Waar.... M. KLERCQ I lm Hoe zich te kleeden i M ifmÈÈÊË*' Zaterdag 22 Juni 1935. SCHAGER COURANT. Vierde blad. No. 9747 DE MAN, DIE NEW-YORK EEN NIEUW AANZIEN SCHONK. Spoorstraat 8-10, Den Helder HUWELIJK GESLOTEN IN EEN VLIEGTUIG. „Victoriaansche" mode anno 1935. i «fd I 15| ,t|i fü - Cïv v, i mm J DE muziek van den zomer! Het zach te murmelen van de zee, die de krui- vende schuimkoppen van haar gol ven zoetjes opstuwt tegen den breeden rug van het strand, het gekweel der vogels in de dichtbelooverde boomen, het zoemen van nijvere bijen, die zich reppen van kleurige bloem naar bloem en zoete schatten puren, de zorgelooze stemmen van vacantiegan- gers ja, maar óók de schelle gilstemmen der locomotieven, die hijgend en blazend de reis naar den horizon beginnen, het ratte- ren van motoren op de wegen, op het water en in de lucht, de diepe bassen der klaksons, die waarschuwen voor naderend gevaar en, bescheiden, maar nadrukkelijk, het zachte gekras van het potlood van den verbalisee- renden agent, die u op een of andere over treding van de verkeersregeling heeft be trapt. De geluiden, die het seizoen, waarin alle lentebeloften vervuld worden, vergezel len, vormen een symphonie, die iederen fu turist verrukken moet. Maar die verrukking beperkt zich niet louter tot Marinetti en zijn volgelingen. Zij deelt zich aan ons allen mee, want de zomer,"die het reisseizoen bij uitnemendheid is, heeft bijna ieder iets te zeggen. Iets prettigs te zeggen. Niettemin, die vreugde is in de dagen van voorbereiding, die de reis voorafgaan, niet onvermengd. Het vooruitzicht langer of kor ter tijd van huis te zijn stelt voor problemen, die dringend om oplossing vragen. Niet al die vraagstukken passen in het kader van deze rubriek. Er zijn er van zoo subtielen aard, dat ik de bespreking daarvan liever aan romanschrijvers of dichters overlaat Maar het meer materieele probleem van ons reispakje gaat mij onmiddellijk aan. Het komt trouwens voor geen enkele vrouw op de laatste plaats. En het oogenblik is daar er enkele woorden aan te wijden. Om uit te maken hoe u zich kleeden zult is het in de allereerste plaats noodig in het oog te houden in welk voertuig u zich voor namelijk zult te verplaatsen hebben. Zult u per auto, per vliegtuig, per trein reizen of bent u van plan zich in te schepen om de verrukkelijke uren van den zomer te door leven op een van die „bewegende wegen", die wij, kortweg, rivieren noemen? Van het ant woord op die vraag hangt alles af. Ligt het in uw bedoeling het stof der aar de van u af te schudden, u los te maken van de vaste schors van het bolletje, dat het lot ons tot woonplaats aangewezen heeft, dan is het in de eerste plaats zaak u met zoo wei nig mogelijk bagage te belasten. De moderne Srouw, die zich per vliegtuig verplaatst, „MONACO". Creatie: Loeien Lelong, Parijs. Ensemble voor strand of boot. De rok is van wit linnen. De casaquin en de keep van zwaar rood linnen, geïncrusteerd met motie- ven van blauwe en witte bloemen. Photo: Studio Rervyne, Parijs. (Ovei-name verboden.) sleept geen koffers en kisten met zich mee, maar slechts een valiesje van uiterst be scheiden afmetingen. Voor een uitgebreide garderobe is daarin geen plaats. Wat zij aan kleeren meeneemt, draagt zij. Die kleeren bestaan, om te beginnen, uit een lichten, maar warmen mantel. Daaronder heeft ze een pakje, waarop niet volkomen het kwali tatief „sport" van toepassing is. Zij moet er namelijk aan denken, dat de reis bóven de aarde in 't algemeen slechts korten tijd duurt en dat daarna het leven óp de aarde zijn eischen opnieuw in vollen omvang gel den laat. Zij zal dus een japon dragen, waar mee ze niet alleen „luchtreizen" kan, maar óók op visite gaan en