Zal het „Noord" moeten afsterven?
Neen, dat zal,
kan en mag
niet gebeuren
De consequentie
Donderdag 22 Augustus 1935.SCHAGER COURANT.
Tweede blad. Ho. 9791
van een eens gevraagd
en opgevolgd advies
KijKfn
lijCLOECK
Bij de foto
Geachte Redactie,,
Zeer tot mijn spijt zal ih wegens afwezigheid met
.vacantie de Raadsvergadering van Vrijdag a.s. niet
kunnen hijwonen, niettegenstaande mij van verschil
lende zijden met klem verzocht is mijn vacantie te
willen onderbreken om toch tegenwoordig te kun
nen zijn bij de behandeling van het adres van de
bewoners van het Noord. Het afwijzend prae-advies
;Van B. en W. zal aan deze vele verzoeken wel niet
.vreemd zijn, en het is mij wel gebleken, dat in ver
scheidene klingen haast groote teleurstelling ook
groote ontstemming heerscht. Het is mij echter on
mogelijk om Vrijdag deze vergadering te komen bij
wonen, en ik wil daarom een beroep doen op de
gastvrijheid van Uw blad om nog eenige woorden
aan dit vraagstuk te wijden.
Ilc moge voorop stellen, dat ik dit niet doe als
raadslid, maar als voorzitter van Algemeen Belang.
Bit lijkt mij wel dienstig, omdat B. en W. lijnrecht
ingaan tegen een door de vereeniging Algemeen Be
lang nog maar zeer kort geleden genomen besluit,
waarbij met overgroote meerderheid van stemmen
werd besloten aan het gemeentebestuur van Schagen
te verzoeken, het Noord tot aan de Veldstraat of 't
Hoog te willen dempen. Waar de vereeniging Alge
meen Belang ten doel heeft het algemeen belang
,van Schagen te bevorderen, en in de statuten zelfs
met zooveel woorden wordt gesproken over de ver
keerswegen en dergelijke, mag toch worden aange
nomen, dat dit vereenigingsbesluit, gezien het groote
aantal leden, dat A. Bel. telt en haar volstrekt neu
traal karakter, het gevoelen .van de burgerij .vrij
juist weergeeft.
Als voorzitter van A. Bel. moet ik dus reeds daar
om het pr.ae-advies van B. en W, betreuren. Maar ik
betreur het in nog sterkere mate, dat B. en W. deze
zaak aanhangig hebben gemaakt in een Raad, die
op haar stervenssponde ligt en Vrijdag haar laatsten
adem zal uitblazen. Dit feit geeft aanleiding tot mis
schien verkeerde gevolgtrekkingen, te meer nu deze
behandeling wordt gesteld midden in den vacantie-
tijd, waarin toch altijd wel raadsleden zullen ont
breken. Hoe kan men dan thans een zuivere uit
spraak .verwachten?
Het ware juister geweest deze zaak in den nieu
wen -raad te brengen, daar deze aangelegenheid tot
,de toekomst en niet tot het verleden behoort.
