ESe „Koetiiang" weer terug op Schiphol. Wieringermeer. Da reis in vijf en een halven dag volbracht. DE RIJKSMIDDELEN OVER MEI. CRISIS-RESTITUTIE VOOR AARDAPPELEN 1935. EEN NIEUWE ARRESTATIE TE OSS. Marktberichten. HET EERSTE TOESTEL VAN DEN VER SNELDEN DIENST BATAVIA— AMSTERDAM. AMSTERDAM: Gisteravond om 18.26 uur Is het Fokker-Douglas-vliegtuig „Koelitang", het eerste toestel van den versnelden dienst op Indië, onder commando van den piloot J. B. Scholte, op Schiphol geland. Het was tien minuten voor half zeven, toen gister avond de sirene van den verkeerstoren van Schiphol driemaal na elkaar loeide en te 18.26 uur precies stond de „Koelitang" op het platform voor het sta tionsgebouw stil. Hiermede had de Douglas D.C.2 de eerste reis van Batavia naar Amsterdam volgens het vernelde dienstrooster in 5*4 dag volbracht. Monter wuifden gezagvoerder Scholte*" en tweede piloot Schray, mecanicien Naber en de radio-telegra fist Pestman de wachtenden toe uit de cockpit, waar van men, zoodra de wielen den grond raakten, de oranje-blanje-bleu vlag had uitgestoken; monter en frisch stapten ook uit de cabine de vijf passagiers, een Nederlandsche dame, drie Engelschen en de heer Hans Martin, secretaris van de directie der K.L.M., die in Mei nog volgens het oude reisschema met de „Koelitang" de reis naar Indië had meegemaakt. Passagiers en bemanning werden begroet door ver wanten en vrienden, maar voor deze bijzondere ge legenheid waren tevens aanwezig de heer Plesman, directeur der K.L.M., de heer Wurfbain, president van den Raad van Beheer der K.L.M., onderdirecteur Guillonard, de inspecteur van de Indië-lijn de heer Moesten tal van andere K.L.M.-officials. De indrukken van Hans Martin. In een rustig gesprek vertelde de heer Martin, dat de'Koelitang vrijwel overal een paar minuten te vroeg aankwam. En overal stonden de lunèhes, of de teas of wat ook klaar, benevens de mail. 's Avonds, als men even na vijven landde, kon men nog eens rustig eerst eten, dat sight-seecn en dan een lange nacht slapen in een goed hotel. In Bagdad waren de passagiers van de Koelitang zelfs de eerste gasten in een prachtig fon kelnieuw hotel. We hadden nog flinke moesson-buien te doorvlie gen na Bangkok, vertelde de heer Martin, maar zelfs in de zwaarste tropische regenbuien hield het toestel zich prachtig. Dan ging Scholte maar flink hoog vlie gen, wat met de electrische kachel aan in het geheel geen bezwaar is. „En stelt U voor", zegt de heer Martin, „verleden jaar deden we er nog acht dagen over en nu a Vanmorgen keek ik nog uit mijn hotelkamer in Athene naar de Grieksche bergen en moest me in mijn arm knijpen, om te begrijpen, dat ik vanmid dag al weer op Schiphol zou zitten, terwijl ik eer- gisterochtend nog te Jodpur, in het hartje van Indië wandelde." Piloot Scholte over de Douglas-toestellen En Scholte, de gezagvoerder van de Koetiiang, ant woordde op onze vraag, hoe het vliegen met de Dou glas hem bevallen was, met een ondiplomatiek woord, dat vrij vertaald hierop neer komt: „reus achtig!" Natuurlijk had Scholte nog geen kennis kunnen nemen van het dezer dagen gepubliceerde „Uiver- rapport", wist hij zelfs nog niet, dat het gepubliceerd was en dus vroegen wij hem, wat hij dacht van de vliegeigenschappen van de Douglas vooral bij slecht weer. Zijn oordeel luidde in elk opzicht gunstig. Hij zelf had op deze reis midden door een zware moesson gevlogen. Hij achtte daarbij de Douglas DC2 in elk opzicht absoluut een verbetering. Door de groote stijgkracht, waardoor men juist op 3.000 4.000 me ter hoogte met het beste rendement vliegt, kan