frankrijk is Engeland's
beste vriend
Souvenirs van Scliagen
KljKEn is KO0t»En t.j CLOECK
Buitenland
Hoogwater bedreigt Hankow.
Auto in den afgrond gestort
Ongeluk in de lucht.
EEN VREESELIJKE DOOD.
in Klerk's Kunsthandel
MODERNE FOTO's EN VERGROOTINGEN
Fotogr. Atelier ARPAD MOLDOVAN - Nieuwe
DIESELTREIN BIJ HAARLEM
ONTSPOORD.
GROOTE FABRIEKSBRAND
TE UITHOORN.
Felle brand te Meppel.
Zaterdag 13 Juli 1935.
Postrekening
No. 23330
SCHAGER
78ste Jaargang. No. 9762
COURANT.
Int. Telef.
No. 20
Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags BIJ inzending tot
•s morgens 8 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk In het
eeratuitknmenri nummer geplaatst
Uitgave der N.V. v.h. P. Trapman Co., Schagen.
20 PAGINA'S.
Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent ADVERTEN-
UëN van 1 tot 5 regels f0.85, Iedere regel meer 15 cent ibewljsno.
Inbegrepen Groote letters wordeo naar plaatsruimte berekend.
Hoare gooit olie op de golven der Italiaan-
sche verontwaardiging.
In dit nummer vindt men afgedrukt de groote rede,
die Sir Samuel Hoare, Britsch minister van buiten-
jandsche zaken, voor het Lagerhuis heeft gehouden.
Hoare had een moeilijke taak, want onder zijn lei
ding had de Engelsche diplomatie in den laatsten
tijd een serie onhandigheden begaan, die de vriend
schap tusschen de verbondenen van Stresa dreigde-
te verstoren.
Het is mogelijk, dat deze Foreignminister, het
klappen van de diplomatieke zweep nog niet goed
ként, maar de kunst om begane fouten te herstellen
verstaat hij in hooge mate. Met aartsvaderlijke ge
moedelijkheid en groote openhartigheid heeft hij de
visie van Britannië op het wereldgebeuren bloot ge
legde en dit gedaan op zulk een wijze, dal Frankrijk
en Italië wel steenen harten moeten hebben om nog
boos op den Engelschen vriend te blijven.
Geheel zijn rede was eigenlijk gericht op een po
ging tot herstel der begane diplomatieke fouten en
dus op een verzoening met Frankrijk en Engeland.
Op overtuigende wijze wordt trouw betuigd aan
Stresa, Frankrijk de allerbeste vriend genoemd en
de noodzaak tot gebiedsuitbreiding voor Italië vol
mondig erkend.
Wel het allermeest zal hij de Latijnsche vrienden
hebben verrast met zijn pleidooi voor een Oost- en
Donaupact en het kan niet anders, of hij moet het
hart van Laval gestolen hebben, toen hij de onaf
scheidelijke samenhang tusschen deze pacten en het
ook door Hitier gewilde luchtpact erkende.
Voor Ita>ië had Sir Hoare nog een extra dou
ceurtje in petto. Zooals reeds gezegd, werd de nood
zaak van gebiedsuitbreiding grif erkend, maar bo
vendien kreeg de Negus nog minder vriendelijke
woorden te hooren over de toestanden in zijn Rijk.
Hoewel Hoare daar onmiddellijk aan toevoegde dat
voor de oplossing der geschillen z.i. geen oorlog noo-
dig was, toch moeten de tegen Abessynië gerichte
verwijten Mussolini als muziek in de ooren hebben
geklonken. Niet minder zal dat het geval zijn ge
weest met het vaststellen der noodzakelijkheid van
Oostenrijks onafhankelijkheid.
