Donderdag 16 Mei 1935.
SCHAGER COURANT.
Tweede blad. No. 9723
KINGSFORD SMITH IN NOOD.
HET DRAMA
DER DÏESELTREÏNEN.
DE TOESTAND IN OOST-AFRIKA
ERNSTIG GEACHT.
De oplossing thans gevonden.
REGEERING EN SIGAREN-INDUSTRIE.
DE DUITSCHE RIJKSDAG.
Stalin voor de microfoon.
KIJKER is KOfSPEfl CLOECK
Rosenberg gemuilkorfd?
DE NIEUWE BRUG RIJ MOERDIJK.
Onbekende trillingen met groote moeite
opgespoord als oorzaak.
THANS WORDT WEER 4000 KM. PER DAG
GEREDEN.
De Diesel treinen verleden jaar, met trots door de
Ned. Spoorwegen bij het publiek ingeleid, met en
thousiasme door datzelfde publiek ontvangen, zijn
tot een tragedie geworden, toen de motoren zulke
vreemde storingen gingen vertooncn, dat de zaak
hopeloos vastliep.
Na de mededeelingen van de directie van de Ned.
Spoorwegen inzake deze moeilijkheden, zijn verdere
publicaties over deze belangrijke zaak achterwege
gebleven. De chef van den dienst van Tractie en
Materieel der Ned. Spoorwegen, ir. W. Hupkes, deelt
ons thans mede, dat het zijn bedoeling was, geen
«verdere mededeelingen te doen vóór de moeilijkheden,
waren opgelost en de Diesel-electrische tractie weer in
vollen omvang zou kunnen worden hersteld. Des
tijds werd verwacht, dat dit binnen korten tijd het
geval zou zijn.
Deze vèrwachting is niet bewaarheid, waardoor
tot dusver geen verdere mededeelingen werden ver
strekt.
Ir. Hupkes heeft ons thans een uitvoerige uit
eenzetting gegeven van den aard der opgetreden
storingen, van de oorzaken daarvan en van de
maatregelen, welke genomen zijn om deze storin
gen op te heffen.
Op grond van deze maatregelen, venvacht de di
rectie van de Ned. Spoorwegen, dat thans binnen
niet al te langen tijd de definitieve verbetering zal
zijn vastgesteld en zij heeft derhalve besloten, met
ingang van heden clen Diesel-eltctrischen dienst
weer uit te breiden tot 4000 treinstel k.m. per dag
en dezen dienst voort te laten duren tot weer tot
uitbreiding van den volledigen dienst kan worden
overgegaan. Door den motor-leverancier worden
,voor dezen gedeeltelijken dienst kosteloos de noodige
motoren gereviseerd en onderhouden.
I De storingen.
Omtrent de opgetreden storingen deelt ir. Hup-
3ces ons mede. dat de motoren, welke aanvankelijk
zonder belangrijke storingen dienst deden, na on
geveer 20.000 k.m. begonnen slijtage aan de rollen-
üagers te vertoonen; met deze beschadigingen kom
den de motoren nog ongeveer 10.000 k.m. afleggen,
waarna het spel in de lagers zoo groot werd, dat
verdere beschadigingen, als defecte trillingsdem-
pers en breken «van cylindergeleidestukken, ont
stonden.
Bij behoorlijke controle konden de motoren dus
ohgévecr 30.000 k.m. afleggen, daarna moest de mo
tor gereviseerd worden om beschadigingen, welke
bedrijfsstoringen kunnen veroorzaken,) te voor
komen.
De motoren behooren echter ongeveer 100.000 K.M.
zonder groote revisie af te kunnen leggen, zoodat
verbetering der motoren noodzakelijk was.
De oorzaken.
Reeds vroeger was medegedeeld dat de opgetreden
jdefecten te verklaren waren uit te zwaar belast zijn
'der motoren bij lage toerentallen, dat alle motoren
zouden worden gereviseerd en dat de belastingen bij
lage toeren zouden worden verminderd.
Direct is met behulp van Werkspoor en Maybach
ihet reviseeren der motoren krachtig ter hand ge
nomen, totdat in het bedrijf bleek, dat ook bij ver
mijding der lage toerentallen de lagerbeschadigingen,
hoewel vertraagd, bleven optreden en dus andere,
toen onbekende oorzaken, aanleiding tot de lagerbe
schadigingen gaven. De revisie is toen stopgezet ,en
door Werkspoor en Maybach is gezamenlijk een on
derzoek naar de oorzaken van deze storingen inge
steld.