men over menige bui heen vliegen, waar men anders doorheen moet. En is dit toch het geval, dan is men er door de groote snelheid ook eerder doorheen. Over de bestuurbaarheid was Scholte uitermate te vreden. Zelfs in zware remousse had hij 't voeten- stuur bijna niet behoeven te gebruiken. In de cock- pitt had men alles, wat men noodig had bij de hand, en op de juiste plaats. En het landen werd buiten gewoon vergemakkelijkt door de remklappen, waar door, men, ondanks de hooge vliegsnelheid, slechts een matige landingssnelheid kreeg. Of het versnelde reisschema voor de bemanning niet vermoeiend was? In tegendeel, verzekerde Scholte. De reis in acht of negen dagen was vermoeiender. Men vloog nu in 5Vfe dag 55 vlieguren, dus slechts 10 uur per dag. Boven dien maakte men, door de grootere snelheid, reeds om de 2^! uur een tusschenlanding. Het langste, on onderbroken traject duurde, ondanks regen en te genwind, 4 uur 20 minuten. Het was een traject Al- lahabad-Jodphur, waarover de oude machines onge veer VA uur vlogen. En met de Douglas kan je in de afmattendsto ritten zoo hoog gaan vliegen, dat je het in je tropenpakje koud kreeg en de verwarming moest aanzetten. Daarbij kwam, dat zelfs in de cock- pitt het gedaver der motoren slechts gedempt werd gehoord en dit alles hield de bemanning frisch en maakte deze versnelde reis minder vermoeiend dan die volgens het oude reisschema. Neen, Scholte was een geestdriftig voorstander van dezen versnelden dienst en van de Douglas- machines. Het was ruim zeven uur, toen de drie Engelsche passagiers, een uit Jodphur en 2 uit Calcutta, af scheid van Scholte kwamen nemen, want te 7.10 uur vertrok de KLM-machine naar Loipen. Eergisteren stonden zij nog in het hartje van West-Indië, van avond (dus gisterenavond) waarschijnlijk reeds op Piccadilly of ergens anders in de Britsche hoofd stad. En opnieuw vragen wij ons af, wie precies de grens zal afbakenen tusschen de fantasie van het sprookje en de nuchtere zakelijkheid van organisatievermogen en moderne techniek. Lichte stijging tegenover dezelfde maand in 1934. De opbrengst der Rijksmiddelen over Mei geeft een lichte stijging te zien tegenover Mei 1934. namelijk van f 30.3 tot f 30.5 mil- lioen, doch deze opbrengst bleef ruim f2.6 millioen beneden één twaalfde der raming. In totaal bedraagt over de eerste 5 maan den van 1935 de opbrengst f 150.5 millioen, of circa f 15.3 millioen minder dan een even redig deel der raming. Voor de kohierbelastingen was ultimo Mei in totaal f39.474.080 op kohier gebracht, tegen f 41.224.026 op denzelfden datum in 1934. Alle voorraden boven 10.000 k.n. komen in aanmerking. In de Staatscourant van gisteren is opgenomen de crisis-restitutiebeschikking 1935 aardappelen II (voorraden per 15 Juni 1935). De minister van eco nomische zaken heeft bepaald, dat uit het Land bouwcrisisfonds op alle per 15 Juni 1935 in de op slagplaats van de georganiseerden aanwezige hoe veelheden aardappelen aan de bij de stichting Ne derlandsche Akkerbouw-Centrale erkende teler-han delaars. kleinhandelaars, grossiers of exporteurs in aardappelen teruggave zal worden verleend van het ingevolge het Crisis-Akkerbouwbesluit 1934 tot het vervoer van die hoeveelheden betaalde bedrag. Voorraden beneden de 10.000 k.g. komen niet voor restitutie in aanmerking. De restitutie zal ge schieden overeenkomstig de bepalingen van het re glement-restitutie heffing aardappelen oogst 1934, welk reglement bij deze beschikking is gevoegd. SCHIPBRUG TE DOESBURG AANGEVAREN. Verkeer eenige uren gestremd. De schipbrug te Doesburg is Zondagmiddag