Westfriesche Vertellingen SPORT. K. RADIO DUIZEND ATTRACTIES OP BESTELLING. door Dr. T. P. Merkrid. 2. 'N STOERE WESTFRIES DER OUWE GARDE. De ooievaar maakt d'r temet aïtoid wat nacht werk van: bai 't poppieskraige En den kon je 'snachts altoid hoore an 't raituig, wie d'r baihaalt worren was: Meister van Zellems of meister Immerik; d'ien ree in 'n brommertje en de tweide in hi tilbrie, leig op de wiele, mit Collin's petent-asse. In 't nou wel bekende boek: „Het dialect van Drechterland" (van dr. G. Karsten) staat op bladzai 145: ,,'t brommer tje, z.n.w. „Een wagentje, waarvan het zijportier bijna tot de grond reikte, en dat een bok bezat voor de koetsier. Vroeger reden de doktoren gewoonlik in zo'n brommertje. Tans met de zaak verouderd". Maor ok an de peerde kon je 't hoore: Meister van Zellems ree altoid op z'n gemak, zachgies, en Meister Immerik, wat driftiggur anloid, ree altoid in draf: zuk bekeerde niet, gien enkelde keer. Meister van Zellems weunde in de Boekei, gneven over de pasterie van de domenie; meister Immerik weunde gneven-an de pasterie van de pastoor, zait- an. As die dokters 't niet meer ofkonde of niet meer noódig wazzé, den zurgden deuze twei: de domenie en de pastoor voor de ripperaassie van wat nag overbleef, 't restant, bai waize van zegge. In 't geval van klaine Siempie, was d'r gien restant, was d'r gienien meer noódig van de vier helpurs in poin en smart., of 't most voor 't arme moedertje zoin: klaine Simon most alliendig nag maar 'n doódbrieffie hew- we, aars niks: die had gien poin meer en ok gien emart. De dichtsbaaiest was meister van Zellems, d'ouwe skeepsdokter en as die de hort op was, den most meister Immerik uitspraak doen, weer op de hou ge fiets van 'n buur den ok 'n boóskip an gong; de twei hellepurs bai nood en dood, bai leed en droefenis! Niet alliendug bai kiespoin of poin in 't houfd, maar ok bai typhus, derdedaagse koorse en azze je 't an de longe hadde; ze draaide op veur alles en nag wat; eeuwug in de weer; voor vrouwe, die al of niet uitrekent wazze of as 't aar katjesspul geven had of de joös, die op gezette taide 'n entbrieffie noódig wazze, om nei skoól te magge As je dut n o u w zoo neigaan, wat kwamme die meisters den toetertoid 'n houp te kort, die alles op- gnappe moste: vroedvrouwewerk in uithoeke, weer je temet niet kome kon mit kar en peerd omdat d'r gien vroed vrouwe wazze; verpleegsterswerk, om dat d'r gien waikzusters, deervoor oploid, bestinge in dienst van 't Rooie-, Witte-, Blaauwe-, Oranje- of Groene- of Geele Kruis. Nouw, 'n *K r u i s was 't dèèr den al: 't te kort an geneeskundige hulp! En dèèr- om spronge domenie en pestoor oftig in, as 't. most, bai honk of omguns. Meister Immerik was waar- slcouwt om de uitspraak te stelle en kwam al gouw anraaie in z'n leige-bai-de-grondse tilbrie mit Collin's petent-asse, die deerdeur op de streitstiene zoo wainig, niks niet gien leven maakte. De mense hadden alderes meerderekeer teugen d'ouwe dokter zait: „we kinne d'r niet bai, 'oor meister, dat je niet in 'n koeslcepee kruipe nei de passente; mit 'n voer- manlcoesier deróp; je hewwe plentie monnie zad en beginne ok al wat óf te skiete; aansen kroig je rim- metiek en beter betais as te leit, is 't niet zoo?" „Dinke jollie den soms, dat Tc op m'n ouwe