Het Duitsche antwoord
overhandigd
Het antwoord van
Berlijn.
KIJKEn is KPOPEn bj ClOËek
Buitenland
Berlijn tracht een wig te drijven tusschen
Londen en Parijs.
Acht dooden bij een
vliegongeluk
Gevaarlijke proefneming.
Op de Londensche voorstellen.
HAUPTMANN'S MOEDER NAAR
AMERIKA?
MODIRKE FOTO's EN VERGROOTIHGEN
Fotojr. Atelier ARPAD MOLDOVAH - Nieuwe Niedorp
Begrooting Buitenlandsche Zaken
aanvaard.
DE FISCUS WIL
SOEPEL ZIJN.
De drnk der belastingen.
Zaterdag 16 Februari 1935.
78ste Jaargang. No. 9660
SCHAGERs COURANT.
Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. Bij inzending tot Uitgave der N.V. V.h. P. Trapman Co., Schagen. Prijs per 3 maanden 11.80. Losse nummers 6 cent ADVERTEN-
•s morgens 8 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk in het 90 PAGINA'S ™N 6 reBe'S '°-85' 'eder6 rCSe' me"
i inbegrepen. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend.
eerstuitkomend nummer geplaatst.
Engeland beheerscht de situatie.
Frankrijk en Engeland hadden, gedreven door hun
wantrouwen tegenover Duitschland en misschien
ook wel om de vrede te bevorderen een bijzonder
goed schema opgesteld, langs welks lijnen zij zich
voorstelden, dat een overeenkomst met Duitschland
was te bereiken.
Allereerst zou de vrees van het Britsche eilanden
volk voor een vliegaanval worden opgeheven door
de luchtovereenkomst tusschen Frankrijk, Duitsch
land, Engeland en Italië, terwijl aan Frankrijks
vrees voor een militaire bedreiging te land een eind
zou worden gemaakt door de onderteekening door
genoemde landen van het Donaupact en het Oost
Locarnopact en eindelijk zou de terugkeer van
Duitschland naar den Volkenbond de kroon op het
heveiligingswerk zetten.
Bij de beoordceling van de komende onderhande
lingen moet men clan ook steeds goed voor oogen
houden, dit deze vier verlangens een ondeelbaar ge
heel uitmaken en dat noch Frankrijk, noch Enge
land ze uit hun verband kunnen laten rukken, zon
der aan het grondbeginsel, n.1. beveiliging tegen aan
vallen uit de lucht en te land, te tornen.
Diplomatie is nu eenmaal een zeer inferieur soort
paardenhandel, waarbij ieder zooveel mogelijk voor
deden tracht binnen te halen en het was dan ook
te verwachten, dat Berlijn er alles op zou zetten om
een wig te drijven tusschen Parijs en Londen.
Men vindt in dit nummer het volledige Duitsche
antwoord op het Britsch-Fransche communiqué af
gedrukt en wat wel het eerst opvalt is het enthou
siasme, waarmede de voorstellen over het luchtpact
worden begroet.
„De Duitsche regeering juicht het voorstel toe",
„zij is principieel bereid haar luchtstrijdkrachten te
gebruiken als afschrikwekkend middel tegen ver
storingen van den vrede", kortom zij aanvaardt, let
wel, als vrije souvereine staat zeer gaarne de bevei
liging uit de lucht.
Lezen we het document verder door en zoeken wij
naar de andere drie, hierboven uiteengezette punten
van beveiliging danvinden we niets anders dan
een bereidverklaring tot onderhandelen en een
snauw in de richting van Parijs. De Wilhelmstrasse
heeft nl. niet kunnen nalaten Frankrijk nog eens
te beschuldigen van schending van het vredesver
drag van Versailles, omdat dit land niet is overge
gaan tot de voorgeschreven ontwapening.
De bedoeling van het Duitsche antwoord is dan
ook wel zeer duidelijk en wordt nog geaccentueerd
door de uitnoodiging aan de Britsche regeering om
afzonderlijk met Berlijn te komen praten.
Men wil in Berlijn blijkbaar Engeland inzake de
beveiliging in de lucht het volle pond geven en daar
door de to'ch al geringe animo van Londen om zich
met de moeilijkheden van het vasteland in te laten,
zooveel mogelijk verzwakken.
