Rijwiel -zorg. PUROL HONIG's BOUILLONBLOKJES - 6 voor 10 cent - voor Kagout Cacaomeel en cacaodoppen als veevoer Pijnlijke Kloven dun-blaauwen hemel leken te torsen op d'r kollesale kruinen. Ollee, 't was er zoo schoon amico! En as ge dan efkens oew oogen sluit, dan hangt er 'n gouwen floers veur oe, waarachter de duuzen- den veugeltjes zingen, zóó schoon, da ge gèren hon derd iaren zoo verdroomen zou in een greppeltje, onder 'nen steenouwen beuk, in 't veurhofke van Onzenlievenheer Thuis. Hooger rees 't zonneke boven 't bosch. 't Nuuwe licht sprankelde overdadig tusschen 't hout. Warrelde as gouwen poeier deur de dreven. En toen zag 'k d' eerste vinken. Twee raannekes, nie veul grooter as mijnen duim. D'r blaauwe kuifke glaansdc giftig in 't gouwen licht. D'r bruine manteltje, d'r stevig pittig stertje leek wel peerlmoer, zóó glaansde, zoo schaauwde die blinken de veerlces in deuzen Zondag. Kittig piekten de git- oogskes in 'nen bruinrooien ring. 't Was sjuust of ze 'n brilleke ophadden. En 't blaanke borstje, ollee, 't leek wel of ze d'r frontje sjuust uit de strij- kerij ontvangen hadden, zoo smetteloos was 't! Ze zeilden deur de takken, met 'n zekerheid da'k er mee 'nen open mond naar zat te speuren. Stre ken neer, in de gele blaren op den boschbojem, mee 'n lawijd of ze wel twee duimen „groot" waren! Wilde geleuven dat er veul „menschelijks" aan dat krielegrut zit Dai wil zeggen: in ons oog, natuurlijk! Hoe klei ner van stuk, hoe meer branie en bazigheid. Afijn. Laat ik deus week bij de veugeltjes blijven. De brutaliteit, de vechtlust brandt in die brille- oogskes en ze zijn in staat, die krielckoppen, om oe al 't schoons, van 'n heel bosch te laten vergeten. 'Nen beuk, twee huizen hoog, van boven tot onder mee zuiveren gloed bekleefd, ge ziet 'm nie meer...! Oew oog wordt vastgehouwen, volgt die twee leven dige, kleurige, as blommekes zoo schoone wezentjes, die 'n heel bosch veur 't commandeeren hebben. Laank heb 'k zitten turen op twee exemplaarkes, die 'n heele reis achter huiliën glaanzenden rug had den, om in Ulvenhout te komen boodschappen: „het wordt Lente!" Stil heb 'k me gehouwen, m'n pepke uit laten gaan en heel siekum geasemd, om ze te beduvelen. Waant om as 'nen grooten, verstaandigen mensch, twee van die veugeltjes te foppen, die mee d'r oogs- kes-as-bitjes zoo klein en zoo fel alles, alles zien wat in 't bosch gebeurt; alles, alles heuren, nouw daar is heel wat overleg bij noodig! Maar eindelijk- Eindelijk, ja, eindelijk, na uren soms, dan... mis lukt 't oe! Maar dan mislukt 't ok zóó finaal, da ge 't riieteen veur 'nen heelen zomer opgeeft om zo'n klein, kleurig. duuvelachtig prulleke te verschalken. 'k Had 't dingske zoo 's gèren van dichtenbije be keken. In m'n handen gehouwen. Nie om 't mee te nemen, verstaat! Waant, ochèrm! As ge wezenlijk van die prachtige ZATERDAG 9 MAART. HILVERSUM (1875 M.) VAR A-Uit zending. 