Het slipspook Sir Simon gaat naar Berlijn. KIJKER isKO0PEfUuOOECK Het natuurtheater te Bergen. Postrekening No. 23330 8 PAGINA'S. No. 20 Buitenland Abessynië wil vrede. Het kampeeren in de Vlaamsche duinen. Wegen in de Wieringermeer. S.S. BLAIRGOWRIE VERLOREN. WIJZIGING VAN HET ZENDTIJDEN- BESLUIT. Donderdag 28 Februari 1935. 78 ste Jaargang. 9669 SCIAEER Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. BIJ Inzending tot 's morgens 8 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkoraend nummer geplaatst. Uitgave der N.V. vJi. P. Trapman Co., Schagen. Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent ADVEBTEN- TlêN van 1 tot 5 regels 10.85, iedere regel meer 15 cent ObewIJsno. Inbegrepen. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend Waarom ontbinden de Oostenrijksche nazi's hun militaire iormaties? Het staat dus nu vast dat Sir Simon, de Engel- sche Minister van Buitenlandsche Zaken, waarschijn lijk vergezeld door Minister Eden, een dezer dagen naar Berlijn zal vertrekken. Waarvoor? Wat denkt Simon bij Hitier te bereiken? 't Is altijd een vraagstuk voor een hooggeplaatst regeeringspersoon om zonder behoorlijke diploma tieke voorbereiding met de regeering van een ander land te gaan praten, omdat bij niet-welslagen een vijandige situatie wordt geschapen, die moeilijk is te overbruggen. We hebben dat indertijd gezien bij het bezoek van Hitier aan Mussolini en zouden nog tallooze voor beelden kunnen aanhalen, waarbij te vroeg begon nen onderhandelingen tot verwijdering tusschen de .volkeren leidden. De Engelschen weten dat natuurlijk drommels goed en het is dan ook niet aan te nemen, dat de besprekingen te Berlijn verder zullen gaan dan het zoeken naar een basis voor verdere diplomatieke onderhandelingen. Want deze basis ontbrak ten eenenmale. Het antwoord van Berlijn op het Anglo-Fransche communiqué was zóó ontwijkend, om maar niet een sterker woord te bezigen, dat het meer dan noodig is, dat eens wordt geprobeerd om Duitschland te be wegen klare wijn te schenken. Men dient te weten of Duitschland wil praten over een Oost- en een Midden Europeesch pact, men dient te weten, of Duitschland in overweging wil nemen om naar Genève terug te keeren en eindelijk zal Duitschland moeten mededeelen of het over de be wapeningskwestie wil onderhandelen. Dat en niets anders is o.i. het doel van Sir Simon's reis. Zooals wij hiervoor reeds uiteenzetten is nog te wéinig onderhandeld om veel verder, te gaan; trou wens elke kwestie op zichzelf bergt zooveel moeilijk heden in zich, dat de heeren zich er wel voor zullen wachten, verder te gaan dan het optrekken van een zwak getimmerte, dat slechts den vorm zal aange ven, waarnaar men zich voorstelt straks het hechte bouwwerk van de Europeesche vrede op te trekken. Zelfs voor het maken van dit zwakke bouwsel is echter reeds een groote druk op Berlijn noodig. Het is niet toevallig, dat Simon waarschijnlijk ook naar Moskou, Warschau en Praag zal gaan om daar mét de regeeringen eens te praten. Stellen wij ons een oogenblik voor, dat de onder handelingen met Hitier vastloopen. dan is het. na tuurlijk voor Berlijn een hard gelag om de hoffelij ke en handige Simon naar den Communistischen staat te zien vertrekken, om daar dat kan men dan verwachten te spreken over een politieke formatie tegen Duitschland. Maar wat. als het maar eenigszins kan, in elk geval vermeden dient te worden, is een bezoek van Simon aan Warschau, althans een bezoek waarbij