we derom aangevaren, thans door den Duitschen schoe ner Adler. De Adler voer den IJssel af en dreef bij de brug gekomen plotseling uit den koers, waarschijnlijk door een windvlaag. De brug werd zwaar beschadigd en het verkeer ruim drie uur gestremd. De Geldersche tramwegmaatschappii regelde haar busdienst AchterhoekArnhem zoo, dat de reizi gers aan den eenen kant van de rivier uitstappend, over de brug liepen en aan den anderen kant in daar gereedstaande bussen stegen. Onze volkstuinders consumeeren reeds nieuwe aardappelen uit eigen tuin. Meende .men tot-dusver steeds dat vroegenieuwe aardappels van buiten den polder moesten worden aangevoerd, eenige onzer volkstuinders hebben liét bewijs geleverd, dat ook onze nog maagdelijke bouw- bodem zich bij uitstek leent voor vroegteelt. vDoor eenige gezinnen werden reeds Zondageigen geteel de nieuwe aardappels gegeten. Een bewijs temeer dat ook de aardappelteelt in den polder perspectief bezit. Massa-examen tractor-bestuurders. Verschillende personen deden heden examen voor tractorbestuurder. Voor dit examen wordt naast de rijvaardigheidsproef eveneens bekendheid met ver keersregels en -teekens vereischt. Jonge beesten hadden zich te goed ge daan aan witte klaver. Het mag van algemeene bekendheid worden geacht dat onze klaverweiden ruim voedsel bieden aan de hier gelogeerde jongbeesten. Door het gulzig vreten der malsche planten, alsmede door de vele regen, treedt nogal eens trommelzucht op. Eenige dagen ge leden had dit euvel de dood van een drietal jonge beesten in diverse kavels tengevolge. Afbraak en opbouw. De groote „slaper", d.i. de West-friesche Zeedijk, ligt reeds bijna 5 jaren werkloos. Reeds geruimen tijd is men bezig dit historisch stuk van zijn noor delijke voet te ontdoen. Deze is n.1. opgebouwd uit een dikke keilaag, waarop thans (in goeden zin be doeld) een revolutionairen aanval wordt onderno men. Met zware hamers gewapend slaat men de zware en logge keien aan splinters, terwijl vlijtige handen zorgen voor vervoer der monsterachtige stee- nen in schepen. Een groote steenbreeker zorgt voor het benoodigde gehalte „fijngoed". De verzending vindt plaats naar verschillende deelen des lands, terwijl ook de Slootweg traject SlootdorpMidden- meer van een wegdek voorzien wordt van deze buitengewoon solide constructie. Als fundeering wor den do splinterige brokstukken verwerkt en gewalst, waarna voor het bovendek de gemalen steen wordt benut. Deze, wij zouden bijna zeggen West-Friesche steenindustrie vormt een prachtig werkobject, waar bij ettelijke tientallen personen in vrij bedrijf werk zaam zijn. Hier beteekent „afbraak" weder ,,op- bouw" en een aanpassing van onze polderwegen aan het moderne verkeer. Groote belangstelling voor de bedrijven. Voor de uit te geven nieuwe serie boerderijen bestaat, groote belangstelling. Tallooze personen uit diverse deelen van ons land, ziet men inspectietoch ten maken in ons polderland. De Duitsche Kruiser „Emden" is na zijn wereldreis in Wilhelmshaf en teruggekeerd, was veel belangstelling. Vice-admiraal Sohultze spreekt de bemanning toe. 37-Jarige vrouw aangehouden, verdacht van medeplichtigheid aan den roofoverval te Geffen. OSS: De Koninklijke Marechaussee te Geffen heeft gistermorgen de gehuwde vrouw G. gearresteerd, die ervan verdacht wordt medeplichtig te zijn geweest aan den overval, gepleegd op de bejaarde koopvrouw Van Dijk te Geffen. De vrouw, die een nicht is van den vermoorden Gerrit de Bie, zou tevoren aan de daders van den overval inlichtingen hebben verschaft, die hun werk vergemakkelijkten. Zij is ter