67Tthicthkn T PUROL INTERNATIONALE LUCHTVERBINDINGEN, DIE DE WERELDDEELEN VERBINDEN... Doodelijk ongeval aan boord van een haringlogger. De dijkdoorbraak in Italië. Hitler's strijd tegen den Invloed der kerk Het Suez=kanaal maakt een gouden tijd mee Mogen brandweerlieden gesn raadslid zijn? Notaris te Bergen op Zoom pleegt verduistering. Schagen-nieuws. Hernieuwing van de kennismaking gezocht. Slaagt Dr. Schacht niet? FILMEN IN HET ZWARTE WERELDDEEL. VAN EUROPA NAAR ZUID-AMERIKA PER VLIEGTUIG. EuropaAfrika AustraliëAmerika. N ederlandIndië. door D. A. DEN HAER VAN TONGEREN. Steeds grooter is de laatste jaren de beteekenis van het vliegtuig voor het snelverkeer geworden! De ver schillende staten hebben zich niet alleen ingespannen om binnen hun eigen grenzen een zoo dicht mogelijk net van vlieglijnen te installeeren, doch buiten dat zijn er talrijke internationale verbindingen ontstaan die de landen en de volken dichter bij'elkaar brengen! Ook de wereldzeeën waren tenslotte geen hindernis sen meer en juist in den jongsten tijd maakte men met het uitbouwen van de intercontinentale luchtwe gen groote vorderingen. In de eerste plaats zien we dan het luchtverkeer van Europa naar Zuid-Amerika, waar het tot een strijd tusschen Duitschland en Frankrijk kwam. De Franschen zijn er in geslaagd, op deze lijn een prach tige organisatie in het leven te roepen, hoewel de vei ligheidsmaatregelen minder te roemen zijn; tot nog toe heeft men op de Fransche verkeerslijnen circa 7C dooden te betreuren gehad, namelijk 45 piloten, 12 radio-telegrafisten en 15 boordmecano's. De Duitsclie Lufthansa heeft haar dienst tusschen Europa en Zuid- Ameriika van jaar tot, jaar met groot succes beter ge organiseerd. De beide drijvende steunpunten, de schepen „Westfalen" en„Schwabenland", worden we kelijks door 30.000 postpaketten gepasseerd en de dienst loopt „met de zekerheid van een uurwerk", zooals een enthousiaste Amerikaan zich eens liet ont vallen! Voor 1936 heeft men al weer een heel ontwerp klaar, dat tal van verbeteringen zal brengen. De reis Berlijn—Rio de Janeiro zal dan nog maar 3 dagen duren! Verder worden er in het zomerseizoen gere geld touren gemaakt met het luchtschip de „Graf Zeppelin". Meer dan 60 goedgeslaagde reizen heeft deze luchtreus, die behalve een maximum aan Vei ligheid ook een maximum aan comfort biedt, reeds achter den rug, reizen tusschen Duitschland en Bra zilië, die de tevredenheid van alle passagiers wegdroe gen! De Stille en de Indische Oceaan zijn thans de struikelblokken, die nog overwonnen moeten worden; hier ligt nog een geweldig gebied braak! De Amerika nen zijn reeds bezig voorbereidingen te treffen voor een regelmatig luchtverkeer over den Grooten Oce aan. In dit voorjaar verliet het stoomschip „North Haven", in opdracht van de Pan-American Airways met 148 ingenieurs en tal van vakarbeiders aan boord, San Francisco, om het hoofdsteunpunt voor de 13.700 kilometer lange luchtlijn tusschen Amerika en Azië te gaan bouwen. Van Honoloeloe uit, het hoofdknooppunt van de pacifisclie verkeerslijnen, wer den voor de reis naar Manilla de eilanden Midway en Guam als steunpunten aangegeven. Van Manilla uit bestaat er aansluiting op Shanghai. Deze route zat eerst met de groote vliegtuigen van de „Clipper klasse" bevlogen worden. Later zullen de nog grootere Martinvliegtuigen worden ingezet, waarvan er ieder 3C tot 40 reizigers kan vervoeren! De luchtverbinding tusschen Europa en Azië zal behalve door onze Hollandsche