Fa. Herms. de Raat Pedicure en Voetverzorging. Zaterdag 13 April 1935. SCHAGER COURANT. Tweede blad. No. 9700 NIEMEIJER'S is MODERNE FOTO'sEN ÏERERBOTIMEtH Fotogr. Atelier ARPAD MOIDOVAN - Nieuwe Niedorp KIJKEn isKO^PED bijCLOECK VANAF AANSTAANDE MAANDAG HEEFT DORST? De Alkmaarscbe Wielerbaan. -v 'f* EEN BEZOEK AAN ONZEN DRIEWIELIGEN REIS GEZEL. OP WEG NAAR DE KASPISCHE ZEE. IN HET ELBOERSGEBERGTE. VAN DE LENTE NAAR DEN WINTER. EEN TOCHT DOOR DE SNEEUW. HET AVONDETEN IN HET BERGDORP. i Van onzen reizende n correspondent.) Dehnow (aan de Kaspische Zce'> In Maart. ALVORENS te vertrekken van Teheran naar de kust van de Kaspische Zee, hebben mijn makker van drie werelddeelen en ik nog even een bezoek gebracht aan de kleine garage, waar onze machine, het motorrijwiel met zijspan, dat ons voerde ove.r de Pyreneeën en den Atlas, over den Li banon en de bergen van Iran, door do woestijnen van Afrika, en Azië. betere en bewogener tijden wacht. Zwijgend hebben we een oogenblik bij ons driewielig motorvoertuigje gestaan, toen elkander aangekeken en gezegd, terwijl duizenden herinnerin gen in ons oprezen: „Lieve hemel, wat hebben we toch indertijd gewaagd', hoe hebben wij gespeeld met ons leven met dit teer vervoermiddel in eindclooze, waterlooze woestijnen. Het ergste is evenwel voorbij en over enkele maanden zullen we wel verder zien.'' Den tocht naar de Kaspische Zee konden we met onze machine niet maken, daar ze thans verzegeld is door de douane, tot een maand voor ons vertrek, waardoor we ontheven zijn van de betaling van in voerrechten. Bovendien zou het vrijwel onmogelijk zijm in dezen tijd van het jaar met ons klein voer tuigje te komen over het hooge Elboersgebergte, waar. hier en daar de sneeuw nog dik ligt. Weliswaar heb ben zware, sterke automobielen er zich een weg ge baand, maar daar de wielstand van ons wagentje anders is dan die van een auto, zouden we er niet veel nut van hebben. Met ons vieren, een Pers, een Nederlander, mijn Tsjechischen makker en ik, aanvaardden we de reis in een volgeladen auto, waar we half hegraven wa ren onder pakjes, kisten en doozen, terwijl achter nog de zware koffer van mijn makker en mij was vastgebonden. Dassen, schoenen, sigaretten, vorken, lepels, heele costuums en tallooze andere artikelen, bestemd voor Nederlanders, die aan de haven van Dehnow werken, hadden we hij ons, want aan den oever van de Kaspische Zee ia nog niet veel te ver krijgen en telkens als er iemand van Dehnow naar de Perzische hoofdstad gaat, krijgt hij van de achter- blij venden allerlei opdrachten mede. Het was 's middags half vijf, toen we Teheran ver lieten. Gewoonlijk wordt de automohieltooht van Te heran naar Dehnow en omgekeerd in twee dagen, gemaakt. Te Sjahi, een stadje met een vrij goed ho tel, blijven de reizigers meestal overnachten, maar wij konden ons deze weelde niet veroorloven. Mijn reis makker is werkzaam bij den havenbouw te Dehnow. moesten den volgenden morgen om zeven uur aan den arbeid en dus moesten we zonder nachtrust aan één stuk stevig doorrijden met hoogstens ergens een Kort oponthoud om een avondmaal te gebruiken. Een zware reis zou het worden, maar we konden ons troosten met een vergelijking van deze reis met dezelfde reis tien a twintig jaar geleden. Toen be stond er nog geen automobielweg over de bergen. De toc.ht moest in dien tijd worden gemaakt per rijdier met anderen in karavaan en duurde twaalf a vijftien dagen, evenveel dagen als thans uren. De weg van Teheran naar de Kaspische Zee stijgt tot 3200 meter hoogte, maar daar Teheran zelf reeds bijma 1200 meter hoog ligt, bedraagt van hier de be stijging niet meer dan tweeduizend meter. Van de andere zijde, van de kust. der Kaspische Zee, bedraagt de stijging natuurlijk de volle 3200 meter en de stij ging gaat va.n die zijde over veel korter afstand, dus aanzienlijk stijler, dan vanaf Teheran. De spoorweg die thans van de zeekust naar Teheran in aanleg j'3 en binnen twee jaar gereed zal zijn, zal dan ook een der belangrijkste en moeilijkste der