Wie een kuil graaft
voor een ander...
HET WETSONTWERP VASTE LASTEN.
VERDUISTERING.
Brand op de „Baarn" gebluscht.
Wat zullen de „Bremen" en de
„Queen Mary" doen?
Nieuwe stichting te Egmondaan Zee.
RUSSEN KOOPEN ONZE HANDELSVLOOT.
De overval op een lepra-hospitaal.
Behalve van beperking van rente voor hy
potheken en pandbrieven ook huur-
verlaging. - Indiening nog
deze week.
Thans weet het „Hsbl." zeker mede te deelen, dat
een wetsontwerp betreffende de vaste lasten hoogst
waarschijnlijk nog deze week zal worden ingediend.
Behalve met een begrenzing van renten van hypo
thecaire schuldvorderingen en van pandbrieven tot
respectievelijk 4 3/4 en 4 valt ook te rekenen op
een beperking der woninghuren. Hiertoe gaat het
ontwerp uit van het vaststellen van een basisjaar.
Woninghuren, die, vergeleken met dat jaar, niet
reeds met 20 zijn verlaagd, zullen alsnog deze ver
laging moeten ondergaan.
De iinancieele perikelen van een zgn.
belasting-ophaaldienst.
Donderdagmiddag heeft de politie in Den Haag ter
men aanwezig gevonden in te grijpen in de zaken
.van den „Nationalen Ophaaldienst", een vennoot
schap, welke sedert enkele dagen gevestigd was aan
de Vaillantlaan aldaar en daarvoor in de Kaapstraat
en welke zich ten doel stelde door het regelmatig op
halen van gelden er voor te zorgen, dat de belastin
gen en andere periodieke betalingen voor een groot
aantal personen op tijd en regelmatig geschieden,
zoodat niemand, die zich bij den ophaaldienst had
aangesloten, zich ongerust behoefde te maken over
het oploopen van belastingschuld en dergelijke
kwesties. Door middel van betaling in termijnen, re
gelde het. bureau alles voor zijn leden.
Aanvar' elijk ging het goed, doch al spoedig kwa
men de moeilijkheden. Personen, die steeds op tijd
aan het bureau hun gelden hadden afgedragen, in
de overtuiging, dat zij nu geen angst behoefden te
hebben voor deurwaarders met dwangbevelen enz.,
moesten tot hun pijnlijke verbazing constateeren, dal
hun geld niet doorgezonden was, zoodat de onwel
kome gasten der belastingadministratie toch voor de
deur stonden.
Toen kwamen de klachten bij de politie. Thans zijn
er reeds meer dan
200 menschen die aangifte hebben gedaan.
Dit aantal zal stellig in de eerstvolgende dagen
nog grooter worden. Het bedrag, dat, naar een voor-
loopig onderzoek heeft uitgewezen, verduisterd is.
bedraagt ongeveer f5000.
De politie heeft de administratie en alle beschei
den in beslag genomen. De beheerder der zaak, een
zekere de L., kon niet gearresteerd worden, aange
zien hij ernstig ziek te bed lag. Op advies van den
dokter mocht hij niet vervoerd worden.
Lading salpeter niet beschadigd.
'Amsterdam: De directie van de Kon. Ned.
Stoomboot Maatschappij is gisterenavond telegrafisch
in kennis gesteld van .het feit,, dat de.brand ophet
vrachtschip „Baarn", liggende in de haven van Horta,
is gebluscht. Een gedeelte van de lading van ruim
2, waarin het vuur heeft gewoed, is gelost. Naar men
ons mededeelde, heeft de lading salpeter, welke aan
boord was, geen schade geleden. De „Baarn", is een
schip van 5546 brutoregister ton met passagiersacco-
modatie.
„Laten we eerst gaan eten", zegt de oude Schuc-
kert tegen twaalven tot zijn beide kameraden en be
gint hiermee den schafttijd.
De mannen waden in hooge waterlaarzen uit het
koude moeras en zoeken zich in het schemerachtige
Jicht van hun mijnlampen oen rustig plaatsje in de
buurt. Spoedig zitten de drie naast elkaar, hebben
op hun knieën hun maaltijd en naast zich de kof-
fieflesch. Zwaar als de veenschollen vallen de woor
den van hun lippen.
