Westfriesche
Vertellingen
SPORT.
K. RADIO
DUIZEND ATTRACTIES OP
BESTELLING.
door
Dr. T. P. Merkrid.
2.
'N STOERE WESTFRIES DER OUWE GARDE.
De ooievaar maakt d'r temet aïtoid wat nacht
werk van: bai 't poppieskraige En den kon je 'snachts
altoid hoore an 't raituig, wie d'r baihaalt worren
was: Meister van Zellems of meister Immerik; d'ien
ree in 'n brommertje en de tweide in hi tilbrie, leig
op de wiele, mit Collin's petent-asse. In 't nou wel
bekende boek: „Het dialect van Drechterland" (van
dr. G. Karsten) staat op bladzai 145: ,,'t brommer
tje, z.n.w. „Een wagentje, waarvan het zijportier
bijna tot de grond reikte, en dat een bok bezat voor
de koetsier. Vroeger reden de doktoren gewoonlik in
zo'n brommertje. Tans met de zaak verouderd".
Maor ok an de peerde kon je 't hoore: Meister van
Zellems ree altoid op z'n gemak, zachgies, en Meister
Immerik, wat driftiggur anloid, ree altoid in draf:
zuk bekeerde niet, gien enkelde keer.
Meister van Zellems weunde in de Boekei, gneven
over de pasterie van de domenie; meister Immerik
weunde gneven-an de pasterie van de pastoor, zait-
an. As die dokters 't niet meer ofkonde of niet meer
noódig wazzé, den zurgden deuze twei: de domenie
en de pastoor voor de ripperaassie van wat nag
overbleef, 't restant, bai waize van zegge. In 't geval
van klaine Siempie, was d'r gien restant, was d'r
gienien meer noódig van de vier helpurs in poin en
smart., of 't most voor 't arme moedertje zoin: klaine
Simon most alliendig nag maar 'n doódbrieffie hew-
we, aars niks: die had gien poin meer en ok gien
emart.
De dichtsbaaiest was meister van Zellems, d'ouwe
skeepsdokter en as die de hort op was, den most
meister Immerik uitspraak doen, weer op de hou ge
fiets van 'n buur den ok 'n boóskip an gong; de twei
hellepurs bai nood en dood, bai leed en droefenis!
Niet alliendug bai kiespoin of poin in 't houfd, maar
ok bai typhus, derdedaagse koorse en azze je 't an
de longe hadde; ze draaide op veur alles en nag
wat; eeuwug in de weer; voor vrouwe, die al of niet
uitrekent wazze of as 't aar katjesspul geven had of
de joös, die op gezette taide 'n entbrieffie noódig
wazze, om nei skoól te magge
As je dut n o u w zoo neigaan, wat kwamme die
meisters den toetertoid 'n houp te kort, die alles op-
gnappe moste: vroedvrouwewerk in uithoeke, weer
je temet niet kome kon mit kar en peerd omdat
d'r gien vroed vrouwe wazze; verpleegsterswerk, om
dat d'r gien waikzusters, deervoor oploid, bestinge
in dienst van 't Rooie-, Witte-, Blaauwe-, Oranje- of
Groene- of Geele Kruis. Nouw, 'n *K r u i s was 't dèèr
den al: 't te kort an geneeskundige hulp! En dèèr-
om spronge domenie en pestoor oftig in, as 't. most,
bai honk of omguns. Meister Immerik was waar-
slcouwt om de uitspraak te stelle en kwam al
gouw anraaie in z'n leige-bai-de-grondse tilbrie mit
Collin's petent-asse, die deerdeur op de streitstiene
zoo wainig, niks niet gien leven maakte. De mense
hadden alderes meerderekeer teugen d'ouwe dokter
zait: „we kinne d'r niet bai, 'oor meister, dat je niet
in 'n koeslcepee kruipe nei de passente; mit 'n voer-
manlcoesier deróp; je hewwe plentie monnie zad en
beginne ok al wat óf te skiete; aansen kroig je rim-
metiek en beter betais as te leit, is 't niet zoo?"
