Het Duitsche antwoord overhandigd Het antwoord van Berlijn. KIJKEn is KPOPEn bj ClOËek Buitenland Berlijn tracht een wig te drijven tusschen Londen en Parijs. Acht dooden bij een vliegongeluk Gevaarlijke proefneming. Op de Londensche voorstellen. HAUPTMANN'S MOEDER NAAR AMERIKA? MODIRKE FOTO's EN VERGROOTIHGEN Fotojr. Atelier ARPAD MOLDOVAH - Nieuwe Niedorp Begrooting Buitenlandsche Zaken aanvaard. DE FISCUS WIL SOEPEL ZIJN. De drnk der belastingen. Zaterdag 16 Februari 1935. 78ste Jaargang. No. 9660 SCHAGERs COURANT. Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. Bij inzending tot Uitgave der N.V. V.h. P. Trapman Co., Schagen. Prijs per 3 maanden 11.80. Losse nummers 6 cent ADVERTEN- •s morgens 8 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk in het 90 PAGINA'S ™N 6 reBe'S '°-85' 'eder6 rCSe' me" i inbegrepen. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. eerstuitkomend nummer geplaatst. Engeland beheerscht de situatie. Frankrijk en Engeland hadden, gedreven door hun wantrouwen tegenover Duitschland en misschien ook wel om de vrede te bevorderen een bijzonder goed schema opgesteld, langs welks lijnen zij zich voorstelden, dat een overeenkomst met Duitschland was te bereiken. Allereerst zou de vrees van het Britsche eilanden volk voor een vliegaanval worden opgeheven door de luchtovereenkomst tusschen Frankrijk, Duitsch land, Engeland en Italië, terwijl aan Frankrijks vrees voor een militaire bedreiging te land een eind zou worden gemaakt door de onderteekening door genoemde landen van het Donaupact en het Oost Locarnopact en eindelijk zou de terugkeer van Duitschland naar den Volkenbond de kroon op het heveiligingswerk zetten. Bij de beoordceling van de komende onderhande lingen moet men clan ook steeds goed voor oogen houden, dit deze vier verlangens een ondeelbaar ge heel uitmaken en dat noch Frankrijk, noch Enge land ze uit hun verband kunnen laten rukken, zon der aan het grondbeginsel, n.1. beveiliging tegen aan vallen uit de lucht en te land, te tornen. Diplomatie is nu eenmaal een zeer inferieur soort paardenhandel, waarbij ieder zooveel mogelijk voor deden tracht binnen te halen en het was dan ook te verwachten, dat Berlijn er alles op zou zetten om een wig te drijven tusschen Parijs en Londen. Men vindt in dit nummer het volledige Duitsche antwoord op het Britsch-Fransche communiqué af gedrukt en wat wel het eerst opvalt is het enthou siasme, waarmede de voorstellen over het luchtpact worden begroet. „De Duitsche regeering juicht het voorstel toe", „zij is principieel bereid haar luchtstrijdkrachten te gebruiken als afschrikwekkend middel tegen ver storingen van den vrede", kortom zij aanvaardt, let wel, als vrije souvereine staat zeer gaarne de bevei liging uit de lucht. Lezen we het document verder door en zoeken wij naar de andere drie, hierboven uiteengezette punten van beveiliging danvinden we niets anders dan een bereidverklaring tot onderhandelen en een snauw in de richting van Parijs. De Wilhelmstrasse heeft nl. niet kunnen nalaten Frankrijk nog eens te beschuldigen van schending van het vredesver drag van Versailles, omdat dit land niet is overge gaan tot de voorgeschreven ontwapening. De bedoeling van het Duitsche antwoord is dan ook wel zeer duidelijk en wordt nog geaccentueerd door de uitnoodiging aan de Britsche regeering om afzonderlijk met Berlijn te komen praten. Men wil in Berlijn blijkbaar Engeland inzake de beveiliging in de lucht het volle pond geven en daar door de to'ch al geringe animo van Londen om zich met de moeilijkheden van het vasteland in te laten, zooveel mogelijk verzwakken. De duidelijke bedoeling, van het Duitsche ant woord is dan ook onmiddellijk in Parijs begrepen en er steekt daar een stom