„Zeker 'n mooie dag daarboven", meent de jong
ste van de drie na een oogenblik zwijgen geheel on
verwacht. En als geen daarop antwoordt, voegt hij
erbij: ,,'t Was vanmorgen om vijf uur mooi". Dan
slaat hij de tanden in de broodkorst.
De oude kijkt den jongen onderzoekend van terzijde
aan. Hij weet, wat het te beteekenen heeft, wanneer
die zoo praat: verlangen naar buiten.
Velen zijn er, die het noodlot uit het een of andere
beroep in het daglicht wegdringt, die gebrek lijden
en dan, als laatsten uitweg, in de mijnen gaan wer
ken. Ze houden het een dag uit, een week, ook nog
langer, wanneer 't bui
ten stormt en sneeuwt.
Maar wanneer de lente
en zomer in het land
komen, dan zeggen de
meesten van hen de
donkere groeven vaar
wel.
Deze jonge kameraad
heeft als knecht op het
land gewerkt. Eenige
weken geleden heeft 't
hem onder de aarde verdreven. Zal hij blijven? De
oude weet wel: de nieuwe kameraad is een vlijtige
jongen, die het ernstig opneemt, en hij zal zeker
blijven. En hij zal zeker ook eens een goede mijn
werker worden. Nu is zijn hart wel nog meer daar
huiten dan hier binnen, en hij pakt krachtig aan,
omdat men het van hem verlangt en omdat hij er
geld voor krijgt. Nog trekt het hem naar boven en
vaak met een groote kracht, die zich met geweld en
list een uitweg zoekt... En die hem heimelijk verbo
den dingen laat doen: tip-tap, tip-tap, sport voor
sport, in de afgelegen luchtschacht honderd en eeni
ge meters het daglicht, tegemoet, alleen om buiten
NEW YORK.
DE verschijning van het nieuwe Fransche
passagiersschip de „Normandië" in den
Atlantischen Oceaan en de nieuwe snel
heidsrecords, die dit luxieuse schip in beide rich
tingen heeft weten te vestigen, hebben tusschen de
groote reederijen een nieuwen strijd om den blau
wen wimpel van den oceaan doen ontbranden. Zoo
als bekend is de blauwe wimpel de trophee, waarop
het snelste schip ter wereld mag aanspraak maken,
en die reeds zoo dikwijls van bezitter is verwisseld.
In internationale scheepvaartkringen verwacht'
men, dat zoowel de Norddeutsche Lloyd als Italië
slechts op een gunstige gelegenheid wachten, om
nog in den loop van dezen zomer het door de „Nor
mandië" gevestigde record te verbeteren. Tot een
werkelijk feilen strijd om den titel van Koningin'
van den Atlantischen Oceaan zal het echter eerst
het volgend jaar komen, zoodra het enorme Engel-
sche passagiersschip de „Queen Mary" in dienst ge
steld wordt. In tusschen gelooft men, dat het zeer
moeilijk zal zijn de prestatie van het Fransche schip,
dat de reis van Frankrijk naar New York met een
gemiddelde snelheid van 29.64 knoopen in vier da
gen, elf uren en 42 minuten volbracht en dit record
op de terugvaart met den blauwen wimpel in de
mast, nog verbeterde, in de schaduw te stellen. Des
kundigen zijn van meening, dat zoowel de „Norman
die" als de „Queen Mary" in staat zullen zijn. een
snelheid van 32 knoopen te bereiken. Tegen deze snel
heid zullen de overige schepen wel nauwelijks op
kunnen tornen, zoodat men dus een duel tusschen
deze beide enorme schepen mag verwachten, waarbij
onder zekere voorwaarden slechts enkele minuten
den uitslag zulen kunnen bepalen.