Maar is er, afgezien van dat alles, wel zooveel re
iden voor bezorgdheid? Zeker, het advies van B. en
W. valt bitter tegen, maar er zijn nog raadsleden!
Ik kan mij maar niet indenken, dat de raad het ad
vies van B. en W. zal opvolgen. In Uw blad van
Zaterdag schreef U reeds meerdere argumenten neer
tegen het advies van B. en W. Ik zal deze niet weer
aanhalen of herhalen. Het zij voldoende erop te wij
zen, dat het belang van Schagen eischt, dat de
toegangswegen goed, ja prima, zijn. Dat geldt zeker
pok voor het Noord, want deze weg is een absoluut
noodzakelijke verbinding voor de haven en Noord-
Zijpe cum annetis met de kom van Schagen. Zij, die
meenen, dat alles wel via de Loet zal kunnen gaan,
staren zich blind op den nieuwen weg van den Lagen
dijk tot aan de Loet. Maar de Loet zelf dan? Is dat
zoo'n prachtige weg? Moet deze halfgedempte Loet
met hoornen in 't midden straks nog een druk ver
keer erbij te verwerken krijgen? Is het verkeer daar
niet reeds meer dan voldoende voor zoo'n halfslach-
tigcn toegangsweg? Waarom toch altijd alles zoo
half gedaan! Door particulier initiatief is Schagen
centrum van autobusverkeer geworden. Particulier
initiatief probeert te komen tot stichting van een
rusthuis, dat een sieraad voor Schagen moet wor
den. Ik kan zoo nog wel eenigen tijd doorgaan, maar
het zij genoeg in 't algemeen te zeggen: iedereen doet
zijn best om Schagen grooter, beter, aantrekkelijker
en florissanter te maken. Moet dan het gemeentebe
stuur, dat de zeggingschap over de wegen bezit, de
kom isoleeren en de toegangen tot Schagen middel-
eeuwsch laten? Neen, geachte redactie, dat mag
niet, en dat kan niet, want al die prachtige snelver-
keerswegen buiten Schagen om zullen er dan zeker
toe meewerken, dat men Schagen letterlijk en figuur
lijk links zal laten liggen. Waar men ook komt in
ons land, overal ziet men, dat centrumgemeenten
hun straten en wegen naar de snelverkeerswegen,
havens, of andere belangrijke knooppunten van het
Verkeer, in prima conditie hebben gebracht. Ik per
soonlijk vind dit vanzelf sprekend, en ik verbaas
mij er wel over, dat men over dit vraagstuk nog
anders kan denken, nu niet alleen in ons land, maar
ook in 't buitenland de noodzakelijkheid van goede
toegangswegen naar de kom bewezen is. Ik zie voor
het Noord een geheel andere toekomst weggelegd
dan B. en W.„ en'ik zie met vertrouwen de ontwik
kelingsmogelijkheden van de nieuwe haven en haar
omgeving tegemoet, mits alle hens full speed aan
dek blijven en met onverflauwbare energie zullen
samenwerken om Schagen vooruit te brengen en
als groote centrumgemeente in het brandpunt der
belangstelling te houden.
En dan is een uitgave voor zoo'n belangrijk werk
als de demping van het halve Noord altijd verant
woord. Dat geld zal zijn rente zeer zeker wel weer
opbrengen, en het zou kortzichtige politiek zijn, in
dien men Schagen in een hoek zou moeten trappen,
omdat verhooging van haar wclvaartsmogelijkheden
een aantal duizenden guldens aan de gemeentekas
zou kosten.
Afsterven van het" Noord kan en mag dus niet.
Maar zal het toch gebeuren? Ik kan het mij niet voor
stellen, geachte redactie! Deze vraag zal de Raad
Vrijdag moeten beantwoorden, en ik houd mij nog
steeds overtuigd, dat de meerderheid, der wel aan
wezige 'raadsleden toch haar stem zal verheffen
tegen die moedwillige afsterfpoliti'ek. Maakt Scha
gen tot een goed geoutilleerde gemeente. Beter één
weg te veel, dan één te weinig! Onze wegen waren
altijd al verre ten achter. Laat men ze zoo, ook bij
de straks gewijzigde omstandigheden, dan richte
men bij de ingangen ook nog maar poorten op met
ijzeren deuren, en men wapene de burgerij met har
nas en speer om de toegang naar Schagen te belet
ten! Dan doet men het tenminste goed, en de bur
gerij heeft dan toch niets anders te doen!
Een oud-Romeinsch spreekwoord zegt: Salus po-
puli suprema les, (de welvaart van de burgerij is
de hoogste wet). Met dit ware woord voor oogen, zal
men niet anders kunnen dan de wegen verbeteren
en toegangsmogelijkheden scheppen,, opdat de kan
sen tot welvaartsvermeerdering zoo goed mogelijk
zullen zijn.
