Hauptmann's lot beslist Mobilisatie in Abessynië De ramp van de „Macon" KljKEn is KOÉfPEn tj CLOECK Buitenland De ramp van de Orania. Interneeringsinrichting voor vreemdelingen. DE WINTER IN HET ZUIDEN. Gaskraan stond open. Relaas van de opvarenden. HOE DE „MACON" VERGING. Donderdag 14 Februari 1935. Postrekening No. 23330 SCHEER 78ste Jaargang. No. 9659 COURANT. Int, Telef. No. 20 Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. Bij inzending tot *s morgens 8 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk in het éerstuitkomend nummer geplaatst. Uitgave der N.V. v.h. P. Trapman Co., Schagen. 8 PAGINA'S. Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN- TlëN van 1 tot 5 regels f 0.85, iedere regel meer 15 cent (bewljsno. inbegrepen. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Nog steeds onderhandelingen De overhandiging van het Duitsche antwoord wordt heden verwacht. Keizer Hailé Selassie, van Abessynië heeft giste ren de eerste maatregelen getroffen tot mobilisatie ,van zijn leger en hoewel hij uitdrukkelijk beweert een beroep op den Volkenbond te zullen doen en .voor alles de vrede te willen, verklaart hij tevens met groote stelligheid er niet aan te denken om eer bewijzen aan de Italiaansche vlag te brengen en daarenboven een schadevergoeding te betalen voor gewelddaden op zijn eigen grondgebied, zijn onder danen aangedaan. Groot militair machtsvertoon dus van beide zij- iden, met al de gevaren van dien. Maar toch behoeft men, wij zeiden het reeds eer der, nog niet direct te denken aan een gewapend 'conflict. Keizer Hailé Selassie. Men onderhandelt nog steeds en nog gisteren is ifle Abessynische zaakgelastigde door den Italiaan- schen onderminister van buitenlandsche zaken Su- Vich in het ministerie van buitenlandsche zaken ont vangen, bij welke gelegenheid men schijnt te heb ben overwogen om, hangende de onderhandelingen, neutrale zones in te richten, teneinde verdere con flicten te voorkomen. Dit zal al een zeer goed ding zijn, want praten jmet het geweer aan de voet is altijd ietwat gevaar lijk gebleken. Er zijn helaas altijd menschen die ïn zoo'n oorlogje de kans op gewin of vergrooting vati macht zien en dan kan zoo'n geweer soms wel eens „bij ongeluk" af gaan, waardoor de poppen aan het dansen raken. Het is natuurlijk de vraag of de negers in staat zullen zijn de oorlogszuchtige stammen in toom te 'houden, want een neutrale zone beteekent inleve ring van wapens in bepaalde gebieden en daarvoor zullen de zwarte vechtjassen wel niet veel gevoelen. Men moet niet vergeten, dat men hier te doen heeft met het eenige, nog onafhankelijke Afrikaansche Tijk, dat niet alleen door zijn ligging en zijn rots achtige gesteldheid maar mede door de paraatheid ivan zijn inwoners steeds aan de blanke invasie het hoofd heeft kunnen bieden, waardoor bij zijn inwo- ïiers een gevoel van nationale eigenwaarde is ont staan, dat tijdens deze verwikkelingen wel eens ge vaarlijk kan worden en zeker bij deze onontwikkel- 'de, maar troische menschen een verzet zal doen rij zen, indien bij de vorming van een neutrale zone, yan terugtrekken der troepen sprake zal zijn. Het is opvallend, dat de verscheping van zwaar geschut en wapens naar Italiaansch Eritrea juist jplaats vond tijdens het bezoek van Laval aan Mus- solini en men zal moeten afwachten of hier sprake 'is van toeval of van overleg tusschen beide staats lieden. Men moet niet verereten, dat Abessynië leelijk in den weer ligt en dat openlegging van het land. door den aanleg van eroede wegen. de ontwikkeling van de Fransche en Italiaansche Koloniën daar in de huurt, zeer ten goede zou komen. Denken wij ons b.v. alleen maar een weg dwars door Abessynië, als verbindingsschakel tusschen 'Italiaansch Eritrea en Italiaansch Somaliland, dan gevoelt men onmiddellijk welke groote belangen hier te bereiken zijn. Wie dan ook meenen mocht, dat het hier slechts gaat om eenige ondergeschikte belangen, kon zich wel eens vergissen. Het is best mogelijk, dat be wust wordt aangestuurd op het vestigen van zekere Italiaansche rechten, met name enkele verbindings wegen, waarvoor trouwens reeds in 1925 een accoord schijnt tot stand te zijn gekomen, dat nimmer door Abessynië is nagekomen. Bekijken we nu even de militaire positie, dan blijkt al direct, dat bij een oorlog, de dertigduizend