67Tthicthkn
T PUROL
INTERNATIONALE LUCHTVERBINDINGEN,
DIE DE WERELDDEELEN
VERBINDEN...
Doodelijk ongeval aan boord van een
haringlogger.
De dijkdoorbraak in Italië.
Hitler's strijd tegen den Invloed der kerk
Het Suez=kanaal maakt
een gouden tijd mee
Mogen brandweerlieden gesn
raadslid zijn?
Notaris te Bergen op Zoom pleegt
verduistering.
Schagen-nieuws.
Hernieuwing van de kennismaking
gezocht.
Slaagt Dr. Schacht niet?
FILMEN IN HET ZWARTE WERELDDEEL.
VAN EUROPA NAAR ZUID-AMERIKA
PER VLIEGTUIG.
EuropaAfrika AustraliëAmerika.
N ederlandIndië.
door
D. A. DEN HAER VAN TONGEREN.
Steeds grooter is de laatste jaren de beteekenis van
het vliegtuig voor het snelverkeer geworden! De ver
schillende staten hebben zich niet alleen ingespannen
om binnen hun eigen grenzen een zoo dicht mogelijk
net van vlieglijnen te installeeren, doch buiten dat
zijn er talrijke internationale verbindingen ontstaan
die de landen en de volken dichter bij'elkaar brengen!
Ook de wereldzeeën waren tenslotte geen hindernis
sen meer en juist in den jongsten tijd maakte men
met het uitbouwen van de intercontinentale luchtwe
gen groote vorderingen.
In de eerste plaats zien we dan het luchtverkeer
van Europa naar Zuid-Amerika, waar het tot een
strijd tusschen Duitschland en Frankrijk kwam. De
Franschen zijn er in geslaagd, op deze lijn een prach
tige organisatie in het leven te roepen, hoewel de vei
ligheidsmaatregelen minder te roemen zijn; tot nog
toe heeft men op de Fransche verkeerslijnen circa 7C
dooden te betreuren gehad, namelijk 45 piloten, 12
radio-telegrafisten en 15 boordmecano's. De Duitsclie
Lufthansa heeft haar dienst tusschen Europa en Zuid-
Ameriika van jaar tot, jaar met groot succes beter ge
organiseerd. De beide drijvende steunpunten, de
schepen „Westfalen" en„Schwabenland", worden we
kelijks door 30.000 postpaketten gepasseerd en de
dienst loopt „met de zekerheid van een uurwerk",
zooals een enthousiaste Amerikaan zich eens liet ont
vallen! Voor 1936 heeft men al weer een heel ontwerp
klaar, dat tal van verbeteringen zal brengen. De reis
Berlijn—Rio de Janeiro zal dan nog maar 3 dagen
duren! Verder worden er in het zomerseizoen gere
geld touren gemaakt met het luchtschip de „Graf
Zeppelin". Meer dan 60 goedgeslaagde reizen heeft
deze luchtreus, die behalve een maximum aan Vei
ligheid ook een maximum aan comfort biedt, reeds
achter den rug, reizen tusschen Duitschland en Bra
zilië, die de tevredenheid van alle passagiers wegdroe
gen!
De Stille en de Indische Oceaan zijn thans de
struikelblokken, die nog overwonnen moeten worden;
hier ligt nog een geweldig gebied braak! De Amerika
nen zijn reeds bezig voorbereidingen te treffen voor
een regelmatig luchtverkeer over den Grooten Oce
aan. In dit voorjaar verliet het stoomschip „North
Haven", in opdracht van de Pan-American Airways
met 148 ingenieurs en tal van vakarbeiders aan
boord, San Francisco, om het hoofdsteunpunt voor
de 13.700 kilometer lange luchtlijn tusschen Amerika
en Azië te gaan bouwen. Van Honoloeloe uit, het
hoofdknooppunt van de pacifisclie verkeerslijnen, wer
den voor de reis naar Manilla de eilanden Midway en
Guam als steunpunten aangegeven. Van Manilla uit
bestaat er aansluiting op Shanghai. Deze route zat
eerst met de groote vliegtuigen van de „Clipper
klasse" bevlogen worden. Later zullen de nog grootere
Martinvliegtuigen worden ingezet, waarvan er ieder
3C tot 40 reizigers kan vervoeren!
