Het noodlot achtervolgt do K.L.M. Niet tegen een berg gevlogen. De „Gaai" te pletter gevallen* De Gaai KIJKEn is KOPPER tij CLOECK Maandag 22 Juli 1935. Postrekening No. 23330 SCHAGER 78ste Jaargang. No. 97 68 COURANT. Int. Telef. No. 20 Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. Bij Inzending tot 's morgens 6 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk ln het eerstuitkomend nummer geplaatst Uitgave der N.V. v.h. P. Trapman Co., Schagen. 8 PAGINA'S. Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN- riëN van 1 tot 5 regels f0.85, Iedere regel meer 15 cent vbewijsno. inbegrepen. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. Nederland opnieuw opgeschrikt door een rampspoedige tijding. Een wanhopig droeve reeks* Opnieuw is Nederland door een rampspoe dige tijdine opgeschrikt. Een nieuwe vlieg ramp trof de K.L.M. en heel ons volk. Men wordt stil bij het vernemen van een 'dergelijke verpletterende tijding. Binnen een week tijds heeft de K.L.M. haar derde vliegtuig verloren. De wanhopig-smartelijke reeks is ingezet met de catastrophe van den eens zoo glorie vollen „Uiver", die zich op de rotsen der Lybischen woestijn in December van het vorige jaar te pletter vloog met 7 dooden. Toen volgde in April van dit jaar de ramp van de „Leeuwerik", die in Duitschland bij noodweer tegen een berg botste, eveneens met 7 dooden. Daarna kwam de vorige week Zondag het ongeluk met de Kwikstaart, die in de onmiddellijke nabijheid van Schiphol ten onder ging, met 6 dooden. Drie dagen later de brand van de „Mara- boe", op het vliegveld van Bushir in Per- zië, waarbij gelukkig geen menschenlevens te betreuren vielen. En nu, nauwelijks dat de slachtoffers van de „Kwikstaart" in hun gemeenschappelijk graf te rusten zijn gelegd, en de inzittenden van de „Maraboe", op het nippertje aan een gruwelijken dood ontsnapten, op dit oogenblik nu bereikt ons de verpletterende tijding van het vergaan van „De Gaar', welke ramp, die haar weerga in de historie van de Nederlandsche luchtvaart niet kent, aan dertien menschen het leven kostte. De „Gaai" is vergaan met 13 menschen aan boordI Zaterdagmiddag om half een had deze nieu we ramp plaats. Eenige nren later vliegt de verschrikkelijke tijding door den aether en drommen de menschen samen voor de eerste bulletins, die wij aan het gebouw van de re dactie kunnen aanplakken. Sprakeloos eerst, verbijsterd door 't schrik wekkende rampbericht, stomgeslagen door het nieuwe, groote leed, dat schrijnt en pijnigt heel onze bevolking. Temidden van het barre geweld van storm en omveer, tusschen de onbarmhartige mas sieven van de Alpen, is de „Gaai" vergaan. Loeiend zijn noodkreten uitstootend tusschen de bergwanden, is de zilveren vogel neer gestort. En de menschen die achterblijven, de men schen, die deze groote organisatie leiden, kunnen niets meer doen dan informaties nemen Över de toedracht van de nieuwe ramp gaven le éerste berichten het volgende resumé: Het Douglas-vliegtuig P. H.-A. K. G., de „Gaai", van den dienst AmsterdamMilaan, welken de K. L. M. te zamen met de Deutsche Luft Hansa on derhoudt, was Zaterdagmorgen om 11.56 uur op ge wonen tijd uit Milaan vertrokken om via Frankfurt haar Schiphol terug te keeren. Het ongeluk is om 12.30 uur gebeurd op 100 K.M. ten Noorden van Milaan bij San Giacomo, een ge hucht op 5 K.M. afstand van Mesocco, gelegen in het dal van de Mesolcina aan den St. Bernardpas op Zwitsersch grondgebied. Het was slecht en storm achtig weer. De machine vloog op een hoogte van 2100 meter. Eenige ooggetuigen, arbeiders die in de buurt aan het werk waren, verklaarden, dat zij het toestel gezien hebben, toen 't uit een wolk te voor schijn kwam en wilde terugkeeren naar het dal, waarop het tegen den rotswand te pletter vloog. Bij de snelheid der moderne vliegtuigen is deze botsing fataal geworden. Het toestel werd geheel vernield. Een ontploffing heeft zich niet voorgedaan, de machi ne is dan ook niet verbrand. Het wrak ligt op ©en bereikbare plaats. Aan boord bevonden zich dertien personen, n.1. de uit 4 leden bestaande bemanning en negen passa giers. De twee arbeiders, die het ongeluk zagen gebeu ren, spoedden zich direct naar het dal om mede- Zie