Het slipspook
Sir Simon gaat
naar Berlijn.
KIJKER isKO0PEfUuOOECK
Het natuurtheater te Bergen.
Postrekening
No. 23330
8 PAGINA'S.
No. 20
Buitenland
Abessynië wil vrede.
Het kampeeren in de Vlaamsche duinen.
Wegen in de Wieringermeer.
S.S. BLAIRGOWRIE VERLOREN.
WIJZIGING VAN HET ZENDTIJDEN-
BESLUIT.
Donderdag 28 Februari 1935.
78 ste Jaargang.
9669
SCIAEER
Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. BIJ Inzending tot
's morgens 8 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk in het
eerstuitkoraend nummer geplaatst.
Uitgave der N.V. vJi. P. Trapman Co., Schagen.
Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent ADVEBTEN-
TlêN van 1 tot 5 regels 10.85, iedere regel meer 15 cent ObewIJsno.
Inbegrepen. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend
Waarom ontbinden de Oostenrijksche nazi's
hun militaire iormaties?
Het staat dus nu vast dat Sir Simon, de Engel-
sche Minister van Buitenlandsche Zaken, waarschijn
lijk vergezeld door Minister Eden, een dezer dagen
naar Berlijn zal vertrekken.
Waarvoor?
Wat denkt Simon bij Hitier te bereiken?
't Is altijd een vraagstuk voor een hooggeplaatst
regeeringspersoon om zonder behoorlijke diploma
tieke voorbereiding met de regeering van een ander
land te gaan praten, omdat bij niet-welslagen een
vijandige situatie wordt geschapen, die moeilijk is
te overbruggen.
We hebben dat indertijd gezien bij het bezoek van
Hitier aan Mussolini en zouden nog tallooze voor
beelden kunnen aanhalen, waarbij te vroeg begon
nen onderhandelingen tot verwijdering tusschen de
.volkeren leidden.
De Engelschen weten dat natuurlijk drommels
goed en het is dan ook niet aan te nemen, dat de
besprekingen te Berlijn verder zullen gaan dan het
zoeken naar een basis voor verdere diplomatieke
onderhandelingen.
Want deze basis ontbrak ten eenenmale.
Het antwoord van Berlijn op het Anglo-Fransche
communiqué was zóó ontwijkend, om maar niet een
sterker woord te bezigen, dat het meer dan noodig
is, dat eens wordt geprobeerd om Duitschland te be
wegen klare wijn te schenken.
Men dient te weten of Duitschland wil praten over
een Oost- en een Midden Europeesch pact, men dient
te weten, of Duitschland in overweging wil nemen
om naar Genève terug te keeren en eindelijk zal
Duitschland moeten mededeelen of het over de be
wapeningskwestie wil onderhandelen.
Dat en niets anders is o.i. het doel van Sir Simon's
reis.
Zooals wij hiervoor reeds uiteenzetten is nog te
wéinig onderhandeld om veel verder, te gaan; trou
wens elke kwestie op zichzelf bergt zooveel moeilijk
heden in zich, dat de heeren zich er wel voor zullen
wachten, verder te gaan dan het optrekken van een
zwak getimmerte, dat slechts den vorm zal aange
ven, waarnaar men zich voorstelt straks het hechte
bouwwerk van de Europeesche vrede op te trekken.
Zelfs voor het maken van dit zwakke bouwsel is
echter reeds een groote druk op Berlijn noodig.
Het is niet toevallig, dat Simon waarschijnlijk ook
naar Moskou, Warschau en Praag zal gaan om daar
mét de regeeringen eens te praten.
Stellen wij ons een oogenblik voor, dat de onder
handelingen met Hitier vastloopen. dan is het. na
tuurlijk voor Berlijn een hard gelag om de hoffelij
ke en handige Simon naar den Communistischen
staat te zien vertrekken, om daar dat kan men
dan verwachten te spreken over een politieke
formatie tegen Duitschland.
Maar wat. als het maar eenigszins kan, in elk
geval vermeden dient te worden, is een bezoek van
Simon aan Warschau, althans een bezoek waarbij
Siman met een weigering van Berlijn in den zak,
alles op alles zal zetten om Polen weer aan den
kant van Frankrijk te krijgen.