Siman met een weigering van Berlijn in den zak, alles op alles zal zetten om Polen weer aan den kant van Frankrijk te krijgen. Dat zal men in Duitschland met alle mogelijke middelen trachten te voorkomen, omdat het bond genootschap met Polen de zwakke plek is in de buitenlandsche politiek van Duitschland. Gelukt het aan Simon om Polen van Duitsch land los te wrikken en het werk van Göring teniet ite doen, dan zou dit een zeer ernstige zaak zijn. Liever dus, dan Simon onvoldaan uit Berlijn te laten vertreken, zal men het met hem op een ac- coord.je gooien. Natuurlijk zonder zich teveel te binden! Als een groote verrassing voor velen is het bericht gekomen dat de nationaal socialisten in Opper- Oostenrijk hun organisaties vrijwillig g&an ontbin den en zich ter beschiking van de regeering hebben gesteld. Vanzelfsprekend kijkt de regeering Schuschnigg •met volkomen verklaarbaar wantrouwen naar de Nazi's, die zich thans plotseling als loyale burgers aan de Katholiek-nationale regeering van Oosten rijk presenteeren en men is blijkbaar niet eens erg verheugd met deze aanwinst. Nu is het natuurlijk mogelnk, dat Achter deze be weging de bedoeling zit, om door toetreding tot het jVaderlandsche front, cellen van nationaal-socialis- tische agitatie in het regeeringsweerkorps te vor men, maar wij gelooven toch dat de reden tot deze nationaal-socialistische zelfontbindmg elders moet worden gezocht. Men moet nooit vergeten, dat de leiding van het De hotelhouders krijgen klaar, dat een totaal verbod wordt uitgevaardigd. Sedert eenige jaren was het kampeeren, 's zomers, in de duinen van de Vlaamsche kust, van De Panne tot Knokke-Zoute, zeer uitgebreid, zoodanig zelfs, dat de Vereeniging van hotelhouders herhaaldelijk om bedrijfsredenen, daartegen meende te moeten protesteeren. Na verschillende pogingen die telkens weer zonder gevolg bleven, hebben de hotelhouders van het kustgebied thans van de betrokken autori teiten gedaan gekregen dat het kampeeren in de duinen, met ingang van de komende lente, totaal verboden zal zijn, aldus de Brusselsche corr. van de N.R.Crt. Het desbetreffende besluit zal dezer dagen officieel worden bekend gemaakt. Voor de vele kampeerders, waaronder ook talrijke Nederlanders, die ieder jaar hunne tenten in de Vlaamsche duinen opsloegen, is dit ongetwijfeld een groote tegenvaller. Oostenrijksche nationaal-eocialisme niet in Oosten rijk zetelde, maar in Duitschland. En nu Hitier herhaaldelijk heeft verzekerd, dat hij niet-geinteresseerd is bij de binnenlandsche politiek van Oostenrijk en het hem wel duidelijk moet zijn, dat in de naaste toekomst toch geen resultaten zijn te bereiken, is het zeer waarschijnlijk, dat de ster ke, beschermende hand boven de hoofden van de Oostenrijksche Nazi's is weggenomen. Dat echter daarmede het gevaar geheel is verdwe nen lijkt zeer onwaarschijnlijk. „Bij mijn eer en bij de eer van mijn natio zweer ik, dat de regeering van Abessynië er nooit aan gedacht heeft en nooit aan denkt om de beide naburige Italiaansche koloniën Somaliland en Eritrea met de wapenen aan te vallen." Deze plechtige verklaring legde de zaakgelastigde van Ethiopië gisteren uit naam van zijn Keizerlijk Heer Hailé Selassie voor de internationale pers af en hij voegde daaraan toe, dat zijn doorluchte Kei zerlijke Heer den Volkerenbond troujv aanhangt en zal blijven aanhangen. Zelfs al zou Italië ook den laatsten man en het laatste kanon terugtrekken, dan nog zou Abessynië geen steen