D'E /N DE PIJP Schagen-nieuws. Donderdag 14 Februari 1935. SCHAGER COURANT. Tweede blad. No. 9659 SPOORWEGEN HANDHAVEN DEN ZOMERTIJD. DE SCHEEPVAART OP ZUID-AMERIKA. HET GEBEURDE TE SLAGHAREN. OM HET LOT VAN HAUPTMANN. Ê-EN /Ml£7"„ /N DE LOTEDIJ.^ Om de hoogste snelheid. Een wolf in huis. Dienstregeling voor 15 Mei daarnaar ingericht. Een moeilijkheid, nu de Eerste Kamer nog geen beslissing nam. Naar het Hbld. verneemt heeft de directie van de Nederlandsche Spoorwegen besloten de zomerdienstregeling, welke op 15 Mei in gaat, te doen samenstellen volgens den be- staanden Amsterdamschen zomertijd, dus on geacht de eventueele beslissing van de Eer- ste Kamer om Nederland bij de landen met Midden-Europeeschen tijd in te deelen. Zooals men weet hebben de Spoorwegen een half Jaar noodig om een goede dienstregeling voor te be reiden. In het uiterste geval zou men zich met vier maanden kunnen behelpen. Maar nu ook deze ter mijn is veretreken, zonder dat de Kamer een besluit heeft genomen, zit er niets andere op dan een dienst regeling te ontwerpen volgens den bestaanden Ams terdamschen zomertijd. Het blad heeft den heer Gierberger, chef van de afdeeling Dienstregeling gevraagd, wat de Spoorwe- fen zullen doen, indien de Kamer toch vóór den 15en fei mocht besluiten tot de Midden-Europeeschen lijd. Het eenige dat er dan op zit, zou zijn een nood- dienstregeling te maken, weliswaar niet in den vorm van een spoorboekje, maar door middel van ptrooibil jetten. De heer Giesberger vreesde hiervoor groote ont stemming bij het publiek, omdat men dan op het traject Amsterdam—Maastricht b.v. niet minder dan ivier strooibiljetten zou moeten raadplegen. Toch zal het dien kant uitgaan, wanneer de mi nister, nadat het Kamerbesluit is gevallen bepaalt, dat de MiddenEuropeesche tijd voortaan ook voor Nederland zal gelden. De verbindingen van het buitenland naar ons land blijven alle behouden, doch omgekeerd za men de doorgaande D-treinen naar het buitenland 20 minuten moeten vervroegen, overeenkomstig de bestaande internat.ionae afspra ken. Ook hiervan zal het reizigersverkeer den na- deeligen invloed ondervinden, daar het niet doenlijk is uitsluitend internationale verbindingen te ver anderen, zonder tevens den natonalen treinenloop te .Wijzigen De Spoorwegen kunnen natuurlijk' ook bij invoe ring van den Midden-Europeeschen tijd alles op zijn beloop laten, maar alweer vreesde de heer Giesber ger hiervan groote bezwaren van de zijde der foren- een, die dan overal 20 minuten te vroeg zullen aan komen. De verwachting bestaat daarom te Utrecht dat op 15 Mei geen Midden-Europeesche tijd meer zal worden gesteld, terwijl de wenschelijkheid werd Jbenleit van het invoeren van dezen tijd op 15 Mei '1936. Men zou dan de gelegenheid hebben den nieuwen toestand op de internationale conferentie voor de dienstregeling bij de verschillende spoorwegen, die dit jaar in October te Helsingfors wordt gehouden, onder oogen te zien. Waarom de Kon. Holl. Lloyd het passagiers vervoer verloor. - Nieuw schip van 30.000 ton zon uitkomst brengen. In een onderhoud, dat een redacteur van het Ned. C.orrespondentie-bureau dezer dagen had met den gezant van Argentinië, den heer J. M. Llobet, kwam .ook ter sprake de kwestie van de scheepvaartverbin dingen tusschen Nederland en Zuid-Amerika, met jpame met Argentinië. De gezant drukte er zijn leedwezen over uit, dat de ;Kon. Hollandsche Lloyd in moeilijkheden is geraakt :en zich genoodzaakt heeft gezien den passagiers- dienst op Zuid-Amerika stop te zetten. Vooral in 'Argentinië heeft men deze ontwikkeling met leedwe zen gevolgd. De Nederlanders en de Nederlandsche !echepen waren er zeer gezien en steeds van harte Welkom. De voornaamste reden van de moeilijkheden van de Kon. Hollandsche Lloyd