geacclamatiseerde Italiaansche soldaten uit Eritrea wel zullen worden overgebracht naar Somaliland, waar slechts 4000 man troepen staan. De versche Italiaansche troepen zullen dan wel de grenzen van het gezondere, maar waterarme Eritrea moeten bewaken, terwijl de Italiaansche aanval de vrucht bare en waterrijke streek van Oeal-Oeal in het Ital. Somaliland wel als basis zal hebben. Het verschepen der troepen is voor Italië lang geen gemakkelijke zaak, daar de beschikbare havens zeer klein en slecht, en de malariakoortsen van So maliland berucht zijn. Weten wij dan nog, dat straks de wegen door het regenseizoen absoluut onbruikbaar worden en dat 200.000 strijdbare Abessvniërs in dit moeilijke, berg achtige terrein het Italiaansche expeditieleger zul len bekampen, dan begrijpt men. dat een verstan. dig man als Mussolini nog wel even zal aarzelen om zijn hand in een dergelijk wespennest te steken. Niet uit vrees voor een nieuw echec, zooals bijna veertig jaar geleden, maar omdat hij weet, dat een krijg, zelfs al leidt hij tot een overwinning, gewel dige sommen gaat verslinden, die. gezien de toe standen in Europa zelf, thans moeilijk kunnen wor den gemist. Naar verluidt zal vandaag het antwoord van Duitschland aan de gezanten van Engeland en Frankrijk worden overhandigd en hoewel officieel nog niets omtrent den inhoud hekend is, blijkt toch dat Berlijn absoluut afkeerig staat tegenover het Oost.-Locarno-pact en dat de nota een weigering zal inhouden om die kwestie reeds nu definitief te re gelen. Dit was wif schreven dat reeds gisteren te verwachten en wiï geloover» niet, dat deze weigering een afbreken der onderhandelingen zal beteekenen. De eenige, die groot belang heeft bii een garan deering van de Oostelijke grenzen van Duitschland en Polen, is Rusland, en hoewel Parijs nog wel prijs stelt op een goede verstandhouding met Moskou, moet men toch nimmer uit het oog verliezen, dat juist de wederziidsche vrees voor Duitschland de Rus sische bolsjewiek heeft doen samengaan met de de mocratische Franschman. Het kan wel eens zijn dat Marianne als zij in nauwer contact komt met de Duitsche Michel voor den Russischen communist haar fijn neusje gaat op halen en Rusland in de kou laat staan. Afwachten hoe de hijzonder interessante toestan den zich verder ontwikkelen is echter de boodschap. Spoedige behandeling door voor de Scheepvaart. den Raad Naar wij vernemen is het vooronderzoek door de Scheepvaartinspectie te Amsterdam inzake de ramp van het mailschip „Orania" van den Kon. Holl. Lloyd in de Portugeesche haven Leixoes, thans zoo ver ge vorderd, dat de behandeling van deze zaak door den Raad voor de Scheepvaart spoedig tegemoet kan wor den gezien. Het wachten is thans nog op den eersten machinist, die wegens ziekte nog niet kon worden gehoord. Ter dood veroordeeld FLEMINGTON. De Jury heeJt Hauptmann schuldig verklaard aan moord en hem ter dood veroor deeld. De terechtstelling op den electri- schen stoel zal plaats hebben in de week, die op 18 Maart begint. In geval van gevaar voor openbare orde of veiligheid. Naar de N.R.Ct. verneemt is de regeering voorne mens een interneeringsinrichting in het leven te roepen, waarin de vreemdelingen, die voor de open bare orde of veiligheid hier te lande gevaarlijk ge acht worden, zullen worden opgenomen. OP ZOEK NAAR KRUGERS MILLIOENEN. Oud-officier weet waar de schat begraven Is. I San Francisco. Een gepensionneerd offi cier van het Britsche leger, captain A. W. Lewis, wonende in het nabije Berkelev, beweert de eenige te zijn, die weet waar de „Millioenen van Kruger" het fabelachtige fortuin aan gouden staven, dat naar men meent spoorloos is verdwenen, toen de boeren in 1900 uit Johannesburg werden verdreven, ver borgen is. Hij heeft verklaard, op het oogenblik te onderhandelen met de regeering der Unie van Zuid- Afrika, teneinde vergunning te verkrijgen om het goud op te sporen. De waarde van den schat zou volgens hem tusschen 3 en 7 millioen pond sterling liggen. WIJ BREIEN! en repareeren alle wollen kleeding zooals Truien, Vesten, Broeken, enz. Kousen en Sok ken (ook de allerfijnste). „De Sterke Kous", Zuidstr. 