De ramp van bet luchtschip Jacon"
De beurtschippers bijeen.
De Meteoor van
de groene tafel.
Radioprogramma
Diepe indruk in de Vcreenigde Staten.
De ramp van het Amerikaansche marinelucht
schip, „Macon" is te Washington pas Dinsdagavond
laat hekend geworden. Ook gistermorgen vroeg ont
braken nog tal van nauwkeurige bijzonderheden.
Het bericht heeft in geheel Amerika diepen in
druk gemaakt. Het gebouw van het marinedeparte-
ment te Washington bleef den geheelen nacht hel
verlicht. Ook president Roosevelt heeft zich niet ter
ruste begeven om voortdurend nauwkeurig van de
ingekomen berichten op de hoogte te blijven.
Ontploffing aan boord vermoedelijke oor
zaak van de ramp.
De radiodienst te San Francisco neemt aan, dat de
ramp aan boord van het luchtschip door een ont
ploffing is veroorzaakt, zooals we reeds in ons num
mer van gister meldden.
Het eerst ontvangen radiobericht luidde: „Wij
hebben een ernstig verlies geleden en het luchtschip
valt. Wij zullen bij het neerkomen op het water het
luchtschip verlaten."
Het radiostation te San Diego ontving het vol
gende radiogram: „Wij zullen het luchtschip verla
ten, zoodra wij ongeveer 30 kilometer van Point Sur,
waarschijnlijk 16 Iv.M. uit de kust, zijn neergeko
men."
Een volgend radiogram bevatte slechts het woord
„Wachten".
Ooggetuigen melden uit Santa Barbara en Santa
Monica, dat het luchtschip door den storm ongeveer
12 K.M. naar het Zuiden was afgedreven. De vuur
torenwachter van Point Sur deelde mede, dat hij hot
luchtschip niet kon zien, aangezien het boven een
wolkenbank voer.
Zoodra de eerste noodberichten bekend werden be
vestigde het Marinedepartement te Washington, dat
het luchtschip zich in moeilijkheden bevond. Een van
den marinecommandant te San Francisco ontvan
gen bericht luidde: „De „Macon" heeft ter hoogte van
Point Sur en ernstig verlies geleden en meldt dat
men voornemens is het luchtschip te verlaten en
op te geven. Een kruiser biedt bijstand."
Hoe de opvarenden gered werden.
San Francisco. Dank zij het feit, dat zich een
groot aantal Amerikaansche oorlogsschepen in de
buurt van Point Sur bevonden, konden alle opva
renden van de „Macon" spoedig gered worden. Toen
de noodsignalen van het luchtschip ontvangen wa
ren, werden de oorlogsschepen terstond gewaar
schuwd, die onmiddellijk op zoek gingen. Andere
schepen hadden reeds waargenomen hoe het lucht
schip met den storm te kampen had en hoe het eens
snel tot boven het zee-oppervlak daalde, om daarna
weer te stijgen en achter do wolken te verdwijnen.
De kruiser „Pennsylvania" bevond zich slechts
op 4 zeemijl afstand toen het plotseling een raket
waarnam, die door de „Macon" was afgeschoten. Het
schip was toen spoedig ter plaatse en kon de be
manning van het luchtschip uit een aantal redding-
booten aan boord nemen.
Toen de „Macon" het water raakte had de beman
ning van het luchtschip zich in zeven verschillende
reddingbooten begeven. De zee was slecht, doch er
stond een sterke deining. Er viel een dichte regen en
er hing een lichte nevel, zoodat de „Pennsylvania*',
die met sterke schijnwerpers zocht, de omtrekken
van het luchtschip pas kon waarnemen toen zij vrij
dicht genaderd was, hoewel de bemanning van het
luchtschip verscheidene calciumvlammen had ont
stoken. Inmiddels waren ook de kruiser „Richmond"
het slagschip „Memphis" en de torpedojager „Con-
cord" ter plaatse aangekomen en namen' leden der
lnchtschipbemanning aan boord. De commandant
van het luchtschip, Commander Wiley, een ander of
ficier en negen man werden aan boord van de „Con-
cord" opgenomen. De opperbevelhebber der Ameri
kaansche vloot admiraal Joseph Reeves, deelde het
Marinedepartement te Washington mede, dat hij het
zoeken naar overlevenden zou voortzetten. Inmiddels
bleek echter de geheele bemanning gered.