8.00 Gram.pl.; 10.00 Morgen wijding V.P.R.O.; 10.15 Voor Arb. in de Continu bedrijven: De Notenkrakers olv. D. Wins. voordracht en solistenconcert; 12.00 De Notenkrakers olv. D. Wins; 12.30 E. Walis en zijn orkest; 1.00 C. Steyn (accordeon) en J. Vogel (piano); 1.151.45 Orvitro- pia olv. J. v. d. Horst; 2.00 Causerie: „Hoe de toon kunst groeide": 2.20 De Zonnekloppers olv. C. Steyn; 2.45 De Flierefluiters olv. E. Walis; 3.15 Lezing; 3.30 Rotterdamsch Philh. Orkest olv. E. Flipse. m.m. v. A. Pot (viool) en W. Fens (piano); 4.30 Zender wisseling; 4.35 Causerie: 4.50 Vervolg orkesfconcert 5.40 Literaire causerie Joh. v. d. Woude; 6.00 De Wielewaal olv. P. Tiggers, en toespraak; 6.30 Gram. pl.; 7.00 Groningsch uurtje; 8.00 Herh. S.0 R.-berich- ten; 8.03 Gram.pl.; 8.30 VAR A-Orkest olv. E. Flipse, m^m.v. Z. Francescatti (viool): 9.30 Ontreden van Emmv Arbousz; 9.45 Vioolrccital: 10.00 Toespraak K. de Jonge; 10.05 Vaz Dias en VARA-Varia: 10.15 Zarig Est.hor Philipse: 10.45 „De vreemde visite", spel van Broedelet, bew. Van Capnellen. M.m.v. het VARA-Tooneel olv. W. v. Cappellen; 11.0512.00 Gram.pl. HUIZEN (301 M.) KRO.-Uitzending. 8.00—9.15 en 10.09 Gram.nl.; 11.34-12,00 Godsd. halfuur; 12.15 Gram.nl.; 12.45 Or kestconcert; 1.30 Gram.pl.: 2.00 Voor de jeugd: 2.30 Sportpraatje; 3.004.00 Kinderuur; 4.15 Orkestcon cert; 4.45 Gram.pl.; 5.30 Esperanto: 5.45 Schlager- muziek en lezingen; 8.00 Vaz Dias: 8.05 Gram.pl.; 9.05 Hoorspel; 9.25 Orkestroncert; 9.50 Zang; 10.00 Orkestconcert; 10.30 Vaz Dias; 10.35 Zang; 10.45 Or kestconcert; 11.15—12.00 Gram.pl. DROITWICH (1590 M.) 10.3510.50 Morgenwijding: 11.20 Gram.pl.; 12.05 B. B.C.-Northern-orkest olv. Morrison. m.m.v. G. Cook (alt); 1,20 Commodore Grand Orkest olv. H. Da- vidson; 2.20 Het Cedric Sharpe Sextet: 3.10 Verslag rugbywedstrijd IerlandWales; 4.50 Gram.pl.; 5.05 Amerikaansch relais: 5.35 Dansorkest olv. H. Hall; 6.20 Berichten; 6.50 Sportpraatje 7.05 Welsch inter mezzo; 7.20 Interviews; 7.50 Pianoduetten door E. Gunfhorpe en C. Baumer! 8.20 „Wealher forecast", „Waarom schrijf je ze?" was het koele antwoord. De zeer elegante jonge man beet op zijn lip. Anna Kastellane was een van de raadsels in zijn zeer zelfingenomen bestaan, Haar houding tegenover hem was een voortdurende bron van verrassingen. „Ik heb je officieel geschreven omdat het mijn plicht was", zei hij „en ik schreef je privé, omdat ik er naar verlangde je te zien en over een zeer belangrijke zaak te spreken." „Wat ie me officieel te zeggen hebt en dat is al wat ik verlang te hooren had je me per brief kunnen meedeelen," zei ze. „Ik woon alleen in een klein flat en ik ontvang geen bezoekers, dat heb ik je al eens eerder gezegd." „Wanneer zal het je dan behagen een officieele mededeeling in ontvangst te nemen, die mij opge dragen is je te doen?" vroeg hij stijf. „Hier op dit trottoir, nu dadelijk, ik luister", ant woordde ze. Hij keek haar verbaasd aan. Hij was de Beau Brummel van het troepje, een jonge man wien een groote toekomst voorspeld werd en die de verschil lende departementen van de groote onderneming in Londen, waaraan hij verbonden was, niet door kon loopen, zonder