Rijwiel -zorg.
PUROL
HONIG's BOUILLONBLOKJES - 6 voor 10 cent - voor Kagout
Cacaomeel en cacaodoppen als veevoer
Pijnlijke
Kloven
dun-blaauwen hemel leken te torsen op d'r kollesale
kruinen.
Ollee, 't was er zoo schoon amico!
En as ge dan efkens oew oogen sluit, dan hangt
er 'n gouwen floers veur oe, waarachter de duuzen-
den veugeltjes zingen, zóó schoon, da ge gèren hon
derd iaren zoo verdroomen zou in een greppeltje,
onder 'nen steenouwen beuk, in 't veurhofke van
Onzenlievenheer Thuis.
Hooger rees 't zonneke boven 't bosch. 't Nuuwe
licht sprankelde overdadig tusschen 't hout. Warrelde
as gouwen poeier deur de dreven. En toen zag 'k d'
eerste vinken.
Twee raannekes, nie veul grooter as mijnen duim.
D'r blaauwe kuifke glaansdc giftig in 't gouwen licht.
D'r bruine manteltje, d'r stevig pittig stertje leek wel
peerlmoer, zóó glaansde, zoo schaauwde die blinken
de veerlces in deuzen Zondag. Kittig piekten de git-
oogskes in 'nen bruinrooien ring. 't Was sjuust of
ze 'n brilleke ophadden. En 't blaanke borstje,
ollee, 't leek wel of ze d'r frontje sjuust uit de strij-
kerij ontvangen hadden, zoo smetteloos was 't!
Ze zeilden deur de takken, met 'n zekerheid da'k
er mee 'nen open mond naar zat te speuren. Stre
ken neer, in de gele blaren op den boschbojem, mee
'n lawijd of ze wel twee duimen „groot" waren!
Wilde geleuven dat er veul „menschelijks" aan
dat krielegrut zit
Dai wil zeggen: in ons oog, natuurlijk! Hoe klei
ner van stuk, hoe meer branie en bazigheid. Afijn.
Laat ik deus week bij de veugeltjes blijven.
De brutaliteit, de vechtlust brandt in die brille-
oogskes en ze zijn in staat, die krielckoppen, om oe
al 't schoons, van 'n heel bosch te laten vergeten.
'Nen beuk, twee huizen hoog, van boven tot onder
mee zuiveren gloed bekleefd, ge ziet 'm nie meer...!
Oew oog wordt vastgehouwen, volgt die twee leven
dige, kleurige, as blommekes zoo schoone wezentjes,
die 'n heel bosch veur 't commandeeren hebben.
Laank heb 'k zitten turen op twee exemplaarkes,
die 'n heele reis achter huiliën glaanzenden rug had
den, om in Ulvenhout te komen boodschappen: „het
wordt Lente!"
Stil heb 'k me gehouwen, m'n pepke uit laten gaan
en heel siekum geasemd, om ze te beduvelen.
Waant om as 'nen grooten, verstaandigen mensch,
twee van die veugeltjes te foppen, die mee d'r oogs-
kes-as-bitjes zoo klein en zoo fel alles, alles zien wat
in 't bosch gebeurt; alles, alles heuren, nouw daar is
heel wat overleg bij noodig! Maar eindelijk-
Eindelijk, ja, eindelijk, na uren soms, dan... mis
lukt 't oe! Maar dan mislukt 't ok zóó finaal, da ge
't riieteen veur 'nen heelen zomer opgeeft om zo'n
klein, kleurig. duuvelachtig prulleke te verschalken.
'k Had 't dingske zoo 's gèren van dichtenbije be
keken. In m'n handen gehouwen. Nie om 't mee te
nemen, verstaat!
Waant, ochèrm! As ge wezenlijk van die prachtige
ZATERDAG 9 MAART.
HILVERSUM (1875 M.)
VAR A-Uit zending. 8.00 Gram.pl.; 10.00 Morgen
wijding V.P.R.O.; 10.15 Voor Arb. in de Continu
bedrijven: De Notenkrakers olv. D. Wins. voordracht
en solistenconcert; 12.00 De Notenkrakers olv. D.
