GRATIS Westfriesche Vertellingen tyames,denkl f/A< qèxendheid, Bf J.OTSEN Kolhorn. PUIN L. BOLTE, Twisted Matten versche Koeien SCHAGER ROOSJES Stoppen wij oude bedden over UITBREIDING VAN DE ASFALTSTEKERIJ. Slangen in het paradijs. TOEKOMST BEHOORT DE STRATOSFEER. 1 MEIFEEST Frank v. d. Goes. C. DE JONG, ANTON K 1434. Gebr. Kweldam, SUPERBE=BAND Ch.H.Th. Schmalz Schagen door Dr. T. P. Merkrid. L „VERPEUTERD". Nouw had de dokter 't blakstiens lillik verpeteurd 'oor, toe die mit z'n iene bien al in de tilbrie nag gouw 'twoord: „inwendugge verbloeding" noemt had en ineens deerop z'n „Vort peerd". As de dokter, dut nou maar niet zait had den was 't meskien rustig op streit bleven; nou hadde je de poppe an 't danse. „Zeg Klaas hoor us effies?" „Nou wat is ter den?" 'n bloeding of zuk kin omemrs stopzet wor- ren hew'k hoort of niet? „Dat zouw'k ok dinlce as 't moin joon weest was, had ik nog 'n aar d'r bai roepen en 'n nuwer- wisse haalt; die meister van Zellems is ok maor 'n ouwerwisse en ommers maar matroóze-dokter weest op 'n skip voor zeilui die bekeere nooit niks en kraige gien poppies worre ze niet goed of kraige ze mankement of zoo, dan worre ze an wal zet, is 't niet zoö?" ,,'n Nuuwerwisse? Weer zouw je die den vandaan motte hale?" „Nouw, uit Nuuwe Nierup Maas uit Nierup is 'n nuuwe; dan hè je den hè je nag „Dinges" uit Woggelum enne van Laien uit Lammerskaag; d'r binne d'r zad zadder dat binne art se die kin je an-rekommendeere, in 't algemien." „Allegaar mallighoid voor niks men joon, d e u z e hep Dce-Er (Dr.) vóór z'n naam staan op z'n bordje an z'n huis; hew 't zellef zien." „Maar joon dat komt deur dattie promme- veert is in die kunstemakcraai, begroip je dat den niet of al?" „Nou, is tie den nag niet veul houger as 'n arts of hew'k 't mis?" „En ik gleuf dat die „Dr" niks aars as Dokter Wul zegge," Nummcro voïf vond, dat ((Dr" alliendig maor 'n bewois was dokter in de g e n e e s kunst. Hoe 't den kwam, dattie zoo'n immesse kiezetrek- ker was en dat de moeders 'm zoo graog mogte bai 't poppieskraige wel mit 'n houp „kouwe drok- te", maar 't liep altoid goed óf. En ik (nommer zes) hew pas in Haarlem op 'n bordje zien staan: „PTeêl- en Vroedmeister". Nou jij. En dat is d e u z e vast ók. Maor mit dut al, is klaine Simon dood. Nou jij mit je ouwerwis en nuwerwis; i k kin 't niet uittisse 'oor, mit m'n boe- reliarsens; da's niks voor 'n boerekop; ik kin d'r niet bai 't loupt main te houg. En ik ok niet en gaan' nei moeder de vrouw bai alleman is wat tebec Dries, mit gendag. Ok zoö, 'oor. TRINIDAD WIL NIET TE VEEL MISDADIGERS HEBBEN. Het concern, dat het beroemde asfalt- veld van Trinidad bezit (en dat ook de eigenaar is van de petroleumbronnen op de Antillen) wil de opbrengst van de asfaltstekerij verdrievoudigen. Slechts enkele wereldreizigers kennen het eiland Trinidad in West-Indië, dat door de inboorlingen de Tuin van het Paradijs wordt genoemd. In 1498 werd het eiland door Columbus ontdekt. De matroos in het kraaiennest meldde, dat er drie eilanden in zicht waren. Toen het schip het land naderde, merkte Có- lumbus, dat de matroos het te bont had gemaakt; de drie door dien man waargenomen bergtoppen be hoorden tot één eiland en daarom werd het nieuw ontdekte gebied Trinidad genoemd, dat beteekent drie-eenheid. Dichtbij het eiland stroomt een witte band schuim door de zee: het zijn de geweldige vloeden van de Orinoco, die zich door een met eilanden bezaaide waterweg wentelen, welke Trinidad van Venezuela's kust