Verkeer eiscbt woer slachtoffers Ernstige treinramp in Engeland Bloembollensaneering 1935 Auto niet E personen tegen bnom te pletter gereden KIJKEI1 is KO0PEH lij CL0ECK. Autobotsing te Hilversum. Reeds 14 dooden DE NIEUWE TRANSFERREGEUNG EN ONZE EXPORT. Maandag 17 Juni 1935. Postrekening No. 23330 SCHAGEB 78ste Jaargang. No. 974 3 COURANT. Int. Telef. No. 20 Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. BIJ Inzending tot *s morgens 8 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst. Uitgave der N.V. v.h. P. Trapman Co., Schagen. 8 PAGINA'S. Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent ADVERTEN TIëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent Cbewijsno Inbegrepen. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend Noodlottige botsing onder Groningen. - Twee dooden, twee gewonden. - De be stuurder gearresteerd. GRONINGEN, 16 Juni: In den vroegen ochtend van Zondag heeft onder de gemeente Haren nabij Groningen een door eigen schuld het misbruik maken van sterken drank veroorzaakt auto-ongeval plaats gehad, waar bij twee personen het leven verloren en twee andere passagiers ernstig gewonden werden. Zaterdagavond waren zes inwoners uit Haren al len ongehuwde jongemannen er per auto op uit getrokken. Omstreeks half elf had de expediteur G. Horet uit Haren hiervoor bij den garagehouder F. Venema, eveneens te Haren, een vierpersoons auto ge huurd. Het was een dichte Ford, model 1929. Gedu rende den nacht hebben de zes vrienden, die er met den wagen op uittrokken te weten genoemde expe diteur, die de auto bestuurde, de 24-jarige J. van der Ploeg, de 2&-jarige Jan Boerema, kapper te Haren, doch wonende te Zuid-laren, de 30-jarige Anton Pama en de gebroeders Jan en Jacob Klinkhamer in Pa- terswolde, Peize en Eelde verscheidene caféhouders uit hun bed gehaald en zich sterken drank laten ver strekken. Om vijf uur in den ochtend nog haalden zij te Eelde een caféhouder uit zijn bed en dronk o.a. de bestuurder van den auto G. Horst, nog twee bor rels. Öe gevolgen van deze nachtelijke drinkpartij zijn helaas niet uitgebleven. In groote vaart tusschen 80 en 90 K.M. per uur werd van Eelde terug naar Haren gereden. Op den Meereweg nabij het Tolhuis, waar de weg een vrij scherpe bocht maakt, reed de auto in deze vaart tegen een boom. De auto sloeg ge heel te pletter. Wonder boven wonder bleven de bestuurder Horst en de naast hem zittende Van der Ploeg ongedeerd. De 25-jarige Jan Boerema en de de 30-jarige Anton Pama echter werden op slag gedood. De beide andere inzittenden, de gebroeders Klinkhamer, werden ernstig ge wond. De heer Kruizinga kon bij Boerema en Pama slechts (Jen dood constateeren. Na aan de twee gewonden eer ste hulp te hebben verleend, zijn zij naar het Aca demisch Ziekenhuis te Groningen vervoerd.. Van een der broers is de toestand zeer ernstig. De gemeente-politie van Haren heeft nog in den vroegen ochtend den bestuurder Horst uit zijn bed gelicht en in arrest gesteld. Hij en de anderen ver keerden, toen het ongeval gebeurde, onder den in vloed van sterken drank. De Koninklijke Marechaussee te Groningen heeft de leiding van het onderzoek in handen. De totaal vernielde auto werd in beslag genomen. Bij onder zoek bleek, dat deze geheel in orde moet zijn ge weest, zoodat het voertuig daarna werd vrijgegeven. Ook de lijken der slachtoffers werden in beslag ge nomen. Een der gewonden naar hals. Zondagmiddag werd nader gemeld, dat de 32-ja- rige Jacob Klinkhamer, na in het Academisch Zie kenhuis te Groningen geholpen te zijn, naar huis kon worden vervoerd. Zijn broeder blijft opgenomen. Eén doode, twee lichtgewonden. Hilversum, 16 Juni. Hedenmiddag vond op den boek van den Eikbosscherweg en de Paulus Potterlaan een hevige botsing tus schen twee auto's plaats, waarbij een der wagens over den kop sloeg. Bij dit ongeluk werd één persoon gedood, terwijl twee an deren licht werden