Wins; 12.30 E. Walis en zijn orkest; 1.00 C. Steyn
(accordeon) en J. Vogel (piano); 1.151.45 Orvitro-
pia olv. J. v. d. Horst; 2.00 Causerie: „Hoe de toon
kunst groeide": 2.20 De Zonnekloppers olv. C. Steyn;
2.45 De Flierefluiters olv. E. Walis; 3.15 Lezing;
3.30 Rotterdamsch Philh. Orkest olv. E. Flipse. m.m.
v. A. Pot (viool) en W. Fens (piano); 4.30 Zender
wisseling; 4.35 Causerie: 4.50 Vervolg orkesfconcert
5.40 Literaire causerie Joh. v. d. Woude; 6.00 De
Wielewaal olv. P. Tiggers, en toespraak; 6.30 Gram.
pl.; 7.00 Groningsch uurtje; 8.00 Herh. S.0 R.-berich-
ten; 8.03 Gram.pl.; 8.30 VAR A-Orkest olv. E. Flipse,
m^m.v. Z. Francescatti (viool): 9.30 Ontreden van
Emmv Arbousz; 9.45 Vioolrccital: 10.00 Toespraak
K. de Jonge; 10.05 Vaz Dias en VARA-Varia: 10.15
Zarig Est.hor Philipse: 10.45 „De vreemde visite",
spel van Broedelet, bew. Van Capnellen. M.m.v. het
VARA-Tooneel olv. W. v. Cappellen; 11.0512.00
Gram.pl.
HUIZEN (301 M.)
KRO.-Uitzending. 8.00—9.15 en 10.09 Gram.nl.;
11.34-12,00 Godsd. halfuur; 12.15 Gram.nl.; 12.45 Or
kestconcert; 1.30 Gram.pl.: 2.00 Voor de jeugd: 2.30
Sportpraatje; 3.004.00 Kinderuur; 4.15 Orkestcon
cert; 4.45 Gram.pl.; 5.30 Esperanto: 5.45 Schlager-
muziek en lezingen; 8.00 Vaz Dias: 8.05 Gram.pl.;
9.05 Hoorspel; 9.25 Orkestroncert; 9.50 Zang; 10.00
Orkestconcert; 10.30 Vaz Dias; 10.35 Zang; 10.45 Or
kestconcert; 11.15—12.00 Gram.pl.
DROITWICH (1590 M.)
10.3510.50 Morgenwijding: 11.20 Gram.pl.; 12.05 B.
B.C.-Northern-orkest olv. Morrison. m.m.v. G. Cook
(alt); 1,20 Commodore Grand Orkest olv. H. Da-
vidson; 2.20 Het Cedric Sharpe Sextet: 3.10 Verslag
rugbywedstrijd IerlandWales; 4.50 Gram.pl.; 5.05
Amerikaansch relais: 5.35 Dansorkest olv. H. Hall;
6.20 Berichten; 6.50 Sportpraatje 7.05 Welsch inter
mezzo; 7.20 Interviews; 7.50 Pianoduetten door E.
Gunfhorpe en C. Baumer! 8.20 „Wealher forecast",
„Waarom schrijf je ze?" was het koele antwoord.
De zeer elegante jonge man beet op zijn lip. Anna
Kastellane was een van de raadsels in zijn zeer
zelfingenomen bestaan, Haar houding tegenover
hem was een voortdurende bron van verrassingen.
„Ik heb je officieel geschreven omdat het mijn
plicht was", zei hij „en ik schreef je privé, omdat
ik er naar verlangde je te zien en over een zeer
belangrijke zaak te spreken."
„Wat ie me officieel te zeggen hebt en dat is
al wat ik verlang te hooren had je me per brief
kunnen meedeelen," zei ze. „Ik woon alleen in een
klein flat en ik ontvang geen bezoekers, dat heb
ik je al eens eerder gezegd."
„Wanneer zal het je dan behagen een officieele
mededeeling in ontvangst te nemen, die mij opge
dragen is je te doen?" vroeg hij stijf.
„Hier op dit trottoir, nu dadelijk, ik luister", ant
woordde ze.