lijn, die weldra de af stand AmsterdamBatavia in slechts &y2 dag zai overbruggen door de British Airways worden ge vormd; deze luchtdienst zorgt ook voor het verband tusschen het Australisch vasteland en het jnterhati- onale luchtvcrkcersnet. Van Bangkok uit wordt thans ,een nieuwe vlieglijn naar Hongkong, de Britsche han delsvoorpost in het Verre Oosten, ingericht! Bijzonder talrijk zijn de luchtverbindingen tus schen Europa en Afrika. Frankrijk heeft bij de reeds bestaande een nieuwe lijn naar de Fransche kolonie Madagascar gelegd! En België bevliegt met de „Sa bena" de lijn naar den Congo. Op de Afrikaansc.he lijn Kaap-Caïro gaat men nu tot een wekelijksche.i dienst over. Deze lijn vertakt zich in Ivartoem naar Liberia, en zoo verder naar de Guinea-kust bii Lagos en Aora. Ook is men van plan een luchtverbinding tusschen Australië en Amerika in te richten. Deze lijn zal als uitgangspunt Queensland nemen, de Fidsji- en Samoa- eilanden zullen als steunpunt gebruikt worden en tenslotte zal in Honoloeloe de aansluiting op de Pan- American Airways plaats hebben! Voorts zal -de Noor delijke Indische Oceaan door een soort dwarslijn wor den gesneeden: deze lijn begint in Zanzibar en loopt via Ceylon naar de Britsche zeevesting Singapore. Het plan tot deze luchtlijn dateert vanaf de opkomst van het handelsverkeer tusschen Indië en Oost-Afrika. Het jaar 1936 staat dus in het teeken van een groote uitbreiding van het luchtverkeer. Steeds meer en meer krimpt de aardbol in! Het is daarom des te harder te betreuren, dat de Europeesche volken on der deze omstandigheden nog steeds ijverig in de weer zijn, om elkaar door handelstarieven en -be palingen te belemmeren en te isoleeren! Stoker levend verbrand. Gistermorgen is in de Koningin Wilhelminahaven te Vlaardingen binnengekomen de stoomharinglog- ger Vlaardingen 47 „Morgenster", van de N.V. Reede rij Zuid-Holland, met aan boord het lijk van den sto ker M. J. Zwartveld, gewoond hebbende in de Dirk Schaferstraat 2 te Vlaardingen. Zwarteveld is, terwijl de boot visschende was op de Noordzee, levend verbrand door stoom, welke ont snapte door losgesprongen deksels van den stoom ketel. Dit ongeval is reeds Maandag op de Noordzee gebeurd. Z. was 43 jaar oud en laat een vrouw en vier kin deren achter. ZEER MOEILIJKE BERGINGSWERKZAAMHEDEN. De bijzondere correspondent van het Duitsche Nieuws Bureau meldt: Het is buitengewoon moei lijk het juiste aantal dooden vast te stellen, dat bij de ontzettende dijkdooi'braak te betreuren is. De schattingen varieeren van 200 tot 1000 slachtoffers. In hoofdzaak zouden vrouwen en kinderen om het leven zijn gekomen. Tal van lijken ziin reeds ge borgen. De omgeving van Ovada, welke Dinsdag door een ernstig noodweer was geteisterd, biedt een trooste- looze aanblik. Door den dijkdoorbraak is een wijk der tienduizend bewoners tellende stad Ovada ver woest. evenals de plaatsen Caprietta en Molare. Overal ziet men ingestorte huizen. Meubelen en verschillende voorwerpen drijven in het rond. Daar- tusschen door ziet men de lijken van menschen en dieren. De druk der watermassa was ontzettend, aangezien het Orbicella-meer, welks plotselinge stijging de dijkdoorbraak heeft veroorzaakt, veel hooger ligt dan de geteisterde plaatsen. Met ont zaggelijke kracht stroomde het water het lager ge legen gebied binnen. De dij kbewaker bemerkte het \ongeluk tegen half twee, doch het was te laat om den stroom tot stilstand te brengen. Hoewel ver schillende sluizen werden geopend, brak