Dat zal men in Duitschland met alle mogelijke
middelen trachten te voorkomen, omdat het bond
genootschap met Polen de zwakke plek is in de
buitenlandsche politiek van Duitschland.
Gelukt het aan Simon om Polen van Duitsch
land los te wrikken en het werk van Göring teniet
ite doen, dan zou dit een zeer ernstige zaak zijn.
Liever dus, dan Simon onvoldaan uit Berlijn te
laten vertreken, zal men het met hem op een ac-
coord.je gooien.
Natuurlijk zonder zich teveel te binden!
Als een groote verrassing voor velen is het bericht
gekomen dat de nationaal socialisten in Opper-
Oostenrijk hun organisaties vrijwillig g&an ontbin
den en zich ter beschiking van de regeering hebben
gesteld.
Vanzelfsprekend kijkt de regeering Schuschnigg
•met volkomen verklaarbaar wantrouwen naar de
Nazi's, die zich thans plotseling als loyale burgers
aan de Katholiek-nationale regeering van Oosten
rijk presenteeren en men is blijkbaar niet eens erg
verheugd met deze aanwinst.
Nu is het natuurlijk mogelnk, dat Achter deze be
weging de bedoeling zit, om door toetreding tot het
jVaderlandsche front, cellen van nationaal-socialis-
tische agitatie in het regeeringsweerkorps te vor
men, maar wij gelooven toch dat de reden tot deze
nationaal-socialistische zelfontbindmg elders moet
worden gezocht.
Men moet nooit vergeten, dat de leiding van het
De hotelhouders krijgen klaar, dat een
totaal verbod wordt uitgevaardigd.
Sedert eenige jaren was het kampeeren, 's zomers,
in de duinen van de Vlaamsche kust, van De Panne
tot Knokke-Zoute, zeer uitgebreid, zoodanig zelfs,
dat de Vereeniging van hotelhouders herhaaldelijk
om bedrijfsredenen, daartegen meende te moeten
protesteeren. Na verschillende pogingen die telkens
weer zonder gevolg bleven, hebben de hotelhouders
van het kustgebied thans van de betrokken autori
teiten gedaan gekregen dat het kampeeren in de
duinen, met ingang van de komende lente, totaal
verboden zal zijn, aldus de Brusselsche corr. van de
N.R.Crt. Het desbetreffende besluit zal dezer dagen
officieel worden bekend gemaakt. Voor de vele
kampeerders, waaronder ook talrijke Nederlanders,
die ieder jaar hunne tenten in de Vlaamsche duinen
opsloegen, is dit ongetwijfeld een groote tegenvaller.
Oostenrijksche nationaal-eocialisme niet in Oosten
rijk zetelde, maar in Duitschland.
En nu Hitier herhaaldelijk heeft verzekerd, dat hij
niet-geinteresseerd is bij de binnenlandsche politiek
van Oostenrijk en het hem wel duidelijk moet zijn,
dat in de naaste toekomst toch geen resultaten zijn
te bereiken, is het zeer waarschijnlijk, dat de ster
ke, beschermende hand boven de hoofden van de
Oostenrijksche Nazi's is weggenomen.
Dat echter daarmede het gevaar geheel is verdwe
nen lijkt zeer onwaarschijnlijk.
„Bij mijn eer en bij de eer van mijn natio
zweer ik, dat de regeering van Abessynië er
nooit aan gedacht heeft en nooit aan denkt
om de beide naburige Italiaansche koloniën
Somaliland en Eritrea met de wapenen aan
te vallen."
Deze plechtige verklaring legde de zaakgelastigde
van Ethiopië gisteren uit naam van zijn Keizerlijk
Heer Hailé Selassie voor de internationale pers af
en hij voegde daaraan toe, dat zijn doorluchte Kei
zerlijke Heer den Volkerenbond troujv aanhangt en
zal blijven aanhangen.
Zelfs al zou Italië ook den laatsten man en het
laatste kanon terugtrekken, dan nog zou Abessynië
geen steen van de beide Italiaansche koloniën aan
tasten.
