Hauptmann's lot beslist
Mobilisatie in
Abessynië
De ramp van de „Macon"
KljKEn is KOÉfPEn tj CLOECK
Buitenland
De ramp van de Orania.
Interneeringsinrichting voor vreemdelingen.
DE WINTER IN HET ZUIDEN.
Gaskraan stond open.
Relaas van de opvarenden.
HOE DE „MACON" VERGING.
Donderdag 14 Februari 1935.
Postrekening
No. 23330
SCHEER
78ste Jaargang. No. 9659
COURANT.
Int, Telef.
No. 20
Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. Bij inzending tot
*s morgens 8 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk in het
éerstuitkomend nummer geplaatst.
Uitgave der N.V. v.h. P. Trapman Co., Schagen.
8 PAGINA'S.
Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN-
TlëN van 1 tot 5 regels f 0.85, iedere regel meer 15 cent (bewljsno.
inbegrepen. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend.
Nog steeds onderhandelingen
De overhandiging van het
Duitsche antwoord wordt
heden verwacht.
Keizer Hailé Selassie, van Abessynië heeft giste
ren de eerste maatregelen getroffen tot mobilisatie
,van zijn leger en hoewel hij uitdrukkelijk beweert
een beroep op den Volkenbond te zullen doen en
.voor alles de vrede te willen, verklaart hij tevens
met groote stelligheid er niet aan te denken om eer
bewijzen aan de Italiaansche vlag te brengen en
daarenboven een schadevergoeding te betalen voor
gewelddaden op zijn eigen grondgebied, zijn onder
danen aangedaan.
Groot militair machtsvertoon dus van beide zij-
iden, met al de gevaren van dien.
Maar toch behoeft men, wij zeiden het reeds eer
der, nog niet direct te denken aan een gewapend
'conflict.
Keizer Hailé Selassie.
Men onderhandelt nog steeds en nog gisteren is
ifle Abessynische zaakgelastigde door den Italiaan-
schen onderminister van buitenlandsche zaken Su-
Vich in het ministerie van buitenlandsche zaken ont
vangen, bij welke gelegenheid men schijnt te heb
ben overwogen om, hangende de onderhandelingen,
neutrale zones in te richten, teneinde verdere con
flicten te voorkomen.
Dit zal al een zeer goed ding zijn, want praten
jmet het geweer aan de voet is altijd ietwat gevaar
lijk gebleken. Er zijn helaas altijd menschen die
ïn zoo'n oorlogje de kans op gewin of vergrooting
vati macht zien en dan kan zoo'n geweer soms wel
eens „bij ongeluk" af gaan, waardoor de poppen aan
het dansen raken.
Het is natuurlijk de vraag of de negers in staat
zullen zijn de oorlogszuchtige stammen in toom te
'houden, want een neutrale zone beteekent inleve
ring van wapens in bepaalde gebieden en daarvoor
zullen de zwarte vechtjassen wel niet veel gevoelen.
Men moet niet vergeten, dat men hier te doen heeft
met het eenige, nog onafhankelijke Afrikaansche
Tijk, dat niet alleen door zijn ligging en zijn rots
achtige gesteldheid maar mede door de paraatheid
ivan zijn inwoners steeds aan de blanke invasie het
hoofd heeft kunnen bieden, waardoor bij zijn inwo-
ïiers een gevoel van nationale eigenwaarde is ont
staan, dat tijdens deze verwikkelingen wel eens ge
vaarlijk kan worden en zeker bij deze onontwikkel-
'de, maar troische menschen een verzet zal doen rij
zen, indien bij de vorming van een neutrale zone,
yan terugtrekken der troepen sprake zal zijn.
Het is opvallend, dat de verscheping van zwaar
geschut en wapens naar Italiaansch Eritrea juist
jplaats vond tijdens het bezoek van Laval aan Mus-
solini en men zal moeten afwachten of hier sprake
'is van toeval of van overleg tusschen beide staats
lieden.