geheele we reld worden. Reeds dadelijk buiten do poort van Teheran begint de stijging en daarmede konut men weldra in een an dere temperatuur,, in een ander klimaat, zou men kunnen zeggen. Te Teheran was de lente reeds be gonnen en liepen de hoornen reeds uit. Dertig kilo meter verder, dus ook op aanzienlijk grooter hoogte viel van een begin van de lente nog niets te bespeu ren. Woest en indrukwekend is hier het landschap, met slechts nu en dan een groepje boomen, enkele populieren of ook wel wilgen, en hier en daar in een TUSSCHEN TEHERAN EN DE KASPISCHE ZEE. beschut dal een vriendelijk dorpje mot ruischendc beek. Steeds meer naderden we machtige bergen, van wier toppen wijde witte sneeuwgpwaden nog laag nederhingen. Slechts enkele malen ontmoetten we een auto of haalden we een zwaar beladen cami on in. Voor de rest bestond bet. zwakke verkeer uit karavanen ezeltjes of muildieren, en nu en dan za gen v/c ook een kleine karavaan kameelen en weder moest ik me verbazen over deze prachtige, sterke dieren, die zich aan alle toestanden en alle tempe raturen kunnen aanpassen. „Het schip der-woestijn" heeft een onzer dichters den kameel genoemd, maar daarmede heeft hij slechts voor een zeer klein deel het nut. van dit wonderlijke dier aangegeven, dat even rustig en onvermoeid trekt onder de branden de zon door gloeiende woestijnen als door de bittere koude van ijzige hoogvlakten. Op de andere tempe ratuur, op het andere klimaat antwoordt bet dier evenwel met andere voorzorgsmaatregelen. In de woestijn beeft dp kameel korte haren, een dunne vacht en bij zeer lievige hitte staan deze haren recht op en verzamelt zich aan het einde een weinig vocht, zoodat ook de minste wind langs de huid streelt en cenige afkoeling geeft. Hier, in het gebergte en elders op de hoogvlakten, waar de vorst oppermachtig kan hccrschen en vele maanden per jaar sneeuw de wereld bedekt, heb: ben de kameelen in het koude-jaargetijde een dikke, bijna wollige vacht, die hun een wilder voorkomen geeft. Onveranderd evenwel blijft de donkere blik van hun raadselachtige oogen en even onbewogen als door de eindelooze zandvlakten schrijden zij met groote, langzame schreden door hooge sneeuw en felle koude, schoon, indrukwekend, eigenwijs. Al stijgend langs den steeds omhoog slingerenden weg, soms langs afgronden, dan weder tusschen rotswanden, naderden wc met eiken kilometer meer het hartje van den winter. Zelfs in de gesloten auto werd het nog voor de zon onderging vinnig koud en moesten we onze jassen dichtknoopen en ons met een deken toedekken. De zonsondergang werd in het woeste, trotsclie gebergte een schouwspel van overweldigende pracht Het laatste licht van den stervenden dag kleurde de witte sneeuwgewaden der hooge bergtoppen rose, felrood, paars, terwijl beneden reeds de grauwe sche mer omwaardde, waarin dan spoedig de lampen van buitengewone kwaliteit, Ook 's Zondags geopend. van onze auto scherpe stralenbundels tooverden. Toen de kleurenpracht om de bergtoppen gedoofd was, schitterden boven ons de duizenden sterren, klaar en helder als de sterren van een winternacht bij ons. Nog steeds hooger stegen we en steeds vinniger werd de konde. Dan voeren we eensklaps een sneeuwlandschap binnen. Op den weg en overal om ons lag het witte winterkleed. Hier en daar scheen de weg door de witte massa heen gegraven en re den' we, langzamer nu. tusschen twee sneeuwwan- den. Dezen nacht en dit sneeuwlandschap moesten we ten einde rijden naar den morgen en naar de zeekust toe, maar ergens wilden we toch pog eten en een oogenblik, indien dit mogelijk was, in beha- gelijke warmte bekomen van de koude en het on gemak in de auto, waar we half bedolven zaten onder de pakken, kisten, bundels en doozen. Tegen negen uur reden we een eenzaam bergdorp binnen, dat volstrekt niet den indruk van een een zaam bergdorp, maar meer van een levendig stadje maakte. Dozijnen winkeltjes en enkele café's en restaurants, alle hel verlicht, rijgen zich ter weerszijden van een breede staat aan elkander