van de beide Italiaansche koloniën aan tasten. Het spreekt vanzelf, dat de Italiaansche pers zich onmiddellijk op de beteekenis van deze verklaring heeft geworpen en er op wijst dat dit wel fraaie woorden zijn, maar dat de daden maar steeds op zich laten wachten. Reeds drie maanden onderhandelt men over de in stelling van een neutrale zone en steeds schuift men in Abessynië deze zeer gerechtvaardigde eisch op de lange baan. Gewalste verharding op een gedeelte van den Slootweg. De directeur-generaal der Zuiderzeewerken heeft gister aanbesteed het aanleggen van een gewalste verharding op een gedeelte van den Slootweg in Wieringermeerpolder, lang pl.m. 4 K.M. en het uitvoeren van bijkomen de werken. Laagste inschrijfster was de N.V. P. C. Za- nen te Haarlem met f 27.800. Het zoeken opgegeven. New York. Het zoeken naar het Engelsche s.s. „Blairgowrie" dat op weg was van Glasgow naar Boston is opgegeven. Men vreest dat met het schip de bemanning van 26 koppen vergaan is. Het laatste bericht van de „Blargowrie" luidde dat het schip kapsijsde. Hoogtijdagen in den omroep. Voor alle om- roepvereenigingen mogelijk gemaakt. - Uitzonderingspositie van de V.A.R.A. vervallen. Het Ned. Correspondentiebureau te Den Haag meldt: „De Minister van Binnenlandsche Zaken heeft een wijziging gebracht in het zendtijdenbesluit van 15 Mei 1030. waardoor punt 6 van dat besluit, han delende over de uitzendingen op zoogenaamde hoogtijdagen voor de arbeidersbeweging is ver- Ien. In plaats daarvan is aan punt 9 (oud mint 10) dat betrekking heeft op de onderlinge ruiling van zendtijd, een zinsnede toegevoegd, waardoor de minister de bevoegdheid heeft, een ruiling van zendtijd te bevelen indien een omroepvereeniging op redelijke gronden een ruiling wenschte en de omroep-organisatie, die daartoe medewerking moet verleenen voldoende motiveering weigert. Door de nieuwe regeling is bereikt, dat de ver zorging van uitzendingen op zoogenaamde hoogtij dagen voor alle omroepverenigingen mogelijk wordt. Tot dusver kon feitelijk alleen de V.A.RA. aan het zendtijdenbesluit recht ontleenen op toe wijzing van zendtijd op hoogtijdagen". Het bovenbedoelde punt 6 luidde: „Omtrent z.g. ..hoogtijdagen" voor de arbeidersbe weging. zooals b.v den 1-Mei-dag. wordt tusschen de V.A.R.A. en de A.V.R.O. voor het in werking treden dezer beschikking een regeling getroffen, die aan de goedkeuring van den minister is onderworpen." Zooals men weet, is de hier bedoelde- regeling ten gevolge van de weigering van de A.V.R.O. om daar aan mede te werken, nooit tot stand gekomen, doch heeft de minister deze moeten opleggen. OLIEFABRIEKEN IKIOIET CALVÉ-DELFT VRAAGT ONS GRATIS VISBOEKJE Hierboven geven we een foto van het natuurtheater op het terrein van den heer MacDonald te Bergen, waarvan de bouw, zooals men weet, in werkverschaf fing wordt uitgevoerd door jeugdige werkloozen. Dezer dagen schreef onze redacteur te Bergen nog, dat er al het een en ander te zien was van de zit plaatsen, welke amphitheatersgewijs tegen de duin helling worden aangebracht en waarvoor alreeds een groot aantal bielsen van het station naar het terrein werd overgebracht. Het een en ander blijkt ook wel uit bovenstaand plaatje. Ook het tooneel is uitgezet, terwijl op deze plaats de duinpan wordt geëgaliseerd. Men hoort er tusschen de zware boomen het mooie lied van den arbeid; het slaan van de hamers op het hout; het piepen en knarsen van de wielen der krui wagens, volgeladen met zand en