Hij keek haar verbaasd aan. Hij was de Beau
Brummel van het troepje, een jonge man wien een
groote toekomst voorspeld werd en die de verschil
lende departementen van de groote onderneming in
Londen, waaraan hij verbonden was, niet door kon
loopen, zonder dat minstens een dozijn paar oogen
hem volgden. En toch was dit meisje meer dan koel
tegen hem, ze was zelfs bijna grof.
„Officieele zaken kunnen niet op zoo'n manier be
handeld worden", protesteerde hij. „Het is kwart
voor een, wil je met me gaan lunchen?"
„Het is bijna hetzelfde om met je in een publieke
gelegenheid gezien te worden, dan of ik naar je kan
toor kom", zei ze. „In de Embassade club was er
een reden voor onze ontmoeting een lunch
deux is iets anders."
„We kunnen een privé-kamer nemen als je dat
wilt," stelde hij voor. „Er zijn verschillende gele
genheden. die ik en hier in de buurt."
Ze deinsde even vol afkeer achteruit. Hij trok er
zich niets van aan en schreef haar gebaar geheel
aan zenuwachtigheid toe.
„Je kunt van avond tegen thee-tijd naar mijn flat
komen, om vier uur. Het adres is Hard ford Street."
„Met genoegen", zei hij. „En de lunch?"
„Daar praten we niet eens over", antwoordde ze.
„Goeden morgen."
schepseltjes houdt, die er uitzien of ze zóó uit den
Schepper Zijn handen komen, zóó onbesmet, zóó
glaanzend, zóó teer-mooi, dan mot ge al heel grof zijn
aangeleed, om zulke schepseltjes uit h u i 1 i e bosch
te halen, dat ze effekens in de gaauwigheid hebben
ingepikt, om er 'nen zomer te wonen.
Kom, ik gaai er afscheien.
Nog urcnlaank kan 'k schrijvend mee oe praten
over mijn schoone Ulvenhout. En 't veurjaar is nog
laank! D'n zomer is nog laank! 'k Heb nog gelegen
heid genogt dus.
En as ik da zoo zeg, dan heb ik daarmee *n am-
parte bedoeling.
Bij de brieven, die den Driek me deuze week
brocht (ge kunt 't 'm vragen) waren er twee van heel
verre!
Eenen uit midden Java.
Eencn uit Grand Rapids (ieveraans in Amreika
mot da zijn).
Deuze menschen vroegen naar veul beschrijvings
van onzen schoonen buiten. En as ik de brieven ge
lezen had, dan heb ik nadien toch ok efkens ge
lachen.
Gelachen mee de menschen, die 's zomers handen
vol geld uitgeven, om verweg te gaan zien, hoe schoon
de Natuur is.
Terwijl de menschen, die eenmaal wijd weg zijn
van d'r schoone laandje, snakken naar 'n stukske
Neerlaandsch Natuurschoon al is 't dan maar op 'n
hoekske van jouwen graant....!
Maar jah!
Veur de meeste menschen mot er alles zoo dik op
zitten veur ze 't schoons zie, ee?
Mot 'n blaauw meer, 'nen witten gletscher, 'nen
hoogen berg en zoo, zoo èrg blaauw, zoo schrikkelijk
wit en zoo onmeugeliik hoog: zijn; met... Onzenlieven-
heer z'n woord zoo kollesaal onderstrepen, veur ze
't verstaan...!
Ik houw nou eenmaal meer van madelievekes, dan
van edelweis.
Witte waarom?
De madelievekes groeien hier onder m'n klom
pen.
't Aandere blommeke mot ik nareizen.
Da's zoo kustelijk om 't te zien en beide blomkes
zijn van 'n zelfste wondere makelij!
Maar jah...!
M'n velleke is gedaank vol.
'k Zou zwaar aan 't filosofeeren trekken en dan
't eerste uur nog nie uitgekawauweld zijn. En 'k
mot eindigen, zee Trui. Die hee nog heel den avond
niks aan me g'ad.
'n Klacht die 'k respecteer amico, na virtigiarigen
trouw....! Wa gij?