de dijk door over een lengte van ongeveer 20U M. Het stuwwerk had ter plaatse een hoogte van ongeveer 40 Meter. Te Ovada zijn 130 huizen geheel vernield. Te Caprietta en Molare bleef geen steen overeind. In het gebied van de ramp heerscht groote ver slagenheid en onbeschrijfelijke wanhoop. Overal ziet men menschen, die zoeken naar ver miste familieleden. De bergings- en reddingswerk zaamheden, die den geheelen nacht door zijn voort gezet. hebben onder uiterst moeilijke omstandighe den plaats. Direct na het ongeluk was het bijna geheel on mogelijk hulp te verleenen. aangezien voortdurend nieuwe wolkbreuken losbarstten. De watermassa ls doorgedrongen tot bij het op 35 mijl afstand gelegen Alessandria. Vele menschen. die tijdens het nood weer de huizen waren binnengevlucht, werden on der de instortende muren bedolven. Tal van andere personen werden door den stroom verrast, toen zij zich op het land bevonden. Zij werden meegesleept. Het is uiterst moeiljik de slachtoffers uit het pum te voorschijn te halen. Het Oooratten bij Wielrijden en een door de Zon Verbrande Huid, verzacht en geneest men met |n dooie» van 30-40 en 90 cL Tube 80 ct Bij Apoth. en Droalsten> Thans de protestanten aan de beurt. Parallel met zijn optreden tegen het. „politiek Katholicisme" is het nationaal- socialisme Dinsdag den strijd begonnen om een eind te maken aan het Belijdenis-front, de protcstantsche organisaties, die zich verzetten legen het „masregeln" door de bruin- hemden. Het bestaan van de Belijdenis-beweging wordt rechtstreeks bedreigd door een tweetal de creten. Hei eerste, dat is uitgevaardigd door den Hoogen Evangelischcn Raad. bepaalt, dat voortaan de salarissen alleen zullen worden betaald aan die protestantsche geestelijken die door het officieele kerkbestuur van bisschop Mitller ziin benoemd. Het tweede decreet door den minister van onderwijs, Rust. uitgevaardigd, bepaalt, dat studenten in de godgeleerdheid liever aan Staatsfacultcitcn dan aan de theologische seminaria van de Belijdenis-bewe ging. moeten studeeren. Van officieele zijde werd te kennen gegeven, dat het decreet van Rust er op berekend is den invloed van de Beliidenis-beww- eing op de jongere theologanten te vernietigen. OORLOGSWINST TENGEVOLGE VAN HET ITALIAANSCH-ABESSINISCHE CONFLICT. Het voortdurende troepentransport van Italië naar Abessinië is voor de Suez- kanaal-Maatschappij een rijke bron van inkomsten. Militaire expedities zijn nimmer goedkoop geweest. Wanneer men alleen reeds de bedragen bij elkaar telt, die tijdens den wereldoorlog „in 'den grond" gescholen zijn, dan komt men tot een cijfer, dat in de milliarden loopt en dat men heusch beter voor andere doeleinden had kunnen gebruiken. Italië kan op het oogenblik weer diep in de oor- logsportemonnaie tasten. Hoewel tot dusver nog geen officieele cijfers dienaangaande bekend zijn, kan men veilig aannemen, dat reeds menig milli- oentje voor de Abessinische expeditie uitgegeven is. Enfin, Mussolini zal wel weten hoe hij aan de cen ten moet komen. Hoe het ook zii. de Italiaansehe re geering heeft reeds een belangrijk bedrag in het Afrikaansche avontuur gestoken, en alleen reeds door deze passiefposten is een terugtrekken van Italië, aangenomen, dat het dit werkelijk zou willen, onmogelijk. Men gaat nu eenmaal geen groote bc- draeen in 'n ondememine: stonpen. om zich na eeni- gen tijd kalm te retireeren. Derhalve moet Abes sinië betalen. Den Italiaanschen belastingbetaler kan men er niet voor aansprakelijk