De luchtverbinding tusschen Europa en Azië zal
behalve door onze Hollandsche lijn, die weldra de af
stand AmsterdamBatavia in slechts &y2 dag zai
overbruggen door de British Airways worden ge
vormd; deze luchtdienst zorgt ook voor het verband
tusschen het Australisch vasteland en het jnterhati-
onale luchtvcrkcersnet. Van Bangkok uit wordt thans
,een nieuwe vlieglijn naar Hongkong, de Britsche han
delsvoorpost in het Verre Oosten, ingericht!
Bijzonder talrijk zijn de luchtverbindingen tus
schen Europa en Afrika. Frankrijk heeft bij de reeds
bestaande een nieuwe lijn naar de Fransche kolonie
Madagascar gelegd! En België bevliegt met de „Sa
bena" de lijn naar den Congo. Op de Afrikaansc.he
lijn Kaap-Caïro gaat men nu tot een wekelijksche.i
dienst over. Deze lijn vertakt zich in Ivartoem naar
Liberia, en zoo verder naar de Guinea-kust bii Lagos
en Aora.
Ook is men van plan een luchtverbinding tusschen
Australië en Amerika in te richten. Deze lijn zal als
uitgangspunt Queensland nemen, de Fidsji- en Samoa-
eilanden zullen als steunpunt gebruikt worden en
tenslotte zal in Honoloeloe de aansluiting op de Pan-
American Airways plaats hebben! Voorts zal -de Noor
delijke Indische Oceaan door een soort dwarslijn wor
den gesneeden: deze lijn begint in Zanzibar en loopt
via Ceylon naar de Britsche zeevesting Singapore.
Het plan tot deze luchtlijn dateert vanaf de opkomst
van het handelsverkeer tusschen Indië en Oost-Afrika.
Het jaar 1936 staat dus in het teeken van een
groote uitbreiding van het luchtverkeer. Steeds meer
en meer krimpt de aardbol in! Het is daarom des te
harder te betreuren, dat de Europeesche volken on
der deze omstandigheden nog steeds ijverig in de
weer zijn, om elkaar door handelstarieven en -be
palingen te belemmeren en te isoleeren!
Stoker levend verbrand.
Gistermorgen is in de Koningin Wilhelminahaven
te Vlaardingen binnengekomen de stoomharinglog-
ger Vlaardingen 47 „Morgenster", van de N.V. Reede
rij Zuid-Holland, met aan boord het lijk van den sto
ker M. J. Zwartveld, gewoond hebbende in de Dirk
Schaferstraat 2 te Vlaardingen.
Zwarteveld is, terwijl de boot visschende was op
de Noordzee, levend verbrand door stoom, welke ont
snapte door losgesprongen deksels van den stoom
ketel. Dit ongeval is reeds Maandag op de Noordzee
gebeurd.
Z. was 43 jaar oud en laat een vrouw en vier kin
deren achter.
ZEER MOEILIJKE BERGINGSWERKZAAMHEDEN.
De bijzondere correspondent van het Duitsche
Nieuws Bureau meldt: Het is buitengewoon moei
lijk het juiste aantal dooden vast te stellen, dat bij
de ontzettende dijkdooi'braak te betreuren is. De
schattingen varieeren van 200 tot 1000 slachtoffers.
In hoofdzaak zouden vrouwen en kinderen om het
leven zijn gekomen. Tal van lijken ziin reeds ge
borgen.
De omgeving van Ovada, welke Dinsdag door een
ernstig noodweer was geteisterd, biedt een trooste-
looze aanblik. Door den dijkdoorbraak is een wijk
der tienduizend bewoners tellende stad Ovada ver
woest. evenals de plaatsen Caprietta en Molare.
Overal ziet men ingestorte huizen. Meubelen en
verschillende voorwerpen drijven in het rond. Daar-
tusschen door ziet men de lijken van menschen en
dieren. De druk der watermassa was ontzettend,
aangezien het Orbicella-meer, welks plotselinge
stijging de dijkdoorbraak heeft veroorzaakt, veel
hooger ligt dan de geteisterde plaatsen. Met ont
zaggelijke kracht stroomde het water het lager ge
legen gebied binnen. De dij kbewaker bemerkte het
\ongeluk tegen half twee, doch het was te laat om
den stroom tot stilstand te brengen. Hoewel ver
schillende sluizen werden geopend, brak de dijk
door over een lengte van ongeveer 20U M. Het
stuwwerk had ter plaatse een hoogte van ongeveer
40 Meter.
Te Ovada zijn 130 huizen geheel vernield. Te
Caprietta en Molare bleef geen steen overeind.