Deze strijd, die thans bijzonder opwindend schijnt
te worden, is kenteekenend voor de geweldige voor
uitgang in de snelheid der zeeschepen. In het jaar
1819 legde de „Savannah" voor de eerste maal de
reis van Savanna, Georgia, naar Liverpool in 26 da
gen af. Negentien jaren later, in het jaar 1838, ge
lukte het de „Great Western" reeds tot verwondering
van de geheele wereld, de overtocht van Bristol naar
New York in 15 dagen klaar te spelen; en dit zelfde
schip kon later zijn eigen record nog verbeteren
door de reis in 10 dagen, 10 uren en 15 minuten af
te leggen.
Daarop volgden er een aantal nieuwe records over
den 2780 zeemijlen langen afstand tusschen New
York en Queenstown aan de Iersche kust, waarvan
wij hieronder een lijstje laten volgeni
1840 Arcadia
1841 Arcadia
1851 Pacific
1856 Persia
1866 Scotia
1869 City of Brussel
1875 City of Berlin
1880 Arizona
1882 Alaska
188S Etruria
1891 Majestic
1894 Lucania
1908 Lusitania
1910 Mauretania
11 dagen
9 dagen
9 dagen
9 dagen
8 dagen
7 dagen
7 dagen
7 dagen
6 dagen
6 dagen
5 dagen
5 dagen
4 dagen
4 dagen
4 uren
21 uren
19 uren
1 uur
2 uren
22 uren
15 uren
7 uren
18 uren
1 uur
18 uren
7 uren
15 uren
10 uren
25 minuten
45 minuten
48 minuten
3 minuten
48 minuten
23 minuten
37 minuten
55 minuten
8 minuten
23 minuten
41 minuten
Door den wereldoorlog is in dezen wedstrijd een
lange onderbreking gekomen; eerst in het jaar 1929
werd er weer een aanvang mede gemaakt, toen de
„Bremen" op zijn 1ste reis den afstand Cherbourg
Ambrose Channel (de Baai van New York), 3163 zee
mijlen, in 4 dagen, 17 uren, en 42 minuten wist af te
leggen en daarmede aan de „Mauretania" den blau
wen wimpel ontnam. Sinds dien tijd is dit record
door de „Bremen" zelf, de „Europa", de Italiaansche
„Rex" en tenslotte door de „Normandië" verbeterd.
De „Rex", die een geheel andere route vaart,, heeft
uit dien hoofde echter den blauwen wimpel nooit
ontvangen.
Uit den aard van de zaak is do Oceaan verschil
lende malen in korter tijd overgestoken, dan zulks
met passagiersschepen mogelijk was. Oorlogsschepen
overtreffen in snelheid ook de modernste „windhon
den van den Oceaan" en per vliegtuig is de over
tocht zelfs al in 34 uren gelukt. Maar de blauwe wim
pel is slechts voor de handelsscheepvaart bestemd.
Overigens heeft het verschijnen van de nieuwe reu-
zenschepen de doodsklok over de oude, roemrijke ve
teranen van den oceaan geluid. Vooral de „Maure
tania", die met haar 25 knoopen alle snelheidsrecords
van de laatste 22 jaar gehouden had en, naar de
meening van vele Engelsche scheepsbouwers ook
nog in staat geweest zou zijn een snelheid van 32
knoopen te bereiken en de concurrentie met de nieu
we zeemonsters op te nemen. Haar reederij verhin
derde deze laatste krachtproef van het oude, flinke
schip echter, doordat zij de „Mauretania" aan de
slóopers heeft verkocht.
Het geheim van haar snelheid nam de construc
teur, de scheepsingenieur Frank Caws, met zich in
het graf, daar hij stierf, alvorens hij de gecompliceer
de formules, waarop de snelheid van het schip be
rustte, op papier had gebracht.
In de plaats van de Prins Hendrikstich
ting, die niet meer aan de eischen des
tijds voldoet.
Het bestuur van de Prins Hendrikstichting zal deze
maand de aanbesteding houden voor den bouw van
een nieuw tehuis op het terrein achter de tegenwoor
dige stichting te Egmond aan Zee. Men vertrouwt
daarna zeer spoedig met den bouw te kunnen begin
nen en hoopt dat de nieuwe stichting aan het einde
van het volgend jaar gereed zal zijn.
De tegenwoordige stichting, die gesloopt zal wor
den, voldoet niet meer aan de eischen de3 tijds.