„Dinke jollie den soms, dat Tc op m'n ouwe dag
hier of deer in Westfriesland in d'ien of aare flouke
prut- of kikkersloot wil verzuipe of m'n biene breke;
'k mot d'r betais uit kinne; in 'n kepee zit je op
sloten; nou j ij jonge man!"
Nouw, dèèr had ie geloik è.n die slag was zain
as 't d'rus mienus wier mit mist of stikdonkerte,
dat je gien hand veur ouge zien konne en den mit
die houge walkante nik an vongen, 'oor.
Van z'n peerde sproken: die moste hardloupers
weze; „ik mot ók hardloupe" zeedie: „wrakke poöte
mot 'k niet; peerde mit kwesties, geef main die
maar: ik los de kwesties óp en 't peerd hou Tc over".
Peerde, die staigerden bai 't anzette azze ze
i e n keer goed d'r harsens stoóten hadde teugen de
dikke balleke in de deurraistal van Groot óflou-
pen was 't; d'r o p of d'r o n d e r; en 'n knol, die
niet anlegge wou: „Arie, gooi d'res 'n bos stroó on
der z'n buik en steek 't effies in de brand"; d'r op
of d'r o n d e r; u i t was 't mit die peerdekunste; net
aarsom as bai 't peerdespul in Carree: die leerde
kunste d n, de ouwe dokter leerde de peerde d'r
kunste óf en dan had ie d'r hille beste peerde an.
Die slag was ok zain!
Al gouw kwam ie mit peerd en kar opperdan
sting inienscn stil, zoo uit volle draf gooide de
laidsels over 't peerd, zee z'n mense gendag, mit
breede kopweerse armzwaai en verdween deur 't
losse deurtje.
•Nei 'n knap poósie de uitspraak:
„Arm moeke verrïnneweert; gien mens mag d'r
bai! Siempie dóód; niks meer an te doen: inwendi
ge „verbloeding" weest!"
Toe wuptie-nie de kar in.
„Vort peerd" en iniens zommaar in draf. Nei 't
Armhuis op 't Krom? Weer d'ouwe bullouper mit
de dood worstelde?
Nei 't Buurtje an de Doik? Weer nag armer men
se weunden? Weunden? of hokten? Varkenshoklce!
Of hiete zukke zwarte houten skuurtjes soms gien
toeteboete?
Zukke droeve tochte wazze skering en inslag,
't dagelikse kossie veur meister Immerik. En de ki
lometers binne niet te telle, die die op deze menier
ofrejen hep: bai dag en bai nacht, bai tai en ontaai
in sneijachte owee! as de snei anbalde, an de
wiele en in blikslagers hondse kou, mit de bont-
krol over z'n oore trokken, langs modderwege van
Paad, Langerois of Mienakker, nei Zandwurven of
Harenkarspel, 'n zeuventug durpe, gehuchte, buurte,
daike, kolke of bózums deur hagelsturme, as de
witte knikkers op 't voetekleid van de tilbrie de
polka mazurka dansten en as krankzinnige tam
boers roffels sloegen op de karrekap; in stikdonkere
nachte bai onweer, as 't lichten niet van de lucht
was en de bliksem ratelend insloeg uit donkere
banke en pikzwarte luchte, knetterend in de donder-
luiers 2der boerehuize en kerketoren, weerdeur je
Hoorn, Medemblik, Skagen of Enkhuizen in de veer-
te teugen de horizon zien legge kon, deur 't weer
lichte maar ok bai hansaam weer of as het zontje
as 'n gloeiend heite koperen skaif an de houge he
mel brandde op de natte reg van z'n dampend, zwei-
tend peerd en op de karrekap pikte van z'n tilbrie en
op en over lieêl z'n geliefd Westfriesland z'n heite
gloed en hette uitgoot over de bloeiende gras- en
bouwlanden der Vier Noorder Kogge, Geestmer-Am-
bacht en Drechterland inkluis en bai bol broeiig
weer, dat 't d'r lekker van luchtte, nei de karre-
waai en mosterd en de Pinksterblommen, ok nei de
koeie in 't melkbon achter de wurf van de boere-
stullepe, bai de weg of bai de dam, onder melkers-
toid, as èn boer èn knegt èn moid an de volle uiers
kneepe, en in emmers 't levens-elikster van West
friesland op vange: in 't kielegoed: blouwe broek en
blouwe kiel as de pouwvlinders opjaagt worre
van de heite streitstiene, deur de peerdehoeve; as 't
rondfladderend koolwitje z'n tieen-sekonde-rust
neemt op steertriem of zwuupetouw, in ooievaars-
vlucht den voerman groet-ziet! den is 't 'n Paradijs
in Westfrieslands dreven.
