Hoe bet eerste „stoom" vervoerd werd één slag. Elf wolven in In de Woestijn.. •T MOEILIJKE TRANS- PORT VAN DE LOCO MOTIEF „ADLER", 100 JAAR GELEDEN. In 1935 viert Duitsland het honderdjarig be staan van zijn spoor- wegwezen. De moeilijkheden sche nen de ondernemers van de eerste Duitse spoorweg Neurenberg- Fürth bij de bestelling van de locomotief „Ad- Ier" in Engeland bijna eindeloos toe. Steeds ho- »er werden de gestelde eisen tot de defini- ieve bestelling gedaa/i verd en tenslotte stsjm- .en de vanuit Neurenberg opgegeven ma- m van de wielen en de spoorwijdte niet vereen met d.fe van de in Engeland ge ïnstrueerde locomotief. Inplaats vazi eind Juli werd de locomo- ef op de 3de September op de „Zoar" naar .olland ingescheept en moest vandaar ver- .er naar Neurenberg. De agenten der .toomboobmaatschappijen weigerden zeer .jeslist, fjeze omvangrijke en in de eerste plaats ook onbekende zware voorwerpen te vervofjren en wilden tenslotte het omhul sel inschepen. Dat dit deel speciaal bij de Voldoening der grensrechten in Keulen de* pijnlijkste ervaringen moest opdoen, is vanzelfsprekend. De douane liet smeden komen, om het gietijzer van het grove smeedijzer te scheiden, daar de invoerrech ten voor deze twee ijzersoorten verschil lende warén. Het transport van het overige deel van de locomotief, de stoommachine, werd na lang over en weer gepraat door schipper van Hees aangenomen tegen betaling van 700 francs tot aan Keulen, waar ze op 23 September zou aankomen. De voerlui ston den op de 24 September klaar, maar in plaats van de in spanning verwachte ma chine kwam het bericht, dat de lage water stand het stoomschip Hercules genood zaakt had, bij Emmerik het vrachtschip af te haken, dat nu met paardenkracht de Rijn. op moest worden getrokken. Op 7 Oc- tober kwam van Hees eindelijk in Keulen aan en had ook hier weer door de buiten gewoon lage waterstand met allerlei moei lijkheden te kampen. Zo werd toen ook aan de directie van de spoorweg medege deeld, hoe moeilijk het was, in een ontzet tende storm en regen de balen koffie en de grote stukken stokvis, die boven op de onderdelen van de machine lagen, in kleine bootjes aan de wal te brengen, om het schip zoo ver naar boven te brengen, dat ten minste het voorste gedeelte onder een kraan kon worden gebracht. Men had in dubbele ploegen bij lantaarnlicht met alle kracht gewerkt en vroeg zich alleen maar af, of het mogelijk zou zijn, de 50 en 60 centenaren zware collis op wagens te brengen. Onder toezicht van de politie en omstuwd door een geweldige mensenme nigte gelukte het overbrengen op de wa gens en de toeschouwers waren vol eerlij ke afgunst op de Neurenbergers, aan wie de eerste spoorweg zou behoren. Het hef fen van de rechten op deze onbekende ma chineonderdelen, die met de beste wil niet in hun oorspronkelijke bestanddelen wa ren te splitsen, werd door een „prijzens waardig tolbeambte" zeer welwillend aan Neurenberg overgelaten! De machinist Wil- son, die de locomotief vanuit Engeland be geleid had en de enigo werkelijke deskun dige voor deze zo nieuwe „combinatie" van ijzer, hout en andere metalen was, slaagde erin, het uit elkaar nemen voor on mogelijk te verklaren. Over Offenbach en Uitzingen werden nu de in Neurenberg zo vurig verbeide collis over land verder ge transporteerd eri kwamen zonder verdere wederwaardigheden op 26 October 's mid dags op de plaats van bestemming aan. Het vrachtloon van Keulen tot Neurenberg be droeg f 1260.Voordat de onderdelen van du machine in de werkplaats van Spath te Neurenberg in elkaar konden worden ge zet, kon het belangstellende publiek de in de polytechnische school tentoongestelde delen bewonderen... zoals het in de oude acten heet" tegen een entreegeld, om