Dus veul groeten van mijnen Toeteloeris en as
altij gin horke minder van oewen
toe a voe
DRÉ.
spel van Watson Watt en J. Salt: 8.50 Variété-pro
gramma; 9.50 Berichten; 1020 Theaterorkest olv. S.
Robinson; 11.20—12.20 Ambrose en zijn Band.
RADIO-PARIS (1648 M.)
7.20 en 8.20 Gram.pl.; 12.35 Svmphonieconcert olv.
Doyen; 5.20 Concert door de Assoc. des Concerts
Pasdeloup; 8.20 Variété-programma; 10.50 Dans
muziek.
KALUNDBORG (1261 M.)
11.201.20 Concert uit Resi. „Ritz"; 2.504.50 Om
roeporkest olv. Mahler; 7.50—11.35 Gevar. program
ma m.m.v. orkest en solisten.
KEULEN (456 M)
5.20 Gram.pl.: 6.35 Sted. Orkest van Witten olv.
Fliegner; 11.20 Orkest concert: 12.35 Gram.pl.: 1.35
Dito; 3.20 Van den Deutschlandsender: Vroolijk
nrogramma: 6.20 Tschaikowski-concert; 7.30 Vroo
lijk programmn- 10.2012.20 Uit Munchen: Omroep-
kleinorkest olv: Kloss.
ROME (421 M.)
8.05 Gram.pl.; 8.20 Opera-uitzending.
BRUSSEL (322 en 484 M-)
322 M.: 12.20 Gram.nl.; 12.50 Omro^nckest: 1.50
2.20 Gram.pl.; 6.35 Pianorecital: 7.05 Gram.pl.: 8.20
Caharetnrogramma; 9.20 Svmnhonieconeert; 10.30
12.20 John Rutton's orkest; 484 Af.: 12.20 Gram.nl.:
12.50 Svrnohonieeoncert; 1.502 20 Gram.pl.; 5.20
Omroeporkest; 6.20 Gram nl.; 6.50 Kwartetconcert;
m.m.v. zang en piano; 7.35 Gram.pl.; 8.20 Sa'on-
orkest; 9.05 Hoorspel; 9.35 Omroeporkest; 10.30
12.20 John Rutten's orkest.
DEUTSCHLANDSENDER f1571 M.)
7.30 „Bocksnrftnge". gevar. programma: 9 20 en 10.05
Berichten: 10.2012.15 Dansmuziek door Hans Bund
en de Goldcne Sieben.
ZONDAG 10 MAART.
HILVERSUM (1R7R M.)
8.55 VARA. 12 00 AVRO. 5.00 VARA. 6.00 VPRO..
8.00 AVRO. 8.55 («ram.pl.; 9.00 Voetbalnieuw?: 9.05
Tuinhouwpraatje; 9.30 Gram.pl.: 9.40 H. van Laar:
Van dieren en planten (IV); 10.00 Orgelspel J. Jong;
10.30 Uitz. v. d. Centr. Bond van Transportarbeiders
Boris Roussky liep ontstemd verder. Hij stak een
sigaret op en slenterde Regent Street door, terwijl
hij trachtte een verklaring voor haar houding te
vinden. Er gingen geruchten over zijn wreedheid
gedurende de maand dat hij bij de Tsjeka gediend
had. Officieel had hij succes genoeg gehad, doch
als mensch hadden zelfs sommigen van zijn eigen
collega's zich van hem afgewend. Ten slotte was
Londen misschien toch de juiste plaats 'voor hem,
met zijn sociale gaven. Wat het meisje betreft, hij
had nog nooit eenige moeilijkheid gehad met een
lid van haar sexe. Haar stugheid begon h'em te in
trigeeren. Zo was anders dan al die anderen, die
de nieuwe dogma's hadden ingedronken, die waren
meegaand tot slapheid toe, na hen zou Anna Kastel-
lane beslist een verkwikking zijn...
Hij dronk groene thee met citroen en rookte siga
retten in de zitkamer van haar miniatuur-flat in
Hardford Street. Hij was artist genoeg om den goe
den smaak van haar eenvoudig meubilair, de waar
de van haar etsen en weinige andere, doch unieke
objets d'art te waardeeren. De parelgrijze kleur van
de wanden beviel hem. Zij moest zelf een artiste zijn,
dacht hij. Ze zouden een prachtig paar vormen.