dag hier of deer in Westfriesland in d'ien of aare flouke prut- of kikkersloot wil verzuipe of m'n biene breke; 'k mot d'r betais uit kinne; in 'n kepee zit je op sloten; nou j ij jonge man!" Nouw, dèèr had ie geloik è.n die slag was zain as 't d'rus mienus wier mit mist of stikdonkerte, dat je gien hand veur ouge zien konne en den mit die houge walkante nik an vongen, 'oor. Van z'n peerde sproken: die moste hardloupers weze; „ik mot ók hardloupe" zeedie: „wrakke poöte mot 'k niet; peerde mit kwesties, geef main die maar: ik los de kwesties óp en 't peerd hou Tc over". Peerde, die staigerden bai 't anzette azze ze i e n keer goed d'r harsens stoóten hadde teugen de dikke balleke in de deurraistal van Groot óflou- pen was 't; d'r o p of d'r o n d e r; en 'n knol, die niet anlegge wou: „Arie, gooi d'res 'n bos stroó on der z'n buik en steek 't effies in de brand"; d'r op of d'r o n d e r; u i t was 't mit die peerdekunste; net aarsom as bai 't peerdespul in Carree: die leerde kunste d n, de ouwe dokter leerde de peerde d'r kunste óf en dan had ie d'r hille beste peerde an. Die slag was ok zain! Al gouw kwam ie mit peerd en kar opperdan sting inienscn stil, zoo uit volle draf gooide de laidsels over 't peerd, zee z'n mense gendag, mit breede kopweerse armzwaai en verdween deur 't losse deurtje. •Nei 'n knap poósie de uitspraak: „Arm moeke verrïnneweert; gien mens mag d'r bai! Siempie dóód; niks meer an te doen: inwendi ge „verbloeding" weest!" Toe wuptie-nie de kar in. „Vort peerd" en iniens zommaar in draf. Nei 't Armhuis op 't Krom? Weer d'ouwe bullouper mit de dood worstelde? Nei 't Buurtje an de Doik? Weer nag armer men se weunden? Weunden? of hokten? Varkenshoklce! Of hiete zukke zwarte houten skuurtjes soms gien toeteboete? Zukke droeve tochte wazze skering en inslag, 't dagelikse kossie veur meister Immerik. En de ki lometers binne niet te telle, die die op deze menier ofrejen hep: bai dag en bai nacht, bai tai en ontaai in sneijachte owee! as de snei anbalde, an de wiele en in blikslagers hondse kou, mit de bont- krol over z'n oore trokken, langs modderwege van Paad, Langerois of Mienakker, nei Zandwurven of Harenkarspel, 'n zeuventug durpe, gehuchte, buurte, daike, kolke of bózums deur hagelsturme, as de witte knikkers op 't voetekleid van de tilbrie de polka mazurka dansten en as krankzinnige tam boers roffels sloegen op de karrekap; in stikdonkere nachte bai onweer, as 't lichten niet van de lucht was en de bliksem ratelend insloeg uit donkere banke en pikzwarte luchte, knetterend in de donder- luiers 2der boerehuize en kerketoren, weerdeur je Hoorn, Medemblik, Skagen of Enkhuizen in de veer- te teugen de horizon zien legge kon, deur 't weer lichte maar ok bai hansaam weer of as het zontje as 'n gloeiend heite koperen skaif an de houge he mel brandde op de natte reg van z'n dampend, zwei- tend peerd en op de karrekap pikte van z'n tilbrie en op en over lieêl z'n geliefd Westfriesland z'n heite gloed en hette uitgoot over de bloeiende gras- en bouwlanden der Vier Noorder Kogge, Geestmer-Am- bacht en Drechterland inkluis en bai bol broeiig weer, dat 't d'r lekker van luchtte, nei de karre- waai en mosterd en de Pinksterblommen, ok nei de koeie in 't melkbon achter de wurf van de boere- stullepe, bai de weg