Waar....
M. KLERCQ I lm
Hoe zich
te kleeden
i M
ifmÈÈÊË*'
Zaterdag 22 Juni 1935.
SCHAGER COURANT.
Vierde blad. No. 9747
DE MAN, DIE NEW-YORK EEN NIEUW
AANZIEN SCHONK.
Spoorstraat 8-10, Den Helder
HUWELIJK GESLOTEN IN EEN
VLIEGTUIG.
„Victoriaansche" mode anno 1935.
i «fd
I
15| ,t|i
fü -
Cïv v, i mm J
DE muziek van den zomer! Het zach
te murmelen van de zee, die de krui-
vende schuimkoppen van haar gol
ven zoetjes opstuwt tegen den breeden rug
van het strand, het gekweel der vogels in de
dichtbelooverde boomen, het zoemen van
nijvere bijen, die zich reppen van kleurige
bloem naar bloem en zoete schatten puren,
de zorgelooze stemmen van vacantiegan-
gers ja, maar óók de schelle gilstemmen
der locomotieven, die hijgend en blazend de
reis naar den horizon beginnen, het ratte-
ren van motoren op de wegen, op het water
en in de lucht, de diepe bassen der klaksons,
die waarschuwen voor naderend gevaar en,
bescheiden, maar nadrukkelijk, het zachte
gekras van het potlood van den verbalisee-
renden agent, die u op een of andere over
treding van de verkeersregeling heeft be
trapt. De geluiden, die het seizoen, waarin
alle lentebeloften vervuld worden, vergezel
len, vormen een symphonie, die iederen fu
turist verrukken moet. Maar die verrukking
beperkt zich niet louter tot Marinetti en zijn
volgelingen. Zij deelt zich aan ons allen
mee, want de zomer,"die het reisseizoen bij
uitnemendheid is, heeft bijna ieder iets te
zeggen. Iets prettigs te zeggen.
Niettemin, die vreugde is in de dagen van
voorbereiding, die de reis voorafgaan, niet
onvermengd. Het vooruitzicht langer of kor
ter tijd van huis te zijn stelt voor problemen,
die dringend om oplossing vragen. Niet al
die vraagstukken passen in het kader van
deze rubriek. Er zijn er van zoo subtielen
aard, dat ik de bespreking daarvan liever
aan romanschrijvers of dichters overlaat
Maar het meer materieele probleem van ons
reispakje gaat mij onmiddellijk aan. Het
komt trouwens voor geen enkele vrouw op
de laatste plaats. En het oogenblik is daar
er enkele woorden aan te wijden.
Om uit te maken hoe u zich kleeden zult
is het in de allereerste plaats noodig in het
oog te houden in welk voertuig u zich voor
namelijk zult te verplaatsen hebben. Zult u
per auto, per vliegtuig, per trein reizen of
bent u van plan zich in te schepen om de
verrukkelijke uren van den zomer te door
leven op een van die „bewegende wegen", die
wij, kortweg, rivieren noemen? Van het ant
woord op die vraag hangt alles af.
Ligt het in uw bedoeling het stof der aar
de van u af te schudden, u los te maken van
de vaste schors van het bolletje, dat het lot
ons tot woonplaats aangewezen heeft, dan
is het in de eerste plaats zaak u met zoo wei
nig mogelijk bagage te belasten. De moderne
Srouw, die zich per vliegtuig verplaatst,
„MONACO".
Creatie: Loeien Lelong, Parijs.
Ensemble voor strand of boot. De rok is van
wit linnen. De casaquin en de keep van
zwaar rood linnen, geïncrusteerd met motie-
ven van blauwe en witte bloemen.
Photo: Studio Rervyne, Parijs. (Ovei-name verboden.)
sleept geen koffers en kisten met zich mee,
maar slechts een valiesje van uiterst be
scheiden afmetingen. Voor een uitgebreide
garderobe is daarin geen plaats. Wat zij aan
kleeren meeneemt, draagt zij. Die kleeren
bestaan, om te beginnen, uit een lichten,
maar warmen mantel. Daaronder heeft ze
een pakje, waarop niet volkomen het kwali
tatief „sport" van toepassing is. Zij moet er
namelijk aan denken, dat de reis bóven de
aarde in 't algemeen slechts korten tijd
duurt en dat daarna het leven óp de aarde
zijn eischen opnieuw in vollen omvang gel
den laat. Zij zal dus een japon dragen, waar
mee ze niet alleen „luchtreizen" kan, maar
óók op visite gaan en dineeren in een restau
rant zonder dat andere bezoekers zich be
hoeven te ergeren, omdat zij geheel „uit den
toon van het huis" valt. Als luchtpakje
tenzij u van plan zoudt zijn naar de lauwe
ren van professor Piccard te dingen raad
ik u dus, bij voorbeeld, een kameelharen
mantel en een japon van blauw linnen of een
mantel met een klein keepje, zand-en-blauw,
over een robe van jersey in dezelfde kleuren.
