frankrijk is Engeland's beste vriend Souvenirs van Scliagen KljKEn is KO0t»En t.j CLOECK Buitenland Hoogwater bedreigt Hankow. Auto in den afgrond gestort Ongeluk in de lucht. EEN VREESELIJKE DOOD. in Klerk's Kunsthandel MODERNE FOTO's EN VERGROOTINGEN Fotogr. Atelier ARPAD MOLDOVAN - Nieuwe DIESELTREIN BIJ HAARLEM ONTSPOORD. GROOTE FABRIEKSBRAND TE UITHOORN. Felle brand te Meppel. Zaterdag 13 Juli 1935. Postrekening No. 23330 SCHAGER 78ste Jaargang. No. 9762 COURANT. Int. Telef. No. 20 Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags BIJ inzending tot •s morgens 8 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk In het eeratuitknmenri nummer geplaatst Uitgave der N.V. v.h. P. Trapman Co., Schagen. 20 PAGINA'S. Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent ADVERTEN- UëN van 1 tot 5 regels f0.85, Iedere regel meer 15 cent ibewljsno. Inbegrepen Groote letters wordeo naar plaatsruimte berekend. Hoare gooit olie op de golven der Italiaan- sche verontwaardiging. In dit nummer vindt men afgedrukt de groote rede, die Sir Samuel Hoare, Britsch minister van buiten- jandsche zaken, voor het Lagerhuis heeft gehouden. Hoare had een moeilijke taak, want onder zijn lei ding had de Engelsche diplomatie in den laatsten tijd een serie onhandigheden begaan, die de vriend schap tusschen de verbondenen van Stresa dreigde- te verstoren. Het is mogelijk, dat deze Foreignminister, het klappen van de diplomatieke zweep nog niet goed ként, maar de kunst om begane fouten te herstellen verstaat hij in hooge mate. Met aartsvaderlijke ge moedelijkheid en groote openhartigheid heeft hij de visie van Britannië op het wereldgebeuren bloot ge legde en dit gedaan op zulk een wijze, dal Frankrijk en Italië wel steenen harten moeten hebben om nog boos op den Engelschen vriend te blijven. Geheel zijn rede was eigenlijk gericht op een po ging tot herstel der begane diplomatieke fouten en dus op een verzoening met Frankrijk en Engeland. Op overtuigende wijze wordt trouw betuigd aan Stresa, Frankrijk de allerbeste vriend genoemd en de noodzaak tot gebiedsuitbreiding voor Italië vol mondig erkend. Wel het allermeest zal hij de Latijnsche vrienden hebben verrast met zijn pleidooi voor een Oost- en Donaupact en het kan niet anders, of hij moet het hart van Laval gestolen hebben, toen hij de onaf scheidelijke samenhang tusschen deze pacten en het ook door Hitier gewilde luchtpact erkende. Voor Ita>ië had Sir Hoare nog een extra dou ceurtje in petto. Zooals reeds gezegd, werd de nood zaak van gebiedsuitbreiding grif erkend, maar bo vendien kreeg de Negus nog minder vriendelijke woorden te hooren over de toestanden in zijn Rijk. Hoewel Hoare daar onmiddellijk aan toevoegde dat voor de oplossing der geschillen z.i. geen oorlog noo- dig was, toch moeten de tegen Abessynië gerichte verwijten Mussolini als muziek in de ooren hebben geklonken. Niet minder zal dat het geval zijn ge weest met het vaststellen der noodzakelijkheid van Oostenrijks onafhankelijkheid. Dat Duitschland minder gesticht zal zijn over de strijkages die Engeland maakt tegen zijn Fransche en Italiaansche lotgenooten is duidelijk. Met be grijpelijke spijt constateert de Duitsche pers het weder oprakelen van het Oostpact, dat men reeds dood waande en hoewel Berlijn wel zeer voorzichtig in zijn commentaar op Sir Hoare's rede zal blijven, mag men toch niet verwachten dat Hitier in zal gaan op het beroep, nu maar eventjes ter wille van den lieven vrede de meest kostbare troeven uit de hand te leggen. De wijze, waarop Hoare Duitschland verloochend is niet bijster geschikt om gunstig in te werken op een gevoelig man als Hitier. De tweede, die wel niet erg gesticht zal zijn over de openhartige diplomatie der Engelschen is Japan. Vrijmoedig heeft de Engelsche minister erkend, dat het Japansche optreden in Noord-China met groo te bezorgdheid door Engeland is gevolgd. Natuurlijk legde Hoare, die nu eenmaal in een Zachtmoedige stemming verkeerde, direct een pleis ter op de geslagen wonde, door het vertrouwen