Dat Duitschland minder gesticht zal zijn over de
strijkages die Engeland maakt tegen zijn Fransche
en Italiaansche lotgenooten is duidelijk. Met be
grijpelijke spijt constateert de Duitsche pers het
weder oprakelen van het Oostpact, dat men reeds
dood waande en hoewel Berlijn wel zeer voorzichtig
in zijn commentaar op Sir Hoare's rede zal blijven,
mag men toch niet verwachten dat Hitier in zal gaan
op het beroep, nu maar eventjes ter wille van den
lieven vrede de meest kostbare troeven uit de hand
te leggen.
De wijze, waarop Hoare Duitschland verloochend
is niet bijster geschikt om gunstig in te werken op
een gevoelig man als Hitier.
De tweede, die wel niet erg gesticht zal zijn over
de openhartige diplomatie der Engelschen is Japan.
Vrijmoedig heeft de Engelsche minister erkend,
dat het Japansche optreden in Noord-China met groo
te bezorgdheid door Engeland is gevolgd.
Natuurlijk legde Hoare, die nu eenmaal in een
Zachtmoedige stemming verkeerde, direct een pleis
ter op de geslagen wonde, door het vertrouwen uit
te spreken, dat de reden, tot die ongerustheid spoe
dig zou worden weggenomen, doch wij kennen de
Japansche militairen voldoende om de ontstemming
der oorlogspartij in het land van den Mikado te kun
nen peilen.
Deze heeren moeten niets hebben van zelfbeschik
kingsrecht der Chineezen en voelen nog minder voor
handhaving van het beginsel van de open deur in
het Hemelsche Rijk. De samenwerking tusschen Chi
na en Japan, die Sir Samuel Hoare als een lichtende
baken in de toekomst zag verschijnen, zal naar Ja
pansche opvattingen wel bestaan in een overheer-
sching. Hoewel dus Hoare ook nog wel wat ontevre
denheid zal hebben gezaaid gelooven wij toch dat
hij in het algemeen door zijn rede heeft bijgedragen
om den toestand in Europa te verbeteren.
Reeds Donderdag schreven wij in het buitenlandsch
overzicht, nog niet ten volle overtuigd te zijn van
Mussolini's wil tot doorzetten en hoe verder wij ko
men hoe meer wij in deze meening worden versterkt.
Natuurlijk kan het dictator-prestige de zaak plot
seling een zeer noodlottige keer geven, maar wij zijn
ook nu nog niet overtuigd van de onmogelijkheid een
°°xt *n Oost-Afrika niet te voorkomen.
Nu Engeland weer pal naast Frankrijk staat ls er
alle reden om aan te nemen, dat beide landen eens
gezind naar een dragelijke oplossing in het Abessijn-
sche geschil zullen zoeken.
Of deze pogingen zullen slagen, ligt in de donkere
echoot der toekomst verborgen.
Voor ons, gewone stervelingen, is het een troost te
weten, dat de vredelievende elementen thans weer
vereenigd zijn en zeker gezamenlijk zullen trachten
de ramp, die ons allen bedreigt, te voorkomen.
Muur in de Japansche concessie bezwe
ken. 500 soldaten omgekomen?
Reuter seint uit Hankow: Een deel van den muur
van gewapend beton, welke de Japansche conces
sie beschermde tegen het water van de overstroom-
a ,,ane:'se. Kiang. is heden bezweken.
Alle poeineen om den muur te versterken, waren
niet voldoende om de gevolgen tegen te houden,
welke thans dreigen de geheele stad te vernielen.
KeoJffl1 ,dorD natoii Itsiang zouden, naar verluidt,
500 soldaten om het' leven zijn gekomen,
itemng zelf is eveneens ernstig geteisterd*
Noodlottig ongeluk in Italië. Drie dooden,
en dertien gewonden.
Reuter meldt uit Milaan:
Nabij Pistoria is een vrachtauto, waarop een
20-tal arbeiders zaten, in een afgrond gestort.
Eenigen slaagden erin, nog juist op tijd van
den wagen te springen, de meesten werden
evenwel meegesleurd.