Zoo'n blouwe kiel hai staat 'm goed, den West-
frieschen boer; dèn is tie in z'n sas; dèn is tie in
z'n element; dèn zien je um op z'n voordeêlugst, op
volle kragt. 't Binne ommers „de vitaminen" in z'n
leven en van z'n bestaan: die koeiegeur en de geur
van 't groeient gras!
In de leute, in de zeumer as de hannekemaaiers
en de poepe in 't hooi sleipe: in de vaizel-berreg of
op de boetzolder, in de koeboet of in hooi op de
houten darsk, weer mit gemak drie stik op burre-
gen konde worre, in hooi op de houten vloer van 't
leêge wagenhok of in hooi op houten beune in de
leêge peerdestalle in de herrust en in de winter-
toid, as moid en knegt onder 't geurend hooi sleipe in
de twei bedsteeje mit toe-deurtjes op 't koeijes
ampart 'oor, elk in ien, niet bai malkaar, zuk mag
niet van de baas en vrouw onder 't geurend hooi
van de berreg en agter de spatskutte en de koeie-
st&erte van de beiste op stal: de koeije-geur ok in
de wintertoid nag vlak voor 't graipe de groep!
as gien naidugge langpoöte migge of brommers maar
ien kanssie hewwe om hullie uit de sleip te hou-
we, omdat ze „koppie onder" legge.
„Deer kinne jollie stasmense niet teugen op...
jongeman, en d'r belasting wordt pront op toid of-
droegen, zonder bekeeren, dagelijks, bai de ontvan
ger op ,,'t Huisie" boven de sloot of in de boet zon
der waarschouwing, zonder anmaning, zonder
dwangbevel."
„Moeder, gaan je goed nei ,,'t Huissie"?
Ja, dat vroeg-ie: wat ik je brom oftig; die „doktoor
van de buiten" en... ók wel: „gaan je goed nei de
boet?"
Tot de gezonde boer: „En de koeie? Goed op de
melk?"
En 't negatieve antwoord luidt: „Wai verkoupe
bai de bus"l
Naggeres tot de boer van 't spul: „Ok gien ver
smakkers of onkante bai"?
Antwoord: „Niet zooveul as Meister het!"
Z'n kruielouper kwam um agterop of agteran, mit
goed en kruie uit de apteek.
Nouw was 't gekke en gien gekkent, dat die lou-
per: „de dokter" noemt wier meskien, omdattie
't niet leite kon, om oftig op koste van ongeloik de
zes 'n reidje te geven, kedoo voor niks niemendal
maar de aigelikke baas van 't spul, de kudk weer
alles en nag wat op dreef, die hiette: „Meister"
net as de skoólfrikke: 't houfd hiette ommers bo-
venmeister en de hulp wier ondermeister noemt en
de juf veur de klointjes meisteres of skoolmetres.
Nouw, hai kon den hiete zoó die wouw, deuze stoere
Westfries van de Ouwe garde, maar 'n houp werk,
dattie dein hep, is vast en zeker en kindertjes
haalt, ók 'n duizend of wat die 'n pak voor
de broek kreege, „azze ze niet sebiet 't Wulhelmus
wouwe zinge".