dat minstens een dozijn paar oogen hem volgden. En toch was dit meisje meer dan koel tegen hem, ze was zelfs bijna grof. „Officieele zaken kunnen niet op zoo'n manier be handeld worden", protesteerde hij. „Het is kwart voor een, wil je met me gaan lunchen?" „Het is bijna hetzelfde om met je in een publieke gelegenheid gezien te worden, dan of ik naar je kan toor kom", zei ze. „In de Embassade club was er een reden voor onze ontmoeting een lunch deux is iets anders." „We kunnen een privé-kamer nemen als je dat wilt," stelde hij voor. „Er zijn verschillende gele genheden. die ik en hier in de buurt." Ze deinsde even vol afkeer achteruit. Hij trok er zich niets van aan en schreef haar gebaar geheel aan zenuwachtigheid toe. „Je kunt van avond tegen thee-tijd naar mijn flat komen, om vier uur. Het adres is Hard ford Street." „Met genoegen", zei hij. „En de lunch?" „Daar praten we niet eens over", antwoordde ze. „Goeden morgen." schepseltjes houdt, die er uitzien of ze zóó uit den Schepper Zijn handen komen, zóó onbesmet, zóó glaanzend, zóó teer-mooi, dan mot ge al heel grof zijn aangeleed, om zulke schepseltjes uit h u i 1 i e bosch te halen, dat ze effekens in de gaauwigheid hebben ingepikt, om er 'nen zomer te wonen. Kom, ik gaai er afscheien. Nog urcnlaank kan 'k schrijvend mee oe praten over mijn schoone Ulvenhout. En 't veurjaar is nog laank! D'n zomer is nog laank! 'k Heb nog gelegen heid genogt dus. En as ik da zoo zeg, dan heb ik daarmee *n am- parte bedoeling. Bij de brieven, die den Driek me deuze week brocht (ge kunt 't 'm vragen) waren er twee van heel verre! Eenen uit midden Java. Eencn uit Grand Rapids (ieveraans in Amreika mot da zijn). Deuze menschen vroegen naar veul beschrijvings van onzen schoonen buiten. En as ik de brieven ge lezen had, dan heb ik nadien toch ok efkens ge lachen. Gelachen mee de menschen, die 's zomers handen vol geld uitgeven, om verweg te gaan zien, hoe schoon de Natuur is. Terwijl de menschen, die eenmaal wijd weg zijn van d'r schoone laandje, snakken naar 'n stukske Neerlaandsch Natuurschoon al is 't dan maar op 'n hoekske van jouwen graant....! Maar jah! Veur de meeste menschen mot er alles zoo dik op zitten veur ze 't schoons zie, ee? Mot 'n blaauw meer, 'nen witten gletscher, 'nen hoogen berg en zoo, zoo èrg blaauw, zoo schrikkelijk wit en zoo onmeugeliik hoog: zijn; met... Onzenlieven- heer z'n woord zoo kollesaal onderstrepen, veur ze 't verstaan...! Ik houw nou eenmaal meer van madelievekes, dan van edelweis. Witte waarom? De madelievekes groeien hier onder m'n klom pen. 't Aandere blommeke mot ik nareizen. Da's zoo kustelijk om 't te zien en beide blomkes zijn van 'n zelfste wondere makelij! Maar jah...! M'n velleke is gedaank vol. 'k Zou zwaar aan 't filosofeeren trekken en dan 't eerste uur nog nie uitgekawauweld zijn. En 'k mot eindigen, zee Trui. Die hee nog heel den avond niks aan me g'ad. 