„Nu ter zake, als je blieft", verzocht ze, toen hij
zijn tweede kop thee had leeg gedronken.
„Jij maakt dat een mensch die vergeet," zei hij,
„maar je zult je zin hebben. Dit is het eerste punt,
dat ik met je moet behandelen. In dit land is ab
solute geheimhouding niet zoo noodzakelijk als in
Rusland. Serge Melgounoff is van meening, dat je je
nu officieel met ons moet associeeren."
„Ik deel Serge Melgounoffs opinie niet" zei ze.
„Ik prefereer het om, als ik werk, dat van buiten
af te doen."
Hij tikte zijn sigaret op tafel in de hoop, dat ze
zijn mooie handen zou opmerken en den ring met
het prachtige wapen hij vergat van wiens dooden
vinger hij dien had afgerukt. Anna Kastellane was
niet makkelijk, peinsde hij, ze moest voorzichtig,
maar ferm aan sommige dingen herinnerd worden.
Dat was een kolfje naar zijn hand.
„Ik geloof niet, dat een besliste weigering door
het comité zal worden aangenomen of dat die raad
zaam zou zijn," zei hij. „Je zoudt in onze organisa
B O E R D E R IJ.
Het Veevoederbureau „Noord-Holland" schrijft ons:
Evenals het vorig jaar kregen wij weer rantsoe
nen onder oogen waarin cacaomeel was opgenomen.
Dientengevolge meenen wij er goed aan te doen de
reeds vroeger door ons geplaatste waarschuwing
nogmaals in uw blad te doen opnemen.
In het verslag 19231924 van het Rijkslandbouw
proefstation voor Veevoeder onderzoek te Wagenin-
gen staat o.m. dat er 32 monsters waren onderzocht
afkomstig van cacao en dat meerdere klachten om
trent ziekteverschijnselen bij varkens en pluittnee
na het gebruik waren ontvangen, hetgeen overeen
komstig de literatuur bevestigde, dat deze dieren ge
voelig zijn voor de in cacao voorkomende theobro-
mine.
In het verslag 1924"25 lezen wij, dat er 35 mons
ters ontvangen waren van koek geperst uit cacao-
lcernen, die meestal zeer weinig doppen bevatten.
Het vetgehalte varieerde van 0.1 tot 22 pet., eiwit
achtige stoffen van 20.6—27 pet. terwijl de monsters
de verteerbaarheid der eiwitachtige 'stoffen aanga
ven varieerende van 3958 pet. en gemiddeld 44 pet.
was, de helft onverteerbaar. In den winter 1924'25
was dit product in Friesland aan melkvee gevoerd,
met de ervaring, dat het vetgehalte er door ver
hoogd, maar de melkproductie er door was gezakt.
In een ander blad lazen wij in 1934 een artikeltje
onderteekend met D., wat als titel droeg: „Cacao
doppen als veevoer ongeschikt". In dit artikeltje
werd er op gewezen, dat in de literatuur meerdere
gevallen vermeld staan van vergiftiging met doo-
delijken afloop bij paarden, koeien en varkens, ten
gevolge van het voeren van cacaodoppen.
In de Barnevelder Courant van 20 Jan. 1934 deed
de heer Gemeenteveearts de mededeeling van 2
vergiftigingsgevallen bij paarden na het gebruik van
cacaodoppen.
Schrijver van het artikeltje in bovenbedoeld blad
wijst er zeer terecht nadrukkelijk op, dat het een
product is, dat geen aanspraak mag maken op
den naam voedermiddel.
Men late zich door den lagen prijs niet overhalen
cacaomeel of cacaodoppen te koopen, de kans op
groote schade schijnt niet gering.
10.50 VARA-Orkest olv. Hugo de Groot: 11.15 A.
Pleysier: Van Staat en Maatschappij; 11.30 Vervolg
VARA-Orkest; 12.00 Klokkenspel en Uurslag v. d.