confrontatie met Piet de Bie, die, zooals men weet reeds een bekentenis heeft afgelegd, naar de marechausseekazerne te Oss overgebracht. De vrouw blijft nochtans ontkennen zich schuldig te hebben gemaakt aan het haar ten laste gelegde. Spion voor de Ossche bende? Ondanks haar ontkentenis heeft ze echter naar alle waarschijnlijkheid den leden van de Ossche ben de belangrijke aanwijzigingen gegeven. Reeds is komen vast te staan, dat zij dit voor den overval op de winkelierster Bet je van Dijk te Geffen gedaan heeft. Zij kwam n.1. vrij regelmatig in den winkel van deze vrouw en wist haar vertrouwen te winnen, zoodat ook in het woonvertrek wel eens een praatje aangeknoopt werd. Op deze wijze kwam zij te weten, dat de weduwe Van Dijk er warmpjes bij zat, en wist zij ook op de hoogte te komen, waar het geld bewaard werd. De vrouw heeft deze ■bijzonderheden medegedeeld aan haar neef Gerrit de Bie, die met zijn neef Piet de Bie, die hem eenigen tijd later vermoord heeft en nog een derden persoon het huis van de weduwe Van Dijk binnendrong en het geld opeischte. Toen de vrouw het niet onmiddellijk gaf hebben zij haar le vensgevaarlijk mishandeld, en daarna het huis door zocht. Dit geschiedde in den namiddag van 4 Febr. 1933. De omstandigheid, dat menschen den winkel binnenkwamen, verhinderde den roovers het geld te bemachtigen, zoodat zij met een geringen buit de vlucht moesten nemen. De weduwe van Dijk is we kenlang in het ziekenhuis te Oss verpleegd en onder vindt thans nog de gevolgen van de mishandeling. De marechaussée is thans begonnen met naspo ringen naar kleeding, die Piet de Bie op den avond van den moord op zijn neef Gerrit de Bie gedra gen heeft. Men hecht aan het vinden hiervan groote waarde, daar het vermoeden bestaat, dat de moord niet alleen door Piet de Bie bedreven is. Men heeft o.a. den tuin van het ouderlijk huis van Piet de Bic geheel omgegraven, doch zonder resul taat. Wel heeft men het mes gevonden, waarmede het misdrijf is gepleegd. Van mede-plichtigheid DAT IS DE VRAAG! „Wees toch niet zoo bang, Willy je weet immersj «at honden, die blaffen, niet bijten!" „Jawel, mams, maar..* zou de hond 'i óók weten?" Ter gelegenheid van het gonden jubileum ier Banketbakkersver, eenlglng wordt in een der zalen van Krasna. polsky te Amsterdam een show gehouden, die den groei der vereenl- ging en van haar In stellingen aantoont. De laatste hand wordt ge legd aan een werk stuk, dat de voordeelen verbonden aan een ge zamenlijk en inkoop de monstreert. wordt verdacht een der leden van het milieu, dié steeds met Piet en Gerrit de Bie heeft samenga* werkt bij het plegen van verscheidene overvallen en zich thans terzake in arrest bevindt. Tweede arrestatie. Nader verneemt Ide Nijimeegsche correspondent! van het „Alg. Hbl.". dat de gearresteerde vrouw! Gloudemans, die moeder is van zeven kinderen» heden in de marechausseekazerne te Oss aan een! langdurig verhoor is onderworpen. Dit heeft tot ge* volg gehad, dat de marechaussee hedenavond tel Oss hebben gearresteerd een zekere vrouw v. d» Heuvel de Haas, een schoonzuster van De Bras, die verleden week in verband met een overval te Veghel is gearresteerd. Deze vrouw is In de Mare* chausseekazerne opgesloten. BOTSING TUSSCHEN AUTO EN MOTORRIJWIEIi i v Te ZwoUe* Gisteravond kwam de heer G. J. Mulder uit Zwolle met groote snelheid per motor uit de Leliestraat] aldaar om de Assendorperstraat over te steken. Daar passeerde juist een auto. bestuurd door den! heer Oosterwiik. De motorrijder vloog met zoo'n kracht tegen den auto op, dat deze op het trottoir terechtkwam. De