i
„Meer Reclame"
De stuwdam bij het
Tsana=Meer.
wat een pijn!
Zomersproeten ver
dwijnen in korten tijd geheel door
Sprutol. Bij alle Drogisten
DE ECONOMISCHE ACHTERGROND VAN HET
ABESSINISCHE CONFLICT.
Uit onderstaand artikel zal duidelijk
worden, welke belangen Engeland heeft
bij een vreedzame regeling van het
Abessinisch 'conflict,
In de laatste tijd trekt de economische achter
grond van diet Italiaansdh-Abessinische conflict
steeds meer de belangstelling van dc openbare
moening. Het betreft hier de bouw van een stuw
dam bij het Tsanameer in de nabijheid van de
bronnen van de blauwe Niil. Sedert drie-en-dertlg
jaar.is men met de voorbereiding van deze plannen
bezig en nu het Egyptische kabinet 36.000.000 Egvpt.
ponden ter beschikking heeft gesteld zal men aan
de uitvoering van de werkzaamheden kimnen be
ginnen. Ook de keizer van Ethiopië heeft na lang
aarzelen zijn toestemming voor de aanleg van dc
stuwdam gegeven, die op Abessinisch gebied zal
liggen.
De Nijl en zijn voornaamste rivieren bevloei ën
drie landen: Ethiopië, de Soedan, die door Engeland
cji Egypte gemeenschappelijk geregeerd wordt, en
Egypte zelf. Van belang is voor de drie landen niet,
dat zij van de geweldige watermassa's van de
blauwe en witte Nijl profiteören. maar voornamelijk
willen zij de stroom ondergeschikt maken aan de
belangen van de landbouw in hun gebieden.
De regentijd begint in April in deEthiopische
gebergten. Ontzaglijke watermassa's vloeien stroom
afwaarts en bereiken in Juni de Soedan, en pas be
gin Augustus Egvptc. Tiet beheerschen van deze
watermassa's is voor .de vruchtbaarheid van deze
landen beslissend. Nog belangrijker dan bet water
zelf is de verdeeling der vruchtbare stoffen die het
water meevoert. Hoe langer het Nijlwater opge
stuwd wordt in de landen waar het door trekt.,
des te rijker is de hoeveelheid slik. Pas aan het
einde van dc rivier vullen zich de bekkens van
Makwar aan dc bovenloop van de Niil in de Soe
dan. die in Engelsche handen is. en van Assoean
aan de bovenloop van de Nijl in Egvpte. Het Tsana
meer. dat. het eerste groote natuurlijke reservoir is
dicht bij het gebied der bronnen, werkt dus als het
ware als een filter die de waardevolste voedings
stoffen voor de bodem achterhoudt.
Zoo wordt dus begrijpelijk waarom men drie-en-
dertig jaar lang gewerkt heeft aan de voorberei
dingen voor dc stuwdam in het Tsanameer.
Een der belangrijkste producten van Soedan en
van Egvpte is de katoen. Door het opvangen van het
aan meststoffen rijke Niil water van het Tsanameer
zal het mogelijk zijn ook de katoen-aanbouw in de
hooger gelegen gebieden uit te breiden en dus meer
katoenplantages te verwerven.
Welke voordeelen dit voor de Soedan zal opleve
ren blijkt uit de schattingen der experts die mee-
men. dat dit land binnen tien jaar de geheel e be
hoefte van de Engelsche katoenmarkt zal kunnen
dekken. Tot nu toe nam de Egvptische katoenpro
ductie een monopolische positie in 111 het Engelsche
wereldrijk. Engeland, dat de sleutelpositie tot de
Soedan heeft; steeffer* naar de productiecapaciteit
van, dij, land te verjagen,, teneinde zooveel moge
lijk onafhankelijk van de Egvptische markt te wor
den. Egypte ziet, dus zijn positie od de wereldmarkt
bedreigd. Deze bedreiging is echter nfet van belang
voor het heden en bovendien zijn do relaties tus-
schen Engeland en Egvpte te vrienschappelijk dan
dat men zou mogen spreken van een directe bedrei
ging der Egvptische belangen. Beide landen, Egvpte
en Engeland zijn afhankelijk van den eigenaar van
het. bronnen gebied va.11 de blauwe Niil dat is van
Elhiopië. De beschikking over de bronnen van dc
Niil is dus voor beide landen van bet allergrootste
belang, en wie de hand kan leggen op de stuw
dam in het Tsanameer. die hezit een groote macht
over de lagere gelegen landen, een macht die meer
waard is dan het grootste bezettingsleger.