van verontwaardiging op over deze duidelijke poging van Hitier om een wig te drijven tusschen Engeland en Frankrijk. Er is natuurlijk nog geen officieel antwoord, maar uit de persberichten valt reeds nu op te maken, dat Frankrijk zich met hand en tand zal verzetten tegen het opgeven van het beginsel van gelijktijdigheid, dat in het accoord van Londen is neergelegd. Op dit punt is Frankrijk nimmer zeker van Lon den. Men moet niet vergeten dat Engeland slechts noodgedwongen en onder den indruk van het lucht- gevaar, zich bereid verklaard heeft aan het stelsel van pacten deel te nemen, dat zoo kunstig door de Fransche diplomatie is samengesteld als afweer te gen Duitschland Hot verluidt reeds dat men in officieele kringen te Londen zou hebben verklaard, dat de Fransche po litiek met alle pacten die deze omvat, nogal moei lijkheden oplevert voor de komende onderhandelin gen en dat men daar dus zou neigen naar het Duit sche standpunt om de verschillende kwesties punt voor punt te behandelen. En dan natuurlijk te beginnen met het luchtpact! Wij voor ons geloovcn echter niet, dat Engeland Frankrijk in den steek zal laten. Wij heibben daar voor teveel vertrouwen in de loyaliteit van Dow- ningstreet. Dat Parijs ietwat zenuwachtig wordt is echter best te begrijpen. Londen is sterk in verleiding gebracht en be heerscht thans geheel alleen de komende gebeurte nissen. Het is bijzonder interessant om eens kennis te ne men van de Duitsche avondbladen, die reeds uitvoe rige beschouwingen geven over het Duitsche ant woord. Duidelijk komt daarin naar voren de absolu te onwil om mede te werken tot de totstandkoming van het Oost-Locarnopact. Het is duidelijk dat de nationaal-socialistische regeering niet van plan is zich in te laten met do buitenlandsche politiek van Communistisch Rusland. Hier heeft Laval echter een zeer sterke troef in handen, doordat tusschen Frankrijk, Rusland, de landen der Kleine- en van de Balkan-Entente is overeengekomen, om, desnoods zonder Duitschland, het Oostelijk pact aan te gaan. Zou men hiertoe echter werkelijk overgaan, dan kon dit wel eens het eind bet eekenen van de met zooveel goeden wil begonnen toenaderingspogingen, zoodat deze sterke troef toch ook alweder door de omstandigheden wordt verzwakt. Als het een spel wordt met het mes op tael, dan kan deze kaart zeer waardevol blijken, maar stelt Frankrijk prijs op een vriendschappelijk spelletje, dan doet het beter zich er niet teveel, op te laten voorstaan. Ook aan de Oostenrijksche garantie-protocolten wijden de Berlijnsche bladen, die natuurlijk dat kan in Duitschland niet anders de meening van de regeering weergeven, groote artikelen, die hier op neerkomen, dat Duitschland de onafhankelijkheid van Oostenrijk wel wil garandeeren, mits dit niet beteekent, dat de garandeerende mogendheden zich mengen in Oostenrijks binnenlandsche politieke aan gelegenheden. Het is duidelijk, dat Duitschland er niet in zal toestemmen de Oostenrijksche onafhan kelijkheid onder alle omstandigheden te ga randeeren en dat men zich speciaal niet zal willen binden voor het geval de meerderheid van de Oostenrijksche bevolking de samen voeging met Duitschland zou begeeren. Het is dan werkelijk tot een motie van wantrou wen gekomen in het Engelsche parlement. Wel heeft de regeering met een stemmenverhou ding van 374 tegen 68 een grandiose overwinning behaald, maar de debatten en besprekingen bleken zich zoo uitsluitend te richten tegen den persoon van MacDonald, dat het meer en meer in discrediet geraken van deze eens zoo groote arbeidersleider weer eens te meer tot uitdrukking kwam. Reeds deze week hadden wij gelegenheid hierop meer uitvoerig te wijzen en wij stelden toen de vraag of Lloyd George weer een kans zou