Volgens een plan van den heer Corn. Elffers te
Rotterdam, zal de nieuwe stichting voor 200 perso
nen bestemd zijn. Gerekend is op mogelijke opne
ming van gezagvoerders, stuurlieden en machinisten,
gezien de ervaring met de pensioenen van de Kon.
Holl. Lloyd. Het hoofdgebouw, dat ongeveer 160 M.
frontbreedte heeft, krijgt een vóór- en achterzijvleu
gel, bestemd voor de eigenlijke bewoning; het hoofd
gebouw bevat de eetzaal, met aangebouwd tooneel, do
bibliotheek, de recreatiezalen, de bestuurskamer en
de vertrekken voor den inwendigen dienst. Een aan
gebouwde ziekènafdeeling zal 12 patiënten kunnen
bevatten.
DG JONGSTE BURGEMEESTER VAl/ FRANKRIJK.
Parijs. Te Muracciole op Corsica is tot burge
meester gekozen de 25-jarige Jean Luisi, geboren
den 21sten Juni 1910 te Ajaccio, en derhalve de jong
ste burgemeester van Frankrijk. Hij is een afstam
meling der uit Istria afkomstige familie Cassanelli.
uit welke familie een groot aantal advocaten, rech
ters en andere magistraten op Corsica zijn voort
gesproten.
tien minuten lang licht en lucht te scheppen.
Vandaag heeft het hem weer te pakken, denkt de
oude. Zooals hij op het hout heen en weer schuift!
Zooals hij zijn brood naar binnen werkt! Ja, de
oude kent dat, dertig jaar geleden is hij zelf van
buiten gekomen, heeft ook het „heimwee" moeten
overwinnen.
„Ga maar", zegt de oude, als hun oogen elkaar
ontmoeten. „Wij hebben van gisteren nog drie paar
hout te goed", verontschuldigt de jongen zich van
tevoren en pakt daarbij" haastig zijn boeltje bij el
kaar. Een halve minuut later sluipt hij weg, de lamp
op zijn hoofd, en fluit: Pas op, de opzichter komt...
Maar die zal niet komen en daarom niets merken,
want hij was er reeds voor schafttijd geweest en twee
maal komt hij niet.
En zoo stijgt de jonge mijnwerker Peter Poppe vol
verlangen naar de zon uit de zwarte aarde op en
staat plotseling met waterlaarzen, vuil gezicht en
bemodderde lcleeren, met stralende oogen op een
groote bonte weide. Hij staat daar als een wonder,
en als een wonder schijnt de wereld hem toe. Diep
onder hem graven de menschen zich op dood en
leven door de aarde en boven die aarde schijnt de
zon en schenkt een wereld vol leven en vreugde.
Warm en geurig is de lucht. Bijen, vlinders en li
bellen dwarrelen als dronken van vreugde voorbij.
Het sappige gras met leeuwentand en madeliefjes-
ligt als een mooi tapijt voor hem. In het blauw van
den hemel vliegen leeuweriken en trilleren geluk
kige liederen. Aan den weiderand begint de goud-
MUIZEN VLIEGEN DOOR DE LUCHT.
Parijs, 4 Juli (A.N.P.) Met het nachtvliegtuig
uit Londen arriveerden Donderdagochtend op Le
Bourget een twintigtal groote doozen, die niet door
de douane werden geopend. Voor het behoud van den
inhoud was dit zeer goed, want de doozen bevat
ten een groot aantal muizen van verschillende
kleur, die uit Engeland waren gezonden als proef
dieren voor het Institute Pasteur, waar zij in den
loop van den ochtend werden afgeleverd.
EEN 103-JARIGE MESSENSTEKER.
Buenos Aires. - In de stad Tucuman werd een
,62-jarig bewoner in een café tijdens een dronke
mansruzie door een zekeren Gonzalez Boris gestoken.
Uit het politierapport bleek, dat de dader der verba-
zingwekkenden leeftijd van 103 jaar had. Ter plaat
se acht men dit in het geheel niet uitgesloten, aan
gezien het Noorden van Argentinië bekend is door
den hoogen leeftijd, die sommige bewoners er be
reiken.
MICROFOONS IN DEN VESUVTUS-KRATER.
