Onder den bodem van de zee door. Scha gen-nieuws. Donderdag 5 September 1S35. SCHAGER COURANT. Tweede Blad. No. 9801 GED. STATEN VAN NOORD-HOLLAND. SCHEPEN VOOR ITALIË. Botsing tusschen tram en auto. Lijk opgehaald. Het Stawinski-proces begint den 4den November. Tal van dooden bij den orkaan in Florida. 'n "Akkertje" beschermt U I Een greote Nationale Middenstands- Campagne. Bang van zijn eigen uitvinding. Door vallende topgevel getroffen. TUMULT BIJ TUSCHINSKI. BRUTALE AUTODIEVEN. 25000 dollar aan juweelen verloren. Wanneer vertrekt de eerste sneltrein Londen—Bagdad De heer Kooiman gekozen in de vacature- Slingenberg. Do Provinciale Staten van Noord-Holland kwamen gistermorgen in buitengewone zitting bijeen onder voorzitterschap van jhr. mr. dr. A. Röell, commissa ris der Koningin. Do voorzitter herdacht het overleden lid, mr. C. II. Guépin en sprak eenige sympathieke woorden naar aanleiding van de benoeming van mr. Slingen- herg tot minister van Sociale Zaken. Het nieuw-be- noemde lid, Van Leusen, werd hierna geinstalleerd. Dan kwam aan de orde de verbazing van een lid van Ged. Staten. De N.S.B.-ers waren in deze vergadering niet aanwezig. Namens de S.D.A.P. verklaarde de heer Reinalda, dat het zijn fractie onverschillig is of er een vrijz. democraat dan wel een V.B.-er wordt gekozen. De S.D.A.P. zal op de kwaliteiten van de candidaten letten en daarom op den heer Kooiman stemmen. Candidaten zijn de heeren Kooiman (V.D.) en Bois- sevain (V.B.). De heer Asseher (V.B.) zeide, dat zijn fractie reeds lang recht heeft op een zetel. Terwille van de capa citeiten heeft zij echter steeds op den vrijz.-dem. heer Slingenberg gestemd, maar nu willen de liberalen hun recht laten gelden. De verklaring van den heer Reinalde heeft de zoo noodzakelijke samenwerking verbroken. Spr. wensch- te een scherp protest te laten hooren. De heer Seegers (comm.) verklaarde, dat de commu nisten op hun eigen candidaat zullen stemmen. De heer Fedde Schurer (Chr.-Dem.) zou op den heer Kooiman stemmen. Uitgebracht werden dan in totaal 63 stemmen, Waarvan 39 op den heer Kooiman, 17 op den heer Boissevain, 6 op den heer Seegers en 1 hlanco. De heer Kooiman verklaarde zijn benoeming aan te nemen. „Klipfontein" met spoed in gereedheid gebracht. „Prins der Nederlanden" niet gesloopt? AMSTERDAM. Naar wij vernemen ïs Ket in den aanvang van Juni naar Italië verkochte stoom schip „Klipfontein" van de Vercenigde Nederland- sche Scheepvaart Mij., dat door bijzondere omstan digheden nadien nog drie maanden in de Coenha- ,ven opgelegd bleef, Maandagavond in een der dok ken van de Amsterdamsche Droogdok Mij. opgeno men. Het oude schip, dat aanvankelijk door de Ita lianen gesloopt zou worden, zal thans als troepen transportschip voor Oost-Afrika worden gebezigd. De Italiaansche deskundige heeft in het dok de schroef as en den bodem aan een inspectie onderworpen; de naam „Klipfontein" is inmiddels reeds veranderd in „Gloria Star". Met man en macht wordt thans ge werkt aan het in orde brengen van de turbine, waarna het schip zoo mogelijk nog gister onder Ita liaansche vlag en met een Italiaansche bemanning zou vertrekken. Ook het sloopen van het destijds naar Italië ver kochte oude mailschip „Prins der Nederlanden" zou naar ons ter oore kwam voor onbepaalden tijd uitgesteld zijn, aangezien Italië ook dit schip noodig zou hebben .voor het transport van troepen. Twee gewonden. Gistermorgen