De ramp van bet luchtschip Jacon" De beurtschippers bijeen. De Meteoor van de groene tafel. Radioprogramma Diepe indruk in de Vcreenigde Staten. De ramp van het Amerikaansche marinelucht schip, „Macon" is te Washington pas Dinsdagavond laat hekend geworden. Ook gistermorgen vroeg ont braken nog tal van nauwkeurige bijzonderheden. Het bericht heeft in geheel Amerika diepen in druk gemaakt. Het gebouw van het marinedeparte- ment te Washington bleef den geheelen nacht hel verlicht. Ook president Roosevelt heeft zich niet ter ruste begeven om voortdurend nauwkeurig van de ingekomen berichten op de hoogte te blijven. Ontploffing aan boord vermoedelijke oor zaak van de ramp. De radiodienst te San Francisco neemt aan, dat de ramp aan boord van het luchtschip door een ont ploffing is veroorzaakt, zooals we reeds in ons num mer van gister meldden. Het eerst ontvangen radiobericht luidde: „Wij hebben een ernstig verlies geleden en het luchtschip valt. Wij zullen bij het neerkomen op het water het luchtschip verlaten." Het radiostation te San Diego ontving het vol gende radiogram: „Wij zullen het luchtschip verla ten, zoodra wij ongeveer 30 kilometer van Point Sur, waarschijnlijk 16 Iv.M. uit de kust, zijn neergeko men." Een volgend radiogram bevatte slechts het woord „Wachten". Ooggetuigen melden uit Santa Barbara en Santa Monica, dat het luchtschip door den storm ongeveer 12 K.M. naar het Zuiden was afgedreven. De vuur torenwachter van Point Sur deelde mede, dat hij hot luchtschip niet kon zien, aangezien het boven een wolkenbank voer. Zoodra de eerste noodberichten bekend werden be vestigde het Marinedepartement te Washington, dat het luchtschip zich in moeilijkheden bevond. Een van den marinecommandant te San Francisco ontvan gen bericht luidde: „De „Macon" heeft ter hoogte van Point Sur en ernstig verlies geleden en meldt dat men voornemens is het luchtschip te verlaten en op te geven. Een kruiser biedt bijstand." Hoe de opvarenden gered werden. San Francisco. Dank zij het feit, dat zich een groot aantal Amerikaansche oorlogsschepen in de buurt van Point Sur bevonden, konden alle opva renden van de „Macon" spoedig gered worden. Toen de noodsignalen van het luchtschip ontvangen wa ren, werden de oorlogsschepen terstond gewaar schuwd, die onmiddellijk op zoek gingen. Andere schepen hadden reeds waargenomen hoe het lucht schip met den storm te kampen had en hoe het eens snel tot boven het zee-oppervlak daalde, om daarna weer te stijgen en achter do wolken te verdwijnen. De kruiser „Pennsylvania" bevond zich slechts op 4 zeemijl afstand toen het plotseling een raket waarnam, die door de „Macon" was afgeschoten. Het schip was toen spoedig ter plaatse en kon de be manning van het luchtschip uit een aantal redding- booten aan boord nemen. Toen de „Macon" het water raakte had de beman ning van het luchtschip zich in zeven verschillende reddingbooten begeven. De zee was slecht, doch er stond een sterke deining. Er viel een dichte regen en er hing een lichte nevel, zoodat de „Pennsylvania*', die met sterke