Zooals bekend is hebben de zenders van Napels en
Rome Woensdagavond de geluiden uit den Vesuvius
krater uitgezonden voor de luisteraars in Europa en
Amerika. Gedurende een week waren arbeiders bij
den krater bezig om kabels te leggen voor het
plaatsen der microfoons op de geschiktste punten
in de krater. Ongeveer twaalf microfoons zijn ge
plaatst en de uitzending is uitstekend geslaagd.
gele rogge met zwaarbeladen aren. Ver daarachter
liggen groeven en dorpen.
Wanneer ze met z'n tweeën of drieën waren, zou
den ze beginnen te zingen, uit volle borst een of an
der volkslied van school. Maar daar Peter Poppe al
leen is, staat hij stom en neemt het heerlijke, dat
hij vroeger nauwelijks opmerkte, in zich op, met vol
te teugen.
Wat dat nieuwen levensmoed schenkt! Hij werpt
zich languit in het gras, rekt en strekt zich, en
maakt capriolen als een jongen: zoo blij is hij. Dan
ligt hij met gesloten eogen in het geurige gras en
laat de zon op z'n huid branden, waarin nog de
koele mijnlucht zit, was dat niet een zonderling
geruisch? Neen, acht minuten, tien minuten
Maar nu terug in de mijn! En voor twee gewerkt,
om het verzuimde in te halen!
Bij de aflossing hoort de bedrijfsleider het: Peter
Poppe heeft vandaag en reeds eenige malen van
tevoren gedurende den schafttijd met verboden ge
bruikmaking van de luchtschacht tijdelijk de groeve
verlaten. En die het den bedrijfsleider vertelt, is
Pippel, een dagwerker, die met veel gevlei reeos
jaren bezig is, zich tot opzichter op te werken. „Al
leen maar voor de zekerheid en goede orde, mijn
heer", voegt hij er kruiperig aan toe. „Alleen voor
de mijn, alleen daarvoor."
De hoofdopziener neemt zonder iets te zeggen de
werklijst en stelt vast., dat de ploeg van den ouden
Schuckert goed werkt. Van nietsdoen kan dus geen
zajiu
„Jagoda" en „Djurma" verlaten de vader-
landsche wateren.
Een der fraaiste vrachtschepen van ons land, de
voormalige „Alnielo" van de Kon. Ned. Stoomboot Mij.
Is dezer dagen onder zijn nieuwen Russischen naam
„Jagoda" naar Odessa vertrokken. Van Odessa zal het
schip, dat een draagvermogen heeft van 11.000 ton en
in de goede jaren verscheidene reizen naar Chili ge
maakt heeft, naar Wladiwostok varen, teneinde tus
schen deze stad en Kamsjatka, een geregelden vrach-
tendienst te onderhouden.
De „Jagoda", die met een Russische equipage ver
trokken is, zal waarschijnlijk de komende week ge
volgd worden door de voormalige „Brielle" van de
K. N. S. M., welk schip een draagvermogen heeft van
ongeveer 9.000 ton. Ook dit schip zal onder Russische
vlag en onder zijn nieuwen naam „Djurma" de Am-
sterdamsche haven verlaten.
Roemenië in angst voor de besmetting.
Sofia: Eenige dagen geleden verschenen in een
Leprahospitaal in de Donaudelta vier gewapende
ruiters, die zich niet aan de waarschuwingen van do
bewakers stoorden, het huis binnendrongen en de
kas roofden. De roovers hadden zich door maskers
onherkenbaar gemaakt en namen van de zieken geen
notitie.
Zoo juist vond men nu het lijk van een man,
waarin men den gevreesden roover Catanojoe her
kende, die er reeds door de politie van verdacht
werd aan den inbraak te hebben deelgenomen. De
man had zich zelf door den mond geschoten. Uit een
nader onderzoek bleek, dat Catanojoe eenige bank
biljetten van het geroofde geld aan zijn verloofde
had gegeven, om daarvoor eenige sieraden te koopen.
Deze bankbiljetten schenen echter besmet te zijn,
want reeds spoedig openbaarde de gevreesde ziekte
zich bij het meisje. Het schijnt dat Catanojoe uit ver
twijfeling tot zelfmoord is overgegaan.