te 8 uur had op de Rozengracht te Amsterdam een botsing plaats tusschen een wagen van lijn 14 en een vrachtauto; chauffeur en trambe stuurder werden gewond en de auto werd zwaar be schadigd; ook het trambalcon liep schade op. Een motorwagen van lijn 14 kwam uit de richting Westermarkt, van tegenovergestelde richting nader de een auto van de A.V.R.O., bestuurd door den 19- jarigen chauffeur P. Engelen. Op een gegeven oogen- blik moest de chauffeur uitwijken voor een wielrij der. Bij deze manoeuvre slipte de auto, zoodat een botsing met de tram niet meer te voorkomen was, hoewel trambestuurder en chauffeur uit alle macht remden. Met een hevigen slag botsten de beide voer tuigen tegen eikaar. De auto werd zwaar bescha digd en het voorbalcon van de tram werd gedeelte lijk ingedrukt. De chauffeur is met een schedelfrac tuur in zorgwekkenden toestand naar het Wilhelmi- nagasthuis vervoerd. De trambestuurder kreeg eeni ge lichte snijwonden. Het verkeer ondervond weinig stagnatie. Meppel, 4 September. Gistermorgen werd te Mep- pel het lijk uit het water gehaald van een onbeken den man, gekleed in den soldatenuniform van den hospitaaldienst. Op het lijk werden geen papieren gevonden, zoodat het nog niet geïdentificeerd kon worden. Het wapennummer op de kleeding was H. 35 - 289. De leeftijd wordt geschat op 22 jaar. Het vermoeden bestaat, dat het slachtoffer in de duister nis te water is geraakt, waar een zich op het lijk bevindend horloge is blijven staan op tien minuten voor één. Bij het dreggen werd even later het rijwiel van het slachtoffer gevonden. Vermoedelijk is de man uit Beilen afkomstig, daar deze plaatsnaam was vermeld in de kast van het horloge en op het rijwiel. Het is niet onmogelijk, dat het ongeluk reeds veertien dagen geleden is gebeurd. 12.000 kilo akten. Parijs: Op 4 November begint voor de Parijsche juryrechtbank het Stawinsky-proces, dat waarschijn lijk verscheidene weken, zooal geen maanden, zal duren. Voor deze zaak" zijn niet minder dan 50.000 docu menten bijeengebracht, waarvan enkele meer dan 400 getypte vellen beslaan. Orn zich eenigszins een beeld te kunnen vormen van den omvang dezer akten, zij medegedeeld, dat zij niet minder dan 12 ton wegen, dat wil dus zeg gen, dat zij meer dan 3 zware vrachtauto's zouden vullen. Miami. De hevige storm in Florida, heeft niet alleen grootc materieele schade veroorzaakt, doch ook tal van menschenlevens geëischt* Als 't gure weer U koud en rillerig doet thuis komen en voor 'n zware verkoudheid, zelfs voor een griep- aanval doet vreezen, neem dan voor '1 naar bed gaan een "AKKERTJE" Ge voorkomt dan veel narigheid en slaat morgen gezond en prettig opl In October 1935. Naar wij vernemen heeft het Nationaal Comité van Actie voor het Middcnstandsbedrijf (ingesteld door de drie Nederlandsche Middenstandsbonden) in zijn vergadering van 2 September j.1. besloten dat de „Mica" (Middenstands-campagne-1935) zal door gaan. Pittsburg (Vereen. StatenT. Het lahoralori- um van Frederick J. Oyer heeft een chemisch pro duct voortgebracht., dat in zijn uitwerking zoo ver woestend is, dat de uitvinder bang is om het op volle sterkte te vervaardigen. De uitvinder, wiens, alchimisterii slechts een bijwerk is, heeft eenige jaren aan zijn ontdekking gearbeid en maakt er aanspraak op haar tot het uiterste te hebben vol maakt, aangezien het door marmer, steen. hout. pa pier, metaal en zelfs staal heen