„Macon" ondergaat zelfde lot als zuster
schip „Akron".
San Francisco, 13 Febr. Het luchtschip
„Macon" is het grootste luchtschip ter wereld en was
een zusterschip van de „Akron", dat in 1933 veronge
lukte. De „Macon" maakte zijn eerste vlucht op 21
April 1933, eenige maanden voor de ramp van de
„Akron". De commandant van het thans vergane
luchtschip, Lieutenant-Commander Wiley, overleeft
thans zijn derde luchtschipramp, want hij maakte
niet alleen de ramp van de „Akron" mee, maar ook
die van het Amerikaansche luchtschip „Shenan-
doah".
De „Macon" had een lengte van 235 meter en was
Herdenkingsdag voor Abraham Lincoln.
Veteraan als gast van president Roosevelt
Washington: In vele deelen van de Ver-
eenigde Staten is de geboortedag van wijlen president
Abraham Lincoln herdacht. Op het Witte Huis ont
ving president Roosevelt den eenigen nog in leven
zijnden veteraan, die met Lincoln heeft meegestreden
en doodenwacht heeft gehouden bij het opgebaarde
stoffelijk overschot van den president te Philadel-
phia, nadat Lincoln door moordenaarshanden was
gevallen, den 93-jarigen William Gilbert uit York
in Pennsylvanie. De grijsaard had voor deze gelegen
heid zijn blauwe uniform aangetrokken, dat hij inder
tijd onder Lincoln had gedragen Roosevelt toonde
zijn bezoeker o.a. de Lincolnkamer in het Witte Huis,
waar nog altijd het groote bed staat waarin Lincoln
heeft geslapen. Gilbert bekeek het bed aandachtig en
zei toen: „Het is een bed voor een groot man". Hij
vertelde Roosevelt vele anecdotische verhalen uit de
dagen, die hij in de onmiddellijke nabijheid van
Lincoln had doorgebracht en van het bezoek van
Lincoln aan de slagvelden in Virginia.
Noord-Carolina eert Abraham Lincoln.
Uit Ralings in Noord-Carolina wordt gemeld, dat
voor de eerste maal in de geschiedenis de wetgevende
vergadering van Noord-Carolina haar hulde heeft
uitgesproken voor de nagedachtenis van Abraham
Lincoln, die „de Unie heeft weten te bewaren". Ook
de Senaat van Noord-Carolina nam een resolutie van
gelijke strekking aan.
Noord-Carolina, dat tijdens den Amerikaanschen
burgeroorlog met de Zuidelijke Staten meevocht en
tot do Geconfedereerden behoorde, had zich tot nog
toe altijd aan elke hulde aan de nagedachtenis van
Lincoln onthouden.
gevuld met onbrandbaar heliumgas. Het luchtschip
had een actieradius van 9500 K.M. Het was thans op
den terugweg van manoeuvres, waaraan het in sa
menwerking met de Amerikaansche vloot had deel
genomen.
Nog twee leden der bemanning vermist.
Volgens de laatste officieele mededeeling van gis
termiddag bedroeg het totaal aantal opvarenden van
het luchtschip 83 man. Hiervan zijn 81 aan boord
genomen van de oorlogsschepen „Richmond", „Con
cord" en „Cincinnati". Omtrent het lot der beide ver
misten is niets bekend. Een hunner is klaarblijkelijk
de radio-telegrafist van de „Macon". Van de geredden
is niemand ei'nstig gewond.
Omtrent de oorzaak van de ramp tast men nog
in het duister.
Volgens een radiogram van commandant Wiley
volgde de daling nadat het achterschip ernstig be
schadigd was. De bemanning had echter tijd gehad
om reddinggordels aan te doen en de gummi-red
dingbooten gereed te maken.