een te groot gedrang te vermijden." Tussen de woestijnen van Afrika en die van Azië bestaat een zeker verband. Ze beginnen in Noord-China met de Go- bi-woestijn, en lopen dan over Tibet, Tur- kestan, Perzië en Arabië naar Afrika, naar Noord-Afrika, waar de Sahara-woestijn is. Deze woestijn-gordel ontstond door de Noord-Oóst-passaat, die een heel droge wind is, en die de bovengenoemde landen cis het ware „uitdroogde". Die woestijnrij scheidt in Azië het blan ke en het gele ras; in Afrika scheidt hij de negers en de Bedouinen. De woestijnen zijn helemaal niet zo vlak, als men gewoonlijk gelooft. Er zijn hoog vlakten, en gebergten, maar natuurlijk ook laagland. Het woestijnzand is ook niet zo „beweeglijk", zoals men dikwijls doet voor komen. Anders zouden de karavanen niet €URDP* EEN CANADEES VERHAAL naverteld door Mevr. M. Jansen v. Deventer. Tom was controleur van de telegraaf-lijn die langs de Hudsonbaai de Yorfactorij met Fort Churchill, het noordelijkste post in Canada verbindt. Op dit traject, waar haast geen mensen zijn, had Tom vooral in de winter, heel veel te doen, omdat de sneeuw van vijf tot zes meter hoog lag, en de telegraafdraden dan onder het sneeuwdek kapot gingen. Dan was Tom op zijn sneeuwschoenen bezig om gebroken plaatsen weer te ver binden of de leidingsdraden, die in elkaar geraakt waren, weer te ontwarren. Op één van d^e winterse reizen werd Tom overvallen door een bende wolven. Het waren er zeker een stuk of twintig, twee en twintig, en ze waren uitgehongerd. Tom had nog nèt de tijd om zijn sneeuw schoenen te verwisselen tegen bergschoe nen, met zulke punten aan de zolen. Deze schoenen gebruikte hij altijd om in de tele graafpalen te klimmen. Dus échte berg schoenen waren het niet. Nu klom hij vlug in de eerste de beste telegraafpaal. Nadat hij zeven schoten uit zijn automa tische pistool op de wolven afgevuurd had, gooide hij het wapen, dat nu tóch niet meer te gebruiken was, op de kop van één der hongerige beesten. Hij had geen reserve-munitie bij zich, want dan zou hij veel te veel te dragen hebben gehad, omdat hij ook nog een zwa re rugzak en een rol leidingsdraad bij zich droeg. De wolven aten eerst hun rasgenoten, die gewond of gedood waren door de ko gels op. Maar de reuk van het "bloed lokte nog meer wolven aan, die niets meer eet baars vonden, en nu om de paal stonden en naar boven keken, waar Tom zat. Tom zag wel, dat de hongerige reuzen niet zouden aftrekken vóór de tijd, dat zijn krachten hem begeven zouden hebben. na een paar jaren wegen terugvinden, die zij éénmaal volgden. Ook is er, behalve bij de oasen, op ande re plaatsen nog enige plantengroei te vin den, al bestaat die ook uit dorenstruiken. De oasen zijn plaatsen, waar water uit-de grond welt. Daarom is er bij de oasen ook een vrij weelderige plantengroei te bespeu ren. Alle woestijnplan ten hebben heel diepe wortels, die zich naar het grondwater strek ken. Dat bewijst, dat er overal, onder zand kiezelstenen of rotsen grondwater aanwe zig is. Wanneer de bevolking nóg meer toe neemt, zal men op zoveel mogelijk plaat sen door artesische boringen, water aan de oppervlakte trachten te brengen. Dan zal men het land, dat nu door de droogte on bruikbaar is, kunnen bebouwen. Wat de dieren betreft, in de woestijnen leven natuurlijk allereerst: de kamelen! Verder hebben we dan nog de antilopen tussen twee haakjes het luiste dier, want hij is anti (tegen) lopen! jakhalzen, woestijn vossen, en de sprinkhanen. Misschien is het wel goed, wanneer ik jullie hier even uitleg, waarop het princi pe van de artesische bronnen of putten be rust. Het water spuit hier namelijk omhoog door de druk, die hoger gelegen aardlagen, die water bevatten, uitoefenen. AS \£n