Men moet niet verereten, dat Abessynië leelijk in
den weer ligt en dat openlegging van het land. door
den aanleg van eroede wegen. de ontwikkeling van
de Fransche en Italiaansche Koloniën daar in de
huurt, zeer ten goede zou komen.
Denken wij ons b.v. alleen maar een weg dwars
door Abessynië, als verbindingsschakel tusschen
'Italiaansch Eritrea en Italiaansch Somaliland, dan
gevoelt men onmiddellijk welke groote belangen
hier te bereiken zijn.
Wie dan ook meenen mocht, dat het hier slechts
gaat om eenige ondergeschikte belangen, kon zich
wel eens vergissen. Het is best mogelijk, dat be
wust wordt aangestuurd op het vestigen van zekere
Italiaansche rechten, met name enkele verbindings
wegen, waarvoor trouwens reeds in 1925 een accoord
schijnt tot stand te zijn gekomen, dat nimmer door
Abessynië is nagekomen.
Bekijken we nu even de militaire positie, dan
blijkt al direct, dat bij een oorlog, de dertigduizend
geacclamatiseerde Italiaansche soldaten uit Eritrea
wel zullen worden overgebracht naar Somaliland,
waar slechts 4000 man troepen staan. De versche
Italiaansche troepen zullen dan wel de grenzen
van het gezondere, maar waterarme Eritrea moeten
bewaken, terwijl de Italiaansche aanval de vrucht
bare en waterrijke streek van Oeal-Oeal in het Ital.
Somaliland wel als basis zal hebben.
Het verschepen der troepen is voor Italië lang
geen gemakkelijke zaak, daar de beschikbare havens
zeer klein en slecht, en de malariakoortsen van So
maliland berucht zijn.
Weten wij dan nog, dat straks de wegen door het
regenseizoen absoluut onbruikbaar worden en dat
200.000 strijdbare Abessvniërs in dit moeilijke, berg
achtige terrein het Italiaansche expeditieleger zul
len bekampen, dan begrijpt men. dat een verstan.
dig man als Mussolini nog wel even zal aarzelen
om zijn hand in een dergelijk wespennest te steken.
Niet uit vrees voor een nieuw echec, zooals bijna
veertig jaar geleden, maar omdat hij weet, dat een
krijg, zelfs al leidt hij tot een overwinning, gewel
dige sommen gaat verslinden, die. gezien de toe
standen in Europa zelf, thans moeilijk kunnen wor
den gemist.
Naar verluidt zal vandaag het antwoord van
Duitschland aan de gezanten van Engeland en
Frankrijk worden overhandigd en hoewel officieel
nog niets omtrent den inhoud hekend is, blijkt toch
dat Berlijn absoluut afkeerig staat tegenover het
Oost.-Locarno-pact en dat de nota een weigering zal
inhouden om die kwestie reeds nu definitief te re
gelen.
Dit was wif schreven dat reeds gisteren te
verwachten en wiï geloover» niet, dat deze weigering
een afbreken der onderhandelingen zal beteekenen.
De eenige, die groot belang heeft bii een garan
deering van de Oostelijke grenzen van Duitschland
en Polen, is Rusland, en hoewel Parijs nog wel prijs
stelt op een goede verstandhouding met Moskou,
moet men toch nimmer uit het oog verliezen, dat
juist de wederziidsche vrees voor Duitschland de Rus
sische bolsjewiek heeft doen samengaan met de de
mocratische Franschman.
Het kan wel eens zijn dat Marianne als zij in
nauwer contact komt met de Duitsche Michel voor
den Russischen communist haar fijn neusje gaat op
halen en Rusland in de kou laat staan.
Afwachten hoe de hijzonder interessante toestan
den zich verder ontwikkelen is echter de boodschap.
Spoedige behandeling door
voor de Scheepvaart.
den Raad
Naar wij vernemen is het vooronderzoek door de
Scheepvaartinspectie te Amsterdam inzake de ramp
van het mailschip „Orania" van den Kon. Holl. Lloyd
in de Portugeesche haven Leixoes, thans zoo ver ge
vorderd, dat de behandeling van deze zaak door den
Raad voor de Scheepvaart spoedig tegemoet kan wor
den gezien. Het wachten is thans nog op den eersten
machinist, die wegens ziekte nog niet kon worden
gehoord.