POGINGEN OM TE KOMEN TOT VERBETERING
IN DE ALGEHEELE ONTREDDERING
VAN HET VERVOER.
Men schrijft ons het volgende uit Alkmaar:
De Beurtschippersvereeniging „Het Noorden" hield
dezer dagen haar eerste ledenvergadering in 1935.
Uit het bezoek viel reeds af te leiden, dat belang
rijke punten ter sprake zouden komen, en de voor
zitter de heer Kaan heeft in zijn openingswoord er
nog eens de nadruk op gelegd, dat vooral ook de
beurtvaart moeilijke tijden doormaakt. Hij wil ech
ter wijzen op het succes dat de 8 October optocht
heeft gehad voor de vereeniging en voor het doel
dat zij voorstaat. Zoo Juist is daarbij naar voren
gekomen, dat handel en industrie de beurtvaart,
waardoor zij jarenlang zoo goed zijn bediend, ook
nu nog in geenen deele kunnen missen. Als bewijs
haalde de voorzitter hiervoor nog aan een verklaring
voorkomende in het blad „Succes" van een der groo
te Zaansche fabrikanten, die de beurtvaart voor zijn
vervoer prefereerde boven elk ander vervoer.
Spr. hoopte dat ook anderen hiervan zullen over
tuigd zijn.
Na lezing der notulen wordt daarna door den
secretaris voorlezing gedaan van een reeks van
brieven, welke met instemming worden aangehoord.
Met leedwezen werd daarbij geconstateerd, dat
een vervoer, dat steeds en met zorgvuldigheid
door de beurtvaart is behandeld, n.1. het vervoer
voor het Bestelhuis van den Boekhandel te Amster
dam, is overgegaan naai de spoorwegen.
Mededeelingen werden voorts gedaan omtrent de
oprichting van de Vereeniging voor IJsbest rij ding
en de plannen dezer vereeniging, waarbij ook ge
memoreerd wordt, dat na oprichting dezer vereeni
ging op andere plaatsen soortgelijke vereenigingen
zijn ontstaan.
Een belangrijk punt van bespreking was ook het
tarwe-ver voer. welk punt door den voorzitter wordt
ingeleid. Hierbij komt naar voren de verandering,
ontstaan door de maatregelen van de Regeering op
dit punt, en wordt gewezen op de groote medewer
king. ondervonden van de Gewestelijke Tarwe-
Organisatie te Den Haag. waardoor nog niet alle
vervoer behoeft over te gaan naar de z.g. „wilde
vaart", die hoewel vroeger de beurtvaart alleen dit
vervoer bewerkstelligde, thans reeds 62 pet. daar
van heeft overgenomen. De kleine schipper, die
vroeger het graan ter markt te Alkmaar bracht, is
nu geheel uitgesloten, en dat terwijl de tarwe-teelt
in Noordholland is toegenomen.
Algemeen is men na uiteenzetting der zaak door
de heeren Kaan en mr. Bosman van gevoelen, dat
alles moet worden gedaan om het vervoer dat men
nog heeft, te behouden en zal elke schipper zich
individueel hiertoe met zijn cliënten in verbinding
dienen te stellen. De vereeniging zal met medewer-
Alle banken bijna laten springen.
In de nabijheid van Sikandra, bij Agra
in Voor-Indië, werd dezer dagen een ze
kere Sir Edwin John met pracht en
praal begraven.
„De meteoor is er", fluisterde de bedrijfsleider van
de speelzaal te Deauville zijn beste baccaratspelers
toe. Zij gingen langzaam en onopvallend naar de
groote tafel.
„Heeft hij weer geld meegebracht?" „Kijk dan
toch!"
Inderdaad, hij zat er weer. Met een rood hoofd,
nerveuze handen, maar met een steenen gelaat.
Hij speelde, hij verloor, hij hield de bank. Hij
speelde verder, won verloor, verloor verloor,
10.000 francs, 50.000 francs, 100.000 francs.
Wanneer het geld naast hem op was, legde hij de
kaarten neer, maakte een hoffelijke buiging en ver
dween. Zoo snelde hij indertijd door de speelzalen
van Deauville, Nice en Parijs. Nu hier dan daar
doemde hij op. Daarom noemde men hem de „me
teoor."
