Uit de Filmwereld Over Filmmannen* ZAKENMAN EN ARTIST. De Duitsche filmactrice, Lilian Harvey, die dezer dagen via Schiphol te Amsterdam weer opnieuw, na een 2-jarig verblijf in Hollywood, in Berlijn is aangekomen. t „Om de stand van de maan te berekenen op dat plekje in de wereld en dat uur van het jaar waarop een film toevallig speelt, moet ik met krompassers en dergelijke aan het werk. Ik moet uitgebreide be rekeningen maken aan de hand van de lengte- en breedtegraad. Zeelui kunnen hun plaats bepalen door de zon „te schieten". Ik moet in zekeren zin de maan schieten, maar juist andersom, want ik ken mijn eigen plaats en zoek de plaats van de maan". Onlangs, bij de verfilming van „Rumba", de nieu we Paramount dans- en speelfilm, moest Dreier's maankennis weer te pas komen. In zekere scène liet de scenarioschrijver aanvankelijk een maansikkel schitteren, waarover Carole Lombard eenige roman tische opmerkingen moest maken tot George Raft. Dit bleek echter een astronomische onmogelijkheid, want de dag van de maand waarop het geval speelde, geeft op dat plekje van de aardbol des nachts in wer kelijkheid een volle maan te aanschouwen, en du3 moest Dreier eischen dat een en ander met elkaar in overeenstemming werd gebracht. OF ZIJ RESPECT ZULLEN AFDWINGEN? In h et Amerikaansche filmparadijs Hollywood vond een verkeers-opvoedings-week plaats. Ook bovenstaande lieftallige medewerksters eener filmmaatschappij hadden zich in dienst van dit goede doel gesteld. Of z ij nochtans den antobestnurders tot het navolgen van de goede wegregels inspireerden, is ons onbek end gebleven. Het zou alleszins te vergeven zijn, dat zij ook hier een oogje aan waagden op een oogenb lik dat ze hun aandacht wel degelijk aan iets anders moesten besteden. Spellingsproblemen komen niet alleen In Neder» land voor. In Hollywood heeft men er onlangs he vig over getwist of het „Rumba" of „Rhumba* moest zijn. Dit naar aanleiding van het feit, dat Paramount een film maakte van, over en rond de opwindende r(h)umba-dans, die den naam van de dans als titel zou voeren. Beide schrijfwijzen vonden overtuigde aanhangers, en de Paramount-employé's verdeelden zich in twee kampen, waarvan het een de film „Rumba" wilde noemen en het andere „Rhumba". Luigi Luraschi, van Paramount's export-afdee- ling, was voor „Rumba", Dit was volgens hem de eenige juiste spelling, want het woord was natuur lijk afgeleid van „rum", een alom befaamde drank. Leroy Prinz, de leider der Paramount-balletten, was echter voor „Rhumba", „Ik spel het Rhumba met een H, en zoo dans ik het ook", verklaarde hij, „het is een term uit de binnenlanden van Cuba". Ten einde raad stuurde men een telegram naar de Cubaansche regeering.... in het land waar de ri'h)umba zijn oorsprong vond, moest men toch we ten hoe die dans geschreven wordt. Het antwoord kwam van den Directeur der Afdeeling Volksver maken van het Departement van Binnenlandsche Zaken. En „Rumba" bleek juist! Dus het is een film „Rumba", die Paramount bin nenkort zal uitbrengen. Marion Gering voerde de regie, George Raft en Carole Lombard vervullen de hoofdrollen en daarnaast wordt deze film geken merkt door het wederoptreden van Margo, de ont dekking uit het meesterwerk „Misdaad zonder Hartstocht". Dikwijls reeds vermeldden de filmrubrieken den laatsten tijd gevallen van filmsterren, die met hun opgespaarde geld ondernemingen begonnen geheel buiten de filmindustrie staande. De tijden zijn voor bij dat filmspelers lichtzinnig en erg artistiek met hun geld omsprongen om bij het tanen van hun roem platzak in de goot terecht te komen. In de eer- DE SCHEPPER VAN MICEY MOUSE IN EUROPA. Hierboven zien wij Walt Disney en zijn echtgenoote, de Amerikaansche teekenaar en schepper van de wereldberoemde Micky-Mouse-figuux, op het balkon van hun hotel te Londen. SIR GUY STANDING