is, naar de meening van i den gezant, niet alleen de oeconomische crisis. Vol gens hem is niet de vermindering van 't aantal pas sagiers de hoofdzaak, maar er zijn vele andere fac- jtoren, welke de Kon. Hollandsche Lloyd uit haar be langrijke plaats hebben gedrongen,. Na den oorlog [is het in de eerste plaats Duitschland geweest, waar [men de geweldige prestatie leverde om de Cap Ar- ^cona van 28000 ton te bouwen, een schip, met een iüuxe en comfort, welke die der beste hotels over- Itreft. Dit voorbeeld werd gevolgd door Engeland, dat jfle Alcantara en de Asturias bouwde, van een even roote tonnage met een comfort en luxe welke die an de Cap Arcona evenaarde. Vervolgens kwam talie met de Augustus en de Conté Grande, van ineer dan 30.000 ton en ten slotte Frankrijk met de 'Atlantique. Dit zijn alle snelle schepen, die de reis Ibinnen 15 17 dagen doen. Ook Nederland heeft ongetwijfeld zijn vloot ver beterd, welke steeds een uitnemende service en goede keuken bezat. Echter ter vervanging van de Frisia, de Gelria en de Zeelandia heeft men in Ne derland gebouwd de Orania en de Flandria, uitste kende schepen ongetwijfeld, maar klein en langzaam 3n vergelijking met de anderen. Zij maken de reis Buenos-AiresAmsterdam in 22 dagen. Dat is lang. •jDit is een der redenen, dat men veelal de voorkeur |gaf aan de schepen der buitenlandsche maatschap pijen. Ik twijfel er niet aan aldus besloot de gezant 'dat de Nederlandsche scheepvaart op Zuid-Amerika haar plaats weer zou kunnen hernemen met een groot schip van 30.000 ton met hetzelfde comfort en fle service, maar dan met een reisduur van 15 dagen. De bouw van zulk een schip zal voor Nederland :eer veel voordeelen hebben niet het minst omdat laardoor ook veel werk in ons land verschaft zou orden. BEROOVING. Een bewoner van de Hoogstraat in Den Haag heeft aangifte gedaan, Dinsdagnacht te zijn beroofd van 1300. Hij verdenkt daarvan drie personen, met wie hij in een auto had rondgereden, na te voren enkele Café's te hebben bezocht. In verband daarmede heeft de politie aangehouden een 45-jarigen bewoner van de Paguerrestraat, een 35-jarigen bewoner van de Prin- eegracht en een 26-jarigen bewoner van de Rem- brandtstraat. U KIJKT BETER DOOR EEN BRIL VAN ROTGANS U HEEFT MEER KEUS BIJ ROTGANS U IS GOEDKOPER UIT BIJ ROTGANS De raadselachtige dood van den oud-Indisch militair. - Onderzoek naar de doodsoorzaak. Het onderzoek op het lijk van F. van Os te Slag haren, heeft een dusdanig resultaat gehad, dat on middellijk na ontdekking daarvan de officier van justitie uit Almelo, in gezelschap van marechaussee en gemeentepolitie, een nader onderzoek zijn begon nen in de woning te Slagharen. Daaruit blijkt, dat een gewelddadige doodsoorzaak is vastgesteld. Toch een misdrijf? Nader wordt van niet-officieele zijde aan V.D. mee gedeeld, dat de man blijkt te zijn doodgeschoten. Mo gelijk is hij in de eenzaamheid meegelokt en daar om het leven gebracht. In de woning is althans niet het minste spoor van geweld aanwezig. Een nader onderzoek wordt ingesteld. De Coevordensche corr. van de „Msb." schrijft nog: De plotselinge verdwijning van den 70-jarigen oud- Indischen militairF. van Os te Slagharen op 2 Fe bruari, stond op de Witman, een deel van het dorp Slagharen, dat tegen de OverijsselschDrentsche grens aanligt, al eenige dagen in het centrum van be langstelling. De familie van Van Os had eerst, ver moedende, dat hij ergens naar toe gegaan was, nog gedacht, dat de man wel zou terugkomen. Maar toen dit ook Zaterdag niet gebeurde, waarschuwde men de politie. Men kreeg des te meer argwaan, omdat be kend was, dat Van O. eenig geld had. Het resultaat van het zoeken is geweest, dat men, gelijk reeds met een enkel woord werd gemeld, Dins dagmorgen het lijk vond in een waterleiding, die