uit te spreken, dat de reden, tot die ongerustheid spoe dig zou worden weggenomen, doch wij kennen de Japansche militairen voldoende om de ontstemming der oorlogspartij in het land van den Mikado te kun nen peilen. Deze heeren moeten niets hebben van zelfbeschik kingsrecht der Chineezen en voelen nog minder voor handhaving van het beginsel van de open deur in het Hemelsche Rijk. De samenwerking tusschen Chi na en Japan, die Sir Samuel Hoare als een lichtende baken in de toekomst zag verschijnen, zal naar Ja pansche opvattingen wel bestaan in een overheer- sching. Hoewel dus Hoare ook nog wel wat ontevre denheid zal hebben gezaaid gelooven wij toch dat hij in het algemeen door zijn rede heeft bijgedragen om den toestand in Europa te verbeteren. Reeds Donderdag schreven wij in het buitenlandsch overzicht, nog niet ten volle overtuigd te zijn van Mussolini's wil tot doorzetten en hoe verder wij ko men hoe meer wij in deze meening worden versterkt. Natuurlijk kan het dictator-prestige de zaak plot seling een zeer noodlottige keer geven, maar wij zijn ook nu nog niet overtuigd van de onmogelijkheid een °°xt *n Oost-Afrika niet te voorkomen. Nu Engeland weer pal naast Frankrijk staat ls er alle reden om aan te nemen, dat beide landen eens gezind naar een dragelijke oplossing in het Abessijn- sche geschil zullen zoeken. Of deze pogingen zullen slagen, ligt in de donkere echoot der toekomst verborgen. Voor ons, gewone stervelingen, is het een troost te weten, dat de vredelievende elementen thans weer vereenigd zijn en zeker gezamenlijk zullen trachten de ramp, die ons allen bedreigt, te voorkomen. Muur in de Japansche concessie bezwe ken. 500 soldaten omgekomen? Reuter seint uit Hankow: Een deel van den muur van gewapend beton, welke de Japansche conces sie beschermde tegen het water van de overstroom- a ,,ane:'se. Kiang. is heden bezweken. Alle poeineen om den muur te versterken, waren niet voldoende om de gevolgen tegen te houden, welke thans dreigen de geheele stad te vernielen. KeoJffl1 ,dorD natoii Itsiang zouden, naar verluidt, 500 soldaten om het' leven zijn gekomen, itemng zelf is eveneens ernstig geteisterd* Noodlottig ongeluk in Italië. Drie dooden, en dertien gewonden. Reuter meldt uit Milaan: Nabij Pistoria is een vrachtauto, waarop een 20-tal arbeiders zaten, in een afgrond gestort. Eenigen slaagden erin, nog juist op tijd van den wagen te springen, de meesten werden evenwel meegesleurd. Drie man werden op slag gedood en dertien gewond, waarvan vier zóó ernstig, dat zij ver moedelijk niet zullen herstellen» Piloot schiet den propeller van zijn eigen vliegtuig stuk. Tijdens luchtoefeningen nabij Stockholm is een Zweedsch militair vliegtuig, bestuurd door den officier-vlieger luitenant Erfgergren naar beneden gestort. De piloot kon uit het water, waarin het vliegtuig terecht kwam, worden gered, doch overleed korten tijd later aan zijn verwondin gen. Hij had schietoefeningen gehouden met een ma chinegeweer, dat door het bekende Fokker-synchro nisatiepatent tusschen de bladen van den draaiende propeller doorschiet. Waarschijnlijk is het synchroni satie-mechanisme onklaar geraakt en heeft, de piloo' bij het schieten een propcllerblad geraakt en op dez« wijze zelf zijn propeller stukgeschoten. MAN LEVEND VERBRAND. TRAGISCHE DOOD IN DE BRANDENDE HEIDE. Een hoofdopzichter der Ned. Heide Maat schappij, die in Elp onder de gemeente Wes- terbork met eenige andere personen opme tingen verrichtte, heeft daarbij een verschrik kelijke ontdekking gedaan. In de heide vond hij namelijk het grooten- deels verkoolde lijk van een man. Eén onmiddellijk ingesteld onderzoek wees uit, dat het 't lijk was van den ruim 50-jari- gen landbouwer H. Hofstede uit Elp. Omtrent de toedracht tast men uiteraard in het duister, daar niemand van het gebeurde iets heeft gezien. Men neemt echter aan dat het zich als volgt heeft afgespeeld: De heide in de buurt waar het lijk gevonden werd, wordt afgebrand. Nu had Hofstede in de nabijheid een roggeveld liggen, dat hij