„Doodsloegen"?
Antwoord: Gien enkelt.
„In de Ringsloót gooit"?
Antwoord: Ok gien enkelt; 't bleef bai draigemen-
te. En de moeders?
An koorsse stierf d'r gien-ien, omdattie altoid z'n
„smerugge fleike" grondig mit water en zeip ófwos-
ken had, en den naggeres om 'n nuuwe kom mit
skoón water vroeg, uit de regebak of buiten-
pomp: „Norton water", as 't kon, „dakwater", as d'r
niet aars was, van azzie en dankie (zeedie) en
den gong die opnuuw „agter de miekrobe an", mit 'n
borsteltje d'r bai „z'n vuile knuisten" ofwaske en dan
mit z'n pennemessie uit z'n vessietassie de skuilhoek-
jes van dat ontuig opzogt, weer ze „en pension" (zee
die) „mit kost en inwoning en huiselikverkeer of
zuk of zus of zoó" onder de nagels kerremis vierde
en den was 't nag niet ófloupen: 'n watte prop
mit brandspieretis, klisnat opnuuw 'n aare borstel
en 'n aare kom, mit weer-wat-aars nouw, d'r
kwam gien end an an dat ofgrobbele van z'n knoo-
ke en knoere. En as de aanstaande moeders spul mit
de natte zeeninge kreege, den kwam dut deur: „Im
merik mit z'n kouwe drokte en z'n staan-uit"! Ja,
dat zeeje ze.
Ja, en de dokter zee den terug: „Kouwe-drokte is
beter den kouwe-kraam-koors en kepoeris"!
Ja, men joon, je most wat „opvrete" as dokter, is
't niet zoó? Bai taaie om je deerin te verslikke
Toetertoid allien? Wel nei-man.
Nouw aars? Nou net nag zoó!
—1.20 en 4.20 Gram.pl.; 4.50 Kwartetconcert: 5.35
Gram.pl.; 5.50 Pianorecital; 7.20 Voor oud-striiders;
8.45 Hoorspel; 9.30 Gram.pl.; 9.4510.20 Dansmuziek.
PROGRAMMA K.N.V.B.
28 ApriL
Kampioenschap van Nederland: D.W.S.Velocitas
P.S.V.—Go Ahead.
Afd. I. Promotie 2e klasse: Z.V.V.Blauw Wit,
Promotie 3e klasse: VolewijckersHercules. Promo
tie reserve 2e klasse: W.F.C. 2H.F.C. 2.
Afd. II. Promotie 2e klasse: H.B.S.H.V.V.
Afd. III. Promotie 2e klasse: VitesseS.C.H.
Afd. IV. Promotie 2e klasse: Willem II—Palemig.
Afd. V. Promotie 2e klasse: FrisiaDe Kooi.
(Sportkroniek).
RECTIFICATIE.
De uitslag MiddelburgWillem II was niet goed
doorgegeven. Deze was niet 21, maar 01, en het
protest ging van Middelburg uit. Willem II is dus
goed gestart in de Zeeuwsche hoofdstad.
WIERINGER WIELERBAAN.
Onder de aankondiging van den N.H.V.B.-proefwed-
strijd op 5 Mei a.s. te Wieringen teekenden wij aan,
dat ook de wielerbaan op dien dag zou openen. In
derdaad was dat ook het plan, maar we hebben eens
even rondgekeken op Wieringen en daar bleek ons
dat men pas kan gaan betonstorten, als de beton
molen met den wegenaanleg Hipp.-Den Oever ge
reed is. We kunnen dus nog wel even wachten voor
dat er sprake kan zijn van een opening. Inmiddels
voor den N.H.V.B.-proefwedstrijd een gelukkige om
standigheid.
HOE DE AMERIKAANSCHE VROUW HAAR
GASTEN BEZIG HOUDT.