on geveer 3 M. breed en 70 a 80 c.M. diep is en in de nabijheid ligt van de wijk in de Westerslagen, waar Van O. telkens passeerde, als hij naar zijn familie ging. Het bleek, dat het lijk een touw om het lijf had. Het hoofd vertoonde teekenen van wonden, ter wijl het rechteroog zelfs ernstig was gekwetst. De lijkschouwing is verricht door dr. Gouwe uit Lutten, die moet hebben vastgesteld, dat de dood niet is ontstaan door verdrinking, maar dat de heer Van O. gewelddadig van het leven is beroofd en daarna in het water is geworpen. Inlichtingenwaren terzake bij de politie, die het lijk in beslag heeft genomen, niet te verkrijgen. Het lijk is eerst vervoerd naar Slagharen en vervolgens per auto naar het zieken huis te Hardenberg voor nader onderzoek. Dat de man i n de waterleiding verdronken is, moet vrijwel als uitgesloten worden geacht, aange zien het water veel te ondiep is. Bovendien ligt de waterleiding een eind weg van het smalle paadje langs de wijk, die Van O. moest passeeren. Het schijnt, dat men hier met een roofmoord te doen heeft, waarvan de daders goed op de hoogte zijn ge weest met het leven van den ouden zonderling; zij hebben hem op dat eenzame paadje tegen den grond geslagen, van het leven beroofd en vervolgens om aan zelfmoord te doen gelooven, in de waterleiding geworpen. Om het er heen te sleepen, schijnt men om het lijk een touw te hebben bevestigd. Daar de man zuinig leefde en geacht werd niet zonder bezit te zijn, is het bovendien verdacht dat in zijn woning vrijwel geen geld gevonden is. De man zelf sprak meermalen over het geld, dat hij bezat en bij zich droeg. Dat was in den laatsten tijd een van zijn eigenaardigheden geworden; hij wilde graag voor een welgesteld man worden aangezien, waar voor men hem trouwens ook zonder die uitlatingen wel hield, aangezien verschillende personen, zooals beweerd wordt, geld, zij het dan geen groote bedra gen, van hem. hadden geleend. De politie stelt thans een uitgebreid onderzoek in en tracht de daders van dezen vermoedelijken roof moord te pakken te krijgen. HONGERSTAKENDE MIJNWERKERS BARRICADEEREN ZICH IN MIJN. Eenige honderden mijnwerkers in de kolenmijnen van Anina bij Temesvar, in Roemenië, die 25 pro cent loonsverhooging en mijnhout als brandstof eischten, zijn in hongerstaking gegaan en hebben zich in de mijn gebarricadeerd. Zij verklaren liever dood te hongeren dan de mijn uit te komen, zoolang hun eischen niet zijn ingewilligd. H.M. de Koningin in gesprek met kolonel Diemout, tijdens het défilé, dat het derde halfregiment huzaren Woensdag te Den Haag voor H.M. hield, ter gele genheid van zijn 121-jarig bestaan. De Jury beraadslaagt Na verma ningen van den rechter. Een menigte van 4 5000 personen had zich Dins dag verzameld om het gerechtsgebouw te Fleming- ton, waar het proces tegen Hauptmann gevoerd werd De menschen schreeuwden: „Knoopt hem op! Lyncht hem!" Dit maakte den rechter, die het proces leidt, zoo boos, dat hij het bevel gaf dat er een politiecor- don zou worden getrokken om het gebouw. Men ver wachtte n.1. dat de betooging zich zou herhalen. Na een duur van 27 dagen is de jury gistermiddag 4 uur in raadkamer gegaan. Rechter Trenchard zei- de in zijn laatste instructie: „als gij van oordeel zijt, dat de beklaagde een moord heeft gedaan ofschoon zijn oorspronkelijke bedoeling misschien alleen was geweest om te stelen, dan is dit toch een moord in den eereten graad en moet gij u uitspreken voor een ter dood veroordeeling; gij moogt hem dan echter voordragen voor levenslange tuchthuisstraf. Indien gij meent dat een ander dan beklaagde de schuldige is of althans de schuld van beklaagde niet vaststaat moet gij u verklaren voor een vrijspraak. United Press meldt nog uit Flemington: Gedurende de raadgevingen