heer M. werd met een ernstige! hersenschudding en verschillende andere verwond dingen, o.a. een gebroken rechterpols, per bran* card naar het ziekenhuis overgebracht. De autobestuurder had een bloedende wonde aaiE het rechteroor. De motor was geheel vernield. i W ARMENHUIZEN. Uitslag gemeenteraadsverkiezing* Totaal geldig uitgebrachte stemmen stemmen, Lijst linksche kiezers, aftredend waren P. Slot, 1^ J. Mink en C. Geus. Herkozen zijn: P. Slot en P. JJ, Mink. De linksche kiezers hebben één zetel verloren*, Lijst R.K. Staatspartij: aftredend waren K. Molenaar^ Joh. de Groot Jacz., W. Dekker en P. Teselaar Gz. Herkozen zijn: K. Molenaar, Joh. de Groot Jacz., Dekker, C. Roozendaal Kz. en P. Tesselaar Gz. Dè R.K. hebben dus één zetel winst. Als nieuw gekozene is de heer Roozendaal, candidaat voor de R.K. Mid* denstand. De overige ingediende lijsten van S.D.A.P. en Anti* Rev. hebben geen zetel weten te behalen. WIERINGEN. eVrgadering van de vereen, ter bevordering van getrouw schoolbezoek der o. 1. school te Hippolytus* hoef op j.1. Maandagavond in hotel de Haan te Hip- polytushoef. Aanwezig 7 personen. Notulen worden goedge keurd. Bij de inlevering der lijsten blijkt dat slecht ïs g» teekend, ongeveer f 100 is er minder ontvangen als vorig jaar. Dit is heel jammer en zal moeten worden bezuinigd, zij die alsnog een gift willen doen, kun nen dit kenbaar maken bij den penningmeester, den heer de Jongh. Het schoolfeest der oudste kinderen (89) zaï plaat# hebben op 25 Juni. De reis gaat dit jaar naar The©' huis Klimduin te Schoorl, vandaar naar Bergen aan' Zee, om vandaar den speeltuin en het klimduin te Bergen te bezoeken. De reis begint om kwart voor negen met 4 autobussen van de Haan. Het schoolfeest der jongste kinderen wordt gehovt» den op 19 Juni a.s. Die reis gaat naar Zeehuis, Klim* duin en speeltuin de Roode Leuw te Schoorl, vandaar naar het strand te Kamperduin. De afrit is bepaald op half één. en eveneens met autobussen van de Haan. Aan dit feest zullen 131 kinderen deelnemen. Bij de rondvraag stelde de heer de Jongh voor om' den commandant van het vliegkamp aan de KooiJ en den commissaris van het Loodswezen te Den Helder, een brief te schrijven met bedankje voor de keurige ontvangst en begeleiding, den schoolkinderen te beurt gevallen bij het laatste bezoek aan bovenge noemde instellingen, Hierna sluiting. 1 ALKMAAR, 17 Juni, Op heden gehouden veemarkt waren aanvoer ert prijzen als volgt: 61 vette koeien f 109—-200, handel redelijk; 16 vette kalveren f30—60, per leg. 4565 oti 108 nucht. kalveren (slacht) f414; 287 vette var* kens (zware) per K.G. 3236 cent. Handel matig, i 1 ALKMAAR, 17 Juni. Aardappelen f 1.203.20, aardbeien per 100 dooé f 1230, aalbessen f 19, andijvie f 0.50—2.60, Asperges f 831, bloemkool I f 6.5010, idem II f 35, Druiven f44, kropsla fl2.60, komkommers f2—6.50, peter* selie fl.40. postelein 18—50 ct., peulen f513, rabar* ber fl—5, raapstelen f0.70, radijs f0.70—2.40, selde* rie f2.40—3.80, spinazie f0.260.91, snijboonen f 18h 24, spercieboonen, dubbele f2936, tuinboonen f 10— 13, tomaten f47.50, uien f2.203.30, wortelen f 3.50—7.50. NOORDSCHARWOUDE, 18 Juni. 1950 kg. aardappelen, schotsche muizen f7.50—7.90, drielingen f7.10—7.40, kleine f4.104.20, 7100 kg. bie ten, onverkoopbaar. BROEK OP LANGENDIJ, 18 Juni. 80000 kg. aardappelen, Schotsche muizen f7—8.60, drielingen f7—8.30, kriel f4.20—4.90, 4800 bos peen f2.30—3.80, 20.000 kg. tomaten, A f8.40—9.50, B f9.30 —9.70, C f 7.70-3.30, CC f4.10, 175 st. bloemkool f7.GÖ —7.80,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 4