Als resultaat van langen ingespannen arbeid werd
vastgesteld, dat de lagerbeschadigingen veroorzaakt
werden door cumulatie van buigingstrillingen bij
bepaalde Ccritische) toeren, op bepaalde plaatsen van
de krukas.
Thans zijn door de gedane metingen de aard der
trillingen, critische toeren, knooppunten enz. vast
gelegd en is hiermede het optredende gebrek gelo-
caliseerd.
Bij de thans vastgestelde oorzaken van de motor-
beschadigingen vallen de kosten voor proefnemingen
met verbeteringen aan en herstelling van de motoren
geheel ten laste van den leverancier, die zijn ver
plichtingen loyaal nakomt.
Tenslotte deelt de heer Hupkes nog mede, dat de
'Ganz-Stork motoren (een geheel nieuw ontworpen
motor), waarmede vijf treinstellen voor proef zijn uit
gerust, afgezien van normale kinderziekten, tot he
den goed voldoen.
Maatregelen tegen uitbreiding van de mecha
nisatie. Voor het in dienst stellen van
nieuwe machines is toestemming der
regeering noodig.
Naar wij vernemen, hebben de betrokken ministers
besloten te bevorderen aan de Staten-Generaal maat
regelen voor te stellen tegen een mogelijke te snelle
verdere uitbreiding van de mechaniseering in de si-
garenindustrie. Het ligt niet in het voornemen het
gebruik van bestaande machines te verbieden, doch
wel om het in dienst stellen van nieuwe compleet-
en bosjesmachines afhankelijk te stellen van de toe
stemming van de Regeering.
In verband hiermede zal de Arbeidsinspectie dezer
'dagen beginnen met een inventarisatie van het aan
tal machines, dat op 15 Mei bij de verschillende fa
brieken in gebruik is.
Intusschen is opdracht gegeven om met spoed een
wetsontwerp voor te bereiden, waarbij het in ge
bruik stellen van compleet- en bosjesmachines na 15
Mei aan een toestemming wordt gebonden. Deze wet
zal dan slechts voor een bepaalden tijd gelden; in
welke periode de Regeering de gelegenheid zal heb
ben het vraagstuk grondig te onderzoeken en over
leg te plegen met lDelanghebbenden, zonder dat in
tusschen ernstige verstoringen van het technisch
„productie-apparaat" en daarmede van de arbeids
markt kunnen optreden.
Afbreken der betrekkingen verwacht.
I
Londen (V.D.) De „Evening Stan
daard" meldt uit Addis Abeba, dat men op
het oogenblik in de politieke kringen der
Abessynische hoofdstad een volledig afbre
ken der betrekkingen tusschen Italië en
Abessinië verwacht. Te Addis Abeba be
schouwt men den toestand als zeer ernstig.
I
De rede van Mussolini over het con
flict.
De Italiaansche ochtendbladen van gister uiten
zich in zeer enthousiaste commentaren over de be
langrijke rede, die Mussolini Dinsdag in den Se
naat gehouden heeft over het conflict met Abessy-
nië en de beweerde demarches van Engeland en
Frankrijk.
De „Messagero" schrijft, dat Mussolini met zijn
korte, krachtige redevoering definitief heeft afge
rekend met de gewrongen wijze waarop men getracht
heeft, de werkelijkheid te verdoezelen. Zij, die ge
sproken hebben van demarches van de Engelsche
en Fransche regeeringen, zullen er thans toch van
overtuigd moeten zijn, dat van een dergelijke de
marche geen sprake is. Het Italiaansche volk is
zijn leider dankbaar voor de duidelijke wijze, waar
op hij de situatie heeft uiteengezet.
Meening der Engelsche pers.
De rede heeft eveneens zeer de aandacht getrok
ken in Engeland, zoodat de bladen veel commen
taar aan de woorden van Mussolini wijden.
De „Morning Post" legt er den nadruk op. dat de
Duce een ingrijpen van Engeland of Frankrijk af
wijst.
De „Daily Mail" verklaart, dat de politiek, die tot
uiting is gekomen in de rede van Mussolini. En-
gelands goedkeuring heeft.
De diplomatieke correspondent van de „Daily
Telegraph" meldt, dat de Britsche ambassadeur
te Rome, Sir Eric Drummond, zoo spoedig mogelijk
een onderhoud met Mussolini zal trachten te heb
ben in verband met het conflict. Hij zal, naar het
blad meldt, met Mussolini spreken over voorstel
len ter verbeterig van de betrekkingen tusschen
Abessinië en Italië, welke voorstellen het gevolg zijn
van discussies, die de Engelsche en de Fransche
regeeringen over deze kwestie hebben gevoerd.
