Uit de Filmwereld Een schipbreuk Mickey Mouse in kleuren Contrasten Zaterdag 29 Juni 1935. SCHAGER COURANT. Vierde Blad. No. 9752 Waarachtig spel van de zee op Terschelling. Pioniers van de luchtvaart. Muziek, die troost en geneest* Arttar Toscani vertelt. Opwindende fooneelen, die koelbloedig door den operateur werden afgedraaid. - De kreet „Guuzje" klinkt door het dorp. Terschelling heeft de primeur! Daar werd Dinsdag, Woensdag en Donderdag, tot diep in den nacht, een waarachtig spel-van-de-zee gespeeld voor de film. Een particuliere filmmaatschappij te Amster dam had den gelukkigen inval gehad, naar „Skilinge" te gaan om daar „etwas nie dagewesenes" vast te leggen op de rolprent. Vooraf werden er besprekin gen gevoerd tusschen verscheidene instanties. Ten slotte kon de medewerking worden verkregen van autoriteiten en van plaatselijke reeders... en toen stapten op Terschelling heusche filmoperateurs stellig de eersten! onze cineasten hebben de Wadden zeeeilanden en hun ongeloofelijke folkloristische en filmromantische mogelijkheden blijkbaar nog niet ontdekt over de valreep. De Terschellinger bevolking was van meet af aan voor het geval gewonnen, aldus de N.R.Ct. Het is de gebeurtenis van eind Juni geworden. Iedereen sprak over de verfilming, die des nachts en dan wel drie nachten achtereen, zou plaats grijpen. Het werd ang stig en bijna „te mooi om waar te zijn". Toen de eer ste filmavond aanbrak, was er veel publiek aan de haven. Doch het weer was slecht en het evenement moest worden afgealst. Totdat nu Dinsdag alles ge reed was. Middelerwijl was de zomer gekomen en stak Terschelling in het feestkleed. Des avonds trok zoo ongeveer drie kwart der bevolking met filmopera teurs, metteurs-en-scene en helpers naar de haven om aan het filmen te gaan. Omstreeks halftwee middernacht was alles gereed. Nu zou de schipbreuk plaats grijpen! Reeds lag in de haven het gestrande stoomschip Schellingerland gereed, heel erg overhellend, zoodat de schipbreuke lingen moeite hadden over het dek te laveeren. Plot seling klonk het sein: Beginnen! Onder groot ge drang aan de kade, sprongen een aantal schipbreu kelingen van den wal in de klaar liggende boot, roeiden de haven in Daar begon een der groote sleepbooten geweldig met de schroeven te werken, zoodat er groote deining ontstond, en terwijl de Br and ar is-vuur tor en zijn kruislichten over het water oppervlak zond, sloeg de boot om en vijftien opva renden spartelden temidden der waarlijk, hooge gol ven! Fluks werd aan den wal een tweede boot los gemaakt, bemand met stoere redders, die de schip breukelingen oppikte. En overal was de operateur aanwezig en draaide de waarlijk opwindende tafe- reelen koelbloedig af. *s Nachts één uur ongeveer begon een groot num mer. Do beroemde reddingboot „Bandaris" verliet de haven, de bemanning in oliepak en zuidwester gestoken, gereed voor het machtige karwei. Gewel dige brekers rolden over het achterdek van het ge strande schip. Daar was de toestand waarlijk nij pend geworden! Op het dek verdrongen zich de ang stige opvarenden, mannen en vrouwen, allen roepend om redding. Toen verhief zich op de brug een mach tige gestalte: het was de kapitein, die de passagiers moed insprak en gelastte, dat zij op de Brandaris zouden overstappen en voorts ook in de eigen roei- booten. In hooge zeeën, prachtig gereconstrueerd, naderde de Brandaris. Toen deze langszij lag, ont stond er een gedrang. Tenslotte kwamen, allen in de een of andere boot terecht. Toen de kapitein zag, dat inderdaad „man en muis" het zinkende schip Walt Disney heeft aan iemand van de Intransi- geant verteld, dat het vol gende seizoen de eerste Mickey in kleuren te Pa rijs vertoond wordt. Op 't oogenblik verlaat een ge lijk aantal Mickey's en Sil ly Symphonies de studio's van Hollywood. Te Parijs wil hij de kinderverhalen bestudeeren. Hij weet wel. dat de Deensche, Engel sche en Fransche sprook jesschrijvers in alle talen van de wereld zijn overge zet, maar