ESe „Koetiiang" weer terug
op Schiphol.
Wieringermeer.
Da reis in vijf en een halven dag
volbracht.
DE RIJKSMIDDELEN OVER MEI.
CRISIS-RESTITUTIE VOOR
AARDAPPELEN 1935.
EEN NIEUWE ARRESTATIE TE OSS.
Marktberichten.
HET EERSTE TOESTEL VAN DEN VER
SNELDEN DIENST BATAVIA—
AMSTERDAM.
AMSTERDAM: Gisteravond om 18.26 uur
Is het Fokker-Douglas-vliegtuig „Koelitang",
het eerste toestel van den versnelden dienst
op Indië, onder commando van den piloot
J. B. Scholte, op Schiphol geland.
Het was tien minuten voor half zeven, toen gister
avond de sirene van den verkeerstoren van Schiphol
driemaal na elkaar loeide en te 18.26 uur precies
stond de „Koelitang" op het platform voor het sta
tionsgebouw stil. Hiermede had de Douglas D.C.2 de
eerste reis van Batavia naar Amsterdam volgens het
vernelde dienstrooster in 5*4 dag volbracht.
Monter wuifden gezagvoerder Scholte*" en tweede
piloot Schray, mecanicien Naber en de radio-telegra
fist Pestman de wachtenden toe uit de cockpit, waar
van men, zoodra de wielen den grond raakten, de
oranje-blanje-bleu vlag had uitgestoken; monter en
frisch stapten ook uit de cabine de vijf passagiers,
een Nederlandsche dame, drie Engelschen en de heer
Hans Martin, secretaris van de directie der K.L.M.,
die in Mei nog volgens het oude reisschema met de
„Koelitang" de reis naar Indië had meegemaakt.
Passagiers en bemanning werden begroet door ver
wanten en vrienden, maar voor deze bijzondere ge
legenheid waren tevens aanwezig de heer Plesman,
directeur der K.L.M., de heer Wurfbain, president
van den Raad van Beheer der K.L.M., onderdirecteur
Guillonard, de inspecteur van de Indië-lijn de heer
Moesten tal van andere K.L.M.-officials.
De indrukken van Hans Martin.
In een rustig gesprek vertelde de heer Martin, dat
de'Koelitang vrijwel overal een paar minuten te vroeg
aankwam.
En overal stonden de lunèhes, of de teas of wat
ook klaar, benevens de mail. 's Avonds, als men even
na vijven landde, kon men nog eens rustig eerst eten,
dat sight-seecn en dan een lange nacht slapen in een
goed hotel. In Bagdad waren de passagiers van de
Koelitang zelfs de eerste gasten in een prachtig fon
kelnieuw hotel.
We hadden nog flinke moesson-buien te doorvlie
gen na Bangkok, vertelde de heer Martin, maar zelfs
in de zwaarste tropische regenbuien hield het toestel
zich prachtig. Dan ging Scholte maar flink hoog vlie
gen, wat met de electrische kachel aan in het geheel
geen bezwaar is.
„En stelt U voor", zegt de heer Martin, „verleden
jaar deden we er nog acht dagen over en nu a
Vanmorgen keek ik nog uit mijn hotelkamer in
Athene naar de Grieksche bergen en moest me in
mijn arm knijpen, om te begrijpen, dat ik vanmid
dag al weer op Schiphol zou zitten, terwijl ik eer-
gisterochtend nog te Jodpur, in het hartje van
Indië wandelde."
Piloot Scholte over de Douglas-toestellen
En Scholte, de gezagvoerder van de Koetiiang, ant
woordde op onze vraag, hoe het vliegen met de Dou
glas hem bevallen was, met een ondiplomatiek
woord, dat vrij vertaald hierop neer komt: „reus
achtig!"
Natuurlijk had Scholte nog geen kennis kunnen
nemen van het dezer dagen gepubliceerde „Uiver-
rapport", wist hij zelfs nog niet, dat het gepubliceerd
was en dus vroegen wij hem, wat hij dacht van de
vliegeigenschappen van de Douglas vooral bij slecht
weer.
Zijn oordeel luidde in elk opzicht gunstig. Hij zelf
had op deze reis midden door een zware moesson
gevlogen. Hij achtte daarbij de Douglas DC2 in elk
opzicht absoluut een verbetering. Door de groote
stijgkracht, waardoor men juist op 3.000 4.000 me
ter hoogte met het beste rendement vliegt, kan men
over menige bui heen vliegen, waar men anders
doorheen moet. En is dit toch het geval, dan is men
er door de groote snelheid ook eerder doorheen.
