Fa. Herms. de Raat
Pedicure en Voetverzorging.
Zaterdag 13 April 1935.
SCHAGER COURANT.
Tweede blad. No. 9700
NIEMEIJER'S
is
MODERNE FOTO'sEN ÏERERBOTIMEtH
Fotogr. Atelier ARPAD MOIDOVAN - Nieuwe Niedorp
KIJKEn isKO^PED bijCLOECK
VANAF
AANSTAANDE MAANDAG
HEEFT DORST?
De Alkmaarscbe Wielerbaan.
-v
'f*
EEN BEZOEK AAN ONZEN DRIEWIELIGEN REIS
GEZEL. OP WEG NAAR DE KASPISCHE ZEE.
IN HET ELBOERSGEBERGTE. VAN
DE LENTE NAAR DEN WINTER.
EEN TOCHT DOOR DE SNEEUW.
HET AVONDETEN IN HET
BERGDORP.
i Van onzen reizende n correspondent.)
Dehnow (aan de Kaspische Zce'>
In Maart.
ALVORENS te vertrekken van Teheran naar
de kust van de Kaspische Zee, hebben mijn
makker van drie werelddeelen en ik nog
even een bezoek gebracht aan de kleine garage, waar
onze machine, het motorrijwiel met zijspan, dat ons
voerde ove.r de Pyreneeën en den Atlas, over den Li
banon en de bergen van Iran, door do woestijnen
van Afrika, en Azië. betere en bewogener tijden
wacht. Zwijgend hebben we een oogenblik bij ons
driewielig motorvoertuigje gestaan, toen elkander
aangekeken en gezegd, terwijl duizenden herinnerin
gen in ons oprezen: „Lieve hemel, wat hebben we
toch indertijd gewaagd', hoe hebben wij gespeeld met
ons leven met dit teer vervoermiddel in eindclooze,
waterlooze woestijnen. Het ergste is evenwel voorbij
en over enkele maanden zullen we wel verder zien.''
Den tocht naar de Kaspische Zee konden we met
onze machine niet maken, daar ze thans verzegeld
is door de douane, tot een maand voor ons vertrek,
waardoor we ontheven zijn van de betaling van in
voerrechten. Bovendien zou het vrijwel onmogelijk
zijm in dezen tijd van het jaar met ons klein voer
tuigje te komen over het hooge Elboersgebergte, waar.
hier en daar de sneeuw nog dik ligt. Weliswaar heb
ben zware, sterke automobielen er zich een weg ge
baand, maar daar de wielstand van ons wagentje
anders is dan die van een auto, zouden we er niet
veel nut van hebben.
Met ons vieren, een Pers, een Nederlander, mijn
Tsjechischen makker en ik, aanvaardden we de reis
in een volgeladen auto, waar we half hegraven wa
ren onder pakjes, kisten en doozen, terwijl achter
nog de zware koffer van mijn makker en mij was
vastgebonden. Dassen, schoenen, sigaretten, vorken,
lepels, heele costuums en tallooze andere artikelen,
bestemd voor Nederlanders, die aan de haven van
Dehnow werken, hadden we hij ons, want aan den
oever van de Kaspische Zee ia nog niet veel te ver
krijgen en telkens als er iemand van Dehnow naar de
Perzische hoofdstad gaat, krijgt hij van de achter-
blij venden allerlei opdrachten mede.
Het was 's middags half vijf, toen we Teheran ver
lieten. Gewoonlijk wordt de automohieltooht van Te
heran naar Dehnow en omgekeerd in twee dagen,
gemaakt. Te Sjahi, een stadje met een vrij goed ho
tel, blijven de reizigers meestal overnachten, maar wij
konden ons deze weelde niet veroorloven. Mijn reis
makker is werkzaam bij den havenbouw te Dehnow.
moesten den volgenden morgen om zeven uur aan
den arbeid en dus moesten we zonder nachtrust aan
één stuk stevig doorrijden met hoogstens ergens een
Kort oponthoud om een avondmaal te gebruiken.