het vroolijke ge praat van tal van jongemannen, die verheugd, wat te doen te hebben, met opgewektheid hun arbeid verrichten. Als 't een beetje wil, dan staat het thea ter er nog vóór de officieele toestemming voor den bouw van den minister is binnengekomen. Want al is die toestemming er officieus, men wacht op het raadhuis toch nog steeds op het officieele papiertje. De marconist van de „Uiver" tijdens de Melbour- ne-race, Van Brugge, is Woensdag te Amsterdam in het huwelijk getreden met mej. Geudeker. Het bruidspaar bij het verlaten van het stadhuis. Een trailer bij Koedijk geslipt en op den tramweg terecht gekomen. OP HET OOGENBLIK DAT EEN TRAM KWAM AANRIJDEN. Gister is bij Koedijk (Zuid) de gladde weg langs het Noord-Hollandsch Kanaal weer eens aan een autobestuurder noodlottig geworden. Toen wij er omstreeks een uur of negen pas seerden, stonden er op de plek waar de tram AlkmaarSchoorl bij Koedijk (Zuid) over den Rijksweg gaat, een aantal auto's aan den kant van den weg, welk verschijnsel al niet veel goeds voorspelde Dit bleek inderdaad het ge val te wezen. Wat was er nl. gebeurd. Een heele lange vrachtauto, een z.g. trailer met tractor er voor, was op genoemden overweg ge slipt, en op den tramweg terecht gekomen, waardoor deze geheel versperd was. De tram kon dan ook niet passeeren en naar we verna men, kwam die met een ruim uur vertraging te Schoorl aan. Het zal. zeer zeker heel wat moeite gekost hebben, alvorens men het gevaarte van do rails heeft kunnen verwijderen. Men heeft dit nog geprobeerd met heel zachtjes aan de tram er tegen aan te laten loopen. Bij dit ongeval kwamen geen persoonlijke ongevallen voor. Onze Heldersche correspondent schrijft ons nog de volgende bijzonderheden: Gisteravond had de beruchte Heldersche weg bijna weer een slachtoffer geëischt. Ee'b tractor met aanhangwagen van de fa. Schreurs uit Westzaan, is bij den overweg benoorden Koedij- kervlotbriig komen te slippen en op de tramrails go- raakt, waar juist de tram AlkmaarSchoorl aan kwam, die om 3 minuten voor 9 uit Alkmaar was vertrokken. Wij laten den chauffeur van den wagen, Gerrii Butler uit Westzaan, dien wij terstond na het onge val spraken, zelf even vertellen: „Ik kwam uit de richting Den Helder en wilde de bocht naar links maken en mijn vaart daarvoor iets minderen. Toen ik daartoe remde ging mijn wagen slippen. Direct liet ik de rem los, gooide het stuur om, waardoor de wagen de trambaan opreed, waar- juist een tram aankwam. Gelukkig bemerkte de ma chinist hiervan de aanwezigheid van mijn auto. Dit is mijn levensbehoud geweest, want de tram kon tij dig. tot stilstand worden gebracht en ik de ca bine ongedeerd verlaten. De schrik was wel heel erg. maar toch ook weer gauw verdwenen." Tot zoover het relaas van den gelukkigen chauffeur. Daar de wagen in een nogal gunstige positie stond, heeft men getracht met behulp van een verhuiswa gen van de fa. Van Koningsbruggen uit Den Helder, die toevallig passeerde, de geslipte wagen van den trambaan op den weg te krijgen. Dit lukte niet al te gauw en hierop gaf de bevoegde spoorwegbeambte last, den wagen terzijde van de trambaan in den die pen greppel te duwen, hetgeen met behulp van dom mekrachten zeer spoedig gebeurd was. Men zou trachten nog denzelfden nacht de auto. die verder geheel onbeschadigd was en waarschijnlijk wel op eigen kracht zijn tocht zou kunnen vervolgen» weer op het goede pad te brengen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 1