of bai de dam, onder melkers- toid, as èn boer èn knegt èn moid an de volle uiers kneepe, en in emmers 't levens-elikster van West friesland op vange: in 't kielegoed: blouwe broek en blouwe kiel as de pouwvlinders opjaagt worre van de heite streitstiene, deur de peerdehoeve; as 't rondfladderend koolwitje z'n tieen-sekonde-rust neemt op steertriem of zwuupetouw, in ooievaars- vlucht den voerman groet-ziet! den is 't 'n Paradijs in Westfrieslands dreven. Zoo'n blouwe kiel hai staat 'm goed, den West- frieschen boer; dèn is tie in z'n sas; dèn is tie in z'n element; dèn zien je um op z'n voordeêlugst, op volle kragt. 't Binne ommers „de vitaminen" in z'n leven en van z'n bestaan: die koeiegeur en de geur van 't groeient gras! In de leute, in de zeumer as de hannekemaaiers en de poepe in 't hooi sleipe: in de vaizel-berreg of op de boetzolder, in de koeboet of in hooi op de houten darsk, weer mit gemak drie stik op burre- gen konde worre, in hooi op de houten vloer van 't leêge wagenhok of in hooi op houten beune in de leêge peerdestalle in de herrust en in de winter- toid, as moid en knegt onder 't geurend hooi sleipe in de twei bedsteeje mit toe-deurtjes op 't koeijes ampart 'oor, elk in ien, niet bai malkaar, zuk mag niet van de baas en vrouw onder 't geurend hooi van de berreg en agter de spatskutte en de koeie- st&erte van de beiste op stal: de koeije-geur ok in de wintertoid nag vlak voor 't graipe de groep! as gien naidugge langpoöte migge of brommers maar ien kanssie hewwe om hullie uit de sleip te hou- we, omdat ze „koppie onder" legge. „Deer kinne jollie stasmense niet teugen op... jongeman, en d'r belasting wordt pront op toid of- droegen, zonder bekeeren, dagelijks, bai de ontvan ger op ,,'t Huisie" boven de sloot of in de boet zon der waarschouwing, zonder anmaning, zonder dwangbevel." „Moeder, gaan je goed nei ,,'t Huissie"? Ja, dat vroeg-ie: wat ik je brom oftig; die „doktoor van de buiten" en... ók wel: „gaan je goed nei de boet?" Tot de gezonde boer: „En de koeie? Goed op de melk?" En 't negatieve antwoord luidt: „Wai verkoupe bai de bus"l Naggeres tot de boer van 't spul: „Ok gien ver smakkers of onkante bai"? Antwoord: „Niet zooveul as Meister het!" Z'n kruielouper kwam um agterop of agteran, mit goed en kruie uit de apteek. Nouw was 't gekke en gien gekkent, dat die lou- per: „de dokter" noemt wier meskien, omdattie 't niet leite kon, om oftig op koste van ongeloik de zes 'n reidje te geven, kedoo voor niks niemendal maar de aigelikke baas van 't spul, de kudk weer alles en nag wat op dreef, die hiette: „Meister" net as de skoólfrikke: 't houfd hiette ommers bo- venmeister en de hulp wier ondermeister noemt en de juf veur de klointjes meisteres of skoolmetres. Nouw, hai kon den hiete zoó die wouw, deuze stoere Westfries van de Ouwe garde, maar 'n houp werk, dattie dein hep, is vast en zeker en kindertjes haalt, ók 'n duizend of wat die 'n pak voor de broek kreege, „azze ze niet sebiet 't Wulhelmus wouwe zinge". „Doodsloegen"? Antwoord: Gien enkelt. „In de Ringsloót gooit"? Antwoord: Ok gien enkelt; 't bleef bai draigemen- te. En de moeders? An koorsse stierf d'r gien-ien, omdattie altoid z'n „smerugge fleike" grondig mit water en zeip ófwos- ken had, en den naggeres om 'n nuuwe kom mit skoón