19, Den Helder. Jaap Snor. Voor Schagen bij C. de Moei, Noord. De gevolgen van de koudegolf in Spanie en op dien Balkan. Uit Burgos wordt gemeld, dat de pogingen om het dorp Pinedo, dat sedert 29 Januari van de bui tenwereld afgesneden is, van levensmiddelen te voorzien, mislukt zijn. Drie militaire vrachtauto's met levensmiddelen, uit Burgos vertrokken, konden toen zij ongeveer de helft van den weg hadden af gelegd. niet verder omdat sneeuwhoopen van 3 a 4 M. hoogte het verder gaan onmogelijk maakten. Aangezien het spoor, dat de auto's gebaand hadden, intusschen ingesneeuwd was, bleek het ook voor de auto's onmogelijk zich weder in beweging te zetten. 1 Athene. Uit Thracië, Macedonië en Thessalië wordt hevige sneeuwval gemeld. In het gebergte zijn heele dorpen door de meters hooge sneeuw van de buitenwereld afgesneden. Troepen wolven vallen op afgelegen plaatsen ook: menschen aan. Bij Zirnowo werden twee boeren door wolven verscheurd. Neuchatel. In de Zwitsersclie Jura zijn buitengewoon lage temperaturen vastgesteld. Te Chaux de Fonds heeft het 20 graden en in het ge bied van Neuchatel op enkele plaatsen zelfs 29 gra den gevroren. Oude man na drie dagen dood op zijn bed gevonden. Buren was het opgevallen, dat de woning van den alleenwonenden 66-jarigen W. B., in de Veld- straat te Tilburg de laatste dagen was gesloten ge bleven en zij den man niet hadden gezien. Woens dagmiddag waarschuwde men tenslotte de politie. Deze vond de woning aan voor- en achterzijde ge sloten. Men forceerde de deur en al aanstonds kwam den binnentredenden een sterke gaslucht tegemoet, die het ergste deed vreezen. Deze vrees bleek maar al te juist. In de bedstede in de woonkamer vond men den man dood. Bij nader onderzoek werd vast gesteld, dat de gaskraan in de keuken gedeeltelijk' openstond. De dood moet reeds enkele dagen tevo ren zijn ingetreden. Dit leidt men af uit de omstan digheid dat men achter de voordeur in de gang de kranten van Maandag, Dinsdag en Woensdag vond. Vermoedelijk heeft de man Zondagavond bij het naar bed gaan de gaskraan vergeten dicht te draaien. Het luchtschip met groote kracht tegen de golven van den Oceaan geslagen. Het rapport van Wlley. San Francisco. De commandant van het veron gelukte Amerikaansche luchtschip „Macon", Wiley, heeft aan boord van het oorlogsschip, dat hem ge red heeft, het volgende radio-telgram aan het vloot- departement te Washington gezonden: ,Ter hoogte van Point Sur, koersende in Noorde lijke richting, snelheid 63 knoopen, hoogte 1250 voet, lucht buiig, leden wij een panne. Geloof, dat de hoogtestuurcontrole was weggerukt. Het schip richtte daarop den boeg naar boven en viel snel. Ik beval alle brandstol te laten vallen. De tanks kwamen achter het middenschip terecht. Dan ontving ik de mededeeling, dat gascel no. 1 onder het staartvlak verloren was geraakt en tenslotte, dat ook gascel no. 2 was verdwenen. Daarop probeerde ik, het schip in de nabijheid van de kruisers ter hoogte van Point Sur op het water te doen neerkomen, maar eerst op het laatste oogen blik werd ik de wateroppervlakte gewaar. Het schip kwam op het water terecht, zonder nog vaart te hebben. Alle manschappen begaven zich in de guin- mibooten en zij zagen 't schip ten slotte zinken. De discipline was buitengewoon. Alle manschappen hadon bij het alarm tijd gehad, de zwemvesten om te doen.". Opvarenden vertellen. De overlevenden van de „Macon"-ramp zijn gister namiddag in San Francisco aangekomen. Zij konden echter nog geen nadere verklaringen afleggen be treffende de oorzaak van de catastrofe. De vice-commandant van het luchtschip, Scott Pack, vermoedt, dat door den plotseling opstekenden storm .uit de Californische bergstreken het bovenste roer is weggerukt. Kort daarop zijn twee gashouders vernield. Een zelfde lezing van het ongeluk geeft ook de eenige ooggetuige van de ramp, de vuurtorenwachter van Point Sur Miller. Miller heeft door een verrekij ker gezien, hoe een roer van het laag vliegende lucht schip in zee stortte. De „Macon" was daarop snel ge daald, doch een dichte mist verhinderde verdere waarnemingen. De vice-commandant, Scott Pack, verklaarde ver der, dat er tijdens de vlucht kalm weer heerschte. Misschien stond er een matige wind, doch van een storm of een orkaan was geen sprake geweest. Aan Wiley, de commandant van de „Macon", die thans bij het vergaan van dit luchtschip zijn derde lucht schip-ramp heeft overleefd. een daling op zee wegens het slechte weer had men geen oogenblik gedacht, totdat het bovenste roer ver nield werd, tengevolge waarvan de bestuurbaarheid van het luchtschip volkomen werd gestoord. Door alle overlevenden wordt vooral de radio-tele grafist Daily als de held van de catastrofe gehuldigd. Hij was bij zijn radio-apparaat gebleven, hoewel de „Macon" reeds neerstortte, intusschen ononderbroken S. O. S.