stellen. Onder degenen, die tengevolge van het ïtaliaansch- Abessinische conflict „een eoeie tiid" memaken. be vindt zich op de allereerste plaats de Suezkanaal- Maatschappij of zooals haar officieele titel luidt: „Compagnie Universelle du Canal Maritime de Suez" Deze maatschappij heeft het Suezkanaal ondér haar beheer, terwijl Engeland via Egypte de zaak „staat kundig" controleert. De groote Ttaliaansche troepen transporten nu leveren voor de Maatschappij een aardig winstje op. Volgens het tarief van 1930 be dragen de rechten voor ieder passeerend schip 5.75 Goudfrank per ton netto vracht en 10 Goudfrank voor iedere passagier. Daar Italië tot dusver 350.000 man naar Afrika getransporteerd heeft, moet dit land voor deze militaire export alleen reeds 3y>. mil- De Duitsche vlieg- ster Elli Bein- horn, die in een fabelachtig snelle vlucht in één dag been en terug van Berlijn naar Istan- b^el vloog. De Kroon zal moeten beslissen. De heer F. Ringers, commandant der Alkmaarsclie Vrijwillige Brandweer, is bij de jongste raadsverkie zingen tot lid van den gemeenteraad gekozen. De raad maakte echter bezwaar toeren toelating van den nieuw benoemde, van welk besluit de heer Ringers in beroep ging bij Ged. Staten van Noord-Holland. Deze berichtten thans, dat het beroep niet ontvan kelijk was verklaard.- De heer Ringers zal nu in hooger beroep gaan bij de Kroon. Hetzelfde geval speelt zich af in een tiental andere gemeenten van ons land. Zoo vernemen wij, dat in de gemeente Krommenie jle brandweercommandant bedankt heeft als zoodanig, omdat hij den raadsze- tel prefereerde; in de gemeente Zaandam bedankten twee brandweerlieden eveneens als zoodanig. In de gemeenten Wormerveer en Schiebroek daaren togen heeft men de verordening op het brandwezen zoodanig gewijzigd, dat aldaar brandweerlieden, die tol lid van den raad gekozen waren, als zoodanig zitting kunnen nemen. Vele personen de dupe. Als verdacht van verduistering is Dinsdag, op last van de Justitie, aangehouden notaris J. P., te Bergen op Zoom. Na verhoord te zijn, is hij gistermorgen overge bracht naar Breda, om daar ter beschikking van de Justitie te worden gesteld. Hoe groot het verduisterde bedrag is, valt op het oogenblik niet te bepalen. Men spreekt echter van eenige tonnen. Het kantoor van den gearresteerden notaris is in middels in beheer genomen door een candidaat-nota- ris van de Broederschap van Notarissen in Nederland, terwijl voorts surséance van betaling is aangevraagd. Op welke wijze de verduistering is geschied, zui len de boeken moeten uitwijzen. Er kan gevoegelijk worden aangenomen, dat vele personen de dupe van deze onregelmatigheden zijn geworden. GROOTE OVERSTROOMINGEN IN BRITSCH- INDIE. Gemeld wordt, dat de Damodar, een rechter zijri vier van de Ganges buiten haar oevers is getreden en groote gebieden onder water heeft gezet. In de stad Bardwan moest de bevolking via de daken der hui zen vluchten. Duizenden personen ziin dakloos ge worden. Verscheidene bewoners zijn om het leven gekomen. Het telefoon- en telegraafverkeer is onder broken. Het water stijgt nog steeds. lioen Goudfrank betalen, om van de overige kosten, zooals kanonnen, machinegeweren en munitie, waar voor natuurlijk ook kanaalrechten betaald moeten worden nog te zwijgen. Deze aanzienlijke bedragen zullen vroeg of laat nog eens betaald moeten wor- den, wanneer de thuisreis aanvaard zal worden. Het verslag van de Suezkanaal-Maatschappij over het eerste halfjaar '35 is dan ook bijzonder optimistisch. De waarheid van het spreekwoord: „De eene zijn dood is de andere ziin brood" komt ook hier weer tot uiting. Nu moet men niet denken, dat deze oorlogswin sten een noodlijdende maatschappij saneeren? Hier van is geen sprake. De maatschappij behoorde nog steeds tot de best-verdienende ter wereld. De aandeel houders ontvangen gemiddeld 70 pet. dividend. 