Een zware reis zou het worden, maar we konden
ons troosten met een vergelijking van deze reis met
dezelfde reis tien a twintig jaar geleden. Toen be
stond er nog geen automobielweg over de bergen. De
toc.ht moest in dien tijd worden gemaakt per rijdier
met anderen in karavaan en duurde twaalf a vijftien
dagen, evenveel dagen als thans uren.
De weg van Teheran naar de Kaspische Zee stijgt
tot 3200 meter hoogte, maar daar Teheran zelf reeds
bijma 1200 meter hoog ligt, bedraagt van hier de be
stijging niet meer dan tweeduizend meter. Van de
andere zijde, van de kust. der Kaspische Zee, bedraagt
de stijging natuurlijk de volle 3200 meter en de stij
ging gaat va.n die zijde over veel korter afstand, dus
aanzienlijk stijler, dan vanaf Teheran. De spoorweg
die thans van de zeekust naar Teheran in aanleg
j'3 en binnen twee jaar gereed zal zijn, zal dan ook
een der belangrijkste en moeilijkste der geheele we
reld worden.
Reeds dadelijk buiten do poort van Teheran begint
de stijging en daarmede konut men weldra in een an
dere temperatuur,, in een ander klimaat, zou men
kunnen zeggen. Te Teheran was de lente reeds be
gonnen en liepen de hoornen reeds uit. Dertig kilo
meter verder, dus ook op aanzienlijk grooter hoogte
viel van een begin van de lente nog niets te bespeu
ren.
Woest en indrukwekend is hier het landschap,
met slechts nu en dan een groepje boomen, enkele
populieren of ook wel wilgen, en hier en daar in een
TUSSCHEN TEHERAN EN DE KASPISCHE ZEE.
beschut dal een vriendelijk dorpje mot ruischendc
beek. Steeds meer naderden we machtige bergen,
van wier toppen wijde witte sneeuwgpwaden nog
laag nederhingen. Slechts enkele malen ontmoetten
we een auto of haalden we een zwaar beladen cami
on in. Voor de rest bestond bet. zwakke verkeer uit
karavanen ezeltjes of muildieren, en nu en dan za
gen v/c ook een kleine karavaan kameelen en weder
moest ik me verbazen over deze prachtige, sterke
dieren, die zich aan alle toestanden en alle tempe
raturen kunnen aanpassen. „Het schip der-woestijn"
heeft een onzer dichters den kameel genoemd, maar
daarmede heeft hij slechts voor een zeer klein deel
het nut. van dit wonderlijke dier aangegeven, dat
even rustig en onvermoeid trekt onder de branden
de zon door gloeiende woestijnen als door de bittere
koude van ijzige hoogvlakten. Op de andere tempe
ratuur, op het andere klimaat antwoordt bet dier
evenwel met andere voorzorgsmaatregelen. In de
woestijn beeft dp kameel korte haren, een dunne
vacht en bij zeer lievige hitte staan deze haren
recht op en verzamelt zich aan het einde een weinig
vocht, zoodat ook de minste wind langs de huid
streelt en cenige afkoeling geeft.
Hier, in het gebergte en elders op de hoogvlakten,
waar de vorst oppermachtig kan hccrschen en vele
maanden per jaar sneeuw de wereld bedekt, heb:
ben de kameelen in het koude-jaargetijde een dikke,
bijna wollige vacht, die hun een wilder voorkomen
geeft. Onveranderd evenwel blijft de donkere blik
van hun raadselachtige oogen en even onbewogen
als door de eindelooze zandvlakten schrijden zij met
groote, langzame schreden door hooge sneeuw en
felle koude, schoon, indrukwekend, eigenwijs.