aan de gezworenen door den rechter Trenchard waren alle deuren van de rechtszaal gesloten. Niemand mocht de zaal ver laten. Het resultaat van het proces samenvattend zeide Trenchard: De ladder is zonder twijfel voor de ontvoering ge bruikt. Tusschen de verklaringen van Condon en Hauptmann bestaan aanzienlijke tegenstrijdigheden. „Thans uw zaak, mijne heeren gezworenen", aldus de rechter: „Uw plicht is het, de geloofwaardigheid te onderzoeken van de getuigen der verdediging, zoo wel als die van de aanklacht." Daarna memoreerde Trenchard, hoe door getuigen verklaringen, alsmede door schriftelijk materiaal vastgesteld is, dat Hauptmann in den tijd na het betalen van het losgeld aan de beurs gespeculeerd heeft. Trenchard eischte van de gezworenen een duide lijke beslissing over de vraag, of de verklaring van Hauptmann, dat. hii losgeld-biljetten van Fisch ont vangen zou hebben, juist of valsch is. De algemeene indruk omtrent deze rechterlijke raadgevingen is, dat het gerecht gunstig tegenover de argumenten van het O. M. staat Het voorstel der verdediging om de onderrichtin gen van den rechter aan de jury wegens gebrek aan objectiviteit te doen hernieuwen, werd afgewezen. Veertig minuten nadat de jury zich teruggetrok ken had. diende de verdediging bij het gerechtshof een uitvoerig protest in tegen de onderrichtingen van Trenchard aan de gezworenen. Wanneer Trenchard niet een nieuwe instructie aan de jury zou overwegen, zou het proces gerevi seerd moeten worden, ingeval Hauptmann veroor deeld zou worden. Het protest is vooral gericht tegen de „klaarblijkelijke vooringenomenheid van Tren chard." De voorzitter zeide samenvattend, dat „getuigen verklaringen hewezen hebben, dat de ontvoerder met opzet het kind op het hoofd heeft geslagen, tengevolge waarvan het. gestorven is." Trenchard legde nadruk op de verklaring van Lindbergh, Hauptmann's stem herkend te hebben als dje van den man van den geheimzinnigen John, die de losgeld-onderhandelingen met dr. Crondon op het kerkhof te Bronx gevoerd heeft. De rechter vroeg de gezworenen op een wijze, die Reilly en Lloyd Fisher suggestieve vragen noem den: „Was Hauptmann degene, die het losgeld- briefje in de kinderelaapkamer heeft achtergelaten? Of is de ontvoering door een mlsdadigersbende, gelijk de verdediging beweert, gepleegd? Gelooft u dat?" Trenchard wees de gezworenen erop, te beden ken, dat Hauptmann reeds vroeger gestraft is. „Wij moeten dit," aldus de rechter, „overwegen, wanneer wij Hauptmann's geloofwaardigheid beoordeelen. Ook een aantal getuigen décharge is vroeger ver oordeeld.' WERVELSTORMEN BOVEN COOK'S ARCHIPEL. Londen. i Volgens een bericht uit Wellington heeft de wervelstorm, die gister boven de Cook's Archipel woedde, den oogst geheel vernield. De golven drongen tot een diepte van 200 meter het eiland Rarotonga binnen, waar het vliegveld verwoest werd. Van de overige eilanden zijn nog geen berichten ontvangen. Men gelooft niet, dat er menschenlevens te betreuren zijn. GEEN WEDSTRIJDEN. Voor Zondag 17 Febr. zijn in verband met den wedstrijd HollandDuitschland geen wedstrijden vastgesteld. Voor Sparta 3 is nog een thuiswedstrijd aange vraagd, welke 's morgens zal aanvangen. WOENSDAG 20 FEBRUARI 1935. Algemeene vergadering bij den heer H. Raven. Aanvang 8 uur. Agenda: 1. Opening; 2. Notulen; 3. Ingekomen stukken; 4. Verkiezing secretaris we gens bedanken van den heer P. de Vries; 5. Verkie zing Bestuurslid wegens bedanken van den heer J. van Ketel; 6. Bespreking verzekering; 7. Rondvraag; 8. Sluiting. Nieuwe adspirant-leden: J. Heemsbergen; M. van Renooij. Bedankt als lid: Chr. Neefkes. SINON BREEBAART. Onze eminente spil van het 2e elftal is vorige week in ondertrouw gegaan en wij wenschen hem en zijn bruid prettige dagen alsmede een