brandt. Het gas, dat de chemische stof afgeeft is doodeliik voor mensch en dier en zooals de uitvinder zelf zegt zes flesschen van de vloeistof uit een vliegtuig bo ven Pittsburg omlaaggeworpen zouden de stad ver woesten. Het proeven nemen met de nieuwe stof maakte den heer Oyen ten gevolge van de dampen ernstig onwel. In zijn laboratorium gaf hij een de monstratie voor de pers en liet daarbij een druppel van het gevaarlijke goedie op een natte handdoek vallen, welke onmiddellijk tot asch verbrandde. Wanneer het op volle sterkte was geweest" zei Oyer, „zou ik groote moeite hebben gehad om te voorko men. dat het. recht door den grond brandde!" Tot dusverre heeft vrees voor de verwoestende uitwer king van zijn ontdekking den uitvinder weerhouden de stof op volle sterkte te brengen. Te samen met zijn zoon is Oyer nu bezig het preparaat voor oor logsdoeleinden verder te bereiden. Meisje om het leven gekomen. Gisterochtend omstreeks kwart voor 12 is het SYz- jarig meisje M. v. d. S., wonende in de Smitstraat, op tragische wijze om het leven gekomen. Gemeld tijdstip kwam in de Gaslaan de topgevel van perceel 62, dat werd gesloopt, plotseling naar be neden, waardoor het juist passeerende meisje werd getroffen. Zij is per particuliere auto in stervenden toestand naar den Centralen Post vervoerd, alwaar zij kort na aankomst aan de bekomen verwondingen is bezweken. Rook uit een der tooneel-loges' Gistermiddag om 4 uur 15 is tijdens de vertoo ning van de revuefilm bij Tusclhinski te Amsterdam, plotseling onrust onder de talrijke bezoekers ontstaan, daar men rook uit een der tooneelloges zag komen, meldt het Hbld. Een deel van het publiek stond op en begon de zaal te verlaten. Ook werd er „brand" geroepen en er ontstond veel gedrang in de zaal. Het licht werd opgestoken en de heer Max Tak verscheen ten tooneele om het publiek te kalmeeren. Het gordijn van de bewuste tooneel-loge werd weg getrokken en nu drong nog meer rook de zaal bin nen, hetgeen de onrust nog deed toenemen. De heeren Van Lier en Tuschinski zijn daarna op het tooneel gekomen en zij slaagden er in het paniek gevaar te bezweren. De menschen, die in de zaal gebleven waren, her namen hun plaatsen en na tien minuten kon de voorstelling worden voortgezet. In de loge bleek een brandende cigaret den vloer aan het smeulen te hebben gebracht; met eigen bluschmiddelen heeft men het gevaar bezworen. Reden politie met motor en omver. zijspan Om 10 uur Maandagavond werd de Eindhoven- sche politie door die van Tilburg gewaarschuwd, dat aldaar een auto was gestolen, welke in de richting Eindhoven was verdwenen. Onmiddellijk werd bij den Woenselschen overweg motorpolitie geposteerd, die reeds spoedig de autodieven in zicht kreeg. De politie gaf een teeken tot stoppen, waarop de auto dieven het motorrijwiel met zijspan -van de politie omver reden, waarbij een rechercheur en een agent van politie werden gewond. De auto ontkwam in de richting van de Belgische grens, doch werd achtervolgd door twee particuliere auto's. Een half uur later heeft men den gestolen wagen te Hefteld (België) tegen een boom verplet terd teruggevonden. De dieven waren verdwenen. Een achtervolging met hindernissen. Nader wordt gemeld: Dinsdagavond zag een chauffeur in de P. F. Berg manstraat te Tilburg eenige personen op verdachte wijze rond een daar geparkeerde luxe auto draaien. Nadat hij telefonisch de politie van het geval op de