In het gebied van de ramp heerscht groote ver
slagenheid en onbeschrijfelijke wanhoop.
Overal ziet men menschen, die zoeken naar ver
miste familieleden. De bergings- en reddingswerk
zaamheden, die den geheelen nacht door zijn voort
gezet. hebben onder uiterst moeilijke omstandighe
den plaats.
Direct na het ongeluk was het bijna geheel on
mogelijk hulp te verleenen. aangezien voortdurend
nieuwe wolkbreuken losbarstten. De watermassa ls
doorgedrongen tot bij het op 35 mijl afstand gelegen
Alessandria. Vele menschen. die tijdens het nood
weer de huizen waren binnengevlucht, werden on
der de instortende muren bedolven. Tal van andere
personen werden door den stroom verrast, toen zij
zich op het land bevonden. Zij werden meegesleept.
Het is uiterst moeiljik de slachtoffers uit het pum
te voorschijn te halen.
Het Oooratten bij Wielrijden
en een door de Zon Verbrande
Huid, verzacht en geneest men met
|n dooie» van 30-40 en 90 cL Tube 80 ct Bij Apoth. en Droalsten>
Thans de protestanten aan de beurt.
Parallel met zijn optreden tegen het. „politiek
Katholicisme" is het nationaal- socialisme Dinsdag
den strijd begonnen om een eind te maken aan het
Belijdenis-front, de protcstantsche organisaties, die
zich verzetten legen het „masregeln" door de bruin-
hemden. Het bestaan van de Belijdenis-beweging
wordt rechtstreeks bedreigd door een tweetal de
creten. Hei eerste, dat is uitgevaardigd door den
Hoogen Evangelischcn Raad. bepaalt, dat voortaan
de salarissen alleen zullen worden betaald aan die
protestantsche geestelijken die door het officieele
kerkbestuur van bisschop Mitller ziin benoemd. Het
tweede decreet door den minister van onderwijs,
Rust. uitgevaardigd, bepaalt, dat studenten in de
godgeleerdheid liever aan Staatsfacultcitcn dan aan
de theologische seminaria van de Belijdenis-bewe
ging. moeten studeeren. Van officieele zijde werd te
kennen gegeven, dat het decreet van Rust er op
berekend is den invloed van de Beliidenis-beww-
eing op de jongere theologanten te vernietigen.
OORLOGSWINST TENGEVOLGE VAN HET
ITALIAANSCH-ABESSINISCHE CONFLICT.
Het voortdurende troepentransport van
Italië naar Abessinië is voor de Suez-
kanaal-Maatschappij een rijke bron van
inkomsten.
Militaire expedities zijn nimmer goedkoop geweest.
Wanneer men alleen reeds de bedragen bij elkaar
telt, die tijdens den wereldoorlog „in 'den grond"
gescholen zijn, dan komt men tot een cijfer, dat in
de milliarden loopt en dat men heusch beter voor
andere doeleinden had kunnen gebruiken.
Italië kan op het oogenblik weer diep in de oor-
logsportemonnaie tasten. Hoewel tot dusver nog
geen officieele cijfers dienaangaande bekend zijn,
kan men veilig aannemen, dat reeds menig milli-
oentje voor de Abessinische expeditie uitgegeven is.
Enfin, Mussolini zal wel weten hoe hij aan de cen
ten moet komen. Hoe het ook zii. de Italiaansehe re
geering heeft reeds een belangrijk bedrag in het
Afrikaansche avontuur gestoken, en alleen reeds
door deze passiefposten is een terugtrekken van
Italië, aangenomen, dat het dit werkelijk zou willen,
onmogelijk. Men gaat nu eenmaal geen groote bc-
draeen in 'n ondememine: stonpen. om zich na eeni-
gen tijd kalm te retireeren. Derhalve moet Abes
sinië betalen. Den Italiaanschen belastingbetaler
kan men er niet voor aansprakelijk stellen.