De duidelijke bedoeling, van het Duitsche ant
woord is dan ook onmiddellijk in Parijs begrepen
en er steekt daar een stom van verontwaardiging op
over deze duidelijke poging van Hitier om een wig
te drijven tusschen Engeland en Frankrijk.
Er is natuurlijk nog geen officieel antwoord, maar
uit de persberichten valt reeds nu op te maken, dat
Frankrijk zich met hand en tand zal verzetten tegen
het opgeven van het beginsel van gelijktijdigheid,
dat in het accoord van Londen is neergelegd.
Op dit punt is Frankrijk nimmer zeker van Lon
den. Men moet niet vergeten dat Engeland slechts
noodgedwongen en onder den indruk van het lucht-
gevaar, zich bereid verklaard heeft aan het stelsel
van pacten deel te nemen, dat zoo kunstig door de
Fransche diplomatie is samengesteld als afweer te
gen Duitschland
Hot verluidt reeds dat men in officieele kringen
te Londen zou hebben verklaard, dat de Fransche po
litiek met alle pacten die deze omvat, nogal moei
lijkheden oplevert voor de komende onderhandelin
gen en dat men daar dus zou neigen naar het Duit
sche standpunt om de verschillende kwesties punt
voor punt te behandelen.
En dan natuurlijk te beginnen met het luchtpact!
Wij voor ons geloovcn echter niet, dat Engeland
Frankrijk in den steek zal laten. Wij heibben daar
voor teveel vertrouwen in de loyaliteit van Dow-
ningstreet.
Dat Parijs ietwat zenuwachtig wordt is echter
best te begrijpen.
Londen is sterk in verleiding gebracht en be
heerscht thans geheel alleen de komende gebeurte
nissen.
Het is bijzonder interessant om eens kennis te ne
men van de Duitsche avondbladen, die reeds uitvoe
rige beschouwingen geven over het Duitsche ant
woord. Duidelijk komt daarin naar voren de absolu
te onwil om mede te werken tot de totstandkoming
van het Oost-Locarnopact. Het is duidelijk dat de
nationaal-socialistische regeering niet van plan is
zich in te laten met do buitenlandsche politiek van
Communistisch Rusland.
Hier heeft Laval echter een zeer sterke troef in
handen, doordat tusschen Frankrijk, Rusland, de
landen der Kleine- en van de Balkan-Entente is
overeengekomen, om, desnoods zonder Duitschland,
het Oostelijk pact aan te gaan.
Zou men hiertoe echter werkelijk overgaan, dan
kon dit wel eens het eind bet eekenen van de met
zooveel goeden wil begonnen toenaderingspogingen,
zoodat deze sterke troef toch ook alweder door de
omstandigheden wordt verzwakt.
Als het een spel wordt met het mes op tael, dan
kan deze kaart zeer waardevol blijken, maar stelt
Frankrijk prijs op een vriendschappelijk spelletje,
dan doet het beter zich er niet teveel, op te laten
voorstaan.
Ook aan de Oostenrijksche garantie-protocolten
wijden de Berlijnsche bladen, die natuurlijk dat
kan in Duitschland niet anders de meening van
de regeering weergeven, groote artikelen, die hier
op neerkomen, dat Duitschland de onafhankelijkheid
van Oostenrijk wel wil garandeeren, mits dit niet
beteekent, dat de garandeerende mogendheden zich
mengen in Oostenrijks binnenlandsche politieke aan
gelegenheden.
Het is duidelijk, dat Duitschland er niet in
zal toestemmen de Oostenrijksche onafhan
kelijkheid onder alle omstandigheden te ga
randeeren en dat men zich speciaal niet zal
willen binden voor het geval de meerderheid
van de Oostenrijksche bevolking de samen
voeging met Duitschland zou begeeren.
Het is dan werkelijk tot een motie van wantrou
wen gekomen in het Engelsche parlement.
Wel heeft de regeering met een stemmenverhou
ding van 374 tegen 68 een grandiose overwinning
behaald, maar de debatten en besprekingen bleken
zich zoo uitsluitend te richten tegen den persoon
van MacDonald, dat het meer en meer in discrediet
geraken van deze eens zoo groote arbeidersleider
weer eens te meer tot uitdrukking kwam.
Reeds deze week hadden wij gelegenheid hierop
meer uitvoerig te wijzen en wij stelden toen de vraag
of Lloyd George weer een kans zou krijgen.