gewond. Een uit de richting Utrecht komende auto, be stuurd door den heer J. van G. uit Utrecht, reed volgens ooggetuigen met groote snelheid op den Eik bosscherweg en verzuimde voorrang te verleenen aan een auto, die uit de Paulus Potterlaan kwam. De bestuurder van den eersten wagen gooide, om een botsing te vermijden, snel het stuur naar links om. De wagens raakten elkaar echter, waarna de Utreohtsche auto over den kop sloeg. De drie inzit tende heeren werden op den weg geslingerd. De heer P. van Diessen uit Utrecht kwam daarbij zoo on gelukkig op het hoofd terecht, dat hij op slag werd gedood. De bestuurder, de heer van G., werd slechts licht gewond. Na ter plaatse te zijn behandeld kon hij zijnsweegs gaan. De derde persoon, die eveneens enkele lichte kwetsuren had bekomen, is evenwel ter observatie nar de R.K. Ziekenhuisverpleging ge bracht. De heer Van Diessen was 25 jaar oud en ongehuwd. De andere auto werd beschadigd. De inzittenden kwamen met den schrik vrij. De bestuurder van de auto begaf zich te voet naar den garagehouder Venema, wien hij mededeeling van het gebeurde deed. Onmiddellijk werden politie en dokter J. Krui- zingt gewaarschuwd, die spoedig ter plaatse waren. WIELRIJDER DOOR AUTO GEGREPEN EN GEDOOD. Oisterwijk, Zaterdagavond heeft onder de ge meente Berkel Enschot een ernstig ongeluk plaats gehad. Doordat de 18-jarige wielrijder W. Dankers uit Oisterwijk zonder op te letten, plotseling ter hoog te van café „De Duivetros" den Rijksstraatweg over stak, werd deze door een auto gegrepen en^bijna op slag gedood. Het stoffelijk overschot werd "naar het R.K. Ziekenhuis te Tilburg overgebracht. De auto botste na de aanrijding tegen een boom en werd licht beschadigd. De bestuurder bekwam daarbij geen let sel. Voor zoover is komen vast te staan, treft den chauffeur van de auto geen schuld. CHAUFFEUR DOOR SLAAP OVERMAND. Auto het trottoir opgereden; 14-jarige jongen gedood. Zaterdagmorgen in de vroegte is op de Korte Kade te Rotterdam alhier een ernstig auto-ongeluk gebeurd tengevolge waarvan een 14-jarige jongen is gedood en twee andere personen ernstig zijn gewond. Een met een zware vracht bananen beladen auto, komende uit Utrecht, reed op de Korte Kade, door dat de chauffeur door slaap overmand werd, het trot toir op. De chaufefur schrok wakker, wilde op het rempedaal drukken, doch drukte op het gaspedaal, waardoor de wagen nog meer vaart kreeg. Eerst botste de auto tegen een lantaarnpaal, die om viel en vervolgens tegen een zware boom, welke ontworteld werd. De achterzijde van de auto stortte in het gat dat door de ontwortelde boom was ont staan en de voorzijde van den wagen werd door de neervallenden boom getroffen. Bovendien stortten de 350 kisten bananen over de gesloten cabine, welke dientengevolge totaal werd ingedrukt. In de cabine zaten de 23-jarige chauffeur H. Dikx, zijn broer de 17-jarige C. Dikx, beiden wonende te Utrecht en de veertienjarige J. Overbeek, eveneens wonende te Utrecht. Toen hulp opdaagde kostte het veel moeite de drie menschen uit de geheel vernielde cabine te be vrijden. De G.G.D. bracht hen naar het Ziekenhuis aan den Coolsingel. Bij aankomst bleek dat de 14- jarige J. Overbeek reeds aan de ernstig inwendige kneuzingen welke hij bekomen had, te zijn overleden. De 23-jarige chauffeur is opgenomen met inwendi ge kneuzingen, hoofdwonden en een hersenschudding terwijl zijn broer ernstige inwendige kneuzingen heeft bekomen. De toestand van den 17-jarigen C. Dikx is zorgelijk. De politie stelt een onderzoek in. De auto is in be slag genomen. Express-goederentrein in volle vaart op een sneltrein ingereden. - De locomotief boven op den laatsten wagen i van den anderen trein terecht gekomen. LONDEN, 16 Juni (V.D.): Kort voor mid dernacht heeft nabij Londen een ernstig spoorwegongeval plaats gehad, waarbij een groot aantal dooden en gewonden is betreu ren. Nabij het station