De rok zal natuurlijk diep-geplooid zijn,
want een betrekkelijk nauwe rok belet u
in de „kajuit" te klauteren zonder iets van
Wie z ijn jullie?
uw gratie prijs te geven. Een zijden veel
kleurig sjaaltje, dat u losjes om den hals
knoopt, kan u uitstekende diensten bewij
zen. Uw hoed zal, het spreekt vanzelf, klein
zijn en u dient er vooral op te letten, dat hij
van achteren geen uitstekenden rand heeft;
die zou u kunnen verhinderen het hoofd het
steuntje te geven, dat het wellicht noodig
heeft. Ofschoon ik niet zoo onaardig wV zijn
te veronderstellen dat u aan luchtziekte
lijdt.
Schoenen van peau de suède voltooien
uw luchttoilet.
Maar het is mogelijk, zéér mogelijk zelfs,
dat u uw heil niet in de wolken zoekt. U
verplaatst zich per auto of per trein. In dat
geval zult u veel nut hebben van een wijden
mantel, die alleen van voren geceintuurd is,
„godets" in den rug heeft en een kraag, die
als capuchon dienst kan doen. Kies een grof
weefsel, waarop het stof weinig vat heeft
en in ieder geval nagenoeg onzichtbaar
blijft. Een Schotsch weefsel, als voor plaids,
is bijzonder aanbevelenswaardig. Onder
dien mantel, om slechts één mogelijkheid
aan te geven, een groene robe van jersey,
behoorlijk wijd, met kastanjekleurige kraag,
ceintuurs, revers en- manchetten. Draag
daarbij een groen gebreid hoedje, een nede
rig hoedje, dat zich niet hoovaardig in de
richting van het bagagenet verheft. Een
paar tamelijk stevige laaggehakte schoenen
zullen u verder betere diensten bewijzen
dan een paar zeer sierlijke, zeer fragiele
stappers, die alleen voor het asfalt geschikt
zijn.
Als dit model u niet aanstaat, zoudt u ook
een grijs costuum kunnen nemen, grijs,
nuance „tortelduif", of een grijze rok met
een Havana-kleurige blouse of wel een lei
grijs pakje met een helderblauwe kraag,
De mogelijkheden zijn vele, maar van be
lang is vooral dat u wat gedekte kleuren
neemt en in elk geval geen „besmettelijke".
Tenslotte is er de waterweg. Wie zich aan
het „verraderlijke element" toevertrouwt
moet in de eerste plaats rekening houden
met wind en regen. Hoeden met veeren of
dergelijke garnituren zijn uit den booze.
Het kleinste buitje of zelfs de boven het wa
ter altijd wat vochtige atmosfeer zouden
uw pluimen in minder dan geen tijd haar
fierheid weten te ontnemen. Het hoedje
moet ook stevig om uw hoofd sluiten, zoodat
u bij een windstootje niet de kans loopt het
onvermijdelijke: „Man overboord!" te hoo-
ren, waarmee een harteloos reisgenoot u
probeert tetroosten. Het zal raadzaam
zijn in een hoekje van uw koffer een Alpen-
of een Baskisch mutsje in reserve te houden.
Dat kan u voortreffelijke diensten bewijzen.
Wat uw costuum betreft, de geschikte mo
dellen zijn talrijk. Een tailleur met een
korte geplooide rok of een „jupe-culotte" zal
het voortreffelijk doen. Voor dien tailleur
zult u een dun, maar warm en gemakkelijk
te reinigen wollen weefsel kiezen en uw
blouses zullen bij voorkeur overhemdsblou
ses in heldere kleuren zijn. Rood en blauw
komen op de eerste plaats. Voorziet u kou
de en regen, dan is een voor water ondoor
dringbaar met peau de suède gevoerd jasje
geen overbodige luxe. Zakken moeten voor
al niet ontbreken, in geen der kleedingstuk-
ken, die u op een boottocht draagt. Voor
zeer zonnige dagen kunt u een japonnetje
van shantung in reserve houden.