'n Klacht die 'k respecteer amico, na virtigiarigen trouw....! Wa gij? Dus veul groeten van mijnen Toeteloeris en as altij gin horke minder van oewen toe a voe DRÉ. spel van Watson Watt en J. Salt: 8.50 Variété-pro gramma; 9.50 Berichten; 1020 Theaterorkest olv. S. Robinson; 11.20—12.20 Ambrose en zijn Band. RADIO-PARIS (1648 M.) 7.20 en 8.20 Gram.pl.; 12.35 Svmphonieconcert olv. Doyen; 5.20 Concert door de Assoc. des Concerts Pasdeloup; 8.20 Variété-programma; 10.50 Dans muziek. KALUNDBORG (1261 M.) 11.201.20 Concert uit Resi. „Ritz"; 2.504.50 Om roeporkest olv. Mahler; 7.50—11.35 Gevar. program ma m.m.v. orkest en solisten. KEULEN (456 M) 5.20 Gram.pl.: 6.35 Sted. Orkest van Witten olv. Fliegner; 11.20 Orkest concert: 12.35 Gram.pl.: 1.35 Dito; 3.20 Van den Deutschlandsender: Vroolijk nrogramma: 6.20 Tschaikowski-concert; 7.30 Vroo lijk programmn- 10.2012.20 Uit Munchen: Omroep- kleinorkest olv: Kloss. ROME (421 M.) 8.05 Gram.pl.; 8.20 Opera-uitzending. BRUSSEL (322 en 484 M-) 322 M.: 12.20 Gram.nl.; 12.50 Omro^nckest: 1.50 2.20 Gram.pl.; 6.35 Pianorecital: 7.05 Gram.pl.: 8.20 Caharetnrogramma; 9.20 Svmnhonieconeert; 10.30 12.20 John Rutton's orkest; 484 Af.: 12.20 Gram.nl.: 12.50 Svrnohonieeoncert; 1.502 20 Gram.pl.; 5.20 Omroeporkest; 6.20 Gram nl.; 6.50 Kwartetconcert; m.m.v. zang en piano; 7.35 Gram.pl.; 8.20 Sa'on- orkest; 9.05 Hoorspel; 9.35 Omroeporkest; 10.30 12.20 John Rutten's orkest. DEUTSCHLANDSENDER f1571 M.) 7.30 „Bocksnrftnge". gevar. programma: 9 20 en 10.05 Berichten: 10.2012.15 Dansmuziek door Hans Bund en de Goldcne Sieben. ZONDAG 10 MAART. HILVERSUM (1R7R M.) 8.55 VARA. 12 00 AVRO. 5.00 VARA. 6.00 VPRO.. 8.00 AVRO. 8.55 («ram.pl.; 9.00 Voetbalnieuw?: 9.05 Tuinhouwpraatje; 9.30 Gram.pl.: 9.40 H. van Laar: Van dieren en planten (IV); 10.00 Orgelspel J. Jong; 10.30 Uitz. v. d. Centr. Bond van Transportarbeiders Boris Roussky liep ontstemd verder. Hij stak een sigaret op en slenterde Regent Street door, terwijl hij trachtte een verklaring voor haar houding te vinden. Er gingen geruchten over zijn wreedheid gedurende de maand dat hij bij de Tsjeka gediend had. Officieel had hij succes genoeg gehad, doch als mensch hadden zelfs sommigen van zijn eigen collega's zich van hem afgewend. Ten slotte was Londen misschien toch de juiste plaats 'voor hem, met zijn sociale gaven. Wat het meisje betreft, hij had nog nooit eenige moeilijkheid gehad met een lid van haar sexe. Haar stugheid begon h'em te in trigeeren. Zo was anders dan al die anderen, die de nieuwe dogma's hadden ingedronken, die waren meegaand tot slapheid toe, na hen zou Anna Kastel- lane beslist een verkwikking zijn... Hij dronk groene thee met citroen en rookte siga retten in de zitkamer van haar miniatuur-flat in Hardford Street. Hij was artist genoeg om den goe den smaak van haar eenvoudig meubilair, de waar de van haar etsen en weinige andere, doch unieke objets d'art te waardeeren. De parelgrijze kleur van de wanden beviel hem. Zij moest zelf een artiste zijn, dacht hij. Ze zouden een prachtig paar vormen. „Nu ter zake, als je blieft", verzocht ze, toen hij zijn tweede kop thee had leeg gedronken. „Jij