schijnwerpers zocht, de omtrekken van het luchtschip pas kon waarnemen toen zij vrij dicht genaderd was, hoewel de bemanning van het luchtschip verscheidene calciumvlammen had ont stoken. Inmiddels waren ook de kruiser „Richmond" het slagschip „Memphis" en de torpedojager „Con- cord" ter plaatse aangekomen en namen' leden der lnchtschipbemanning aan boord. De commandant van het luchtschip, Commander Wiley, een ander of ficier en negen man werden aan boord van de „Con- cord" opgenomen. De opperbevelhebber der Ameri kaansche vloot admiraal Joseph Reeves, deelde het Marinedepartement te Washington mede, dat hij het zoeken naar overlevenden zou voortzetten. Inmiddels bleek echter de geheele bemanning gered. „Macon" ondergaat zelfde lot als zuster schip „Akron". San Francisco, 13 Febr. Het luchtschip „Macon" is het grootste luchtschip ter wereld en was een zusterschip van de „Akron", dat in 1933 veronge lukte. De „Macon" maakte zijn eerste vlucht op 21 April 1933, eenige maanden voor de ramp van de „Akron". De commandant van het thans vergane luchtschip, Lieutenant-Commander Wiley, overleeft thans zijn derde luchtschipramp, want hij maakte niet alleen de ramp van de „Akron" mee, maar ook die van het Amerikaansche luchtschip „Shenan- doah". De „Macon" had een lengte van 235 meter en was Herdenkingsdag voor Abraham Lincoln. Veteraan als gast van president Roosevelt Washington: In vele deelen van de Ver- eenigde Staten is de geboortedag van wijlen president Abraham Lincoln herdacht. Op het Witte Huis ont ving president Roosevelt den eenigen nog in leven zijnden veteraan, die met Lincoln heeft meegestreden en doodenwacht heeft gehouden bij het opgebaarde stoffelijk overschot van den president te Philadel- phia, nadat Lincoln door moordenaarshanden was gevallen, den 93-jarigen William Gilbert uit York in Pennsylvanie. De grijsaard had voor deze gelegen heid zijn blauwe uniform aangetrokken, dat hij inder tijd onder Lincoln had gedragen Roosevelt toonde zijn bezoeker o.a. de Lincolnkamer in het Witte Huis, waar nog altijd het groote bed staat waarin Lincoln heeft geslapen. Gilbert bekeek het bed aandachtig en zei toen: „Het is een bed voor een groot man". Hij vertelde Roosevelt vele anecdotische verhalen uit de dagen, die hij in de onmiddellijke nabijheid van Lincoln had doorgebracht en van het bezoek van Lincoln aan de slagvelden in Virginia. Noord-Carolina eert Abraham Lincoln. Uit Ralings in Noord-Carolina wordt gemeld, dat voor de eerste maal in de geschiedenis de wetgevende vergadering van Noord-Carolina haar hulde heeft uitgesproken voor de nagedachtenis van Abraham Lincoln, die „de Unie heeft weten te bewaren". Ook de Senaat van Noord-Carolina nam een resolutie van gelijke strekking aan. Noord-Carolina, dat tijdens den Amerikaanschen burgeroorlog met de Zuidelijke Staten meevocht en tot do Geconfedereerden behoorde, had zich tot nog toe altijd aan elke hulde aan de nagedachtenis van Lincoln onthouden. gevuld met onbrandbaar heliumgas. Het luchtschip had een actieradius van 9500 K.M. Het was thans op den