krijgen. Thans loopen reeds geruchten, die melden dat Baldwin met dezen staatsman zou hebben gesproken, maar wij meenen toch dat deze berichten met zeer groote reserve moeten worden geaccepteerd. Zou Lloyd George werkelijk nog eens tot de macht komen, dan zou dit tevens de val van Ramsay Mav- Donald beteekenen, daar het niet is aan te nemen, dat deze twee menschen in één kabinet samenwer ken. Daarvoor staan zij te ver van elkaar. Engelsch marinevliegtuig brandend bij Mes- sina neergestort. Alle acht inzitten den omgekomen. Reuter seint d.d. 15 Februari uit Mes- sina: Een Engelsch watervliegtuig, dat zich van Napels op weg bevond naar de vliegtuig- basis Calafrana op Malta, is in den mist bij de heuvelen in de nabijheid der stad bran dend neergestort. Het lnchtvaartministerie te Londen deelde officieel mede, dat zich aan boord acht personen bevonden, onder wie twee officieren en een passagier. Al deze in zittenden zijn gedood. Het ongeluk geschiedde gistermorgen halt twaalf en is waarschijnlijk door geen enkelen ooggetuige waargenomen. Tengevolge van hevige regens en duisternis zal de hulpactie morgen worden voortgezet. Blijkens een bericht van het ministerie van lucht vaart te Londen is het verongelukte toestel het wa tervliegtuig K 3595 van het type Singapore III dat van Napels opweg was naar het marine-vliegkamp van de luchtmacht te Calafrana op Malta. De be manning van het toestel bestond uit twee officieren en zes man en voorts was er een technisch ambte naar aan boord van de werf van de koninklijke luchtmacht te Farnborough. Men wist te Londen nog niet hoe het ongeluk zich had toegedragen, maar deed zijn best zoo snel mogelijk de noodige gegevens te verkrijgen. De Singapore III is een toestel van de fabriek van Short brothers te Rochester en Bedford, die ook de bekende verkeersvliegtuigen van de types Scipio en Scylla bouwt. De Singapore III is een verken ningsvliegtuig voor uitgebreide zeetrajecten. Er is een gesloten stuurhut voor dubbele besturing, daarachter een officierenverblijf met kaartentafel voor den navigator, dan ruimte voor den chef-machi nist en den marconist en achterin ruimte voor de verdere bemanning. Achter de vleugels en bovendien geheel achterin is plaats voor een machinegeweer. Het maximum gewicht met volle belasting is ruim 14.000 K.G., de maximum-snelheid op 610 M. hoogte bedraagt 233 K.M. per uur, de minimum snelheid is 104.5 K.M. Reuter meldt nader uit Messina, dat de lijken van alle negen opvarenden van de Iv 3595 zijn gevonden en gekist zijn. Ontploffing in een chemisch laboratorium. Gistermiddag vond to Bussum een explosie plaats, welke gelukkig nog vrij goed is afgeloopen. De schei kundige V. was in zijn laboratorium aan de Zwaar- demakerstraat aan het experimenteeren, toen op een gegeven moment een ontploffing ontstond, welke te vens een begin van brand veroorzaakte. Het vuur kon evenwel door de ijlings toegesnelde bewoners en bu ren zeer spoedig worden gedoofd. In het laboratorium was veel schade aangericht, terwijl de heer V. zelf ernstig aan handen en hoofd bleek te zijn gewond. Hij moest in dc St. Gerardus- Majella-stichting worden opgenomen. Zijn toestand was gisteravond zoo ernstig, dat hij niet tot spreken in staat was. Omtrent de oorzaak tast men nog in het duister, aangezien de scheikundige nog niet kon worden ge hoord. De tekst gepubliceerd. - Afzonderlijke uit noodiging aan Engeland met betrek king tot luchtconventie. BERLIJN. Het antwoord op het communiqué van Londen, dat de Rijksminister van buitenland sche zaken, von Neurath, den Engelschen ambassa deur Sir Eric Phipps en den Franschen ambassa deur Francois Poncet heeft gegeven, luidt als volgt: De Duitsche regeering stemt met de Britsche en Fransche regeeringen