voorspoe dig huwelijk toe. HOLLAND—BELGIë OP 31 MAART A.S. i Plaatskaarten voor dezen wedstrijd kunnen vanaf heden tot 25 Febr. bij het secretariaat worden aan- gevraagd. wv v v y yv v v MAAR Douwe Egbetts Echte TViesche Heeren-Baai en ttedi-Tabak. Nederlands geurigste pyptabak. Italië bouwt een race-wagen van 3100 p.k. Mussolini heeft onlangs het verlangen uitgespro- dat Italië in het bezit moet komen van de drie ab solute snelheid-wereldrecords, dus te water, te land en in de lucht. Het absolute snelheidsrecord in de lucht hebben ze sindsdien veroverd; het staat op naam van lui tenant Agello met een snelheid van gemiddeld 709 K.M. 202 M. per uur. Thans gaat het er om Mussolini's wenschen ook in andere opzichten te bevredigen. Hoewel men alles in het werk gesteld heeft, de zaak geheim te houden wordt thans gemeld dat in de werkplaatsen van Modena een racewagen wordt gèconstrueerd, waar mee men het wereldrecord van Champbell hoopt te kunnen verbeteren. Deze wagen heeft een 24-cylinder Fiat-motor van hetzelfde type dat ook in het water- vleigtuig van Ageillo gemonteerd was. Hij zou 3100 P.K. kunnen ontwikkelen dus 600 P.K. meer dan de Rolls Royce-vliegtuigmotor in de „Blue Bird" van Sir Malcolm Campbell. Terwijl de Engelschman momenteel op het strand van Daylons Beach zijn voorbereidingen treft om met de „Blue Bird" het wereldrecord op een gemid delde van 300 mijl per uur te brengen, hopen do Italianen dat hun wagen een snelheid van onge veer 350 mijl of 520 K.M. per uur zal bereiken. De middelen voor den bouw van den Italiaanschen wagen worden gefourneerd door den bekenden sportman Graaf Trossi. die ook de geldschieter is van den renstal Ferrari. Graaf Trossi zelf zal met den nieuwen race-wagen de pogingen tot recordvi verbetering ondernemen. Tegelijkertijd worden in Italië nog voorbereidin gen getroffen voor den bouw van een race-boot, waarmee Theo Rossi ook het wereld snelheidsrecord te water voor Italië hoopt te winnen. De schaatsenrijders L. Dijkstra en J. Langedijk zijn Woensdag van Schiphol vertrokken naar de wereld kampioenschappen hardrijden op de schaats te Oslo. De heer Van Laar, voorzitter van den Kon. Ned. Schaatsenrijdersbond, neemt afscheid van de ver- trekkenden. Gevolg van de kon op den Balkan. Tengevolge van felle vorst en de vele sneeuw heeft men op den Balkan thans veel last van wolven. Een merkwaardig geval wordt gemeld uit het Zuid-Ser vische plaatsje Dewetjoggowitsj. Een boer hoorde plotseling zijn hond woedend blaffen; toen hij uit zijn raam keek, zag hij, dat de hond vocht met eeu grooten wolf. Hij greep zijn geweer, om den wolf dood te schieten. Maar toen hij de deur opende, vlo gen de beide dieren de kamer binnen, waarin bet gezin van den boer gezeten was. Het was den boer onmogelijk te schieten vanwege het gevaar, dat hij dan zijn vrouw of kinderen zou raken. Het gevecht duurde en heelen tiid, waarbij het huisraad er aan ging en verscheidene familieleden kwetsuren oplie pen. Toen slaagde de boer er in, den wolf onder schot te krijgen en af te maken. LORD SEMPILL WEER TERECHT. Hij had slechts een noodlanding moeten maken. Perth (West-Australië): Lord Sempill, die Dins dag als vermist werd opgegeven, is gistermorgen vroeg over Port Headland gevlogen. Hij heeft klaarblijkelijk onderweg een noodlanding moeten maken en is toen na het aanbreken van den dag weder gestart. SIGARETTEN-VERBRUIK IN AMERIKA. Washington. Blijkens hier gepubliceerde offi- cieele cijfers bedroeg het verbruik van sigaretten in 1934 gemiddeld 1000 stuks per hoofd der bevolking. In dit jaar is belasting betaald op meer dan 120.611 millioen sigaretten, hetgeen een vermeerde ring van 14 milliard beteekent ten opzichte van het voorgaande jaar.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 5