Al stijgend langs den steeds omhoog slingerenden
weg, soms langs afgronden, dan weder tusschen
rotswanden, naderden wc met eiken kilometer meer
het hartje van den winter. Zelfs in de gesloten auto
werd het nog voor de zon onderging vinnig koud en
moesten we onze jassen dichtknoopen en ons met
een deken toedekken.
De zonsondergang werd in het woeste, trotsclie
gebergte een schouwspel van overweldigende pracht
Het laatste licht van den stervenden dag kleurde de
witte sneeuwgewaden der hooge bergtoppen rose,
felrood, paars, terwijl beneden reeds de grauwe sche
mer omwaardde, waarin dan spoedig de lampen
van buitengewone kwaliteit,
Ook 's Zondags geopend.
van onze auto scherpe stralenbundels tooverden.
Toen de kleurenpracht om de bergtoppen gedoofd
was, schitterden boven ons de duizenden sterren,
klaar en helder als de sterren van een winternacht
bij ons.
Nog steeds hooger stegen we en steeds vinniger
werd de konde. Dan voeren we eensklaps een
sneeuwlandschap binnen. Op den weg en overal om
ons lag het witte winterkleed. Hier en daar scheen
de weg door de witte massa heen gegraven en re
den' we, langzamer nu. tusschen twee sneeuwwan-
den. Dezen nacht en dit sneeuwlandschap moesten
we ten einde rijden naar den morgen en naar de
zeekust toe, maar ergens wilden we toch pog eten
en een oogenblik, indien dit mogelijk was, in beha-
gelijke warmte bekomen van de koude en het on
gemak in de auto, waar we half bedolven zaten
onder de pakken, kisten, bundels en doozen.
Tegen negen uur reden we een eenzaam bergdorp
binnen, dat volstrekt niet den indruk van een een
zaam bergdorp, maar meer van een levendig stadje
maakte. Dozijnen winkeltjes en enkele café's en
restaurants, alle hel verlicht, rijgen zich ter
weerszijden van een breede staat aan elkander en
het merkwaardigste in dit afgelegen plaatsje was,
dat de lampen, die zulk een hel licht verspreidden,
electrische lampen waren. Op straat heerschte een
bont gewoel, de winkeliers maakten goede zaken
en de café's en reslauranls waren vol bezoekers.
„Dit is Firoescoe", zeide mijn makker, „en hier
zullen we eten en een uurtje rust houden om ons
ook eens lekker te warmen".
Dit laatste was niet overbodig, want we waren
verkleumd.
Firoescoe is een dorp, dat bijna driéduizend meter
hoog ligt, vroeger inderdaad een afgelegen, vergeten
bergdorpje, maar thans vol leven en bedrijvigheid,
want hier bevindt zich een der middelpunten van hot
groote bedrijf van den spoorwegaanleg. Ingenieurs
bureaus zijn hier gevestigd, in het dorp en naaste
omgeving zijn duizenden arbeiders, waaronder vele
honderden Europeanen ondergebracht, wat natuur
lijk het afgelegen, vergeten bergdorpje een geheel
ander karakter heeft gegeven, De spoorwegbouwers
hebben de plaats van electrisch licht voorzien en als
zij hun werk zullen hebben voltooid, zal het plaatsje
toch niet meer in de oude vergetelheid terugvallen,
want het zal dan immers door het stoomros verbon
den zijn met de rest der wereld, met twee zeeën, met
de Kaspische Zee en de Perzische Golf.
In een goed verwarmd restaurantje, waarvan de
waard een Bulgaar was, kregen we voor weinig geld
een zeer goeden, zij het eenvoud.igen maaltijd. We
dronken er nog een paar glazen heete thee, maar
toen moesten we weder verder, hooger nog, om daar
na in den nacht af te dalen naar de kust van de
Kaspische Zee.