Ned. Herv. Kerk te Nijkerk; 12.01 De Groningsche
Orkestvereeniging olv. C. Kuiler; 12.40 C. Henke:
Het schilderij van de maand: 1.00 Vervolg
concert; 2.00 Boekbespreking Dr. P. H. Ritter Jr.;
2.30 Concertgebouw-orkest olv. Prof. Dr. W. Men
gelberg. Solist: R. Gall (klarinet); 3.45 Pauze; 3.50
Gramofoonpl. en reportage door H. Hollander v d.
voetbalwedstrijd FeijenoordAjax (Om c.a. 4.45 Vaz
Dias); 5.00 J. Lammen (bas) en C. Steiin (orgel);
5.30 Voetbalpraatje; 5.45 Gram..pl; 5.55 Sportnieuws;
6.00 Causerie Mei. Dr. Nic. A. Bruining; 6.30 Lezing
6.45 Kerkdienst u. d. Ver. v. Vrijz. Herv. te Bever
wijk Voorg.: Dr. W. Banning; 8.00 Vaz Dias: 8.15
Omroeporkest olv. N. Treep m.m.v. J. Hendrik (te
nor); 9.15 Radiojournaal; 9.30 Grarii.pl.; 9.45 Con
certgebouworkest olv. Prof. Dr. W. Mengelberg m.
m.v. Vigo la Volpe (piano); 10.20 Orgelconcert Pierre
Palla; 10.45 Gram.pl.: 11.00 Vaz Dias; 11.10—12.00
Omroeporkest olv. N. Treep.
HUIZEN (301 M.)
8.30 NCRV.; 9.30 KRO.; 5.0 NCRV.; 7.45—11.00 KRO.
8,30 Morgenwijding olv. Ds. C. J. Hoekendijk: Mei. C.
v. Drieenhuizen (orgel); 9.30 Gram.pl.: 10.15 Hoog
mis; 1.45 Causerie; 12.00 Gram.pl.; 12.15 Orkestcon
cert en lezingen; 3.00 Alilitair concert en gram.pl.;
4.15 Ziekenlof; 5:00 Gewijde muziek (gr.pl.): 6.20 Kerk
dienst uit de Ned. Herv. Kerk te Ginneken: 7.45
Sportnieuws; 7.50 Causerie; 8.10 Vaz Dias; 8.15 Or
kestconcert m.mv. pianosolist; 9.00 Gram.pl.; 9.15
Orkestconcert; 10.00 Gram.pl.; 10.30 Vaz Dias. Gram.
pl.; 1040-11.00 Epiloog.
DROITWICH H5C9 M.).
12.50 Solistenconcert (tenor en cello); 1.35 Leslie
Bridgewater's Kwintet m.m.v. V. Lambelet (zang);
2.35 Het Belfaster Omroeporkest olv. E G. Brown;
3.35 Grampl.; 4.05 Reg. King en zijn orkest: 4.50
Kinderkerkdienst; 5.20 en 5.35 Lezing: 5.55 „The ta-
ming of the shrew", spel van W. Sbakespeare: 7.25
Concert door R. Henderson (bariton) en F. Grinke
(viooP; 8.15 Kerkdienst; 9.05 Liefdadigheidsoproep;
9.10 Berichten; 9.20 Sted. Orkest Harsting olv. J.
J. Harrison, m.m.v. D. Sniilh (bariton); 10.35 Piano
recital Jan Smeterlin; 11.05 Epiloog.
RADIO-PARIS (1648 M.)
7.20 en 8.20 Gram.pl.; 11.20 Dito: 1.35 Orgelconcert:
12.25 Gram.pl.; 1235 Gevar. concert olv. Locatelli;
2.35 Zang R. Hérent; 3.20 Orkestconcert: 6.50 Zang
Marie Simon; 8.20 „Le roi aveugle". operette van
Février; M.m.v solieten, koor en orkest olv. Bigot;
10.50 Dansmuziek
tie geregeld uitstekend werk kunnen doen. Je moet
niet vergeten, dat hier in Londen het werk, dat je
in Rusland en Polen zoo goed gedaan hebt, niet
meer noodig is."
„Daarin ben ik het met je eens", was het kalme
antwoord. „Het komt me voor, dat mijn werk tot
een natuurlijk einde is gekomen. „Ik denk er daar
om over, om er mee uit te scheiden of althans eens
vacantie te nemen."