Thans loopen reeds geruchten, die melden dat
Baldwin met dezen staatsman zou hebben gesproken,
maar wij meenen toch dat deze berichten met zeer
groote reserve moeten worden geaccepteerd.
Zou Lloyd George werkelijk nog eens tot de macht
komen, dan zou dit tevens de val van Ramsay Mav-
Donald beteekenen, daar het niet is aan te nemen,
dat deze twee menschen in één kabinet samenwer
ken. Daarvoor staan zij te ver van elkaar.
Engelsch marinevliegtuig brandend bij Mes-
sina neergestort. Alle acht inzitten
den omgekomen.
Reuter seint d.d. 15 Februari uit Mes-
sina:
Een Engelsch watervliegtuig, dat zich van
Napels op weg bevond naar de vliegtuig-
basis Calafrana op Malta, is in den mist bij
de heuvelen in de nabijheid der stad bran
dend neergestort. Het lnchtvaartministerie
te Londen deelde officieel mede, dat zich aan
boord acht personen bevonden, onder wie
twee officieren en een passagier. Al deze in
zittenden zijn gedood.
Het ongeluk geschiedde gistermorgen halt
twaalf en is waarschijnlijk door geen enkelen
ooggetuige waargenomen. Tengevolge van
hevige regens en duisternis zal de hulpactie
morgen worden voortgezet.
Blijkens een bericht van het ministerie van lucht
vaart te Londen is het verongelukte toestel het wa
tervliegtuig K 3595 van het type Singapore III dat
van Napels opweg was naar het marine-vliegkamp
van de luchtmacht te Calafrana op Malta. De be
manning van het toestel bestond uit twee officieren
en zes man en voorts was er een technisch ambte
naar aan boord van de werf van de koninklijke
luchtmacht te Farnborough. Men wist te Londen
nog niet hoe het ongeluk zich had toegedragen,
maar deed zijn best zoo snel mogelijk de noodige
gegevens te verkrijgen.
De Singapore III is een toestel van de fabriek
van Short brothers te Rochester en Bedford, die ook
de bekende verkeersvliegtuigen van de types Scipio
en Scylla bouwt. De Singapore III is een verken
ningsvliegtuig voor uitgebreide zeetrajecten.
Er is een gesloten stuurhut voor dubbele besturing,
daarachter een officierenverblijf met kaartentafel
voor den navigator, dan ruimte voor den chef-machi
nist en den marconist en achterin ruimte voor de
verdere bemanning. Achter de vleugels en bovendien
geheel achterin is plaats voor een machinegeweer.
Het maximum gewicht met volle belasting is ruim
14.000 K.G., de maximum-snelheid op 610 M. hoogte
bedraagt 233 K.M. per uur, de minimum snelheid is
104.5 K.M.
Reuter meldt nader uit Messina, dat de lijken van
alle negen opvarenden van de Iv 3595 zijn gevonden
en gekist zijn.
Ontploffing in een chemisch laboratorium.
Gistermiddag vond to Bussum een explosie plaats,
welke gelukkig nog vrij goed is afgeloopen. De schei
kundige V. was in zijn laboratorium aan de Zwaar-
demakerstraat aan het experimenteeren, toen op een
gegeven moment een ontploffing ontstond, welke te
vens een begin van brand veroorzaakte. Het vuur kon
evenwel door de ijlings toegesnelde bewoners en bu
ren zeer spoedig worden gedoofd.
In het laboratorium was veel schade aangericht,
terwijl de heer V. zelf ernstig aan handen en hoofd
bleek te zijn gewond. Hij moest in dc St. Gerardus-
Majella-stichting worden opgenomen. Zijn toestand
was gisteravond zoo ernstig, dat hij niet tot spreken
in staat was.
Omtrent de oorzaak tast men nog in het duister,
aangezien de scheikundige nog niet kon worden ge
hoord.
De tekst gepubliceerd. - Afzonderlijke uit
noodiging aan Engeland met betrek
king tot luchtconventie.