Drie man werden op slag gedood en dertien
gewond, waarvan vier zóó ernstig, dat zij ver
moedelijk niet zullen herstellen»
Piloot schiet den propeller van zijn eigen
vliegtuig stuk.
Tijdens luchtoefeningen nabij Stockholm is
een Zweedsch militair vliegtuig, bestuurd
door den officier-vlieger luitenant Erfgergren
naar beneden gestort.
De piloot kon uit het water, waarin het
vliegtuig terecht kwam, worden gered, doch
overleed korten tijd later aan zijn verwondin
gen.
Hij had schietoefeningen gehouden met een ma
chinegeweer, dat door het bekende Fokker-synchro
nisatiepatent tusschen de bladen van den draaiende
propeller doorschiet. Waarschijnlijk is het synchroni
satie-mechanisme onklaar geraakt en heeft, de piloo'
bij het schieten een propcllerblad geraakt en op dez«
wijze zelf zijn propeller stukgeschoten.
MAN LEVEND VERBRAND. TRAGISCHE
DOOD IN DE BRANDENDE HEIDE.
Een hoofdopzichter der Ned. Heide Maat
schappij, die in Elp onder de gemeente Wes-
terbork met eenige andere personen opme
tingen verrichtte, heeft daarbij een verschrik
kelijke ontdekking gedaan.
In de heide vond hij namelijk het grooten-
deels verkoolde lijk van een man.
Eén onmiddellijk ingesteld onderzoek wees
uit, dat het 't lijk was van den ruim 50-jari-
gen landbouwer H. Hofstede uit Elp.
Omtrent de toedracht tast men uiteraard in het
duister, daar niemand van het gebeurde iets heeft
gezien. Men neemt echter aan dat het zich als volgt
heeft afgespeeld:
De heide in de buurt waar het lijk gevonden werd,
wordt afgebrand. Nu had Hofstede in de nabijheid
een roggeveld liggen, dat hij mogelijk door het vuur
bedreigd zag. Om de rogge voor het vuur te vrijwa
ren, vermoedt men dat hij heeft gepoogd, dit te stui
ten. Daarbij zou hij dan met het vuur in aanraking
zijn gekomen en zouden zijn kleeren hebben vlam
gevat. De ongelukkige die wist dat op geen hulp viel
te rekenen, zal nog de uiterste pogingen hebben ge
daan om zijn vlammende kleeren te dooven, echter
vergeefs, en zoo een vreeselijken dood hebben ge
vonden in de heide.
Foto „Kerk" in zilver lijst,
20 X 30 1.75
Vergrooting „Oude Slot", in
lijst, 30 X 36 2.75
Wapentegels, zéér mooi 0.85
„Oude Slot", op zilver
gegraveerd 0.70
Wapenlepeltjes, 2 modellen,
iets bijzonder 0.70
Alléén:
„Het Sierhuis" Schagen
van buitengewone kwaliteit.
Ook 's Zondags geopend.
BIJ HET RANGEEREN UIT DE RAILS GELOOPEN
GROOTE VERTRAGING OP DE LIJN
ROTTERDAM—AMSTERDAM.
Gistermiddag omstreeks kwart over 2 is op de
spoorlijn HaarlemAmsterdam, nabij de werkplaats
der Nederlandsche Spoorwegen, welke vlak bij net
station Haarlem is gelegen, een Dieseltrein bij het
rangeeren uit de rails geloopen; daarbij is de mast
van de electrische geleiding omver gereden met het
gevolg, dat deze dwars op de spoorbaan is komen te
liggen.
Het treinverkeer ter plaatse was in beide richtingen
volkomen gestremd. Het treinverkeer tusschen Rotter
dam en Amsterdam werd derhalve verlegd en liep
over Uitgeest, wat een aanzienlijke vertraging met
zich bracht. Onmiddellijk is een aanvang gemaakt
met de opruimingswerkzaamheden.
