Huwelijkstrouw in beeld. Westfriesche Vertellingen Zaterdag 27 April 1935. SCHAGER COURANT. Vierde blad. No. 9709 Juist voor Vrouwen! m AKKERTJES Bewogen Joodsche Paschen. GEBRUIKTE AUTOMOBIELEN verkoopen wij onder GARANTIE en op PROEF Garage C. NIEUWLAND, Bergen. door Dr. T. P. Merkrid „KLOIN KEESSIE HAD 'T WOORD VERSTAAN. HOE ZACHT ZIJ FLUISTEREN MOCHT Kloin Keessie wa9 'n bengel van zes. 't Woord, 't vreeselilc woord, attie verstaan had, was: „meister Immerik". Z'n moeder had teugen z'n vader zait „dat d i e d'res 'n boöskip hewwe most om an te komme", want d'r schkeêlde wat an 't mondje van d'r klaine joon (leite we zegge: groóte bek as 'n hooiskuur, van d'r groote aap maar moeders bin- ne nou ienmaal niet gouw uitput in goeijighoid voor d'r kroost en je magge niet skelde!) Deigs-dernei hoordie 'n peerd in draf. dat in iens stil sting an de vóórkant van 't huis; „mits dien" smeerde um kloin Keessie an de agter- kant van 't huis 't hooiland in, 't hooiland over, 't hooiland deur over de dres, weer de dubbele Ket en de grimmelde Appelskimmel an 't jakkere sloe- ge over 't skeipewaidje, dwars deur de over- houwers, die de broekeskaiter nieglouwden mit d'r groote keikers tot heel agter an de Steert, op 't bullewaidje, an toe tot ie gien asem meer bad weer ie um, bek-of in 'n drouge diepe grippel verskoól onder 't overhangend lange gras. Neêltje mit d'r rooie bloote arme, op hullefte, wier 't klaine hummeltje agteran stuurt, die alsmaar naidug skreeuwde van: „Kees, Kees. weer houw je". Bezweit. en louf vond ze eindelik Kees die niks gien asem geven bad in de grippel legge. as 'n opjoegen-weest haas in z'n leger: 'n mannetjes-haas, mit skrik-ouge in z'n kwajoónskop, en toe vroeg die klaine gemeene rammelaar: „Nouw wat is ter den?" „.Te motte nei huis komme, sebiet"! „Ik wil niet, verdom.megossiejela Zoó'n doe rak, zoó'n rakkerd, zoö'n platte boender! (tussen twei haakies: nou wastie ok gauw ónbrand, 'oor, die rare kapskeer; je wiste welders niet, wat je an 'm hadde). Weerop Neêltje 'm bal z'n nekvel greep, as 'n egte haas, 'n stevig vast hiel en niks aars zee as: „je mót en zél" en 'm onder en tusken d'r ste vige armen opnam zeker, omdat zai anstalte zag van 'n weglouperaai, opnuuw, en zai uit. ervaren weete kon, op hoen menier je mit zuk wegvlogen volkie omgaan most; in 't kort, Neêltje kwam oin- delik nei ,knap poóssie haigend anloupen en an- droegen en ansjouwen mit 't teugen spartlend Joon dat snot en kwail huilde nóg meer bezweit, nóg erger louver, nóg rooier as 'n rooie biet mit de hutte die die van z'n klaine bientjees losgoóit had, in de iene hand en onder d'aare arm 't skreeuwen- de klaine kreng, dat alle goden en duivels om hulp riep zóó bang as dut was voor de aizers en tange van meister Tmmerik! „Hier is de skaitleers"! zee Neêltje. De skaitleers-broekeskaiter keek beduusd; nou die 't niet bekarne kennen had mit 't belatafele. „Dag Keessie"! zee meister Immerik. Nouw, je kinne niet snoffe en tegelijk prate, nóg al wiedes zouw'k zoo dinke en deerom bleef kloin Keessie veurloupug an 't proef-preeke proefde •'n nnffowater, dat deur de open sluis onder -z'n snotkokert nei de ófgrond siepelde, verslok z'n algen temet deran en preekte in zeuven onverstaanbare tale deur z'n twei luchtkokers zoó'n paljas, zoó'n rammelaartje van 'n wegvlogen haas uit 't hooiland. Toe Lampe, het haas, opiensen vroeg, meskien