RUMBA OF RHUMBA! ste plaats stroomt het geld niet meer zoo over vloedig toe en in de tweede plaats is de gemiddelde filmspeler tegenwoordig van heel wat beter allooi, is een veel normaler mensch met meer verant woordelijkheidsgevoel en meer gezond verstand. Het is nu eenmaal het lot van iederen filnjartist om na verloop van een betrekkelijk korten tijd uit de films te moeten verdwijnen, en bijgevolg valt het nuchter inzicht van mannen als Bing Crosby, Gary Cooper, Cecil B. de Mille, Charlie Ruggles, enz., die zich naast hun filmwerk gewijd hebben aan resp. muziekuitgeverij, landbouw, bankzaken en kippenteelt, te waardeeren. Deze voorbeelden van zakenlieden onder de film sterren zijn vrij algemeen bekend; minder bekend is het feit, dat de Paramount-acteur Sir Guy Standing op grootscheepsche wijze zaken heeft gedaan voor dat hij ging filmen. Theaterdirecteuren en romanschrijvers hebben er een handje van om in hun décors, resp. landschapsbeschrijvingen van tropische lustoorden als Florida, Havanna of Hawaii bij nacht altijd een weelderige, volle maan te doen stralen, zon der zich te verdiepen in de vraag of de wetten der astronomie of populairder: de aanwijzingen van de almanak niet een maan in het eerste of laatste kwar tier, eventueel zelfs een nieuwe maan .voorschrij ven. Filmmaatschappijen zijn in het algemeen voor zichtiger in de uitwerking van hun décors, maar het zal toch menigeen verrassen te vernemen dat de Pa ramount in zijn Hollywoodsche studio's iemand de taak heeft opgelegd te zorgen voor astronomisch ver antwoorde manen in alle Paramount-films. De man in kwestie is Hans Dreier, artistiek leider der stu dio's en ontwerper van alle Paramount décors. Een maangeleerde. Dreier ontving zijn opleiding aan de Universiteit te Munchen en leerde daar niet alleen alle geheimen der beeldende kunsten, doch ook alle kronkels der maanbaan. Hij weet van nieuwe manen, manen in alle kwartieren, volle manen, Amerikaansche oogst- manen, Mohammedaansche Ramadan-manen, enz., enz. Soms schiet hij uit zijn slof en debiteert voor ver baasde studio-ooren alinea's geleerdheid over ma nen, die volgens voorschrift wassen of afnemen. Hij is volkomen berekend voor zijn taak te zorgen dat de manen in Paramount-films den vorm hebben, oie zij volgens de astronomische wetten op dat uur in dat deel van de wereld behooren te hebben. En Dreier vat die taak consciëntieus op, want hij zou niet graag zien dat een muggenzifter in een of andere uithoek hem een protestbrief vol maanvermaningen kon schrijven. U moet niet denken, dat die vrees overdre ven is, want er komen soms stapels brieven binnen als in een film een fout gemaakt is en de afzenders weten in het algemeen deksels goed wat zij schrij ven. De maan schieten? De stand van de maan is volgens Dreier één van de grootste problemen bij het aanbrengen van de noodige hemelilluminaties in filmdécors. MARGO en GEORGE RAFT in „Rumba." Wat is maanlicht? Een geheel ander, maar niet minder belangrijk pro bleem is het om een kunstmaan licht te doen geven. Vroeger verlichtte men de maanschijf door er een sterk zoeklicht op te laten vallen, dus zoo ongeveer op de wijze als waarop ook de zon de echte maan van licht voorziet. Maar deze methode had dikwijls tot gevolg dat de maan een schaduw wierp op den hemel! Toen bedacht iemand de maan doorschij nend te maken en er een lamp achter te laten bran den, maar dat leverde een maan op, die in het mid den lichter was dan 'de rand. Dreier was het, die de methode uitvond, welke tegenwoordig algemeen wordt toegepast. Hij gaf zijn maan het karakter van een groote trom en vulde die op met kleine electrïsche gloeilampjes, van een om vang als in zaklantaarns gebruikelijk. In zoo'n kunstmatige maan van bijv. een diameter van 60 c.M. zijn ongeveer duizend lampjes gemonteerd, die te zamen het