in de landen zelf wil hij de varianten nagaan. Spoedig is de verfilmde fabel van de raaf en de vos -te verwachten en hij hoopt nog meer uit den schat van La Fontaine te putten. had verlaten, verliet ook hij het wrak In een jubelstemming kwamen de schipbreukelingen aan de kade, verwelkomd door de bevolking, die er een uur of vijf, zes slaap voor had overgehad. „Morgenavond weer." Met dat parool nam men afscheid. Dit boeiende en uitermate verkoelende spel-van-dc- zee werd den volgenden avond herhaald, ongeveer onder dezelfde omstandigheden. Het was warm ge weest op Terschelling ;de jongelieden zwommen urenlang in de haven rond en wilden des nachts ook nog wel een verkoeling ondergaan. De schip breuk werd nu bij fragmenten overgefilmd. Er werd op Terschelling nog nooit op een dergelijke wijze bij commando gezwommen. De film-operateurs hadden prachtige sujetten aan deze w eg-spoelende en dui kende schipbreukelingen, die het een geweldig „lol letje" vonden en zich ook wel eenigszins gestreeld voelden bij de gedachte, dat straks dit nachtelijke spel in de Nederlandsche bioscopen zal draaien De laatste avond werd besteed aan de verfilming van het zoogenaamde „guuzjen". Wanneer bij een schipbreuk de kreet door het dorp gaat; „guuzje", dan stormt het manvolk naar de haven om op een der schepen te stappen, die ter assistentie uitvaren naar een in nood verkcerend schip. Volgens heel oud ge bruik ontvangt ieder, die meegaat, een deel van de eventueele winst. Dit laatste werd ook weer een succesnummer. Er ging een roep door het dorp van „guuzje, guuzje" en uit alle straten, stegen en (schilderachtige) sloppen kwamen de zeerotten te voorschijn. En de filmope rateur draaide en draaide. Later werden nog enkele fraaie folkloristische nummers in scène gezet. Naar werd verzekerd is de film uitstekend ge slaagd. DOROTHY DELL EN SHIRLEY TEMPLE. Zooals het reeds door de eeuwen heen bij het Too- neel voorkwam, dat zich achter de coulissen grootere tragedies afspeelden dan vóór het voetlicht zoo is SHIRLEY TEMPLE en DOROTHY DELL in „Juffertje Blauwbaard." het thans ook soms bij de Film. Welke fantastische verwikkelingen de scenarioschrijvers ook bedenken, welke aangrijpende contrasten zij ook scheppen, het werkelijke leven der filmsterren neemt soms een veel verrassender loop dan hun filmlotgevallen. Wij denken daarbij aan Dorothy Dell en Shirley Temple. Het lot is grillig in het verleenen van zijn gunsten. Dorothy Dell beleefde juist haar eerste groote succes na jaren van hard werken. Een jaar of vier geleden veroverde zij den titel van Miss Universe en werd dus op haar zestiende jaar als de volniaakste vrouw van de wereld aangewezen. Deze titel bezorgde haar een baantje bij de revue van Ziegfeld en na eenige jaren trok haar dansen en zingen de aandacht der filmproducenten. De filmindustrie is altijd op zoek naar nieuwe ge zichten, gedachtig aan het „verandering van spijs doet eten". En ofschoon Dorothy's lichaamsbouw nu niet direct overeenstemde met de gangbare mode, bo den zij haar toch een mooi contract aan, omdat zij meenden met haar een nieuw type ster, een nieuw type vrouw te kunnen lanceeren. Haar eerste film was „Wharf Angel", in Nederland vertoond onder den titel „Het Meisje uit de Zeemanskroeg" en reeds haar tweede „Little Miss Marker" (Juffertje Blauw baard) werd een bizonder succes. Drie weken lang liep het, ondanks ongunstige weersomstandigheden, storm op het Broadway theater, dat deze film het eerst bracht. Dus kon Dorothy het zich best veroorlooven naar een avondfeest te gaan. Toen zij naar huis terugkeerde, raakte haar auto een telegraafpaal en sloeg over den kop. Zij was op slag dood... Juist aan het begin van een werkelijk veelbelovende carrière... En heelemaal negentien jaar oud. En ongeveer terzelfdertijd teekenden twee verstan dige mannen een contract. Het betrof het persoonlijk optreden in datzelfde theater van Shirley Temple. Als salaris werd overeengekomen een bedrag van een