„En wie is dan deze meteoor?" vroeg een detec
tive den bedrijfsleider.
„Wij hebben informatie ingewonnen. Hij heeft van
zijn ouders in Voor-Indië reusachtige katoenplanta
ges en een paar fabrieken geërfd. Ilij heeft deze
vergroot en" verbeterd. Hij heeft er veel geld mee
verdiend.
Het overschot heeft hij in de laatste jaren reeds
naar Europa gebracht. Iemand vertelde mij gisteren
dat nu zijn kapitaal al aan de beurt was. Het schijnt
dat hij zijn bezittingen aan een Indisch consortium
verkocht heeft. Millioenen en millioenen heeft hij
er voor gekregen. Met dat geld is hij nu hier..."
„En hij verliest het". „Misschien, waarschijnlijk
zelfs. Wat kunnen wij anders doen? Wij moeten
hem tegenover onze beste spelers stellen. Hij smijt
met zijn geld, wij moeten met kalmte en overleg
te werk gaan. Bij zulke bedragen is het nu een
keer: hij of wijl"
king van de Tarwe-Organisatie het hare hierin doen.
De heer mr. Bosman brengt dan ter sprake de
algeheele ontreddering van het vervoer en zet uit
een de wijzen, waarop naar zijne meening hierin
verbetering te brengen. Een dezer wijzen is dat de
Regeering brenge een verbod van vervoer van eigen
goederen, waardoor veel vervoer weder voor de
oorspronkelijke vervoer-bedrijven zou vrij komen,
alsmede een opheffing van alle ..gratis vervoer" der
Nederlandsche Spoorwegen. Spreker zal deze pun
ten op een vergadering van den Frieschen Bond van
Stoom- en Motorvaartbelangen te Leeuwarden ook
naar voren brengen en hoopt dat de pers aldaar te-,
genwoordig zal zijn, want ook deze zal onze recht
vaardige wenschen onder de oogen harer lezers
moeten brengen, zooals dit ook voor ander ver
voer gebeurt.
Hierna komt aan de orde: Bespreking van de rech
ten in de beurtvaart, waarhij gewezen wordt op de
hooge lasten, welke door de beurtvaart nog steeds
moeten worden betaald voor het gebruik van de
waterwegen, en van deszelfs oevers, in vergelijking
tot het vrijwel onbelast gebruik door de auto's van
wegen en terreinen in de gemeenten.
Aan het bestuur wordt opgedragen te zien wat
in deze te doen valt.
Met genoegen wordt dan vernomen de mededee
ling gedaan, door den vertegenwoordiger van een
der groote petroleum-maatschappijen, dat hij spe
ciale opdracht had van zijn hoofdkantoor, om wat
eenigszins mogelijk was, per beurtvaart te blijven
vervoeren, waarvoor de voorzitter hem den dank
der vergadering betuigt.
Bij de rondvraag komen nog verschillende punten
ter sprake, die discussie uitlokken, waarna de voor
zitter de vergadering sluit, met den wensch dat de
besprekingen voor de toekomst vruchtdragend mo
gen zijn, en met de opwekking aan alle leden om
eendrachtig samen te werken, en propaganda te
maken voor de beurtvaart, die niet gemist kan wor
den als schakel van vervoer.
VRIJDAG 15 FEBRUARL
HILVERSUM (1875 M.)
8.00 VARA., 12.00 AVRO., 4.00 VARA., 8.00 V.P.R.O.,
11.00—12.00 VARA. 8.00 Gram.pl.; 10.00 Morgen
wijding V.P.R.O.; 10.15 Declamatie F. Nienhuys;
10.35 Drukker's Select Trio; 11.00, Vervolg declama
tie; 11.20 Vervolg trioconcerf, 12.00 Ensemble Rent
meester en Gram.pl.; 2.00 Dansmuziek (gr.pl.); 2.20
Modepraatje Mevr. I. de Leeuw van Rees. Hierna
Gramofoonpl.; 3.00 John v. Brück en zijn orkest uit
Heck's Lunchroom te Arnhem: 4.00 Pauze; 4.05 Knip-
les; 4.50 Gram.pl.; 5.00 Voor de kinderen; 5.30 Am-
sterdamsch Salon-orkest o.l.v. D. Kiekens; 6.00 Gram.
