In den loop van den avond van Donderdag en
Vrijdagochtend heeft men de woning van den heer
Van der Hoven gestut om instorting te voorkomen.
Daarna hebben twee locomotieven van de tram de
in het huis binnengedrongen locomotief naar huiten
getrokken en weggesleept. Toen bleek eerst het best,
hoe groot de schade is, die aan de woning van den
heer Van den Hoven is aangericht.
Gedurende don nacht is de woning van den heer
Van den Hoven bewaakt om verdere ongevallen te
voorkomen. Gistermorgen was de toestand van mej.
Van den Hoven die het ernstigst gewond werd, naar
omstandigheden redelijk wel.
Om meer kans te hebben een plaatsje in een tram
te bemachtigen; om den tijd, dien je in de lange rijen
voor de winkels moet doorbrengen te verkorten enz.,
nemen de Moskousche moeders, naar dc Russischo
medewerker van het Hdbld. aan de „Prawda" ont
leent, een klein kind mee. Dc kleintjes huilen, strib
beien tegen cn zeggen, dat zij hcelcmnal geen lust
hebben in dc tram te gaan, dat zij dien dag met
moesje al drie keer in dc tram hebben gezeten, maar
da! helpt niet. Dc vrouw, die de rol van de moeder
speelt, trekt er zich niets van aan. Het bolsjewistische
blad schrijft dan als volgt: „Zij kan het ook niet
doen, omdat een vrouw, die geen kind bij zich heeft,
geen kans heeft een plaats in een tram te bemachti
gen. Zonder kind heeft zij ook geen knns iets in een
winkel te koopen. Na dc „moeder" komt de „vader".
Hij neemt het kind mee, omdat hij zonder het kind
weinig kans heeft in het hadhuis een plaatsje te vin
den. Daarna wordt, het kind voor hetzelfde doel aan
allerlei ooms en tantes afgestaan.
Beraamde communistenaanslag te Wee-
nen aan het licht gekomen.
Door de bekentenis van een stervende, kwam do
Weensche politie dezer dagen op de hoogte van een
communistischen aanslag, welke op Sacramentsdag
van het afgeloopen jaar op een kapelletje zou ge
pleegd worden.
Een uit drie man bestaande communistische ter
roristen-groep, had het voornemen op genoemden dag,
een in het district Ostakring staand kapelletje, in do
lucht te doen springen.
Dc aanslag mislukte echter omdat den leider van
de terroristische groep, Ludwig Balcika gchceten, bij
het samenstellen van de bommen door een voortijdige
explosie beide handen werden afgerukt.
In het ziekenhuis gelukte het niet, de ware oor
zaak van dc verwonding van Baleika te verne
men. Toon echter zijn toestand steeds slechter werd,
bekende hij, bijna stervend, den aanslag te hebben
gesmeed. I)o politie slaagde erin, ook de beide andere
leden der groep te arresteeren.
OPENBARE VERKOOPING.
Door Notaris J. W. J. Schreuder werd Donderdag
J.1. in Ilotcl „yredelust" van den heer J. Igesz in
het openbaar verkocht een huismanswoning met
schuren, bouw- cn weiland, aan den Middenvliet 27
te Koegras, tezamen groot 17.82.70 H.A.
Het geheel werd vorige week ingezet op f 14089.59,
terwijl nu voor f19691.— kooper word de heer D.
Bakker te Den Helder.
SPART A-NIEUWS.
