Donderdag 16 Mei 1935. SCHAGER COURANT. Tweede blad. No. 9723 KINGSFORD SMITH IN NOOD. HET DRAMA DER DÏESELTREÏNEN. DE TOESTAND IN OOST-AFRIKA ERNSTIG GEACHT. De oplossing thans gevonden. REGEERING EN SIGAREN-INDUSTRIE. DE DUITSCHE RIJKSDAG. Stalin voor de microfoon. KIJKER is KOfSPEfl CLOECK Rosenberg gemuilkorfd? DE NIEUWE BRUG RIJ MOERDIJK. Onbekende trillingen met groote moeite opgespoord als oorzaak. THANS WORDT WEER 4000 KM. PER DAG GEREDEN. De Diesel treinen verleden jaar, met trots door de Ned. Spoorwegen bij het publiek ingeleid, met en thousiasme door datzelfde publiek ontvangen, zijn tot een tragedie geworden, toen de motoren zulke vreemde storingen gingen vertooncn, dat de zaak hopeloos vastliep. Na de mededeelingen van de directie van de Ned. Spoorwegen inzake deze moeilijkheden, zijn verdere publicaties over deze belangrijke zaak achterwege gebleven. De chef van den dienst van Tractie en Materieel der Ned. Spoorwegen, ir. W. Hupkes, deelt ons thans mede, dat het zijn bedoeling was, geen «verdere mededeelingen te doen vóór de moeilijkheden, waren opgelost en de Diesel-electrische tractie weer in vollen omvang zou kunnen worden hersteld. Des tijds werd verwacht, dat dit binnen korten tijd het geval zou zijn. Deze vèrwachting is niet bewaarheid, waardoor tot dusver geen verdere mededeelingen werden ver strekt. Ir. Hupkes heeft ons thans een uitvoerige uit eenzetting gegeven van den aard der opgetreden storingen, van de oorzaken daarvan en van de maatregelen, welke genomen zijn om deze storin gen op te heffen. Op grond van deze maatregelen, venvacht de di rectie van de Ned. Spoorwegen, dat thans binnen niet al te langen tijd de definitieve verbetering zal zijn vastgesteld en zij heeft derhalve besloten, met ingang van heden clen Diesel-eltctrischen dienst weer uit te breiden tot 4000 treinstel k.m. per dag en dezen dienst voort te laten duren tot weer tot uitbreiding van den volledigen dienst kan worden overgegaan. Door den motor-leverancier worden ,voor dezen gedeeltelijken dienst kosteloos de noodige motoren gereviseerd en onderhouden. I De storingen. Omtrent de opgetreden storingen deelt ir. Hup- 3ces ons mede. dat de motoren, welke aanvankelijk zonder belangrijke storingen dienst deden, na on geveer 20.000 k.m. begonnen slijtage aan de rollen- üagers te vertoonen; met deze beschadigingen kom den de motoren nog ongeveer 10.000 k.m. afleggen, waarna het spel in de lagers zoo groot werd, dat verdere beschadigingen, als defecte trillingsdem- pers en breken «van cylindergeleidestukken, ont stonden. Bij behoorlijke controle konden de motoren dus ohgévecr 30.000 k.m. afleggen, daarna moest de mo tor gereviseerd worden om beschadigingen, welke bedrijfsstoringen kunnen veroorzaken,) te voor komen. De motoren behooren echter ongeveer 100.000 K.M. zonder groote revisie af te kunnen leggen, zoodat verbetering der motoren noodzakelijk was. De oorzaken. Reeds vroeger was medegedeeld dat de opgetreden jdefecten te verklaren waren uit te zwaar belast zijn 'der motoren bij lage toerentallen, dat alle motoren zouden worden gereviseerd en dat de belastingen bij lage toeren zouden worden verminderd. Direct is met behulp van Werkspoor en Maybach ihet reviseeren der motoren krachtig ter hand ge nomen, totdat in het bedrijf bleek, dat ook bij ver mijding der lage toerentallen de lagerbeschadigingen, hoewel vertraagd, bleven optreden en dus andere, toen onbekende oorzaken, aanleiding tot de lagerbe schadigingen gaven. De revisie is toen stopgezet ,en door Werkspoor en Maybach is gezamenlijk een on derzoek naar de oorzaken van deze storingen inge steld. Als resultaat van langen ingespannen arbeid werd vastgesteld, dat de lagerbeschadigingen veroorzaakt werden door cumulatie van buigingstrillingen bij bepaalde