terugweg van manoeuvres, waaraan het in sa menwerking met de Amerikaansche vloot had deel genomen. Nog twee leden der bemanning vermist. Volgens de laatste officieele mededeeling van gis termiddag bedroeg het totaal aantal opvarenden van het luchtschip 83 man. Hiervan zijn 81 aan boord genomen van de oorlogsschepen „Richmond", „Con cord" en „Cincinnati". Omtrent het lot der beide ver misten is niets bekend. Een hunner is klaarblijkelijk de radio-telegrafist van de „Macon". Van de geredden is niemand ei'nstig gewond. Omtrent de oorzaak van de ramp tast men nog in het duister. Volgens een radiogram van commandant Wiley volgde de daling nadat het achterschip ernstig be schadigd was. De bemanning had echter tijd gehad om reddinggordels aan te doen en de gummi-red dingbooten gereed te maken. POGINGEN OM TE KOMEN TOT VERBETERING IN DE ALGEHEELE ONTREDDERING VAN HET VERVOER. Men schrijft ons het volgende uit Alkmaar: De Beurtschippersvereeniging „Het Noorden" hield dezer dagen haar eerste ledenvergadering in 1935. Uit het bezoek viel reeds af te leiden, dat belang rijke punten ter sprake zouden komen, en de voor zitter de heer Kaan heeft in zijn openingswoord er nog eens de nadruk op gelegd, dat vooral ook de beurtvaart moeilijke tijden doormaakt. Hij wil ech ter wijzen op het succes dat de 8 October optocht heeft gehad voor de vereeniging en voor het doel dat zij voorstaat. Zoo Juist is daarbij naar voren gekomen, dat handel en industrie de beurtvaart, waardoor zij jarenlang zoo goed zijn bediend, ook nu nog in geenen deele kunnen missen. Als bewijs haalde de voorzitter hiervoor nog aan een verklaring voorkomende in het blad „Succes" van een der groo te Zaansche fabrikanten, die de beurtvaart voor zijn vervoer prefereerde boven elk ander vervoer. Spr. hoopte dat ook anderen hiervan zullen over tuigd zijn. Na lezing der notulen wordt daarna door den secretaris voorlezing gedaan van een reeks van brieven, welke met instemming worden aangehoord. Met leedwezen werd daarbij geconstateerd, dat een vervoer, dat steeds en met zorgvuldigheid door de beurtvaart is behandeld, n.1. het vervoer voor het Bestelhuis van den Boekhandel te Amster dam, is overgegaan naai de spoorwegen. Mededeelingen werden voorts gedaan omtrent de oprichting van de Vereeniging voor IJsbest rij ding en de plannen dezer vereeniging, waarbij ook ge memoreerd wordt, dat na oprichting dezer vereeni ging op andere plaatsen soortgelijke vereenigingen zijn ontstaan. Een belangrijk punt van bespreking was ook het tarwe-ver voer. welk punt door den voorzitter wordt ingeleid. Hierbij komt naar voren de verandering, ontstaan door de maatregelen van de Regeering op dit punt, en wordt gewezen op de groote medewer king. ondervonden van de Gewestelijke Tarwe- Organisatie te Den Haag. waardoor nog niet alle vervoer behoeft over te gaan naar de z.g. „wilde vaart", die hoewel vroeger de beurtvaart alleen dit vervoer bewerkstelligde, thans reeds 62 pet. daar van heeft overgenomen. De kleine schipper, die vroeger het graan ter markt te Alkmaar bracht, is