Welwyn, 20 K.M. ten Noor den van Londen gelegen, stond de sneltrein voor Newcastle voor een onveilig signaal. Door tot na toe onbekende oorzaak is een snelgoederentrein uit Londen van achteren op den stilstaanden trein ingereden. De ge volgen waren ontzettend. Tal van wagens werden geheel of gedeeltelijk in elkaar ge drukt. Van den goederentrein ontspoorden de locomotief, die ernstig beschadigd werd, en eenige wagens. Onmiddellijk na het bekend worden van het ongeval werd uit Londen hulp gezonden. Het opruimingswerk heeft den geheelen nacht ge duurd. Tot Zondagochtend waren veertien dooden en zestig gewonden geborgen. Van de gewonden moesten velen in ernstigen toe stand naar het ziekenhuis worden vervoerd. De gevolgen van de botsing waren onzettend. De lo comotief van den aanrij denden trein kwam terecht boven op het laatste rijtuig van den personentrein. De wagens werden gedeeltelijk in elkaar geschoven, zoodat de puinhoopen in totaal vier spoorweglijnen blokkeerden. Reeds korten tijd later vertrok de eerste hulptrein met doktoren en verpleegsters uit Londn. De inwoners van Welwyn Garden City moesten in het holst van den nacht hulp bieden. Door het nachtelijk duister klonken hartverscheu rende kreten, en een fijne motregen verhoogde het afgrijselijk karakter van de ramp. Met behulp van acetyleenlampen werden de lijken met groote moeite uit de puinhoopen bevrijd en ter identificatie in tij delijke lijkenhuisjes geplaatst. De gewonden werden onmiddellijk naar de naburige ziekenhuizen van Welwyn en Hertford overgebracht. Een baby werd dood in de armen van zijn zwaargewonde moeder aangetroffen. Van de wrakstukken van den trein legden de red dingsmanschappen vuren aan om het reddingswerk te vergemakkelijken. Bij het aanbreken van den dag leverde het terrein van de ramp een droefgeestigen oanhlik op. Men vreest, dat zich onder de puinhoo pen nog meer slachtoffers bevinden. Het verkeer werd langs een omweg gehandhaafd. In den trein met vacantiegangers, die uit acht per sonenwagens en twee goederenwagens bestond, be vonden zich 200 personen en het aantal pasagiers van den posttrein bedroeg 54. De oorzaak van de ramp is nog niet bekend. Nadere bijzonderheden Londen, 16 Juni (V.D.): Omtrent het vreese- lijke spoorwegongeluk bij Welwyn, het vriendelijke tuinstadje ten Noorden van Londen, waarbij 14 per sonen werden gedood en ongeveer 60 gewond, wordt nader gemeld: Zaterdagavond te 23 uur vertrok van het station King's Cross te Londen een trein met week-end pas sagiers naar het Noorden, en precies 15 minuten later vertrok op hetzelfde spoor de „Flying Scottsman", de bekende sneltrein naar Schotland, met post en passagiers. Kort voor middernacht reed laatstgenoemde trein met razende snelheid men zegt ongeveer 100 K.M. op den in het station Welwyn stilstaanden eerst vertrokken trein. De gevolgen waren ontzettend. De wagons schoven in elkaar en kwamen dwars over de rails te staan, zoodat alle vier sporen, die hier naast elkaar lagen, versperd werden. Onmiddellijk werd het reddingswerk georganiseerd Reeds spoedig na het ongeval vertrok de eerste hulp- trein met doktoren en verplegend personeel uit Lon den. Ook de bewoners van Welwyn Garden City wer den midden in den nacht opgeroepen om aan het reddingswerk deel te nemen. In den eersten trein, die uit acht personenrijtuigen bestond met twee goederenwagens, bevonden zich 200 personen, terwijl het aantal passagiers van den voor Schotland bestemden posttrein 54 bedroeg. Volgens een officieele mededeeling van de L.M.S. is de oorzaak van het ongeluk, nog niet bekend. Het verkeer kon na het eerste opruimingswerk over één spoor in stand worden gehouden. Nog een treinbotsing van lichten in Schotland. aard, Nauwelijks 12 uur na het ernstige spoorwegonge luk bij Welwyn in de omgeving van Londen, heeft Nu de transferregeling met* Duitschland tot stand is gekomen en de Nederlandsche