maakt dat een mensch die vergeet," zei hij, „maar je zult je zin hebben. Dit is het eerste punt, dat ik met je moet behandelen. In dit land is ab solute geheimhouding niet zoo noodzakelijk als in Rusland. Serge Melgounoff is van meening, dat je je nu officieel met ons moet associeeren." „Ik deel Serge Melgounoffs opinie niet" zei ze. „Ik prefereer het om, als ik werk, dat van buiten af te doen." Hij tikte zijn sigaret op tafel in de hoop, dat ze zijn mooie handen zou opmerken en den ring met het prachtige wapen hij vergat van wiens dooden vinger hij dien had afgerukt. Anna Kastellane was niet makkelijk, peinsde hij, ze moest voorzichtig, maar ferm aan sommige dingen herinnerd worden. Dat was een kolfje naar zijn hand. „Ik geloof niet, dat een besliste weigering door het comité zal worden aangenomen of dat die raad zaam zou zijn," zei hij. „Je zoudt in onze organisa B O E R D E R IJ. Het Veevoederbureau „Noord-Holland" schrijft ons: Evenals het vorig jaar kregen wij weer rantsoe nen onder oogen waarin cacaomeel was opgenomen. Dientengevolge meenen wij er goed aan te doen de reeds vroeger door ons geplaatste waarschuwing nogmaals in uw blad te doen opnemen. In het verslag 19231924 van het Rijkslandbouw proefstation voor Veevoeder onderzoek te Wagenin- gen staat o.m. dat er 32 monsters waren onderzocht afkomstig van cacao en dat meerdere klachten om trent ziekteverschijnselen bij varkens en pluittnee na het gebruik waren ontvangen, hetgeen overeen komstig de literatuur bevestigde, dat deze dieren ge voelig zijn voor de in cacao voorkomende theobro- mine. In het verslag 1924"25 lezen wij, dat er 35 mons ters ontvangen waren van koek geperst uit cacao- lcernen, die meestal zeer weinig doppen bevatten. Het vetgehalte varieerde van 0.1 tot 22 pet., eiwit achtige stoffen van 20.6—27 pet. terwijl de monsters de verteerbaarheid der eiwitachtige 'stoffen aanga ven varieerende van 3958 pet. en gemiddeld 44 pet. was, de helft onverteerbaar. In den winter 1924'25 was dit product in Friesland aan melkvee gevoerd, met de ervaring, dat het vetgehalte er door ver hoogd, maar de melkproductie er door was gezakt. In een ander blad lazen wij in 1934 een artikeltje onderteekend met D., wat als titel droeg: „Cacao doppen als veevoer ongeschikt". In dit artikeltje werd er op gewezen, dat in de literatuur meerdere gevallen vermeld staan van vergiftiging met doo- delijken afloop bij paarden, koeien en varkens, ten gevolge van het voeren van cacaodoppen. In de Barnevelder Courant van 20 Jan. 1934 deed de heer Gemeenteveearts de mededeeling van 2 vergiftigingsgevallen bij paarden na het gebruik van cacaodoppen. Schrijver van het artikeltje in bovenbedoeld blad wijst er zeer terecht nadrukkelijk op, dat het een product is, dat geen aanspraak mag maken op den naam voedermiddel. Men late zich door den lagen prijs niet overhalen cacaomeel of cacaodoppen te koopen, de kans op groote schade schijnt niet gering. 