ook de fotopagina in dit nummer Hierboven geven we een foto van de om gekomen stewardess, mej. Hermanides. Wel zeer tragisch is de bijzonderheid, dat mejuffrouw Hermanides, een van de eerste vier stewardessen van de K.L.M,. op haar eerste reis als zoodanig in dienst was. Uit tal van gegadigden was zij met haar drie collega's uitverkoren. Vol ambitie heeft zij haar nieuwen werkkring aanvaard; Vrijdag is zij voor het eerst in functie naar Milaan gegaan; Zaterdag heeft het noodlot haar op de eerste thuisreis ashterhaald deeling te doen van hetgeen zij gezien hadden. Spoedig was hulp aanwezig. Toen men de ruine had gevonden, bleken alle inzittenden te zitn overleden, behalve de stewardes mejuffrouw Hermanides. die nog teekenen van leven gaf. Spoedig echter gaf zij den geest tengevolge van de bekomen verwondingen. Het stoffelijk overschot der dertien omgekomenen is naar het plaatsje San Giacomo overgebracht. De namen der slachtoffers zijn: Bemanning: Gezagvoerder: J. S. W. van der Feijst. Mecanicien: J. E. J. Vocke. Radiotelegrafist: L. Aafjes. Stewardess: mej. A. E. Hermanides. Passagiers: De heer G. J. Philips en echtgenoote uit Vught; de heer J. M. M. van Langen, uit Amsterdam; de heer S. Hoogstra uit Dordrecht; de heer Content en zijn elfjarig zoontje uit Berlijn (Nederlanders); de Duitscher Flohr; de Engelschen Nesbit en Wats. De laatste oogenblikken van „De Gaai". Afwijkende lezing van ooggetuigen. Later ingekomen berichten van ooggetuigen geven een lezing, die eenigszins afwijkt van die, welke de K.L.M., afgaande op haar eerste informaties, gegeven heeft. Men handhaaft de lezing, volgens welke men het toestel heeft zien terugkeeren, doch de plek, waar het toestel is neergestort, wordt hierin slechts opgegeven op een honderd meter, in de nabijheid van het Laghetto d'Osso, terwijl er ook melding van wordt gemaakt, dathet vliegtuig in een dennenbosch te recht is gekomen. Er wordt ook rekening gehouden met de mogelijk heid, dat het toestel op het laatste oogenblik gestoo- ten is tegen een transportkabel, die diende, om hout naar het dal te vervoeren, maar het lijkt vooralsnog waarschijnlijker, het vergaan van de „Gaai" aan den storm te wijten. De piloot heeft, toen het toestel in nood verkeerde, S.O.S. seinen met de sirene gegeven. Even later hoor de men een doffen knal en zag men het vliegtuig om zijn eigen as draaiend, naar beneden vallen. Uit dit alles krijgt men den indruk, dat de piloot inderdaad getracht heeft, een noodlanding te maken. Toen de eerste redders het wrak van de „Gaai" be reikten, troffen zij alle inzittenden dood aan, met uit zondering van de stewardess, mej. Hermanides, die nog zwakke teekenen van loven gaf. Terwijl men haar uit de puinhoopen bevriidde. gaf zii den geest. Het laatste werd het lijkje van het zoontje van den heer Content geborgen. De lijken, die met behulp van Roode Kruisperso- neel werden geborgen, zouden niet aanstonds naar San Giacomo vervoerd zijn, doch voorloopig in een berghut in de nabijheid zijn neergelegd. De botsing moet zoo hevig geweest zijn, dat een der propellers op vijftig meter afstand in een boom stam is gedrongen. Belangrijke verklaring van den Burgemeester van Mesacco. Vermoedelijk heeft vleugel bij poging tot noodlanding een boom geraakt. (Van een biizonderen A.N.P.-correspondentV, Lugano, 20 Juli (A,N.P.). Hedenavond hadden wij, kort na zijn terugkeer van de plaats waar het K.L.M.-vliegtuig de „Gaai" is neergestort, een on derhoud met den heer Tognola, burgemeester van de gemeente Mesacco, binnen welker gebied ook San Bernardino en San Giacomo gelegen zijn. De burgemeester was onmiddellijk na de ramp ge waarschuwd en was nog zeer onder den indruk van hetgeen hij gezien had. Het vernielde toestel moet plat tegen den grond zijn geslagen, want terwijl de bovenkant van de cabine intact was, was de on derkant geheel ingedrukt. De cabine was van ach teren naar voren in elkaar geschoven, en ook de cockpitt was op deze wijze ineen gedrukt, zoodat alle inzittenden waarschijnlijk met groote kracht in hun stoelen bekneld zijn geraakt. De meeste lijken wa ren dan ook onherkenbaar verminkt. Twee landarbeiders, die in de onmiddellijke nabij heid aan het werk