dineeren in een restau rant zonder dat andere bezoekers zich be hoeven te ergeren, omdat zij geheel „uit den toon van het huis" valt. Als luchtpakje tenzij u van plan zoudt zijn naar de lauwe ren van professor Piccard te dingen raad ik u dus, bij voorbeeld, een kameelharen mantel en een japon van blauw linnen of een mantel met een klein keepje, zand-en-blauw, over een robe van jersey in dezelfde kleuren. De rok zal natuurlijk diep-geplooid zijn, want een betrekkelijk nauwe rok belet u in de „kajuit" te klauteren zonder iets van Wie z ijn jullie? uw gratie prijs te geven. Een zijden veel kleurig sjaaltje, dat u losjes om den hals knoopt, kan u uitstekende diensten bewij zen. Uw hoed zal, het spreekt vanzelf, klein zijn en u dient er vooral op te letten, dat hij van achteren geen uitstekenden rand heeft; die zou u kunnen verhinderen het hoofd het steuntje te geven, dat het wellicht noodig heeft. Ofschoon ik niet zoo onaardig wV zijn te veronderstellen dat u aan luchtziekte lijdt. Schoenen van peau de suède voltooien uw luchttoilet. Maar het is mogelijk, zéér mogelijk zelfs, dat u uw heil niet in de wolken zoekt. U verplaatst zich per auto of per trein. In dat geval zult u veel nut hebben van een wijden mantel, die alleen van voren geceintuurd is, „godets" in den rug heeft en een kraag, die als capuchon dienst kan doen. Kies een grof weefsel, waarop het stof weinig vat heeft en in ieder geval nagenoeg onzichtbaar blijft. Een Schotsch weefsel, als voor plaids, is bijzonder aanbevelenswaardig. Onder dien mantel, om slechts één mogelijkheid aan te geven, een groene robe van jersey, behoorlijk wijd, met kastanjekleurige kraag, ceintuurs, revers en- manchetten. Draag daarbij een groen gebreid hoedje, een nede rig hoedje, dat zich niet hoovaardig in de richting van het bagagenet verheft. Een paar tamelijk stevige laaggehakte schoenen zullen u verder betere diensten bewijzen dan een paar zeer sierlijke, zeer fragiele stappers, die alleen voor het asfalt geschikt zijn. Als dit model u niet aanstaat, zoudt u ook een grijs costuum kunnen nemen, grijs, nuance „tortelduif", of een grijze rok met een Havana-kleurige blouse of wel een lei grijs pakje met een helderblauwe kraag, De mogelijkheden zijn vele, maar van be lang is vooral dat u wat gedekte kleuren neemt en in elk geval geen „besmettelijke". Tenslotte is er de waterweg. Wie zich aan het „verraderlijke element" toevertrouwt moet in de eerste plaats rekening houden met wind en regen. Hoeden met veeren of dergelijke garnituren zijn uit den booze. Het kleinste buitje of zelfs de boven het wa ter altijd wat vochtige atmosfeer zouden uw pluimen in minder dan geen tijd haar fierheid weten te ontnemen. Het hoedje moet ook stevig om uw hoofd sluiten, zoodat u bij een windstootje niet de kans loopt het onvermijdelijke: „Man overboord!" te hoo- ren, waarmee een harteloos reisgenoot u probeert tetroosten. Het zal raadzaam zijn in een hoekje van uw koffer een Alpen- of een Baskisch mutsje in reserve te houden. Dat kan u voortreffelijke diensten bewijzen. Wat uw costuum betreft, de geschikte mo dellen zijn talrijk. Een tailleur met een korte geplooide rok of een „jupe-culotte" zal het voortreffelijk doen. Voor dien tailleur zult u een dun, maar warm en gemakkelijk te reinigen wollen weefsel kiezen en uw blouses zullen bij voorkeur overhemdsblou ses in heldere kleuren zijn. Rood en blauw komen op de eerste plaats. Voorziet u kou de en regen, dan is een voor water ondoor dringbaar met peau de suède gevoerd jasje geen overbodige luxe. Zakken moeten voor al niet ontbreken, in geen der kleedingstuk- ken, die u op een boottocht draagt. Voor zeer zonnige dagen kunt u een japonnetje van shantung in reserve