Ter dood veroordeeld
FLEMINGTON. De Jury heeJt
Hauptmann schuldig verklaard aan
moord en hem ter dood veroor
deeld.
De terechtstelling op den electri-
schen stoel zal plaats hebben in de
week, die op 18 Maart begint.
In geval van gevaar voor openbare orde
of veiligheid.
Naar de N.R.Ct. verneemt is de regeering voorne
mens een interneeringsinrichting in het leven te
roepen, waarin de vreemdelingen, die voor de open
bare orde of veiligheid hier te lande gevaarlijk ge
acht worden, zullen worden opgenomen.
OP ZOEK NAAR KRUGERS MILLIOENEN.
Oud-officier weet waar de schat begraven Is.
I
San Francisco. Een gepensionneerd offi
cier van het Britsche leger, captain A. W. Lewis,
wonende in het nabije Berkelev, beweert de eenige
te zijn, die weet waar de „Millioenen van Kruger"
het fabelachtige fortuin aan gouden staven, dat naar
men meent spoorloos is verdwenen, toen de boeren
in 1900 uit Johannesburg werden verdreven, ver
borgen is. Hij heeft verklaard, op het oogenblik te
onderhandelen met de regeering der Unie van Zuid-
Afrika, teneinde vergunning te verkrijgen om het
goud op te sporen. De waarde van den schat zou
volgens hem tusschen 3 en 7 millioen pond sterling
liggen.
WIJ BREIEN! en repareeren alle wollen kleeding
zooals Truien, Vesten, Broeken, enz. Kousen en Sok
ken (ook de allerfijnste). „De Sterke Kous", Zuidstr.
19, Den Helder. Jaap Snor. Voor Schagen bij C. de
Moei, Noord.
De gevolgen van de koudegolf in Spanie
en op dien Balkan.
Uit Burgos wordt gemeld, dat de pogingen om
het dorp Pinedo, dat sedert 29 Januari van de bui
tenwereld afgesneden is, van levensmiddelen te
voorzien, mislukt zijn. Drie militaire vrachtauto's
met levensmiddelen, uit Burgos vertrokken, konden
toen zij ongeveer de helft van den weg hadden af
gelegd. niet verder omdat sneeuwhoopen van 3 a 4
M. hoogte het verder gaan onmogelijk maakten.
Aangezien het spoor, dat de auto's gebaand hadden,
intusschen ingesneeuwd was, bleek het ook voor de
auto's onmogelijk zich weder in beweging te zetten.
1
Athene. Uit Thracië, Macedonië en Thessalië
wordt hevige sneeuwval gemeld. In het gebergte zijn
heele dorpen door de meters hooge sneeuw van de
buitenwereld afgesneden.
Troepen wolven vallen op afgelegen plaatsen ook:
menschen aan. Bij Zirnowo werden twee boeren
door wolven verscheurd.
Neuchatel. In de Zwitsersclie Jura zijn
buitengewoon lage temperaturen vastgesteld. Te
Chaux de Fonds heeft het 20 graden en in het ge
bied van Neuchatel op enkele plaatsen zelfs 29 gra
den gevroren.
Oude man na drie dagen dood op zijn
bed gevonden.
Buren was het opgevallen, dat de woning van
den alleenwonenden 66-jarigen W. B., in de Veld-
straat te Tilburg de laatste dagen was gesloten ge
bleven en zij den man niet hadden gezien. Woens
dagmiddag waarschuwde men tenslotte de politie.
Deze vond de woning aan voor- en achterzijde ge
sloten. Men forceerde de deur en al aanstonds kwam
den binnentredenden een sterke gaslucht tegemoet,
die het ergste deed vreezen. Deze vrees bleek maar
al te juist. In de bedstede in de woonkamer vond
men den man dood. Bij nader onderzoek werd vast
gesteld, dat de gaskraan in de keuken gedeeltelijk'
openstond. De dood moet reeds enkele dagen tevo
ren zijn ingetreden. Dit leidt men af uit de omstan
digheid dat men achter de voordeur in de gang de
kranten van Maandag, Dinsdag en Woensdag vond.