overeen ten aanzien van den ernstigen wil om samen te werken tot het verzeke ren van den vrede, waarvan de handhaving even zeer in het belang is van de Duitsche veiligheid als van de veiligheid van andere Europeesche staten. De Duitsche regeering begroet den geest van vriend schappelijk vertrouwen, welke de besprekingen tus schen de regeeringen heeft bewogen; geest, welke zijn uitdrukking vindt in het communiqué van de Britsche en Fransche regeeringen. De Duitsche regeering zal het gansche samenstel- van Europeesche vraagstukken, dat haar in het eerste deel van het Londensche communiqué wordt voorgelegd, aan een diepgaand onderzoek onder werpen,. Dit onderzoek zal niet alleen geschieden met den vasten wil tot den vrede, maar ook met de zorg voor de veiligheid van Duitschland, in verband met zijn aardrijkskundige bijzonder blootgestelde ligging in het hart van Europa. De Duitsche regeering zal in het hijzonder onder zoeken, door welke middelen in de toekomst het ge vaar kan worden vermeden voor een wapeningswed loop, welke zou kunnen ontstaan tengevolge van het niet uitvoeren van de bij verdrag vastgestelde ont wapening door de zwaargewapende mogendheden. Om een persoonlijk verzoek om gratie voor haar zoon in te dienen. De 79-jarige moeder van Hauptmann, te Kamenz in Saksen, deelde gister aan een vertegenwoordiger der „United Press" mede, dat zij, ondanks haar hoo- gen ouderdom, den overtocht naar de Vereenigde Staten wil ondernemen, indien haar de noodige mid delen ter beschikking worden gesteld. De oude vrouw is voornemens, om ook persoonlijk een verzoek om gratie voor haar zoon in te dienen. Zij heeft namelijk reeds den volgende brief geschre ven aan den gouverneur van den staat New-Jersey, waarin zij om gratie vraagt voor haar zoon: Mijnheer de gouverneur, Ik ben de moeder van Hauptmann en ik ver zoek u uit geheel mijn hart het harde vonnis te gen mijn zoon door het verleenen van gratie te verzachten. Ik geloof niet aan zijn schuld. Mijn zoon is niet slecht en ik verzoek u, hem niet zijn veroordeeling in Duitschland ten laste te leggen. Deze straf heeft hij gekregen, toen hij jong was en de tijden bitter waren. Het was in de jaren onmiddellijk na het einde van den wereldoorlog. In den oorlog heb ik mijn man en twee zonen verloren. Thans ben ik zeventig jaren en mijn hart zou breken, als ik thans den zoon zou ver liezen, die, na zijn terugkeer naar het vaderland, den steun van mijn ouden dag beloofde te wor den. Ik verzo§k u, mijnheer de gouverneur, spaar mij m'n zoon door uw gratie. God zal u beloonen. (w.g. Weduwe Paula Hauptmann." De F.I.S. wedstrijden te Tatra-Comnitz werden inge luid met een estafetteloop op ski's over viermaal tien kilometer, welke door de Finsche ploeg werd gewonnen. De laatste man van de Finsche ploeg, Nurmela, onderweg. van buitengewone kwaliteit, Ook 's Zondags geopend. j De Duitsche regeering is ervan overtuigd, gelijk zij het ook vindt uitgedrukt in het Engelsch-Fransche communiqué, dat alleen een geest van vrije overeen stemming tusschen de souvereine staten duurzame internationale regelingen ten aanzien van de wapa-. ningen kan tot stand brengen. De Duitsche regeering ontvangt met instemming het voorstel tot bevordering van de veiligheid inzake plotselinge luchtaanvallen door middel van een zoo spoedig mogelijk te treffen overeenkomst tot onmid dellijke tusschenkomst van de onderteekenaars ten gunste van het slachtoffer van een niet geprovo- ceerden luchtaanval. Zij is principieel bereid haar luchtstrijdkrachten te gebruiken als afschrikwekkend middel tegen verstoringen van den vrede. Zij is derhalve ge neigd, in vrije overeenstemming met de in aanmer king komende regeeringen spoedig middelen te vin den, waarmede een zoodanige