Onze Nationale Film - Productie Een Paleis Nederlands nieuwste film-ontdekking M DOLLY MOLLINGER Een opleving Wat er ontbrak schoot uit den grond! In de dagen voor en na Pinksteren is in den Harz het Vinkenzingen een alge meen gebruik. De eigenaars van mannelijke vinkjes komen met hun kooitjes, die met een doek bedekt zijn, tezamen en plaatsen die kooitjes in een grooten kring. Het komt er nu op aan, welke vogel het lang ste zingt. Steeds vallen meer vinken af. Hierboven beoordeelt de jury de laatst-o vergeblevenen. De prijzen, hieraan verboden, zijn dikwijls niet gering! Thans echter: Volle kracht vooruit De Nederlandsche film struikelde tot op heden vaak op het glibberige pad der filmkunst tè vaak zelfs en het is te verwonderen, dat het vertrouwen in „de" Nederlandsche film, niet zoo merkbaar ach teruitgegaan is, als men zou verwachten! We denken slechts aan alle „malle geval len", die we achtereenvolgens te zien kre gen... We zijn echter den glorietijd vergeten! Ja, werkelijk we hebben een tijd ge had, dat de aspecten hoopvol waren. De eenlingen, de vergeten eenlingen, die onafhankelijk van de film-ondernemingen vochten voor de film in de meest eerlijke vorm, moesten het helaas wegens gebrek aan geld opgeven, of en dat is een schan de voor ons land elders het gaan pro- beeren. Terwijl hun pogen uiteindelijk toch de film-ondernemingen en het artistieke peil hunner prestaties ten goede zou zijn gekomen... Jórens Ivcns..., Franken, de cineasten. Lou Lichtveld (Albert Helman), de com ponist, die hij Ivcns' „regen" zoo voortref felijk het geluid verzorgde... Heel den tijd, dat de Filmliga het werk der jongeren propageerde, leek het er op, dat er iets te doen viel voor de toekomst en de meest-geslaagde poging daartoe, n.1. om het scenario een éigen plaats te doen innemen, was wel de Liga-prijsvraag 1933. Het bekroonde filmgedicht „Illusie" van Dico Bulthuis was tévens het einde van het optimisme... Daar dorst de industrie niet aan en zelfs de cineasten lieten het werk in den steek. Lou Lichtveld verdween uit de filmwe reld. Franken maakte nog een énkele, kleine film om dan te gaan rusten. Ivens vertrok naar elders.., Bico Bulthuis „Dit trouwe apparaat zal mij weldra onder Uw critisch oog brengen als ge, gezeten in Uw gemakkelijke cinema-fauteuil, in September „De Kribbebijter" zult gaan zien..." Dolly Mollinger, de nieuwe Ne derlandsche filmster slank en charmant wandelen. Totdat hij eindelijk zijn besluit nam en met bekwamen spoed opdracht tot houwen gaf! Alles moest uiterst snel, be slist uiterst snel in zijn werk gaan, voegde lïij eraan toe!... Het voornaamste bouwmateriaal moest per schip uit Europa gehaald worden. Er ging juist geen enkel schip, dat de kortste overvaart kon garandeeren. Ergo char terde men een expressschip! In Dzjiboe- ti stonds reeds een expressetrein gereed, die de overigens niet zoo dadelijk be- noodigde-materialen naar Addis Abeba zou voeren. De rest werd met cxpressvliegtui- gen gedaan, die in drie sprongen de woe stijn overstaken, een afstand, waarvoor men tegenwoordig per spoor ook nog drie of vier dagen noodig heeft, daar op de hoogte van 2500 meter hoven den zeespie gel Addis Abeba gelegen is en er nog geen bliksemtreinen naar die stad loopen! In Addis Abeba begon men echter te bouwen, alsof het erom ging de Ark van Noach voor de zondvloed klaar te krijgen. Inmiddels stonden op het goederenstation van Addis Abeba de wagons met de monsters, waarvan de Abessynischc .solda ten zoo graag geweten hadden, wat het was. Want zij moesten bij de wagons de wacht houden en opletten, dat niemand naderde, alsof er goud was, dat er in die wagens zat! Het waren de meubelen voor het paleis! En wij moeten eerlijk' bekennen.: de Eu ropeanen, die het nieuwe paleis rnochten bezichtigen, lieten zich van verbazing in de dichtstbijzijnde zetel vallen, toen zij de twee eerste kamers zagen. Dat was een Abessynisch paleis, de woning van een keizer! Het^ onderdak van een Engelschcn Lord, een verschrikkelijk-voornamen En- gelschman, ziet er niet anders uit! In dit keizerlijk paleis, in de Afrikaansche woe stijn, temidden der Abessynische' bergen, regeert de Engelsche woonstijl van de 17c of 18de eeuw. Tot in de puntjes verzorgd! Origineele meubelen zijn het, afkomstig uit Engeland. Uitzonderingen vormen slechts de feestzaal en twee slaapkamers voor gas ten. Keizer Haile Sélassie tijdens een toespraak bij de uitreiking van een nieuw vaandel, OPGEPAST! CLOSE-UP! Dolly Mollinger, de nieuw-ontdekte Nederland sche filmster, voor het monster, dat haar voortaan zal vereeuwigen op cellu- loidband en foto.... Zóó kunnen we doorgaan... niet alleen zij, doch o.a. ook Menno ter Braak keerden zich van het linnen venster. Er ontbrak iets, er ontbrak zelfs te veel! De Oranje-film van Teunissen was een duidelijk beeld van verstarring en "gebrek aan alles, wat denkbaar was gebrek aan artisticiteit, aan regie, aan scenario,' aan spelers... o, die spelers! ...en érger dan dat alles... de sterren. De filmsterren! Laten we geen namen noemen, de mees ten gaan een korten tijd hun schitterenden weg en vallen hard. De laatste maanden hebben de film-pro ducenten echter niet ongebruikt voorbij la ten gaan... Ze hadden veel geleerd van hetgeen zij in den beginne geschapen had den... Den laatsten tijd zijn er enkele films op stapel gezet, die weer nieuwe hoop geven op een opleving! Want géénszins hebben we het denkbeeld van de nationale pro ductie uit .het. oog verloren! 