Midden-Europa Op theebezoek in Marokko. fit het rariteitenkabinet van de natuur. Het huisje voor het vogelpaar De thee speelt een heel voorname rol in het leven van de Marokkanen. Zij neemt haast dezelfde plaats in als de koffie bij hun stamgenoten in Egypte en in Arabië. Zelfs de armste Marokkanen drinken twee maal per dag een kopje thee, en in de huizen van de deftige Marokkanen staat de thee voortdurend klaar, zodat men er ten alle tijde een kopje thee kan krijgen, 's Winters drinkt men de thee om lekker warm te worden en 's zomers is de thee goed om de dorst op de vlucht te jagen. Eigenlijk drinkt men de thee uit gewoonte, en soms wordt er een verdovend middel in gedaan, zodat de men sen na het kopje thee indutten. Iedere gast krijgt thee aangeboden, die altijd op een heel bepaalde manier gezet wordt en ook op een heel bepaalde manier geschonken wordt. Al leen het personeel dat precies weet hoe met de thee om te gaan, mag er zich mee be moeien, want alles moet keurig en volgens de regelen der kunst in orde zijn. Wanneer er zich een „Fegih", d.w.z. een blanke of een ontwik keld mens in het gezelschap bevindt, wordt hem gevraagd om de thee te zetten, want hij wordt beschouwd als iemand die „rein" is. Eerst krijgt hij een kom met water om de handen te wassen. Dan krijgt hij een zilveren of bronzen blad voor zich, waar op het thee-gerei staat: de theepot, de gla zen, suiker en een vat met „parfum". Dat alles is met een doek toegedekt, dat er dan plechtig afgehaald wordt. Er is een knecht of een dienstmeisje, die voor het kokende water moet zorgen. De hele toe bereiding vindt dan onder de gespannen blikken der aanwezigen plaats. Eerst wordt de theepot omgespoeld, dan wordt er een bepaalde hoeveelheid thee in gedaan. Vervolgens wordt er een klein weinigje kokend water over gegoten en de theepot met inhoud hevig geschud! Dit dient om het stof weg te nemen en de bit terheid te verminderen. Nu wordt het wa ter er weer uitgedaan; de suiker weer een precies bepaalde hoeveelheid ver dwijnt in de pot. Meestal zijn het suiker stangen, die met een sierlijk hamertje in stukken worden geslagen. Na de suiker wordt het voor de thee bestemde kokende water in de pot gedaan, en het schuim en de theeblaadjes worden met een zilveren zeef verwijderd. Voor ons zou de thee nu klaar zijn. Maar in Marokko komt nu de hoofdzaak nog, namelijk het „parfumeren". Eerst gaat men nog beraadslagen wat er in gedaan moet worden. Dat hangt gedeeltelijk van het jaargetijde af. In elk jaargetijde namelijk zijn er bepaalde „parfums" te krijgen, die afkomstig zijn van planten, en die dan in de thee gedaan worden. In elk voornaam huis zijn er een groot aantal aanwezig, waaruit naar believen gekozen kan wor den. Er is altijd pepermunt, maar rozen, viooltjes en oranjebloesem zijn er maar ge durende bepaalde jaargetijden. De „Fegih" of wie er anders voor de thee gezorgd heeft, proeft nu, nadat het vocht in de theepot ook de parfums opgeslokt heeft, de drank, en doet er zonodig nog wat bij. Tijdens de toebereidselen praten de aan wezigen met elkaar, maar ondertussen kij ken ze degecn, die de thee bereidt, duchtig op de vingers! En zij beoordelen hem naar de manier waarop hij te werk gaat. De Marokkanen hebben, evenals de Ara bieren, heel fijne, lange en slanke handen, en hun bewegingen zijn gracieus. Voor ons, Europeanen, is het een genot om te zien hoe makkelijk en precies al deze toebereid selen gedaan worden, vooral het inschenken vereist een gro te handigheid. In een