Verkeer eiscbt woer slachtoffers
Ernstige treinramp
in Engeland
Bloembollensaneering 1935
Auto niet E personen tegen
bnom te pletter gereden
KIJKEI1 is KO0PEH lij CL0ECK.
Autobotsing te Hilversum.
Reeds 14 dooden
DE NIEUWE TRANSFERREGEUNG
EN ONZE EXPORT.
Maandag 17 Juni 1935.
Postrekening
No. 23330
SCHAGEB
78ste Jaargang. No. 974 3
COURANT.
Int. Telef.
No. 20
Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. BIJ Inzending tot
*s morgens 8 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk in het
eerstuitkomend nummer geplaatst.
Uitgave der N.V. v.h. P. Trapman Co., Schagen.
8 PAGINA'S.
Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent ADVERTEN
TIëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent Cbewijsno
Inbegrepen. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend
Noodlottige botsing onder Groningen. - Twee
dooden, twee gewonden. - De be
stuurder gearresteerd.
GRONINGEN, 16 Juni: In den vroegen
ochtend van Zondag heeft onder de gemeente
Haren nabij Groningen een door eigen schuld
het misbruik maken van sterken drank
veroorzaakt auto-ongeval plaats gehad, waar
bij twee personen het leven verloren en twee
andere passagiers ernstig gewonden werden.
Zaterdagavond waren zes inwoners uit Haren al
len ongehuwde jongemannen er per auto op uit
getrokken. Omstreeks half elf had de expediteur G.
Horet uit Haren hiervoor bij den garagehouder F.
Venema, eveneens te Haren, een vierpersoons auto ge
huurd. Het was een dichte Ford, model 1929. Gedu
rende den nacht hebben de zes vrienden, die er met
den wagen op uittrokken te weten genoemde expe
diteur, die de auto bestuurde, de 24-jarige J. van der
Ploeg, de 2&-jarige Jan Boerema, kapper te Haren,
doch wonende te Zuid-laren, de 30-jarige Anton Pama
en de gebroeders Jan en Jacob Klinkhamer in Pa-
terswolde, Peize en Eelde verscheidene caféhouders
uit hun bed gehaald en zich sterken drank laten ver
strekken. Om vijf uur in den ochtend nog haalden
zij te Eelde een caféhouder uit zijn bed en dronk o.a.
de bestuurder van den auto G. Horst, nog twee bor
rels.
Öe gevolgen van deze nachtelijke drinkpartij zijn
helaas niet uitgebleven. In groote vaart tusschen
80 en 90 K.M. per uur werd van Eelde terug naar
Haren gereden. Op den Meereweg nabij het Tolhuis,
waar de weg een vrij scherpe bocht maakt, reed de
auto in deze vaart tegen een boom. De auto sloeg ge
heel te pletter.
Wonder boven wonder bleven de bestuurder
Horst en de naast hem zittende Van der Ploeg
ongedeerd. De 25-jarige Jan Boerema en de
de 30-jarige Anton Pama echter werden op
slag gedood. De beide andere inzittenden, de
gebroeders Klinkhamer, werden ernstig ge
wond.
De heer Kruizinga kon bij Boerema en Pama slechts
(Jen dood constateeren. Na aan de twee gewonden eer
ste hulp te hebben verleend, zijn zij naar het Aca
demisch Ziekenhuis te Groningen vervoerd.. Van
een der broers is de toestand zeer ernstig.
De gemeente-politie van Haren heeft nog in den
vroegen ochtend den bestuurder Horst uit zijn bed
gelicht en in arrest gesteld. Hij en de anderen ver
keerden, toen het ongeval gebeurde, onder den in
vloed van sterken drank.
De Koninklijke Marechaussee te Groningen heeft
de leiding van het onderzoek in handen. De totaal
vernielde auto werd in beslag genomen. Bij onder
zoek bleek, dat deze geheel in orde moet zijn ge
weest, zoodat het voertuig daarna werd vrijgegeven.
Ook de lijken der slachtoffers werden in beslag ge
nomen.
Een der gewonden naar hals.
Zondagmiddag werd nader gemeld, dat de 32-ja-
rige Jacob Klinkhamer, na in het Academisch Zie
kenhuis te Groningen geholpen te zijn, naar huis
kon worden vervoerd. Zijn broeder blijft opgenomen.
Eén doode, twee lichtgewonden.
Hilversum, 16 Juni. Hedenmiddag vond
op den boek van den Eikbosscherweg en de
Paulus Potterlaan een hevige botsing tus
schen twee auto's plaats, waarbij een der
wagens over den kop sloeg. Bij dit ongeluk
werd één persoon gedood, terwijl twee an
deren licht werden gewond.