mogelijk door het vuur bedreigd zag. Om de rogge voor het vuur te vrijwa ren, vermoedt men dat hij heeft gepoogd, dit te stui ten. Daarbij zou hij dan met het vuur in aanraking zijn gekomen en zouden zijn kleeren hebben vlam gevat. De ongelukkige die wist dat op geen hulp viel te rekenen, zal nog de uiterste pogingen hebben ge daan om zijn vlammende kleeren te dooven, echter vergeefs, en zoo een vreeselijken dood hebben ge vonden in de heide. Foto „Kerk" in zilver lijst, 20 X 30 1.75 Vergrooting „Oude Slot", in lijst, 30 X 36 2.75 Wapentegels, zéér mooi 0.85 „Oude Slot", op zilver gegraveerd 0.70 Wapenlepeltjes, 2 modellen, iets bijzonder 0.70 Alléén: „Het Sierhuis" Schagen van buitengewone kwaliteit. Ook 's Zondags geopend. BIJ HET RANGEEREN UIT DE RAILS GELOOPEN GROOTE VERTRAGING OP DE LIJN ROTTERDAM—AMSTERDAM. Gistermiddag omstreeks kwart over 2 is op de spoorlijn HaarlemAmsterdam, nabij de werkplaats der Nederlandsche Spoorwegen, welke vlak bij net station Haarlem is gelegen, een Dieseltrein bij het rangeeren uit de rails geloopen; daarbij is de mast van de electrische geleiding omver gereden met het gevolg, dat deze dwars op de spoorbaan is komen te liggen. Het treinverkeer ter plaatse was in beide richtingen volkomen gestremd. Het treinverkeer tusschen Rotter dam en Amsterdam werd derhalve verlegd en liep over Uitgeest, wat een aanzienlijke vertraging met zich bracht. Onmiddellijk is een aanvang gemaakt met de opruimingswerkzaamheden. Nadere bijzonderheden. Omtrent deze ontsporing worden nog de volgende nadere bijzonderheden gemeld: Er werden werkzaamheden verricht aan een Die seltrein door het personeel van de Centrale Werk plaats te Haarlem. Deze trein, bestaande uit drie wagons, had proef gereden. Hij kwam uit Haarlem en reed in de richting' Amsterdam op een doodloo pend spoor. Om te kunnen rangeeren rnoest hii een eind doorrijden tot in de gemeente Haarlemmer- liede en Spaarnwoude. Op het oogenblik. dat de tweede wagen den wissel voor de liin naar de Haar lemmermeer moest passeeren. werd 'leze wissel omgegooid. Het gevolg was aanvankelijk, dat de tweede wagen de rails van het Haarlemmermeer lijntje vólgde. Vlak bij den wissel ls een iuk ge plaatst van de bovenleiding van de electrische trei nen HaarlemAmsterdam v.v. De eerste wagen werd door den tweeden meegetrokken, waardoor de eerste trein tegen een paal van het iuk terecht kwam en deze omtrok. Ook de andere paal aan de audeie zijde van de spoorbaan werd meegetrok ken. Daardoor werd de bovenleiding van de electri sche draden ernstig beschadigd. Enkele treinbeambten. die in den trein zaten, werden niet gewond. Ook de materieele schade was riiet groot. De schade, aan de bovenleiding aange- oracht. was daarentegen aanzienlijker. De electri sche stroom was onmiddellijk uitgeschakeld. Bij de Opruimingswerkzaamheden. heeft men allereerst het ijzeren iuk van de boven leiding dat op den ontspoorden trein was gevallen omhoog gebracht en met houten palen gestut. Daar na kon het ontspoorde treinstel weer in de rails worden geplaatst hetgeen betrekkelijk weinig moeite kostte. De wagens zijn vervolgens door een 'ocomotief naar de centrale werkplaats te Haarlem eereden. Hiervoor was noodig een luchtkoker van bet dak van een der wagens af te schroeven om het te laag hangend juk te kunnen passeeren. Daar na is men begonnen met het herstel van de boven leiding en omstreeks half negen was men hiermede zoover gevorderd, dat de treinenloop weer normale voortgang kon hebben. Ook de electrische treinen konden weer passeeren. zij het dan ook stroomloos zoodat voor de plaats van het ongeluk als het ware een aanloop genomen moest worden. De lijn naar Haarlemmermeer was eveneens spoedig vrij ge maakt. Den geheelen middag is de treinverbinding met Hoofddorp en Aalsmeer gestagneerd geweest De wisselwachter, die met de bediening van den bewus- ten wissel was belast, is door de Haarlemsche poli tie gehoord. Hij betwist, dat hij den wissel ontijdig WAGONS MET TWEE VERDIEPINGEN. Bij de Parijsche ondergrondsche