Het spreekt vanzelf, dat de Italiaansche pers zich
onmiddellijk op de beteekenis van deze verklaring
heeft geworpen en er op wijst dat dit wel fraaie
woorden zijn, maar dat de daden maar steeds op
zich laten wachten.
Reeds drie maanden onderhandelt men over de in
stelling van een neutrale zone en steeds schuift
men in Abessynië deze zeer gerechtvaardigde eisch
op de lange baan.
Gewalste verharding op een gedeelte van
den Slootweg.
De directeur-generaal der Zuiderzeewerken
heeft gister aanbesteed het aanleggen van
een gewalste verharding op een gedeelte van
den Slootweg in Wieringermeerpolder, lang
pl.m. 4 K.M. en het uitvoeren van bijkomen
de werken.
Laagste inschrijfster was de N.V. P. C. Za-
nen te Haarlem met f 27.800.
Het zoeken opgegeven.
New York. Het zoeken naar het Engelsche s.s.
„Blairgowrie" dat op weg was van Glasgow naar
Boston is opgegeven. Men vreest dat met het schip
de bemanning van 26 koppen vergaan is.
Het laatste bericht van de „Blargowrie" luidde
dat het schip kapsijsde.
Hoogtijdagen in den omroep. Voor alle om-
roepvereenigingen mogelijk gemaakt. -
Uitzonderingspositie van de V.A.R.A.
vervallen.
Het Ned. Correspondentiebureau te Den Haag
meldt:
„De Minister van Binnenlandsche Zaken heeft
een wijziging gebracht in het zendtijdenbesluit van
15 Mei 1030. waardoor punt 6 van dat besluit, han
delende over de uitzendingen op zoogenaamde
hoogtijdagen voor de arbeidersbeweging is ver-
Ien.
In plaats daarvan is aan punt 9 (oud mint 10)
dat betrekking heeft op de onderlinge ruiling van
zendtijd, een zinsnede toegevoegd, waardoor de
minister de bevoegdheid heeft, een ruiling van
zendtijd te bevelen indien een omroepvereeniging
op redelijke gronden een ruiling wenschte en de
omroep-organisatie, die daartoe medewerking moet
verleenen voldoende motiveering weigert.
Door de nieuwe regeling is bereikt, dat de ver
zorging van uitzendingen op zoogenaamde hoogtij
dagen voor alle omroepverenigingen mogelijk
wordt. Tot dusver kon feitelijk alleen de V.A.RA.
aan het zendtijdenbesluit recht ontleenen op toe
wijzing van zendtijd op hoogtijdagen".
Het bovenbedoelde punt 6 luidde:
„Omtrent z.g. ..hoogtijdagen" voor de arbeidersbe
weging. zooals b.v den 1-Mei-dag. wordt tusschen de
V.A.R.A. en de A.V.R.O. voor het in werking treden
dezer beschikking een regeling getroffen, die aan de
goedkeuring van den minister is onderworpen."
Zooals men weet, is de hier bedoelde- regeling ten
gevolge van de weigering van de A.V.R.O. om daar
aan mede te werken, nooit tot stand gekomen, doch
heeft de minister deze moeten opleggen.
OLIEFABRIEKEN IKIOIET CALVÉ-DELFT
VRAAGT ONS GRATIS VISBOEKJE
Hierboven geven we een foto van het natuurtheater
op het terrein van den heer MacDonald te Bergen,
waarvan de bouw, zooals men weet, in werkverschaf
fing wordt uitgevoerd door jeugdige werkloozen.
Dezer dagen schreef onze redacteur te Bergen nog,
dat er al het een en ander te zien was van de zit
plaatsen, welke amphitheatersgewijs tegen de duin
helling worden aangebracht en waarvoor alreeds een
groot aantal bielsen van het station naar het terrein
werd overgebracht. Het een en ander blijkt ook wel
uit bovenstaand plaatje. Ook het tooneel is uitgezet,
terwijl op deze plaats de duinpan wordt geëgaliseerd.