Ccritische) toeren, op bepaalde plaatsen van de krukas. Thans zijn door de gedane metingen de aard der trillingen, critische toeren, knooppunten enz. vast gelegd en is hiermede het optredende gebrek gelo- caliseerd. Bij de thans vastgestelde oorzaken van de motor- beschadigingen vallen de kosten voor proefnemingen met verbeteringen aan en herstelling van de motoren geheel ten laste van den leverancier, die zijn ver plichtingen loyaal nakomt. Tenslotte deelt de heer Hupkes nog mede, dat de 'Ganz-Stork motoren (een geheel nieuw ontworpen motor), waarmede vijf treinstellen voor proef zijn uit gerust, afgezien van normale kinderziekten, tot he den goed voldoen. Maatregelen tegen uitbreiding van de mecha nisatie. Voor het in dienst stellen van nieuwe machines is toestemming der regeering noodig. Naar wij vernemen, hebben de betrokken ministers besloten te bevorderen aan de Staten-Generaal maat regelen voor te stellen tegen een mogelijke te snelle verdere uitbreiding van de mechaniseering in de si- garenindustrie. Het ligt niet in het voornemen het gebruik van bestaande machines te verbieden, doch wel om het in dienst stellen van nieuwe compleet- en bosjesmachines afhankelijk te stellen van de toe stemming van de Regeering. In verband hiermede zal de Arbeidsinspectie dezer 'dagen beginnen met een inventarisatie van het aan tal machines, dat op 15 Mei bij de verschillende fa brieken in gebruik is. Intusschen is opdracht gegeven om met spoed een wetsontwerp voor te bereiden, waarbij het in ge bruik stellen van compleet- en bosjesmachines na 15 Mei aan een toestemming wordt gebonden. Deze wet zal dan slechts voor een bepaalden tijd gelden; in welke periode de Regeering de gelegenheid zal heb ben het vraagstuk grondig te onderzoeken en over leg te plegen met lDelanghebbenden, zonder dat in tusschen ernstige verstoringen van het technisch „productie-apparaat" en daarmede van de arbeids markt kunnen optreden. Afbreken der betrekkingen verwacht. I Londen (V.D.) De „Evening Stan daard" meldt uit Addis Abeba, dat men op het oogenblik in de politieke kringen der Abessynische hoofdstad een volledig afbre ken der betrekkingen tusschen Italië en Abessinië verwacht. Te Addis Abeba be schouwt men den toestand als zeer ernstig. I De rede van Mussolini over het con flict. De Italiaansche ochtendbladen van gister uiten zich in zeer enthousiaste commentaren over de be langrijke rede, die Mussolini Dinsdag in den Se naat gehouden heeft over het conflict met Abessy- nië en de beweerde demarches van Engeland en Frankrijk. De „Messagero" schrijft, dat Mussolini met zijn korte, krachtige redevoering definitief heeft afge rekend met de gewrongen wijze waarop men getracht heeft, de werkelijkheid te verdoezelen. Zij, die ge sproken hebben van demarches van de Engelsche en Fransche regeeringen, zullen er thans toch van overtuigd moeten zijn, dat van een dergelijke de marche geen sprake is. Het Italiaansche volk is zijn leider dankbaar voor de duidelijke wijze, waar op hij de situatie heeft uiteengezet. Meening der Engelsche pers. De rede heeft eveneens zeer de aandacht getrok ken in Engeland, zoodat de bladen veel commen taar aan de woorden van Mussolini wijden. De „Morning Post" legt er den nadruk op. dat de Duce een ingrijpen van Engeland of Frankrijk af wijst. De „Daily Mail" verklaart, dat de politiek, die tot uiting is gekomen in de rede van Mussolini. En- gelands goedkeuring heeft. De diplomatieke correspondent van de „Daily Telegraph" meldt, dat de Britsche ambassadeur te Rome, Sir Eric Drummond, zoo spoedig mogelijk een onderhoud met Mussolini zal trachten te heb ben in verband met het conflict. Hij zal, naar het blad meldt, met Mussolini spreken over voorstel len ter verbeterig van de betrekkingen tusschen Abessinië en