scheidt. Trinidad is tegenwoordig een rijk eiland, nadat het tientallen jaren lang tengevolge van de opheffing der slavenhandel geleden heeft; vroeger was het daarvan het middelpunt. De vrucht baarheid van de bodem is zeer groot, zoodat een be langrijke uitvoer van copra, suiker en cacao mogelijk is. De mahonie- en cederboomen worden geëxploi teerd door een maatschappij, die edele houtsoorten verwelkt. Javaansche, Nederlandsche en Amerikaan- sche firma's laten de koelies in de cocos- en cacao- aanplantingen werken. Een goed geasfalteerde autoweg leidt naar het wonder van Trinidad, het asfaltmeer, waaraan op het eerste gezicht niets bijzonders te ontdekken is. Want het is een ontzaglijke poel, een moeras, waar in halfnaakte Negers, Indiërs en Chineezen asfalt- steken, alsof het turf was. Dit meer, dat in een krater is gelegen, maar waar men overheen kan loopen, heeft een oppervlakte van ongeveer veertig hectaren. Hoe diep het is, weet men niet, maar men heeft tot op zestig meter diep te geboord zonder grond te halen. Al meer dan een halve eeuw wordt deze onuitputtelijke asfaltbron be nut. Het merkwaardigste is, dat de natuur hier wet ten volgt, die de wetenschap nog altijd niet heeft kunnen toelichten. Sinds de tijd, dat de eerste as- faltstelcers hier naar toe kwamen, is de oppervlakte van het veld nog maar twee meter gedaald, zoodat van een tekort in afzienbaren tijd geen sprake kan zijn. Men kan het niet verklaren, dat op plaatsen, waar men de eene dag werkt, den dag daarop nieuw asfalt inplaats van het oude is gekomen. In dit land, van waaruit het heele Amerikaan- sche continent met asfalt wordt overgoten, zal de slangenkundige niet tevergeefs op stap gaan. Trini dad bezit zoowel giftslangen als reuzenreptielen. Terwijl echter de boaconstrictor ondanks zijn veel vuldig voorkomen, zelden gezien wordt, treftt men de anaconda vaker aan. Over haar grootte en ge vaarlijkheid worden in de Chineesche kroegen lugu bere verhalen opgedischt. Toen ongeveer een jaar geleden werd vastgesteld, dat in enkele maanden tijd meer dan honderd naar het Duivelseiland gedeporteerden Trinidad hadden weten te bereiken, begon men zich met het immi- gratievraagstuk bezig te houden, dat nog altijd ac tueel is. De kolonie wil niet graag den naam krijgen, dat hij misdadigers de helpende hand biedt. Daar staat tegenover, dat men in het algemeen iemand, die een afstand van meer dan duizend kilometer in een open vaartuig op een door haaien bevolkte zee heeft afgelegd, niet terug kan sturen. De politie stelt de vluchtelingen gewoonlijk ter beschikking van het Leger des Heils. De Duivelseilanders mo gen zich er overigens op beroepen, dat velen hun ner op Trinidad mochten blijven en dat verschei- denen het volledige burgerrecht verworven hebben. PROFESSOR PICCARD OVER DE VOORWAARDEN VAN EEN STRATOSFEERVLUCHT. „Ik hoop een hoogte van 30.000 M. te be reiken", verklaarde professor Piccard aan een correspondent van „Paris Soir", in welke courant een groot artikel ge schreven is, waarin de voorwaarden en mogelijkheden van het luchtverkeer in de stratosfeer beschreven worden. Professor Piccard is van oordeel, dat reeds in de naaste toekomst stratosfeervluchten juist zoo regel matig zullen kunnen geschieden als het huidige luchtverkeer plaats vindt. Willey Post heeft met zijn jongste vlucht bewezen, dat wij technisch reeds vol komen in staat zijn stratosfeervluchten met bijna wiskundige zekerheid uittevoeren. De beroemde Belgische geleerde is de meening toe gedaan, dat