Groot Brittannië heeft, sedert de sennia er naar
gestreefd de concessie bij het Tsanameer te verwer
ven zonder echter meer dan een vermeende be
lofte in het jaar 1902 te verkrijgen. Keizer Hailc
Selassie van Ethiopië besliste in deze kwestie ten
gunste van Engeland.
Het Tsanameer probleem houdt natuurlijk ook de
Ttaliaansche pens bezig. Zoo tracht de ..Stampa"
te bewijzen, dat Abessinië de werkzaamheden voor
de stuwdam reeds in 1930 overgedragen bad aan
een Amerikaansche Maatschappij en er dus niet
meer over kan beschikken. Verder tracht bet blad
de Eevptenaren van het nuttolooze der onderne-
ning van alle krachten op. Toen hij opstond, trapte
hij in gebroken glas en aardewerk. Het lawaai
boven zijn hoofd nam voortdurend toe. Hij legde
bet bewustelooze lichaam over zijn schouder en be
gon met den moed der wanhoop den weg te zoeken
naar de deur van het salon en naar het cam-
pagnedek.
Hij ging af op het geluid en zijn instinct, want hij
kon geen hand voor oogen zien. Maar hij was er de
man niet naar om als een hond te sterven, als er
nog mogelijkheid op redding bestond. Verschrikt
ais hij was, trachtte hij naar buiten te komen met
op elkaar geklemde tanden en volkomen onbewust,
mompelende en vloekende in alle talen.
Waarop die eenzame tocht naar bevrijding zou
zijn uitgeloopen, heeft hij nooit kunnen uitmaken,
want na vele wanhopige pogingen, in een tijdsver
loop waarvan hij den duur onmogelijk kon schatten,
zag hij plotseling vóór zich het licht van een elec-
trische lantaarn en ontwaarde op enkele passen af
stand een opening.
„Saltash!" riep een stem, die door alles heen
drong. „Saltash!"
„Hier hen ik!" gilde Saltash terug, die nog steeds
naar een houvast zocht, totdat hij eindelijk tegen
een poot van een tafel terecht kwam. „Ben jij daar,
Larpent? Hoe lang kunnen we het nog houden?"
„Slechts enkele seconden!" antwoordde deze. „Geef
mij het kind!"
„Neen, geef me alleen maar een hand. Maar houdt
me stevig vast, want 't zal een trek zijn!"
Saltash ging weer vooruit, zijn vrije hand voor
uitstekende, gleed uit en viel bijna voorover, toen
hij als in een schroef werd gegrepen en met reuzen
kracht op de been werd gehouden, 't Volgende
oogenblik stond hij tegen de post van een deur of
heter er bovenop en gaapte beneden hem het salon,
'dat een tooneél van algehccle verwoesting bood.
Bij Larpent's electrische lamp zag hij de trap naar
het campagncdck bijna loodrecht boven hen.
„Loop door!" zei Larpent. „Ge dcedt beter mij
miner te overtuigen en hen af te schrikken door een
opsomming der hooere kosten.
De Londensche „Morning Post" meende eenige da
gen geleden de reden voor de Italiaansche bezorgd
heid gevonden te hebben, namelijk de vrees, dat
Ethiopië voor de koopsom der concessies wapens zou
.aankoopen,
Hoe het ook zij, de plannen voor den bouw van
.een stuwdam in het Tsanameer hebben, doordat
•Ethiopië zijn toestemming verleend heeft en doordat
;bet Egyptische kabinet de geldsom ter beschikking
gesteld heeft, tastbare vormen aangenomen. Zoo zal
binnen afzienbaren tijd bij het bronnengebied van
de blauwe Nijl, waar thans de wilde stammen der
Danaliks beerschen, een nieuw economisch en poli
tiek centrum ontstaan.
ZONDAG 7 JULI.
HILVERSUM (1875 M.)