Men vraagt zich intusschen af, waar de drie an
dere roovers gebleven zijn. Wie heeft hen gezien, wie
geld van hen aangenomen, wie hun de hand ge
drukt? Men begrijpt, dat de opwinding onder het volk
groot is.
DUBBEL LEVEN VAN EEN HINDOE-ADVOCAAT.
Delhi: Bij de veroordeeling van twee bandie
ten kwam aan het licht, dat zij deel uitmaakten van
een beruchte bende, die echter bestond uit grooten-
deels bekende en geachte lieden. Eenigen tijd geleden
was een bekend Hindoe-advocaat ver-moord gevonden.
Thans kwam aan het licht dat ook deze advocaat lid
van de bende was geweest en door leden van zijn
eigen bende op een afgelegen plaats, waarheen zij
hem gelokt hadden door hem mede te deelen dat een
rijk koopman zou worden vermoord, was vermoorfc
omdat zij hem niet langer voldoende betrouwbaar
achtten.
„Heb je je niet vergist?" Neen, Pippel blijft erbij,
hij wil er dadelijk op zweren. „Dan moet je het
voor Schuckert en Poppe herhalen."
Dan echter kronkelt Pippel zich als een worm.
„Dat geeft maar oneenigheid en misschien strijd,
mijnheer. Die hoeven toch heelemaal niet te we
ten..." De bedrijfsleider echter is van meening, dat
men zijn daden steeds en overal moet kunnen recht
vaardigen.
„Schuckert en Poppe dadelijk bij de baas komen!*
Die zijn juist klaar om weg te gaan en kijken
elkaar begrijpend aan. „O wee, o wee," fluistert
de jongen den oude toe en trekt vlug zijn lcleeren
aan. „Wees maar rustig," meent Schuckert, „wees
maar rustig. Zullen eerst eens zien, wat er te
doen is."
In de kamer van den hoofdopzichter hooren ze
dan, dat een van de manschappen, die men reeds
nooit vertrouwd had. die zich echter handig in een
hoekje had weten te houden, luid en brutaal aan
klager van zijn mede-arbeiders is.
„Klopt dat?" vraagt de bedrijfsleider streng.
„Ja, antwoordt Poppe deemoedig, en hij ziet, hoe
de aanklager triomfeert.
„Weet je niet, dat dat verboden is? Je bent pas
een paar weken in de schacht en doet al zulke din
gen. Waarom doe je dat? Schuckert, jij bent toch
een betrouwbare arbeider, waarom vind je dat
goed?"
De oude vertelt langzaam en met weinig woor
den, wat zijn jongen kameraad bij het schaftuurtje
eenige malen naar boven heeft gedreven.
„Alles goed en wel!" zegt de bedrijfsleider. „Zoo
iets komt niet te pas. Dat moet men overwinnen.
Ik hen ervan overtuigd, dat Pippel het zou kunnen."
„Ja zeker," buigt Pippel en straalt. „Ja zeker,
mijnheer."
„En daarom", zoo gaat de bedrijfsleider verder,
..zullen Pippel en Poppe van morgen af aan tot zoo
lang hun plaatsen verwisselen. Poppe, jij went je
eerst maar aan de mijn in het algemeen en werkt
buiten op de houtstapel. Daar heb je zon uit de
eerste hand en fri.ssche lucht. En jij, Pippel, gaat
in de moerasafdeeling werken. Je hebt nog niet
onder de aarde gewerkt. Dat treft goed. Jij zult
Poppe laten zien, wat zelfoverwinning is. Trek
goede laarzen aan, want het water is koud en komt
tot over je knieën. En vergeet niet warme kleeren
aan te trekken, de frissche lucht snerpt door je bot
ten. En nu, Gluck auf, mijne heeren. En wat ik nog
wilde zeggen, Schuckert: ik hoop, dat zoo iets on
der je menschen niet weer voorkomt,"
Schuckert kijkt spotachtig naar de krijtwitte Pip-
nel en zegt krachtig: „Daar leunt u van op aan,
mijnheer de opeienerl"
WALTER DACH.