Italië, welke voorstellen het gevolg zijn van discussies, die de Engelsche en de Fransche regeeringen over deze kwestie hebben gevoerd. Voorwaarde daarvoor zou echter zijn, dat eerst het gevaar van openlijke vijandelijkheden verdwenen, zou zijn. Naar verluidt, zou de Britsche regeering bereid zijn, er den keizer van Abessinië opmerkzaam op te maken, dat het. wenschelijk zou zijn. indien hij aan de gerechtvaardigde wenschen van Italië te gemoet kwam. Een verklaring van de Rijksregeering. Berlijn: Reeds is gemeld, dat de aan gekondigde zitting van den Duitschen rijks dag is bijeengeroepen tegen Dinsdag 21 Mei. De tijd van bijeenkomst is 20 uur. Op de agenda staat als eenig punt: Afleg ging van een verklaring door de rijksregee ring. Hitier komt zelf voor den Rijksdag. Uitzending door de radio. Naar uit Berlijn gemeld wordt, zal de Führer en rijkskanselier in de zitting van den rijksdag, welke Dinsdag 21 Mei a.s. gehouden wordt, de verklaring van de rijksregeeriing zelf afleggen. Om alle volksgenooten in staat te stellen de rede door de radio te beluisteren, is de rijksdagzitting be legd op 8 uur 's avonds. De personen die belast zijn met de organisatie van den radiodienst hebben opdracht gekregen de noodige maatregelen te treffen, dat de volksgenooten, die thuis geen ontvangst hebben, op straten en pleinen door middel van groote luidsprekers de uitzending kunnen volgen. Voor het eerst. Naar Reuter uit Moskou meldt, heeft Stalin gisteren voor 't eerst in zijn leven voor de microfoon gespro ken. In zijn korte toespraak dankte hij de mannen en vrouwen, die hebben meegeholpen om de onder- grondsche spoor te Moskou in recordtijd te voltooien. De spoorweg is gisterochtend voor den gewonen dienst geopend. Na zeven uur met het gevaar te hebben worsteld, veilig geland. Volgens een bericht van United Press uit Sidney is de beroemde Australische piloot, Kingsford Smith nadat hij tengevolge van het weigeren van twee mo toren van zijn vliegtuig met twee begeleiders boven de Tasman-zee, waarin zich vele haaien bevinden, urenlang wanhopig met het gevaar heeft geworsteld te tien minuten over vier (plaatselijken tijd) behou den op de Australische kust geland. In de zeven uur, gedurende welke Kingsford Smith gedwongen was slechts met één motor te vliegen, legde hij 580 mijlen af, terwijl de snelheid van het vliegtuig niet veel meer bedroeg dan het vliegmi- nimum. Smith en zijn begeleiders verwachtten aanvanke lijk, dat ook de derde motor het zou begeven en het vliegtuig in zee zou storten. De koene vlieger was met zijn drie-motorige „Sou thern Cross" met 398 pond jubileummail van Sidney 'naar Nieuw Zeeland vertrokken. Het eerste S.O.S. werd van de „Southern Cross" te kwart over twaalf (Melbournetijd) uitgezonden. Dit noodsein 'luidde: „Kan hoogte niet meer houden, verplicht de lading over boord te werpen." Op 580 mijlen van de kust ver wijderd had het vliegtuig de propeller van den stuur boordmotor verloren. Kingsford besloot toen terug te keeren. Uit de verdere dramatische radio-gesprekken bleek dat hun toestand steeds ongunstiger werd, zoodat men den dood van de uit drie koppen bestaande bemanning kon verwachten. Toen bekend werd, dat door overbelasting ook de tweede motor het had begeven werd het volgende draadlooze telegram uitgezonden: „Wij bevinden ons op slechts dertig meter hoogte. Wij zijn gedwongen op de hooge zee te dalen. Wij hopen slechts, dat het oorlogsschip „Sussex" ons zal vinden." Kort daarna werden de draadlooze telegrammen hoopvoller: „Wij bevinden ons nog steeds in de lucht de motor houdt zich goed, wij zijn nog een honderd mijlen van d© kust verwijderd." UITSLAG OPENBARE AANBESTEDING. Door de Directie der Nederl. Spoorwegen werd heden in het openbaar te Utrecht aanbesteed het afbreken van woning