8.50 VARA; 10.00 VPRO.; 12.00 AVRO; 5.00 VARA;
8.00 AVRO.; 8.50 „De Wielewaal" olv. P. Tiggers,
9.00 Postduivennieuws; 9.05 Tuinbouwpraatje S. S.
Lantinga; 9.30 Orgelspel J. Jong; 9.45 A. B. Kleere-
koper: Nu of nooit; 10.00 Kerkdienst uit N.H. kerk
te Enkhuizen; 12.00 Klokkenspel en uurslag; 12.01
Filmpraatje L. J. Jordaan; 12.30 Omroeporkest olv.
A. v. Raalte; 1.00 Het Schilderij van de maand; 1.20
Omroeporkest olv. A. v. Raalte; 2.00 Boekbespr. Dr.
P. H. Ritter Jr., 2.30 Pianorecital Endre Petri; 3.00
Residentieorkest olv. I. Neumark; 4.30 Gram.pl.; (om
4.45 Sportnieuws); 5.00 Uit het Leidsche-Plein-thea-
ter, A'dam; 5.40 Sportnieuws; 6.00 Vara-orkest; olv.
H. de Groot; 7.00 Gram.pl.; 7.15 „60 voor de Vara",
revue van A. Pleysier en S. de Vries; S.00 Ber.; 8.10
Gram.pl.; 8.20 Uit Kurhaus, Schev.: Residentieork.;
9.05 Radiojournaal; 9.20 Orgelspel P. Palla; 9.40
Kovacs Lajos en zijn orkest; 9.55 Voordracht L. Glim-
berg! 10.10 Disco-nieuws; 10.30 Kovacs Lajos en zijn
orkest; 11.00 Br.; 11.10—12.00 Avro-decibels olv. E.
Meenk.
HUIZEN (301 M.)
8.30 NCRV; 9.30 KRO; 5.00 NCRV; 7.45—11.00 KRO.
8.30 Morgenwijding door Joh. de Heer; 9.30 Gram.pl.
10.00 Hoogmis; 11.30 Gram.pl.; 12.15 Orkestconcert
en lezing; 2.00 Schlagermuziek, gr.pl.; 3.00 Pontificaal
Lof; 3.30 Reportage; 4.0 Gram.pl. en sportreportage;
5.00 Orgelspel A. G. Both; 5.30 Kerkdienst uit Geref.
kerk tc Gorinchem; hierna gewijde muziek; 7.45
Sportnieuws; 7.50 Causerie; 8.10 Ber.; 8.15 Gev. pro
gramma; 10.30 Ber., gr.pl., 10.40—11.00 Epiloog.
DROITWICH (1500 M.)
12.50 Vioolrecital Bratza; 1.20 BBC-Norihern-Ire-
land-orkest olv. Brown; 2.20 Gram.pl.; 3.05 Orkest
olv. Wormald; 4.05 E. Pini's Tango-orkest; 4.50 Voor
kinderen; 5.10 en 5.30 Lezing; 5.50 Reg. Paul-piano-
kwartet; 7.05 Lezing; 7.35 Solistenconcert; 8.20 Kerk
dienst; S.35 Religieuze causerie; 9.05 Liefdadigheids-
oproep; 9.10 Ber.; 9.20 L. Jeffries' orkest; 10.50—11.20
Epiloog.
RADIO-PARIS (1648 M.)
7.20, 8.20 en 11.20 Gram.pl.; 11.35 Orgelspel; 12.25
Gram.pl.; 12.35 Orkest aolv. André; 2.35 Zang; 2.55
Pianorecital en declamatie; 5.20 Atkins-orkest; 8.20
Zang; 9.05 Radiolooneel. Hierna dansmuziek.
KALUNDBORG (1261 M.)
12.20—2.20 M. Hansen's orkest; 3.50 Harmonikamu-
ziek; 4.-20- Concert; 6.106.55 Zang; 8.20 Operamuziek
olv. Reesen; 9.10 Reportage; 9.40 Orkest olv. Reesen;
10.35 Zang; 10:50 Orkest olv. Réeseii; 11.25—12.50
Dansmuziek.
KEULEN (456 M.)