de gemiddelde hoogte, waarop een ver keer met stratosfeervliegtuigen zou kunnen plaats vinden, ongeveer 16.000 meter bedraagt. De snelheid der toestellen zou 700 a 750 K.M. per uur kunnen bedragen. De professor ziet voor het stratosfeervlieg- tuig minder gevaren dan voor de gewone aerophlaan De haast volkomen onafhankelijkheid van de weers omstandigheden, het bijna altoos heldere zicht zal ongelukken in de stratosfeer minstens even zoo goed uitschakelen als b'ij het tegenwoordige vliegverkeer, indien zelfs niet meer. Tenslotte gelooft Piccard, dat de kosten voor een passagebiljet voor een stratos- feervliegtuig lager zullen zijn dan voor een gewoon vliegtuig, want hij ziet in de naaste toekomst een groote toevloed van passagiers voor stratosfeertoch ten, daar men zoodra het veiligheidsgevoel algemeen zal zijn, men zich gaarne de groote tijdsbesparing ten nutte wil maken. Welke zijn nu de gevaren, waarmede de stratos- feervliegenier heeft rekening te houden? Het voornaamste gevaar ziet professor Piccard nog steeds in de mogelijkheid van een ontploffing in de cabine van het vliegtuig. Want inderdaad moet, wanneer niet de noodige maatregelen getroffen zijn, het lichaam van de passagiers door de enorme ver mindering van de druk in de ware zin des woords ontploffen. Op een hoogte van 19.000 meter houden de bloedvaten de druk van het bloed niet meer uit en spatten uit elkaar. Men dient daarom de uiter ste voorzorgen te nemen, dat de afsluiting van de cabine zoo volkomen is, dat de lucht daaruit niet ontsnappen kan. Zelfs de kleinste luchtdrukvermin dering in de cabine kan voor de gezondheid scha delijk zijn. Een tweede gevaar is het bevriezen; Op een hoogte van 33.800 M. zou het menschelijk lichaam onmid dellijk een ijsblok worden, omdat op deze hoogte de atmosferische druk geringer is dan de druk van de waterdamp bij lichaamswarmte. Ook dit gevaar is op dezelfde wijze te voorkomen als het eerstgenoemde. Het probleem, de binnenruimte van de cabine op een niet slechts dragelijke, doch aangename tempera tuur te houden, is technisch volkomen opgelost en kan bij een zorgvuldige constructie ook voor regel matige stratosfeervliegtuigen geen bezwaar opleve ren. Op de derde plaats noemt professor Piccard de moeilijkheden der landing. Bij de buitengewoon groote snelheid en bij de even zoo geweldige hoogte, welke bij de vliegsnelheid de valsnelheid toevoegt, is in de meeste gevallen nauwelijks te vermijden, dat men uit de koers raakt. Een zekere landing op een betrekkelijk klein vliegveld zal in de practijk bijna tot de onmogelijkheden behooren. Doch pro- fesor Piccard is van oordeel, dat het hier niet zoo zeer de gevaren, dan wel de moeilijkheden betreft. De constructie van de luchtdichte cabine zal gemakke lijk een stoot kunnen verdragen, zonder dat de in zittenden hiervan eenige schade zullen ondervinden. Gelijk gezegd, gelooft professor Piccard, dat het hoogetrecord voor stratosfeervliegtuigen geenszins nog bereikt is, en dat het hem mogelijk zal zijn, bij zijn volgende tocht een hoogte van 30.000 M. te be reiken. Op een dergelijke hoogte, die het dubbele bedraagt van die waarop het stratosfeervliegtuig zich zal bewegen, treden verschillende problemen op, zooals verhitting door de zonnestralen en de noodzakelijke en snelle wederafkoeling bij het dalen. Nochtans is Piccard van oordeel, dat het oplossen van dit probleem zeer spoedig tot de mogelijkheden zal behooren en hij hoopt, zooals hij zei, bij deze op stijging tot 30.000 M. hoogte