Onder degenen, die tengevolge van het ïtaliaansch-
Abessinische conflict „een eoeie tiid" memaken. be
vindt zich op de allereerste plaats de Suezkanaal-
Maatschappij of zooals haar officieele titel luidt:
„Compagnie Universelle du Canal Maritime de Suez"
Deze maatschappij heeft het Suezkanaal ondér haar
beheer, terwijl Engeland via Egypte de zaak „staat
kundig" controleert. De groote Ttaliaansche troepen
transporten nu leveren voor de Maatschappij een
aardig winstje op. Volgens het tarief van 1930 be
dragen de rechten voor ieder passeerend schip 5.75
Goudfrank per ton netto vracht en 10 Goudfrank
voor iedere passagier. Daar Italië tot dusver 350.000
man naar Afrika getransporteerd heeft, moet dit
land voor deze militaire export alleen reeds 3y>. mil-
De Duitsche vlieg-
ster Elli Bein-
horn, die in een
fabelachtig snelle
vlucht in één dag
been en terug van
Berlijn naar Istan-
b^el vloog.
De Kroon zal moeten beslissen.
De heer F. Ringers, commandant der Alkmaarsclie
Vrijwillige Brandweer, is bij de jongste raadsverkie
zingen tot lid van den gemeenteraad gekozen. De
raad maakte echter bezwaar toeren toelating van den
nieuw benoemde, van welk besluit de heer Ringers
in beroep ging bij Ged. Staten van Noord-Holland.
Deze berichtten thans, dat het beroep niet ontvan
kelijk was verklaard.-
De heer Ringers zal nu in hooger beroep gaan bij
de Kroon.
Hetzelfde geval speelt zich af in een tiental andere
gemeenten van ons land. Zoo vernemen wij, dat in
de gemeente Krommenie jle brandweercommandant
bedankt heeft als zoodanig, omdat hij den raadsze-
tel prefereerde; in de gemeente Zaandam bedankten
twee brandweerlieden eveneens als zoodanig.
In de gemeenten Wormerveer en Schiebroek daaren
togen heeft men de verordening op het brandwezen
zoodanig gewijzigd, dat aldaar brandweerlieden, die
tol lid van den raad gekozen waren, als zoodanig
zitting kunnen nemen.
Vele personen de dupe.
Als verdacht van verduistering is Dinsdag, op last
van de Justitie, aangehouden notaris J. P., te Bergen
op Zoom.
Na verhoord te zijn, is hij gistermorgen overge
bracht naar Breda, om daar ter beschikking van de
Justitie te worden gesteld. Hoe groot het verduisterde
bedrag is, valt op het oogenblik niet te bepalen. Men
spreekt echter van eenige tonnen.
Het kantoor van den gearresteerden notaris is in
middels in beheer genomen door een candidaat-nota-
ris van de Broederschap van Notarissen in Nederland,
terwijl voorts surséance van betaling is aangevraagd.
Op welke wijze de verduistering is geschied, zui
len de boeken moeten uitwijzen. Er kan gevoegelijk
worden aangenomen, dat vele personen de dupe van
deze onregelmatigheden zijn geworden.
GROOTE OVERSTROOMINGEN IN BRITSCH-
INDIE.
Gemeld wordt, dat de Damodar, een rechter zijri
vier van de Ganges buiten haar oevers is getreden en
groote gebieden onder water heeft gezet. In de stad
Bardwan moest de bevolking via de daken der hui
zen vluchten. Duizenden personen ziin dakloos ge
worden. Verscheidene bewoners zijn om het leven
gekomen. Het telefoon- en telegraafverkeer is onder
broken. Het water stijgt nog steeds.
lioen Goudfrank betalen, om van de overige kosten,
zooals kanonnen, machinegeweren en munitie, waar
voor natuurlijk ook kanaalrechten betaald moeten
worden nog te zwijgen. Deze aanzienlijke bedragen
zullen vroeg of laat nog eens betaald moeten wor-
den, wanneer de thuisreis aanvaard zal worden. Het
verslag van de Suezkanaal-Maatschappij over het
eerste halfjaar '35 is dan ook bijzonder optimistisch.
