Zal het „Noord" moeten afsterven? Neen, dat zal, kan en mag niet gebeuren De consequentie Donderdag 22 Augustus 1935.SCHAGER COURANT. Tweede blad. Ho. 9791 van een eens gevraagd en opgevolgd advies KijKfn lijCLOECK Bij de foto Geachte Redactie,, Zeer tot mijn spijt zal ih wegens afwezigheid met .vacantie de Raadsvergadering van Vrijdag a.s. niet kunnen hijwonen, niettegenstaande mij van verschil lende zijden met klem verzocht is mijn vacantie te willen onderbreken om toch tegenwoordig te kun nen zijn bij de behandeling van het adres van de bewoners van het Noord. Het afwijzend prae-advies ;Van B. en W. zal aan deze vele verzoeken wel niet .vreemd zijn, en het is mij wel gebleken, dat in ver scheidene klingen haast groote teleurstelling ook groote ontstemming heerscht. Het is mij echter on mogelijk om Vrijdag deze vergadering te komen bij wonen, en ik wil daarom een beroep doen op de gastvrijheid van Uw blad om nog eenige woorden aan dit vraagstuk te wijden. Ilc moge voorop stellen, dat ik dit niet doe als raadslid, maar als voorzitter van Algemeen Belang. Bit lijkt mij wel dienstig, omdat B. en W. lijnrecht ingaan tegen een door de vereeniging Algemeen Be lang nog maar zeer kort geleden genomen besluit, waarbij met overgroote meerderheid van stemmen werd besloten aan het gemeentebestuur van Schagen te verzoeken, het Noord tot aan de Veldstraat of 't Hoog te willen dempen. Waar de vereeniging Alge meen Belang ten doel heeft het algemeen belang ,van Schagen te bevorderen, en in de statuten zelfs met zooveel woorden wordt gesproken over de ver keerswegen en dergelijke, mag toch worden aange nomen, dat dit vereenigingsbesluit, gezien het groote aantal leden, dat A. Bel. telt en haar volstrekt neu traal karakter, het gevoelen .van de burgerij .vrij juist weergeeft. Als voorzitter van A. Bel. moet ik dus reeds daar om het pr.ae-advies van B. en W, betreuren. Maar ik betreur het in nog sterkere mate, dat B. en W. deze zaak aanhangig hebben gemaakt in een Raad, die op haar stervenssponde ligt en Vrijdag haar laatsten adem zal uitblazen. Dit feit geeft aanleiding tot mis schien verkeerde gevolgtrekkingen, te meer nu deze behandeling wordt gesteld midden in den vacantie- tijd, waarin toch altijd wel raadsleden zullen ont breken. Hoe kan men dan thans een zuivere uit spraak .verwachten? Het ware juister geweest deze zaak in den nieu wen -raad te brengen, daar deze aangelegenheid tot ,de toekomst en niet tot het verleden behoort. Maar is er, afgezien van dat alles, wel zooveel re iden voor bezorgdheid? Zeker, het advies van B. en W. valt bitter tegen, maar er zijn nog raadsleden! Ik kan mij maar niet indenken, dat de raad het ad vies van B. en W. zal opvolgen. In Uw blad van Zaterdag schreef U reeds meerdere argumenten neer tegen het advies van B. en W. Ik zal deze niet weer aanhalen of herhalen. Het zij voldoende erop te wij zen, dat het belang van Schagen eischt, dat de toegangswegen goed, ja prima, zijn. Dat geldt zeker pok voor het Noord, want deze weg is een absoluut noodzakelijke verbinding voor de haven en Noord- Zijpe cum annetis met de kom van Schagen. Zij, die meenen, dat alles wel via de Loet zal kunnen gaan, staren zich blind op den nieuwen weg van den Lagen dijk tot aan de Loet. Maar de Loet zelf dan? Is dat zoo'n prachtige weg? Moet deze halfgedempte Loet met hoornen in 't midden straks nog een druk ver keer erbij te verwerken krijgen? Is het verkeer daar niet reeds meer dan voldoende voor zoo'n halfslach- tigcn toegangsweg? Waarom toch altijd alles zoo half gedaan! Door particulier initiatief is Schagen centrum van autobusverkeer geworden. Particulier initiatief probeert te komen tot stichting van een rusthuis, dat een sieraad voor Schagen moet wor den. Ik kan zoo nog wel eenigen tijd doorgaan, maar het zij genoeg in 't algemeen te zeggen: iedereen doet zijn best om Schagen grooter, beter, aantrekkelijker en florissanter te maken. Moet dan het gemeentebe stuur, dat de zeggingschap over de wegen bezit, de kom isoleeren en de toegangen tot Schagen middel- eeuwsch laten? Neen, geachte redactie, dat mag niet, en dat kan niet, want al die prachtige snelver- keerswegen buiten Schagen om zullen er dan zeker toe meewerken, dat men Schagen letterlijk en figuur lijk links zal laten liggen. Waar men ook komt in ons land, overal ziet men, dat centrumgemeenten hun straten en wegen naar de snelverkeerswegen, havens, of andere belangrijke knooppunten van het Verkeer, in prima conditie hebben gebracht. Ik per soonlijk vind dit vanzelf sprekend, en ik verbaas mij er wel over, dat men over dit vraagstuk nog anders kan denken, nu niet alleen in ons land, maar ook in 't buitenland de noodzakelijkheid van goede toegangswegen naar de kom bewezen is. Ik zie voor het Noord een geheel andere toekomst weggelegd dan B. en W.