hoogte had doen stellen, zette hij per auto van zijn patroon en in gezelschap van diens zoon de achter volging van de mannen in, die onderwijl in de auto waren gestapt en in de richting Eindhoven vertrok ken. De dieven ontwikkelden met den wagen, een nieu we Studebaker, zoo'n geweldige vaart, dat de achter volgende auto hen tot op slechts een afstand van 1 kilometer kon naderen. Toen de achtervolgende auto nabij Best een tegenligger ontmoette, vloog de wa gen door de te groote vaart tegen een langs den weg staanden boom. De beide inzittenden bekwamen niet-ernstige verwondingen door glasscherven. De auto werd evenwel geheel vernield en van voortzet ting van de achtervolging kon dus geen sprake meer zijn. De Eindhovensche politie, die evenals de politie autoriteiten in den omtrek door de Tilbumsche van den diefstal op de hoogte was gesteld, had intus- schen de motorpolitie op pad gestuurd. Deze signa leerde de gestolen auto op den overweg bij Best. Van de gelegenheid dat de wagen daar in verband met het drukke verkeer langzaam moest rijden, wilde de motorpolitie gebruik maken om terzijde langs de gestolen auto te lcomen. Dit ziende, gaf de bestuur der van de gestolen auto vol gas. en reed pardoes den poliüe-motor onderste boven. De twee agenten werden op den grond geslingerd en verloren elkan der uit het oog. Zij hadden beiden de tegenwoor digheid van geest ieder een particuliere auto t e charteren, waarmee ze de achtervolging van de ge stolen auto voortzetten. Deze had echter een groo- ten voorsprong gekregen. Ze bleek in de richting Valkenswaard te zijn gereden. Ook daar werd ge tracht de dieven, die als razende duivels reden, tot stilstand te dwingen, doch de op den weg geslinger de spijkerplank van de douane sorteerde al evenmin het gewenschte effect. De dieven reden er eenvou dig overheen en suisden full speed verder. Op ongeveer 3 Iv.M. van de Belgische grens nam de razende rit een einde. De wagen vloog tegen een boom en werd zwaar beschadigd. Hij kon echter later op eigen kracht naar Eindhoven gereden wor den. De dieven hadden na de botsing het hazenpad gekozen. Twee verdachten. In den afgeloopen nacht zijn te Lommei (B.) twee mannen aangehouden die verdacht worden de aa- ders te zijn. Daarnaar wordt thans een onderzoek ingesteld. I New York: In verscheidene steden van Amerika wordt een onderzoek ingesteld naar de verdwijning van juweelen tot een bedrag van 25.000 dollar uit een vliegtuig, dat den dienst tusschen Chicago en New York onderhoudt. Deze juweelen behoorden toe aan de jeugdige echt- genoote van een bekend New Yorlcsch makelaar. De juweelen bestaan uit ringen, armbanden en diaman ten broches, die opgeborgen waren in een klein lee- r'en koffertje, dat de dame in het bagagenet had ge- plaatst, toen het toestel, waarin 14 passagiers zaten, Chicago verliet. Eerst in Newarlc bemerkte zij de ver missing. Programma voor a.s. Zondag: Schagen IO.D.E. I (Amsterdam). D. Arnol dus V. Vlottes P. Boon S. Grootes R. Rus E. Rus W. Rus D. Ruig G. J. Boontjes D. Schoorl C. de Moor Aanvang 2 uur. Schagen 3Petten 2. Aanvang 10.30 (n.t.) T. Bij post D. Leeuwenkamp A. de Wit J. Broer M. Slikker G. Paulusma S. Paulusma J. Boontjes P. de Vries Jc. Broersma J. Franzen. Voor Schagen II zijn wij nog in onderhandeling. Schagen II: J. Everts W. Moransart A. Slikker Jb. Molenaar S. Breebaart P. Boontjes H. Veenstra J. Peetoom W. J. Biersteker J. Wecland