Voorwaarde daarvoor zou echter zijn, dat eerst het
gevaar van openlijke vijandelijkheden verdwenen,
zou zijn.
Naar verluidt, zou de Britsche regeering bereid
zijn, er den keizer van Abessinië opmerkzaam op
te maken, dat het. wenschelijk zou zijn. indien hij
aan de gerechtvaardigde wenschen van Italië te
gemoet kwam.
Een verklaring van de Rijksregeering.
Berlijn: Reeds is gemeld, dat de aan
gekondigde zitting van den Duitschen rijks
dag is bijeengeroepen tegen Dinsdag 21 Mei.
De tijd van bijeenkomst is 20 uur.
Op de agenda staat als eenig punt: Afleg
ging van een verklaring door de rijksregee
ring.
Hitier komt zelf voor den Rijksdag.
Uitzending door de radio.
Naar uit Berlijn gemeld wordt, zal de Führer en
rijkskanselier in de zitting van den rijksdag, welke
Dinsdag 21 Mei a.s. gehouden wordt, de verklaring
van de rijksregeeriing zelf afleggen.
Om alle volksgenooten in staat te stellen de rede
door de radio te beluisteren, is de rijksdagzitting be
legd op 8 uur 's avonds.
De personen die belast zijn met de organisatie van
den radiodienst hebben opdracht gekregen de noodige
maatregelen te treffen, dat de volksgenooten, die
thuis geen ontvangst hebben, op straten en pleinen
door middel van groote luidsprekers de uitzending
kunnen volgen.
Voor het eerst.
Naar Reuter uit Moskou meldt, heeft Stalin gisteren
voor 't eerst in zijn leven voor de microfoon gespro
ken. In zijn korte toespraak dankte hij de mannen
en vrouwen, die hebben meegeholpen om de onder-
grondsche spoor te Moskou in recordtijd te voltooien.
De spoorweg is gisterochtend voor den gewonen
dienst geopend.
Na zeven uur met het gevaar te hebben
worsteld, veilig geland.
Volgens een bericht van United Press uit Sidney
is de beroemde Australische piloot, Kingsford Smith
nadat hij tengevolge van het weigeren van twee mo
toren van zijn vliegtuig met twee begeleiders boven
de Tasman-zee, waarin zich vele haaien bevinden,
urenlang wanhopig met het gevaar heeft geworsteld
te tien minuten over vier (plaatselijken tijd) behou
den op de Australische kust geland.
In de zeven uur, gedurende welke Kingsford Smith
gedwongen was slechts met één motor te vliegen,
legde hij 580 mijlen af, terwijl de snelheid van het
vliegtuig niet veel meer bedroeg dan het vliegmi-
nimum.
Smith en zijn begeleiders verwachtten aanvanke
lijk, dat ook de derde motor het zou begeven en het
vliegtuig in zee zou storten.
De koene vlieger was met zijn drie-motorige „Sou
thern Cross" met 398 pond jubileummail van Sidney
'naar Nieuw Zeeland vertrokken. Het eerste S.O.S.
werd van de „Southern Cross" te kwart over twaalf
(Melbournetijd) uitgezonden. Dit noodsein 'luidde:
„Kan hoogte niet meer houden, verplicht de lading
over boord te werpen." Op 580 mijlen van de kust ver
wijderd had het vliegtuig de propeller van den stuur
boordmotor verloren. Kingsford besloot toen terug
te keeren.
Uit de verdere dramatische radio-gesprekken bleek
dat hun toestand steeds ongunstiger werd, zoodat
men den dood van de uit drie koppen bestaande
bemanning kon verwachten.
Toen bekend werd, dat door overbelasting ook de
tweede motor het had begeven werd het volgende
draadlooze telegram uitgezonden: „Wij bevinden ons
op slechts dertig meter hoogte. Wij zijn gedwongen
op de hooge zee te dalen. Wij hopen slechts, dat het
oorlogsschip „Sussex" ons zal vinden."
Kort daarna werden de draadlooze telegrammen
hoopvoller: „Wij bevinden ons nog steeds in de lucht
de motor houdt zich goed, wij zijn nog een honderd
mijlen van d© kust verwijderd."
UITSLAG OPENBARE AANBESTEDING.