pl.; 6.15 Vervolg concert; 6.45 Gram.pl.; 7.00 Vervolg
concert; 7.30 C. v. d. Lende: De wet op de Arbeids
bemiddeling: 7.50 Gram.pl.; 7.57 Herhaling S.O.S.-
berichten: 8.00 Ds. J. W. v. Nieuwenhuyzen: De
„priesterlijke" functie der ouders; 8.30 Miep Ochse
(zang) en Th. v. d. Pas (piano): 9.00 Dr. J. C. A.
Fetter: Vader- en Moederreligie; 9.30 Vervolg concert
10.00 Vrijz. Godsd. Persbureau en Vaz Dias; 10.15
Mej. Dr. A. C. M. Duinker: André Chamson; 11.00
Jazzmuziek (gr.pl.); 11.30—12.00 Gramofoonmuziek.
HUIZEN (301 M.)
Algemeen programma, verzorgd door de N.C.R.V.
8.00 Schriftlezing en meditatie; 8.159.30 Gram.nl.;
10.30 Morgendienst o.l.v. Ds. S. Ybema; 11.0012.00
Orgelconcert F. Kloek; 12.15 Gram.pl.; 12.30 Ensem
ble v. d. Horst en Grani.pl.; 2.30 Chr. lectuur; 3.00
3.45 Vioolrecital L. v. Wijngaarden m.m.v E. Nolthe-
nius (piano) en gram.pi.; 4.00 Gram.pl.; 5.30 Zang
L. Smitshuysen m.m.v. K. Schadd (piano) en gram.
pl.; 6.30 Causerie A. J. Herwig; 7.00 Ned. Chr. Pers
bureau; 7.15 Gram.pl.; 7.30 Voordracht K. Heeroma;
8.00 Vaz Dias; 8.05 Harmonie-orkest o.l.v. P. v. d.
Hurk', 9.00 Lezing Dr. S. O. Los; 9.30 Svmphonio
orkest ol.v. P. v. d. Hurk (Om 10.00 Vaz Dias); 10.30
11.30 Gramofoonmuziek.
DBOIT'WICH f1500 M.).
10.3510.50 Morgenwijding; 11.20 Orgelspel R. New;
11.50 Voor de scholen; 12.10 Het Trocadero Cinema
orkest o.l.v. A. v. Dam; 12.50 Dansorkest o.l.v. Hall;
1.35 .1. Hock's Kamerorkest m.m.v. W. Heard (fluit)
2.20 Voor de scholen; 3.35 Schotsch Studio-orkest;
4.35 E. Colombo's orkest; 5.35 Yascha Krein en zijn
orkest; 6.20 Berichten; 6.50 en 7.10 Lezing; 7.35 Han-
del-concert; 7.50 De „Air-Do-Wells" in hun reper
toire; 8.50 Causerie; 9.05 „I've got to have Music",
gevarieerd concert; 9.35 Tom Costello in zijn reper
toire; 9.50 Berichten; 10.20 Ph. Thornton: Song and
Dance; 10.40 Orkest o.l.v. E. Newman; 11.35—12.20
Harry Roy's Band.
RADIO-PARIS (1648 M.)
7.20 en 8.20 Gram.pl.; 12.50 Goldv-orkest; 8.20 „Tra-
galdabas", spel van Vaquierie; 10.50 Dansmuziek.
Sir Edwin had slechts een doel: hij wilde de een
of andere speelbank laten springen. Hij wilde het
Grieksche syndicaat te Deauville en den Braziliaan-
schen „toovenaar" van Nice ruineeren.
Men alarmeerde letterlijk de geslepenste lieden
der speelzalen in verband met zijn verschijnen. Men
liet hem liet hem nauwelijks tijd om adem te halen.
Niet de geringste winst mocht hij behalen. Men
wist, dat hij de kaarten niet meer uit dë hand kon
leggen.