deur 't zeggen van de dokter an z'n moeder, dat ur nag al daai in die joon zat 't kin ók weze, dattie 't meskien wel op-'t-wel-daaïen-of zee, 'oor: „Meister, wat wou we je uitspouke mit die aizers en tangerommel in dat nakkie, dat deer op tafel lait bin je betoetert?" Nou daaide 't ok nét. dat Kees m i t i e n mit z'n geblerrek uitskee, toe die dtft zait bad en lacht, datte ze toe ok -dein hewwe nei, wat hewwe ze toe lachgen, meister Tmmerik en z'n moeder en Neêltje en zoó nei maar zeg om dat klaine skoffie om die piejas! en deugniet om dót dransballek! om die postige baas, die eerst ófrekene wou mit Tmerik! En de dokter borg z'n leeren hoes mit instru mentjes mit 'n lac.hgent snoet óp in de binnetas van z'n gekleide jas: „Kom d'res hier kirril, geef me de voif; hoe oud binne we nou" „Nouw zes" ze e de bazzeroet; dat zei een hele daaier weze", dagt die bazzeroet, en 't zei erreg meeloupe motte, as dót goed zei gaan." „Kom maar hier, vent van zessenklaar, effies maor leit maar us kaike mit m'n zakdoek zit dèèr die kwaaie Piet zoo zien je me en zoo zien je me niet En hai knipte mit duim en woisvinger ien tik en 't snaitandje foetsie 'oor! De operaasie was ófloupen en klaine Kees vond meister Immerik wat 'n immisse dokter ...die kon kieze d'r uit t i k k e! As 't er nou maar niet altoid baas boven baas weest was: sproetige Jan uit de Kolk van Dussen, van Zeuven, die Meister ók noódig had had, had op schóól vertelt, dattie bai hum allicndug maar efkus 'n douwt je geven had, zoó'n agteroverdouwtje; nouw jollie! Nouw was 't ,,'n geweldig gebeuren" weest op 't durp. Zoö'n operaasie in de mond: zonder poïn, zon der bloedzien, zonder aizers of tange allien deur 'n tik en 't was den ok al gouw over de Vier Noor der Kogge rondstrooit want 't Kruikeissie had 't peerd in draf van meister Immerik hoort en an d'eerste de beste vroegen, wie d'r nou weer niet goed was en toe hadde ze zait, dat klaine Kees weg vlogen was, hil agter nei de Steert van 't hooiland en dèèr deur Neêltje oindelik in 'n grippel vonden was en 't had 'n groóte opskudding geven en tim- EEN WATERGORDIJN. Deze week hield de Londensche brandweer op de Theems nabij Charinq Cross demonstraties met de nieuwe drijvende spuit „Massey Shaw". •Blussohen op volle capaciteit. metaasie! Tien jaar lejen had Ootje ok urs Immerik ónroepen, zee ze; weer bloift de toid, weer bloift de toid; 't was toe ok al beurt, zonder poin, zonder bloedzien, zonder aizers of tange mit die lange tand beneje, weer ze niet meer goed van kouwe kon en die ur tèmet in d'r neus pikte en 't was d'r leste weest al zen iare en meister had toe zait: gaan' effies zitte Ootje, op je gemak en zommaor mit 'n zaddoek uit z'n diezuk dat lamme lange ding d'r uit w u p t .en toe ik zee, van de bouweraasie: meis ter, meister, wat kroig je toe wazzie al bai de deur en op streit en toe hoorde ik nag: „Vort peerd" en ok dat nag: hai is gieniensen om z'n loon vragen komen; 'n allemachgiese beste mit z'n uitr tikke, uitdouwe en uitwuppe niet of al? zijn die "AKKERTJES" een ideaal middel. Ze helpen verrassend bij onbehaaglijkheid, bovendien ook bij klachten op gezette tijdei. W" Volgens recept van Apotheker Dumont Nergens in Tsjechoslowakije, zoo schrijft de corres pondent van de N.R.Ct. te Praag, worden tegen Paaschtijd zulke enorme hoeveelheden ritueel toebe reide voedingsmiddelen geproduceerd en