J. Gelder. Indien er een wedstrijd voor Schagen II is wordt het op het bord bekend gemaakt. De E.C. rekent op de volle medewerking der leden, en verwacht dat bij eventueele verhindering, zoo spoedig mogelijk afbericht zal worden doorgegeven aan V. Vlottes, Bokstraat 115E, Schagen. Het bestuur zal pogingen in 't werk stellen om het terrein Zaterdag a.s. nog eens te rollen. Leden, welke willen helpen worden verzocht Zaterdagmid dag op het terrein aanwezig te zijn. BERGER SPORTVEREENIGING. Beker-serie wedstrijden en adspiranten-touniooi, ter gelegenheid van het 15-jarig bestaan. De eerste dag der serie wedstrijden had een zeer prettig verloop. Na afloop had de loting plaats voor de demi-finales, te houden op Zondag 8 September. Het resultaat was als volgt: a) 1112 uur: D.R.C. 1Alcm. Victrix V. b) 12.30—1.30 uur B.S.V. 1—Alkm. Boys II. c) 1.452.45 uur: B.S.V. adsp. aAlkm. Boys b. d) 2.454.30 uur: Finale: winnaar awinnaar b. Prijsuitreiking te 5 uur precies. De toegangsprijs is 20 cent, kinderen 10 cent (be.- neden 10 jaar 5 cent). Werkloozen op vertoon van werkloozenkaart 5 cent. Het Bestuur. De tunnel onder het Kanaal staat weer in het middelpunt der Engelsche belang stelling. Nog steeds hebben de voorstanders van een tunnel onder het Kanaal de hoop hun plannen te verwezenlijken nog niet opgegeven. Dezer dagen kon men in de kranten lezen, dat de Japansche regeering voornemens is een tunnel van Japan naar Korea te bouwen. Deze tunnel, die zijn beginpunt te Shimoneseki zal hebben, en eindigen zal te Foesan op Korea, heeft een geprojecteerde lengte van honderdvijftig kilometer. Voorts heeft de regeering te Tokio plannen gemaakt voor den bouw van een onderzeesche verbinding tusschen Hondo en Kioesjioe. Dit project is bescheidener. De lengte der aan te leggen tunnel bedraagt slechts twee kilo meter. Voorts duiken er den laatsten tijd weer plan nen op om een tunnel te construeeren onder de Straat van Gibraltar. Er zou zelfs een Fransch syn dicaat gevormd zijn, om de voorbereidende werk zaamheden voor een directe verbinding Parijs Timboekto ter hand te nemen. De bouw eener tunnel, waarvan het eerste project reeds 133 jaar geleden het daglicht zag, waarvoor men vijftig jaar geleden reeds de eerste schachten gegraven heeft, wier technische problemen reeds lang geleden zijn opgelost en welker noodzakelijkheid voor een ieder zonder eenige twijfel vast staat deze tunnel onder het Kanaal, tus schen Calais en Dover, wacht nog steeds op zijn voltooiing. Het is eenigszins moeilijk te begrijpen, waarom dit project tot dusver nog niet verwezenlijkt is. Slechts wie Engeland precies kent, kan op deze vraag een antwoord geven. De wensch naar „splen- did isolation" is machtiger dan iedere kans op winst. Eén feit staat in ieder geval vast, n.1. dat een dergelijke tunnel de treinverbinding tusschen Lon den en Parijs van acht uur op 2 uur en 45 minuten terugbrengt. Doch niet alleen Frankrijk, doch ook België, Nederland, Duitschland en Oostenrijk zou den van een dergelijke tunnel profiteeren. Het be zwaar, dat het luchtverkeer in de toekomst al het snelverkeer voor zich zal opeischen, kan voorloopig nog wel terzijde geschoven worden. Hoe reist men thans naar Engeland? Juist in de zen tijd van het jaar treden de beruchte herfstne- vels op en de minstens even gevaarlijke najaarsstor men. Dan kan men dagelijks in de kranten lezen, dat de diensten Dover-Calais, Harwich-Hoek