10.50 VARA-Orkest olv. Hugo de Groot: 11.15 A. Pleysier: Van Staat en Maatschappij; 11.30 Vervolg VARA-Orkest; 12.00 Klokkenspel en Uurslag v. d. Ned. Herv. Kerk te Nijkerk; 12.01 De Groningsche Orkestvereeniging olv. C. Kuiler; 12.40 C. Henke: Het schilderij van de maand: 1.00 Vervolg concert; 2.00 Boekbespreking Dr. P. H. Ritter Jr.; 2.30 Concertgebouw-orkest olv. Prof. Dr. W. Men gelberg. Solist: R. Gall (klarinet); 3.45 Pauze; 3.50 Gramofoonpl. en reportage door H. Hollander v d. voetbalwedstrijd FeijenoordAjax (Om c.a. 4.45 Vaz Dias); 5.00 J. Lammen (bas) en C. Steiin (orgel); 5.30 Voetbalpraatje; 5.45 Gram..pl; 5.55 Sportnieuws; 6.00 Causerie Mei. Dr. Nic. A. Bruining; 6.30 Lezing 6.45 Kerkdienst u. d. Ver. v. Vrijz. Herv. te Bever wijk Voorg.: Dr. W. Banning; 8.00 Vaz Dias: 8.15 Omroeporkest olv. N. Treep m.m.v. J. Hendrik (te nor); 9.15 Radiojournaal; 9.30 Grarii.pl.; 9.45 Con certgebouworkest olv. Prof. Dr. W. Mengelberg m. m.v. Vigo la Volpe (piano); 10.20 Orgelconcert Pierre Palla; 10.45 Gram.pl.: 11.00 Vaz Dias; 11.10—12.00 Omroeporkest olv. N. Treep. HUIZEN (301 M.) 8.30 NCRV.; 9.30 KRO.; 5.0 NCRV.; 7.45—11.00 KRO. 8,30 Morgenwijding olv. Ds. C. J. Hoekendijk: Mei. C. v. Drieenhuizen (orgel); 9.30 Gram.pl.: 10.15 Hoog mis; 1.45 Causerie; 12.00 Gram.pl.; 12.15 Orkestcon cert en lezingen; 3.00 Alilitair concert en gram.pl.; 4.15 Ziekenlof; 5:00 Gewijde muziek (gr.pl.): 6.20 Kerk dienst uit de Ned. Herv. Kerk te Ginneken: 7.45 Sportnieuws; 7.50 Causerie; 8.10 Vaz Dias; 8.15 Or kestconcert m.mv. pianosolist; 9.00 Gram.pl.; 9.15 Orkestconcert; 10.00 Gram.pl.; 10.30 Vaz Dias. Gram. pl.; 1040-11.00 Epiloog. DROITWICH H5C9 M.). 12.50 Solistenconcert (tenor en cello); 1.35 Leslie Bridgewater's Kwintet m.m.v. V. Lambelet (zang); 2.35 Het Belfaster Omroeporkest olv. E G. Brown; 3.35 Grampl.; 4.05 Reg. King en zijn orkest: 4.50 Kinderkerkdienst; 5.20 en 5.35 Lezing: 5.55 „The ta- ming of the shrew", spel van W. Sbakespeare: 7.25 Concert door R. Henderson (bariton) en F. Grinke (viooP; 8.15 Kerkdienst; 9.05 Liefdadigheidsoproep; 9.10 Berichten; 9.20 Sted. Orkest Harsting olv. J. J. Harrison, m.m.v. D. Sniilh (bariton); 10.35 Piano recital Jan Smeterlin; 11.05 Epiloog. RADIO-PARIS (1648 M.) 7.20 en 8.20 Gram.pl.; 11.20 Dito: 1.35 Orgelconcert: 12.25 Gram.pl.; 1235 Gevar. concert olv. Locatelli; 2.35 Zang R. Hérent; 3.20 Orkestconcert: 6.50 Zang Marie Simon; 8.20 „Le roi aveugle". operette van Février; M.m.v solieten, koor en orkest olv. Bigot; 10.50 Dansmuziek tie geregeld uitstekend werk kunnen doen. Je moet niet vergeten, dat hier in Londen het werk, dat je in Rusland en Polen zoo goed gedaan hebt, niet meer noodig is." „Daarin ben ik het met je eens", was het kalme antwoord. „Het komt me voor, dat mijn werk tot een natuurlijk einde is gekomen. „Ik denk er daar om over, om er mee uit te scheiden of althans eens vacantie te nemen." Hij schudde ernstig het hoofd. Voor ons bestaat er geen vacantie", zei hij didac tisch. „Er zijn vele naties die in de nieuwe leer on derwezen moeten worden, een heele wereld wacht op licht. Londen moet