„Vandaag laat ik de bank springen", zeide hij
doodernstig, wanneer hij met veel geld kwam aan
zetten. Men glimlachte beleefd en wist, dat hoog
stens het tegenovergestelde het geval zou zijn...
Op een ochtend kwam een piccolo van het hotel
terug van de bank: de cheque werd niet gehono
reerd. Er was geen dekking meer aanwezig.
Sir Edwin John raasde, verloor voor het eerst
zijn kalmte. Men stuurde hem een uittreksel van
zijn rekening. Toen zag hij, dat hij in twee seizoenen
zijn kapitaal er door gebracht had.
Deze niet-gehonoreerde cheque veroorzaakte hem
geen grijze haren, maar ergerde hem alleen, omdat
hij nu nog eenige kleine verplichtingen moest na
komen. Hij liet het laatste stuk land, dat hij van zijn
moeder in Engeland geërfd had, verkoopen en be
taalde zijn schulden. Sir John was altijd zeer correct
in dergelijke dingen.
Een der speelzalen schonk hem een scheepsbiljct
eersteklas naar Indië. Dat was zijn eenige wensch
geweest.
Op zekeren dag was hij weer te Agra. Slechts zijn
koffers bezat hij en zijn haat voor Europa.
Hier was hij zijn geluk begonnen en in Europa
had zijn noodlot een einde aan alles gemaakt. En
nu hij weer in Indië was en de prachtige omgeving
aanschouwde, begreep hij niet dat hij dit alles had
kunnen opofferen voor die roes in Europa.
Twee maharadja's boden hem gastvrijheid aan tot
het eind van zijn leven. Op vroolijke avonden ver
telde hij hen dan steeds weer hoe hij de bank van
Deauvills, bijna had laten springen. Slechts die eene
kaart nog. Een keer had hij een millioen francs op
twee kaarten gezet.
Toen hij voelde, dat zijn einde naderde verzocht
hij begraven te worden in de nabijheid van het graf
van den Groot Mogol Akbar. Die was hem altijd
zoo sympathiek geweest...
Nu rust hij werkelijk in de schaduw van de rood
witte grafsteen van den grooten Akbar.
De stoutmoedigste speler van onzen tijd is over
leden^»
Stoornis bij het scheren.
De barbier door een kogel getroffen»
In een barbierswinkel te Montreal (Canada), heefi
zich dezer dagen een merkwaardig ongeval voorge
daan. Terwijl een klant werd geschoren, was in de
kamer boven den winkel iemand bezig met heü
schoonmaken van een revolver, waarvan een den
kamers was geladen, hetgeen hem niet bekend was*
De lading ontbrandde; de kogel sloeg door den vloer,
ging rakelings langs den klant en trof den barbier
in het hoofd. De man moest naar het ziekenhuis wor*
den gebracht, terwijl de klant, toen hij van deuj
schrik bekomen was, zichzelf verder moest scheren,
daar er geen bediende in de zaak meer aanwezig
was.
DE VERMISTE VLIEGER GOLQEBEF NOG
NIET TERECHT.
Leningrad: Alle nasporingen naar den ver*
misten Russischen vlieger Goloebef zijn zonder resul
taat gebleven. De regecring heeft gelast dat de ze$
vliegtuigen, die aan het opsporingswerk deelnemen,
wegens het noodweer het zoeken moeten staken. Een
speciaal ski-commando zal thans 't opsporingswerk,'
voortzetten.
In militaire luchtvaartkringen gelooft men dafi
Goloebef en de vier andere inzittenden ergens eei*
noodlanding hebben moeten maken en thans trachten!
te voet een dorp of nederzetting te bereiken.
1
1 i
KALUNDBORG (1261 M.)
11.201.20 Strijkorkest o.l.v. H. Andersen; 2.204.20
M. Hansen's orkest; 7.30 Pianorecital; 7.50 Hoor
spel; 9.35 Zang en piano; 10.2011.50 Dansmuziek*
f
KEULEN (456 M.)
