jgrafenis van de slachtoffers Schagen-nieuws, Openstelling vaste brug over den Rijn bij Arnhem BROKKELING VAN TEXEL'S DUINEN. Gift van de Koningin. De dood der uitgeweken Duitsche vrouwen. Gistermiddag is het stoffelijk overschot van wijlen mr. W. de Vlugt, zoon van den burgemeester van Amsterdam en een der slachtoffers van de ramp met de „Leeuwerik", grafwaarts gedragen. Op de foto hier beneden zien we de stoet op de begraafplaats. V.l.n.r.: Burgemeester dr. W. de Vlugt en de heer G. C. de Vlugt, daarachter de heer en mevrouw L. B. de VlugtGuepin; verder de heer en mevrouw mr. dr. E. de Vlugt—de Vries. Achter de heer E. de Vlugt, de heer N. A. C. Henmans, schoonzoon van den burgemeester. Op de begraafplaats Zorgvlied zal hedenmiddag de teraardebestelling van de andere slachtoffers ge schieden. Hiernaast de chapelle ardente op de begraafplaats Zorgvlied te Amsterdam, waar de stoffelijke resten van vijf der slachtoffers van de ramp met de „Leeu werik" waren opgebaard. Stemmig valt het grijze licht door de vensters over een schat van bloemen, die met haar zachte tinten de kisten en den vloer rondom bedekken. Scherp steken de linten der kransen tegen den tee- nen schemer der bloemen af. Sommigen zijn wit. met zwarte letters bedrukt, anderen zijn paars, op véle plaatsen schieten de helle kleuren der K.L.M. tus- schen het groen van lauwerkransen uit. Aan het hoofdeinde van de middelste kisten zijn de bloemen hoog opgetast. Daar liggen kransen met de Neder- landsche kleuren en'met de Duitsche, meegekomen van do plaats, waar onze luchtvaarders den dood vonden. De bloemen bedekken nu heel den gruwel, d,i8 onder haar schuil gaat, met haar weelde; zij hangen van de baren af en zetten zich voort op den grond van de grijs gemarmerde kapel tot in de ver ste hoeken, slechts een smalle strook voor de be zoekers vrij latend. Zoo slapen hier de vijf vlieger-kameraden zij aan zij hun eeuwigen slaap. Tenzij de stroom een andere wending neemt, zullen er maatregelen getroffen moe ten worden om het gevaar te keeren. Men schrijft aan de N. R. Ct.! Er is den laatst en tijd heel wat beroering op het eiland Texel over het afnemen van strand en duinen aan de noordelijkste punt van dat eiland. Het houdt de gemoederen voortdurend bezig en is ook ter sprake gebracht in den gemeenteraad, waar men te kennen gaf. dat de groote trom nu maar eens geroerd moest worden. Er worden echter thans zoo veel groote trommen geroerd, dat, zoo men voor dat geluid nog niet geheel immuun is geworden, men zich daarmede tamelijk vertrouwd heeft gemaakt. Dat deze aangelegenheid wel de volle aandacht der overheid heeft, laat zich denken. Maar, zooals met zoo vele dingen, er worden geen maatregelen genomen, omdat de gelden niet zoo gemakkelijk zijn te vinden. Misschien verwacht men, dat de belang hebbenden zelf eerst flink in den buidel zullen tasten om het dreigend gevaar te keeren; misschien is er de verwachting, dat de stroom nog wel een andere wen ding zal nemen, zooals dat meermalen het geval is geweest. Dat zou dan de minst kostbare afwending Van het gevaar worden, waarvoor men moeder na tuur dan wel zeer dankbaar zou kunnen zijn. Dat zoo'n plotselinge stroomwending niet geheel denkbeeldig is, moge blijken uit hetgeen daar een •vijftigtal jaren geleden in de nabijheid heeft plaats gehad. Het was, we meenen in 1884, dat achter den vuur toren van Eierland de zee zooveel vat op de duinen kreeg, dat bij een stormtij de reddingtent werd stuk gerammeld. Men koesterde, bij voortgaande afneming van het strand, ook vrees voor den vuurtoren en heeft er ernstig aan gedacht dien af te breken en elders te herbouwen. Maar ziet, de stroom nam een andere wending en het volgend jaar was de toeneming van het strand reeds merkbaar. En thans ligt er achter den vuur toren weer een flinke duinenrij en het strand is er buitengewoon breed. Men ziet dus, dat de hoop, dat de stroom nog eens een keer zal nemen, niet geheel illusoir behoeft te zijn. En we kunnen ons voorstellen, dat de overheid, gezien de groote kosten, die aan beteugeling zijn ver bonden, wacht, haast tot het uiterste, om in te grij pen. Dat dan toch ten slotte zal worden ingegrepen, lijd» wel geen twijfel, want het geldt hier niet direct een Eierlandsch en misschien niet alleen een Tex,elsch