houden. En nu rest me slechts u: „Goede reis!" toe te wenschen. Brussel. GERTRUDE. Ex-millionnair-krantenjongen sterft in armoede. De ineenstorting van een geweldig vermogen, ge maakt door Abraham Lefourt, een New Yorkschen krantenjongen en schoenpoetser, die opklom tot de hoogste toppen der financieele macht, is dezer dagen aan het licht gekomen bij zijn boedelscheiding, waar bij bleek, dat Lefourt slechts een vermogen van 224.000 gulden naliet, waartegenover 'n schuldenlast stond van meer dan 7.000.000 gulden. In den loop van zijn sprookjesachtige carrière heeft Lefourt zich op tallooze handels-objecten geworpen. zal ik mijn MEUBELEN, BEDDEN en MA TRASSEN koopen?. Natuurlijk bij Telefoon 206. die heeft 100 toonkamers. Tevens complete MEUBILEERING. Iets moois voor hen die trouwen gaan. Zes vliegmachines als bruids-eseorte, Voor het eerst in de luchtvaartgeschiedenis van. Frankrijk heeft een jong paartje zich in een vlieg tuig in den echt laten verbinden. Nadat, aldus meldt de „Daily Telegraph" uit Parijs, de burgemeester van het XVde arrondissement van Parijs het burgerlijk huwelijk had gesloten, begaven de bruid en de bruidegom, mej Simone Paulain en de heer Becquerelle, de directeur van een Parijsche spirtclub, zich per auto naar 't vliegveld te Toussus- le-Noble. Daar wachtte abbé Forcioli, die het huwelijk zou inzegenen, het jonge paar. Tevoren had de abbé te genover vertegenwoordigers van de pers, die hem ge ïnterviewd hadden, medegedeeld, dat hij nog nooit te voren gevlogen had. De bruid droeg een wit satijnen bruidskleed met een langen sleep. Ook de bruidegom was geheel vol gens de heerschende conventies gekleed en droeg een hoogen hoed in de hand. Toen zij op het vliegveld aankwamen, werden zij gevolgd door een aantal bruidsmeisjes en pages, die den sleep van de bruid hoog boven het natte gras hielden. Het jonge paar, vergezeld door twee getuigen en den geestelijke, die gekleed was in superpli, klom men in een groot tweemotorig vliegtuig, dat speciaal voor die gelegenheid versierd was met witte bloemen en vlogen al spoedig hoog boven het vliegveld. De machines, gevolgd door zes andere vliegtuigen, cirkelden op een hoogte van 1500 voet, terwijl het hu welijk werd ingezegend. Een filmoperateur legde de huwelijksplechtigheid op het celluloid vast. Toen het jonge paar, als man en vrouw, den be- ganen grond weder betrad, was het enthousiasme onder de huwelijksgasten zoo groot, dat allen, die nog nooit gevlogen hadden, verzochten, den luchtdoop t'e mogen ondergaan. - ft! i Een opname van de groote modeshow tijdens de Ascot-week te Londen. De Ascot-week werd door koningin Anna in het jaar 1711 inge voerd en is nog steeds een van de grootste jaarlijksche gebeurtenissen in de Engelsche hoofdstad. Op den leeftijd van 25 jaar was hij leider van een groot levensmiddelenbedrijf. In 1911 wierp hij zien op de kleeding-industrie, welke hij binnen tien ja* ren geheel controleerde. Tenslotte werd hij handelaar in onroerende goede ren en als zoodanig veranderde hij het heele aan zien van New York door den eenen wolkenkrabber na den anderen te bouwen. Een van zijn grootste ondernemingen was de bouw van het 45 verdiepingen hooge oude Consolidated Stock Exchange-gebouw, thans gebruikt door de In ternational Telephone Corporation. In 1928 werd zijn vermogen geschat op 140.000.000 gulden, terwijl hij dat jaar ongeveer 70.000.000 gulden besteedde aan nieuwe gebouwen. Zijn ondernemingen mislukten echter tengevolge van de daarop volgende depressie en toen hij drie jaar geleden stierf, was hij in een hopeloozen strijd gewikkeld met een groot aantal commissies van zijn schuldeischers.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 13