5.20, 6.35 en 10.15 Gram.pl.; 11.20 Concert uit Bres*
lau o.l.v. Topitz; 12.35 Omroepkwintet; 1.35 Voor
dracht; 3.20 Concert uit Berlijn o.l.v. Willv Steinerf
5.05 Piano en 2 violen; 6.20 Omroepkleinorkest o.l.v.
Leo Evsoldt; 7.35 Rijkszending: „Zum Rhein, zum'
Deutschen Rhein" o.l.v. Fricke; 8.20 Zie Deutsch-
landscnder; 10.2011.20 Straussconcert o.l.v. Rein-c
hold Krug. ij
ROME (421 M.)',
8.05 Concert m.m.v. orkest, vocaal kwartet en orgek
BRUSSEL (322 en 484 M.V
322 M.: 12.20 L. Langlols' orkest; 1.30—2.20 Dito; 5.20
Symphonieconcert; 6.20 Zang; 6.35 Salon-orkest o.L
v. Douliez; 7.35 Dito; S.20 Omroeporkest o.l.v. André;'
9.05 Hoorspel; 9.35 Vervolg concert; 10.30—11.20
Dansmuziek. 484 M.: 12.20 Gram.pl.; 12.40 Zang;
12.50 Salon-orkest o.l.v. Douliez; 1.30 Dito; 1.50 Zang;
2.002.20 Gram.pl.; 5.20 Accordeonmuziek; 5.50 Kwap
tetconcert; 6.35 Gram.pl.; 6.50 Pianorecital; 7.35 Ka
mermuziek; 8.20 Schubert-concert; 9.35 Vervolg
concert; 10.30 Gram.pl.; 10.4511.20 Aecordeonmu-
DEUTSCHLANDSENDER (1571 M.)
i
7.35 Zie Keulen; 8.20 Militair concert o.l.v. H. Krü-
ger-Burkhardt.; 9.20 en 10.05 Berichten; 10.20—11.20
Concert (Zie Keulen).
ZATERDAG 16 FEBRUARL
HILVERSUM (1875 M.)7
V.A.R.A.-uitzending. 8.00 Gram.pl.; 10.00 Morgen
wijding V.P.R.O.; 10,15 Voor Arbeiders in de Con
tinubedrijven: Trio Guaroni o.l.v. L. Cohen, VARA-
tooneel o.l.v. W. v. Cappellen; 12.00—2.00 „Rigoletto",
Vcrdi (Op gr.pl.) 2.15 Filmpraatje M. Sluyser; 2.30
Gram.pl.; 3.00 Astrologische lezing door L. KnegtJ
3.20 Gram.pl.; 3.30 Rotterdamsch Philh. Orkest o.l.v*
E. Flipse, m.m.v. Kon. Mannenzangvereen. Schiej
damsch Mannenkoor „Orpheus" o.l.v. E, Flipse, or
gel, hobo en viola; 4.30 Zenderwiss.; 4.45 Vervolg
orkestconcert; 5.30 Zang door Albert de Booy; 5.40
Literaire lezing door A. M. de .Tong: 6.00 Amsterd.
Salonorkest o.l.v. D. Kiekens: 6.30 Esperanto-uitzcn-
ding; 6.50 Vervolg orkestconcert: 7.10 A. .T. Meve-
rink: Het redden van drenkelingen uit auto's: 7.30
Vervolg orkestconcert: 8.00 Herhaling S.O.S.-be-
richten; 8.03 Gram.pl.: 8.30 ..De diva", spel van F. v.
Duin. m.m.v. het VARA-tooneel o.l.v. W. v. Cappel
len; 9.00 „The Four Serenaders": 9.10 VARA-Variaf
9.15 „The Four Serenaders"; 9.30 Vaz Dias; 9.40
Gram.pl.; 10.40 Concert uit Droitwich (gr.pl.); 11.00
„Madama Butterflv", opera van Puccini (gr.pl.) ft
11.50-^12.00 Gram.pl.
HUIZEN (301 M.)