Hij schudde ernstig het hoofd.
Voor ons bestaat er geen vacantie", zei hij didac
tisch. „Er zijn vele naties die in de nieuwe leer on
derwezen moeten worden, een heele wereld wacht op
licht. Londen moet een groot centrum voor ons wor
den. Er is veel werk dat we heel goed samen kun
nen doen. Mijn tegenwoordige secretaris is een
ezel ik denk er over om jou zijn betrekking aan
te bieden, het salaris is de moeite waard."
Wat een eigenaardige uitdrukking was er toch
soms in haar blauwe oogen, peinsde hij, toen hij
door een mist van rook naar haar keek. Als hij niet
zoo'n verstandig man was geweest zou hij die uit
drukking verkeerd hebben kunnen uitloggen, dan
zou hij zelfs hebben kunnen aannemen, dat zijn
voorstel haar beleedigd had. Toen herinnerde hij
zich plotseling wat er achter kon steken, ze wilde
misschien dat groote fortuin, dat haar in handen
gevallen was, zelf houden. Russische vrouwen wa
ren' allemaal au fond lui, tenzij ze een sterken prik
kel hadden om te werken. Ze was veel te mooi om
aldoor zoo'n ernstig leven te leiden, hoewel de at
tractie om met hem samen te wertcen toch wel wat
meer indruk op haar had mogen maken. Ze maak
te zich luchtig van de zaak af.
„Ik geloof niet, dat ik een goede secretaresse voor
je zou zijn, Boris Roussky."
„En ik misschien geen goede meester voor je",
gaf hij goedmoedig toe. „Ik ben in mijn werk dik-
wij Is hard en streng, maar in mijn particuliere le
ven heb ik mijn zwakke punten. Ik mag wel zeg
gen dat je weet dat jij er een van bent, Anna Kas
tellane?"
„Werkelijk?" vroeg ze. „Ga door met wat Je nog
meer hebt te zeggen."
„De rest van wat ik te zeggen heb, betreft de Ostre-
koffjuweelen", zei hij.
De Staat zorgt voor de veiligheid
Van hem, die op een rijwiel rijdt,
Geheel naar d'eisch van dezen tijd,
En dat is lang niet weinig!
Want het moderne snel-verkcer,
Met aanhang-wagens en zoo meer,
Is onophoud'lijk in de weer,
Breedsporig en venijnig!
De goede dagen zijn voorbij,
Toen men, gezellig op een rij,
Met vieren soms, 't was buiten vrij,
Den weg mocht overbruggen.
Nu rijden we met stil gebaar,
Op 't rijwielpad, er is gevaar,
Als gansjes netjes na elkaar,
En zien elkanders ruggen!
De wet houdt met een streng gezicht
Op heel ons doen het oog gericht,
Op rem, reflector, bel en licht,
En op het rijwielplaatje!
En bij een juist proces-verbaal,
In weinig duidelijke taal,
Doen we een hulpeloos verbaal,
Dat veel lijkt op een praatje!
Nog verder gaat de rijwiel-eisch,
Opdat dan ook een rijwiel-reis,
Werd ons gedrag soms al te grijs?
Niet al te zeer verwildert,
Wordt straks, tot wering van bederf.
De bolle kant, alsook de nerf
Van 't achterspatbord, hebt U verf?
Opvallend wit geschilderd!
Nu is dit niet zoo slecht gezien,
Desnoods voor dit idee een 10,
Alleen er is nog één „misschien",
Maak hiermee korte metten.
En wel, of ook 't modern verkeer,
Met aanhang-wagens en zoo meer,
In noodgevallen keer op keer
ER OP GELIEFT TE LETTEN!!
Maart 1935. KROES.
(Nadruk verboden).
verzacht en geneest
men met
KALUNDBORG (1261 M.)
11.2012.50 M. Hansen's Orkest; 1.402.15 Gram.pl.
2.45 Concert m.m.v. solisten, koor en orkest olv.
Gröndahl: 7.35 Gram.pl.; 8.05 Omroeporkest olv.
Reesen: 9.40 Concert (2 hobo's, fagot en cembalo)!
