jgrafenis van de slachtoffers
Schagen-nieuws,
Openstelling vaste brug over den Rijn bij Arnhem
BROKKELING VAN TEXEL'S DUINEN.
Gift van de Koningin.
De dood der uitgeweken Duitsche
vrouwen.
Gistermiddag is het stoffelijk overschot van wijlen
mr. W. de Vlugt, zoon van den burgemeester van
Amsterdam en een der slachtoffers van de ramp
met de „Leeuwerik", grafwaarts gedragen.
Op de foto hier beneden zien we de stoet op de
begraafplaats. V.l.n.r.: Burgemeester dr. W. de
Vlugt en de heer G. C. de Vlugt, daarachter de heer
en mevrouw L. B. de VlugtGuepin; verder de heer
en mevrouw mr. dr. E. de Vlugt—de Vries. Achter
de heer E. de Vlugt, de heer N. A. C. Henmans,
schoonzoon van den burgemeester.
Op de begraafplaats Zorgvlied zal hedenmiddag de
teraardebestelling van de andere slachtoffers ge
schieden.
Hiernaast de chapelle ardente op de begraafplaats
Zorgvlied te Amsterdam, waar de stoffelijke resten
van vijf der slachtoffers van de ramp met de „Leeu
werik" waren opgebaard.
Stemmig valt het grijze licht door de vensters
over een schat van bloemen, die met haar zachte
tinten de kisten en den vloer rondom bedekken.
Scherp steken de linten der kransen tegen den tee-
nen schemer der bloemen af. Sommigen zijn wit. met
zwarte letters bedrukt, anderen zijn paars, op véle
plaatsen schieten de helle kleuren der K.L.M. tus-
schen het groen van lauwerkransen uit. Aan het
hoofdeinde van de middelste kisten zijn de bloemen
hoog opgetast. Daar liggen kransen met de Neder-
landsche kleuren en'met de Duitsche, meegekomen
van do plaats, waar onze luchtvaarders den dood
vonden. De bloemen bedekken nu heel den gruwel,
d,i8 onder haar schuil gaat, met haar weelde; zij
hangen van de baren af en zetten zich voort op den
grond van de grijs gemarmerde kapel tot in de ver
ste hoeken, slechts een smalle strook voor de be
zoekers vrij latend.
Zoo slapen hier de vijf vlieger-kameraden zij aan
zij hun eeuwigen slaap.
Tenzij de stroom een andere wending neemt,
zullen er maatregelen getroffen moe
ten worden om het gevaar te
keeren.
Men schrijft aan de N. R. Ct.!
Er is den laatst en tijd heel wat beroering op het
eiland Texel over het afnemen van strand en duinen
aan de noordelijkste punt van dat eiland.
Het houdt de gemoederen voortdurend bezig en is
ook ter sprake gebracht in den gemeenteraad, waar
men te kennen gaf. dat de groote trom nu maar eens
geroerd moest worden. Er worden echter thans zoo
veel groote trommen geroerd, dat, zoo men voor dat
geluid nog niet geheel immuun is geworden, men
zich daarmede tamelijk vertrouwd heeft gemaakt.
Dat deze aangelegenheid wel de volle aandacht
der overheid heeft, laat zich denken. Maar, zooals
met zoo vele dingen, er worden geen maatregelen
genomen, omdat de gelden niet zoo gemakkelijk zijn
te vinden. Misschien verwacht men, dat de belang
hebbenden zelf eerst flink in den buidel zullen tasten
om het dreigend gevaar te keeren; misschien is er de
verwachting, dat de stroom nog wel een andere wen
ding zal nemen, zooals dat meermalen het geval is
geweest. Dat zou dan de minst kostbare afwending
Van het gevaar worden, waarvoor men moeder na
tuur dan wel zeer dankbaar zou kunnen zijn.