een groot centrum voor ons wor den. Er is veel werk dat we heel goed samen kun nen doen. Mijn tegenwoordige secretaris is een ezel ik denk er over om jou zijn betrekking aan te bieden, het salaris is de moeite waard." Wat een eigenaardige uitdrukking was er toch soms in haar blauwe oogen, peinsde hij, toen hij door een mist van rook naar haar keek. Als hij niet zoo'n verstandig man was geweest zou hij die uit drukking verkeerd hebben kunnen uitloggen, dan zou hij zelfs hebben kunnen aannemen, dat zijn voorstel haar beleedigd had. Toen herinnerde hij zich plotseling wat er achter kon steken, ze wilde misschien dat groote fortuin, dat haar in handen gevallen was, zelf houden. Russische vrouwen wa ren' allemaal au fond lui, tenzij ze een sterken prik kel hadden om te werken. Ze was veel te mooi om aldoor zoo'n ernstig leven te leiden, hoewel de at tractie om met hem samen te wertcen toch wel wat meer indruk op haar had mogen maken. Ze maak te zich luchtig van de zaak af. „Ik geloof niet, dat ik een goede secretaresse voor je zou zijn, Boris Roussky." „En ik misschien geen goede meester voor je", gaf hij goedmoedig toe. „Ik ben in mijn werk dik- wij Is hard en streng, maar in mijn particuliere le ven heb ik mijn zwakke punten. Ik mag wel zeg gen dat je weet dat jij er een van bent, Anna Kas tellane?" „Werkelijk?" vroeg ze. „Ga door met wat Je nog meer hebt te zeggen." „De rest van wat ik te zeggen heb, betreft de Ostre- koffjuweelen", zei hij. De Staat zorgt voor de veiligheid Van hem, die op een rijwiel rijdt, Geheel naar d'eisch van dezen tijd, En dat is lang niet weinig! Want het moderne snel-verkcer, Met aanhang-wagens en zoo meer, Is onophoud'lijk in de weer, Breedsporig en venijnig! De goede dagen zijn voorbij, Toen men, gezellig op een rij, Met vieren soms, 't was buiten vrij, Den weg mocht overbruggen. Nu rijden we met stil gebaar, Op 't rijwielpad, er is gevaar, Als gansjes netjes na elkaar, En zien elkanders ruggen! De wet houdt met een streng gezicht Op heel ons doen het oog gericht, Op rem, reflector, bel en licht, En op het rijwielplaatje! En bij een juist proces-verbaal, In weinig duidelijke taal, Doen we een hulpeloos verbaal, Dat veel lijkt op een praatje! Nog verder gaat de rijwiel-eisch, Opdat dan ook een rijwiel-reis, Werd ons gedrag soms al te grijs? Niet al te zeer verwildert, Wordt straks, tot wering van bederf. De bolle kant, alsook de nerf Van 't achterspatbord, hebt U verf? Opvallend wit geschilderd! Nu is dit niet zoo slecht gezien, Desnoods voor dit idee een 10, Alleen er is nog één „misschien", Maak hiermee korte metten. En wel, of ook 't modern verkeer, Met aanhang-wagens en zoo meer, In noodgevallen keer op keer ER OP GELIEFT TE LETTEN!! Maart 1935. KROES. (Nadruk verboden). verzacht en geneest men met KALUNDBORG (1261 M.) 11.2012.50 M. Hansen's Orkest; 1.402.15 Gram.pl. 2.45 Concert m.m.v. solisten, koor en orkest olv. Gröndahl: 7.35 Gram.pl.; 8.05 Omroeporkest olv. Reesen: 9.40 Concert (2 hobo's, fagot en cembalo)! 