BERLIJN. Het antwoord op het communiqué
van Londen, dat de Rijksminister van buitenland
sche zaken, von Neurath, den Engelschen ambassa
deur Sir Eric Phipps en den Franschen ambassa
deur Francois Poncet heeft gegeven, luidt als volgt:
De Duitsche regeering stemt met de Britsche en
Fransche regeeringen overeen ten aanzien van den
ernstigen wil om samen te werken tot het verzeke
ren van den vrede, waarvan de handhaving even
zeer in het belang is van de Duitsche veiligheid als
van de veiligheid van andere Europeesche staten.
De Duitsche regeering begroet den geest van vriend
schappelijk vertrouwen, welke de besprekingen tus
schen de regeeringen heeft bewogen; geest, welke
zijn uitdrukking vindt in het communiqué van de
Britsche en Fransche regeeringen.
De Duitsche regeering zal het gansche samenstel-
van Europeesche vraagstukken, dat haar in het
eerste deel van het Londensche communiqué wordt
voorgelegd, aan een diepgaand onderzoek onder
werpen,. Dit onderzoek zal niet alleen geschieden
met den vasten wil tot den vrede, maar ook met de
zorg voor de veiligheid van Duitschland, in verband
met zijn aardrijkskundige bijzonder blootgestelde
ligging in het hart van Europa.
De Duitsche regeering zal in het hijzonder onder
zoeken, door welke middelen in de toekomst het ge
vaar kan worden vermeden voor een wapeningswed
loop, welke zou kunnen ontstaan tengevolge van het
niet uitvoeren van de bij verdrag vastgestelde ont
wapening door de zwaargewapende mogendheden.
Om een persoonlijk verzoek om gratie voor
haar zoon in te dienen.
De 79-jarige moeder van Hauptmann, te Kamenz
in Saksen, deelde gister aan een vertegenwoordiger
der „United Press" mede, dat zij, ondanks haar hoo-
gen ouderdom, den overtocht naar de Vereenigde
Staten wil ondernemen, indien haar de noodige mid
delen ter beschikking worden gesteld.
De oude vrouw is voornemens, om ook persoonlijk
een verzoek om gratie voor haar zoon in te dienen.
Zij heeft namelijk reeds den volgende brief geschre
ven aan den gouverneur van den staat New-Jersey,
waarin zij om gratie vraagt voor haar zoon:
Mijnheer de gouverneur,
Ik ben de moeder van Hauptmann en ik ver
zoek u uit geheel mijn hart het harde vonnis te
gen mijn zoon door het verleenen van gratie te
verzachten. Ik geloof niet aan zijn schuld. Mijn
zoon is niet slecht en ik verzoek u, hem niet zijn
veroordeeling in Duitschland ten laste te leggen.
Deze straf heeft hij gekregen, toen hij jong was
en de tijden bitter waren. Het was in de jaren
onmiddellijk na het einde van den wereldoorlog.
In den oorlog heb ik mijn man en twee zonen
verloren. Thans ben ik zeventig jaren en mijn
hart zou breken, als ik thans den zoon zou ver
liezen, die, na zijn terugkeer naar het vaderland,
den steun van mijn ouden dag beloofde te wor
den. Ik verzo§k u, mijnheer de gouverneur, spaar
mij m'n zoon door uw gratie. God zal u beloonen.
(w.g. Weduwe Paula Hauptmann."
De F.I.S. wedstrijden te Tatra-Comnitz werden inge
luid met een estafetteloop op ski's over viermaal
tien kilometer, welke door de Finsche ploeg werd
gewonnen. De laatste man van de Finsche ploeg,
Nurmela, onderweg.
van buitengewone kwaliteit,
Ook 's Zondags geopend. j
De Duitsche regeering is ervan overtuigd, gelijk zij
het ook vindt uitgedrukt in het Engelsch-Fransche
communiqué, dat alleen een geest van vrije overeen
stemming tusschen de souvereine staten duurzame
internationale regelingen ten aanzien van de wapa-.
ningen kan tot stand brengen.
De Duitsche regeering ontvangt met instemming
het voorstel tot bevordering van de veiligheid inzake
plotselinge luchtaanvallen door middel van een zoo
spoedig mogelijk te treffen overeenkomst tot onmid
dellijke tusschenkomst van de onderteekenaars ten
gunste van het slachtoffer van een niet geprovo-
ceerden luchtaanval.