Vermoedelijk heeft de man Zondagavond bij het
naar bed gaan de gaskraan vergeten dicht te draaien.
Het luchtschip met groote kracht tegen de
golven van den Oceaan geslagen.
Het rapport van Wlley.
San Francisco. De commandant van het veron
gelukte Amerikaansche luchtschip „Macon", Wiley,
heeft aan boord van het oorlogsschip, dat hem ge
red heeft, het volgende radio-telgram aan het vloot-
departement te Washington gezonden:
,Ter hoogte van Point Sur, koersende in Noorde
lijke richting, snelheid 63 knoopen, hoogte 1250 voet,
lucht buiig, leden wij een panne.
Geloof, dat de hoogtestuurcontrole was weggerukt.
Het schip richtte daarop den boeg naar boven en
viel snel. Ik beval alle brandstol te laten vallen. De
tanks kwamen achter het middenschip terecht. Dan
ontving ik de mededeeling, dat gascel no. 1 onder het
staartvlak verloren was geraakt en tenslotte, dat ook
gascel no. 2 was verdwenen.
Daarop probeerde ik, het schip in de nabijheid van
de kruisers ter hoogte van Point Sur op het water
te doen neerkomen, maar eerst op het laatste oogen
blik werd ik de wateroppervlakte gewaar. Het schip
kwam op het water terecht, zonder nog vaart te
hebben. Alle manschappen begaven zich in de guin-
mibooten en zij zagen 't schip ten slotte zinken. De
discipline was buitengewoon. Alle manschappen
hadon bij het alarm tijd gehad, de zwemvesten om
te doen.".
Opvarenden vertellen.
De overlevenden van de „Macon"-ramp zijn gister
namiddag in San Francisco aangekomen. Zij konden
echter nog geen nadere verklaringen afleggen be
treffende de oorzaak van de catastrofe.
De vice-commandant van het luchtschip, Scott Pack,
vermoedt, dat door den plotseling opstekenden
storm .uit de Californische bergstreken het bovenste
roer is weggerukt. Kort daarop zijn twee gashouders
vernield.
Een zelfde lezing van het ongeluk geeft ook de
eenige ooggetuige van de ramp, de vuurtorenwachter
van Point Sur Miller. Miller heeft door een verrekij
ker gezien, hoe een roer van het laag vliegende lucht
schip in zee stortte. De „Macon" was daarop snel ge
daald, doch een dichte mist verhinderde verdere
waarnemingen.
De vice-commandant, Scott Pack, verklaarde ver
der, dat er tijdens de vlucht kalm weer heerschte.
Misschien stond er een matige wind, doch van een
storm of een orkaan was geen sprake geweest. Aan
Wiley, de commandant van de „Macon", die thans
bij het vergaan van dit luchtschip zijn derde lucht
schip-ramp heeft overleefd.
een daling op zee wegens het slechte weer had men
geen oogenblik gedacht, totdat het bovenste roer ver
nield werd, tengevolge waarvan de bestuurbaarheid
van het luchtschip volkomen werd gestoord.
Door alle overlevenden wordt vooral de radio-tele
grafist Daily als de held van de catastrofe gehuldigd.
Hij was bij zijn radio-apparaat gebleven, hoewel de
„Macon" reeds neerstortte, intusschen ononderbroken
S. O. S.-signalen uitzendend. Had hij de oorlogssche
pen, die aan de oefeningen deelnamen, niet geregeld
op de hoogte gehouden van de positie van het lucht
schip, dan was de redding van de bemanning ten
zeerste bemoeilijkt geworden. Door zijn heldhaftige
plichtsbetrachting hebben de oorlogsschepen binnen
zeer korten tijd de plaats des onheils kunnen berei
ken en de schipbreukelingen aan boord kunnen ne
men. Daily is eerst uit den gondel gesprongen, toen
de „Macon" nog slechts dertig meter van den zee
spiegel verwijderd was. Een seconde te voren had hij
nog voor de laatste maal de positie van het luchtschip
radiotelegrafisch uitgezonden.