conventie kan worden verwezenlijkt en welke de grootst mogelijke veilig heid van alle onderteekenaars waarborgt. De Duitsche regeering is van opvatting, dat onder handelingen, in ruimeren kring die niet voldoend© voorbereid zijn, volgens ervaringen uiteraard wrij vingen met zich meebrengen, die in het belang van de afsluiting van een zoodanige in haar uitwerking volkomen nieuwe luchtconventie, moeten worden vermeden. Voor de Duitsche regeering deelneemt aan zoodanige onderhandelingen houdt zij het voor wen- schelijk een reeds principieel© voorafgaande pro blemen in afzonderlijke besprekingen met de be trokken regeeringen op te helderen. Zij zou het der halve toejuichen, wanneer, na de voorafgegane, Fransch-Engelsche beraadslagingen allereerst de Koninklijk Britsche regeering als die deelneemster aan de besprekingen van Londen, die tegelijkertijd garant is van Locarno, hierover in directe gedach- cenwisseling zou willen treden met de Duitsche re geering. De Duitsche regeering is het eens met de Fransche en de Koninklijk Britsche regeering, wat betreft de opvatting, dat het afsluiten van een lucht conventie een belangrijke stap zou zijn op den weg naar de solidariteit van de Europeesche staten en geschikt kan zijn om ook de andere Europ. problemen te brengen tot een allen staten bevredigende op lossing. In de gistermorgen om elf uur geopende vergadering van de Eerste Kamer is de be grooting van Buitenlandsche Zaken goedge- gekeurd. Geen rijksroyaliteit ten koste der gemeenten - Aan de moeilijkheden, voortvloeiende nit de omzetbelasting, wordt tege moet gekomen, ook voor gas en electriclteit. - Geen hooger invoerrecht op petro leum. In de memorie van antwoord aan de Eerste Kamer inzake het hoofdstuk Financiën, deelt de minister in verband met de ter zake van de omzetbelasting gehouden beschouwingen mede, dat hij bereid is aan de bezwaren van de desbetreffende bedrijven niet alleen voor de toekomst tegemoet te komen, doch dat hij tevens voornemens is de gerezen moeilijkhe den voor het jaar 1934 zooveel mogelijk op te heffen. Een regeling, welke de minister zich voorstelt met betrekking tot laatstgenoemd jaar, is in voorbereiding. Voorts ligt het in het voornemen van den minister de indiening van een wetsvoorstel, dat de betreffen de aangelegenheid voor de toekömst zal regelen, zooveel mogelijk te bevorderen. Verder heeft de minister aan de inspecteurs der accijnzen opgedragen de beslissing op bij hen in be handeling zijnde bezwaarschriften van gas- en elec- triciteitsbedrijven op te schorten in afwachting van de regeling, welke bij hem voor 1934 in overweging is. De rijwielbelasting. Aan de wijze van heffing van de Rijwielbelasting in België en aan dé manier, waarop daar te lande het belastingplaatje aan hetr ijwiel moet zijn be vestigd, kleven naar het ordeel van den minister enkele bezwaren. In de eerste plaats draagt elk merk een nummer, welke aanduiding medebrengt, dat het plaatje alleen geldig is, voor een bepaald persoon en voor een bepaald rijwiel. Een wielrijder die twee rijwielen heeft, moet derhalve ook twee plaatjes aanschaffen, al worden de rijwielen bij af wisseling bereden. Dat de in België toegepaste wijze van bevestiging van het rijwielmerk de controle vergemakkelijkt, kan niet worden ontkend. Dit voordeel weegt echter naar de meening van den minister, niet op tegen de boven geschetste nadeelen. Tot heffing van een accijns of van een verhoogd invoerrecht op petroleum kan de minister daar petroleum nog steeds het verlichtings- en verwar mingsmiddel is voor een groot deel van het platte land. de schippers en voornamelijk voor de minst draagkrachtigen vooralsnog zijn medewerking A niet verleenen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 1