water vroeg, uit de regebak of buiten- pomp: „Norton water", as 't kon, „dakwater", as d'r niet aars was, van azzie en dankie (zeedie) en den gong die opnuuw „agter de miekrobe an", mit 'n borsteltje d'r bai „z'n vuile knuisten" ofwaske en dan mit z'n pennemessie uit z'n vessietassie de skuilhoek- jes van dat ontuig opzogt, weer ze „en pension" (zee die) „mit kost en inwoning en huiselikverkeer of zuk of zus of zoó" onder de nagels kerremis vierde en den was 't nag niet ófloupen: 'n watte prop mit brandspieretis, klisnat opnuuw 'n aare borstel en 'n aare kom, mit weer-wat-aars nouw, d'r kwam gien end an an dat ofgrobbele van z'n knoo- ke en knoere. En as de aanstaande moeders spul mit de natte zeeninge kreege, den kwam dut deur: „Im merik mit z'n kouwe drokte en z'n staan-uit"! Ja, dat zeeje ze. Ja, en de dokter zee den terug: „Kouwe-drokte is beter den kouwe-kraam-koors en kepoeris"! Ja, men joon, je most wat „opvrete" as dokter, is 't niet zoó? Bai taaie om je deerin te verslikke Toetertoid allien? Wel nei-man. Nouw aars? Nou net nag zoó! —1.20 en 4.20 Gram.pl.; 4.50 Kwartetconcert: 5.35 Gram.pl.; 5.50 Pianorecital; 7.20 Voor oud-striiders; 8.45 Hoorspel; 9.30 Gram.pl.; 9.4510.20 Dansmuziek. PROGRAMMA K.N.V.B. 28 ApriL Kampioenschap van Nederland: D.W.S.Velocitas P.S.V.—Go Ahead. Afd. I. Promotie 2e klasse: Z.V.V.Blauw Wit, Promotie 3e klasse: VolewijckersHercules. Promo tie reserve 2e klasse: W.F.C. 2H.F.C. 2. Afd. II. Promotie 2e klasse: H.B.S.H.V.V. Afd. III. Promotie 2e klasse: VitesseS.C.H. Afd. IV. Promotie 2e klasse: Willem II—Palemig. Afd. V. Promotie 2e klasse: FrisiaDe Kooi. (Sportkroniek). RECTIFICATIE. De uitslag MiddelburgWillem II was niet goed doorgegeven. Deze was niet 21, maar 01, en het protest ging van Middelburg uit. Willem II is dus goed gestart in de Zeeuwsche hoofdstad. WIERINGER WIELERBAAN. Onder de aankondiging van den N.H.V.B.-proefwed- strijd op 5 Mei a.s. te Wieringen teekenden wij aan, dat ook de wielerbaan op dien dag zou openen. In derdaad was dat ook het plan, maar we hebben eens even rondgekeken op Wieringen en daar bleek ons dat men pas kan gaan betonstorten, als de beton molen met den wegenaanleg Hipp.-Den Oever ge reed is. We kunnen dus nog wel even wachten voor dat er sprake kan zijn van een opening. Inmiddels voor den N.H.V.B.-proefwedstrijd een gelukkige om standigheid. HOE DE AMERIKAANSCHE VROUW HAAR GASTEN BEZIG HOUDT. VOOR MENSCHEN, DIE NIET KUNNEN CONVERSEEREN. De Amerikanen, die overal iets op ge vonden hebben, maken steeds meer ge bruik van de „party factories", die amu sement op bestelling leveren aan parti culieren. 1 De Amerikaansche vrouw, die kennissen te dlnee- ren vraagt, staat na het eten altijd voor de moei lijkheid, wat zij van half negen tot middernacht met haar gasten moet beginnen. Om ten laatste ne gen uur zijn de tafelversierselen, de overheerlijke spijzen en de gedrukte plaatskaartjes vergeten en dientengevolge niet meer geschikt om de conversa tie aan den gang te houden. Vol verwachting zien de gasten naar de komende dingen uit. Beklagen moet men de huisvrouw, die verzuimd heeft met dit oogenblik rekening te houden. Wanneer er meer dan vier gasten zijn, kan ze de dames en heeren niet uitnoodigen tot een partijtje bridge, omdat dit spel de menschen