Men hoort er tusschen de zware boomen het mooie
lied van den arbeid; het slaan van de hamers op het
hout; het piepen en knarsen van de wielen der krui
wagens, volgeladen met zand en het vroolijke ge
praat van tal van jongemannen, die verheugd, wat
te doen te hebben, met opgewektheid hun arbeid
verrichten. Als 't een beetje wil, dan staat het thea
ter er nog vóór de officieele toestemming voor den
bouw van den minister is binnengekomen.
Want al is die toestemming er officieus, men wacht
op het raadhuis toch nog steeds op het officieele
papiertje.
De marconist van de „Uiver" tijdens de Melbour-
ne-race, Van Brugge, is Woensdag te Amsterdam
in het huwelijk getreden met mej. Geudeker.
Het bruidspaar bij het verlaten van het stadhuis.
Een trailer bij Koedijk geslipt en op den
tramweg terecht gekomen.
OP HET OOGENBLIK DAT EEN TRAM
KWAM AANRIJDEN.
Gister is bij Koedijk (Zuid) de gladde weg
langs het Noord-Hollandsch Kanaal weer eens
aan een autobestuurder noodlottig geworden.
Toen wij er omstreeks een uur of negen pas
seerden, stonden er op de plek waar de tram
AlkmaarSchoorl bij Koedijk (Zuid) over den
Rijksweg gaat, een aantal auto's aan den kant
van den weg, welk verschijnsel al niet veel
goeds voorspelde Dit bleek inderdaad het ge
val te wezen. Wat was er nl. gebeurd. Een
heele lange vrachtauto, een z.g. trailer met
tractor er voor, was op genoemden overweg ge
slipt, en op den tramweg terecht gekomen,
waardoor deze geheel versperd was. De tram
kon dan ook niet passeeren en naar we verna
men, kwam die met een ruim uur vertraging
te Schoorl aan.
Het zal. zeer zeker heel wat moeite gekost
hebben, alvorens men het gevaarte van do rails
heeft kunnen verwijderen. Men heeft dit nog
geprobeerd met heel zachtjes aan de tram er
tegen aan te laten loopen.
Bij dit ongeval kwamen geen persoonlijke
ongevallen voor.
Onze Heldersche correspondent schrijft ons nog de
volgende bijzonderheden:
Gisteravond had de beruchte Heldersche weg bijna
weer een slachtoffer geëischt.
Ee'b tractor met aanhangwagen van de fa. Schreurs
uit Westzaan, is bij den overweg benoorden Koedij-
kervlotbriig komen te slippen en op de tramrails go-
raakt, waar juist de tram AlkmaarSchoorl aan
kwam, die om 3 minuten voor 9 uit Alkmaar was
vertrokken.
Wij laten den chauffeur van den wagen, Gerrii
Butler uit Westzaan, dien wij terstond na het onge
val spraken, zelf even vertellen:
„Ik kwam uit de richting Den Helder en wilde de
bocht naar links maken en mijn vaart daarvoor iets
minderen. Toen ik daartoe remde ging mijn wagen
slippen. Direct liet ik de rem los, gooide het stuur
om, waardoor de wagen de trambaan opreed, waar-
juist een tram aankwam. Gelukkig bemerkte de ma
chinist hiervan de aanwezigheid van mijn auto. Dit
is mijn levensbehoud geweest, want de tram kon tij
dig. tot stilstand worden gebracht en ik de ca
bine ongedeerd verlaten. De schrik was wel heel erg.
maar toch ook weer gauw verdwenen."
Tot zoover het relaas van den gelukkigen chauffeur.
Daar de wagen in een nogal gunstige positie stond,
heeft men getracht met behulp van een verhuiswa
gen van de fa. Van Koningsbruggen uit Den Helder,
die toevallig passeerde, de geslipte wagen van den
trambaan op den weg te krijgen. Dit lukte niet al te
gauw en hierop gaf de bevoegde spoorwegbeambte
last, den wagen terzijde van de trambaan in den die
pen greppel te duwen, hetgeen met behulp van dom
mekrachten zeer spoedig gebeurd was.
Men zou trachten nog denzelfden nacht de auto.
die verder geheel onbeschadigd was en waarschijnlijk
wel op eigen kracht zijn tocht zou kunnen vervolgen»
weer op het goede pad te brengen.