GRATIS
Westfriesche
Vertellingen
tyames,denkl
f/A< qèxendheid, Bf
J.OTSEN
Kolhorn.
PUIN
L. BOLTE,
Twisted Matten
versche Koeien
SCHAGER
ROOSJES
Stoppen wij oude bedden over
UITBREIDING VAN DE
ASFALTSTEKERIJ.
Slangen in het paradijs.
TOEKOMST BEHOORT DE
STRATOSFEER.
1 MEIFEEST
Frank v. d. Goes.
C. DE JONG,
ANTON K 1434.
Gebr. Kweldam,
SUPERBE=BAND
Ch.H.Th. Schmalz Schagen
door
Dr. T. P. Merkrid.
L
„VERPEUTERD".
Nouw had de dokter 't blakstiens lillik verpeteurd
'oor, toe die mit z'n iene bien al in de tilbrie nag
gouw 'twoord: „inwendugge verbloeding" noemt had
en ineens deerop z'n „Vort peerd". As de dokter, dut
nou maar niet zait had den was 't meskien rustig
op streit bleven; nou hadde je de poppe an 't danse.
„Zeg Klaas hoor us effies?"
„Nou wat is ter den?"
'n bloeding of zuk kin omemrs stopzet wor-
ren hew'k hoort of niet?
„Dat zouw'k ok dinlce as 't moin joon weest
was, had ik nog 'n aar d'r bai roepen en 'n nuwer-
wisse haalt; die meister van Zellems is ok maor 'n
ouwerwisse en ommers maar matroóze-dokter weest
op 'n skip voor zeilui die bekeere nooit niks en
kraige gien poppies worre ze niet goed of kraige
ze mankement of zoo, dan worre ze an wal zet, is 't
niet zoö?"
,,'n Nuuwerwisse? Weer zouw je die den vandaan
motte hale?"
„Nouw, uit Nuuwe Nierup Maas uit Nierup is
'n nuuwe; dan hè je den hè je nag „Dinges"
uit Woggelum enne van Laien uit Lammerskaag;
d'r binne d'r zad zadder dat binne art se
die kin je an-rekommendeere, in 't algemien."
„Allegaar mallighoid voor niks men joon, d e u z e
hep Dce-Er (Dr.) vóór z'n naam staan op z'n bordje
an z'n huis; hew 't zellef zien."
„Maar joon dat komt deur dattie promme-
veert is in die kunstemakcraai, begroip je dat den
niet of al?"
„Nou, is tie den nag niet veul houger as 'n arts of
hew'k 't mis?"
„En ik gleuf dat die „Dr" niks aars as Dokter
Wul zegge,"
Nummcro voïf vond, dat ((Dr" alliendig maor 'n
bewois was dokter in de g e n e e s kunst.
Hoe 't den kwam, dattie zoo'n immesse kiezetrek-
ker was en dat de moeders 'm zoo graog mogte
bai 't poppieskraige wel mit 'n houp „kouwe drok-
te", maar 't liep altoid goed óf.
En ik (nommer zes) hew pas in Haarlem op 'n
bordje zien staan: „PTeêl- en Vroedmeister".
Nou jij. En dat is d e u z e vast ók. Maor mit dut al,
is klaine Simon dood. Nou jij mit je ouwerwis en
nuwerwis; i k kin 't niet uittisse 'oor, mit m'n boe-
reliarsens; da's niks voor 'n boerekop; ik kin d'r
niet bai 't loupt main te houg.
En ik ok niet en gaan' nei moeder de vrouw
bai alleman is wat tebec Dries, mit gendag.
Ok zoö, 'oor.
TRINIDAD WIL NIET TE VEEL MISDADIGERS
HEBBEN.
Het concern, dat het beroemde asfalt-
veld van Trinidad bezit (en dat ook de
eigenaar is van de petroleumbronnen op
de Antillen) wil de opbrengst van de
asfaltstekerij verdrievoudigen.
Slechts enkele wereldreizigers kennen het eiland
Trinidad in West-Indië, dat door de inboorlingen de
Tuin van het Paradijs wordt genoemd. In 1498 werd
het eiland door Columbus ontdekt. De matroos in
het kraaiennest meldde, dat er drie eilanden in zicht
waren. Toen het schip het land naderde, merkte Có-
lumbus, dat de matroos het te bont had gemaakt;
de drie door dien man waargenomen bergtoppen be
hoorden tot één eiland en daarom werd het nieuw
ontdekte gebied Trinidad genoemd, dat beteekent
drie-eenheid.