10.2011.50" 'Dansmuziek.
KEULEN (456 M.)
5.55 Havenconcert; 9.20 Gevar. oconcert: 10.05 Man
nenkoor en piano; 1.20 Weragkamerorkest olv. Ha-
gestedt en solisten; 4.10 Gram.pl.; 4.20 Lincke-con-
cert door Svmphonie-orkest; 6.20 \ftool en piano; 7.20
Uit Hamburg: „Alcina". opera van Handel; 10.10—
12.20 Dansmuziek.
ROME (421 M.)
8.05 „Die Bajadere". operette van Kalman.
BRUSSEL (322 en 484 M.)
322 M.: 10.20 Gram.pl.; 11.20 Het Constantin-orkest:
12.20 Salonorkest m.m.v. solisten; 1.30 Orgelconcert
2.002.20 Gram.pl; 5.20 Dansmuziek; 6,20 Gram.pl.;
6.50 Kamermuziek; 8.20 Salonorkest; 10.30 Gram.pl.;
10.5012.20 Max Alexy's orkest; 484 AI.: 10.20 Gram.
pl.; 11.20 Salonorkest; 12.20 Het Constantin-orkest;
1.30—2.20 Gram.pl.; 3.20—4.50 Concert; 5.20 Sym-
phonieconcert; 6.20 Gram.pl.; 7.35 Zang; 8.20 Sym-
phonievoncert: 9.20 Hoorspel; 9.40 Vervolg concert
m.m.z. zangsoliste; 10.30 Gram.pl.; 10.50—12.20 Alax
aipvvo' nrlré»ct
DEUTSCHLANDSENDER (1571 M.)
7.20 Zie Keulen; 9.20 Berichten; 9.40 Reportage: 10.05
Weerbericht; 10.2011.50 Dansmuziek olv. H. Bund.
Ze keek haastig op. Ze had altijd geweten dat dit
eens komen zou, doch het kwam op dit moment
toch nog onverwacht.
„De directeur vindt, evenals wij allen," ging hij
veelbeteekenend voort, „dat het tijd wordt, dat we
hierover tot een overeenstemming met je komen."
„Wat voor overeenstemming?" vroeg ze.
„Je maakt me mijn opdracht wel moeilijk," klaag
de hij. „Je weet heel goed, dat de bezittingen van
de Russische aristocratie verbeurd verklaard zijn. De
Ostrekoff-juweelen behooren daartoe. Je hebt als een
der onzen je plicht gedaan met ze uit handen van
dien Wilfred Haven te redden. Als hij zijn zin bad
gehad, zouden ze ons voorgoed ontgaan zijn. We
achten het om verschillende redenen het beste, dat
je er nu van ontlast wordt. Ten eerste omdat we
geld noodig hebben. De tweede reden is ernstiger. On
ze positie in dit land is, zooals je weet, précaire. De
jonge man Haven of zelfs Elisaveta Ostrekoff zelf,
kan een aanklacht bij de politie indienen dat de
juweelen gestolen zijn. In dat geval zou je ze mis
schien moeten afstaan..."
„Jullie ook", viel ze hem in de rede.
„Dat gelooven we niet." antwoordde hii kalm. „In
de eerste plaats hebben wij bijzondere mogelijkhe
den om ze van de hand te doen. In de tweede plaats
zijn wij, hoewel we nog niet erkend zijn, momen
teel de eenige regeering die nu in Rusland bestaat
en de bepaling, dat de eigendommen der aristocratie
aan het volk komen, is officieel bekrachtigd. Wij
kunnen met de juweelen handelen, Anna Kastella
ne, jij niet."
„Hoe weet je dat ik er al niet de helft van ver
kocht heb?" vroeg ze.
„Ik ben overtuigd, dat je zooiets krankzinnigs niet
gedaan hebt!" riep hij. „Je hebt het recht niet om
over die juweelen te beschikken, ze behooren aan
de regeering die binnenkort officieel erkend zal
worden als de Sovjet-regeering van Rusland. Er
zouden ernstige moeilijkheden ontstaan als ontdekt
werd dat er van verkocht waren."
Wordt vervolgd.