fijne straal loopt de hete, geurige thee uit de pot in de glazen, zodat er makkelijker schuim op komt. Heï is een ware kunst, om' zonder morsen te kunnen schenken! Een knecht reikt de glazen aan de in een kring zittende gas ten, en allen krijgen hun thee volgens hun rang en stand. Ze drinken hun thee heel luid. Wij zouden het slurpen noemen, en voor ons, Hollanders, is dit zeer onbe schaafd. Maar de Marokkanen zien daar, niets in, evenmin als trouwens de mensen uit veel Europese landen doen. Het „staat netjes" om de thee en degeen, die de thee gemaakt heeft, goedkeurend te prijzen en minstens drie glazen te drinken. Minder te drinken zou beledigend voor degeen zijn die de thee gezet heeft, want dat zou bete kenen dat de thee niet goed was. Daarente gen is het héél „netjes" om meer te drin ken, en gewoonlijk wordt de pot nog eens gevuld. DE NATUURLIJKE EIERKLOPPER. Een eierklopper kun je best gebruiken, wanneer je er eens een dag op uittrekt, of als je gaat kamperen en die tijd komt gelukkig gauw weer! Wie heeft er geen zin in een roerei of een ommelet op zijn boterham, na heerlijk buiten gespeeld te hebben? O zo! Dus nu beginnen wij maar gauw aan onze eierklopper. Zo'n eierklopper is een nogal ingewik keld voorwerp, hoe eenvoudig hij er ook EEN VEILIGHEIDSKNOOP. Typische rotsen in Zwerfblokken u;t de IJstijd door V. AARTSZ. EEN WAS-KNIJPERMANDJE. Vroeger gebruikte moeder de zak van haar schort om de knijpers in te doen, wanneer ze de was ophing. Maar dan za ten er, behalve die knijpers, 'nog een hele boel andere dingen in, die ze er dan bij ongeluk óók uithaalde. En dat hield dan Wanneer je zulke rotsgevaarten ziet, die zo machtig tegen de lucht afsteken, en waarvan de steen-massa's op elkaar lijken te zijn gestapeld, dan heb je zo'n zin om je fantasie vrij spel te laten en je te verbeel den dat die stenen werkelijk op elkaar ge stapeld zijn, door reuzen, die leefden toen er nog weinig of misschien helemaal nog geen mensen op aarde woonden. Natuurlijk is het niet zo; jammer ge noeg. Maar hóe zijn die eigenaardige vor men dan ontstaan? Vroeger dacht men dat de bergen en da len ontstaan waren door de geweldige krachten uit het binnenste der aarde. Maar nu zijn de moderne aardrijkskundi gen het er over eens dat het juist anders om het geval is: dus niet door een gewel dige druk van binnen naar. buiten, maar an buiten naar binnen! Dat klinkt raad selachtig, vinden jullie ook niet? Alle he mellichamen zijn onderhevig aan, of laat ik liever zeggen hebben te lijden van een vernielende kracht. De aarde verschrom pelde. Daardoor moesten de stenen mas sa's haar wel volgen. Zelfs de hardste ge steenten bogen en kromden zich, en zo kwamen hele landstreken in beweging. De in beweging gebrachte massa's schoven te gen elkaar, de ene steenmassa „klom" bij wijze van spreken op de andere, er ontston den bulten en plooien, er ontstonden ber gen! Er kwamen lava-stromen uit het bin nenste der aarde, en deze vulden de sple ten. In de bergen ligt de oorsprong der rivie ren en zeeen, die ééns hun loop zouden nemen door het lage land. Het water stort te van de rotsen naar beneden, vormde zeëon en watervallen en begon de strijd met het steen. Wanneer het water tegen het steen strijdt, dan heeft het nog altijd do vorst als bondgenoot. Nevel omhult de bergtoppen, in mïllioenen straaltjes stroomt het. water. Dan komt de vorst. Het water bevriest. Iedere droppel heeft recht op plaats, en zo begint de eeuwen-oude 'strijd De druppels vechten om hun bestaan