nu geheel uitgesloten, en dat terwijl de tarwe-teelt in Noordholland is toegenomen. Algemeen is men na uiteenzetting der zaak door de heeren Kaan en mr. Bosman van gevoelen, dat alles moet worden gedaan om het vervoer dat men nog heeft, te behouden en zal elke schipper zich individueel hiertoe met zijn cliënten in verbinding dienen te stellen. De vereeniging zal met medewer- Alle banken bijna laten springen. In de nabijheid van Sikandra, bij Agra in Voor-Indië, werd dezer dagen een ze kere Sir Edwin John met pracht en praal begraven. „De meteoor is er", fluisterde de bedrijfsleider van de speelzaal te Deauville zijn beste baccaratspelers toe. Zij gingen langzaam en onopvallend naar de groote tafel. „Heeft hij weer geld meegebracht?" „Kijk dan toch!" Inderdaad, hij zat er weer. Met een rood hoofd, nerveuze handen, maar met een steenen gelaat. Hij speelde, hij verloor, hij hield de bank. Hij speelde verder, won verloor, verloor verloor, 10.000 francs, 50.000 francs, 100.000 francs. Wanneer het geld naast hem op was, legde hij de kaarten neer, maakte een hoffelijke buiging en ver dween. Zoo snelde hij indertijd door de speelzalen van Deauville, Nice en Parijs. Nu hier dan daar doemde hij op. Daarom noemde men hem de „me teoor." „En wie is dan deze meteoor?" vroeg een detec tive den bedrijfsleider. „Wij hebben informatie ingewonnen. Hij heeft van zijn ouders in Voor-Indië reusachtige katoenplanta ges en een paar fabrieken geërfd. Ilij heeft deze vergroot en" verbeterd. Hij heeft er veel geld mee verdiend. Het overschot heeft hij in de laatste jaren reeds naar Europa gebracht. Iemand vertelde mij gisteren dat nu zijn kapitaal al aan de beurt was. Het schijnt dat hij zijn bezittingen aan een Indisch consortium verkocht heeft. Millioenen en millioenen heeft hij er voor gekregen. Met dat geld is hij nu hier..." „En hij verliest het". „Misschien, waarschijnlijk zelfs. Wat kunnen wij anders doen? Wij moeten hem tegenover onze beste spelers stellen. Hij smijt met zijn geld, wij moeten met kalmte en overleg te werk gaan. Bij zulke bedragen is het nu een keer: hij of wijl" king van de Tarwe-Organisatie het hare hierin doen. De heer mr. Bosman brengt dan ter sprake de algeheele ontreddering van het vervoer en zet uit een de wijzen, waarop naar zijne meening hierin verbetering te brengen. Een dezer wijzen is dat de Regeering brenge een verbod van vervoer van eigen goederen, waardoor veel vervoer weder voor de oorspronkelijke vervoer-bedrijven zou vrij komen, alsmede een opheffing van alle ..gratis vervoer" der Nederlandsche Spoorwegen. Spreker zal deze pun ten op een vergadering van den Frieschen Bond van Stoom- en Motorvaartbelangen te Leeuwarden ook naar voren brengen en hoopt dat de pers aldaar te-, genwoordig zal zijn, want ook deze zal onze recht vaardige wenschen onder de oogen harer lezers moeten brengen, zooals dit ook voor ander ver voer gebeurt. Hierna komt aan de orde: Bespreking van de rech ten in de beurtvaart, waarhij gewezen wordt op de hooge lasten, welke door de beurtvaart nog steeds moeten worden