Zij is principieel bereid haar luchtstrijdkrachten
te gebruiken als afschrikwekkend middel tegen
verstoringen van den vrede. Zij is derhalve ge
neigd, in vrije overeenstemming met de in aanmer
king komende regeeringen spoedig middelen te vin
den, waarmede een zoodanige conventie kan worden
verwezenlijkt en welke de grootst mogelijke veilig
heid van alle onderteekenaars waarborgt.
De Duitsche regeering is van opvatting, dat onder
handelingen, in ruimeren kring die niet voldoend©
voorbereid zijn, volgens ervaringen uiteraard wrij
vingen met zich meebrengen, die in het belang van
de afsluiting van een zoodanige in haar uitwerking
volkomen nieuwe luchtconventie, moeten worden
vermeden. Voor de Duitsche regeering deelneemt aan
zoodanige onderhandelingen houdt zij het voor wen-
schelijk een reeds principieel© voorafgaande pro
blemen in afzonderlijke besprekingen met de be
trokken regeeringen op te helderen. Zij zou het der
halve toejuichen, wanneer, na de voorafgegane,
Fransch-Engelsche beraadslagingen allereerst de
Koninklijk Britsche regeering als die deelneemster
aan de besprekingen van Londen, die tegelijkertijd
garant is van Locarno, hierover in directe gedach-
cenwisseling zou willen treden met de Duitsche re
geering. De Duitsche regeering is het eens met de
Fransche en de Koninklijk Britsche regeering, wat
betreft de opvatting, dat het afsluiten van een lucht
conventie een belangrijke stap zou zijn op den weg
naar de solidariteit van de Europeesche staten en
geschikt kan zijn om ook de andere Europ. problemen
te brengen tot een allen staten bevredigende op
lossing.
In de gistermorgen om elf uur geopende
vergadering van de Eerste Kamer is de be
grooting van Buitenlandsche Zaken goedge-
gekeurd.
Geen rijksroyaliteit ten koste der gemeenten
- Aan de moeilijkheden, voortvloeiende
nit de omzetbelasting, wordt tege
moet gekomen, ook voor gas en
electriclteit. - Geen hooger
invoerrecht op petro
leum.
In de memorie van antwoord aan de Eerste
Kamer inzake het hoofdstuk Financiën, deelt
de minister in verband met de ter zake van
de omzetbelasting gehouden beschouwingen
mede, dat hij bereid is aan de bezwaren van
de desbetreffende bedrijven niet alleen voor
de toekomst tegemoet te komen, doch dat hij
tevens voornemens is de gerezen moeilijkhe
den voor het jaar 1934 zooveel mogelijk op te
heffen. Een regeling, welke de minister zich
voorstelt met betrekking tot laatstgenoemd
jaar, is in voorbereiding.
Voorts ligt het in het voornemen van den minister
de indiening van een wetsvoorstel, dat de betreffen
de aangelegenheid voor de toekömst zal regelen,
zooveel mogelijk te bevorderen.
Verder heeft de minister aan de inspecteurs der
accijnzen opgedragen de beslissing op bij hen in be
handeling zijnde bezwaarschriften van gas- en elec-
triciteitsbedrijven op te schorten in afwachting van
de regeling, welke bij hem voor 1934 in overweging
is.
De rijwielbelasting.
Aan de wijze van heffing van de Rijwielbelasting
in België en aan dé manier, waarop daar te lande
het belastingplaatje aan hetr ijwiel moet zijn be
vestigd, kleven naar het ordeel van den minister
enkele bezwaren. In de eerste plaats draagt elk
merk een nummer, welke aanduiding medebrengt,
dat het plaatje alleen geldig is, voor een bepaald
persoon en voor een bepaald rijwiel. Een wielrijder
die twee rijwielen heeft, moet derhalve ook twee
plaatjes aanschaffen, al worden de rijwielen bij af
wisseling bereden.
Dat de in België toegepaste wijze van bevestiging
van het rijwielmerk de controle vergemakkelijkt,
kan niet worden ontkend. Dit voordeel weegt echter
naar de meening van den minister, niet op tegen
de boven geschetste nadeelen.
Tot heffing van een accijns of van een verhoogd
invoerrecht op petroleum kan de minister daar
petroleum nog steeds het verlichtings- en verwar
mingsmiddel is voor een groot deel van het platte
land. de schippers en voornamelijk voor de minst
draagkrachtigen vooralsnog zijn medewerking
A niet verleenen.