-signalen uitzendend. Had hij de oorlogssche pen, die aan de oefeningen deelnamen, niet geregeld op de hoogte gehouden van de positie van het lucht schip, dan was de redding van de bemanning ten zeerste bemoeilijkt geworden. Door zijn heldhaftige plichtsbetrachting hebben de oorlogsschepen binnen zeer korten tijd de plaats des onheils kunnen berei ken en de schipbreukelingen aan boord kunnen ne men. Daily is eerst uit den gondel gesprongen, toen de „Macon" nog slechts dertig meter van den zee spiegel verwijderd was. Een seconde te voren had hij nog voor de laatste maal de positie van het luchtschip radiotelegrafisch uitgezonden. Een der overlevenden der „Macon"-catastrofe, luite nant Campbell, heeft een pakkende beschrijving ge geven van de laatste momenten van 's werelds groot sten luchtkruiser: „Commandant Wiley en ik bevonden ons in de navigatie-cabine, toen de „Macon" met groote kracht tegen de golven van den Oceaan sloeg. Wij waren de laatsten, die in zee sprongen. Wiley zeide op het laatste oogenblik nog tot mij: „Boy, ik. geloof, dat we nu beter kunnen springen". Even te voren hadden v/e onze gummireddingsgordels omge daan en samen sprongen we naar beneden. Ik raakte tamelijk diep onder water. Bij 't opduiken sloeg ik met mijn hoofd tegen 'n rondrijvend wrakstuk van de „Macon". Ik raakte buiten kennis en meende reeds, dat ik zou verdrinken, toen Wiley, die op een af stand van vijftien voet in 't water zwom, me te hulp snelde, in den kraag pakte en naar oen reddingsboot sleepte." Worden de plannen tot bouw van een Zeppelin-oorlogsvloot geschrapt? In regeeringskringen is men van meening, dat de catastrofe met de „Macon" de plannen, om een oor logsvloot, geheel bestaande uit Zeppelins te bouwen, een doodelijken slag heeft toegebracht. Roosevelt zou reeds hebben verklaard, dat hij niet voornemens is, credieten ter vervanging van het vergane lucht schip aan te vragen, ook al is het geld beschikbaar. De President is blijkbaar niet geneigd, nog middelen voor den bouw van luchtschepen uit te trekken. Hij acht het beter, dit geld te besteden voor den bouw van groote, meermotorige vliegtuigen met een groo teren actieradius. Het lot der „lichter dan lucht" gebouwde lucht schepen zal eerst definitief worden beslist, als het resultaat van het onderzoek naar de oorzaak van de ramp bekend is. Ongunstige oordeelvellingen gebrnik van luchtschepen. over het De Fransche minister van oorlog heeft gister aan vertegenwoordigers van de pers verklaard, dat Frankrijk na het verlies van de Dixmude heeft af gezien van het gebruik van groote luchtschepen van het stijve type om over te gaan tot kleine halfstijve öiodellen. Bovendien is Frankrijk van meening, dat het vliegtuig steeds meer het luchtschip zal verdringen De eigenschappen van luchtschepen om in de lucht te kunnen blijven staan bezitten reeds de autogiro- vliegtuigen. Dr. Eckener over de ramp. In een interview gaf dr. Eckener, de commandant van de „Graf Zeppelin", als zijn meening te kennen dat men in verband mèt de catastrophe der „Macon" geen conclusies mocht trekken ten aanzien van de mogelijkheden van een verkeer met luchtschepen over den Oceaan. „Ik ben natuurlijk niet in staat", aldus dr. Eckener, „van hieruit een verklaring te geven van de oorzaak der ramp en een beschrijving van de gebeurtenissen, welke tot den val van het luchtschip leiden. Per soonlijke fouten kan ik niet voor de catastrofe ver antwoordelijk stellen, daar ik weet, dat een ervaren commandant als Wiley, dien ik goed ken, het bevel op de „Macon" voerde. Volgens berichten, welke ik ontvangen heb, zijn twee gashouders gescheurd. De ze lezing van het gebeurde lijkt mij zeer waarschijn lijk, daar men bij vroegere voorvallen van dien aard reeds van technische constructiefouten gesproken heeft. In elk geval is het zeer onwaarschijnlijk, dat het luchtschip door den storm op het water gedrukt en vervolgens vernield is."

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 1