VOOR MENSCHEN, DIE NIET KUNNEN
CONVERSEEREN.
De Amerikanen, die overal iets op ge
vonden hebben, maken steeds meer ge
bruik van de „party factories", die amu
sement op bestelling leveren aan parti
culieren.
1
De Amerikaansche vrouw, die kennissen te dlnee-
ren vraagt, staat na het eten altijd voor de moei
lijkheid, wat zij van half negen tot middernacht
met haar gasten moet beginnen. Om ten laatste ne
gen uur zijn de tafelversierselen, de overheerlijke
spijzen en de gedrukte plaatskaartjes vergeten en
dientengevolge niet meer geschikt om de conversa
tie aan den gang te houden. Vol verwachting zien
de gasten naar de komende dingen uit. Beklagen
moet men de huisvrouw, die verzuimd heeft met
dit oogenblik rekening te houden.
Wanneer er meer dan vier gasten zijn, kan ze de
dames en heeren niet uitnoodigen tot een partijtje
bridge, omdat dit spel de menschen in groepen van
vier verdeelt, waardoor alle particmiere sfeer ver
loren gaat, om niet te spreken van de ongolukki-
gen, die na de indeeling overblijven of zoo „unsalon-
fühig" zijn niet te kunnen bridgen en die dus eigen
lijk te veel zouden zijn. Dansen is óók niet altijd!
mogelijk: ten eerste moeten er daarvoor minstens
vijftien personen aanwezig zijn en ten tweede moe
ten de heeren de dames in aantal overtreffen, op
dat niet een dame voortdurend met denzelfden dan
seur opgescheept zit.
Men zou misschien denken, dat zich hier een
fraaie gelegenheid voordeed om de kunst der con
versatie te beoefenen, maar daarin zijn de Ameri
kanen nu juist niet bijzonder sterk. De Fransche
schrijver André Maurois deelt mee, dat naar zijn
meening in geen enkel cultuurland de menschen
zóó onbekwaam zijn in het uitdrukken hunner ge
dachte als in de Vereenigde Staten.0 En wat zegt de
Amerikaansche auteur Ravmond Mortimer? „In
Engeland is de conversatie een partij tennis, waarb'j
ieder de gedachte van de ander terugkaatst, maar
in Amerika is hij een partij golf, waarbij iedereen
zich uitsluitend met zijn eigen bal bemoeit, Begrij
pelijkerwijze is het niet gemakkelijk zulke indivi
duen tot een geestelijk ensemble te vereenigen."
Nu mogen lieden, die er niets van weten, de Ame
rikaansche cultuur primitief, oppervlakkig en schan
delijk noemen (zij hebben hdlf gelijk, d.w.z. géén
gelijk) het is toch maar een feit, dat in de Nieu
we Wereld een behoefte nooit lang bestaat. Bij ons
kan het gebeuren, dat „na jaren en jaren in deze
behoefte wordt voorzien", maar de Amerikanen re
deneeren meestal aldus: Is er vraag? Dan zullen wij
onmiddellijk voor aanbod zorgen.
Om vrienden en vriendinnen ontvangende Ame
rikaansche dames uit de verlegenheid te helpen,
hebben energieke ondernemers „party factories" in
het leven geroepen. Deze zorgen tegen vergoeding
voor het noodige amusement. Men kan opbellen,
onmiddellijk een catalogus bekomen en uitzoeken.
Is men tot dit laatste niet in staat, dan geeft men
de factorv eenvoudig de bijzondere kenmerken der
gasten op en zij brengen het dan voor U in orde.
De mentaliteit van alle mogelijke menschen ken
nende, weten zij U wel voor een fiasco te behoeden.
In de catalogus treft men goochelaars aan, degen
slikkers, gedachten lezers, grafologen, Nubische sla
ven, die in Iuipaardenvellen heete punch serveeren,
ook jazzbands van allerlei grootte en kwaliteit, en
niet te vergeten, volledige speelbanken. Solisten
van wereldnaam kan men niet zelden voor zijn par
ty huren, bekende strijkkwartetten stellen zich be
schikbaar. Cowboy-koren zijn bereid de aanwezigen
bezig te houden.