in groepen van vier verdeelt, waardoor alle particmiere sfeer ver loren gaat, om niet te spreken van de ongolukki- gen, die na de indeeling overblijven of zoo „unsalon- fühig" zijn niet te kunnen bridgen en die dus eigen lijk te veel zouden zijn. Dansen is óók niet altijd! mogelijk: ten eerste moeten er daarvoor minstens vijftien personen aanwezig zijn en ten tweede moe ten de heeren de dames in aantal overtreffen, op dat niet een dame voortdurend met denzelfden dan seur opgescheept zit. Men zou misschien denken, dat zich hier een fraaie gelegenheid voordeed om de kunst der con versatie te beoefenen, maar daarin zijn de Ameri kanen nu juist niet bijzonder sterk. De Fransche schrijver André Maurois deelt mee, dat naar zijn meening in geen enkel cultuurland de menschen zóó onbekwaam zijn in het uitdrukken hunner ge dachte als in de Vereenigde Staten.0 En wat zegt de Amerikaansche auteur Ravmond Mortimer? „In Engeland is de conversatie een partij tennis, waarb'j ieder de gedachte van de ander terugkaatst, maar in Amerika is hij een partij golf, waarbij iedereen zich uitsluitend met zijn eigen bal bemoeit, Begrij pelijkerwijze is het niet gemakkelijk zulke indivi duen tot een geestelijk ensemble te vereenigen." Nu mogen lieden, die er niets van weten, de Ame rikaansche cultuur primitief, oppervlakkig en schan delijk noemen (zij hebben hdlf gelijk, d.w.z. géén gelijk) het is toch maar een feit, dat in de Nieu we Wereld een behoefte nooit lang bestaat. Bij ons kan het gebeuren, dat „na jaren en jaren in deze behoefte wordt voorzien", maar de Amerikanen re deneeren meestal aldus: Is er vraag? Dan zullen wij onmiddellijk voor aanbod zorgen. Om vrienden en vriendinnen ontvangende Ame rikaansche dames uit de verlegenheid te helpen, hebben energieke ondernemers „party factories" in het leven geroepen. Deze zorgen tegen vergoeding voor het noodige amusement. Men kan opbellen, onmiddellijk een catalogus bekomen en uitzoeken. Is men tot dit laatste niet in staat, dan geeft men de factorv eenvoudig de bijzondere kenmerken der gasten op en zij brengen het dan voor U in orde. De mentaliteit van alle mogelijke menschen ken nende, weten zij U wel voor een fiasco te behoeden. In de catalogus treft men goochelaars aan, degen slikkers, gedachten lezers, grafologen, Nubische sla ven, die in Iuipaardenvellen heete punch serveeren, ook jazzbands van allerlei grootte en kwaliteit, en niet te vergeten, volledige speelbanken. Solisten van wereldnaam kan men niet zelden voor zijn par ty huren, bekende strijkkwartetten stellen zich be schikbaar. Cowboy-koren zijn bereid de aanwezigen bezig te houden. De party factories leveren niet alleen amusement., maar zij belasten zich ook met andere moeilijkhe den, die het feest betreffen. Zij schrijven bijvoor beeld de uitnoodigingen (aristocratische hand gega randeerd!), zij leenen divans en ander ontbrekend meubilair, bouwen expresbuffetten en sturen uit muntende acteurs, die een éénacter opvoeren. Wan neer men over voldoende contanten beschikt, kan men de arrangementen voor een feest in luttele mi nuten treffen: men telefoneert en schrijft 'n checpie. Met trots verbreidt men de slogan: A beautiful' party by a good factory. VRIJDAG 26 APRIL. HILVERSUM (301 M.) S.00 VARA, 12.00 AVRO, 5.00 VARA. 