Dat zoo'n plotselinge stroomwending niet geheel
denkbeeldig is, moge blijken uit hetgeen daar een
•vijftigtal jaren geleden in de nabijheid heeft plaats
gehad.
Het was, we meenen in 1884, dat achter den vuur
toren van Eierland de zee zooveel vat op de duinen
kreeg, dat bij een stormtij de reddingtent werd stuk
gerammeld. Men koesterde, bij voortgaande afneming
van het strand, ook vrees voor den vuurtoren en
heeft er ernstig aan gedacht dien af te breken en
elders te herbouwen.
Maar ziet, de stroom nam een andere wending
en het volgend jaar was de toeneming van het strand
reeds merkbaar. En thans ligt er achter den vuur
toren weer een flinke duinenrij en het strand is er
buitengewoon breed.
Men ziet dus, dat de hoop, dat de stroom nog eens
een keer zal nemen, niet geheel illusoir behoeft te
zijn. En we kunnen ons voorstellen, dat de overheid,
gezien de groote kosten, die aan beteugeling zijn ver
bonden, wacht, haast tot het uiterste, om in te grij
pen.
Dat dan toch ten slotte zal worden ingegrepen, lijd»
wel geen twijfel, want het geldt hier niet direct een
Eierlandsch en misschien niet alleen een Tex,elsch
belang, het grijpt waarschijnlijk nog dieper. De ei
landen werden immers altijd beschouwd als de be
schermers van de Friesche kust.
Nu is de ergste voorstelling deze, dat, bij niet bij-
tijdsche beteugeling, met een flink stormtij, niet
s'.cchts dit noordelijkste puntje van het eiland de du
wordt, maar tevens de polder Eendracht, enz., zoo
dat er een bres komt tusschen Vlieland en Texel, die
bot rechtstreeksch optreden van de Noordzee op de
Friescbe kust (en afsluitdijk) mogelijk zou maken.
Dan zou er dus een veel dreigender perspectief ge
opend worden. Maar we kunnen aannemen, dat zoo
lang met maatregelen van tegenweer niet zal wor
den gewacht.
Met de tegenwoordige technische middelen toch is
het mogelijk de zee in korten tijd te beteugelen, of
schoon de soms erg vlottende ondergrond kostbaar
jaarlijksch onderhoud noodzakelijk maakt.-
Thans is er bedreiging van het ^.loude Eyerland-
sche huis, dat, in 'n afzonderlijk pordertje.buiten den
z.g. Inlaagdijk is gelegen, welke keering door den
polder Eierland is gelegd, omdat toen al dreiging van
doorbraak aanwezig werd geachte
Vóór 1629 was dit gedeelte een afzonderlijk eiland
en heette toen Eyerland, omdat men daarop een ont
zettend groot aantal eieren vond. In 1629 en 1630 werd
Eyerland met het eigenlijke Texel verbonden door
middel van een zanddijk. Ouderen in dezén hoek
spreken thans nog van Texel, waarmee ze dan het
vroegere eige'nlijke eiland Texel bedoelen.
F. Allan vertelt in zijn beschrijving van het eiland
Texel:
„Door den aanleg van den voorschreven zanddijk,
werd hier veel buitenland aangewonnen, waarop in
1649 de Gecommiteerde Radon van het Noorderkwar
tier eene groote landmansworjing lieten bouwen, wel
ke sedert dien tijd met het aangewonnen buitenland,
waarop veel vee werd geweid, afzonderlijk van het
Eyerland verhuurd werd. Te dien tijde werden.er op
dit eiland vele konijnen en veel gevogelte gevonden.
Er woonde toenmaals een kastelein, naar wien het
Eyerlandsche Huis nog wol „het huis van den kaste
lein" genoemd wordt, en bij wiens woning toen slcjthts
twee boerenhuizen of schaapskooven stonden. Op
kleinen afstand van des kasteleins woning, was een
vrij hooge kaap of steng, van waar men een vrij en
ruim uitzigt over den Oceaan had.