6.20 Concert; S.50 Orkest olv. Hagestedt; 10.50 Zang
W. Strienz; 11.40 Concert; 12.20 Blaasconcert; 1.30
Gram.pl.; 5.20 Operetteconcert; 7.50 Pianoduetten;
8.20 Leipz. Gewandhaus-orlcest olv. Abendroth; 10.50
Dansmuziek.
ROME (421 M.)
9.00 Orkest; 10.20 Radiotooneel; 10.50 Pop. concert.
BRUSSEL (322 en 484 M.)
322 M.: 10.20 Salonorkest.; 11.20 Gram.pl.; 12.20 Max
Alexy's orkest; 1.302.20 en 5.20 Zigeunermuziek; 6.20
Gram.pl.; 6.50 Pianorecital; 7.35 Gram.pl.; 8.20 Sym-
phonicconccrt olv. André; 10.30 Slavische muziek;
11.2012.20 Gram.pl.
4S4 M.: 10.20 Gram.pl.; 11.20 Salonorkest; 12.20 Gr-
pl.1.302.20 Max Alexy's orkest; 5.20 Zigeunermuz.
6.20 Salonorkest; 7.35 Zang: S.20 Symphonieconcert
olv. Marsick; 9.20 Gr.pl.; 9.35 Vervolg concert; 10.30
Concert; 11.2012.20 Gram.pl.
DEUTSCHLANUCENDER (1571 M.)
8.20 Concert uit Hamburg; 9.20 Pop. concert uit
Leipzig; 10.20 Ber.; 10.35 Reportage; 10.55 Solisten
concert; 11.05 Weerber.; 11.201.15 Dansmuziek.
het kind te geven, 't Komt er voor u op aan!"
„Ga uit den weg, zeg ik je," zei Saltash, terwijl
hij naar boven begon te klimmen met den zwaren
last nog altijd op zijn schouder. Larpent liep ach»er
hem aan en lichtte hem met zijn lantaarn bij. On
der een heidensch kabaal klauterden zij naar boven.
Daar was licht, dat door den dikken mist straalde
vanaf een monsterlijk groot schip, dat ver boven
hen uitstak en waarvan ze door slechts enkele me
ters water waren gescheiden. Het dek waarop ze
stonden, belde onder een scherpen hoek en van be
neden kwam nog maar altijd het geluid van ont-
snappenden stoom cn een zenuwachtig pompen,
dat klonk als het machteloos slaan van reuzenvlcu-
gelen tegen reusachtige tralies.
Een troepje mannen waren bezig om te trachten
een sloep uit te zetten bij het spookachtig licht, dat
door het nachtelijk duister tot hen doordrong, terwijl
zij zich aan de reeling vastklemden en zich daar
langs met moeite voortbewogen, terwijl door den
dikken mist van boven een stem door den sëheepsr
roeper, hen allerlei onverstaanbare commando's toe
schreeuwde.
Al die gebeurlenissen werkten op Saltash's brein,
zijn snel bevattingsvermogen nam al deze dingen
in zich op en zonder dat. zijn hersens hier schijn
baar werkten, zorgde hij toch, zich geen énkele kans
tot redding te laten ontgaan.
Terwijl hij rondkeek, viel zijn oog op een redding
boei, die naast een der luikhoofden hing en in 't
volgende oogenblik had hij zich daarvan meester
gemaakt. Toen hij bukte, gleed Toby van zijn schou
der en kwam door die beweging weer tot bewust
zijn. Maar hij bleef stil liggen en keek met. ver
schrikte oogen naar den man, die zenuwachtig het
touw losmaakte, als ging, alles huiten hem om.
Toen kwam Larpent weer kijken. T-Iij trok Tobv
op en onmiddellijk keerde Saltash zich om, met de
reddingsboei op zijn arm.
„Wat. duivel ga je doen?"
Larpent wees in de richting van de sloep. „Ze
Neem daar nu eens een paar "AKKERTJES"
voor en tot Uw verbazing en welbehagen
zal de pijn verdwijnen. AKKER-CACHETS
helpen uitstekend bij Rheumatiek, Rheuma-
liscne zenuwpijn, Lendenpijn, Spit, Spier-
Eijn, Gevatte Koude, enz, "AKKERTJES"
osten slechts 52 cent per 12 stuks. Overall
MAANDAG 8 JULI.