kleine vijf mille voor één week. En de ondertee- kening geschiedde door een voogd, omreden dat juf frouw Temple pas vijf jaar oud was. Het was met diezelfde film „Juffertje Blaauw- baard" dat Shirley zich beroemd maakte. En voor haar was het gevolg: een contract van vijf jaar tegen meer dan tweehonderd gulden per week, vijf mille voor één week optreden op Broadway, en de hoofdrol in een nieuwe film. De kleine Shirley Temple, de nieuwste sensatie van het witte doek, zal spoedig even populair zijn als Jackie Cooper of als eens Jackie Coogan. Voor haar is in de eerstvolgende jaren nog veel roem wegge legd. Dorothy Dell had hard gewerkt voor haar stukje roem, had zich stapje voor stapje opgewerkt met veel overleg. Met één slag verloor zij alles... Shirley Temple zou misschien net zoo lief met poppen spelen in plaats van te moeten acteeren. Toch slaagde zij in alle opzichten. Het lijkt onrecht vaardig. Velen hebben in het feit, dat Dorothy Dell roem oogstte met haar filmspel... nadat zij zelf al dood was, meer willen zien dan een tragedie... iets in de lijn van een modern mirakel. Maar eigenlijk is dat toch niets nieuws. Al eeuwen lang werden er menschen beroemd na hun dood. Dat is zoo'n eigenaardige speling van het onbarmhartige lotj die zich wel te allen tijde zal blijven herhalen. Alleen de middelen waarmee dit wordt bereikt, ver anderen. En in dezen modernen tijd kan het bijvoorbeeld een film als „Juffertje Blauwbaard" zijn, die er toe leidt. Voor 125 jaar terug stortte Joseph Montgolfier met zijn ballon naar beneden. Op den 26sten Juni was het 125 jaar ge leden, dat de eerste luchtschipper der we reld, Joseph Montgolfier, met zijn ballon naar beneden stortte en daarbij om het leven kwam. Montgolfier vond met zijn broeder Etienne samen eerst het valscherm uit'! en later de eerste luchtballon, die door middel van verwarmde lucht de hoogte inging en n.d. uitvinder „Montgolfiere" genoemd werd. Reeds bij de eerste opstijging echter vond Joseph Montgolfier den dood. Een door een tijdgenoot van Montgolfier vervaardigde teekening van deze noodlottige vlucht geven wij hierboven weer. FIENTJE DE LA MAR BIJ DE MAJESTIC. Voor de nieuwe Majestic-film, waarvan de opna men onder regie van Haro van Peski in Augustus een aanvang zullen nemen, engageerde productie leider Willem Hartog voor de vrouwelijke hoofdrol Fientje de la Mar. Zooals reeds eerder bericht, wordt de mannelijke hoofdrol door Lou Bandy vervuld. Deze film, welke door de N.V. Filnia in Neder land wordt uitgebracht, draagt de voorloopige titel „Carrière". BABY STARS. Paramount heeft, als elk jaar, ook thans weer zes van zijn jongste actricctjes aangewezen, die in de komende productie in het bizonder geprotegeerd zullen worden, omdat men in hen de mogelijkheid van toekomstige groote populariteit ziet. De geluk kige jongedames zijn Katherine de Mille, Grace Bradley, Ann Sheridan, Gail Patrick, Gertrude Mi- chael en Wendy Barrie, Katherine de Mille is een dochter van den regisseur Cecil B. de Mille, Wendy Barrie een dochtertje van den Engelschcn auteur Sir James Barrie. De wereldberoemde dirigent Arturo Tos- canini heeft tijdens zijn verblijf te Lon den aan vertegenwoordigers der pers eenige mededeelingen verstrekt. SLECHTS ongaarne spreekt de Maestro over zichzelf of zijn plannen Hij bekommert zich schijnbaar weinig over zijn omgeving en trekt zich in zijn eigen wereld, die der muziek en literatuur, terug. Hij leest muzikale werken met de zelfde belangstelling en hetzelfde genoegen, dat een ander bij het lezen van een roman ondervindt. Hij behoeft de muziek in het geheel niet eerst te hooren om er ten volle van tc kunnen genieten. Hij leest de partituren. De repetities met het orkest zijn voor hem net zoo belangrijk als het concert. Hij vermocht zelfs het Engelsclie omroeporkest, waarmede hij vier uitvoeringen gaf, in enkele uren zoodanig te fascineeren, de musici zoodanig voor hun taak te in teresseeren, dat de repetitie vóór de tijd