belang, het grijpt waarschijnlijk nog dieper. De ei landen werden immers altijd beschouwd als de be schermers van de Friesche kust. Nu is de ergste voorstelling deze, dat, bij niet bij- tijdsche beteugeling, met een flink stormtij, niet s'.cchts dit noordelijkste puntje van het eiland de du wordt, maar tevens de polder Eendracht, enz., zoo dat er een bres komt tusschen Vlieland en Texel, die bot rechtstreeksch optreden van de Noordzee op de Friescbe kust (en afsluitdijk) mogelijk zou maken. Dan zou er dus een veel dreigender perspectief ge opend worden. Maar we kunnen aannemen, dat zoo lang met maatregelen van tegenweer niet zal wor den gewacht. Met de tegenwoordige technische middelen toch is het mogelijk de zee in korten tijd te beteugelen, of schoon de soms erg vlottende ondergrond kostbaar jaarlijksch onderhoud noodzakelijk maakt.- Thans is er bedreiging van het ^.loude Eyerland- sche huis, dat, in 'n afzonderlijk pordertje.buiten den z.g. Inlaagdijk is gelegen, welke keering door den polder Eierland is gelegd, omdat toen al dreiging van doorbraak aanwezig werd geachte Vóór 1629 was dit gedeelte een afzonderlijk eiland en heette toen Eyerland, omdat men daarop een ont zettend groot aantal eieren vond. In 1629 en 1630 werd Eyerland met het eigenlijke Texel verbonden door middel van een zanddijk. Ouderen in dezén hoek spreken thans nog van Texel, waarmee ze dan het vroegere eige'nlijke eiland Texel bedoelen. F. Allan vertelt in zijn beschrijving van het eiland Texel: „Door den aanleg van den voorschreven zanddijk, werd hier veel buitenland aangewonnen, waarop in 1649 de Gecommiteerde Radon van het Noorderkwar tier eene groote landmansworjing lieten bouwen, wel ke sedert dien tijd met het aangewonnen buitenland, waarop veel vee werd geweid, afzonderlijk van het Eyerland verhuurd werd. Te dien tijde werden.er op dit eiland vele konijnen en veel gevogelte gevonden. Er woonde toenmaals een kastelein, naar wien het Eyerlandsche Huis nog wol „het huis van den kaste lein" genoemd wordt, en bij wiens woning toen slcjthts twee boerenhuizen of schaapskooven stonden. Op kleinen afstand van des kasteleins woning, was een vrij hooge kaap of steng, van waar men een vrij en ruim uitzigt over den Oceaan had. „De meeuweneyeren waren er ten eenenmale on telbaar, en werden ingezameld van Mei tot 24 Juny door en onder toezicht van den kastelein, die daar toe bij uitsluiting het recht bezat, en gemiddeld 7 S helpers noodig had. Zij werden óf op Texel verkocht óf, en voornamelijk, naar Amsterdam en elders ver zonden; ook werden zij wel als een welsmakend ge schenk naar elders overgemaakt. Deze eyeroogst le verde den kastelein, behalve zijn gewone jaargeld, een ruim inkomen op, hetwelk door de opbrengst der ko nijnen nog aanmerkelijk wérd verhoogd." En verder: „Inzonderheid waren er bij 't koopcon tract bepalingen vastgesteld ten opzichte van den bestaande postrid, naar het Eyerlandshuis en de gemeenschap met de postschuit van Vlieland, als ook van den bijstand, zoowel aan den postillon als aan de schippers te verleenen." Het verluidt, dat er vroeger in de Eicrlandsche duinen een kist was geplaatst, waarin de post voor Vlieland bestemd door ieder kon worden gedepo neerd. Op het deksel was 'n zware keisteen gelegd ter voorkoming van het wegwaaien van het deksel. De postschuitschipper nam daaruit de post en legde die voor Texel en zoo verder er weer in. Aan het Eyerlandsche huis zit dus wel geschie- nis verbonden en hoewel de behuizinge niet meer die van 1649 is, telt een gedeelte er van heel wal jaren. Nu deze noordpunt van het thans' zco bekende Texel door de plaats hebbende duinafschuiving weer sterk in het centrum van de algemeene belangstel ling is geplaatst, was er aanleiding eenen ander uit Texel's historie op te halen. BOOTENHUIS MET 42 BOOTEN VERBRAND. Berlijn. Dinsdagavond is het bootenhuis van de zc-ilvereeniging Tegel door brand geheel vernield. Een voorbijganger, die het vuur ontdekte, waar schuwde de brandweer, doch toen deze arriveerde stond het gebouw reeds in volle vlam. Het geheel uit hout opgetrokken bootenhuis met 42 roei-, zeil-, en motorbooten werd een prooi der vlammen. De schade bedraagt ongeveer 80.000 mark. TREIN GEDURENDE ZES DA.GEN INGESNEEUWD. St. Johns. Het treinverkeer, dat