betaald voor het gebruik van de waterwegen, en van deszelfs oevers, in vergelijking tot het vrijwel onbelast gebruik door de auto's van wegen en terreinen in de gemeenten. Aan het bestuur wordt opgedragen te zien wat in deze te doen valt. Met genoegen wordt dan vernomen de mededee ling gedaan, door den vertegenwoordiger van een der groote petroleum-maatschappijen, dat hij spe ciale opdracht had van zijn hoofdkantoor, om wat eenigszins mogelijk was, per beurtvaart te blijven vervoeren, waarvoor de voorzitter hem den dank der vergadering betuigt. Bij de rondvraag komen nog verschillende punten ter sprake, die discussie uitlokken, waarna de voor zitter de vergadering sluit, met den wensch dat de besprekingen voor de toekomst vruchtdragend mo gen zijn, en met de opwekking aan alle leden om eendrachtig samen te werken, en propaganda te maken voor de beurtvaart, die niet gemist kan wor den als schakel van vervoer. VRIJDAG 15 FEBRUARL HILVERSUM (1875 M.) 8.00 VARA., 12.00 AVRO., 4.00 VARA., 8.00 V.P.R.O., 11.00—12.00 VARA. 8.00 Gram.pl.; 10.00 Morgen wijding V.P.R.O.; 10.15 Declamatie F. Nienhuys; 10.35 Drukker's Select Trio; 11.00, Vervolg declama tie; 11.20 Vervolg trioconcerf, 12.00 Ensemble Rent meester en Gram.pl.; 2.00 Dansmuziek (gr.pl.); 2.20 Modepraatje Mevr. I. de Leeuw van Rees. Hierna Gramofoonpl.; 3.00 John v. Brück en zijn orkest uit Heck's Lunchroom te Arnhem: 4.00 Pauze; 4.05 Knip- les; 4.50 Gram.pl.; 5.00 Voor de kinderen; 5.30 Am- sterdamsch Salon-orkest o.l.v. D. Kiekens; 6.00 Gram. pl.; 6.15 Vervolg concert; 6.45 Gram.pl.; 7.00 Vervolg concert; 7.30 C. v. d. Lende: De wet op de Arbeids bemiddeling: 7.50 Gram.pl.; 7.57 Herhaling S.O.S.- berichten: 8.00 Ds. J. W. v. Nieuwenhuyzen: De „priesterlijke" functie der ouders; 8.30 Miep Ochse (zang) en Th. v. d. Pas (piano): 9.00 Dr. J. C. A. Fetter: Vader- en Moederreligie; 9.30 Vervolg concert 10.00 Vrijz. Godsd. Persbureau en Vaz Dias; 10.15 Mej. Dr. A. C. M. Duinker: André Chamson; 11.00 Jazzmuziek (gr.pl.); 11.30—12.00 Gramofoonmuziek. HUIZEN (301 M.) Algemeen programma, verzorgd door de N.C.R.V. 8.00 Schriftlezing en meditatie; 8.159.30 Gram.nl.; 10.30 Morgendienst o.l.v. Ds. S. Ybema; 11.0012.00 Orgelconcert F. Kloek; 12.15 Gram.pl.; 12.30 Ensem ble v. d. Horst en Grani.pl.; 2.30 Chr. lectuur; 3.00 3.45 Vioolrecital L. v. Wijngaarden m.m.v E. Nolthe- nius (piano) en gram.pi.; 4.00 Gram.pl.; 5.30 Zang L. Smitshuysen m.m.v. K. Schadd (piano) en gram. pl.; 6.30 Causerie A. J. Herwig; 7.00 Ned. Chr. Pers bureau; 7.15 Gram.pl.; 7.30 Voordracht K. Heeroma; 8.00 Vaz Dias; 8.05 Harmonie-orkest o.l.v. P. v. d. Hurk', 9.00 Lezing Dr. S. O. Los; 9.30 Svmphonio orkest ol.v. P. v. d. Hurk (Om 10.00 Vaz Dias); 10.30 11.30 Gramofoonmuziek. DBOIT'WICH f1500 M.). 