„ en'ik zie met vertrouwen de ontwik kelingsmogelijkheden van de nieuwe haven en haar omgeving tegemoet, mits alle hens full speed aan dek blijven en met onverflauwbare energie zullen samenwerken om Schagen vooruit te brengen en als groote centrumgemeente in het brandpunt der belangstelling te houden. En dan is een uitgave voor zoo'n belangrijk werk als de demping van het halve Noord altijd verant woord. Dat geld zal zijn rente zeer zeker wel weer opbrengen, en het zou kortzichtige politiek zijn, in dien men Schagen in een hoek zou moeten trappen, omdat verhooging van haar wclvaartsmogelijkheden een aantal duizenden guldens aan de gemeentekas zou kosten. Afsterven van het" Noord kan en mag dus niet. Maar zal het toch gebeuren? Ik kan het mij niet voor stellen, geachte redactie! Deze vraag zal de Raad Vrijdag moeten beantwoorden, en ik houd mij nog steeds overtuigd, dat de meerderheid, der wel aan wezige 'raadsleden toch haar stem zal verheffen tegen die moedwillige afsterfpoliti'ek. Maakt Scha gen tot een goed geoutilleerde gemeente. Beter één weg te veel, dan één te weinig! Onze wegen waren altijd al verre ten achter. Laat men ze zoo, ook bij de straks gewijzigde omstandigheden, dan richte men bij de ingangen ook nog maar poorten op met ijzeren deuren, en men wapene de burgerij met har nas en speer om de toegang naar Schagen te belet ten! Dan doet men het tenminste goed, en de bur gerij heeft dan toch niets anders te doen! Een oud-Romeinsch spreekwoord zegt: Salus po- puli suprema les, (de welvaart van de burgerij is de hoogste wet). Met dit ware woord voor oogen, zal men niet anders kunnen dan de wegen verbeteren en toegangsmogelijkheden scheppen,, opdat de kan sen tot welvaartsvermeerdering zoo goed mogelijk zullen zijn. Tot slot moge ik nog herinneren aan dat bekende kinderliedje uit den bundel „kun je nog zingen, zing dan mee", waarvan de eerste regel luidt: „een kar retje langs den zandweg reed, enz." Moge het Scha gen niet vergaan als dien voerman, die niet thuis kwam! Maakt voor den Schager voerman de.wegen dus zóó, dat hij zijn doel kan bereiken. Het nage slacht zal er steeds dankbaar voor zijn, en wij zullen er zelf ook nog de profijten van kunnen zien. „Aan passen" zegt minister Colijn! Een modewoord gewor den, en daarom Raad van Schagen, gaat met de mode mee, en past de toegangswegen aan de hoofd wegen aan! Als gij dit Vrijdag doet, dan kunst gij met gerust geweten de oogen sluiten. Mr. Dr. J. A. E. BUISKOOL, Ommen, 20 Aug. 1935. Voorz. „Alg. Belang." MILLIONNAIR VERMOORD. New York'. Volgens berichten uit Costa Rica Is de millionnair Alberto Gonzalez Lehmann op zijn buitengoed vermoord door een paar personen, die hem 20.000 colon wilden afpersen, Deze moord heeft groote verontrusting gewekt en men vernacht zelfs, dat de regeering zal ingrijpen. DE NIJL TREEDT BUITEN ZIJN OEVERS. Caïro. De Nijl is puiten zijn oevers getreden, doch voor het eind van de maand zal het niet be kend zijn of de hoogste waterstand die van verle den jaar zal overschrijden. Er worden omvangrijke voorzorgsmaatregelen genomen en er is reeds een bedrag van 250.000 pond sterling uitgegeven voor de versterking van de dijken. Verder ligt een plan. dat verscheidene jaren zal bestrijken en dat 14.000.000 zal kosten in het voornemen NOODLOTTIGE AUTOBOTSING IN AMERIKA. Vijf dooden. Washington. Nabij Lanham in den staat Marv- land is een auto onder het rijden onklaar geraakt en in botsing gekomen met een autobus. De inzit tenden. drie kloosterzusters, een vrouw en de chauf feur kwamen daarbij om het leven, v.'Tr Dat het standpunt dat B-. en W. van Schagen inne men ten opzichte van de Noorddemping algemeene verwondering, ja ontstemming heeft gewekt, zal een ieder die zijn oor te luisteren legt, volmondig met ons erkennen. Algemeen was van harte gehoopt, dat ons Dage- lijksch Bestuur deze zaak van een breed standpunt had bekeken en het oog had gericht op de toekomst. Immers het perspectief dat zich opende voor Scha gen bij het verkrijgen van goede kanalen en wegen is toch de oorzaak geweest, de aanleiding, om dui zenden uit te geven en Schagens budget te bezwaren met groote sommen.