Tot slot moge ik nog herinneren aan dat bekende
kinderliedje uit den bundel „kun je nog zingen, zing
dan mee", waarvan de eerste regel luidt: „een kar
retje langs den zandweg reed, enz." Moge het Scha
gen niet vergaan als dien voerman, die niet thuis
kwam! Maakt voor den Schager voerman de.wegen
dus zóó, dat hij zijn doel kan bereiken. Het nage
slacht zal er steeds dankbaar voor zijn, en wij zullen
er zelf ook nog de profijten van kunnen zien. „Aan
passen" zegt minister Colijn! Een modewoord gewor
den, en daarom Raad van Schagen, gaat met de
mode mee, en past de toegangswegen aan de hoofd
wegen aan! Als gij dit Vrijdag doet, dan kunst gij
met gerust geweten de oogen sluiten.
Mr. Dr. J. A. E. BUISKOOL,
Ommen, 20 Aug. 1935. Voorz. „Alg. Belang."
MILLIONNAIR VERMOORD.
New York'. Volgens berichten uit Costa Rica Is
de millionnair Alberto Gonzalez Lehmann op zijn
buitengoed vermoord door een paar personen, die
hem 20.000 colon wilden afpersen,
Deze moord heeft groote verontrusting gewekt en
men vernacht zelfs, dat de regeering zal ingrijpen.
DE NIJL TREEDT BUITEN ZIJN OEVERS.
Caïro. De Nijl is puiten zijn oevers getreden,
doch voor het eind van de maand zal het niet be
kend zijn of de hoogste waterstand die van verle
den jaar zal overschrijden. Er worden omvangrijke
voorzorgsmaatregelen genomen en er is reeds een
bedrag van 250.000 pond sterling uitgegeven voor
de versterking van de dijken. Verder ligt een plan.
dat verscheidene jaren zal bestrijken en dat
14.000.000 zal kosten in het voornemen
NOODLOTTIGE AUTOBOTSING IN AMERIKA.
Vijf dooden.
Washington. Nabij Lanham in den staat Marv-
land is een auto onder het rijden onklaar geraakt
en in botsing gekomen met een autobus. De inzit
tenden. drie kloosterzusters, een vrouw en de chauf
feur kwamen daarbij om het leven,
v.'Tr
Dat het standpunt dat B-. en W. van Schagen inne
men ten opzichte van de Noorddemping algemeene
verwondering, ja ontstemming heeft gewekt, zal
een ieder die zijn oor te luisteren legt, volmondig
met ons erkennen.
Algemeen was van harte gehoopt, dat ons Dage-
lijksch Bestuur deze zaak van een breed standpunt
had bekeken en het oog had gericht op de toekomst.
Immers het perspectief dat zich opende voor Scha
gen bij het verkrijgen van goede kanalen en wegen
is toch de oorzaak geweest, de aanleiding, om dui
zenden uit te geven en Schagens budget te bezwaren
met groote sommen.*
Dit zelfde Dag. Bestuur heeft in de dagen dat de
uiteindelijke beslissing zou vallen, over deze kana
len en wegenaanleg, op eigen initiatief de meening
gevraagd der burgerij, via Algemeen Belang en de
Middenstandsvereeniging. Toen die beide vereeni-
gingen in haar algemeene vergaderingen zich uit
spraken voor het doorzetten van de kanaalwerken
en wegenaanleg, hebben B. en W., hebben de raads
leden dat advies gevolgd, als zijnde de aanwijzing
voor hen, dat de burgerij het wenschte en dus de
consequentie in deze, het betalen der gelden, aan
vaardde.
Waarom nu niet'dezelfde weg gevolgd?
Want zoowel Algemeen Belang als de Midden
standsvereeniging hebben zich op hun algemeene en
bestuursvergaderingen met zoo goed als algemeene
stemmen verklaard voor het dempen van het Noord
dus voor het verkrijgen van goede toegangswegen
vanaf onze haven vanaf de nieuwe Prov. weg naar
het hart onzer gemeente. Ook hier dus een onom
wonden uitspraak van een groot deel der burgerij,
van dat zelfde deel waaraan B. en W. indertijd
advies voor hun beleid vroegen. Ook nu zegt die
burgerij, wij aanvaarden de consequentie van ons
advies: wij willen het betalen.