8.00 VPRO., 11.00 VARA. 8.00 Gram.pl.; 10.00 Morgenwijding VPRO, 10.15 Declamatie F. Nienhuvs; 10.35 Trio Favoriet; 11.00 Vervolg declamatie; 1.15 Vervol? Trioconcert; 11.45 Gram.pl.; 12.00 Gram.pl.: 1215 Kovacs Lajos en zijn orkest; 1.45 Gram.nl.; 2.00 Betuwsche novellen door G. J. Peters; 2.30 Gram.pl.; 3.05 Zang: 3.15 Mo depraatje; 3.35 Vervol? zangvoordracht 3.50 Gramo- foonmuziek; 4.00 Kniples; 4.45 Gram.pl.: 5.00 Kinder- uurtje; 5.30 De Notenkrakers olv. D. Wins; 6.30 E. Walis en zijn orkest; 7.00 E. Boekman: Het Belgi sche experiment; 7.20 „The Twinklin? Three"; 7.30 Vervol? orkestconcert: 7.40 Vervol? trioconcert; 7.47 Vervol? orkestconcert; 7.57 Herhalin? S.O.S.-berlch- ten; 8.00 Prof. G. Sevenster: Pro?ramma van de Mo derne Theologen-Ver?aderin? 1935: 8.30 Henr. Bos- mans (piano) en C. van Leeuwen Boomkamp (cello) 9.00 Prof. Dr. L. J. v. Holk: Natuur; 9.30 Vervol? concert; 10.00 Vrijz. Godsd. Persbureau; Vaz Dias; 10.15 Declamatie; 11.00 Jazzconcert (gr.pl.); 11.30— 12.00 Gramofoonplaten. HUIZEN (1875 M.) Algemeen programma, verzorgd door de N.C.R.V. 8.00 Schriftlezing en meditatie; 8.159.30 Gram.pl.; 10.30 Morgendienst; 11.00 Gram.pl.; 11.15 Pianorecital D. Grashoff: 12.15 Gram.pl.: 1.30 Sopraan, cello en orgel: 2.30 Chr. lectuur; 3.003.45 Vervol? concert: 4.00 Orgelconcert L. Blaauw; 5.00 Ensemble v. d. Horst; 6.30 Causerie A. J. Herwig; 7.00 Ned. Chr. Persbureau: 7.15 Gram.pl.; 7.30 Literair halfuur: 8.00 Vaz Dias; 8.05 Stafmuziek Vriiw. Burgerwacht Amsterdam olv. F. van Zanten; 8.45 Declamatie P. v. d. Bijl: 9.15 Vervol? concert: 10.00 Vaz Dias: 10.05 11.30 Gramofoonmuziek. Gedurende het avondpro gramma: Verkiezingsuitslagen Provinciale Staten v. Gelderland. DROITWICH (1.500 M.) 9.359.50 Morgenwijwing; 10.30 Orgelspel R. New; 10.50 Alfred van Dam en zijn orkest: 11.50 Dans- orkest olv. II. Hall; 12.35 Kamermuziek: 1.20 Het Birminghamsch Theater Roval Orkest: 2.20 Schotsch Studio-orkest; 3.05 Gram.pl.; 3.35 E. Colombo's or kest; 4.35 Dansorkest olv. II. Hall: 5.20 Berichten; 5.50 en 6.05 Lezingen; 6.25 Bachconcert; 6.50 „Hit the Doek", comedie met muziek van Youmans: 8.05 Vi oolrecital: 8.30 „Soft lights and sweet music": 8.50 Berichten: 9.20 Lezing; 9.40 Bridgewater Kwintet m.m.v. E. Danieli (sopraan); 10.3511.20 Harry Roy en zijn Band. RADIO-PARIS (1648 M.) 6.20 en 7.20 Gram.pl.; 11.35 Orkestconcert; 5.20 Zang; 7.20 Zang olv. Bonnaud; 9.50 Pascal-orkest. KALUNDBORG (1261 M.N 11.201.20 Strijkorkest; 2.204.00 Omroeporkest olv. Mahler: 7.30 Omroeporkest; 8.30 Gram.pl.: 8.45 Hoor spel met muziek; 9.45 Viool en piano; 10.1511.50 Dansmuziek. KEULEN (458 M 5.20 en 6.35 Gram.pl.; 9.50 Zang en piano; 11.20 Or kestconcert; 3.20 Zang en piano: 4.20 Omroepklein- orkest uit Berlijn en Mandolinekwartet; 7.00 Gr.pl.: 7.35 Uit Stuttgart: „Der Mensch zwischen Himmel und Erde", spel van Morgener; 8.20 Stauch-Trio; 10.20 11.20 Omroepkleinorkest ROME (421 M.) 8.05 Kamermuziek: 8.50 Radiotooneel; 9.20 Concert; 9.50 Populair concert. BRUSSEL (322 en 484 M.) 322 M.: 11.20 Gram.pl.; 11.50 Salonorkest olv. Walpot; 12.501.20 en 4.20 Gram.pl.: 4.50 Vioolrecital: 5.20 Gram.pl.: 5.35 Salonorkest: 6.35 Dito: 7.20 Kamer muziek; 8.20 Salonorkest: 9.30—10.20 Dansmuziek. 