Uit de Filmwereld
Over Filmmannen*
ZAKENMAN EN ARTIST.
De Duitsche filmactrice, Lilian Harvey, die dezer
dagen via Schiphol te Amsterdam weer opnieuw,
na een 2-jarig verblijf in Hollywood, in Berlijn is
aangekomen.
t
„Om de stand van de maan te berekenen op dat
plekje in de wereld en dat uur van het jaar waarop
een film toevallig speelt, moet ik met krompassers
en dergelijke aan het werk. Ik moet uitgebreide be
rekeningen maken aan de hand van de lengte- en
breedtegraad. Zeelui kunnen hun plaats bepalen door
de zon „te schieten". Ik moet in zekeren zin de maan
schieten, maar juist andersom, want ik ken mijn
eigen plaats en zoek de plaats van de maan".
Onlangs, bij de verfilming van „Rumba", de nieu
we Paramount dans- en speelfilm, moest Dreier's
maankennis weer te pas komen. In zekere scène liet
de scenarioschrijver aanvankelijk een maansikkel
schitteren, waarover Carole Lombard eenige roman
tische opmerkingen moest maken tot George Raft.
Dit bleek echter een astronomische onmogelijkheid,
want de dag van de maand waarop het geval speelde,
geeft op dat plekje van de aardbol des nachts in wer
kelijkheid een volle maan te aanschouwen, en du3
moest Dreier eischen dat een en ander met elkaar
in overeenstemming werd gebracht.
OF ZIJ RESPECT ZULLEN AFDWINGEN? In h et Amerikaansche filmparadijs Hollywood vond een
verkeers-opvoedings-week plaats. Ook bovenstaande lieftallige medewerksters eener filmmaatschappij
hadden zich in dienst van dit goede doel gesteld. Of z ij nochtans den antobestnurders tot het navolgen
van de goede wegregels inspireerden, is ons onbek end gebleven. Het zou alleszins te vergeven zijn, dat
zij ook hier een oogje aan waagden op een oogenb lik dat ze hun aandacht wel degelijk aan iets
anders moesten besteden.
Spellingsproblemen komen niet alleen In Neder»
land voor. In Hollywood heeft men er onlangs he
vig over getwist of het „Rumba" of „Rhumba*
moest zijn. Dit naar aanleiding van het feit, dat
Paramount een film maakte van, over en rond de
opwindende r(h)umba-dans, die den naam van de
dans als titel zou voeren.
Beide schrijfwijzen vonden overtuigde aanhangers,
en de Paramount-employé's verdeelden zich in twee
kampen, waarvan het een de film „Rumba" wilde
noemen en het andere „Rhumba".
Luigi Luraschi, van Paramount's export-afdee-
ling, was voor „Rumba", Dit was volgens hem de
eenige juiste spelling, want het woord was natuur
lijk afgeleid van „rum", een alom befaamde drank.
Leroy Prinz, de leider der Paramount-balletten,
was echter voor „Rhumba", „Ik spel het Rhumba
met een H, en zoo dans ik het ook", verklaarde hij,
„het is een term uit de binnenlanden van Cuba".
Ten einde raad stuurde men een telegram naar
de Cubaansche regeering.... in het land waar de
ri'h)umba zijn oorsprong vond, moest men toch we
ten hoe die dans geschreven wordt. Het antwoord
kwam van den Directeur der Afdeeling Volksver
maken van het Departement van Binnenlandsche
Zaken. En „Rumba" bleek juist!
Dus het is een film „Rumba", die Paramount bin
nenkort zal uitbrengen. Marion Gering voerde de
regie, George Raft en Carole Lombard vervullen
de hoofdrollen en daarnaast wordt deze film geken
merkt door het wederoptreden van Margo, de ont
dekking uit het meesterwerk „Misdaad zonder
Hartstocht".
Dikwijls reeds vermeldden de filmrubrieken den
laatsten tijd gevallen van filmsterren, die met hun
opgespaarde geld ondernemingen begonnen geheel
buiten de filmindustrie staande. De tijden zijn voor
bij dat filmspelers lichtzinnig en erg artistiek met
hun geld omsprongen om bij het tanen van hun
roem platzak in de goot terecht te komen. In de eer-
DE SCHEPPER VAN MICEY MOUSE IN EUROPA.
Hierboven zien wij Walt Disney en zijn echtgenoote,
de Amerikaansche teekenaar en schepper van de
wereldberoemde Micky-Mouse-figuux, op het balkon
van hun hotel te Londen.