waren geweesten onmiddellijk na het ongeval ter plaatse waren, vonden nog slechts de jeugdige stewardes in leven, doch slechts na en kele minuten gaf zij den geest. Gezien de plaats waar de machine is neergestort, is het aldus burgemeester Tognola onmoge lijk. dat de Douglas tegen een bergwand is opge vlogen. Wel zijn er rotswanden in de buurt, doch het vliegtuig had eenige malen rondgecirkeld bo ven de open ruimte en sirenesignalen gegeven, alsof het een noodlanding wilde maken. Hoewel de open ruimte daartoe eigenlijk te klein is, hadden de ooggetuigen, die het vliegtuig volg den, gedacht dat het toch wilde dalen, toen het plotseling neerstortte. Het plateau, waarop het te recht kwam, ligt op een hoogte van circa 1100 meter boven den zeespiegel. Onder de bewoners veroorzaakte het gebeurde groo te ontsteltenis en alle dorpen uit de omgeving lie pen uit naar de plaats van de ramp. De burgemeester zorgde dan ook terstond voor een afzetting van land- jagers en Zwitsersche grenswachten uit Bellinzona. Ook een Roode Kruis-colonne uit Bellinzona was spoe dig ter plaatse en deze heeft, vaak met moeite, de lij ken uit het wrak geborgen en per vrachtauto naar San Giacomo vervoerd, waar zii vannacht zijn neer- Het vliegtuig Gaai behoorde tot de Douglas-vlieg- tuigen die op het Europeesche luchtnet worden ge bruikt. Na het verlies van Maraboe en Gaai maken nog 12 vliegtuigen deel uit van de vloot der K.L.M. Begin Mei heeft het vliegtuig, dat per schap uit Amerika vervoerd was naar Cherbourg. in een der loodsen van het vliegveld Waalhaven te kiik ge staan en talloos velen hebben den soliden grijzen vogel bewonderd. Een hoop verwrongen ijzer, mlen kent het sinis tere beeld, is thans over van datgene, wat men een maal bewonderde als resultaat vaai menschelijk vernuft en techniek. De vlieger Viruly prijst in ziin laatste boelc de bijzondere en veilige vliegeigenschappen van het Douglas-vliegtuig. Toen het proto-type, de Douglas D.C. I. aldus Vi ruly, in opdracht van de Tramscontinewtal en Wes tern Air volgens voorschriften dezer maatschappij zou worden gebouwd, geloofden slechts weinigen in de vliegindustrie. dat de daarin vervatte biizonder hooge eischen verwezenlijkt zouden kunnen wor den. Zij werden echter met niet minder dan 30 pet. overtroffen. Een voorbeeld hiervan ziin de eischen wat betreft het vliegen op éen motor. Er zijn maar weinig tweemotorige vliegtuigen, die daartoe in staat zijn en dan nog maar slechts onder bepaalde gunstige omstandigheden. De eischen voor de Dou glas waren, dat het toestel moest starten van een op 1500 meter hoogte gelegen vliegveld en dat on middellijk na den start een motor stopgezet moest worden, waarna het tot 2100 meter moest kunnen stijgen. De Douglas. vervolgt Viruly, voldeed niet alleen hieraan, maar klom met gemak door tot 3100 meter en had toen nog genoeg motorvermogen in reserve om naar 3400 meter door te stijgen. De door Fokker als eerste in de praktijk gebrach te eigenschap, dat het toestel zelfs in overtrokken toestand bestuurbaar blijft en geen gevaar opleve ren mag. is ook in de Douglas in hooge mate aan wezig". De Douglas heeft het peil der prestaties van de groote verkeersvliegtuigen omhoog gebracht. De nor male kruissnelheid van ongeveer 200 K.M. per uur is door het Douglas-vliegtuig verhoogd tot omstreeks 300 K.M. De maximum-snelheid op 2100 meter hoogte bedraagt 338 K.M. De landingssnelheid is door ge bruikmaking van de Douglas-landingskloppen terug gebracht tot slechts 98 K.M. per uur. Men zie wat menschelijk vernuft vermag! Maar met al deze voortreffelijke eigenschappen is zoo een zilvergrijze vogel tenslotte slechts een muschke. gelegd in de Katholieke kerk en morgenochtend ge kist zullen worden. Het Wrak is onder bewaking ge steld. Tenslotte deelde de burgemeester nog mede, dat het boven de Pian San Giacomo, op het tijdstip dat d „Gaan" is neergestort, zeer hevig heeft geonweerd, zoodat, gezien de plotselinge wijze, waarop het toe stel neerstortte, het niet geheel onmogelijk zou zijn, dat het door den bliksem is getroffen. Aan den onder kant van de romp heeft hij een zwarte vlek waarge nomen, die een schroeivlek tengevolge van bliksem inslag zou kunnen zijn, doch