Dichtbij het eiland stroomt een witte band schuim
door de zee: het zijn de geweldige vloeden van de
Orinoco, die zich door een met eilanden bezaaide
waterweg wentelen, welke Trinidad van Venezuela's
kust scheidt. Trinidad is tegenwoordig een rijk
eiland, nadat het tientallen jaren lang tengevolge
van de opheffing der slavenhandel geleden heeft;
vroeger was het daarvan het middelpunt. De vrucht
baarheid van de bodem is zeer groot, zoodat een be
langrijke uitvoer van copra, suiker en cacao mogelijk
is. De mahonie- en cederboomen worden geëxploi
teerd door een maatschappij, die edele houtsoorten
verwelkt. Javaansche, Nederlandsche en Amerikaan-
sche firma's laten de koelies in de cocos- en cacao-
aanplantingen werken.
Een goed geasfalteerde autoweg leidt naar het
wonder van Trinidad, het asfaltmeer, waaraan op
het eerste gezicht niets bijzonders te ontdekken is.
Want het is een ontzaglijke poel, een moeras, waar
in halfnaakte Negers, Indiërs en Chineezen asfalt-
steken, alsof het turf was.
Dit meer, dat in een krater is gelegen, maar waar
men overheen kan loopen, heeft een oppervlakte
van ongeveer veertig hectaren. Hoe diep het is, weet
men niet, maar men heeft tot op zestig meter diep
te geboord zonder grond te halen. Al meer dan een
halve eeuw wordt deze onuitputtelijke asfaltbron be
nut. Het merkwaardigste is, dat de natuur hier wet
ten volgt, die de wetenschap nog altijd niet heeft
kunnen toelichten. Sinds de tijd, dat de eerste as-
faltstelcers hier naar toe kwamen, is de oppervlakte
van het veld nog maar twee meter gedaald, zoodat
van een tekort in afzienbaren tijd geen sprake kan
zijn. Men kan het niet verklaren, dat op plaatsen,
waar men de eene dag werkt, den dag daarop nieuw
asfalt inplaats van het oude is gekomen.
In dit land, van waaruit het heele Amerikaan-
sche continent met asfalt wordt overgoten, zal de
slangenkundige niet tevergeefs op stap gaan. Trini
dad bezit zoowel giftslangen als reuzenreptielen.
Terwijl echter de boaconstrictor ondanks zijn veel
vuldig voorkomen, zelden gezien wordt, treftt men
de anaconda vaker aan. Over haar grootte en ge
vaarlijkheid worden in de Chineesche kroegen lugu
bere verhalen opgedischt.
Toen ongeveer een jaar geleden werd vastgesteld,
dat in enkele maanden tijd meer dan honderd naar
het Duivelseiland gedeporteerden Trinidad hadden
weten te bereiken, begon men zich met het immi-
gratievraagstuk bezig te houden, dat nog altijd ac
tueel is. De kolonie wil niet graag den naam krijgen,
dat hij misdadigers de helpende hand biedt. Daar
staat tegenover, dat men in het algemeen iemand,
die een afstand van meer dan duizend kilometer in
een open vaartuig op een door haaien bevolkte zee
heeft afgelegd, niet terug kan sturen. De politie
stelt de vluchtelingen gewoonlijk ter beschikking
van het Leger des Heils. De Duivelseilanders mo
gen zich er overigens op beroepen, dat velen hun
ner op Trinidad mochten blijven en dat verschei-
denen het volledige burgerrecht verworven hebben.
PROFESSOR PICCARD OVER DE VOORWAARDEN
VAN EEN STRATOSFEERVLUCHT.
„Ik hoop een hoogte van 30.000 M. te be
reiken", verklaarde professor Piccard
aan een correspondent van „Paris Soir",
in welke courant een groot artikel ge
schreven is, waarin de voorwaarden en
mogelijkheden van het luchtverkeer in
de stratosfeer beschreven worden.
Professor Piccard is van oordeel, dat reeds in de
naaste toekomst stratosfeervluchten juist zoo regel
matig zullen kunnen geschieden als het huidige
luchtverkeer plaats vindt. Willey Post heeft met zijn
jongste vlucht bewezen, dat wij technisch reeds vol
komen in staat zijn stratosfeervluchten met bijna
wiskundige zekerheid uittevoeren.