En nu rest me slechts u: „Goede reis!" toe
te wenschen.
Brussel. GERTRUDE.
Ex-millionnair-krantenjongen sterft in
armoede.
De ineenstorting van een geweldig vermogen, ge
maakt door Abraham Lefourt, een New Yorkschen
krantenjongen en schoenpoetser, die opklom tot de
hoogste toppen der financieele macht, is dezer dagen
aan het licht gekomen bij zijn boedelscheiding, waar
bij bleek, dat Lefourt slechts een vermogen van
224.000 gulden naliet, waartegenover 'n schuldenlast
stond van meer dan 7.000.000 gulden.
In den loop van zijn sprookjesachtige carrière heeft
Lefourt zich op tallooze handels-objecten geworpen.
zal ik mijn MEUBELEN, BEDDEN en MA
TRASSEN koopen?.
Natuurlijk bij
Telefoon 206.
die heeft 100 toonkamers.
Tevens complete MEUBILEERING. Iets
moois voor hen die trouwen gaan.
Zes vliegmachines als bruids-eseorte,
Voor het eerst in de luchtvaartgeschiedenis van.
Frankrijk heeft een jong paartje zich in een vlieg
tuig in den echt laten verbinden.
Nadat, aldus meldt de „Daily Telegraph" uit Parijs,
de burgemeester van het XVde arrondissement van
Parijs het burgerlijk huwelijk had gesloten, begaven
de bruid en de bruidegom, mej Simone Paulain en
de heer Becquerelle, de directeur van een Parijsche
spirtclub, zich per auto naar 't vliegveld te Toussus-
le-Noble.
Daar wachtte abbé Forcioli, die het huwelijk zou
inzegenen, het jonge paar. Tevoren had de abbé te
genover vertegenwoordigers van de pers, die hem ge
ïnterviewd hadden, medegedeeld, dat hij nog nooit
te voren gevlogen had.
De bruid droeg een wit satijnen bruidskleed met
een langen sleep. Ook de bruidegom was geheel vol
gens de heerschende conventies gekleed en droeg een
hoogen hoed in de hand.
Toen zij op het vliegveld aankwamen, werden zij
gevolgd door een aantal bruidsmeisjes en pages, die
den sleep van de bruid hoog boven het natte gras
hielden.
Het jonge paar, vergezeld door twee getuigen en
den geestelijke, die gekleed was in superpli, klom
men in een groot tweemotorig vliegtuig, dat speciaal
voor die gelegenheid versierd was met witte bloemen
en vlogen al spoedig hoog boven het vliegveld.
De machines, gevolgd door zes andere vliegtuigen,
cirkelden op een hoogte van 1500 voet, terwijl het hu
welijk werd ingezegend. Een filmoperateur legde de
huwelijksplechtigheid op het celluloid vast.
Toen het jonge paar, als man en vrouw, den be-
ganen grond weder betrad, was het enthousiasme
onder de huwelijksgasten zoo groot, dat allen, die nog
nooit gevlogen hadden, verzochten, den luchtdoop t'e
mogen ondergaan.
- ft! i
Een opname van de groote modeshow tijdens
de Ascot-week te Londen. De Ascot-week werd
door koningin Anna in het jaar 1711 inge
voerd en is nog steeds een van de grootste
jaarlijksche gebeurtenissen in de Engelsche
hoofdstad.
Op den leeftijd van 25 jaar was hij leider van een
groot levensmiddelenbedrijf. In 1911 wierp hij zien
op de kleeding-industrie, welke hij binnen tien ja*
ren geheel controleerde.
Tenslotte werd hij handelaar in onroerende goede
ren en als zoodanig veranderde hij het heele aan
zien van New York door den eenen wolkenkrabber
na den anderen te bouwen.
Een van zijn grootste ondernemingen was de bouw
van het 45 verdiepingen hooge oude Consolidated
Stock Exchange-gebouw, thans gebruikt door de In
ternational Telephone Corporation.
In 1928 werd zijn vermogen geschat op 140.000.000
gulden, terwijl hij dat jaar ongeveer 70.000.000 gulden
besteedde aan nieuwe gebouwen.
Zijn ondernemingen mislukten echter tengevolge
van de daarop volgende depressie en toen hij drie
jaar geleden stierf, was hij in een hopeloozen strijd
gewikkeld met een groot aantal commissies van zijn
schuldeischers.