Wederom is voor Sparta I een thuiswedstrijd vast
gesteld, en is thans Andijk I het elftal, dat zal trach
ten Sparta's ongeslagen record op eigen terrein, neer
te halen. Ongetwijfeld hebben de Andijkers, welke
over een stevig; elftal beschikken, welke "allen van
het begin ^ot einde doorsjouwen, hiervoor een goede
knns. Eh toèHTÏa. wö Avefen her nu langzamerhand
allemaal wel, als Sparta thuis speelt, wordt er ge
werkt door allen, met gewoon, kalm aan, zooals in
een uitwedstrijd, neen, hard, van het begin tot einde#
want juist dat laatste tijdje, ook al staan de Sparta
nen dan achter, weet aanvoerder Vlottes z'n ploeg
zoo aan te vuren en op te zwiepen, dat allen juist
dat ietsje sneller worden dan hun tegenstanders,
wat noodig is om nog even de score in Sparta's voor
deel te doen omslaan, of nog wat extra te verhoogen,
terwijl toch de hoogste eer, êcn vooral sportieve over
winning, niet in gevaar komt. Bovendien, het ver
schil tusschen Sparta en de leiders is langzamerhand
zoo gering geworden, dat de Schager leeuwen al loo-
pen te likkebaarden hij gedachten dat de eerste
plaats binnen het bereik hunner klauwen komt.
Vooruit Spartanen, als jullie willen, kan het, maar
dan ook eerst Andijk nog even er onder houden
hoor.
MARKTOVERZICHT.
Wat den aanvoer van vee en het bezoek na 2
feestdagen betreft, viel dat Donderdag jl. hard mee.
Voor de vette koeien waren veel koopers; men zag
veel vreemde slagers; dc handel was dan ook goed
to noemen. 30 ct. werd er besteed. De hoogste notec-
ring was f225.
De handel in kalf- en geldekoeien was stil. De
vaarzen werden duur verkocht. Handel in graskal
veren duur, vlug, hoogste noteering f 48. Nuchtere
kalveren duur, vlug.
De handel in paarden was trekkend.
In overhouders handel stug. Jonge vette schapen ma
tig. Oude slachtschapen golden van li—17 gld., stug.
Het dampe, mistige weer had invloed op dezen
handel, tenminste voor den slacht.
Wij hadedn een grooten aanvoer van vette var
kens. handel vrij goed. Hoogste noteering 16 ct. Do
handel in biggen en schrammen was tamelijk.
Op de kippenmarkt was niet zooveel drukte als
do vorige week. Deze handel was net als andere
markten, minder.
VERKOOPING TRAMBAAN.
In café Cérè3 had ten overstaan van Notaris C. L.
van den Bergh alhier, ten vorzoeke van de N.V.
Noordcr Stoomtramwegmaatschappij te Alkmaar, do
openbare verkooping plaats van den grond, met
daarop staande gebouwen, enz., van het buiten ge
bruik gestelde gedeelte van dien lijn cn wel vanaf
de coupure in den Wcstfricschcndijk tot aan het sta-
tionsomplacement to Warmenhuizen. Bij afslag en
combinatie kwam het geheel tot een totaal bedrag
van f12744. Koopers waren do heeren Joh. Ph. Blaau-
boer te Schagen, C. Bakker, J. Veuger, I. M. Hage,
C. Schoorl, K. Bos, T. Bampen, G. Blaauhocr en P.
Doorn allen te Zijpe, S. van Drunen te St. Maarten
en H. M. Dapper tc Schoorl.
SPARTA-NIEUWS,
Vertrek Sparta 3 en de B-tjes 10.45 (was 11 uur).
Elftalopstelling Sparta 2:
T. Bij post.
W. Moransart M. Slikker
D. Buig S. Breehaart I\ Boon
S. Paulusma P. de Vries G. Paulusma H. Veenstra
S. Paulusma.
COLLECTE.
Naar ons wordt medegedeeld heeft de op den 2cn
Kerstdag gehouden collecte voor de vereeniging
„Kerk en Vrede" een bedrag van f 32.10 opgebracht.
GEMEENTE SCHAGEN.
Burgerlijke stand. Geboren: Ronë Hilaire, zoon
van René Hilaire de Beer en van Gecrtruida Agatha
Rooheck.
Politie. Gevonden: een belastingplaatje; een
handschoen; een doosje Kerstboomversiering; een
portemonnaie.