De beroemde Belgische geleerde is de meening toe
gedaan, dat de gemiddelde hoogte, waarop een ver
keer met stratosfeervliegtuigen zou kunnen plaats
vinden, ongeveer 16.000 meter bedraagt. De snelheid
der toestellen zou 700 a 750 K.M. per uur kunnen
bedragen. De professor ziet voor het stratosfeervlieg-
tuig minder gevaren dan voor de gewone aerophlaan
De haast volkomen onafhankelijkheid van de weers
omstandigheden, het bijna altoos heldere zicht zal
ongelukken in de stratosfeer minstens even zoo goed
uitschakelen als b'ij het tegenwoordige vliegverkeer,
indien zelfs niet meer. Tenslotte gelooft Piccard, dat
de kosten voor een passagebiljet voor een stratos-
feervliegtuig lager zullen zijn dan voor een gewoon
vliegtuig, want hij ziet in de naaste toekomst een
groote toevloed van passagiers voor stratosfeertoch
ten, daar men zoodra het veiligheidsgevoel algemeen
zal zijn, men zich gaarne de groote tijdsbesparing
ten nutte wil maken.
Welke zijn nu de gevaren, waarmede de stratos-
feervliegenier heeft rekening te houden?
Het voornaamste gevaar ziet professor Piccard nog
steeds in de mogelijkheid van een ontploffing in de
cabine van het vliegtuig. Want inderdaad moet,
wanneer niet de noodige maatregelen getroffen zijn,
het lichaam van de passagiers door de enorme ver
mindering van de druk in de ware zin des woords
ontploffen. Op een hoogte van 19.000 meter houden
de bloedvaten de druk van het bloed niet meer uit
en spatten uit elkaar. Men dient daarom de uiter
ste voorzorgen te nemen, dat de afsluiting van de
cabine zoo volkomen is, dat de lucht daaruit niet
ontsnappen kan. Zelfs de kleinste luchtdrukvermin
dering in de cabine kan voor de gezondheid scha
delijk zijn.
Een tweede gevaar is het bevriezen; Op een hoogte
van 33.800 M. zou het menschelijk lichaam onmid
dellijk een ijsblok worden, omdat op deze hoogte de
atmosferische druk geringer is dan de druk van de
waterdamp bij lichaamswarmte. Ook dit gevaar is op
dezelfde wijze te voorkomen als het eerstgenoemde.
Het probleem, de binnenruimte van de cabine op een
niet slechts dragelijke, doch aangename tempera
tuur te houden, is technisch volkomen opgelost en
kan bij een zorgvuldige constructie ook voor regel
matige stratosfeervliegtuigen geen bezwaar opleve
ren.
Op de derde plaats noemt professor Piccard de
moeilijkheden der landing. Bij de buitengewoon
groote snelheid en bij de even zoo geweldige hoogte,
welke bij de vliegsnelheid de valsnelheid toevoegt,
is in de meeste gevallen nauwelijks te vermijden,
dat men uit de koers raakt. Een zekere landing op
een betrekkelijk klein vliegveld zal in de practijk
bijna tot de onmogelijkheden behooren. Doch pro-
fesor Piccard is van oordeel, dat het hier niet zoo
zeer de gevaren, dan wel de moeilijkheden betreft. De
constructie van de luchtdichte cabine zal gemakke
lijk een stoot kunnen verdragen, zonder dat de in
zittenden hiervan eenige schade zullen ondervinden.
Gelijk gezegd, gelooft professor Piccard, dat het
hoogetrecord voor stratosfeervliegtuigen geenszins
nog bereikt is, en dat het hem mogelijk zal zijn, bij
zijn volgende tocht een hoogte van 30.000 M. te be
reiken. Op een dergelijke hoogte, die het dubbele
bedraagt van die waarop het stratosfeervliegtuig
zich zal bewegen, treden verschillende problemen
op, zooals verhitting door de zonnestralen en de
noodzakelijke en snelle wederafkoeling bij het dalen.
Nochtans is Piccard van oordeel, dat het oplossen
van dit probleem zeer spoedig tot de mogelijkheden
zal behooren en hij hoopt, zooals hij zei, bij deze op
stijging tot 30.000 M. hoogte niet alleen nieuwe waar
devolle ervaringen omtrent de kosmische straling op
te doen, doch ook, zooals hij glimlachend er aan toe
voegde, het genoegen te hebben, de sterrenhemel bij
I daglicht te zien.
Verloofd:
RIA SLAGTER
en
JAN SLEUTEL Jz.
Haarlem, 28 April 1935.
Eenige kennisgeving.
WOENSDAG 1 MEI
R.S.A.P. te NIEUWE NIEDORP,
in café GELDER.
Spreker:
Zang. TooneeL Declamatie.
Aanvang half acht. Entrée 10 ct.
16-els
zonder naad f 4.50
16-els TWISTED MATTEN
met naad 12.50
12-els TWISTED MATTEN
met naad 12.
TWISTED CLOSETMATTEN 30 ct.