De party factories leveren niet alleen amusement.,
maar zij belasten zich ook met andere moeilijkhe
den, die het feest betreffen. Zij schrijven bijvoor
beeld de uitnoodigingen (aristocratische hand gega
randeerd!), zij leenen divans en ander ontbrekend
meubilair, bouwen expresbuffetten en sturen uit
muntende acteurs, die een éénacter opvoeren. Wan
neer men over voldoende contanten beschikt, kan
men de arrangementen voor een feest in luttele mi
nuten treffen: men telefoneert en schrijft 'n checpie.
Met trots verbreidt men de slogan: A beautiful'
party by a good factory.
VRIJDAG 26 APRIL.
HILVERSUM (301 M.)
S.00 VARA, 12.00 AVRO, 5.00 VARA. 8.00 VPRO., 11.00
VARA. 8.00 Gram.pl.; 10.00 Morgenwijding VPRO,
10.15 Declamatie F. Nienhuvs; 10.35 Trio Favoriet;
11.00 Vervolg declamatie; 1.15 Vervol? Trioconcert;
11.45 Gram.pl.; 12.00 Gram.pl.: 1215 Kovacs Lajos en
zijn orkest; 1.45 Gram.nl.; 2.00 Betuwsche novellen
door G. J. Peters; 2.30 Gram.pl.; 3.05 Zang: 3.15 Mo
depraatje; 3.35 Vervol? zangvoordracht 3.50 Gramo-
foonmuziek; 4.00 Kniples; 4.45 Gram.pl.: 5.00 Kinder-
uurtje; 5.30 De Notenkrakers olv. D. Wins; 6.30 E.
Walis en zijn orkest; 7.00 E. Boekman: Het Belgi
sche experiment; 7.20 „The Twinklin? Three"; 7.30
Vervol? orkestconcert: 7.40 Vervol? trioconcert; 7.47
Vervol? orkestconcert; 7.57 Herhalin? S.O.S.-berlch-
ten; 8.00 Prof. G. Sevenster: Pro?ramma van de Mo
derne Theologen-Ver?aderin? 1935: 8.30 Henr. Bos-
mans (piano) en C. van Leeuwen Boomkamp (cello)
9.00 Prof. Dr. L. J. v. Holk: Natuur; 9.30 Vervol?
concert; 10.00 Vrijz. Godsd. Persbureau; Vaz Dias;
10.15 Declamatie; 11.00 Jazzconcert (gr.pl.); 11.30—
12.00 Gramofoonplaten.
HUIZEN (1875 M.)
Algemeen programma, verzorgd door de N.C.R.V.
8.00 Schriftlezing en meditatie; 8.159.30 Gram.pl.;
10.30 Morgendienst; 11.00 Gram.pl.; 11.15 Pianorecital
D. Grashoff: 12.15 Gram.pl.: 1.30 Sopraan, cello en
orgel: 2.30 Chr. lectuur; 3.003.45 Vervol? concert:
4.00 Orgelconcert L. Blaauw; 5.00 Ensemble v. d.
Horst; 6.30 Causerie A. J. Herwig; 7.00 Ned. Chr.
Persbureau: 7.15 Gram.pl.; 7.30 Literair halfuur:
8.00 Vaz Dias; 8.05 Stafmuziek Vriiw. Burgerwacht
Amsterdam olv. F. van Zanten; 8.45 Declamatie P.
v. d. Bijl: 9.15 Vervol? concert: 10.00 Vaz Dias: 10.05
11.30 Gramofoonmuziek. Gedurende het avondpro
gramma: Verkiezingsuitslagen Provinciale Staten v.
Gelderland.
DROITWICH (1.500 M.)