J. K. BREDERODE.
is aan onze zaak verbonden een afdeeling
ONZE REPUTATIE EN TRADITIE
eischte natuurlijk, dat wij ook hier direct HET BESTE en
MODERNSTE brachten, overeenstemmende met de laatste
opvattingen der ORTHOPAEDISCHE WETENSCHAP. Wij
bouwden daarom achter onzen winkel een hypermodern
pedicurevertrek met stroomend water en naadlooze rubber
vloerbedekking en voorzien van de allermodernste electri
sche apparaten, waardoor PIJNLOOZE en IIYGIëNISCHE
BEHANDELING gewaarborgd is. Daarenboven staat deze
nieuwe afdeeling onder de persoonlijke leiding van de eclit-
genoote van den beheerenden firmant, welke in het bezit
is van een diploma pedicuren van de AMSTERDAMSCHE
KWEEKSCHOOL voor CHIRURGIE en ORTHOPAEDIE,
waarvan de examens worden afgenomen door den heer
Levie, chirurg aan het Israëlitisch Ziekenhuis te Amster
dam, zoodat een'volkomen, deskundige en serieuze bedie
ning gewaarborgd is.
Gaarne verstrekken wij nadere inlichtingen, terwijl deze
fraaie en interessante inrichting gedurende de eerste 2
dagen voor ieder te bezichtigen is.
Langestraat 80 Telef. 3383 ALKMAAR.
Verschillende plaatsen in ons land hebben be
kendheid verworven door de producten, die aldaar
worden gefabriceerd. Denkt maar eens aan Deven-
ter-(lcoek), aan Wecsp-(moppen).
En als men van Tiel hoort, denkt men aan Jams
en Vruchtenproducten, die aldaar sinds 1885, dus
reeds 50 jaar, door de Mij. „De Betuwe" N.V. worden
vervaardigd.
En thans in 1935, het gouden jubileumjaar van de
ze alom bekende fabriek, komt zij met een nieuw
product, dat vannaf heden in Hotels, Restaurants,
Café's e.d. zal zijn te verkrijgen. De advertentie el
ders in dit blad geeft U vérdere bijzonderheden.
Drie jaren lang werd gezocht naar deze drank, drie
lange jaren van wetenschappelijk onderzoek, van
proeven nemen, enz., en ten slotte gelukte het de
Mij. „De Betuwe" de gezonde, heerlijke en verfris-
schcnde drank te vinden.
Het product heet „Appelflip" en is een heerlijke,
mousseerende vruchtendrank, zonder conserveer
middel, van natuurlijke kleur en geheel vrij van
alcohol.
„Appelflip" bevat alle minerale bestanddeelen van
onze Hollandsche appels, die noodig zijn voor den
opbouw van het lichaam. Verder bevat „Appelflip"
alle uit de appel afkomstige aromatische stoffen,
onmisbaar voor een goede klierwerlcing en de ver
schillende organische zuren, bestemd voor het goed
functioneeren van maag en ingewanden.
Geen wonder dus, dat er in de Jamstad Tiel een
groep menschen zijn, die met meer dan gewone be
langstelling naar de weerberichten zullen kijken en
die hopen, dat het warm zal worden, 'n pracht zo
mer met niets dan zon en zonverbrande menschen,
die gezondheid zoeken en die hun dorst wenschen
te lesschen met een gezonde natuurdrank.
De verwachtingen zijn hoog gespannen. De produc
ten van deze fabriek zijn in ieder hoekje van ons
land bekend. In Tiel hoopt men nu, dat een ieder
ook het nieuwe product „Appelflip" eens zal proeven.
GEBRUIKTE AUTOMOBIELEN
erkoopen wij onder GARANTIE en op PROEF
Garage C. NIEUWLAND, Bergen.
WIELRENNEN.
Zondag begint het seizoen!
Het wielerseizoen wordt Zondag geopend met een.
goed bezet internationaal programma, dat ongetwij
feld in den smaak zal vallen van de bezoekers.