HILVERSUM (1875 M.)
Alg. progr. door de VARA. 8.00 N. de Klijn (vi
ool) en C. Steyn (piano); 8.30 Gram.pl.; 10.00 Morgen
wijding VPRO; 10.15 Declamatie J. v. Oogen; 10.30
Orgelspel J. Jong; 11.00 Verv. declamatie; 11.20 Gr.-
pl.; 12.00 De Flierefuiters olv. E. Walis; 12.30 De Zon
nekloppers olv. C. Steyn; 1.001.45 Orvitropia olv. J.
v. d. Horst; 1.55 Gram.pl.; 3.30 Voor de vrouwen; 4.00
Zenderwiss.; 4.15 Orgelspel C. Steyn; 4.30 Kinderuur
tje; 5.00 Varaorkest olv. H. de Groot; 5.45 Declamatie
C. Rijken; 6.00 Vervolg orkestconcert; 6.30 Muz. le
zing P. Tiggers; 7.10 Dr. H. Engel spreekt over Lin-
naeus; 7.30 Zang door Jo Hekkert-van Eysden; 8.00
Ilerh. SOS-ber.; nieuwsber.; 8.10 E. Walis cn zijn or
kest; 9.00 J. Huy (saxofoon) en J. Jong (piano); 9.10
„Humor in de litteratuur", III, verz. door Jos. Cohen;
9.50 Gram.pl.; 10.15 Vara-orkest. olv. H, de Groot; 11.00
Gram.pl.; en I. Rossican (piano) en J. Jong (orgel).
HUIZEN (301 M.)
8.00 Schriftlezing en meditatie; 8.15—9.30 Gram.pl.
10.30 Morgendienst.; 11.00 Chr. Lectuur; 11.30—12.00
Mahlerrecital; 2.35 Causerie A. J. Herwig; 3.153.45
Verv. zang en piano; 4.00 Bijbellezing; 5.00 Amsterd.
Salonorkest olv. Kiekens, en gr.pl.; 7.00 Ned. Chr.
Persbureau; 7.15 Reportage; 7.30 P. Deenekamp: Wan
delsport; 7.40 Gram.pl.; 8.00 Ber.; 8.05 Gram.pl.; 9.00
Cor Kee: Het orgel in den loop der eeuwen; 9.30 Con
cert door het Ned. Sextet (om 10.10 Ber.;) 10.30—11.30
Gram.pl.
DROITWICH (1500 M.)
10.35—10.50 Morgenwijding; 11.20 Gram.pl.; 11.50
Orgelconcert R. Head; 12.20 Western Studio Orkest;
1.05 Gram.pl.; 1.35 BBC-Variété orkest; 2.35 Gram.pl.
3.20 Orkestconcert; 4.05 A. Lucchesi (viool) en M.
Cunningham (piano); 4.35 BBC-Northern-orkest olv.
Morrison; 5.35 BBC-dansorkest olv. H. Hall; 6.20 Ber.
6.50 Commodore Grand orkest olv. H. Davidson; 7.35
L. Bridgewater's kwintet; 8.20 BBC Mil. orkest; 8.50
Do „White Coons", in hun repertoire; 9.50 Ber.; 10.10
Lezing; 10.25 Kamermuziek; 11.35—12.20 Jack Jac.lt-
son's dansorkest.
RADIO PARIS (1648 M.)
7.20 en 8.20 Gram.pl.; 12.35 Orkestconcert olv. Tou
che; ,4.35 Zang; 6.05 Gram.pl.; 8.20 Zang en orgel; 9.05
Kwartetconcert, hierna dansmuziek.
KALUNDBORG (1261 MA
12.20—2.20 Strijkorkest olv. Andersen; 3.50—5.50
Omroeporkest olv. Reesen; 8.20 Balletmuziek.
9.20 Zang en declamatie; 10.50 Kamermuziek; 11.30—
12.50 Dansmuziek.
KEULEN (456 MA
6.35 Orkest- en koorconcert; 11.10 Concert; 12.20 Uit
Hamburg: Nedersaks Symphonieorkest; 2.35 Gram.-
pl.; 4.20 Duettenconcert; 5.20 Orkestconcert; 8.30
Volksliederenconcert; 9.20 Kwartetconcert; 10.55—
12.20 Concert,
ROME (421 M.)