Ondergeteekende komt Donder
dag 2 Mei te SGHAGEN met eenige
Hooge opbrengst en vrij van t.b.c.
Veehandel.
GOUTUM.
Beschikbaarde voor 5
jaar goedgekeurde 8-jarige zevenmaal
bekroonde Belgische Vosbles Stam
boek- en Premiehengst
Vader Fair K 1186, Kampioen Den
laag en Milaan.
Dekgeld f 13.— a contant.
Meerdere merrie's van één eige
naar reductie.
K. J. KAAN.
Lotweg 30 Anna Paulowna.
te koop. Te bevragen bij HABBé te
Alkmaar.
PRIMA
vet Kalfsvleesch
Niet, duurder dan koevleesch.
SCHAGEN. TEL. 64.
Te koop; Een
TRAPNAAIMACHINE,
Singer, inslagtafel, prijs f 40.—. Te
bevragen bij Mej. C. OSSEBAAR te
Oude Niedorp.
Verloren: E en
ARMBANDHORLOGE.
Terug te bezorgen bij BLAAU-
BOER, Markt, Schagen.
PINKEN IN DE KOST
gevraagd, bij JOH. NUIJ, Stoomweg.
Anna Paulowna.
Te koop: Ongeveer
5000 K.G. BEST LANDHOOI,
bij J. J. PENNEKAMP, Kleine Sluis,
Anna Paulowna.
Naaien wij alle gordijnen
boven 25 cent; Leggen wij
alle v loerzeilen Boor en wij
alle loopers
Deze reclame komt slechts éénmaal en is
SLECHTS ACHT DAGEN GELDIG.
Komt onze r ij k e sorteeringen in deze arti
kelen eens bezien, ze zijn buitengewoon
groot envoordeeliger dan U dacht.
SCHAGEN
fa. Gebr. BISCHOFF
N.V. DE HELDERSCHE GRAAN- EN
KUNSTMESTHANDEL,
voorheen C. R. KEYSER Co.
Binnenhaven 64 - DEN HELDER. - Tel. 106.
Vrijblijvende noteering af magazijn:
Laplata Mais, nieuwe oogst, prachtkwal. f 5,50
Maïsmeel 5.70
Gerstemeel, van zware gerst 5.70
Voerroggemeel 5.50
Paardeboonenmeel 6.20
Haver, prima inlandsche 7.20
Chevalier Gerst, inlandsche geschoond 6.00
Voertarwe, inlandsche B-kwaliteit 5.20
Voerrijst, paddi, incl. 6.70
Gemengd Kippenvoer 5.90
Ochtendvoer CRK, het beste, incl. 7.50
Varkensmeel A, v. varkens tot 100 pond 6.20
Varkensmeel B, voor zwaardere varkens 5.90
Kalvermeel A, voor jonge kalveren 7.80
Kalvermeel B, voor oudere kalveren 7.60
Koeienmeel, 20—22 z. v. eiwit, 57 vet 5.90
Murwe Lijnkoeken, WL, in kisten, netto gewicht 7.20
Gebr. Voorslaglijnkoek, Zaansohe 5.90
Lijnzaadschilfers Sypesteyn, incl. 6.10
Gebr. Grondnotenkoek, 55 eiwit en vet 5.40
Gebr. Cocoskoeken, blanke MEXO 6.40
Gebr. Soyakoeken 5.60
Soyaschroot, inlandsch, incl. 5.40
Gebr. Palmpitkoek 4.50
Suikerpulp, Protos 30—35 suiker, incl. 4.40
Tarwezemelen, incl. 5.40
Tarwegrind, incl. 5.30
Vleeschbeendermeel, SWIFT, incl. 5.20
Vischmeel, ca. 65 eiwit, 8—10 vet, incl. 7.30
Carnarina N.S. vleesch-diermeel, incl. 8.00
Diermeel, SCHAGEN, incl, 7.00
Klavermeel, Alfalfa, incl. 3.60
Rijstvoermeel, incl. 4.70
OPFOKVOER voor kuikens: A: 10.50; B: 9.30; C; 8.50
Alles per 100 K.G. Gemalen en gebroken bruto voor
netto. Emballage op rekening en betaling com
tant. AHV-condities.
(f draagt
VROOLIJK EN BLIJDE!
zonder last van vermoeidheid en kwalen is
de draagster van een
Door vele Nederlandsche Doktoren warm
aanbevolen.
Prijzen vanaf f 4.90 tot f 11.50.
Alléénverkoop voor Schagen;
3 GELDE SCHOTTEN
te koop. Adres: Jb. SCHERINGA,
Callantsoog.