SIR GUY STANDING
RUMBA OF RHUMBA!
ste plaats stroomt het geld niet meer zoo over
vloedig toe en in de tweede plaats is de gemiddelde
filmspeler tegenwoordig van heel wat beter allooi,
is een veel normaler mensch met meer verant
woordelijkheidsgevoel en meer gezond verstand.
Het is nu eenmaal het lot van iederen filnjartist
om na verloop van een betrekkelijk korten tijd uit
de films te moeten verdwijnen, en bijgevolg valt
het nuchter inzicht van mannen als Bing Crosby,
Gary Cooper, Cecil B. de Mille, Charlie Ruggles, enz.,
die zich naast hun filmwerk gewijd hebben aan
resp. muziekuitgeverij, landbouw, bankzaken en
kippenteelt, te waardeeren.
Deze voorbeelden van zakenlieden onder de film
sterren zijn vrij algemeen bekend; minder bekend is
het feit, dat de Paramount-acteur Sir Guy Standing
op grootscheepsche wijze zaken heeft gedaan voor
dat hij ging filmen.
Theaterdirecteuren en romanschrijvers
hebben er een handje van om in hun décors,
resp. landschapsbeschrijvingen van tropische
lustoorden als Florida, Havanna of Hawaii bij nacht
altijd een weelderige, volle maan te doen stralen, zon
der zich te verdiepen in de vraag of de wetten der
astronomie of populairder: de aanwijzingen van de
almanak niet een maan in het eerste of laatste kwar
tier, eventueel zelfs een nieuwe maan .voorschrij
ven.
Filmmaatschappijen zijn in het algemeen voor
zichtiger in de uitwerking van hun décors, maar het
zal toch menigeen verrassen te vernemen dat de Pa
ramount in zijn Hollywoodsche studio's iemand de
taak heeft opgelegd te zorgen voor astronomisch ver
antwoorde manen in alle Paramount-films. De man
in kwestie is Hans Dreier, artistiek leider der stu
dio's en ontwerper van alle Paramount décors.
Een maangeleerde.
Dreier ontving zijn opleiding aan de Universiteit te
Munchen en leerde daar niet alleen alle geheimen
der beeldende kunsten, doch ook alle kronkels der
maanbaan. Hij weet van nieuwe manen, manen in
alle kwartieren, volle manen, Amerikaansche oogst-
manen, Mohammedaansche Ramadan-manen, enz.,
enz. Soms schiet hij uit zijn slof en debiteert voor ver
baasde studio-ooren alinea's geleerdheid over ma
nen, die volgens voorschrift wassen of afnemen. Hij
is volkomen berekend voor zijn taak te zorgen dat de
manen in Paramount-films den vorm hebben, oie zij
volgens de astronomische wetten op dat uur in dat
deel van de wereld behooren te hebben. En Dreier
vat die taak consciëntieus op, want hij zou niet graag
zien dat een muggenzifter in een of andere uithoek
hem een protestbrief vol maanvermaningen kon
schrijven. U moet niet denken, dat die vrees overdre
ven is, want er komen soms stapels brieven binnen
als in een film een fout gemaakt is en de afzenders
weten in het algemeen deksels goed wat zij schrij
ven.
De maan schieten?
De stand van de maan is volgens Dreier één van
de grootste problemen bij het aanbrengen van de
noodige hemelilluminaties in filmdécors.
MARGO en GEORGE RAFT in „Rumba."
Wat is maanlicht?
Een geheel ander, maar niet minder belangrijk pro
bleem is het om een kunstmaan licht te doen geven.
Vroeger verlichtte men de maanschijf door er een
sterk zoeklicht op te laten vallen, dus zoo ongeveer
op de wijze als waarop ook de zon de echte maan
van licht voorziet. Maar deze methode had dikwijls
tot gevolg dat de maan een schaduw wierp op
den hemel! Toen bedacht iemand de maan doorschij
nend te maken en er een lamp achter te laten bran
den, maar dat leverde een maan op, die in het mid
den lichter was dan 'de rand.
Dreier was het, die de methode uitvond, welke
tegenwoordig algemeen wordt toegepast. Hij gaf zijn
maan het karakter van een groote trom en vulde die
op met kleine electrïsche gloeilampjes, van een om
vang als in zaklantaarns gebruikelijk. In zoo'n
kunstmatige maan van bijv. een diameter van 60 c.M.
zijn ongeveer duizend lampjes gemonteerd, die te
zamen het doorschijnende witte veld van 'smaans
aangezicht een gelijkmatige heldere straling verlee-
nen.