9.00 „Fürstenliebe", operette;
322 M.: 12.20 Gram.pl.; 12.50 Salonorkest; 1.50—2.20
Gram.pl.; 5.20 Kamermuziek; 6.35 Pianorecital; 7.05
en 7.35 Gram.pl.; 8.20 Salonorkest; olv. Walpot; 9.20
—11.20 Mil. concert; 484 M.: 12.20 Gram.pl.; 12.50 Om
roeporkest olv. Gason; 1.50—2.20, 5.20 en 6.50 Gram.-
pl.; 7.05 Pianorecital; 7.35 Gram.pl.; 8.20 Omroepork.
olv. Gason; 10.30—11.20 Gram.pl.
BRUSSEL (322 en 484 M.)
8.30 Bonte avond uit Stuttgart; 10.20 Ber.; 10.50
Kwartetconcert; 11.05 Weerbericht; 11.2012.20 Ot-
to Hendriks dansorkest.
hebben haar buiten boord gedraaid. Ga terwijl
je nog kunt!"
Maar Saltash keek er nauwelijks naar. Hij wierp
de reddingboei over het hoofd en de schouders van
Toby en wond het touw om ziah heen. 't Was zoo
reeds te zien, dat de boot nooit weg zou komen.
Toby zette bij alles wat hij deed, groote oogen
op en uit zijn blik bleek, dat hij begon te begrijpen.
Hij maakte een arm vrij en deed alsof hij zich aan
Saltash wilde vastklampen.
„Neem me met u mee, mijnheer!" schreeuwde hij
woest. „Laat me niet alleen gaan!"
Saltash greep zijn hand en liet daarbij het eind
van het touw glippen.
Larpent raapte het op en bond het om Saltash's
middel, knoopte het vast, terwijl Saltash met èèn
hand die van Toby vasthield en met de andere de
reeling van het zinkend jacht omklemde.
„Red je, Larpent!" riep hij. „ik zal je noodig
hebben!"
En bij die woorden keerde hij zidh plotseling tot
zijn sidderenden metgezel en keek hem glimlachend
in de verschrikte oogen. „Kom, Toby," zei hij. „We
gaan samen!"
Toen voegde hij de daa4 bij het woord en liet
zich vallen.
Toen ze in de zwarte diepte verdwenen, overstemde
Toby's gil alle andere geluiden.
HOOFDSTUK VII.
Larpent's dochter.
Het zinken van „de Nachtvlinder", nadat die in
aanvaring was geweest met den mailstoomer „Corfe
C.astle", die op weg was naar Brazilië, was een
gebeurtenis, gewichtig genoeg om bijzonder te wor
den vermeld in de, den volgenden morgen verschij
nende nieuwsbladen.
Lord Saltash was welbekend als de eigenaar van
een pleizierjacht, en het eerste bericht, dat hij bij
zegt de Internationale Kamer
van Koophandel.
HET NUT VAN „EET MEER FRUIT" EN „EET
MEER VISCH"-CAMPAGNES.
P a r ij s, 3 Juli 1935.
Het is een overbekende waarheid, dat de moderne
wereld zich veel meer bezig gehouden heeft met
het produceeren van allerlei goederen, dan met het
zoeken naar wegen om deze goederen mét een goed
winstje van de hand te doen. In de tijden, waarin
het geld nog gemakkelijk te krijgen was, heeft-men
als maar nieuwe fabrieken gesticht en nieuwe mij
nen geëxploiteerd, in plaats van den weg, die het
product van producent naar consument moet gaan
minder kostbaar te maken. Op deze wijze heeft
men er toe bijgedragen de kosten voor het levens
onderhoud hoog te maken. Uit een statistiek, die
nog kort geleden in Engeland werd gepubliceerd,
blijkt ten duidelijkste, dat 40 procent van de ver
koopsprijzen van alle goederen in den dètailhandel
voor het transport en de verdeeling der producten
werd uitgegeven.
In de afgeloopen week heeft men deze statistiek
te Parijs op het congres van de Internationale Ka
mer van Koophandel besproken.