en het merkwaardigste in dit afgelegen plaatsje was, dat de lampen, die zulk een hel licht verspreidden, electrische lampen waren. Op straat heerschte een bont gewoel, de winkeliers maakten goede zaken en de café's en reslauranls waren vol bezoekers. „Dit is Firoescoe", zeide mijn makker, „en hier zullen we eten en een uurtje rust houden om ons ook eens lekker te warmen". Dit laatste was niet overbodig, want we waren verkleumd. Firoescoe is een dorp, dat bijna driéduizend meter hoog ligt, vroeger inderdaad een afgelegen, vergeten bergdorpje, maar thans vol leven en bedrijvigheid, want hier bevindt zich een der middelpunten van hot groote bedrijf van den spoorwegaanleg. Ingenieurs bureaus zijn hier gevestigd, in het dorp en naaste omgeving zijn duizenden arbeiders, waaronder vele honderden Europeanen ondergebracht, wat natuur lijk het afgelegen, vergeten bergdorpje een geheel ander karakter heeft gegeven, De spoorwegbouwers hebben de plaats van electrisch licht voorzien en als zij hun werk zullen hebben voltooid, zal het plaatsje toch niet meer in de oude vergetelheid terugvallen, want het zal dan immers door het stoomros verbon den zijn met de rest der wereld, met twee zeeën, met de Kaspische Zee en de Perzische Golf. In een goed verwarmd restaurantje, waarvan de waard een Bulgaar was, kregen we voor weinig geld een zeer goeden, zij het eenvoud.igen maaltijd. We dronken er nog een paar glazen heete thee, maar toen moesten we weder verder, hooger nog, om daar na in den nacht af te dalen naar de kust van de Kaspische Zee. J. K. BREDERODE. is aan onze zaak verbonden een afdeeling ONZE REPUTATIE EN TRADITIE eischte natuurlijk, dat wij ook hier direct HET BESTE en MODERNSTE brachten, overeenstemmende met de laatste opvattingen der ORTHOPAEDISCHE WETENSCHAP. Wij bouwden daarom achter onzen winkel een hypermodern pedicurevertrek met stroomend water en naadlooze rubber vloerbedekking en voorzien van de allermodernste electri sche apparaten, waardoor PIJNLOOZE en IIYGIëNISCHE BEHANDELING gewaarborgd is. Daarenboven staat deze nieuwe afdeeling onder de persoonlijke leiding van de eclit- genoote van den beheerenden firmant, welke in het bezit is van een diploma pedicuren van de AMSTERDAMSCHE KWEEKSCHOOL voor CHIRURGIE en ORTHOPAEDIE, waarvan de examens worden afgenomen door den heer Levie, chirurg aan het Israëlitisch Ziekenhuis te Amster dam, zoodat een'volkomen, deskundige en serieuze bedie ning gewaarborgd is. Gaarne verstrekken wij nadere inlichtingen, terwijl deze fraaie en interessante inrichting gedurende de eerste 2 dagen voor ieder te bezichtigen is. Langestraat 80 Telef. 3383 ALKMAAR. Verschillende plaatsen in ons land hebben be kendheid verworven door de producten, die aldaar worden gefabriceerd. Denkt maar eens aan Deven- ter-(lcoek), aan Wecsp-(moppen). En als men van Tiel hoort, denkt men aan Jams en Vruchtenproducten, die aldaar sinds 1885, dus reeds 50 jaar, door de Mij. „De Betuwe" N.V. worden vervaardigd. En thans in 1935, het gouden jubileumjaar van de ze alom bekende fabriek, komt zij met een nieuw product, dat vannaf heden in Hotels, Restaurants, Café's e.d. zal zijn te verkrijgen. De advertentie el ders in dit blad geeft U vérdere bijzonderheden. Drie jaren lang werd gezocht naar deze drank, drie lange jaren van wetenschappelijk onderzoek, van proeven nemen, enz., en ten slotte gelukte het de Mij. „De Betuwe" de gezonde, heerlijke en verfris- schcnde drank te vinden. Het product heet „Appelflip" en is een heerlijke, mousseerende vruchtendrank, zonder conserveer middel, van natuurlijke kleur en geheel vrij van alcohol. „Appelflip" bevat alle minerale bestanddeelen van onze Hollandsche appels, die noodig zijn voor den opbouw van het lichaam. Verder bevat „Appelflip" alle uit de appel afkomstige aromatische stoffen, onmisbaar voor een goede klierwerlcing en de ver schillende organische zuren, bestemd voor het goed functioneeren van maag en ingewanden. Geen wonder dus, dat er in de Jamstad Tiel een groep menschen zijn, die