Over de bestuurbaarheid was Scholte uitermate te
vreden. Zelfs in zware remousse had hij 't voeten-
stuur bijna niet behoeven te gebruiken. In de cock-
pitt had men alles, wat men noodig had bij de hand,
en op de juiste plaats. En het landen werd buiten
gewoon vergemakkelijkt door de remklappen, waar
door, men, ondanks de hooge vliegsnelheid, slechts
een matige landingssnelheid kreeg.
Of het versnelde reisschema voor de bemanning
niet vermoeiend was?
In tegendeel, verzekerde Scholte. De reis in acht of
negen dagen was vermoeiender. Men vloog nu in 5Vfe
dag 55 vlieguren, dus slechts 10 uur per dag. Boven
dien maakte men, door de grootere snelheid, reeds
om de 2^! uur een tusschenlanding. Het langste, on
onderbroken traject duurde, ondanks regen en te
genwind, 4 uur 20 minuten. Het was een traject Al-
lahabad-Jodphur, waarover de oude machines onge
veer VA uur vlogen. En met de Douglas kan je in de
afmattendsto ritten zoo hoog gaan vliegen, dat je
het in je tropenpakje koud kreeg en de verwarming
moest aanzetten. Daarbij kwam, dat zelfs in de cock-
pitt het gedaver der motoren slechts gedempt werd
gehoord en dit alles hield de bemanning frisch en
maakte deze versnelde reis minder vermoeiend dan
die volgens het oude reisschema.
Neen, Scholte was een geestdriftig voorstander
van dezen versnelden dienst en van de Douglas-
machines.
Het was ruim zeven uur, toen de drie Engelsche
passagiers, een uit Jodphur en 2 uit Calcutta, af
scheid van Scholte kwamen nemen, want te 7.10 uur
vertrok de KLM-machine naar Loipen. Eergisteren
stonden zij nog in het hartje van West-Indië, van
avond (dus gisterenavond) waarschijnlijk reeds op
Piccadilly of ergens anders in de Britsche hoofd
stad.
En opnieuw vragen wij ons af, wie precies de grens
zal afbakenen tusschen de fantasie van het sprookje
en de nuchtere zakelijkheid van organisatievermogen
en moderne techniek.
Lichte stijging tegenover dezelfde maand
in 1934.
De opbrengst der Rijksmiddelen over Mei
geeft een lichte stijging te zien tegenover
Mei 1934. namelijk van f 30.3 tot f 30.5 mil-
lioen, doch deze opbrengst bleef ruim f2.6
millioen beneden één twaalfde der raming.
In totaal bedraagt over de eerste 5 maan
den van 1935 de opbrengst f 150.5 millioen,
of circa f 15.3 millioen minder dan een even
redig deel der raming.
Voor de kohierbelastingen was ultimo Mei
in totaal f39.474.080 op kohier gebracht,
tegen f 41.224.026 op denzelfden datum in
1934.
Alle voorraden boven 10.000 k.n. komen
in aanmerking.
In de Staatscourant van gisteren is opgenomen
de crisis-restitutiebeschikking 1935 aardappelen II
(voorraden per 15 Juni 1935). De minister van eco
nomische zaken heeft bepaald, dat uit het Land
bouwcrisisfonds op alle per 15 Juni 1935 in de op
slagplaats van de georganiseerden aanwezige hoe
veelheden aardappelen aan de bij de stichting Ne
derlandsche Akkerbouw-Centrale erkende teler-han
delaars. kleinhandelaars, grossiers of exporteurs
in aardappelen teruggave zal worden verleend van
het ingevolge het Crisis-Akkerbouwbesluit 1934 tot
het vervoer van die hoeveelheden betaalde bedrag.
Voorraden beneden de 10.000 k.g. komen niet
voor restitutie in aanmerking. De restitutie zal ge
schieden overeenkomstig de bepalingen van het re
glement-restitutie heffing aardappelen oogst 1934,
welk reglement bij deze beschikking is gevoegd.
SCHIPBRUG TE DOESBURG AANGEVAREN.
Verkeer eenige uren gestremd.
De schipbrug te Doesburg is Zondagmiddag we
derom aangevaren, thans door den Duitschen schoe
ner Adler.
De Adler voer den IJssel af en dreef bij de brug
gekomen plotseling uit den koers, waarschijnlijk
door een windvlaag.