10.3510.50 Morgenwijding; 11.20 Orgelspel R. New; 11.50 Voor de scholen; 12.10 Het Trocadero Cinema orkest o.l.v. A. v. Dam; 12.50 Dansorkest o.l.v. Hall; 1.35 .1. Hock's Kamerorkest m.m.v. W. Heard (fluit) 2.20 Voor de scholen; 3.35 Schotsch Studio-orkest; 4.35 E. Colombo's orkest; 5.35 Yascha Krein en zijn orkest; 6.20 Berichten; 6.50 en 7.10 Lezing; 7.35 Han- del-concert; 7.50 De „Air-Do-Wells" in hun reper toire; 8.50 Causerie; 9.05 „I've got to have Music", gevarieerd concert; 9.35 Tom Costello in zijn reper toire; 9.50 Berichten; 10.20 Ph. Thornton: Song and Dance; 10.40 Orkest o.l.v. E. Newman; 11.35—12.20 Harry Roy's Band. RADIO-PARIS (1648 M.) 7.20 en 8.20 Gram.pl.; 12.50 Goldv-orkest; 8.20 „Tra- galdabas", spel van Vaquierie; 10.50 Dansmuziek. Sir Edwin had slechts een doel: hij wilde de een of andere speelbank laten springen. Hij wilde het Grieksche syndicaat te Deauville en den Braziliaan- schen „toovenaar" van Nice ruineeren. Men alarmeerde letterlijk de geslepenste lieden der speelzalen in verband met zijn verschijnen. Men liet hem liet hem nauwelijks tijd om adem te halen. Niet de geringste winst mocht hij behalen. Men wist, dat hij de kaarten niet meer uit dë hand kon leggen. „Vandaag laat ik de bank springen", zeide hij doodernstig, wanneer hij met veel geld kwam aan zetten. Men glimlachte beleefd en wist, dat hoog stens het tegenovergestelde het geval zou zijn... Op een ochtend kwam een piccolo van het hotel terug van de bank: de cheque werd niet gehono reerd. Er was geen dekking meer aanwezig. Sir Edwin John raasde, verloor voor het eerst zijn kalmte. Men stuurde hem een uittreksel van zijn rekening. Toen zag hij, dat hij in twee seizoenen zijn kapitaal er door gebracht had. Deze niet-gehonoreerde cheque veroorzaakte hem geen grijze haren, maar ergerde hem alleen, omdat hij nu nog eenige kleine verplichtingen moest na komen. Hij liet het laatste stuk land, dat hij van zijn moeder in Engeland geërfd had, verkoopen en be taalde zijn schulden. Sir John was altijd zeer correct in dergelijke dingen. Een der speelzalen schonk hem een scheepsbiljct eersteklas naar Indië. Dat was zijn eenige wensch geweest. Op zekeren dag was hij weer te Agra. Slechts zijn koffers bezat hij en zijn haat voor Europa. Hier was hij zijn geluk begonnen en in Europa had zijn noodlot een einde aan alles gemaakt. En nu hij weer in Indië was en de prachtige omgeving aanschouwde, begreep hij niet dat hij dit alles had kunnen opofferen voor die roes in Europa. Twee maharadja's boden hem gastvrijheid aan tot het eind van zijn leven. Op vroolijke avonden ver telde hij hen dan steeds weer hoe hij de bank van Deauvills, bijna had laten springen. Slechts die eene kaart nog. Een keer had hij een millioen francs op twee kaarten gezet. Toen hij voelde, dat zijn einde naderde verzocht hij begraven te worden in de nabijheid van het graf van den Groot Mogol Akbar. Die was hem altijd zoo sympathiek geweest... Nu rust hij werkelijk in de schaduw van de rood witte grafsteen van den grooten Akbar. De stoutmoedigste speler van onzen tijd is over leden^» Stoornis bij het scheren. De barbier door een kogel getroffen» In een barbierswinkel te Montreal (Canada), heefi zich dezer dagen een merkwaardig ongeval voorge daan. Terwijl een klant werd geschoren, was in de kamer boven den winkel iemand bezig met heü schoonmaken