Hij zag de gele, hongerige ogen van de dieren daar beneden hem, en het werd hem wel een beetje bang te moede. Tom had in zijn rugzak een klein ma chientje, dat hij in de telegraafleiding kon inschakelen en zodoende hulp roepen. Maar zelfs met de beste sleden konden hulptroepen uit Fort Churchill pas na twintig uur bij hem zijn. Tom wist wel, dat hij het nog niet eens een vierde van deze tijd zou uithouden bij deze ijzige koude. Hij moest zichzelf dus helpen, wanneer hij dat dreigende, verschrikkelijke einde ontgaan wilde. Toen kwam opeens de reddende ge dachte! Hij sneed van de rol leidingsdraad enige stukken af, die zó lang waren, dat zij van de telegraafdraden tot op de grond reikten. Hij bevestigde het ene eind aan een der leidingsdraden, waardoor hij een stroom van duizend Volt leidde. Nu moes ten de wolven daar beneden slechts de draad even aanraken, om dood neer te val len. Voor Tom was het ongevaarlijk, omdat hij natuurlijk zijn isolerende handschoe nen aanhad. Nu had Tom uit zijn rugzak een stuk droog vlees, dat hij aan het vrije eind van de draad bevestigde. Dit stuk vlees liet hij eerst een beetje over de snuivende koppen der wolven zweven, zodat zij nóg honge riger werden. De roofdieren drongen zich begerig op één hoop, en sprongen vergeefs naar het vlees. Toen Tom de dieren héél dicht bij elkaar gebracht had, liet hij de draad opeens vallen. Tegelijkertijd hapten de dieren naar het vlees, en heel wat wolfs- neuzen raakten tegelijkertijd de electrische draad aan. In minder dan geen tijd lagen daar elf dierenlichamen bewegingsloos op de grond. De overgebleven dieren sloegen op de vlucht. Tom begreep wel, dat hun de lust om terug te komen, vergaan was. Maar onder tussen was hij zelf helemaal uitgeput. Hij liet zich in de sneeuw vallen en lag een paar minuten daar, zonder zich- te ver roeren. Ten slotte stond hij op; hij wan kelde. Hij rekte zijn lichaam. Hij juichte van binnen, omdat hij leefde, terwijl hij zo net toch nog in doodsgevaar was. Tom trok zijn sneeuwschoenen weer aan. Juichend zette hij zijn werk voort!... OM MOEDER TE VERRASSEN Ja, om moeder te verrassen, gaan we nu een kookkist maken, want nu kan ze de kosten voor keuken-brandstof besparen. De kookkist heeft ten doel om de aan het koken gebrachte spijzen langzaam dóór te laten stoven. En om de spijzen, die al gaar zijn, warm te houden. Om nu een kookkist of een hooikist, zoals die ook wel genoemd wordt te ma ken, hebben we een gewone houten kist no dig, die de gewenste grootte heeft. De kist wordt van binnen met papier of hout- PIET EN ZIJN KANO. 1. Het roer breekt plots'ling in zijn hand De stroom is sterk vèr-af het land! 2. En daaio. i hij flink on gauw Een zeehond met zijn hengcltouw! 3. Een vis met d'hengel vlug gevangen... 4. De zeehond wil de vis verslinden... wordt voor des zeehonds neus gehangen! Zóó weet Piet weer 't land te vinden. (Nadruk verboden). M. P. v. V. wol bekleed. Papier en houtwol zijn heel slechte warmtegeleiders, en sluiten daar door de spijzen van de buitenlucht af. Daardoor ook, blijft de warmte, die de spijzen afgeven, in de kist. De deksel is óók bekleed met papier of houtwol. Dc deksel moet zó sluiten, dat de deksel van de pot, die erin gezet wordt, met de boven kant de deksel raakt, zoodat hij goed op zijn plaats blijft. Dit kun je op de volgende manier gedaan krijgen: in de deksel van de kookkist breng Je lagen papier in een kring aan, die iets groter moet zijn dan de deksel van de pot, die daardoor op zijn plaats wordt gehou den. Voor spijzen als rijst, ragour en soep is de hooikist heel makkelijk en geschikt. Vanneer hij gebruikt is, moet hij goed ge lucht en schoongemaakt worden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 19