Onder den bodem
van de zee door.
Scha gen-nieuws.
Donderdag 5 September 1S35.
SCHAGER COURANT.
Tweede Blad. No. 9801
GED. STATEN VAN NOORD-HOLLAND.
SCHEPEN VOOR ITALIË.
Botsing tusschen tram en auto.
Lijk opgehaald.
Het Stawinski-proces begint den
4den November.
Tal van dooden bij den orkaan
in Florida.
'n "Akkertje"
beschermt U I
Een greote Nationale Middenstands-
Campagne.
Bang van zijn eigen uitvinding.
Door vallende topgevel getroffen.
TUMULT BIJ TUSCHINSKI.
BRUTALE AUTODIEVEN.
25000 dollar aan juweelen verloren.
Wanneer vertrekt de eerste sneltrein
Londen—Bagdad
De heer Kooiman gekozen in de vacature-
Slingenberg.
Do Provinciale Staten van Noord-Holland kwamen
gistermorgen in buitengewone zitting bijeen onder
voorzitterschap van jhr. mr. dr. A. Röell, commissa
ris der Koningin.
Do voorzitter herdacht het overleden lid, mr. C.
II. Guépin en sprak eenige sympathieke woorden
naar aanleiding van de benoeming van mr. Slingen-
herg tot minister van Sociale Zaken. Het nieuw-be-
noemde lid, Van Leusen, werd hierna geinstalleerd.
Dan kwam aan de orde de verbazing van een
lid van Ged. Staten. De N.S.B.-ers waren in deze
vergadering niet aanwezig.
Namens de S.D.A.P. verklaarde de heer Reinalda,
dat het zijn fractie onverschillig is of er een vrijz.
democraat dan wel een V.B.-er wordt gekozen. De
S.D.A.P. zal op de kwaliteiten van de candidaten
letten en daarom op den heer Kooiman stemmen.
Candidaten zijn de heeren Kooiman (V.D.) en Bois-
sevain (V.B.).
De heer Asseher (V.B.) zeide, dat zijn fractie reeds
lang recht heeft op een zetel. Terwille van de capa
citeiten heeft zij echter steeds op den vrijz.-dem. heer
Slingenberg gestemd, maar nu willen de liberalen
hun recht laten gelden.
De verklaring van den heer Reinalde heeft de zoo
noodzakelijke samenwerking verbroken. Spr. wensch-
te een scherp protest te laten hooren.
De heer Seegers (comm.) verklaarde, dat de commu
nisten op hun eigen candidaat zullen stemmen.
De heer Fedde Schurer (Chr.-Dem.) zou op den
heer Kooiman stemmen.
Uitgebracht werden dan in totaal 63 stemmen,
Waarvan 39 op den heer Kooiman, 17 op den heer
Boissevain, 6 op den heer Seegers en 1 hlanco.
De heer Kooiman verklaarde zijn benoeming aan
te nemen.
„Klipfontein" met spoed in gereedheid
gebracht. „Prins der Nederlanden" niet
gesloopt?
AMSTERDAM. Naar wij vernemen ïs Ket in
den aanvang van Juni naar Italië verkochte stoom
schip „Klipfontein" van de Vercenigde Nederland-
sche Scheepvaart Mij., dat door bijzondere omstan
digheden nadien nog drie maanden in de Coenha-
,ven opgelegd bleef, Maandagavond in een der dok
ken van de Amsterdamsche Droogdok Mij. opgeno
men. Het oude schip, dat aanvankelijk door de Ita
lianen gesloopt zou worden, zal thans als troepen
transportschip voor Oost-Afrika worden gebezigd. De
Italiaansche deskundige heeft in het dok de schroef
as en den bodem aan een inspectie onderworpen; de
naam „Klipfontein" is inmiddels reeds veranderd in
„Gloria Star". Met man en macht wordt thans ge
werkt aan het in orde brengen van de turbine,
waarna het schip zoo mogelijk nog gister onder Ita
liaansche vlag en met een Italiaansche bemanning
zou vertrekken.