Nadere bijzonderheden.
Omtrent deze ontsporing worden nog de volgende
nadere bijzonderheden gemeld:
Er werden werkzaamheden verricht aan een Die
seltrein door het personeel van de Centrale Werk
plaats te Haarlem. Deze trein, bestaande uit drie
wagons, had proef gereden. Hij kwam uit Haarlem
en reed in de richting' Amsterdam op een doodloo
pend spoor. Om te kunnen rangeeren rnoest hii een
eind doorrijden tot in de gemeente Haarlemmer-
liede en Spaarnwoude. Op het oogenblik. dat de
tweede wagen den wissel voor de liin naar de Haar
lemmermeer moest passeeren. werd 'leze wissel
omgegooid. Het gevolg was aanvankelijk, dat de
tweede wagen de rails van het Haarlemmermeer
lijntje vólgde. Vlak bij den wissel ls een iuk ge
plaatst van de bovenleiding van de electrische trei
nen HaarlemAmsterdam v.v. De eerste wagen
werd door den tweeden meegetrokken, waardoor de
eerste trein tegen een paal van het iuk terecht
kwam en deze omtrok. Ook de andere paal aan de
audeie zijde van de spoorbaan werd meegetrok
ken. Daardoor werd de bovenleiding van de electri
sche draden ernstig beschadigd.
Enkele treinbeambten. die in den trein zaten,
werden niet gewond. Ook de materieele schade was
riiet groot. De schade, aan de bovenleiding aange-
oracht. was daarentegen aanzienlijker. De electri
sche stroom was onmiddellijk uitgeschakeld.
Bij de
Opruimingswerkzaamheden.
heeft men allereerst het ijzeren iuk van de boven
leiding dat op den ontspoorden trein was gevallen
omhoog gebracht en met houten palen gestut. Daar
na kon het ontspoorde treinstel weer in de rails
worden geplaatst hetgeen betrekkelijk weinig
moeite kostte. De wagens zijn vervolgens door een
'ocomotief naar de centrale werkplaats te Haarlem
eereden. Hiervoor was noodig een luchtkoker van
bet dak van een der wagens af te schroeven om
het te laag hangend juk te kunnen passeeren. Daar
na is men begonnen met het herstel van de boven
leiding en omstreeks half negen was men hiermede
zoover gevorderd, dat de treinenloop weer normale
voortgang kon hebben. Ook de electrische treinen
konden weer passeeren. zij het dan ook stroomloos
zoodat voor de plaats van het ongeluk als het ware
een aanloop genomen moest worden. De lijn naar
Haarlemmermeer was eveneens spoedig vrij ge
maakt.
Den geheelen middag is de treinverbinding met
Hoofddorp en Aalsmeer gestagneerd geweest De
wisselwachter, die met de bediening van den bewus-
ten wissel was belast, is door de Haarlemsche poli
tie gehoord. Hij betwist, dat hij den wissel ontijdig
WAGONS MET TWEE VERDIEPINGEN. Bij de Parijsche ondergrondsche werden wagens
in gebruik genomen, die twee verdiepingen hebben.
zou hebben omgezet. Het onderzoek wordt nog voort
gezet.
De definitieve herstelling van de bovenleiding zal
nog eenige dagen duren, omdat voor de nieuwe bo-
venleidingmasten betonnen onderstukken gegoten
moeten worden. Doordat tijdens de stagnatie het
treinverkeer tusschen Rotterdam en Amsterdam over
Uitgeest werd geleid, was het op de lijn Haarlem
Bloemendaal buitengewoon druk, zoodat de overweg
in de Kleverlaan te Haarlem bijna voortdurend geslo
ten was. Voor de afsluitboomen stonden voortdurend
lange files van auto's en wielrijders. De politie te
Haarlem moest herhaaldelijk optreden om het ver
keer in de Kleverlaan te regelen.