dc heer Tognola achtte zich in deze te weinig deskundig om hieromtrent iets met zekerheid te durven beweren. Gesprek met den Nederlandschen consul te Lugano. De Nederlandsche consul te Lugano, K. Gr. W. Ba ron van Wassenaer, die tegen half drie Zaterdagmid dag op de hoogte werd gesteld, was tegen half vijf ter plaatse aanwezig. Zaterdagavond na zijn terug keer in Lugano, heblacn wij een onderhoud met hem gehad, waarin hij ons het een en ander mededeelde. Ook hij was diep onder den indruk van het gebeurde Toen hij bij het wrak van de „Gaai" arriveerde, wa ren alle lijken hier reeds uit geborgen, waarvoor men het dak van de cabine had moeten opensnijden. De linkervleugel van het toestel lag tegen een boom aan en was gedeeltelijk afgeknapt. De beide motoren za ten nog in de vleugels doch waren eveneens geheel in elkaar gedrukt, zooals in de cabine alle stoelen van achteren naar voren in elkaar gedrukt waren. Op vrij grooten afstand van het wrak vond men een der machtige wielen, dat was afgerukt van het lan dingsgestel. De Pian San Giacomo, waar het wrak ligt, is een kleine vlakte, een soort Alpenweide, waardoorheen het riviertje de Mesacco loopt en op slechts enkele minuten afstand de autoweg van Messaco naar San Bernardino. Baron van Wassenaer verklaarde: „Als de piloot nog 40 meter had doorgevlogen, was hij tegen den rotswand te pletter gevlogen". Thans kan daarvan volgens hem geen spra ke zijn. De piloot durfde blijkbaar bij het zwa re weer het gevaarlijke Alpenparcours niet aan, of er was iets niet in orde met het toe stel, zoodat hij een noodlanding wilde maken op de eenige plaats, die hem daartoe geschikt leek, de Pian San Giacomo. Hierop wijst niet alleen het cirkelen boven deze kleine vlakte, maar vooral het feit, dat bij onderzoek van het wrak de benzineleiding bleek te zijn af gesloten. Hieraan is het wellicht ook te dan ken, dat bij de botsing met den grond geen brand is ontstaan Vermoedelijk is bij de nood landing de vleugel van het toestel met den boom, waartegen het wrak rust, in aanraking gekomen en is het daardoor neergestort. Laatste vliegtuig naar Londen ging niet door. Evert van Dijk keert terug naar Schin- hol wegens defect aan instrumenten. Amsterdam. 20 Juli. Het Fokker-Douglas-vlicg- tuig „Toekan", P.H.-A.K.T., dat hedenavond te 21.27 van Schiphol startte voor de laatste vlucht vol gens de dienstregeling naar Londen, waar het toe- stel te ongeveer 11 uur op Croydon belhoort aan te komen, verscheen plotseling weer boven Schipihol, waar de laiulingslicbten werden ontstoken en het vliegtuig een vlotte landing maakte. Het bleek, dat enkele instrumenten voor heit blindvliegen niet goed hadden gefuotionneerd, waarom de bestuurder, de bekende K.LM.-piloofc Evert van Dijk er den voorkeur aan gaf, mede met het oog op het slechte weer. niet door te vliegen en naar Schiphol terugkeerde. Ongeveer tegelijkertijd arriveerde op Schiphol het dienstvliegtuig uit Brussel, de „Kieviet", eveneens een Douglas-vliegtuig, en even heeft men overwo gen, de dienstvlucbt naar Londen door te zetten met deze machine. Tenslotte heeft men echter hiervan afgezien, zoodat de laatste vlucht van den dienst op Londen vanavond niet is doorgegaan. TWEE JONGEMANNEN OVERLEDEN. Tengevolge van het eten van bedorven vleesch. In het gezirf van den landbouwer Van Tilburg, wo nende aan den Heybergschenweg te Roosendaal, heeft zich een ernstig ongeval van vergiftiging voorgedaan. Donderdagmiddag hebben drie zoons van den land bouwer gegeten van ingemaakt vleesch, dat naar ach teraf gebleken is in bedorven toestand verkeerde. Na den maaltijd traden ernstige ziekteverschijnselen bij twee der zoons, die vrij veel van het vleesch gege ten hadden op. Bij den derden zoon, die slechts wei nig vleesch gebruikt had, deden zich geen ziekte verschijnselen voor. De toestand van de beide jonge mannen, die omstreeks 20 jaar oud zijn, verergerde in den loop van den nacht dusdanig, dat overbren ging naar het R.K. Ziekenhuis „Charitas" te Roosen daal noodzakelijk was. Vrijdagmiddag zijn beiden aldaar overleden. De politie heeft de resten van het vleesch bij den landbouwer in beslag genomen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 1