„De meeuweneyeren waren er ten eenenmale on
telbaar, en werden ingezameld van Mei tot 24 Juny
door en onder toezicht van den kastelein, die daar
toe bij uitsluiting het recht bezat, en gemiddeld 7 S
helpers noodig had. Zij werden óf op Texel verkocht
óf, en voornamelijk, naar Amsterdam en elders ver
zonden; ook werden zij wel als een welsmakend ge
schenk naar elders overgemaakt. Deze eyeroogst le
verde den kastelein, behalve zijn gewone jaargeld, een
ruim inkomen op, hetwelk door de opbrengst der ko
nijnen nog aanmerkelijk wérd verhoogd."
En verder: „Inzonderheid waren er bij 't koopcon
tract bepalingen vastgesteld ten opzichte van den
bestaande postrid, naar het Eyerlandshuis en de
gemeenschap met de postschuit van Vlieland, als
ook van den bijstand, zoowel aan den postillon als
aan de schippers te verleenen."
Het verluidt, dat er vroeger in de Eicrlandsche
duinen een kist was geplaatst, waarin de post voor
Vlieland bestemd door ieder kon worden gedepo
neerd. Op het deksel was 'n zware keisteen gelegd
ter voorkoming van het wegwaaien van het deksel.
De postschuitschipper nam daaruit de post en legde
die voor Texel en zoo verder er weer in.
Aan het Eyerlandsche huis zit dus wel geschie-
nis verbonden en hoewel de behuizinge niet meer
die van 1649 is, telt een gedeelte er van heel wal
jaren.
Nu deze noordpunt van het thans' zco bekende
Texel door de plaats hebbende duinafschuiving weer
sterk in het centrum van de algemeene belangstel
ling is geplaatst, was er aanleiding eenen ander
uit Texel's historie op te halen.
BOOTENHUIS MET 42 BOOTEN VERBRAND.
Berlijn. Dinsdagavond is het bootenhuis van de
zc-ilvereeniging Tegel door brand geheel vernield.
Een voorbijganger, die het vuur ontdekte, waar
schuwde de brandweer, doch toen deze arriveerde
stond het gebouw reeds in volle vlam. Het geheel
uit hout opgetrokken bootenhuis met 42 roei-, zeil-,
en motorbooten werd een prooi der vlammen. De
schade bedraagt ongeveer 80.000 mark.
TREIN GEDURENDE ZES DA.GEN
INGESNEEUWD.
St. Johns. Het treinverkeer, dat ongeveer een
week tengevolge van de sneeuwstormen op New
Foundland geheel was stilgelegd, kon Dinsdag her
vat worden. Een express-trein, die zes dagen gele
den met ongeveer 70 passagiers insneeuwde, is eergis
teravond te St. Johns aangekomen, nadat drie sneeuw
ploegen de baan hadden vrijgemaakt. Op vele plaat
sen- lag de sneeuw anderhalve meter hoog.
Voor Gouden Kruist
H.R.C. 4—Schagen II. Aanvang 10 uur. Ver. p. D. 8.4g
T. Bijpost
W. Moransart P. Boon
S. Grootes S. Breebaart E. Rus
P. de Vries D. Ruig J. Weeland J. Boontjes
Res.: J. Broer, J. Peetoom. S. Paulusma.
Schagen b—H.R.C. d:
J. J. Slikker
W. Geerts G. Schouten
J. Heemsbergen G. Anneveldt N. Blaauboer
A. Veenstra N.N. R. v. Haren J. P. Wit A. v.d. Pijl.
Res. P. Hofland, G. Bijpost.
Schagen aHelder a:
J. Everts
A. Molenaar A. de Wit
C. Slikker T. Moransart P. Timmerman
C. de Jager J. Starreveld G. Koch N.N. J. Broersma,'
Aanvang der wedstrijden voor de adspiranten
staan op het bord.