verorberd, als in het Karpathenland, waar de orthodoxe Jood liever van honger zou sterven, dan iets te eten, waar van hij wist, dat de rabbi het niet had goedgekeurd. In de eerste plaats zijn het natuurlijk matses, die, uit sluitend samengesteld uit meel, water en wat zout, machinaal worden gebakken. Weken voor Paschen zijn de joodsche bakkerijen reeds aan het werk om voorraden aan te leggen: met hun bedrijf bloeit ook de kas van de orthodoxe gemeente, want op de ritu eel goedgekeurde voedingsmiddelen wordt „garabella" betaald. Deze wetenschap had zich ditmaal een firma in Bratislava ten nutte gemaakt, die nog een oude vor dering van 15.000 kronen op de orthodoxe gemeente had welke zii echter tot nog toe, gezien de chronische bloedarmoede der kas, niet had kunnen liquideeren. Zij verschafte zich bij de rechtbank te Uzhorod een machtiging tot beslaglegging, daarbij van de onder stelling uitgaand, dat de gemeente stellig een 200.000 kronen belasting uit de Paasch-matses zou hebben ge beurd. Toen de deurwaarder echter in het kantoor van dr gemeente verscheen, kreeg hij dadelijk te hooren da: er geen geld was. Waarvan de man zich trouwens ook kon overtuigen, want in de brandkast vond hij niets. Waar het geld heen was, ging hem niet aan. Bovendien wist hij raad. Hij legde, nu er dan geen geld was, voor de zekerheid beslag op een kleine honderd centenaar versch gebakken matses en op tien kilo ritueel meel. De rechtbank wilde nu onverwijld tot verkoop van een en ander overgaan, doch subiet kwam de geloovige gemeente in het geweer. Krach tens de bepalingen, die officieel waren goedgekeurd, had alleen de joodsche gemeente de bevoegdheid ritueel goedgekeurde artikelen te verknopen dat was immers de voornaamste bron van haar inkom sten! Daar viel niets tegen in te brengen. Waarop in hoogste instantie ter plaatse, het volgende werd bepaald: de honderd centenaar matses blijven onder beslag. De arrondissementsrechtbank wijst als cura tor bij den verkoop van de matses een rechtzinm gen .Jood aan. Deze heeft tot taak, den afzet van mee en matses te bevorderen maar de opbrengst vai den verkoop draagt hij de rechtbank af." Als derde, die vandaag het zestig-jarige huwelijks feest herdenkt, is er het echtpaar A. Veuger en S. VeugerSchrieken te St. Maartensbrug (rechte bo ven). En tenslotte in het midden (onder) te Warmen- huizen, waar H. Hoogvorst en G. HoogvorstBar- singerhorn vandaag het 50-jarig huwelijksfeest her^ denken. Aan al deze kiasse echtparen, zoo ook aan hen, wier foto niet op deze plaats prijkt en die eveneens het 50-jarig huwelijksleven gepasseerd zijn, onze hartelijke gelukwenschen. Ook het echtpaar D. Pluister en A. Plnister-—Wit te Winkel (links boven) herdacht den 25sten April den dag, waarop zij voor 60 jaar in het huwelijk werden verbonden. Als een bijzonderheid kunnen wij vermelden, dat dit in deze familie geen zeldzaam heid is, daar een broer van den heer Plnister, even eens te Winkel, dit voorjaar 73 jaar is getrouwd Inderdaad een paar lange en ongetwijfeld ook ge lukkige huwelijken. Hierboven het echtpaar W. Goudsblom en E. Goudsblom—Spierdijk, te Schagerbrug, dat 1 Mei 60 jaar getrouwd is. Zij verblijven thans ten huize van hun kinderen P. v. d. Werff en B. v. d. Werff—Goudsblom, die op dien zelfden datnm hun 25-jarig jublieum zullen herdenken

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 13