Een der overlevenden der „Macon"-catastrofe, luite
nant Campbell, heeft een pakkende beschrijving ge
geven van de laatste momenten van 's werelds groot
sten luchtkruiser:
„Commandant Wiley en ik bevonden ons in de
navigatie-cabine, toen de „Macon" met groote kracht
tegen de golven van den Oceaan sloeg.
Wij waren de laatsten, die in zee sprongen. Wiley
zeide op het laatste oogenblik nog tot mij: „Boy, ik.
geloof, dat we nu beter kunnen springen". Even te
voren hadden v/e onze gummireddingsgordels omge
daan en samen sprongen we naar beneden. Ik raakte
tamelijk diep onder water. Bij 't opduiken sloeg ik
met mijn hoofd tegen 'n rondrijvend wrakstuk van
de „Macon". Ik raakte buiten kennis en meende reeds,
dat ik zou verdrinken, toen Wiley, die op een af
stand van vijftien voet in 't water zwom, me te hulp
snelde, in den kraag pakte en naar oen reddingsboot
sleepte."
Worden de plannen tot bouw van een
Zeppelin-oorlogsvloot geschrapt?
In regeeringskringen is men van meening, dat de
catastrofe met de „Macon" de plannen, om een oor
logsvloot, geheel bestaande uit Zeppelins te bouwen,
een doodelijken slag heeft toegebracht. Roosevelt zou
reeds hebben verklaard, dat hij niet voornemens is,
credieten ter vervanging van het vergane lucht
schip aan te vragen, ook al is het geld beschikbaar.
De President is blijkbaar niet geneigd, nog middelen
voor den bouw van luchtschepen uit te trekken. Hij
acht het beter, dit geld te besteden voor den bouw
van groote, meermotorige vliegtuigen met een groo
teren actieradius.
Het lot der „lichter dan lucht" gebouwde lucht
schepen zal eerst definitief worden beslist, als het
resultaat van het onderzoek naar de oorzaak van
de ramp bekend is.
Ongunstige oordeelvellingen
gebrnik van luchtschepen.
over het
De Fransche minister van oorlog heeft gister aan
vertegenwoordigers van de pers verklaard, dat
Frankrijk na het verlies van de Dixmude heeft af
gezien van het gebruik van groote luchtschepen van
het stijve type om over te gaan tot kleine halfstijve
öiodellen.
Bovendien is Frankrijk van meening, dat het
vliegtuig steeds meer het luchtschip zal verdringen
De eigenschappen van luchtschepen om in de lucht
te kunnen blijven staan bezitten reeds de autogiro-
vliegtuigen.
Dr. Eckener over de ramp.
In een interview gaf dr. Eckener, de commandant
van de „Graf Zeppelin", als zijn meening te kennen
dat men in verband mèt de catastrophe der „Macon"
geen conclusies mocht trekken ten aanzien van de
mogelijkheden van een verkeer met luchtschepen
over den Oceaan.
„Ik ben natuurlijk niet in staat", aldus dr. Eckener,
„van hieruit een verklaring te geven van de oorzaak
der ramp en een beschrijving van de gebeurtenissen,
welke tot den val van het luchtschip leiden. Per
soonlijke fouten kan ik niet voor de catastrofe ver
antwoordelijk stellen, daar ik weet, dat een ervaren
commandant als Wiley, dien ik goed ken, het bevel
op de „Macon" voerde. Volgens berichten, welke ik
ontvangen heb, zijn twee gashouders gescheurd. De
ze lezing van het gebeurde lijkt mij zeer waarschijn
lijk, daar men bij vroegere voorvallen van dien aard
reeds van technische constructiefouten gesproken
heeft. In elk geval is het zeer onwaarschijnlijk, dat
het luchtschip door den storm op het water gedrukt
en vervolgens vernield is."