Willen de leden er om denken, dat ik de formu
lieren, waarop de vragen of gij lid van een Zieken
fonds of Doktersfonds zijt, spoedig, geteekend met
Uw naam, terugkrijg. Bezorgen bij C. Keijzer, Lau-
riestraat 20, Schagen.
Steeds mankeeren nog verschillende leden op de
training van Maandagavond. Waar is dit om? Er
valt heusch wat te leeren. Bedenk dat u het Bestuur
er een plezier mee doet, en het voor uw lichaam
uitstekend is. Kunnen wij nu op u rekenen, zoodat
wij dit niet meer behoeven te schrijven.
GRUWELIJKE TOESTANDEN BIJ DEN IMMI
GRATIEDIENST.
Een vak, dat door de ergste misdadigers
wordt bedreven.
Washington. Bij de behandeling van een
voorstel tot uitbreiding van de volmachten van het
departement van arbeid, inzake immigratiekwesties
gaf de immigratiecommissaris MacCormack, voor de
immigratiecommissie van het Huis van Afgevaar
digden een opzienbarende beschrijving van de gru
welijke toestanden, die zich bij het smokkelen van
immigranten, die geen toegang tot de Vereenigde
Staten hebben, doch toch het land willen binnen
komen, voordoen.
Hef smokkelen van immigranten wordt bedreven
door de ergste misdadigers, die er in geval van nood
niet voor terugschrikken hun slachtoffers te ver
moorden. De naar Cuba gesmokkelde immigranten
worden dikwijls in zakken genaaid, zoodat het lijkt
alsof het smokkelschip een groentenlading aan
boord heeft. Bij het naderen van douanevaartuigen
werd de ongelukkige levende lading dikwijls een
voudig over boord geworpen. In andere gevallen
heeft men immigranten het gebit ingeslagen om
zich meester te maken van het goud. dat daarin ver
werkt was. Vervolgens werden de slachtoffers op
eenzame eilanden nabij de kust van Florida aan
land gezet, waar zij verhongerden.
SCHADE AAN DEN WIJNOOGST NABIJ
BORDEAUX.
Parijs. Het koude weer van de laatste dagen
en de nachtvorsten die eenige malen hebben ge-
hecrscht, hebben groote schade veroorzaakt in de
wijnbergen rondom Bordeaux, in het bijlzonder in de
districten Saint-Emilion en Barsac.
Vorstelijke gift voor de zieken van geest.
Hare Majesteit de Koningin heeft, bij gelegenheid
van het 10-jarig bestaan van De Nederlandsche Ver-
eeniging voor Hulp aan Zieken van Geest, een be
drag in geld geschonken, als blijk van belangstelling
in den arbeid der Vereeniging.
Dr. Fabian heeft een ongelukkige liefde
gehad.
Londen: De dood van de twee Duitsche emi-
gx-anten is volgens den lijkenschouwer te wijten aan
het innemen van een bedwelmend gif in een oogen-
blik van geestelijke afwijking.
Uit een aangifte is gebleken, dat dr. Fabian een on
gelukkige liefde heeft gehad.
Arnhem, 10 April. Gistei'morgen te zes uur is
'e vaste brug over den Rijn bij Arnhem voor het
i «ibliek opengesteld.
De openstelling geschiedde zonder eenige plech-
I gheid. Ze werd bijgewoond door het hoofd van het
liruggenbureau van den Rijks Waterstaat, ir. W. H.
J. Harmsen, ir. G. B. R. de Gi-aaff, eveneens van dit
bureau, ir. J. Mijnlicff, die de leiding van den bouw
had en ir. van Muijlwijk, directeur van Gemeente
werken te Arnhem.
Van de zijde van de Arnhemmers bestond groote
belangstelling voor deze gebeurtenis.
Tegelijk met de openstelling van de vaste brug Is
de schipbrug buiten bedrijf gesteld. Reeds dadelijk
werd van deze oververbinding een druk gebruik ge
maakt.