* Dit zelfde Dag. Bestuur heeft in de dagen dat de uiteindelijke beslissing zou vallen, over deze kana len en wegenaanleg, op eigen initiatief de meening gevraagd der burgerij, via Algemeen Belang en de Middenstandsvereeniging. Toen die beide vereeni- gingen in haar algemeene vergaderingen zich uit spraken voor het doorzetten van de kanaalwerken en wegenaanleg, hebben B. en W., hebben de raads leden dat advies gevolgd, als zijnde de aanwijzing voor hen, dat de burgerij het wenschte en dus de consequentie in deze, het betalen der gelden, aan vaardde. Waarom nu niet'dezelfde weg gevolgd? Want zoowel Algemeen Belang als de Midden standsvereeniging hebben zich op hun algemeene en bestuursvergaderingen met zoo goed als algemeene stemmen verklaard voor het dempen van het Noord dus voor het verkrijgen van goede toegangswegen vanaf onze haven vanaf de nieuwe Prov. weg naar het hart onzer gemeente. Ook hier dus een onom wonden uitspraak van een groot deel der burgerij, van dat zelfde deel waaraan B. en W. indertijd advies voor hun beleid vroegen. Ook nu zegt die burgerij, wij aanvaarden de consequentie van ons advies: wij willen het betalen. Welnu, waar onze burgerij zooveel vertrouwen toont in de toekonjst, zooveel heil verwacht van goede toegangswegen naar het hart der gemeente, zoo verzoeken wij onzen Raad met aandrang, volg ook nu de wensch der burgerij, maak een oplossing van het verkeersvraagstult op het Noord, dat af doende is en U kunt U ervan verzekerd houden, dat men algemeen uw doorzicht en energie zal waar- deerenl Wij hebben door middel van bovenstaande foto getracht een zoo goed mogelijk beeld van den huidi- gen stand der kanaal- en wegwerken te geven, wat betreft de situatie van den toegangswegen naar do toekomstige haven, bezien in het licht van de al- of niet-dempibg van het Noord. Nu is het helaas niet mogelijk gebleken, om, ondanks dat onze fotograaf zich op den tweeden trans van den kerktoren be vond, juist dat gedeelte van het Noord op de gevoe lige plaat te krijgen, waar het om gaat, nl. het stuk van de Steenen Pijp tot aan het Hoog. Wij kunnen op de foto het Noord, vanaf de Marktplaats juist volgen tot genoemde Steenen Pijp. Daarna gaat het onder de boomen verloren. Het Hoog is echter dóór gelegen, waar de groote witte stip staat aangegeven. Hier komt nu de toegang tot de haven, die gevormd wordt óf door de veel te nauwe doorgang tusschen de daar aan weerskanten bestaande huisjes, óf via het pas gedempte gedeelte naast de Veldstraatbrug en achterom het Zuidelijk deel der huisjes op Noord en Hoog. Als dus dit Zuidelijk complex huisjes op Noord en Hoog wordt gesloopt, zal eerst o.i. de doorgang, die dan gevormd wordt door samentrekking van eerder genoemde twee doorgangen een ideale toegangsweg tot de haven worden. Maar deze breede opening mag dan niet eensklaps vastloopen op een veel te smallen weg als daar is het Noord, WANNEER DIT NIET GEDEMPT WORDT. Eerst wanneer ook dit laatste geschiedt, zal, zooals we reeds in het ar tikel in ons nummer van Zaterdag hebben bepleit, de toestand zoo volmaakt mogelijk zijn. Wij zien dan op de foto verder aangegeven den weg die loopt van het Hoog naar de haven (achter de huizen van Veldstraat en Kanaalstraat om, wel ke gedeelten gestippeld zijn) en zoo verder rondom de havenkom, (die in gegolfde lijnen is aangege ven), waar hij den Lagendijkerweg snijdt (Lage- dijk is door een wit kruis aangegeven, en de weg daarheen is duidelijk zichtbaar door de donkere boomenrij) en dan verder het Kanaal volgt tot aan de groote brug over het Noord-Hollandsch Kanaal bij de Stolpen. De pijl, links op de foto, wijst de richting van den grooten Provincialen weg aan, die naar de Loet loopt, en langs welken weg Burgemeester en Wet houders het verkeer uit de Zijpe wilden leiden. Dui delijk komt nu op bovenstaande foto naar voren, dat als het voorstel van B. en W. wordt aangenomen, en heb Noord niet gedempt wordt, de Zijper bevol king dus langs den grooten Provincialen weg Scha gen zal moeten binnenkomen, en het Noord dan ten doode is opgeschreven. Nogmaals doen wij een krachtig beroep op den Raad onzer gemeente om daaraan niet mee te wer ken. Begeeren Is vooruitzien, laten onze Vroede Vaderen toch toonen de waarheid van dit woord te begrij pen!!!

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 5