doorschijnende witte veld van 'smaans aangezicht een gelijkmatige heldere straling verlee- nen. Maanverlichte rumba. De film „Rumba" intusschen gaf Dreier nog an dere zorgen dan het ophangen van een maan. Daar deze film speelt in New York en Havanna (het ge boorteland van de fascineerende en meesleepende rumbadans) moest hij bovendien café's, pleinen, in terieurs, enz. ontwerpen van specifiek New Yorksch en Cubaanseh karakter. Dreiers baan is voorzeker geen sinecure. In „Rumba" speelt George Raft de hoofdrol. Hij wordt terzijde gestaan door Carole Lombard, zijn fa meuze lady-partner uit „Bolero", en door Margo, de ontdekking uit „Misdaad zonder Hartstocht". Rumba werd geregisseerd door Marion Gering. Dreier, het mannetje van de maan. Op jacht naar millioenen. Afkomstig uit een, weliswaar bekende, maar al lesbehalve kapitaalkrachtige familie van acteurs, had Standing als acteur en officier niet direct een fortuin vergaard, toen hij vlak na den oorlog een grandioos idee kreeg om groote zaken te doen. In Duitschland had hij namelijk kilometerslange rijeh Amerikaansche tanks, tractors, locomotieven en an der rollend materieel langs de oevers van den Rijn zien staan, zonder eenige bedekking blootgesteld aan weer en wind. Het opkoopen van dit materiaal en het vervolgens naar wijd en zijd verspreiden en verkoopen leek hem een voordeelig zaakje, maai er kwam zoo het een en ander bij kijken! De Ame rikaansche regeering vroeg namelijk voor de heele partij de vriendelijke som van 35.000.000. Ofschoon Sir Guy Standing van zichzelf vrijwel niets bezat, knoopte hij toch onderhandelingen aan en stelde een koopcontract op dat de goedkeuring van de Amerikaansche regeering wegdroeg. Vervol gens' wendde hij zich tot vrienden en bekenden om 't geld bij elkaar te trommelen dat hij als optie moest storten. Dit lukte binnen een maand en op deze basis kon hij verder onderhandelen. In Sir Guy's eigen woorden: „Ik moet wel de blijmoedigste en tegelijk de platzakste optimist van de wereld zijn geweest op dat moment, toen ik be gon de verdere vier en dertig millioen dollar, die noodig waren, bij elkaar te scharrelen. Maar ik heb het binnen drie maanden klaargespeeld. DOLORES DEL RIO, de exotische ster der Amer!< kaansche film in een nieuwe dansscène, getiteld „In Caliente", die alle rollend materieel der Amerikanen over nam, kwam het tamelijk verpletterende bericht dat Engeland een dergelijke portie vervoermiddelen be zat en van plan was deze ook op de markt te bren gen. Het was duidelijk, dat ons materiaal, bij een der gelijke stijging van het aanbod, leelijk in waarde zou dalen, en dat mijn compagnons aan mijn onder neming millioenen zouden verliezen. Er zat dus niets andere voor ons op dan ook het Engelsche ma teriaal te koopen! Dus ging ik weer op weg om nog eens 35.000.000,te verzamelen; den eersten keer was het al niet makkelijk geweest, maar den tweeden keer was het bepaald zenuwsloopend." Alles op wieletjes. Sir Guy en zijn compagnons hebben er negen jaar over gedaan al dit vroegere oorlogsmateriaal naar alle hoeken van de globe te verkoopen. Maar toen d8 laatste wagen uit de boeken van de maatschappij werd afgeschreven, kon Sir Guy zich uit de zaken terugtrekken met een geweldig fortuin als zijn per soonlijk eigendom. Een fortuin dat hem in staat stel de stil te gaan leven. Maar in plaats daarvan wijdde hij zich weer aan zijn oude liefhebberij: tooneelspeL Na groote successen op Broadway, eischte Paramount, waarvoor hij in 1914 al bijna een film gespeeld had, als de oorlog hem niet naar Engeland had geroepen, hem op en in Hollywood wist hij zich ook al spoedig tot hoofdrollen op te werken. Vernietigende tijding! En toen ik dan zoover was en ik met de noodige compagnons de maatschappij op pooten had gezet,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 16