De waarheid van het spreekwoord: „De eene zijn
dood is de andere ziin brood" komt ook hier weer tot
uiting.
Nu moet men niet denken, dat deze oorlogswin
sten een noodlijdende maatschappij saneeren? Hier
van is geen sprake. De maatschappij behoorde nog
steeds tot de best-verdienende ter wereld. De aandeel
houders ontvangen gemiddeld 70 pet. dividend. 30 pet.
van de bruto-ontvangsten zijn voldoende om alle
onkosten te dekken!
Derhalve vertegenwoordigt de post van 3y2 mil-
lioen Goudfrank slechts een klein percentage van de
bruto ontvangsten van de Kanaalmij., die in het
eerste halfjaar 1935 in totaal ongeveer 436 millioen
beliepen, hetgeen echter niet verhindert, dat de
aandeelhouders zich over dit Italiaansch-Abessini-
sche buitenkansje in de handen wrijven, terwijl Mus
solini met leede oogen moet toezien, hoe het Itali
aansehe goud het internationale kapitaal toevloeit.
Internationaal is de volste en ruimste zin des woords
want volgens art. 24 der statuten wordt de maat
schappij vertegenwoordigd door een Raad van Be
heer, bestaande uit 32 leden, die weer op hun beurt
vertegenwoordigers zijn van de voornaamste hij het
Suezkanaal geïnteresseerde landen. Frankrijk heeft
met 2/3 van het aantal leden de meerderheid, terwijl
Engeland slechts 1/3 heeft. Ook on sland heeft een
vertegenwoordiger in den Raad van Beheer. De voor
zitter is een Egyptenaar. Het overwegende Fransche
karakter van de maatschappij komt daardoor tot
uitdrukking, daar sinds het Taar van ed oprichting
(1858) de zetel van de maatschappij steeds in Parijs
gebleven is. Het spreekt vanzelf, dat andere landen
dikwijls genrotcsteerd hebben tegen het feit, dat de
Raad van Beheer overwegend Fransch is. Zoo heeft
Ttalië o.a. tevergeefs getracht een vertegenwoordiger
in dezen Raad te krijgen, een poging, die overigens
Janan ook niet gelukt is.
Natuurlijk wordt naast deze economische organi
satie het strategische belang van het Suezkanaal
nimmer vergeten. Hierbij kan echter niet van een
Fransch overwicht gesproken worden. Heer van het
Suezkanaal is en blijft de Engelsclie admiraliteit.
Deze heslist welke schepen het kanaal in oorlogstijd
wel of niet passeeren mogen. En dit is een factor
waarmede Mussolini wel degelijk rekening houdt.
Programma voor Zondag 18 Augustus.
Schagen IIIFlevo II. 1 uur.
Schagen IIFlevo I. 3 uur.
De opstelling der elftallen is als volgt:
Schagen II. T. Bijpost.
P. Boon, P. Boontjes.
W. Moransart, S. Breebaarl, A. Slikker.
S. Paulusma, P. de Vries, J. Peetoom, D. Schoorl,
W. Biersteker,
Res.: voor: G. Paulusma; achter: J. Weeland.
Schagen III. J. Everts.
J. Broer, D. Leeuwenkamp.
H. Naber, Jb. Molenaar, Ruig.
W. Quax, H. Vecnstra, J. Boontjes, J. Gelder,
J. Broersma.
Res.: A. de Wit.
Afberichten voor Vrijdagavond 7 uur bij V. Vlottes,
Schagen.
Veteranen, die een wedstrijd tegen Lycurgus wil
len spelen, gelieven zich spoedig op te geven bij
C. Keijzer, Lauriestraat, Schagen.
Britsch oud-officier zoekt een oud
krijgsgevangene.
Een Britsch oud-officier heeft aan den burgemees-
Ier van Neurenberg een brief geschreven met het
verzoek hem in kennis te brengen met eën Duitsch
officier, dien hij op 23 Maart 1918 krijgsgevangene
maakte bij het bosch van Vaux. Alles wat hii weet,
is, dat de Duitscher' een Neurenbergsche advocaat
was met den rang van kapitein. De oud-officier, mr.