niet alleen nieuwe waar devolle ervaringen omtrent de kosmische straling op te doen, doch ook, zooals hij glimlachend er aan toe voegde, het genoegen te hebben, de sterrenhemel bij I daglicht te zien. Verloofd: RIA SLAGTER en JAN SLEUTEL Jz. Haarlem, 28 April 1935. Eenige kennisgeving. WOENSDAG 1 MEI R.S.A.P. te NIEUWE NIEDORP, in café GELDER. Spreker: Zang. TooneeL Declamatie. Aanvang half acht. Entrée 10 ct. 16-els zonder naad f 4.50 16-els TWISTED MATTEN met naad 12.50 12-els TWISTED MATTEN met naad 12. TWISTED CLOSETMATTEN 30 ct. Ondergeteekende komt Donder dag 2 Mei te SGHAGEN met eenige Hooge opbrengst en vrij van t.b.c. Veehandel. GOUTUM. Beschikbaarde voor 5 jaar goedgekeurde 8-jarige zevenmaal bekroonde Belgische Vosbles Stam boek- en Premiehengst Vader Fair K 1186, Kampioen Den laag en Milaan. Dekgeld f 13.— a contant. Meerdere merrie's van één eige naar reductie. K. J. KAAN. Lotweg 30 Anna Paulowna. te koop. Te bevragen bij HABBé te Alkmaar. PRIMA vet Kalfsvleesch Niet, duurder dan koevleesch. SCHAGEN. TEL. 64. Te koop; Een TRAPNAAIMACHINE, Singer, inslagtafel, prijs f 40.—. Te bevragen bij Mej. C. OSSEBAAR te Oude Niedorp. Verloren: E en ARMBANDHORLOGE. Terug te bezorgen bij BLAAU- BOER, Markt, Schagen. PINKEN IN DE KOST gevraagd, bij JOH. NUIJ, Stoomweg. Anna Paulowna. Te koop: Ongeveer 5000 K.G. BEST LANDHOOI, bij J. J. PENNEKAMP, Kleine Sluis, Anna Paulowna. Naaien wij alle gordijnen boven 25 cent; Leggen wij alle v loerzeilen Boor en wij alle loopers Deze reclame komt slechts éénmaal en is SLECHTS ACHT DAGEN GELDIG. Komt onze r ij k e sorteeringen in deze arti kelen eens bezien, ze zijn buitengewoon groot envoordeeliger dan U dacht. SCHAGEN fa. Gebr. BISCHOFF N.V. DE HELDERSCHE GRAAN- EN KUNSTMESTHANDEL, voorheen C. R. KEYSER Co. Binnenhaven 64 - DEN HELDER. - Tel. 106. Vrijblijvende noteering af magazijn: Laplata Mais, nieuwe oogst, prachtkwal. f 5,50 Maïsmeel 5.70 Gerstemeel, van zware gerst 5.70 Voerroggemeel 5.50 Paardeboonenmeel 6.20 Haver, prima inlandsche 7.20 Chevalier Gerst, inlandsche geschoond 6.00 Voertarwe, inlandsche B-kwaliteit 5.20 Voerrijst, paddi, incl. 6.70 Gemengd Kippenvoer 5.90 Ochtendvoer CRK, het beste, incl. 7.50 Varkensmeel A, v. varkens tot 100 pond 6.20 Varkensmeel B, voor zwaardere varkens 5.90 Kalvermeel A, voor jonge kalveren 7.80 Kalvermeel B, voor oudere kalveren 7.60 Koeienmeel, 20—22 z. v. eiwit, 57 vet 5.90 Murwe Lijnkoeken, WL, in kisten, netto gewicht 7.20 Gebr. Voorslaglijnkoek, Zaansohe 5.90 Lijnzaadschilfers Sypesteyn, incl. 6.10 Gebr. Grondnotenkoek, 55 eiwit en vet 5.40 Gebr. Cocoskoeken, blanke MEXO 6.40 Gebr. Soyakoeken 5.60 Soyaschroot, inlandsch, incl. 5.40 Gebr. Palmpitkoek 4.50 Suikerpulp, Protos 30—35 suiker, incl. 4.40 Tarwezemelen, incl. 5.40 Tarwegrind, incl. 5.30 Vleeschbeendermeel, SWIFT, incl. 5.20 Vischmeel, ca. 65 eiwit, 8—10 vet, incl. 7.30 Carnarina N.S. vleesch-diermeel, incl. 8.00 Diermeel, SCHAGEN, incl, 7.00 Klavermeel, Alfalfa, incl. 3.60 Rijstvoermeel, incl. 4.70 OPFOKVOER voor kuikens: A: 10.50; B: 9.30; C; 8.50 Alles per 100 K.G. Gemalen en gebroken bruto voor netto. Emballage op rekening en betaling com tant. AHV-condities. (f draagt VROOLIJK EN BLIJDE! zonder last van vermoeidheid en kwalen is de draagster van een Door vele Nederlandsche Doktoren warm aanbevolen. Prijzen vanaf f 4.90 tot f 11.50. Alléénverkoop voor Schagen; 3 GELDE SCHOTTEN te koop. Adres: Jb. SCHERINGA, Callantsoog.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 3