van een revolver, waarvan een den kamers was geladen, hetgeen hem niet bekend was* De lading ontbrandde; de kogel sloeg door den vloer, ging rakelings langs den klant en trof den barbier in het hoofd. De man moest naar het ziekenhuis wor* den gebracht, terwijl de klant, toen hij van deuj schrik bekomen was, zichzelf verder moest scheren, daar er geen bediende in de zaak meer aanwezig was. DE VERMISTE VLIEGER GOLQEBEF NOG NIET TERECHT. Leningrad: Alle nasporingen naar den ver* misten Russischen vlieger Goloebef zijn zonder resul taat gebleven. De regecring heeft gelast dat de ze$ vliegtuigen, die aan het opsporingswerk deelnemen, wegens het noodweer het zoeken moeten staken. Een speciaal ski-commando zal thans 't opsporingswerk,' voortzetten. In militaire luchtvaartkringen gelooft men dafi Goloebef en de vier andere inzittenden ergens eei* noodlanding hebben moeten maken en thans trachten! te voet een dorp of nederzetting te bereiken. 1 1 i KALUNDBORG (1261 M.) 11.201.20 Strijkorkest o.l.v. H. Andersen; 2.204.20 M. Hansen's orkest; 7.30 Pianorecital; 7.50 Hoor spel; 9.35 Zang en piano; 10.2011.50 Dansmuziek* f KEULEN (456 M.) 5.20, 6.35 en 10.15 Gram.pl.; 11.20 Concert uit Bres* lau o.l.v. Topitz; 12.35 Omroepkwintet; 1.35 Voor dracht; 3.20 Concert uit Berlijn o.l.v. Willv Steinerf 5.05 Piano en 2 violen; 6.20 Omroepkleinorkest o.l.v. Leo Evsoldt; 7.35 Rijkszending: „Zum Rhein, zum' Deutschen Rhein" o.l.v. Fricke; 8.20 Zie Deutsch- landscnder; 10.2011.20 Straussconcert o.l.v. Rein-c hold Krug. ij ROME (421 M.)', 8.05 Concert m.m.v. orkest, vocaal kwartet en orgek BRUSSEL (322 en 484 M.V 322 M.: 12.20 L. Langlols' orkest; 1.30—2.20 Dito; 5.20 Symphonieconcert; 6.20 Zang; 6.35 Salon-orkest o.L v. Douliez; 7.35 Dito; S.20 Omroeporkest o.l.v. André;' 9.05 Hoorspel; 9.35 Vervolg concert; 10.30—11.20 Dansmuziek. 484 M.: 12.20 Gram.pl.; 12.40 Zang; 12.50 Salon-orkest o.l.v. Douliez; 1.30 Dito; 1.50 Zang; 2.002.20 Gram.pl.; 5.20 Accordeonmuziek; 5.50 Kwap tetconcert; 6.35 Gram.pl.; 6.50 Pianorecital; 7.35 Ka mermuziek; 8.20 Schubert-concert; 9.35 Vervolg concert; 10.30 Gram.pl.; 10.4511.20 Aecordeonmu- DEUTSCHLANDSENDER (1571 M.) i 7.35 Zie Keulen; 8.20 Militair concert o.l.v. H. Krü- ger-Burkhardt.; 9.20 en 10.05 Berichten; 10.20—11.20 Concert (Zie Keulen). ZATERDAG 16 FEBRUARL HILVERSUM (1875 M.)7 V.A.R.A.-uitzending. 8.00 Gram.pl.; 10.00 Morgen wijding V.P.R.O.; 10,15 Voor Arbeiders in de Con tinubedrijven: Trio Guaroni o.l.v. L. Cohen, VARA- tooneel o.l.v. W. v. Cappellen; 12.00—2.00 „Rigoletto", Vcrdi (Op gr.pl.) 2.15 Filmpraatje M. Sluyser; 2.30 Gram.pl.; 3.00 Astrologische lezing door L. KnegtJ 3.20 Gram.pl.; 3.30 Rotterdamsch Philh. Orkest o.l.v* E. Flipse, m.m.v. Kon. Mannenzangvereen. Schiej damsch Mannenkoor „Orpheus" o.l.v. E, Flipse, or gel, hobo en viola; 4.30 Zenderwiss.; 4.45 Vervolg orkestconcert; 5.30 Zang door Albert de Booy; 5.40 Literaire lezing door A. M. de .Tong: 6.00 Amsterd. Salonorkest o.l.v. D. Kiekens: 6.30 Esperanto-uitzcn- ding; 6.50 Vervolg orkestconcert: 7.10 A. .T. Meve- rink: Het redden van drenkelingen uit auto's: 7.30 Vervolg orkestconcert: 8.00 Herhaling S.O.S.