Een uit de richting Utrecht komende auto, be
stuurd door den heer J. van G. uit Utrecht, reed
volgens ooggetuigen met groote snelheid op den Eik
bosscherweg en verzuimde voorrang te verleenen aan
een auto, die uit de Paulus Potterlaan kwam. De
bestuurder van den eersten wagen gooide, om een
botsing te vermijden, snel het stuur naar links om.
De wagens raakten elkaar echter, waarna de
Utreohtsche auto over den kop sloeg. De drie inzit
tende heeren werden op den weg geslingerd. De heer
P. van Diessen uit Utrecht kwam daarbij zoo on
gelukkig op het hoofd terecht, dat hij op slag werd
gedood. De bestuurder, de heer van G., werd slechts
licht gewond. Na ter plaatse te zijn behandeld kon
hij zijnsweegs gaan. De derde persoon, die eveneens
enkele lichte kwetsuren had bekomen, is evenwel
ter observatie nar de R.K. Ziekenhuisverpleging ge
bracht.
De heer Van Diessen was 25 jaar oud en ongehuwd.
De andere auto werd beschadigd. De inzittenden
kwamen met den schrik vrij.
De bestuurder van de auto begaf zich te voet naar
den garagehouder Venema, wien hij mededeeling
van het gebeurde deed.
Onmiddellijk werden politie en dokter J. Krui-
zingt gewaarschuwd, die spoedig ter plaatse waren.
WIELRIJDER DOOR AUTO GEGREPEN EN
GEDOOD.
Oisterwijk, Zaterdagavond heeft onder de ge
meente Berkel Enschot een ernstig ongeluk plaats
gehad. Doordat de 18-jarige wielrijder W. Dankers
uit Oisterwijk zonder op te letten, plotseling ter hoog
te van café „De Duivetros" den Rijksstraatweg over
stak, werd deze door een auto gegrepen en^bijna op
slag gedood. Het stoffelijk overschot werd "naar het
R.K. Ziekenhuis te Tilburg overgebracht. De auto
botste na de aanrijding tegen een boom en werd licht
beschadigd. De bestuurder bekwam daarbij geen let
sel. Voor zoover is komen vast te staan, treft den
chauffeur van de auto geen schuld.
CHAUFFEUR DOOR SLAAP OVERMAND.
Auto het trottoir opgereden; 14-jarige
jongen gedood.
Zaterdagmorgen in de vroegte is op de Korte Kade
te Rotterdam alhier een ernstig auto-ongeluk gebeurd
tengevolge waarvan een 14-jarige jongen is gedood
en twee andere personen ernstig zijn gewond.
Een met een zware vracht bananen beladen auto,
komende uit Utrecht, reed op de Korte Kade, door
dat de chauffeur door slaap overmand werd, het trot
toir op. De chaufefur schrok wakker, wilde op het
rempedaal drukken, doch drukte op het gaspedaal,
waardoor de wagen nog meer vaart kreeg.
Eerst botste de auto tegen een lantaarnpaal, die
om viel en vervolgens tegen een zware boom, welke
ontworteld werd. De achterzijde van de auto stortte
in het gat dat door de ontwortelde boom was ont
staan en de voorzijde van den wagen werd door de
neervallenden boom getroffen. Bovendien stortten de
350 kisten bananen over de gesloten cabine, welke
dientengevolge totaal werd ingedrukt.
In de cabine zaten de 23-jarige chauffeur H. Dikx,
zijn broer de 17-jarige C. Dikx, beiden wonende te
Utrecht en de veertienjarige J. Overbeek, eveneens
wonende te Utrecht.
Toen hulp opdaagde kostte het veel moeite de
drie menschen uit de geheel vernielde cabine te be
vrijden. De G.G.D. bracht hen naar het Ziekenhuis
aan den Coolsingel. Bij aankomst bleek dat de 14-
jarige J. Overbeek reeds aan de ernstig inwendige
kneuzingen welke hij bekomen had, te zijn overleden.
De 23-jarige chauffeur is opgenomen met inwendi
ge kneuzingen, hoofdwonden en een hersenschudding
terwijl zijn broer ernstige inwendige kneuzingen heeft
bekomen. De toestand van den 17-jarigen C. Dikx is
zorgelijk.
De politie stelt een onderzoek in. De auto is in be
slag genomen.
Express-goederentrein in volle vaart op een
sneltrein ingereden. - De locomotief
boven op den laatsten wagen
i
van den anderen trein
terecht gekomen.
LONDEN, 16 Juni (V.D.): Kort voor mid
dernacht heeft nabij Londen een ernstig
spoorwegongeval plaats gehad, waarbij een
groot aantal dooden en gewonden is betreu
ren.