HET GEHEELE GEBOUW EEN PROOI DER VLAM
MEN GEWORDEN. VELE KOSTBARE
MACHINES GEHEEL VERNIELD.
Uithoorn: Gisteravond omstreeks tien
uur is uitgebroken in de textielfabriek
van de firma v.h. Gebr. Hymans en Co. te
.Uithoorn, aan de Wilhelminakade aldaar.
Dqar de brand zich- direct ernstig liet aan
zien, besloot do burgèrnèester van Uithoorn,
de heer Koot, onder wiens leiding het blus-
schingswerk stond, de hulp van de Vrijwillige
Brandweer te Nieuwer Amstel in te roepen
die spoedig ter plaatse was. Met al het be
schikbare materiaal werd het vuur bestreden
en er werd met zeven a acht stralen water
gegeven. Men hoopte er in te slagen den
brand tot de fabriek te beperken. De fabriek
zelf zal vermoedelijk echter geheel een prooi
der vlammen worden.
Nadere bijzonderheden.
Omtrent den grooten brand vernemen wij het vol
gende:
De brand werd omstreeks tien uur ontdekt door
eenige jongens, die onmiddellijk den burgemeester,
den heer Koot, die aan dezelfde kade woont, waar
schuwden. Deze alarmeerde direct de brandweer en
nam zelf de leiding van het blusschingswerk ter
hand. Daar de brand direct een hevigen omvang
aannam, riep de heer Koot de hulp van de brandweer
van Nieuwer Amstel in, die weldra met een motor-
arriveerde. De gezamenlijke brandweren bestreden
daarop met een achttal stralen den brand.
Omstreeks twaalf uur kon gezegd worden dat men
den brand meester was en te omstreeks half een kon
de brandweer van Nieuwer Amstel inrukken, die van
Uithoorn bleef echter nog geruimen tijd bezig met de
nablussching. Het geheele fabrieksgebouw is een
prooi der vlammen geworden, vele kostbare machi
nes zijn geheel vernield. Het fabrieksgebouw had
een diepte van ongeveer 40 meter en was 15 a 20 me
ter breed.
Omtrent de oorzaak tast men nog in het duister. Om
zes uur des avonds hadden de laatste leden van het
personeel de fabriek verlaten en was niets verdachts
bespeurd. Het uit ongeveer 50 man bestaande per
soneel zal door den brand gedeeltelijk op straat ko
men te staan. Gebouw en inventaris waren op beurs-
polis verzekerd, terwijl de firma ook tegen bedrijfs
schade verzekerd was. Laat in den avond verschenen
de firmanten, die elders wonen, op het terrein van
den brand.
Daar de brand tot ver in den omtrek te zien was,
waren vele nieuwsgierigen derwaarts getrokken. De
menigte werd door Marechaussee en Militaire politie
op behoorlijken afstand gehouden.
Drie woningen een prooi der vlammen.
Gistermiddag om half vier brak te Meppel brand
uit in de woning van J. v. d. Dolder aan de Flo-
risstraat 9. Het vuur moet ontstaan zijn door het
omvallen van een petroleumstel, staande in een.
houten schuurtje achter de woning tijdens afwe
zigheid van de bewoners. In een ommezien deelden
de vlammen zich aan de woning zelve mede.
Ook de belendende perceelen. bewoond door do
gezinnen van Aalderen en Pothof bleven niet ge
spaard. Hoog laaiden de vlammen op. alles wat bin
nen haar bereik kwam verterend. Van de inboe
dels kon niets worden gered. Na een uur werken
was de brandweer die met groot-materiaal was uit
gerukt. de vuurzee meester.
De drie woningen, welke toebehoorden aan de
Meppeler bouwvereenigin" ziin geheel uitgebrand.
Eenige andere woningen moesten ontruimd worden.
De verloren gegane inboedels waren niet ver
zekerd.