ongeveer een week tengevolge van de sneeuwstormen op New Foundland geheel was stilgelegd, kon Dinsdag her vat worden. Een express-trein, die zes dagen gele den met ongeveer 70 passagiers insneeuwde, is eergis teravond te St. Johns aangekomen, nadat drie sneeuw ploegen de baan hadden vrijgemaakt. Op vele plaat sen- lag de sneeuw anderhalve meter hoog. Voor Gouden Kruist H.R.C. 4—Schagen II. Aanvang 10 uur. Ver. p. D. 8.4g T. Bijpost W. Moransart P. Boon S. Grootes S. Breebaart E. Rus P. de Vries D. Ruig J. Weeland J. Boontjes Res.: J. Broer, J. Peetoom. S. Paulusma. Schagen b—H.R.C. d: J. J. Slikker W. Geerts G. Schouten J. Heemsbergen G. Anneveldt N. Blaauboer A. Veenstra N.N. R. v. Haren J. P. Wit A. v.d. Pijl. Res. P. Hofland, G. Bijpost. Schagen aHelder a: J. Everts A. Molenaar A. de Wit C. Slikker T. Moransart P. Timmerman C. de Jager J. Starreveld G. Koch N.N. J. Broersma,' Aanvang der wedstrijden voor de adspiranten staan op het bord. Willen de leden er om denken, dat ik de formu lieren, waarop de vragen of gij lid van een Zieken fonds of Doktersfonds zijt, spoedig, geteekend met Uw naam, terugkrijg. Bezorgen bij C. Keijzer, Lau- riestraat 20, Schagen. Steeds mankeeren nog verschillende leden op de training van Maandagavond. Waar is dit om? Er valt heusch wat te leeren. Bedenk dat u het Bestuur er een plezier mee doet, en het voor uw lichaam uitstekend is. Kunnen wij nu op u rekenen, zoodat wij dit niet meer behoeven te schrijven. GRUWELIJKE TOESTANDEN BIJ DEN IMMI GRATIEDIENST. Een vak, dat door de ergste misdadigers wordt bedreven. Washington. Bij de behandeling van een voorstel tot uitbreiding van de volmachten van het departement van arbeid, inzake immigratiekwesties gaf de immigratiecommissaris MacCormack, voor de immigratiecommissie van het Huis van Afgevaar digden een opzienbarende beschrijving van de gru welijke toestanden, die zich bij het smokkelen van immigranten, die geen toegang tot de Vereenigde Staten hebben, doch toch het land willen binnen komen, voordoen. Hef smokkelen van immigranten wordt bedreven door de ergste misdadigers, die er in geval van nood niet voor terugschrikken hun slachtoffers te ver moorden. De naar Cuba gesmokkelde immigranten worden dikwijls in zakken genaaid, zoodat het lijkt alsof het smokkelschip een groentenlading aan boord heeft. Bij het naderen van douanevaartuigen werd de ongelukkige levende lading dikwijls een voudig over boord geworpen. In andere gevallen heeft men immigranten het gebit ingeslagen om zich meester te maken van het goud. dat daarin ver werkt was. Vervolgens werden de slachtoffers op eenzame eilanden nabij de kust van Florida aan land gezet, waar zij verhongerden. SCHADE AAN DEN WIJNOOGST NABIJ BORDEAUX. Parijs. Het koude weer van de laatste dagen en de nachtvorsten die eenige malen hebben ge- hecrscht, hebben groote schade veroorzaakt in de wijnbergen rondom Bordeaux, in het bijlzonder in de districten Saint-Emilion en Barsac. Vorstelijke gift voor de zieken van geest. Hare Majesteit de Koningin heeft, bij gelegenheid van het 10-jarig bestaan van De Nederlandsche Ver- eeniging voor Hulp aan Zieken van Geest, een be drag in geld geschonken, als blijk van belangstelling in den arbeid der Vereeniging. Dr. Fabian heeft een ongelukkige liefde gehad. Londen: De dood van de twee Duitsche emi- gx-anten is volgens den lijkenschouwer te wijten aan het innemen van een bedwelmend gif in een oogen- blik van geestelijke afwijking. Uit een aangifte is gebleken, dat dr. Fabian een on gelukkige liefde heeft gehad. Arnhem, 10 April. Gistei'morgen te zes uur is 'e vaste brug over den Rijn bij Arnhem voor het i «ibliek opengesteld. De openstelling geschiedde zonder eenige plech- I gheid. Ze werd bijgewoond door het hoofd van het liruggenbureau van den Rijks Waterstaat, ir. W. H. J. Harmsen, ir. G. B. R. de Gi-aaff, eveneens van dit bureau, ir. J. Mijnlicff, die de leiding van den bouw had en ir. van Muijlwijk, directeur van Gemeente werken te Arnhem. Van de zijde van de Arnhemmers bestond groote belangstelling voor deze gebeurtenis. Tegelijk met de openstelling van de vaste brug Is de schipbrug buiten bedrijf gesteld. Reeds dadelijk werd van deze oververbinding een druk gebruik ge maakt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 8