30 pet. van de bruto-ontvangsten zijn voldoende om alle onkosten te dekken! Derhalve vertegenwoordigt de post van 3y2 mil- lioen Goudfrank slechts een klein percentage van de bruto ontvangsten van de Kanaalmij., die in het eerste halfjaar 1935 in totaal ongeveer 436 millioen beliepen, hetgeen echter niet verhindert, dat de aandeelhouders zich over dit Italiaansch-Abessini- sche buitenkansje in de handen wrijven, terwijl Mus solini met leede oogen moet toezien, hoe het Itali aansehe goud het internationale kapitaal toevloeit. Internationaal is de volste en ruimste zin des woords want volgens art. 24 der statuten wordt de maat schappij vertegenwoordigd door een Raad van Be heer, bestaande uit 32 leden, die weer op hun beurt vertegenwoordigers zijn van de voornaamste hij het Suezkanaal geïnteresseerde landen. Frankrijk heeft met 2/3 van het aantal leden de meerderheid, terwijl Engeland slechts 1/3 heeft. Ook on sland heeft een vertegenwoordiger in den Raad van Beheer. De voor zitter is een Egyptenaar. Het overwegende Fransche karakter van de maatschappij komt daardoor tot uitdrukking, daar sinds het Taar van ed oprichting (1858) de zetel van de maatschappij steeds in Parijs gebleven is. Het spreekt vanzelf, dat andere landen dikwijls genrotcsteerd hebben tegen het feit, dat de Raad van Beheer overwegend Fransch is. Zoo heeft Ttalië o.a. tevergeefs getracht een vertegenwoordiger in dezen Raad te krijgen, een poging, die overigens Janan ook niet gelukt is. Natuurlijk wordt naast deze economische organi satie het strategische belang van het Suezkanaal nimmer vergeten. Hierbij kan echter niet van een Fransch overwicht gesproken worden. Heer van het Suezkanaal is en blijft de Engelsclie admiraliteit. Deze heslist welke schepen het kanaal in oorlogstijd wel of niet passeeren mogen. En dit is een factor waarmede Mussolini wel degelijk rekening houdt. Programma voor Zondag 18 Augustus. Schagen IIIFlevo II. 1 uur. Schagen IIFlevo I. 3 uur. De opstelling der elftallen is als volgt: Schagen II. T. Bijpost. P. Boon, P. Boontjes. W. Moransart, S. Breebaarl, A. Slikker. S. Paulusma, P. de Vries, J. Peetoom, D. Schoorl, W. Biersteker, Res.: voor: G. Paulusma; achter: J. Weeland. Schagen III. J. Everts. J. Broer, D. Leeuwenkamp. H. Naber, Jb. Molenaar, Ruig. W. Quax, H. Vecnstra, J. Boontjes, J. Gelder, J. Broersma. Res.: A. de Wit. Afberichten voor Vrijdagavond 7 uur bij V. Vlottes, Schagen. Veteranen, die een wedstrijd tegen Lycurgus wil len spelen, gelieven zich spoedig op te geven bij C. Keijzer, Lauriestraat, Schagen. Britsch oud-officier zoekt een oud krijgsgevangene. Een Britsch oud-officier heeft aan den burgemees- Ier van Neurenberg een brief geschreven met het verzoek hem in kennis te brengen met eën Duitsch officier, dien hij op 23 Maart 1918 krijgsgevangene maakte bij het bosch van Vaux. Alles wat hii weet, is, dat de Duitscher' een Neurenbergsche advocaat was met den rang van kapitein. De oud-officier, mr. II. E. Bennett verklaarde, dat als de kapitein van weleer gevonden kan worden, hii naar Duitschland wil vliegen, om. gehoor gevend aan den oproep van den prins van