Nabij het station Welwyn, 20 K.M. ten Noor
den van Londen gelegen, stond de sneltrein
voor Newcastle voor een onveilig signaal.
Door tot na toe onbekende oorzaak is een
snelgoederentrein uit Londen van achteren
op den stilstaanden trein ingereden. De ge
volgen waren ontzettend. Tal van wagens
werden geheel of gedeeltelijk in elkaar ge
drukt. Van den goederentrein ontspoorden de
locomotief, die ernstig beschadigd werd, en
eenige wagens.
Onmiddellijk na het bekend worden van het
ongeval werd uit Londen hulp gezonden. Het
opruimingswerk heeft den geheelen nacht ge
duurd. Tot Zondagochtend waren veertien
dooden en zestig gewonden geborgen. Van de
gewonden moesten velen in ernstigen toe
stand naar het ziekenhuis worden vervoerd.
De gevolgen van de botsing waren onzettend. De lo
comotief van den aanrij denden trein kwam terecht
boven op het laatste rijtuig van den personentrein.
De wagens werden gedeeltelijk in elkaar geschoven,
zoodat de puinhoopen in totaal vier spoorweglijnen
blokkeerden. Reeds korten tijd later vertrok de eerste
hulptrein met doktoren en verpleegsters uit Londn.
De inwoners van Welwyn Garden City moesten in
het holst van den nacht hulp bieden.
Door het nachtelijk duister klonken hartverscheu
rende kreten, en een fijne motregen verhoogde het
afgrijselijk karakter van de ramp. Met behulp van
acetyleenlampen werden de lijken met groote moeite
uit de puinhoopen bevrijd en ter identificatie in tij
delijke lijkenhuisjes geplaatst. De gewonden werden
onmiddellijk naar de naburige ziekenhuizen van
Welwyn en Hertford overgebracht. Een baby werd
dood in de armen van zijn zwaargewonde moeder
aangetroffen.
Van de wrakstukken van den trein legden de red
dingsmanschappen vuren aan om het reddingswerk
te vergemakkelijken. Bij het aanbreken van den dag
leverde het terrein van de ramp een droefgeestigen
oanhlik op. Men vreest, dat zich onder de puinhoo
pen nog meer slachtoffers bevinden.
Het verkeer werd langs een omweg gehandhaafd.
In den trein met vacantiegangers, die uit acht per
sonenwagens en twee goederenwagens bestond, be
vonden zich 200 personen en het aantal pasagiers
van den posttrein bedroeg 54. De oorzaak van de
ramp is nog niet bekend.
Nadere bijzonderheden
Londen, 16 Juni (V.D.): Omtrent het vreese-
lijke spoorwegongeluk bij Welwyn, het vriendelijke
tuinstadje ten Noorden van Londen, waarbij 14 per
sonen werden gedood en ongeveer 60 gewond, wordt
nader gemeld:
Zaterdagavond te 23 uur vertrok van het station
King's Cross te Londen een trein met week-end pas
sagiers naar het Noorden, en precies 15 minuten later
vertrok op hetzelfde spoor de „Flying Scottsman",
de bekende sneltrein naar Schotland, met post en
passagiers.
Kort voor middernacht reed laatstgenoemde trein
met razende snelheid men zegt ongeveer 100 K.M.
op den in het station Welwyn stilstaanden eerst
vertrokken trein. De gevolgen waren ontzettend. De
wagons schoven in elkaar en kwamen dwars over de
rails te staan, zoodat alle vier sporen, die hier naast
elkaar lagen, versperd werden.
Onmiddellijk werd het reddingswerk georganiseerd
Reeds spoedig na het ongeval vertrok de eerste hulp-
trein met doktoren en verplegend personeel uit Lon
den. Ook de bewoners van Welwyn Garden City wer
den midden in den nacht opgeroepen om aan het
reddingswerk deel te nemen.
In den eersten trein, die uit acht personenrijtuigen
bestond met twee goederenwagens, bevonden zich
200 personen, terwijl het aantal passagiers van den
voor Schotland bestemden posttrein 54 bedroeg.
Volgens een officieele mededeeling van de L.M.S.
is de oorzaak van het ongeluk, nog niet bekend. Het
verkeer kon na het eerste opruimingswerk over één
spoor in stand worden gehouden.