werden wagens in gebruik genomen, die twee verdiepingen hebben. zou hebben omgezet. Het onderzoek wordt nog voort gezet. De definitieve herstelling van de bovenleiding zal nog eenige dagen duren, omdat voor de nieuwe bo- venleidingmasten betonnen onderstukken gegoten moeten worden. Doordat tijdens de stagnatie het treinverkeer tusschen Rotterdam en Amsterdam over Uitgeest werd geleid, was het op de lijn Haarlem Bloemendaal buitengewoon druk, zoodat de overweg in de Kleverlaan te Haarlem bijna voortdurend geslo ten was. Voor de afsluitboomen stonden voortdurend lange files van auto's en wielrijders. De politie te Haarlem moest herhaaldelijk optreden om het ver keer in de Kleverlaan te regelen. HET GEHEELE GEBOUW EEN PROOI DER VLAM MEN GEWORDEN. VELE KOSTBARE MACHINES GEHEEL VERNIELD. Uithoorn: Gisteravond omstreeks tien uur is uitgebroken in de textielfabriek van de firma v.h. Gebr. Hymans en Co. te .Uithoorn, aan de Wilhelminakade aldaar. Dqar de brand zich- direct ernstig liet aan zien, besloot do burgèrnèester van Uithoorn, de heer Koot, onder wiens leiding het blus- schingswerk stond, de hulp van de Vrijwillige Brandweer te Nieuwer Amstel in te roepen die spoedig ter plaatse was. Met al het be schikbare materiaal werd het vuur bestreden en er werd met zeven a acht stralen water gegeven. Men hoopte er in te slagen den brand tot de fabriek te beperken. De fabriek zelf zal vermoedelijk echter geheel een prooi der vlammen worden. Nadere bijzonderheden. Omtrent den grooten brand vernemen wij het vol gende: De brand werd omstreeks tien uur ontdekt door eenige jongens, die onmiddellijk den burgemeester, den heer Koot, die aan dezelfde kade woont, waar schuwden. Deze alarmeerde direct de brandweer en nam zelf de leiding van het blusschingswerk ter hand. Daar de brand direct een hevigen omvang aannam, riep de heer Koot de hulp van de brandweer van Nieuwer Amstel in, die weldra met een motor- arriveerde. De gezamenlijke brandweren bestreden daarop met een achttal stralen den brand. Omstreeks twaalf uur kon gezegd worden dat men den brand meester was en te omstreeks half een kon de brandweer van Nieuwer Amstel inrukken, die van Uithoorn bleef echter nog geruimen tijd bezig met de nablussching. Het geheele fabrieksgebouw is een prooi der vlammen geworden, vele kostbare machi nes zijn geheel vernield. Het fabrieksgebouw had een diepte van ongeveer 40 meter en was 15 a 20 me ter breed. Omtrent de oorzaak tast men nog in het duister. Om zes uur des avonds hadden de laatste leden van het personeel de fabriek verlaten en was niets verdachts bespeurd. Het uit ongeveer 50 man bestaande per soneel zal door den brand gedeeltelijk op straat ko men te staan. Gebouw en inventaris waren op beurs- polis verzekerd, terwijl de firma ook tegen bedrijfs schade verzekerd was. Laat in den avond verschenen de firmanten, die elders wonen, op het terrein van den brand. Daar de brand tot ver in den omtrek te zien was, waren vele nieuwsgierigen derwaarts getrokken. De menigte werd door Marechaussee en Militaire politie op behoorlijken afstand gehouden. Drie woningen een prooi der vlammen. Gistermiddag om half vier brak te Meppel brand uit in de woning van J. v. d. Dolder aan de Flo- risstraat 9. Het vuur moet ontstaan zijn door het omvallen van een petroleumstel, staande in een. houten schuurtje achter de woning tijdens afwe zigheid van de bewoners. In een ommezien deelden de vlammen zich aan de woning zelve mede. Ook de belendende perceelen. bewoond door do gezinnen van Aalderen en Pothof bleven niet ge spaard. Hoog laaiden de vlammen op. alles wat bin nen haar bereik kwam verterend. Van de inboe dels kon niets worden gered. Na een uur werken was de brandweer die met groot-materiaal was uit gerukt. de vuurzee meester. De drie woningen, welke toebehoorden aan de Meppeler bouwvereenigin" ziin geheel uitgebrand. Eenige andere woningen moesten ontruimd worden. De verloren gegane inboedels waren niet ver zekerd.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 1