9.359.50 Morgenwijwing; 10.30 Orgelspel R. New;
10.50 Alfred van Dam en zijn orkest: 11.50 Dans-
orkest olv. II. Hall; 12.35 Kamermuziek: 1.20 Het
Birminghamsch Theater Roval Orkest: 2.20 Schotsch
Studio-orkest; 3.05 Gram.pl.; 3.35 E. Colombo's or
kest; 4.35 Dansorkest olv. II. Hall: 5.20 Berichten;
5.50 en 6.05 Lezingen; 6.25 Bachconcert; 6.50 „Hit the
Doek", comedie met muziek van Youmans: 8.05 Vi
oolrecital: 8.30 „Soft lights and sweet music": 8.50
Berichten: 9.20 Lezing; 9.40 Bridgewater Kwintet
m.m.v. E. Danieli (sopraan); 10.3511.20 Harry Roy
en zijn Band.
RADIO-PARIS (1648 M.)
6.20 en 7.20 Gram.pl.; 11.35 Orkestconcert; 5.20 Zang;
7.20 Zang olv. Bonnaud; 9.50 Pascal-orkest.
KALUNDBORG (1261 M.N
11.201.20 Strijkorkest; 2.204.00 Omroeporkest olv.
Mahler: 7.30 Omroeporkest; 8.30 Gram.pl.: 8.45 Hoor
spel met muziek; 9.45 Viool en piano; 10.1511.50
Dansmuziek.
KEULEN (458 M
5.20 en 6.35 Gram.pl.; 9.50 Zang en piano; 11.20 Or
kestconcert; 3.20 Zang en piano: 4.20 Omroepklein-
orkest uit Berlijn en Mandolinekwartet; 7.00 Gr.pl.:
7.35 Uit Stuttgart: „Der Mensch zwischen Himmel
und Erde", spel van Morgener; 8.20 Stauch-Trio; 10.20
11.20 Omroepkleinorkest
ROME (421 M.)
8.05 Kamermuziek: 8.50 Radiotooneel; 9.20 Concert;
9.50 Populair concert.
BRUSSEL (322 en 484 M.)
322 M.: 11.20 Gram.pl.; 11.50 Salonorkest olv. Walpot;
12.501.20 en 4.20 Gram.pl.: 4.50 Vioolrecital: 5.20
Gram.pl.: 5.35 Salonorkest: 6.35 Dito: 7.20 Kamer
muziek; 8.20 Salonorkest: 9.30—10.20 Dansmuziek.
484 M.: 11.20 Gram.pl.; 11.50 Omroeporkest; 12.50 1.00
DEUTSCHLANDSENDER (1571 M.)
7.35 „Der Mensch zwischen Himmel und Erde",
hoorspel; 8.20 Operetteconcert uit Frankfort olv. H.
Rosbaud; 9.20 en 10.05 Berichten; 10.2011.50 Dans
muziek door Oskar Joost en zijn orkes.t
ZATERDAG 27 APRIL.
HILVERSUM (301 M.)
VARA-uitzending; 10.00 v.m. VPRO. 8.00 VARA-
Orkest olv. H. de Groot; 9.00 Gram.pl.; 10.00 Morgen
wijding; 10.15 Voor Arb. in de Continubedrijven;
12.00 Orvitropia olv J. van der Horst; 12.4-5 Gram.pl.;
I.00 VAR A-Orkest olv. H. de Groot; 2.00 Hoe de toon
kunst groeide; 2.20 H. van Wijk spreekt voor de J.V.