Nog een treinbotsing van lichten
in Schotland.
aard,
Nauwelijks 12 uur na het ernstige spoorwegonge
luk bij Welwyn in de omgeving van Londen, heeft
Nu de transferregeling met* Duitschland tot stand
is gekomen en de Nederlandsche schuldeischers uit
hoofde van renten, dividenden, huren, hypotheken
e.d. een veer hebben moeten laten, door een rente
verlaging van iy2 pet. op 3y2 is het misschien wel
interessant even na te gaan of onze tuinbouw van
deze regeling voordeel zal hebben.
Precies is niet na te gaan welken invloed de ver
laging van de transfer zal hebben op den stand der
clearing, maar wij kunnen toch wel veilig aanne
men, dat drie a vier millioen gulden minder van de
in Nederland bij het Clearing-Instituut beschikbaar
komende gelden, voor den rentedienst zal behoeven te
worden gereserveerd.
Met eenzelfde bedrag zal dus onze uitvoer kunnen
worden verhoogd.
Hierdoor zou dus de aanwas van het claeringste-
kort met ongeveer 10 kunnen worden verminderd
als ja, als de omstandigheden overigens volko
men gelijk blijven.
In elk geval is deze f 4.000.000.— natuurlijk een ver
betering, maar wij persoonlijk blijven zeer sceptisch
gestemd over de mogelijkheid van grooteren uitvoer
naar onze Oosterburen en meer nog over de verbe
tering van hun betalingscapaciteit.
Laten wij echter met de regeering hopen, dat ver
dere beperking van den uitvoer zal kunnen worden
voorkomen.
Het Bloembollensaneerintrsnlan 1935 Is thans be
kend gemaakt. Bij dit plan, is, volgens het Kwee
kersblad. weer rekening gehouden met minimum
prijzen.
Dez minimum-prijzen zijn vastgesteld op heizelf
de niveau als verleden jaar, n.1. voor vroege tul
pen zift 12 en op f 1,50. z. 11/12 f 1,30 en z. 10/11
f 1,— per 100 stuks. Darwin en andere late tulpen:
z. 12 en op f 1.20, z. 11/2 f 1.—en z. 10/11 f0.75
per 100 stuks.
Narcissen: grove soorten f 0,11 per k.g. en fijne
soorten f0.13 per kg. Hyacinthen (per 100) 19 c.M.
en op f 6.—; 18/19 c.m. f 5,—; 17/18 c.m. f 4,25;
16/17 c.m. f 3,50: 15/16 c.m. f .3—; 14/15 c.m. f 2.50
en 13/14 c.m. f 2,
Deze nieuwe regeling is verkregen in algeheele
overeenstemming met de bloembollenkweekers en
exporteurs, die zitting hebben in het bestuur van
de Sierteelt-Centrale
De Ned. Sierteelt-Centrale zal alleen dan aan ex
porteurs een exportvergunning geven wanneer ze
kunnen bewijzen, dat zij aan de te stellen verplich
tingen hebben voldaan door betaling of
zekerheidsstelling, en wanneer zij een bewijs
kunnen overleggen, dat voor de bloembollen waar
voor de exportvergunning wordt gevraagd, de vast
gestelde minimum-prijs is betaald.
Bovengenoemde minimum-prijzen zullen in het
binnenland gehandhaafd blijven, echter alelen voor
bollen, die aan export-eischen voldoen.
Teneinde de exporteurs in staat te stellen met de het
fonds beheerende rechtspersoon een overeenkomst
af te sluiten, zal alleen aan die kweekers een teelt
vergunning worden afgegeven, die een overeen
komst hebben gesloten met de exporteurs, waarbij
deze^ worden gemachtigd, 15 van het bedrag der
nota's over de te exporteeren bollen af te trekken.
De export- en roe-belasting blijven gehandhaafd,
evenals de aansprakelijkheid voor de thans verval
len heffingen.
Een gedeelte van de oogst zal moeten worden
gereserveerd voor inlevering, terwijl in verband
met de vermoedelijke vermindering van de afzet
mogelijkheid. de teeltbeperking zal worden voort
gezet. Behalve voor narcissen bedraagt het beper
kingspercentage 10%. Het surplus wordt uit het
fonds betaald. Zoo mogelijk voor de eerste kwali
teit 85 en voor de tweede kwaliteit 60 van de
minimum-prijs, onder aftrek van de kosten van
vernietiging.
Nu deze regeling geheel in overeenstemming met
de belanghebbenden is to stand gekomen heeft de
Minister opdracht gegeven de resteerende 40 van
de steungelden uit te betalen. Dit laatste zal wel met
blijdschap door de kweekers worden vernomen.
zich nabij Glasgow in Schotland een nieuw treinon
geluk voorgedaan. Een personentrein reed op het
station Gourock tegen een stootblok. Tengevolge van
de hevige botsing werden 22 personen gewond, waar
van 3 ernstig.