10.2011.50" 'Dansmuziek. KEULEN (456 M.) 5.55 Havenconcert; 9.20 Gevar. oconcert: 10.05 Man nenkoor en piano; 1.20 Weragkamerorkest olv. Ha- gestedt en solisten; 4.10 Gram.pl.; 4.20 Lincke-con- cert door Svmphonie-orkest; 6.20 \ftool en piano; 7.20 Uit Hamburg: „Alcina". opera van Handel; 10.10— 12.20 Dansmuziek. ROME (421 M.) 8.05 „Die Bajadere". operette van Kalman. BRUSSEL (322 en 484 M.) 322 M.: 10.20 Gram.pl.; 11.20 Het Constantin-orkest: 12.20 Salonorkest m.m.v. solisten; 1.30 Orgelconcert 2.002.20 Gram.pl; 5.20 Dansmuziek; 6,20 Gram.pl.; 6.50 Kamermuziek; 8.20 Salonorkest; 10.30 Gram.pl.; 10.5012.20 Max Alexy's orkest; 484 AI.: 10.20 Gram. pl.; 11.20 Salonorkest; 12.20 Het Constantin-orkest; 1.30—2.20 Gram.pl.; 3.20—4.50 Concert; 5.20 Sym- phonieconcert; 6.20 Gram.pl.; 7.35 Zang; 8.20 Sym- phonievoncert: 9.20 Hoorspel; 9.40 Vervolg concert m.m.z. zangsoliste; 10.30 Gram.pl.; 10.50—12.20 Alax aipvvo' nrlré»ct DEUTSCHLANDSENDER (1571 M.) 7.20 Zie Keulen; 9.20 Berichten; 9.40 Reportage: 10.05 Weerbericht; 10.2011.50 Dansmuziek olv. H. Bund. Ze keek haastig op. Ze had altijd geweten dat dit eens komen zou, doch het kwam op dit moment toch nog onverwacht. „De directeur vindt, evenals wij allen," ging hij veelbeteekenend voort, „dat het tijd wordt, dat we hierover tot een overeenstemming met je komen." „Wat voor overeenstemming?" vroeg ze. „Je maakt me mijn opdracht wel moeilijk," klaag de hij. „Je weet heel goed, dat de bezittingen van de Russische aristocratie verbeurd verklaard zijn. De Ostrekoff-juweelen behooren daartoe. Je hebt als een der onzen je plicht gedaan met ze uit handen van dien Wilfred Haven te redden. Als hij zijn zin bad gehad, zouden ze ons voorgoed ontgaan zijn. We achten het om verschillende redenen het beste, dat je er nu van ontlast wordt. Ten eerste omdat we geld noodig hebben. De tweede reden is ernstiger. On ze positie in dit land is, zooals je weet, précaire. De jonge man Haven of zelfs Elisaveta Ostrekoff zelf, kan een aanklacht bij de politie indienen dat de juweelen gestolen zijn. In dat geval zou je ze mis schien moeten afstaan..." „Jullie ook", viel ze hem in de rede. „Dat gelooven we niet." antwoordde hii kalm. „In de eerste plaats hebben wij bijzondere mogelijkhe den om ze van de hand te doen. In de tweede plaats zijn wij, hoewel we nog niet erkend zijn, momen teel de eenige regeering die nu in Rusland bestaat en de bepaling, dat de eigendommen der aristocratie aan het volk komen, is officieel bekrachtigd. Wij kunnen met de juweelen handelen, Anna Kastella ne, jij niet." „Hoe weet je dat ik er al niet de helft van ver kocht heb?" vroeg ze. „Ik ben overtuigd, dat je zooiets krankzinnigs niet gedaan hebt!" riep hij. „Je hebt het recht niet om over die juweelen te beschikken, ze behooren aan de regeering die binnenkort officieel erkend zal worden als de Sovjet-regeering van Rusland. Er zouden ernstige moeilijkheden ontstaan als ontdekt werd dat er van verkocht waren." Wordt vervolgd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 18