van Holland of NewhavenDieppe. een halve of een heele das: vertraagd ziin. In dit jaargetijde verdient het daarom aanbeveling, wanneer men vanuit Lon den een brief per luchtpost wil verzenden, eerst een blik op de hemel te werpen. Is de nevel erg dik, dan doet men verstandiger den brief op de gewone wijze te versturen. Kortom, er zijn zooveel redenen, die voor de aanleg van een Kanaaltunnel pleiten, dat men de geschiedenis van dit project goed moet ken nen, om de niet-uitvoering te begrijpen. In het jaar 1802 legde ingenieur Mathieu den eersten Consul Bonaparte een project voor de aan leg van een tunnel onder het Kanaal voor. Napole on stelde zich in verbinding met den toenmaligen Engelschen premier Fox. Deze had er wel ooren naar. Intusschen maakte de oorlog die intusschen uitgebroken was, het project nutteloos. 35 Jaar later vond het plan een nieuwe promotor in den persoon van den jongen Franschen ingenieur Thomé de Ga mond. In 1856 gelukte het hem zijn project aan den Keizer voor te leggen, die den jongen ingenieur aan moedigde. Tijdens de Parijsche wereldtentoonstelling van 1867 werd het plan geexposeerd en trachtte men in de financieele wereld hiervoor interesse te wek ken. Het gevolg was, dat op instigatie van Napoleon III in 1868 een Fransch-Engelsche tunnclcommissie opgericht werd. De Fransch-Duitsche oorlog onder brak weliswaar de voorbereidende werkzaamheden, doch in 1874 kreeg de Fransche tunnelmaatschappij de concessie. Nabij Calais, cm precies te zijn bij het plaatsje Sangatte, werden de eerste werken verricht. Boormachines werden opgesteld en een tunnneL- gang van ongeveer zy2 K.M. werd gegraven. Ook aan de andere zijde van het Kanaal had men niet stil gezeten. De Engelsche tunnelmaatschappij verkreeg van de regeering de concessie om eveneens met de graafwerkzaamheden een aanvang te maken. In 18S1 begonnen de eigenlijke boringen. Intusschen hadden de tegenstanders van een Ka naaltunnel ook niet stilgezeten. Onder leiding van Lord Wolseley had zich een commissie gevormd, die op de scherpste wijze in de pers en in het parlement tegen den bouw van een tunnel front maakte. Een parlementaire commissie werd benoemd en het ge volg was, dat met zes tegen vier stemmen besloten werd, dat een tunnel tusschen Frankrijk en Enge land niet de goedkeuring van het parlement kon wegdragen. De tunnelmaatschappij stelde al het moge lijke in het werk om dit vernietigend oor deel ongedaan te krijgen. De pers werd ge ïnviteerd om de reeds uitgevoerde werken te bezichtigen. Alle argumenten der anti-tun- nelisten werden door de pro-tunn.elisten ont zenuwd. Doch niets hielp en de tunnel bleef onvoltooid. De wereldoorlog; deed duidelijk merken, welke fout Engeland gemaakt had, door in zijn isolement te volharden. Een be staande tunnel had veel menschenlevens kun nen sparen, terwijl de troepentransporten naar Frankrijk veel vlugger en gemakkelij ker in hun werk hadden kunnen gaan. Noch tans werd het tunnelproject, hoe dikwijls het ook in het parlement ter sprake werd ge bracht, steeds weer verworpen. In 1930 kwam men nog vijf stemmen voor een meerder heid te kort. Zoo staan heden de zaken. Op nieuw is een stroom merkbaar om den tun nelbouw weer op te vatten. De vraag is nu maar, zullen de tunnelisten thans winnen. Wanneer zal dé eerste sneltrein Londen-Bag- dad Liverpoolstreet-station verlaten?

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 5