met meer dan gewone be langstelling naar de weerberichten zullen kijken en die hopen, dat het warm zal worden, 'n pracht zo mer met niets dan zon en zonverbrande menschen, die gezondheid zoeken en die hun dorst wenschen te lesschen met een gezonde natuurdrank. De verwachtingen zijn hoog gespannen. De produc ten van deze fabriek zijn in ieder hoekje van ons land bekend. In Tiel hoopt men nu, dat een ieder ook het nieuwe product „Appelflip" eens zal proeven. GEBRUIKTE AUTOMOBIELEN erkoopen wij onder GARANTIE en op PROEF Garage C. NIEUWLAND, Bergen. WIELRENNEN. Zondag begint het seizoen! Het wielerseizoen wordt Zondag geopend met een. goed bezet internationaal programma, dat ongetwij feld in den smaak zal vallen van de bezoekers. Wanneer die bezoekers straks rondom de baan hebben plaats genomen, zullen ze ontdekken, dat er eenige veranderingen zijn gekomen. Allereerst zal het. opvallen, dat aan de zijde van de Sportlaan boompjes zijn geplant, die straks een vrooliik aan zien zullen geven aan het geheel. Verder zullen ze zien, hoe de balustrade om de haan iets verhoogd is. Maar van nog meer belang, dan deze twee nieu wigheden is wel de verlichting! De baan verlicht! Dc Alkmaarsche baan is verlicht! Dinsdagavond zijn wij bii de officieele ingebruikneming der licht installatie tegenwoordig geweest en wij zijn, even als al de anderen, verrast geworden door het schit terende effect, dat de 16 groote lampen, elk van 600 kaars sterkte, maakten. Waar men ook zit of staat., overal kan men de baan scherp en duidelijk zien, nergens is ook maar een spoor van schaduw te ont dekken. De firma Huiberts, die deze verlichting ver zorgde heeft een knap stuk werk geleverd en de hulde, hem toegezwaaid door directeur Kaayk, was wei-verdiend. Ook óns compliment! Door deze verlichting is het mogelijk geworden, om ook avondwedstriiden te organiseeren en reeds heeft de directie voor dit seizoen eenige avondwed striiden op haar programma staan. Trouwens, er gaat dit seizoen op de Alkmaarsche baan heel veel gebeuren. Niet minder dan 13 groote wedstrijden ziin vastgesteld en dc meest bekende rijders zijn daarvoor gecontracteerd. Wii noemen slechts Pijnenburg, Wals. Jan van Kempen. Slaats, de gebr. Vroomen, „den Bras". Pellenaars, Bogaert, Metz, Vlugge: daar zijn verder Charlier en Dencef, Rausch en Hürtgcn. Kilian en Vopcl, Göbel en Ilse, de Buvcker en Vcrhoegcn. En wij moeten hier ach ter zetten: enz. enz. Men ziet. er komen dit seizoen renners naar Alk maar, die iets kunnen! Zondag begint het. En nu a.s. Zondag begint het! Onze Mien de Bree, dc aardige Loosduinsche^wielrcnster, zal het feest openen met een eererondfe, daarna komen de ama teurs in actie over 5 K.M. verder de nieuwelingen, nog eens weer amateurs, nu in de sprint, dan een afvalrace voor profs en onafhankelijken (12 deelne mers!). enz. enz. De clou van het eerste gedeelte is wel de achter volging tusschen Jan van Hout en Renkema, van wie natuurlijk Van Hout favoriet is. Van Hout heeft eindelijk ziin vorm weer terug gevonden en zal wil len toonen, dat achtervolging nog steeds zijn speci aal nummer is. Na de pauze komt de koppehvedstrijd over 60 K. M. En deze is van zeer groot belang voor dc ren ners zelf. Want... wij staan aan het begin van het seizoen. Dat beteekent. dat de meeste renners nog een overvloed van vrije dagen hebben. En waar naz i/aan directeuren op bezoek komen, om rijders te zeoken voor hun wedstrijden, daar spreekt het van zelf. dat elke prof Zondag zich tot het uiterste zal mspannen. Hoe beter de renner Zondag rijdt, hoe meer kans hij heeft op een goed contract op andere banen. Daarom vooral wordt de koppelwedstrijd Zondag hier •mn groot en lang gevecht: daarom zullen allen zicli -eheel geven: daarom zullen er lange jachten ont daan, en zullen ronden worden genomen en verlo- •en en het publiek zal werkeliik een... heksenketel 'ien. waarin het borrelt en bruist. Zoo zal het hoofdnummer Zondag ziin. En dat mag niemand verzuimen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 5