schuldeischers uit hoofde van renten, dividenden, huren, hypotheken e.d. een veer hebben moeten laten, door een rente verlaging van iy2 pet. op 3y2 is het misschien wel interessant even na te gaan of onze tuinbouw van deze regeling voordeel zal hebben. Precies is niet na te gaan welken invloed de ver laging van de transfer zal hebben op den stand der clearing, maar wij kunnen toch wel veilig aanne men, dat drie a vier millioen gulden minder van de in Nederland bij het Clearing-Instituut beschikbaar komende gelden, voor den rentedienst zal behoeven te worden gereserveerd. Met eenzelfde bedrag zal dus onze uitvoer kunnen worden verhoogd. Hierdoor zou dus de aanwas van het claeringste- kort met ongeveer 10 kunnen worden verminderd als ja, als de omstandigheden overigens volko men gelijk blijven. In elk geval is deze f 4.000.000.— natuurlijk een ver betering, maar wij persoonlijk blijven zeer sceptisch gestemd over de mogelijkheid van grooteren uitvoer naar onze Oosterburen en meer nog over de verbe tering van hun betalingscapaciteit. Laten wij echter met de regeering hopen, dat ver dere beperking van den uitvoer zal kunnen worden voorkomen. Het Bloembollensaneerintrsnlan 1935 Is thans be kend gemaakt. Bij dit plan, is, volgens het Kwee kersblad. weer rekening gehouden met minimum prijzen. Dez minimum-prijzen zijn vastgesteld op heizelf de niveau als verleden jaar, n.1. voor vroege tul pen zift 12 en op f 1,50. z. 11/12 f 1,30 en z. 10/11 f 1,— per 100 stuks. Darwin en andere late tulpen: z. 12 en op f 1.20, z. 11/2 f 1.—en z. 10/11 f0.75 per 100 stuks. Narcissen: grove soorten f 0,11 per k.g. en fijne soorten f0.13 per kg. Hyacinthen (per 100) 19 c.M. en op f 6.—; 18/19 c.m. f 5,—; 17/18 c.m. f 4,25; 16/17 c.m. f 3,50: 15/16 c.m. f .3—; 14/15 c.m. f 2.50 en 13/14 c.m. f 2, Deze nieuwe regeling is verkregen in algeheele overeenstemming met de bloembollenkweekers en exporteurs, die zitting hebben in het bestuur van de Sierteelt-Centrale De Ned. Sierteelt-Centrale zal alleen dan aan ex porteurs een exportvergunning geven wanneer ze kunnen bewijzen, dat zij aan de te stellen verplich tingen hebben voldaan door betaling of zekerheidsstelling, en wanneer zij een bewijs kunnen overleggen, dat voor de bloembollen waar voor de exportvergunning wordt gevraagd, de vast gestelde minimum-prijs is betaald. Bovengenoemde minimum-prijzen zullen in het binnenland gehandhaafd blijven, echter alelen voor bollen, die aan export-eischen voldoen. Teneinde de exporteurs in staat te stellen met de het fonds beheerende rechtspersoon een overeenkomst af te sluiten, zal alleen aan die kweekers een teelt vergunning worden afgegeven, die een overeen komst hebben gesloten met de exporteurs, waarbij deze^ worden gemachtigd, 15 van het bedrag der nota's over de te exporteeren bollen af te trekken. De export- en roe-belasting blijven gehandhaafd, evenals de aansprakelijkheid voor de thans verval len heffingen. Een gedeelte van de oogst zal moeten worden gereserveerd voor inlevering, terwijl in verband met de vermoedelijke vermindering van de afzet mogelijkheid. de teeltbeperking zal worden voort gezet. Behalve voor narcissen bedraagt het beper kingspercentage 10%. Het surplus wordt uit het fonds betaald. Zoo mogelijk voor de eerste kwali teit 85 en voor de tweede kwaliteit 60 van de minimum-prijs, onder aftrek van de kosten van vernietiging. Nu deze regeling geheel in overeenstemming met de belanghebbenden is to stand gekomen heeft de Minister opdracht gegeven de resteerende 40 van de steungelden uit te betalen. Dit laatste zal wel met blijdschap door de kweekers worden vernomen. zich nabij Glasgow in Schotland een nieuw treinon geluk voorgedaan. Een personentrein reed op het station Gourock tegen een stootblok. Tengevolge van de hevige botsing werden 22 personen gewond, waar van 3 ernstig.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 1