De brug werd zwaar beschadigd en het verkeer
ruim drie uur gestremd.
De Geldersche tramwegmaatschappii regelde haar
busdienst AchterhoekArnhem zoo, dat de reizi
gers aan den eenen kant van de rivier uitstappend,
over de brug liepen en aan den anderen kant in
daar gereedstaande bussen stegen.
Onze volkstuinders consumeeren reeds
nieuwe aardappelen uit eigen tuin.
Meende .men tot-dusver steeds dat vroegenieuwe
aardappels van buiten den polder moesten worden
aangevoerd, eenige onzer volkstuinders hebben liét
bewijs geleverd, dat ook onze nog maagdelijke bouw-
bodem zich bij uitstek leent voor vroegteelt. vDoor
eenige gezinnen werden reeds Zondageigen geteel
de nieuwe aardappels gegeten. Een bewijs temeer
dat ook de aardappelteelt in den polder perspectief
bezit.
Massa-examen tractor-bestuurders.
Verschillende personen deden heden examen voor
tractorbestuurder. Voor dit examen wordt naast de
rijvaardigheidsproef eveneens bekendheid met ver
keersregels en -teekens vereischt.
Jonge beesten hadden zich te goed ge
daan aan witte klaver.
Het mag van algemeene bekendheid worden geacht
dat onze klaverweiden ruim voedsel bieden aan de
hier gelogeerde jongbeesten. Door het gulzig vreten
der malsche planten, alsmede door de vele regen,
treedt nogal eens trommelzucht op. Eenige dagen ge
leden had dit euvel de dood van een drietal jonge
beesten in diverse kavels tengevolge.
Afbraak en opbouw.
De groote „slaper", d.i. de West-friesche Zeedijk,
ligt reeds bijna 5 jaren werkloos. Reeds geruimen
tijd is men bezig dit historisch stuk van zijn noor
delijke voet te ontdoen. Deze is n.1. opgebouwd uit
een dikke keilaag, waarop thans (in goeden zin be
doeld) een revolutionairen aanval wordt onderno
men. Met zware hamers gewapend slaat men de
zware en logge keien aan splinters, terwijl vlijtige
handen zorgen voor vervoer der monsterachtige stee-
nen in schepen. Een groote steenbreeker zorgt voor
het benoodigde gehalte „fijngoed". De verzending
vindt plaats naar verschillende deelen des lands,
terwijl ook de Slootweg traject SlootdorpMidden-
meer van een wegdek voorzien wordt van deze
buitengewoon solide constructie. Als fundeering wor
den do splinterige brokstukken verwerkt en gewalst,
waarna voor het bovendek de gemalen steen wordt
benut. Deze, wij zouden bijna zeggen West-Friesche
steenindustrie vormt een prachtig werkobject, waar
bij ettelijke tientallen personen in vrij bedrijf werk
zaam zijn. Hier beteekent „afbraak" weder ,,op-
bouw" en een aanpassing van onze polderwegen aan
het moderne verkeer.
Groote belangstelling voor de bedrijven.
Voor de uit te geven nieuwe serie boerderijen
bestaat, groote belangstelling. Tallooze personen uit
diverse deelen van ons land, ziet men inspectietoch
ten maken in ons polderland.
De Duitsche Kruiser „Emden" is na zijn wereldreis in Wilhelmshaf en teruggekeerd,
was veel belangstelling. Vice-admiraal Sohultze spreekt de bemanning toe.
37-Jarige vrouw aangehouden, verdacht van
medeplichtigheid aan den roofoverval
te Geffen.
OSS: De Koninklijke Marechaussee te
Geffen heeft gistermorgen de gehuwde vrouw
G. gearresteerd, die ervan verdacht wordt
medeplichtig te zijn geweest aan den overval,
gepleegd op de bejaarde koopvrouw Van Dijk
te Geffen. De vrouw, die een nicht is van den
vermoorden Gerrit de Bie, zou tevoren aan de
daders van den overval inlichtingen hebben
verschaft, die hun werk vergemakkelijkten.
Zij is ter confrontatie met Piet de Bie, die,
zooals men weet reeds een bekentenis heeft
afgelegd, naar de marechausseekazerne te
Oss overgebracht. De vrouw blijft nochtans
ontkennen zich schuldig te hebben gemaakt
aan het haar ten laste gelegde.
Spion voor de Ossche bende?