-be- richten; 8.03 Gram.pl.: 8.30 ..De diva", spel van F. v. Duin. m.m.v. het VARA-tooneel o.l.v. W. v. Cappel len; 9.00 „The Four Serenaders": 9.10 VARA-Variaf 9.15 „The Four Serenaders"; 9.30 Vaz Dias; 9.40 Gram.pl.; 10.40 Concert uit Droitwich (gr.pl.); 11.00 „Madama Butterflv", opera van Puccini (gr.pl.) ft 11.50-^12.00 Gram.pl. HUIZEN (301 M.) K.R.O.-programma. 8.00—9.15 en 10.00 Gram.pl.; 11.3012.00 Godsd. halfuur; 12.15 Orkestconcert en gram.pl.; 2.00 Voor de jeugd; 2.30 Causerie; 3.00—4.00 Voor de kinderen; 4.15 Schlagermuziek; 5.00 Gram, pl.; 5.15 Orkestconcert en gram.pl.; 6.20 Lezing; 6.45 —7.00 Gramofoonmuziek; 7.15 Lezing; 7.35 Schlager muziek; 8.00 Vaz Dias; daarna Schlagermuziek; 8.35 Gram.pl.; 8.40 Voordracht; 8.55 Gram.pl.; 9.00 Radio- tooneel en declamatie; daarna gram.pl.; li.05 Vaz Dias; 11.10—12.00 Gram.pl. DROITWICH (1500 M.) 10.35—10.50 Morgenwijding; 11.20 Gram.pl.; 12.05 B. B.C.-Northern-Orkest o.l.v. T. H. Morrison, m,m.v. H. M. Hall (tenor); 1.20 Commodore Grand Orkest o.l.v. Davidson; 2.20 Bel laster Omroeporkest o.l.v. E. G. Rrown, m.m.v. G. Beggs (bariton); 3.20 Orgelspel D. Thorne; 3.50 „Hudry Gurdy", gevar. programma; 4.50 Gram.pl.; 5.05 „Five hours back", relais uit Ameri ka; 5.35 Ambrose en zijn Band; 6.20 Berichten; 6.50 Sportpraatje; 7.05 Welsch intermezzo; 7.20 Inter views; 7,50 Marschmuziek o.l.v. B. W. O'DonnellJ 8.20 Uitzending voor de British Industries Fair 1935; 8.50 Variété-programma; 9.50 Berichten; 10.20 B.B. C.-Theater-orkest otl.v. S. Robinson; 11.20—12.20 Dansorkest o.l.v. Henry Hall m.m.v. solisten RADIO-PARIS (1648 M.) 7.20 en 8.20 Gram.pl.; 12.20 Symphonieconcert o.l.v. Labis; 8.20 I. „La chanson de Fortunio", operette van Offenbach; II. „Le tiers porteur", operette van Tcrrasse; 10.50 Dansmuziek. KALUNDBORG (1261 M.) 11.201.20 Concert uit rest. „Ritz"; 2.50—4.50 Om roeporkest o.l.v. Gröndahl; 7.20 1ste acte van „Car- men", opera van Bi zet; 8.15 Gevar. programma; 10.35 11.35 Dansmuziek. KEULEN (456 M 5.20 Gram.pl.; 6.35 Orkestconcert o.l.v. E. Pater; 11.20 Uit Stuttgart: Ilja Livschakoff en zijn orkest; 1.35 Gram.pl.; 2.20 Muzikale causerie met gram.pl.; 3.20 Vroolijk programma, m.m.v. blaasorkest, mannen koor, Schrammelensemblc en solisten; 6.20 Viool en piano; 7.30 Carnavalsprogramma; 9.5512.20 Dans muziek. ij ROME (421 M.) 8.05 „Norma", opera van Bellinï. BRUSSEL (322 en 484 M.T 322 M.: 12.20 Gram.pl.; 12.50 Omroeporkest o.l.v. Gasón; 1.502.20 Grani.pl.; 6.35 Dito; 8,20 Salon- orkest ol.v. Walpot; 10.30 Gram.pl.; 10.50—12.20 Max Alexys' orkest. 484 M.: 12.20 Gram.pl.; 12.50 Salonorkest o.l.v. Walpot; 1.502.20 Gram.pl.; 5.20 Pianorectal: 6.20 Gram.pl.; 6.50 Zang; 7.20 Gram.pl.; 8.20 Dito; 8.35 Vocaal trioconcert; 9.05 Hoorspel; 9.25 Dito; 10.30 Gram.pl.; 10.50—12.20 Max Alexys' orkest DEUTSCHLANDSENDER (1571 M.) 7.30 Zie Keulen; 9.20 en 10.05 Berichten; 10.20—11.20 Dansmuziek uit Frankfort

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 6