Welnu, waar onze burgerij zooveel vertrouwen
toont in de toekonjst, zooveel heil verwacht van
goede toegangswegen naar het hart der gemeente,
zoo verzoeken wij onzen Raad met aandrang, volg ook
nu de wensch der burgerij, maak een oplossing
van het verkeersvraagstult op het Noord, dat af
doende is en U kunt U ervan verzekerd houden, dat
men algemeen uw doorzicht en energie zal waar-
deerenl
Wij hebben door middel van bovenstaande foto
getracht een zoo goed mogelijk beeld van den huidi-
gen stand der kanaal- en wegwerken te geven, wat
betreft de situatie van den toegangswegen naar do
toekomstige haven, bezien in het licht van de al- of
niet-dempibg van het Noord. Nu is het helaas niet
mogelijk gebleken, om, ondanks dat onze fotograaf
zich op den tweeden trans van den kerktoren be
vond, juist dat gedeelte van het Noord op de gevoe
lige plaat te krijgen, waar het om gaat, nl. het stuk
van de Steenen Pijp tot aan het Hoog. Wij kunnen
op de foto het Noord, vanaf de Marktplaats juist
volgen tot genoemde Steenen Pijp. Daarna gaat het
onder de boomen verloren. Het Hoog is echter dóór
gelegen, waar de groote witte stip staat aangegeven.
Hier komt nu de toegang tot de haven, die gevormd
wordt óf door de veel te nauwe doorgang tusschen
de daar aan weerskanten bestaande huisjes, óf via
het pas gedempte gedeelte naast de Veldstraatbrug
en achterom het Zuidelijk deel der huisjes op Noord
en Hoog.
Als dus dit Zuidelijk complex huisjes op Noord en
Hoog wordt gesloopt, zal eerst o.i. de doorgang, die
dan gevormd wordt door samentrekking van eerder
genoemde twee doorgangen een ideale toegangsweg
tot de haven worden. Maar deze breede opening
mag dan niet eensklaps vastloopen op een veel te
smallen weg als daar is het Noord, WANNEER
DIT NIET GEDEMPT WORDT. Eerst wanneer ook
dit laatste geschiedt, zal, zooals we reeds in het ar
tikel in ons nummer van Zaterdag hebben bepleit,
de toestand zoo volmaakt mogelijk zijn.
Wij zien dan op de foto verder aangegeven den
weg die loopt van het Hoog naar de haven (achter
de huizen van Veldstraat en Kanaalstraat om, wel
ke gedeelten gestippeld zijn) en zoo verder rondom
de havenkom, (die in gegolfde lijnen is aangege
ven), waar hij den Lagendijkerweg snijdt (Lage-
dijk is door een wit kruis aangegeven, en de weg
daarheen is duidelijk zichtbaar door de donkere
boomenrij) en dan verder het Kanaal volgt tot aan
de groote brug over het Noord-Hollandsch Kanaal
bij de Stolpen.
De pijl, links op de foto, wijst de richting van den
grooten Provincialen weg aan, die naar de Loet
loopt, en langs welken weg Burgemeester en Wet
houders het verkeer uit de Zijpe wilden leiden. Dui
delijk komt nu op bovenstaande foto naar voren, dat
als het voorstel van B. en W. wordt aangenomen,
en heb Noord niet gedempt wordt, de Zijper bevol
king dus langs den grooten Provincialen weg Scha
gen zal moeten binnenkomen, en het Noord dan ten
doode is opgeschreven.
Nogmaals doen wij een krachtig beroep op den
Raad onzer gemeente om daaraan niet mee te wer
ken.
Begeeren Is vooruitzien, laten onze Vroede Vaderen
toch toonen de waarheid van dit woord te begrij
pen!!!