Door de Directie der Nederl. Spoorwegen werd
heden in het openbaar te Utrecht aanbesteed het
afbreken van woning no. 36 nabij Km. 37061 van den
spoorweg den HelderAmsterdam in de lijn Hel
der—Alkmaar.
Ingekomen 8 bil jetten.
Geboden werd door: A. Smit en G. Schot te St.
Pancras-Oudorp f 109,—; J. H. Ranzijn te Heerhugo-
waard f 105,K. Schot te Alkmaar f 78,H.
Schot te Oudorp f 77,H. W. Oudhoff te Alkmaar
f 42,—; J. P. Lodder te Oudorp f 5,50.
Gevraagd werd door: M. Bijl te Borgen f 38—;
H. J. Zandvoort te Alkmaar f 100,
In, totaal 20 personen znUlen worden
vervolgd.
Parijs, 14 Mei (V.D.) Het definitieve besluit
inzake de aanklacht in de zaak-Stawinsky is thans
genomen. Na beëindiging van het vooronderzoek
had de rechter van instructie 20 van de 21 beklaag
den ter beschikking gesteld van de justitie. De
aanklacht tegen deze 20 beklaagden is thans be
vestigd, terwijl nog een twintigste persoon voor het
gerecht zal moeten verschijnen en slechts de 21e
niet zal worden vervolgd.
In totaal zullen zich dus 20 beklaagden voor het
gerecht te verantwoorden hebben wegens verval-
schingen, gebruik van vervalsche documenten, be-,
drog en medeplichtiigheid in de affaire-Stawinsky.
Men gelooft niet, dat de zaak voor October a.s.
voor zal komen.
Nieuw boek zou worden ingetrokken.
Keulen. Naar verluidt, zal een door Alfred
Rosenberg geschreven boek over het nieuwe Duit-
sche heidendom worden ingetrokken en hebben de
boekhandelaren opdracht gekregen, alle exempla
ren van het boek voor het einde der week terug
te zenden,
Ht boek, dat pas enkele dagen geleden was ver
schenen, was een antwoord op „Antimythos" door
den bisschop van Münster.
De tweede overspanning overgebracht en
geplaatst.
Ook de tweede overspanning van het aantal van
tien brugdeelen van de nieuwe brug bij Moerdijk, is
dan gisteren, na een dag uitstel, van Dordrecht naar
het Hollandsch Diep overgebracht en op de pijlers
geplaatst. Tegen half zes lag het brugdeel op zijn be
stemming en konden de booten een weer gelukkig
voltooid karwei „afblazen".
Over zes a zeven weken gaat waarschijnlijk over
spanning drie.
Tusschen pijler I en II werd de sleep vastgemaakt,
waarna staaldraden werden uitgebracht van de bak
ken naar de hoekpunten van de pijlers, op zoodanige
wijze, dat men met deze bakken tot op onderdeèlen
van centimeters nauwkeurig kon manoeuvreeren,
waarna men de geheele sleep liet zwaaien op den
stroom, waardoor de overspanning meer en meer in
het verlengde van de eerste overspanning kwam te
liggen.
Omstreeks kwart over drie lag de tweede boog recht
in de langs-richting van de brug, waarna men met
het behoedzaam neerlaten van de overspanning op
haar definitieve ligplaats kon beginnen.
Dit zeer moeilijke werk moest zeer minitieus ge
schieden en het vorderde uiteraard heel wat tijd,
vóórdat de vier uiteinden van de buitenste hoofdlig
gers de vier steunpunten op de beide pijlers raakten.
Toen het eenmaal zoo ver was het was inmiddels
omstreeks vijf uur geworden werd de Nederland
sche driekleur in top geheschen. Het transport van de
brug was behouden verricht.
Toen was het oogenblik aangebroken, waarop men
door tij en waterballast de bakken kon laten zak
ken, waardoor de tijdelijke opleggingen, welke aan
boord van de elevatorbakken zijn opgesteld, vrij kreeg
van den onderkant van de brug, waarna men deze
bakken onder de overspanning uit kon sloepen. Zij
zijn teruggebracht naar Dordrecht, om dienst te doen
bij het .volgende transport.
De tweede spanning voor de brug over het Hollandsch Diep aan den Moerdijk is Woensdag naar de
plaats van bestemming gebracht. Het transport onderweg.
H.M. de Koningin en H.K.H. Juliana hebben Woensdag een bezoek gebracht aan het Nederlandsch
Paviljoen op de Wereldtentoonstelling te Brussel. Bij den ingang werden de vorstelijke personen o.m.
door oud-minister Verschuur ontvangen.