Wanneer die bezoekers straks rondom de baan
hebben plaats genomen, zullen ze ontdekken, dat
er eenige veranderingen zijn gekomen. Allereerst
zal het. opvallen, dat aan de zijde van de Sportlaan
boompjes zijn geplant, die straks een vrooliik aan
zien zullen geven aan het geheel. Verder zullen ze
zien, hoe de balustrade om de haan iets verhoogd is.
Maar van nog meer belang, dan deze twee nieu
wigheden is wel de verlichting!
De baan verlicht!
Dc Alkmaarsche baan is verlicht! Dinsdagavond
zijn wij bii de officieele ingebruikneming der licht
installatie tegenwoordig geweest en wij zijn, even
als al de anderen, verrast geworden door het schit
terende effect, dat de 16 groote lampen, elk van 600
kaars sterkte, maakten. Waar men ook zit of staat.,
overal kan men de baan scherp en duidelijk zien,
nergens is ook maar een spoor van schaduw te ont
dekken. De firma Huiberts, die deze verlichting ver
zorgde heeft een knap stuk werk geleverd en de
hulde, hem toegezwaaid door directeur Kaayk, was
wei-verdiend. Ook óns compliment!
Door deze verlichting is het mogelijk geworden,
om ook avondwedstriiden te organiseeren en reeds
heeft de directie voor dit seizoen eenige avondwed
striiden op haar programma staan.
Trouwens, er gaat dit seizoen op de Alkmaarsche
baan heel veel gebeuren. Niet minder dan 13 groote
wedstrijden ziin vastgesteld en dc meest bekende
rijders zijn daarvoor gecontracteerd. Wii noemen
slechts Pijnenburg, Wals. Jan van Kempen. Slaats,
de gebr. Vroomen, „den Bras". Pellenaars, Bogaert,
Metz, Vlugge: daar zijn verder Charlier en Dencef,
Rausch en Hürtgcn. Kilian en Vopcl, Göbel en Ilse,
de Buvcker en Vcrhoegcn. En wij moeten hier ach
ter zetten: enz. enz.
Men ziet. er komen dit seizoen renners naar Alk
maar, die iets kunnen!
Zondag begint het.
En nu a.s. Zondag begint het! Onze Mien de Bree,
dc aardige Loosduinsche^wielrcnster, zal het feest
openen met een eererondfe, daarna komen de ama
teurs in actie over 5 K.M. verder de nieuwelingen,
nog eens weer amateurs, nu in de sprint, dan een
afvalrace voor profs en onafhankelijken (12 deelne
mers!). enz. enz.
De clou van het eerste gedeelte is wel de achter
volging tusschen Jan van Hout en Renkema, van
wie natuurlijk Van Hout favoriet is. Van Hout heeft
eindelijk ziin vorm weer terug gevonden en zal wil
len toonen, dat achtervolging nog steeds zijn speci
aal nummer is.
Na de pauze komt de koppehvedstrijd over 60 K.
M. En deze is van zeer groot belang voor dc ren
ners zelf. Want... wij staan aan het begin van het
seizoen. Dat beteekent. dat de meeste renners nog
een overvloed van vrije dagen hebben. En waar naz
i/aan directeuren op bezoek komen, om rijders te
zeoken voor hun wedstrijden, daar spreekt het van
zelf. dat elke prof Zondag zich tot het uiterste zal
mspannen. Hoe beter de renner Zondag rijdt, hoe
meer kans hij heeft op een goed contract op andere
banen.
Daarom vooral wordt de koppelwedstrijd Zondag hier
•mn groot en lang gevecht: daarom zullen allen zicli
-eheel geven: daarom zullen er lange jachten ont
daan, en zullen ronden worden genomen en verlo-
•en en het publiek zal werkeliik een... heksenketel
'ien. waarin het borrelt en bruist.
Zoo zal het hoofdnummer Zondag ziin.
En dat mag niemand verzuimen.