1 Verschillende bekwame jongeren, hebben de hun toekomende plaatsen verkregen... én de krachten zijn veel verbeterd! Eén der hoopvolste lichtpunten aan het filmfirnament is de niciiw-ontdekte film ster „Dolly Mollinger, die reeds de hoöfd- rojl gespeeld heeft in de door de Neder landsche filmonderneming „De HOLFI- Film" te Amsterdam gedraaide film „De Kribbebijter", waarin Cor Ruijs cn Louis de Bree; ondanks de angst, die regisseurs vaak voor plankenmcnschen hebben, zéér verdienstelijk, fijn-behcerscht spel ten bes te geven. Het feit, dat hier voor het eerst voor een hoofdrol iemand gekozen is, die even min op de planken heeft gestaan, als voor de filmcamera, laat het beste hopen. Zij kent de charge van het tooneelspel nog niet, iets, dat van groot helang is voor de filmcamera, die elke overdrijving onbarm hartig vastlegt. Dolly Mollinger is door de speurende oogen van een van Peski uit het gewone leven gebracht, cn terwijl, zij bij hem als secretaresse werkzaam was hij wilde haar naderhand in èen film lancee- ren en hij op reis was, werd zij door de HOLFI uitgenoodigd in „De Kribbebijter" een hoofdrol te vervullen. Ze heeft alles mee: een mooi gezichtje, een volmaakt fi guurtje, een natuurjijk talent, dat ieder verbaast, ze is fotogenique in hooge mate .cn bezit een haast volmaakte microfoon- steiü. Kosterlifz, haar regisseur en van Al sem, haar cameraman waren zeer tevre den- over haar. En te oordcelen naar de aanbiedingen, die haar o.a. uit Wecnen reeds bereikten, heeft mén ook in het bui tenland reeds over haar gesproken. De bui- tenlandsche deskundigen, die enkele opna men van„De Kribbebijter" bijwoonden, hebben haar onmiddellijk naar waarde ge taxeerd. Nu is het slechts de kunst Dolly voor Nederland te behouden! Haile Selassie verhuisde Expresseschip, expresse-trein, expresse tempo! Zoo ging het niet langer! De paleizen op het groote Marktplein van Addis Abe ba waren weliswaar historisch nog van beteekenis, maar een modernen hcerscher toch niet meer waardig! Men moet im mers met zijn tijd weten mee te gaan! Zelfs... als 500 passen van de markt ver wijderd reeds de ronde „toekoels" van de inboorlingen staan, en hier de voorstad reeds begint! Het was slechts bijzaak, dat men in Ad dis Alam, 60 kilometer van Abeba verwij derd (dus een klein uur met de auto), in het oude, boschrijke residentie-gebied, een moderne villa bouwde! In Addis Abeba was dagelijks markt, in Addis Abeba woopden de vertegenwoordigers van Euro pa, in Addis Abeba was het eindpunt van den Ethiopischen spoorweg van Dzjiboeti. Daarom liet Haile Selassie tenslotte, thans reeds twee jaar geleden plannen ont werpen voor een nieuw, groot paleis. En gewapend met groote teekeningen en ca talogi zag men hem door het oude paleis De echtgenoote van Haile Selassie heeft weten door te zetten, dat in haar „boudoir" de meubelen lichtblauw geverfd werden. Dat is natuurlijk eenigszins tegen de stijl maar het was de wensch van de kei zerin en het ziet er niet slecht uit in deze omgeving, als men zich niet laat sto ren door de kronen, die de keizerin overal op het lichte blauw liet schilderen! Maar dat alles vergeet men weer in de pronkzaal! Hier hervind men de groote tij den van Ethiopië weer. Men heeft alle oude paleizen bestudeerd en alle Egyptische ar chieven doorsnuffeld, voordat men hier overeenstemming bereikte omtrent de uit voering! Tegenwoordig hangen groote pur peren gordijnen voor de 12 meter hooge vensters. De troon van den keizer en de keizerin is evenals de zetels in de zaal ge sneden uit prachtige houtsoorten en inge legd met goud. Wat wil men nog meer? Het nieuwe huis heeft, meer dan ieder ander gebouw in Abessynië, het allermodernste comfort. Er is een prachtige badkamer met stroomend warm en koud water naast iedere slaap kamer. Een telefoon staat op tafel, er is elcctrisch licht! En 's avonds is er in het paleis een bioscoopvoorstelling in een spe ciaal daartoe ingericht zaaltje thans heeft men er ook een klankfilmapparaat! Met veel gesteun en geschreeuw hebben In de omgeving van den keizer moet ieder een met ongedekten hoofde verschijnen uitgezonderd enkele geprivilegieerde hoog waardigheidsbekleders, ue Abessynische dragers de laatste meu belen het paleis binnen gesleept, waajih toen juist, terwijl men de andere vleugel r.og schilderde en moest behangen, een hooge, buitenlandsche gast woonde. Als zich nu op het dak de vredesduif nog neerlaat en daar niet meer vandaan vliegt, ontbreekt er eigenlijk niets aan het comfort en het geluk van Haile Selassie, den Koning der Koningen..,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 20