Wales om Duitsche oud-soldaten te bezoeken," hem te begroeten. Mr. Bennett herinnerde eraan, dat hij in de 26ste batterij lichte loopgraafmortieren van de 9de (Schot- sche) divisie heeft gediend. Op een verkennings tocht met ziin adjudant verrasten zii een Duitsch officier, die een kaart las. Zii dwongen hem zich over te geven en brachten hem naar Le Translol, waar zij hun best deden om het hem zoo aangenaam mogelijk te maken. De Neurenbergsche politie zoekt thans de Duit sche kapitein te achterhalen. Verlaging der industrieele exportbelasting in uitzicht? „L'Information" meldt, dat in gewoonlijk goed in gelichte beurskringen te Berlijn het gerucht loopt, dat in verhand met hef echec van de opbrengst der be lasting op de industrieele ondernemingen ten gunste van den export, de regeering het pian zou koesteren deze belasting voor zekere ondernemingen te verla gen, in enkele gevallen zelfs van 5 tot 3 EEN HUWELIJK DAT „MISTIG" BEGON. Een kille wittebroodsweek. Twee gelieven. Kozo Matsoeda en ziin vrouwtje Keiko beklommen in de zaligheid van hun witte broodsweken den krater van den berg Mihara op het eiland Osjima. Nauwelijks waren zii boven of er kwam een zware mist opzetten, waardoor zii niet méér dan een enkele meter voor zich uit konden zien. Zij slaagden er in het eind van den krater te bereiken, doch op hun terugweg vielen zii over een steen, waarbij zij pijnlijk aan liet hoofd werden gewond. Bijna een week zwierven zii in den mist rond. en eindelijk bereikten zii de woning van een kolenbrander, uitgeput van honger en dorst. Thans hebben zij den huiseliikon haard opgezocht om van hun ontberingen te bekomen. Vijf Bioscopen in geheel Abessynië. „Ik ben de Fotograaf des Keizers!" De bekende Abessynic-rciziger Dr. Martin Rickle heeft géruimen tijd doorgebracht in het Zwarte We relddeel en heeft tallooze tooneelen uit het volks* leven op de film vastgelegd. Bij de gemengde bevolking van Abessynië ging dit evenwel niet zoo gemakkelijk. Over dit land weet Dr. Rickli o.a. te berichten, dat er in Addis Abeba en enkele andere grootere plaatsen in het geheel vijf bioscoop-tehaters zijn, waarin geluidfilms van aller lei slag worden vertoond. Bepaalde moeilijkheden werden hem op zijn reizen door het land betrekkelijk weinig in den-weg gelegd, omdat hij als „fotograaf des Keizers" in Abessynië vertoefde, waaraan hij het te danken had, dat hij vrijwel overal betrekkelijk aanzien genoot Alleen bij de Mohammedanen stuitte hij op eenigen tegenstand, omdat de Koran den geloovigen verbiedt, een beelte nis van zichzelf te laten vervaardigen. Doch hierdoor liet Rickli zich niet afschrikken; hij wist zich toch wel te helpen. „Als het heeleraaal niet anders ging, heb ik ergens een verscholen hoekje op gezocht en daar mijn opnamen gemaakt, zonder dat zij er erg in hadden." Op deze wijze is het hem gelukt. 10.000 meter kui tuurfilm van groote wetenschappelijke waarde uit Afrika mede te brengen, en buitendien nog 2500 foto's, die voor een groot deel zeer interessante tooneeltjes in beeld brengen. £ijn expeditie heeft veel te lijden gehad van de enorme hitte. Hoe warm het er was kan het beste blijken uit het feit, dat het waschwater, zelfs in een beschaduwd hoekje van de hotelkamer, nog een temperatuur van 45 graden bezat! Deze ondraaglijke hitte is dan ook oorzaak, dat de in Abessynië verblijf houdende Europeanen zich overdag slechts geduren de zeer korten tijd aan hun zaken kunnen wijden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 7