K.R.O.-programma. 8.00—9.15 en 10.00 Gram.pl.;
11.3012.00 Godsd. halfuur; 12.15 Orkestconcert en
gram.pl.; 2.00 Voor de jeugd; 2.30 Causerie; 3.00—4.00
Voor de kinderen; 4.15 Schlagermuziek; 5.00 Gram,
pl.; 5.15 Orkestconcert en gram.pl.; 6.20 Lezing; 6.45
—7.00 Gramofoonmuziek; 7.15 Lezing; 7.35 Schlager
muziek; 8.00 Vaz Dias; daarna Schlagermuziek; 8.35
Gram.pl.; 8.40 Voordracht; 8.55 Gram.pl.; 9.00 Radio-
tooneel en declamatie; daarna gram.pl.; li.05 Vaz
Dias; 11.10—12.00 Gram.pl.
DROITWICH (1500 M.)
10.35—10.50 Morgenwijding; 11.20 Gram.pl.; 12.05 B.
B.C.-Northern-Orkest o.l.v. T. H. Morrison, m,m.v. H.
M. Hall (tenor); 1.20 Commodore Grand Orkest o.l.v.
Davidson; 2.20 Bel laster Omroeporkest o.l.v. E. G.
Rrown, m.m.v. G. Beggs (bariton); 3.20 Orgelspel D.
Thorne; 3.50 „Hudry Gurdy", gevar. programma; 4.50
Gram.pl.; 5.05 „Five hours back", relais uit Ameri
ka; 5.35 Ambrose en zijn Band; 6.20 Berichten; 6.50
Sportpraatje; 7.05 Welsch intermezzo; 7.20 Inter
views; 7,50 Marschmuziek o.l.v. B. W. O'DonnellJ
8.20 Uitzending voor de British Industries Fair 1935;
8.50 Variété-programma; 9.50 Berichten; 10.20 B.B.
C.-Theater-orkest otl.v. S. Robinson; 11.20—12.20
Dansorkest o.l.v. Henry Hall m.m.v. solisten
RADIO-PARIS (1648 M.)
7.20 en 8.20 Gram.pl.; 12.20 Symphonieconcert o.l.v.
Labis; 8.20 I. „La chanson de Fortunio", operette
van Offenbach; II. „Le tiers porteur", operette van
Tcrrasse; 10.50 Dansmuziek.
KALUNDBORG (1261 M.)
11.201.20 Concert uit rest. „Ritz"; 2.50—4.50 Om
roeporkest o.l.v. Gröndahl; 7.20 1ste acte van „Car-
men", opera van Bi zet; 8.15 Gevar. programma; 10.35
11.35 Dansmuziek.
KEULEN (456 M
5.20 Gram.pl.; 6.35 Orkestconcert o.l.v. E. Pater; 11.20
Uit Stuttgart: Ilja Livschakoff en zijn orkest; 1.35
Gram.pl.; 2.20 Muzikale causerie met gram.pl.; 3.20
Vroolijk programma, m.m.v. blaasorkest, mannen
koor, Schrammelensemblc en solisten; 6.20 Viool en
piano; 7.30 Carnavalsprogramma; 9.5512.20 Dans
muziek. ij
ROME (421 M.)
8.05 „Norma", opera van Bellinï.
BRUSSEL (322 en 484 M.T
322 M.: 12.20 Gram.pl.; 12.50 Omroeporkest o.l.v.
Gasón; 1.502.20 Grani.pl.; 6.35 Dito; 8,20 Salon-
orkest ol.v. Walpot; 10.30 Gram.pl.; 10.50—12.20
Max Alexys' orkest. 484 M.: 12.20 Gram.pl.; 12.50
Salonorkest o.l.v. Walpot; 1.502.20 Gram.pl.; 5.20
Pianorectal: 6.20 Gram.pl.; 6.50 Zang; 7.20 Gram.pl.;
8.20 Dito; 8.35 Vocaal trioconcert; 9.05 Hoorspel;
9.25 Dito; 10.30 Gram.pl.; 10.50—12.20 Max Alexys'
orkest
DEUTSCHLANDSENDER (1571 M.)
7.30 Zie Keulen; 9.20 en 10.05 Berichten; 10.20—11.20
Dansmuziek uit Frankfort