De zakenlieden, die daar verzameld waren, om
over de meest doeltreffende methoden He beraad
slagen, die den handel weer eenigszins op gang kon
den brengen, waren het er allen roerend over eens,
dat de weg van producent naar consument abso
luut goedkooper zal moeten worden. Tegelijkertijd
hebben zij echter vastgesteld, dat zulks aljeen nog,
niet voldoende zou zijn om het zakenleven nieuw
leven in te blazen. Een van de voornaamste mid
delen om de verkoopsprijzen te doen dalen, is naar
hun meening de ontwikkeling van de propaganda.
Lord Luke heeft een aantal voorbeelden aange
haald om te bewijzen, dat een verstandige en doel
matige reclame het verbruik van het een of ander
product zeer aanmerkelijk kan verhoogen. Zoo heb
ben bij voorbeeld eenige jaren geleden de Britsche
visscherijbedrijven meer dan 40.000 pond uitgege
ven, voor het houden van een veldtocht over het
thema „Eet meer visch!". Zij verzekeren op het
oogenblik, dat deze 40.000 pond hun inkomsten met
meer dan een millioen pond hebben verhoogd. Een
dergelijke campagne is in Engeland onder het pa
rool „Eet meer fruit!" gehouden. De voorloopige
resultaten daarvan zijn zoo buitengewoon gunstig
geweest, dat men nu aangekondigd heeft de fond
sen voor deze propaganda van 1000 op 20.000 pond
per jaar te brengen.
Het is geen wonder, dat de publiciteit het ver
bruik van een product vergroot. Perioden van crises
onderscheiden zich daardoor van gunstiger tijden,
dat een ieder spaart, wat hij sparen kan, omdat
men in onzekerheid over de toekomst leeft. De
propaganda bestrijdt deze tendentie tot sparen. Zij
schept op haar wijze nieuwe behoeften. Tenslotte
echter bestaat de sociale vooruitgang juist daarin,
dat het getal en de heteekenis der behoeften ver
menigvuldigd wordt. Daarin onderscheidt zich de
cultuurmensch van den wilde.
de aanvaring het leven had verloren, verwekte al-
gemeene deelneming in de kringen, waarin hij een.
gaarne geziene persoonlijkheid was.
Eenige uren later werd dit bericht weer tegen
gesproken en zijn vrienden glimlachten en maak
ten de opmerking, dat hij zoo glad was als een aal
en door ieder gaatje kruipen kon, zoodat ze alleen
dan aan zijn dood zouden gelooven, als ze zijn be
grafenis hadden bijgewoond.
Lang voor dat tweede bericht de wereld in ging,
zat Saltash in de hut van den kapitein aan boord
Van de „Corfe Castle" met een sterke brandy-soda
voor zich en bracht een kort maar krachtig verslag
uit over hetgeen hem en zijn bemanning was over
komen. Ja, hij was Charles Burchester, burggraaf
Saltasch, eigenaar van het pleizierjacht „de Nacht
vlinder". Hij keerde terug van Valrosa, alleen met
zijn kapitein en de bemanning. Zij hadden in den
Atlantischen Oceaan gekruist met het plan om ver
der Zuidwaarts te gaan, maar kort geleden was hij
van plan veranderd en besloten om de terugreis
te aanvaarden. Hij had allerminst verwacht, zoo
dicht bij huis nog zooveel tegenslag te zullen heb
ben en vermoedde, dat het Lot hem niet gunstig
was. Zijn eenig verlangen was nu, zoo spoedig mo
gelijk aan land te worden gezet, want hij had op
het oogenblik meer dan genoeg van zeereizen. Hij
trok bij die verzekering een heel leelijk gezicht,
wat voor kapitein Beaumont van de „Corfe Castle"
aanleiding was, om officieel zijn leedwezen uit te
spreken.
„Ik hoop, dat u ons niet aansprakelijk stelt, voor
hetgeen u is overkomen," zei hij. „Wij hadden even
goed zelf kunnen zinken."
„Ik stel nooit iemand aansprakelijk voor iets der
gelijks, behalve den duivel misschien," merkte Sal
tash vriendelijk op. „En daar u ons allen hebt op
gepikt, ben ik maar blij, dat u den dans is ont
sprongen."
(Wordt vervolgd.)