Ondanks haar ontkentenis heeft ze echter naar
alle waarschijnlijkheid den leden van de Ossche ben
de belangrijke aanwijzigingen gegeven.
Reeds is komen vast te staan, dat zij dit voor den
overval op de winkelierster Bet je van Dijk te Geffen
gedaan heeft. Zij kwam n.1. vrij regelmatig in den
winkel van deze vrouw en wist haar vertrouwen te
winnen, zoodat ook in het woonvertrek wel eens een
praatje aangeknoopt werd.
Op deze wijze kwam zij te weten, dat de weduwe
Van Dijk er warmpjes bij zat, en wist zij ook op de
hoogte te komen, waar het geld bewaard werd. De
vrouw heeft deze ■bijzonderheden medegedeeld aan
haar neef Gerrit de Bie, die met zijn neef Piet de Bie,
die hem eenigen tijd later vermoord heeft en nog
een derden persoon het huis van de weduwe Van
Dijk binnendrong en het geld opeischte. Toen de
vrouw het niet onmiddellijk gaf hebben zij haar le
vensgevaarlijk mishandeld, en daarna het huis door
zocht. Dit geschiedde in den namiddag van 4 Febr.
1933. De omstandigheid, dat menschen den winkel
binnenkwamen, verhinderde den roovers het geld te
bemachtigen, zoodat zij met een geringen buit de
vlucht moesten nemen. De weduwe van Dijk is we
kenlang in het ziekenhuis te Oss verpleegd en onder
vindt thans nog de gevolgen van de mishandeling.
De marechaussée is thans begonnen met naspo
ringen naar kleeding, die Piet de Bie op den avond
van den moord op zijn neef Gerrit de Bie gedra
gen heeft. Men hecht aan het vinden hiervan
groote waarde, daar het vermoeden bestaat, dat de
moord niet alleen door Piet de Bie bedreven is.
Men heeft o.a. den tuin van het ouderlijk huis van
Piet de Bic geheel omgegraven, doch zonder resul
taat. Wel heeft men het mes gevonden, waarmede
het misdrijf is gepleegd. Van mede-plichtigheid
DAT IS DE VRAAG!
„Wees toch niet zoo bang, Willy je weet immersj
«at honden, die blaffen, niet bijten!"
„Jawel, mams, maar..* zou de hond 'i óók weten?"
Ter gelegenheid van
het gonden jubileum
ier Banketbakkersver,
eenlglng wordt in een
der zalen van Krasna.
polsky te Amsterdam
een show gehouden, die
den groei der vereenl-
ging en van haar In
stellingen aantoont. De
laatste hand wordt ge
legd aan een werk
stuk, dat de voordeelen
verbonden aan een ge
zamenlijk en inkoop de
monstreert.
wordt verdacht een der leden van het milieu, dié
steeds met Piet en Gerrit de Bie heeft samenga*
werkt bij het plegen van verscheidene overvallen
en zich thans terzake in arrest bevindt.
Tweede arrestatie.
Nader verneemt Ide Nijimeegsche correspondent!
van het „Alg. Hbl.". dat de gearresteerde vrouw!
Gloudemans, die moeder is van zeven kinderen»
heden in de marechausseekazerne te Oss aan een!
langdurig verhoor is onderworpen. Dit heeft tot ge*
volg gehad, dat de marechaussee hedenavond tel
Oss hebben gearresteerd een zekere vrouw v. d»
Heuvel de Haas, een schoonzuster van De Bras,
die verleden week in verband met een overval te
Veghel is gearresteerd. Deze vrouw is In de Mare*
chausseekazerne opgesloten.
BOTSING TUSSCHEN AUTO EN MOTORRIJWIEIi
i v Te ZwoUe*
Gisteravond kwam de heer G. J. Mulder uit Zwolle
met groote snelheid per motor uit de Leliestraat]
aldaar om de Assendorperstraat over te steken.
Daar passeerde juist een auto. bestuurd door den!
heer Oosterwiik. De motorrijder vloog met zoo'n
kracht tegen den auto op, dat deze op het trottoir
terechtkwam. De heer M. werd met een ernstige!
hersenschudding en verschillende andere verwond
dingen, o.a. een gebroken rechterpols, per bran*
card naar het ziekenhuis overgebracht.
De autobestuurder had een bloedende wonde aaiE
het rechteroor. De motor was geheel vernield. i
W ARMENHUIZEN.