no. 36 nabij Km. 37061 van den spoorweg den HelderAmsterdam in de lijn Hel der—Alkmaar. Ingekomen 8 bil jetten. Geboden werd door: A. Smit en G. Schot te St. Pancras-Oudorp f 109,—; J. H. Ranzijn te Heerhugo- waard f 105,K. Schot te Alkmaar f 78,H. Schot te Oudorp f 77,H. W. Oudhoff te Alkmaar f 42,—; J. P. Lodder te Oudorp f 5,50. Gevraagd werd door: M. Bijl te Borgen f 38—; H. J. Zandvoort te Alkmaar f 100, In, totaal 20 personen znUlen worden vervolgd. Parijs, 14 Mei (V.D.) Het definitieve besluit inzake de aanklacht in de zaak-Stawinsky is thans genomen. Na beëindiging van het vooronderzoek had de rechter van instructie 20 van de 21 beklaag den ter beschikking gesteld van de justitie. De aanklacht tegen deze 20 beklaagden is thans be vestigd, terwijl nog een twintigste persoon voor het gerecht zal moeten verschijnen en slechts de 21e niet zal worden vervolgd. In totaal zullen zich dus 20 beklaagden voor het gerecht te verantwoorden hebben wegens verval- schingen, gebruik van vervalsche documenten, be-, drog en medeplichtiigheid in de affaire-Stawinsky. Men gelooft niet, dat de zaak voor October a.s. voor zal komen. Nieuw boek zou worden ingetrokken. Keulen. Naar verluidt, zal een door Alfred Rosenberg geschreven boek over het nieuwe Duit- sche heidendom worden ingetrokken en hebben de boekhandelaren opdracht gekregen, alle exempla ren van het boek voor het einde der week terug te zenden, Ht boek, dat pas enkele dagen geleden was ver schenen, was een antwoord op „Antimythos" door den bisschop van Münster. De tweede overspanning overgebracht en geplaatst. Ook de tweede overspanning van het aantal van tien brugdeelen van de nieuwe brug bij Moerdijk, is dan gisteren, na een dag uitstel, van Dordrecht naar het Hollandsch Diep overgebracht en op de pijlers geplaatst. Tegen half zes lag het brugdeel op zijn be stemming en konden de booten een weer gelukkig voltooid karwei „afblazen". Over zes a zeven weken gaat waarschijnlijk over spanning drie. Tusschen pijler I en II werd de sleep vastgemaakt, waarna staaldraden werden uitgebracht van de bak ken naar de hoekpunten van de pijlers, op zoodanige wijze, dat men met deze bakken tot op onderdeèlen van centimeters nauwkeurig kon manoeuvreeren, waarna men de geheele sleep liet zwaaien op den stroom, waardoor de overspanning meer en meer in het verlengde van de eerste overspanning kwam te liggen. Omstreeks kwart over drie lag de tweede boog recht in de langs-richting van de brug, waarna men met het behoedzaam neerlaten van de overspanning op haar definitieve ligplaats kon beginnen. Dit zeer moeilijke werk moest zeer minitieus ge schieden en het vorderde uiteraard heel wat tijd, vóórdat de vier uiteinden van de buitenste hoofdlig gers de vier steunpunten op de beide pijlers raakten. Toen het eenmaal zoo ver was het was inmiddels omstreeks vijf uur geworden werd de Nederland sche driekleur in top geheschen. Het transport van de brug was behouden verricht. Toen was het oogenblik aangebroken, waarop men door tij en waterballast de bakken kon laten zak ken, waardoor de tijdelijke opleggingen, welke aan boord van de elevatorbakken zijn opgesteld, vrij kreeg van den onderkant van de brug, waarna men deze bakken onder de overspanning uit kon sloepen. Zij zijn teruggebracht naar Dordrecht, om dienst te doen bij het .volgende transport. De tweede spanning voor de brug over het Hollandsch Diep aan den Moerdijk is Woensdag naar de plaats van bestemming gebracht. Het transport onderweg. H.M. de Koningin en H.K.H. Juliana hebben Woensdag een bezoek gebracht aan het Nederlandsch Paviljoen op de Wereldtentoonstelling te Brussel. Bij den ingang werden de vorstelijke personen o.m. door oud-minister Verschuur ontvangen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 5