A.; 2.30 Beoefening der Huismuziek olv. P. Tiggers;
2.50 Marion en Hamilton in hun repertoire en Gram.
pl.; 3.15 Filmpraatje M. Sluyser; 3.30 Rotterdamsch
Philh. orkest, koor en solisten; 4.20 Gram.pl.: 4.30
Economische causerie: 4.50 Vervolg concert: 5.40 Li
teraire causerie; 6.00 Gram.pl.: 6.30 Esperanto; 6.50
Pianorecital D. Wins; 7.00 Saksisch uurtje: 8.00 Her
haling S.O.S.-berichten; 8.03 Gram.pl.; 8.3012.00
Gevar. programma m.m.v. het VARA-Orkest, J. Jong
(orgel), C Steiin (orgel en accordeon), W. v. Cap-
pellen en J. Lemaire (voordracht) en Gramofoonmu
ziek. (In de pauze: 10.00 uur Vaz Dias).
HUIZEN (1875 M.)
KRO.-uitzending. 8.00—9.15 en 10.00 Gram.pl.;
II.3012.00 Godsd. halfuur; 12.15 Gram.pl. en orkest
concert; 2.00 Voor de jeugd; 2.30 Sport; 3.004.00
Kinderuur; 4.15 Kinderoperette: 5.50 Orkestconcert
en lezing; 7.15 Dialoog; 7.35 Gram.pl.: 8.00 Vaz Dias;
8.05 Gram.pl. en schlagermuzick: 9.30 Causerie; 9.45
Gram.pl. en schlagermuziek: 10.30 Vaz Dias; 10.35
12.00 Schlagermuziek en Gram.pl.
DROITWTCH Ur00 M.>
9.359.50 Morgenwijding; 10.20 Gram.pl.; 11.05 BBC-
Northern-orkest; 12.20 Het Commodore Grand Orkest
I.20 Het Belfaster Omroeporkest: 1.50 Verslag van de
Cup-Finale: 4.10 „Six hours back". Amerikaansch re
lais; 4.35 Ambrose en zijn Embassv Club Orkest; 5.20
Berichten; 5.50 Sportpraatie; 6.05 Welsch intermezzo
6.20 Interview; 6.50 Mannenkoor m.m.v. solisten: 7.50
Gevarieerd programma; 8.50 Berichten; 9.20 Radio-
Militair Orkest, olv. B. W. O'Donnell. m.m.v. T. Kin-
niburgh (bas); 10.20—11.20 Dansorkest.
RADIO-PARIS (1648 M.)
6.20 en 7.20 Gram.pl.: 11.35 Orkestconcert olv. Doyen;
7.20 Operette-uitzending; 9.50 Dansmuziek.
KALUNDBORG (1261 MN
II.20—1.20 Concert uit Rest.. „Wivex"; 2,50—4.50 C.
Rvdahl's orkest; 7.30 Fluitduetten; 8.20 Svmpohine-
orkest; 9.20 Cabaretprogramma; 10.20—11.35 Dans
muziek.
KEULEN (456 M.)
5.20 Gram.pl.; 6.35 Orkestconcert: 11.20 Blaasconcert
1.35 Gram.pl.; 2.20 Lezing met. gram.pl.; 3.20 Vroolijk
programma, m.m.v. orkesten en solisten; 5.35 Fagot
en piano; 6.20 Uit Leipzig: Svmphonie-orkest. Emdé-
orkest en solisten; 7.3012.20 Gevar. programma m.
m.v. orkesten, koor en solisten,
ROME (421 M.)
8.20 Opera-uitzending.
BRUSSEL (322 en 484 M.)
322 M.: 11.10 en 11.20 Gram.nl.; 12.30—1.20 Salonorkest
3.20 en 5.20 Gram.pl.; 7.20 Orkestconcert: 9.30—11.20
Gram.pl.; 484 M.: 11.20 Salonorkest; 12.30—1.20 en 3.35
Gram.pl.; 4.20 Dansmuziek: 5.20 en 5.50 Gram.pl.;
7.20 Orkestconcert: 9.3011.20 Dansmuziek.
DEUTSCHLANDSENDER (1571 M.)
7.35 „Es ist die schönste FrühïahrszeitV gevar. pro
gramma olv. Fr. Gansz; 9.20 en 10.05 Berichten: 10.20
12.15 Dansmuziek door Oskar Joost en zijn orkest.