Uitslag gemeenteraadsverkiezing*
Totaal geldig uitgebrachte stemmen
stemmen,
Lijst linksche kiezers, aftredend waren P. Slot, 1^
J. Mink en C. Geus. Herkozen zijn: P. Slot en P. JJ,
Mink. De linksche kiezers hebben één zetel verloren*,
Lijst R.K. Staatspartij: aftredend waren K. Molenaar^
Joh. de Groot Jacz., W. Dekker en P. Teselaar Gz.
Herkozen zijn: K. Molenaar, Joh. de Groot Jacz.,
Dekker, C. Roozendaal Kz. en P. Tesselaar Gz. Dè
R.K. hebben dus één zetel winst. Als nieuw gekozene
is de heer Roozendaal, candidaat voor de R.K. Mid*
denstand.
De overige ingediende lijsten van S.D.A.P. en Anti*
Rev. hebben geen zetel weten te behalen.
WIERINGEN.
eVrgadering van de vereen, ter bevordering van
getrouw schoolbezoek der o. 1. school te Hippolytus*
hoef op j.1. Maandagavond in hotel de Haan te Hip-
polytushoef.
Aanwezig 7 personen. Notulen worden goedge
keurd.
Bij de inlevering der lijsten blijkt dat slecht ïs g»
teekend, ongeveer f 100 is er minder ontvangen als
vorig jaar. Dit is heel jammer en zal moeten worden
bezuinigd, zij die alsnog een gift willen doen, kun
nen dit kenbaar maken bij den penningmeester, den
heer de Jongh.
Het schoolfeest der oudste kinderen (89) zaï plaat#
hebben op 25 Juni. De reis gaat dit jaar naar The©'
huis Klimduin te Schoorl, vandaar naar Bergen aan'
Zee, om vandaar den speeltuin en het klimduin te
Bergen te bezoeken. De reis begint om kwart voor
negen met 4 autobussen van de Haan.
Het schoolfeest der jongste kinderen wordt gehovt»
den op 19 Juni a.s. Die reis gaat naar Zeehuis, Klim*
duin en speeltuin de Roode Leuw te Schoorl, vandaar
naar het strand te Kamperduin. De afrit is bepaald
op half één. en eveneens met autobussen van de
Haan. Aan dit feest zullen 131 kinderen deelnemen.
Bij de rondvraag stelde de heer de Jongh voor om'
den commandant van het vliegkamp aan de KooiJ en
den commissaris van het Loodswezen te Den Helder,
een brief te schrijven met bedankje voor de keurige
ontvangst en begeleiding, den schoolkinderen te
beurt gevallen bij het laatste bezoek aan bovenge
noemde instellingen,
Hierna sluiting.
1
ALKMAAR, 17 Juni,
Op heden gehouden veemarkt waren aanvoer ert
prijzen als volgt: 61 vette koeien f 109—-200, handel
redelijk; 16 vette kalveren f30—60, per leg. 4565 oti
108 nucht. kalveren (slacht) f414; 287 vette var*
kens (zware) per K.G. 3236 cent. Handel matig, i
1
ALKMAAR, 17 Juni.
Aardappelen f 1.203.20, aardbeien per 100 dooé
f 1230, aalbessen f 19, andijvie f 0.50—2.60, Asperges
f 831, bloemkool I f 6.5010, idem II f 35, Druiven
f44, kropsla fl2.60, komkommers f2—6.50, peter*
selie fl.40. postelein 18—50 ct., peulen f513, rabar*
ber fl—5, raapstelen f0.70, radijs f0.70—2.40, selde*
rie f2.40—3.80, spinazie f0.260.91, snijboonen f 18h
24, spercieboonen, dubbele f2936, tuinboonen f 10—
13, tomaten f47.50, uien f2.203.30, wortelen
f 3.50—7.50.
NOORDSCHARWOUDE, 18 Juni.
1950 kg. aardappelen, schotsche muizen f7.50—7.90,
drielingen f7.10—7.40, kleine f4.104.20, 7100 kg. bie
ten, onverkoopbaar.
BROEK OP LANGENDIJ, 18 Juni.
80000 kg. aardappelen, Schotsche muizen f7—8.60,
drielingen f7—8.30, kriel f4.20—4.90, 4800 bos peen
f2.30—3.80, 20.000 kg. tomaten, A f8.40—9.50, B f9.30
—9.70, C f 7.70-3.30, CC f4.10, 175 st. bloemkool f7.GÖ
—7.80,