Maanverlichte rumba.
De film „Rumba" intusschen gaf Dreier nog an
dere zorgen dan het ophangen van een maan. Daar
deze film speelt in New York en Havanna (het ge
boorteland van de fascineerende en meesleepende
rumbadans) moest hij bovendien café's, pleinen, in
terieurs, enz. ontwerpen van specifiek New Yorksch
en Cubaanseh karakter. Dreiers baan is voorzeker
geen sinecure.
In „Rumba" speelt George Raft de hoofdrol. Hij
wordt terzijde gestaan door Carole Lombard, zijn fa
meuze lady-partner uit „Bolero", en door Margo, de
ontdekking uit „Misdaad zonder Hartstocht".
Rumba werd geregisseerd door Marion Gering.
Dreier, het mannetje
van de maan.
Op jacht naar millioenen.
Afkomstig uit een, weliswaar bekende, maar al
lesbehalve kapitaalkrachtige familie van acteurs,
had Standing als acteur en officier niet direct een
fortuin vergaard, toen hij vlak na den oorlog een
grandioos idee kreeg om groote zaken te doen. In
Duitschland had hij namelijk kilometerslange rijeh
Amerikaansche tanks, tractors, locomotieven en an
der rollend materieel langs de oevers van den Rijn
zien staan, zonder eenige bedekking blootgesteld
aan weer en wind. Het opkoopen van dit materiaal
en het vervolgens naar wijd en zijd verspreiden en
verkoopen leek hem een voordeelig zaakje, maai
er kwam zoo het een en ander bij kijken! De Ame
rikaansche regeering vroeg namelijk voor de heele
partij de vriendelijke som van 35.000.000.
Ofschoon Sir Guy Standing van zichzelf vrijwel
niets bezat, knoopte hij toch onderhandelingen aan
en stelde een koopcontract op dat de goedkeuring
van de Amerikaansche regeering wegdroeg. Vervol
gens' wendde hij zich tot vrienden en bekenden om 't
geld bij elkaar te trommelen dat hij als optie moest
storten. Dit lukte binnen een maand en op deze
basis kon hij verder onderhandelen.
In Sir Guy's eigen woorden: „Ik moet wel de
blijmoedigste en tegelijk de platzakste optimist van
de wereld zijn geweest op dat moment, toen ik be
gon de verdere vier en dertig millioen dollar, die
noodig waren, bij elkaar te scharrelen. Maar ik heb
het binnen drie maanden klaargespeeld.
DOLORES DEL RIO, de exotische ster der Amer!<
kaansche film in een nieuwe dansscène, getiteld
„In Caliente",
die alle rollend materieel der Amerikanen over
nam, kwam het tamelijk verpletterende bericht dat
Engeland een dergelijke portie vervoermiddelen be
zat en van plan was deze ook op de markt te bren
gen.
Het was duidelijk, dat ons materiaal, bij een der
gelijke stijging van het aanbod, leelijk in waarde
zou dalen, en dat mijn compagnons aan mijn onder
neming millioenen zouden verliezen. Er zat dus niets
andere voor ons op dan ook het Engelsche ma
teriaal te koopen! Dus ging ik weer op weg om nog
eens 35.000.000,te verzamelen; den eersten keer
was het al niet makkelijk geweest, maar den tweeden
keer was het bepaald zenuwsloopend."
Alles op wieletjes.
Sir Guy en zijn compagnons hebben er negen jaar
over gedaan al dit vroegere oorlogsmateriaal naar
alle hoeken van de globe te verkoopen. Maar toen d8
laatste wagen uit de boeken van de maatschappij
werd afgeschreven, kon Sir Guy zich uit de zaken
terugtrekken met een geweldig fortuin als zijn per
soonlijk eigendom. Een fortuin dat hem in staat stel
de stil te gaan leven. Maar in plaats daarvan wijdde
hij zich weer aan zijn oude liefhebberij: tooneelspeL
Na groote successen op Broadway, eischte Paramount,
waarvoor hij in 1914 al bijna een film gespeeld had,
als de oorlog hem niet naar Engeland had geroepen,
hem op en in Hollywood wist hij zich ook al spoedig
tot hoofdrollen op te werken.
Vernietigende tijding!
En toen ik dan zoover was en ik met de noodige
compagnons de maatschappij op pooten had gezet,