II. E. Bennett verklaarde, dat als de kapitein van
weleer gevonden kan worden, hii naar Duitschland
wil vliegen, om. gehoor gevend aan den oproep
van den prins van Wales om Duitsche oud-soldaten
te bezoeken," hem te begroeten.
Mr. Bennett herinnerde eraan, dat hij in de 26ste
batterij lichte loopgraafmortieren van de 9de (Schot-
sche) divisie heeft gediend. Op een verkennings
tocht met ziin adjudant verrasten zii een Duitsch
officier, die een kaart las. Zii dwongen hem zich
over te geven en brachten hem naar Le Translol,
waar zij hun best deden om het hem zoo aangenaam
mogelijk te maken.
De Neurenbergsche politie zoekt thans de Duit
sche kapitein te achterhalen.
Verlaging der industrieele exportbelasting
in uitzicht?
„L'Information" meldt, dat in gewoonlijk goed in
gelichte beurskringen te Berlijn het gerucht loopt, dat
in verhand met hef echec van de opbrengst der be
lasting op de industrieele ondernemingen ten gunste
van den export, de regeering het pian zou koesteren
deze belasting voor zekere ondernemingen te verla
gen, in enkele gevallen zelfs van 5 tot 3
EEN HUWELIJK DAT „MISTIG" BEGON.
Een kille wittebroodsweek.
Twee gelieven. Kozo Matsoeda en ziin vrouwtje
Keiko beklommen in de zaligheid van hun witte
broodsweken den krater van den berg Mihara op
het eiland Osjima. Nauwelijks waren zii boven of er
kwam een zware mist opzetten, waardoor zii niet
méér dan een enkele meter voor zich uit konden
zien. Zij slaagden er in het eind van den krater te
bereiken, doch op hun terugweg vielen zii over een
steen, waarbij zij pijnlijk aan liet hoofd werden
gewond. Bijna een week zwierven zii in den mist
rond. en eindelijk bereikten zii de woning van een
kolenbrander, uitgeput van honger en dorst.
Thans hebben zij den huiseliikon haard opgezocht
om van hun ontberingen te bekomen.
Vijf Bioscopen in geheel Abessynië.
„Ik ben de Fotograaf des Keizers!"
De bekende Abessynic-rciziger Dr. Martin Rickle
heeft géruimen tijd doorgebracht in het Zwarte We
relddeel en heeft tallooze tooneelen uit het volks*
leven op de film vastgelegd.
Bij de gemengde bevolking van Abessynië ging dit
evenwel niet zoo gemakkelijk. Over dit land weet
Dr. Rickli o.a. te berichten, dat er in Addis Abeba en
enkele andere grootere plaatsen in het geheel vijf
bioscoop-tehaters zijn, waarin geluidfilms van aller
lei slag worden vertoond.
Bepaalde moeilijkheden werden hem op zijn reizen
door het land betrekkelijk weinig in den-weg gelegd,
omdat hij als „fotograaf des Keizers" in Abessynië
vertoefde, waaraan hij het te danken had, dat hij
vrijwel overal betrekkelijk aanzien genoot Alleen bij
de Mohammedanen stuitte hij op eenigen tegenstand,
omdat de Koran den geloovigen verbiedt, een beelte
nis van zichzelf te laten vervaardigen.
Doch hierdoor liet Rickli zich niet afschrikken; hij
wist zich toch wel te helpen. „Als het heeleraaal niet
anders ging, heb ik ergens een verscholen hoekje op
gezocht en daar mijn opnamen gemaakt, zonder dat
zij er erg in hadden."
Op deze wijze is het hem gelukt. 10.000 meter kui
tuurfilm van groote wetenschappelijke waarde uit
Afrika mede te brengen, en buitendien nog 2500 foto's,
die voor een groot deel zeer interessante tooneeltjes
in beeld brengen.
£ijn expeditie heeft veel te lijden gehad van de
enorme hitte. Hoe warm het er was kan het beste
blijken uit het feit, dat het waschwater, zelfs in
een beschaduwd hoekje van de hotelkamer, nog een
temperatuur van 45 graden bezat! Deze ondraaglijke
hitte is dan ook oorzaak, dat de in Abessynië verblijf
houdende Europeanen zich overdag slechts geduren
de zeer korten tijd aan hun zaken kunnen wijden.