te gen het steen, verbrokkelen hem. Zo ont stonden en ontstaan nóg de rots vormen, na duizende jaren van onvermoeide arbeid der natuur. Als je over de kam van het Reuzenge bergte gewandeld had, zou je de eigenaar dig gevormde rotsen niet vergeten heb ben, die je daar tegen kwam. Daar heb je de zonderling gevormde Paardenkopberg, en de „Saustein" (Sau-Zwijn), waarvan je hier een plaatje kunt zien. Dan de twaalf en een halve meter hoge Mittagstein (Mid- dagberg) op de Zilverkam boven de „Groszc Teich" (Grote vijver), de machtige granie ten Rübezahl-kanzel (Repelsteeltjeskan sel) achter de oude Schneegrube (Sneeuw- groeve), de Meisjesberg boven de Peter- De stenen Agne in het Lattengebergte. Daar is een bekende voetbalclub, die het geheim van zijn nippel-knoop haast heilig houdt. In de loop der tijd is het toch be kend geworden hóe deze eigenaardige knoop in elkaar zit, en dit keerjzal ik jul lie hier maar eens bezig mee houden! Natuurlijk kan je bij andere ballen de nippel op die manier afbinden, evenals bij andere voorwerpen. Maak een lus en dan nóg een lus, die direct volgt op de eerste, zie maar naar figuur 1. Haal nu het eind van het bandje door de eerste lus, en trek dan hard, wan neer je de lussen over de nippel heen ge daan hebt. moge uitzien. En toch kun je hem in de natuur haast helemaal klaar vinden; de zaak is alleen: goed uitkijken! De takken van de grove den bijvoorbeeld, geven vaak mooie eierkloppers. Aan die takken zitten dan kleine twijgjes, die allemaal bijna van één punt uitgaan; kijk maar naar het plaatje, dan begrijp je wel wat ik bedoel. Als je hem nu een beetje verandert, aller lei onnodige stukjes wegsnijdt, en de twijgjes, die te lang zijn, kortwiekt. Ten slotte heb je dan een pracht van een eier klopper waar zelfs je moeder jaloers op zal zijn...! „Zes gulden voor een opgezette papa gaai?!! Nu, ik moet U zeggen, dat vind ik' onbehoorlijk duur!?" „Vindt U? Maar rekent U dan toch eens wat U niet aan voer bespaart...!" interessant er uit ziet. Het is de berg bij Wernigerode, die doorboord is, zoals jullie op het plaatje kunt zien. De zonderling gevormde steenmassa's hebben een lange reis achter de rug. Ze komen namelijk he lemaal uit Scandinavië, en zij zijn in de ijstijd met de gletschers naar midden- Europa gekomen, tot de Karpathen toe. De steenblokken werden „neergelegd" in de laagvlakte, waar zij bleven liggen als „zwerfstenen". Duizenden dezer zwerfste nen zijn helaas als bouwstenen gebruikt. De „Saustein" in het Reuzengebergte. baude (Baude is een hooggelegen, alleen staand huis in dit gebergte). Ook in het vóórgebergte ziet men interessante rotspar tijen: de Biebersteine ten Westen van de Warmbrunns, de Friesensteine bij Schmie- deberg, drie rotsen, die een prachtig uit zicht geven op het landschap rondom. Verder is er in de Harz een rots, die heel De doorboorde steen bij Wernigerode. erg op, zodat ze niet op tijd klaar kon zijn. Nu kunnen jullie haar eens verrassen! Op zolder ligt vast en zeker nog wel een oud mandje. Jullie moeten er zélf een hengseltje van ijzer aan maken. In het midden buig je het ijzer nu zó, dat er een knik ontstaat. Kijk maar weer naar het plaatje. Je hebt het hengseltje zo beves tigd, dat het tenminste aan één kant los gemaakt kan worden, want hóe kan het mandje anders aan de lijn komen te han gen? Zo heb je dus een „lijnmandje" ge maakt, waar je moeder of voor wie je het dan ook gemaakt hebt, erg blij mee zal zijn!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 20