484 M.: 11.20 Gram.pl.; 11.50 Omroeporkest; 12.50 1.00 DEUTSCHLANDSENDER (1571 M.) 7.35 „Der Mensch zwischen Himmel und Erde", hoorspel; 8.20 Operetteconcert uit Frankfort olv. H. Rosbaud; 9.20 en 10.05 Berichten; 10.2011.50 Dans muziek door Oskar Joost en zijn orkes.t ZATERDAG 27 APRIL. HILVERSUM (301 M.) VARA-uitzending; 10.00 v.m. VPRO. 8.00 VARA- Orkest olv. H. de Groot; 9.00 Gram.pl.; 10.00 Morgen wijding; 10.15 Voor Arb. in de Continubedrijven; 12.00 Orvitropia olv J. van der Horst; 12.4-5 Gram.pl.; I.00 VAR A-Orkest olv. H. de Groot; 2.00 Hoe de toon kunst groeide; 2.20 H. van Wijk spreekt voor de J.V. A.; 2.30 Beoefening der Huismuziek olv. P. Tiggers; 2.50 Marion en Hamilton in hun repertoire en Gram. pl.; 3.15 Filmpraatje M. Sluyser; 3.30 Rotterdamsch Philh. orkest, koor en solisten; 4.20 Gram.pl.: 4.30 Economische causerie: 4.50 Vervolg concert: 5.40 Li teraire causerie; 6.00 Gram.pl.: 6.30 Esperanto; 6.50 Pianorecital D. Wins; 7.00 Saksisch uurtje: 8.00 Her haling S.O.S.-berichten; 8.03 Gram.pl.; 8.3012.00 Gevar. programma m.m.v. het VARA-Orkest, J. Jong (orgel), C Steiin (orgel en accordeon), W. v. Cap- pellen en J. Lemaire (voordracht) en Gramofoonmu ziek. (In de pauze: 10.00 uur Vaz Dias). HUIZEN (1875 M.) KRO.-uitzending. 8.00—9.15 en 10.00 Gram.pl.; II.3012.00 Godsd. halfuur; 12.15 Gram.pl. en orkest concert; 2.00 Voor de jeugd; 2.30 Sport; 3.004.00 Kinderuur; 4.15 Kinderoperette: 5.50 Orkestconcert en lezing; 7.15 Dialoog; 7.35 Gram.pl.: 8.00 Vaz Dias; 8.05 Gram.pl. en schlagermuzick: 9.30 Causerie; 9.45 Gram.pl. en schlagermuziek: 10.30 Vaz Dias; 10.35 12.00 Schlagermuziek en Gram.pl. DROITWTCH Ur00 M.> 9.359.50 Morgenwijding; 10.20 Gram.pl.; 11.05 BBC- Northern-orkest; 12.20 Het Commodore Grand Orkest I.20 Het Belfaster Omroeporkest: 1.50 Verslag van de Cup-Finale: 4.10 „Six hours back". Amerikaansch re lais; 4.35 Ambrose en zijn Embassv Club Orkest; 5.20 Berichten; 5.50 Sportpraatie; 6.05 Welsch intermezzo 6.20 Interview; 6.50 Mannenkoor m.m.v. solisten: 7.50 Gevarieerd programma; 8.50 Berichten; 9.20 Radio- Militair Orkest, olv. B. W. O'Donnell. m.m.v. T. Kin- niburgh (bas); 10.20—11.20 Dansorkest. RADIO-PARIS (1648 M.) 6.20 en 7.20 Gram.pl.: 11.35 Orkestconcert olv. Doyen; 7.20 Operette-uitzending; 9.50 Dansmuziek. KALUNDBORG (1261 MN II.20—1.20 Concert uit Rest.. „Wivex"; 2,50—4.50 C. Rvdahl's orkest; 7.30 Fluitduetten; 8.20 Svmpohine- orkest; 9.20 Cabaretprogramma; 10.20—11.35 Dans muziek. KEULEN (456 M.) 5.20 Gram.pl.; 6.35 Orkestconcert: 11.20 Blaasconcert 1.35 Gram.pl.; 2.20 Lezing met. gram.pl.; 3.20 Vroolijk programma, m.m.v. orkesten en solisten; 5.35 Fagot en piano; 6.20 Uit Leipzig: Svmphonie-orkest. Emdé- orkest en solisten; 7.3012.20 Gevar. programma m. m.v. orkesten, koor en solisten, ROME (421 M.) 8.20 Opera-uitzending. BRUSSEL (322 en 484 M.) 322 M.: 11.10 en 11.20 Gram.nl.; 12.30—1.20 Salonorkest 3.20 en 5.20 Gram.pl.; 7.20 Orkestconcert: 9.30—11.20 Gram.pl.; 484 M.: 11.20 Salonorkest; 12.30—1.20 en 3.35 Gram.pl.; 4.20 Dansmuziek: 5.20 en 5.50 Gram.pl.; 7.20 Orkestconcert: 9.3011.20 Dansmuziek. DEUTSCHLANDSENDER (1571 M.) 7.35 „Es ist die schönste FrühïahrszeitV gevar. pro gramma olv. Fr. Gansz; 9.20 en 10.05 Berichten: 10.20 12.15 Dansmuziek door Oskar Joost en zijn orkest.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 7