eindigde, omdat het orkest zich onmiddellijk aan zijn dirigeer stok onderworpen had. In Amerika heeft Toscanini de laatste tijd groote triomfen gevierd, welke alle zijn tot dusver behaalde sucessen overtroffen. Toscanini is van meening, dat de Amerikanen op het oogenblik meer verstand van goede muziek hebben dan vroeger. „De jazz mo ge als uitdrukkingsvorm van verwarde, onrustige en onzekere jaren binnen het kader van het amu «ementsleven der groote steden gerechtvaardigd ge weest zijn. tegenwoordig is de opwinding minder, het leven heeft weer een doel en het kan thans bui ten prikkelende middelen; zeer zeker zal de harmo nie ook in de muziek terugkeeren. Er bestaan TOSCANINI. brandpunten van deze beweging. Londen en Parijs en in zekere mate Rome, Florence en Milaan. In het hart van Europa zijn het Salzburg en Weenen. de beide Oostenrijksche centra van de muziekwe reld, die zich steeds weer als onuitputtelijke bron nen van de kunst doen gelden. Aldaar droogt de bron nooit uit. Een bewijs voor het groote belang van deze op Oostenrijkschen bodem gedijende kunst. Ik verheug mij reeds op mijn a.s. bezoek aan Weenen, alwaar een groot aantal vrienden van mij woont." Wanneer Toscanini over Weenen spreekt, ge raakt hij in vlam. Met schitterende oogen verhaalt hij van Stephan Schweig, dien hij ongemeen hoog acht; hij vertelt van zijn verblijf te New York en de dagen, die hij met Margaretha Wallmann en profes sor Hugo Burghauser heeft doorgebracht. Hij ver heugt zich reeds op het concert, dat hij met de Ween- sche Philharmonie dit jaar en het volgende jaar zal geven. Voorts vertelt hij, dat hij van Londen naar Italië zal vliegen, alwaar hij de „Falstaff' zal instu deeren,'die hij met een Ttaliaansch ensemble te Salzburg dirigecren zal. Ook „Fidelio" wordt onder zijn leiding in scène gezet. Omtrent zijn verdere plannen weidt hij weinig uit. „Ik geef er de voor keur aan een besluit voor den volgenden dag te ne men en niet voor het volgend jaar", zegt hij glim lachend, „ik wil niet gebonden zijn en ook niet dc slaaf mijner afspraken zijn." Opgetogen vertelt Toscanini hoezeer hem de sym pathie van het Engclsche publiek getroffen heeft. Dc kunstenaar is vooral ontroerd door een brief van een zieke vrouw, die hem dank zegt voor de aange name uren, die zijn muziek haar gebracht heeft. Zij beweert dat zij aan hem haar genezing te danken heeft. „Of muziek een geneeskracht heeft?" zegt hij. „De ze vraag heb ik mij de laatste dagen herhaaldelijk gesteld en bevestigend beantwoord. Dc kracht van de muziek is alomvattend en oefent een zoo sterke invloed op de menschelijke ziel uit, dat zij ook ge neeskrachtige invloed uit kan oefenen. Leest U deze brief eens. Hij is anoniem, doch ik ben te weten ge komen wie de afzendster is." Deze brief, door een krachtige vrouwenhand ge schreven, is de spiegel der ziel van een diepongeluk kige en toch weer in het leven teruggeroepen mensch Een vrouw schrijft vanaf haar ziekbed in een der Londensche hospitalen. Haar kind is levenloos ter wereld gekomen en zij moet-voor eeuwig van de vervulling van haar hartewensch, het moederschap, afstand doen. Zij schildert de uren af in welke zij na het haar bekend worden van deze jobstijding de waanzin nabij was. Afgemat en terneergeslagen lag zij op haar kussen, toen muziek de ruimte vulde. Tonen, die uit een verre wereld schenen te komen. Een radio-uitzending van het concert van Toscanini in Queens Hall. Gelijk na een morfine-injectie zonk zij in diepe slaap, waaruit zij geheel getroost ont waakte. Gelukkig zou te veel gezegd zijn, doch in haar lot berustend, kwam zij in het leven terug. En dit alles dank ik U, o Maestro." De brief was met „Helen" onderteekend, doch het adres van de af zendster ontbrak. Toscanini liet alle Londensche hos pitaals nagaan en rustte niet eerder voordat hij' He len ontdekt had. Zijn troostbrief teekende hij „Artu- ro Toscanini, dirigent en detective."

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 13