Ook het sloopen van het destijds naar Italië ver
kochte oude mailschip „Prins der Nederlanden" zou
naar ons ter oore kwam voor onbepaalden tijd
uitgesteld zijn, aangezien Italië ook dit schip noodig
zou hebben .voor het transport van troepen.
Twee gewonden.
Gistermorgen te 8 uur had op de Rozengracht te
Amsterdam een botsing plaats tusschen een wagen
van lijn 14 en een vrachtauto; chauffeur en trambe
stuurder werden gewond en de auto werd zwaar be
schadigd; ook het trambalcon liep schade op.
Een motorwagen van lijn 14 kwam uit de richting
Westermarkt, van tegenovergestelde richting nader
de een auto van de A.V.R.O., bestuurd door den 19-
jarigen chauffeur P. Engelen. Op een gegeven oogen-
blik moest de chauffeur uitwijken voor een wielrij
der. Bij deze manoeuvre slipte de auto, zoodat een
botsing met de tram niet meer te voorkomen was,
hoewel trambestuurder en chauffeur uit alle macht
remden. Met een hevigen slag botsten de beide voer
tuigen tegen eikaar. De auto werd zwaar bescha
digd en het voorbalcon van de tram werd gedeelte
lijk ingedrukt. De chauffeur is met een schedelfrac
tuur in zorgwekkenden toestand naar het Wilhelmi-
nagasthuis vervoerd. De trambestuurder kreeg eeni
ge lichte snijwonden. Het verkeer ondervond weinig
stagnatie.
Meppel, 4 September. Gistermorgen werd te Mep-
pel het lijk uit het water gehaald van een onbeken
den man, gekleed in den soldatenuniform van den
hospitaaldienst. Op het lijk werden geen papieren
gevonden, zoodat het nog niet geïdentificeerd kon
worden. Het wapennummer op de kleeding was H.
35 - 289. De leeftijd wordt geschat op 22 jaar. Het
vermoeden bestaat, dat het slachtoffer in de duister
nis te water is geraakt, waar een zich op het lijk
bevindend horloge is blijven staan op tien minuten
voor één. Bij het dreggen werd even later het rijwiel
van het slachtoffer gevonden. Vermoedelijk is de
man uit Beilen afkomstig, daar deze plaatsnaam
was vermeld in de kast van het horloge en op het
rijwiel. Het is niet onmogelijk, dat het ongeluk
reeds veertien dagen geleden is gebeurd.
12.000 kilo akten.
Parijs: Op 4 November begint voor de Parijsche
juryrechtbank het Stawinsky-proces, dat waarschijn
lijk verscheidene weken, zooal geen maanden, zal
duren.
Voor deze zaak" zijn niet minder dan 50.000 docu
menten bijeengebracht, waarvan enkele meer dan
400 getypte vellen beslaan.
Orn zich eenigszins een beeld te kunnen vormen
van den omvang dezer akten, zij medegedeeld, dat
zij niet minder dan 12 ton wegen, dat wil dus zeg
gen, dat zij meer dan 3 zware vrachtauto's zouden
vullen.
Miami. De hevige storm in Florida, heeft niet
alleen grootc materieele schade veroorzaakt, doch
ook tal van menschenlevens geëischt*
Als 't gure weer U koud en rillerig
doet thuis komen en voor 'n zware
verkoudheid, zelfs voor een griep-
aanval doet vreezen, neem dan voor
'1 naar bed gaan een "AKKERTJE"
Ge voorkomt dan veel narigheid en
slaat morgen gezond en prettig opl
In October 1935.
Naar wij vernemen heeft het Nationaal Comité
van Actie voor het Middcnstandsbedrijf (ingesteld
door de drie Nederlandsche Middenstandsbonden)
in zijn vergadering van 2 September j.1. besloten dat
de „Mica" (Middenstands-campagne-1935) zal door
gaan.
Pittsburg (Vereen. StatenT. Het lahoralori-
um van Frederick J. Oyer heeft een chemisch pro
duct voortgebracht., dat in zijn uitwerking zoo ver
woestend is, dat de uitvinder bang is om het op
volle sterkte te vervaardigen. De uitvinder, wiens,
alchimisterii slechts een bijwerk is, heeft eenige
jaren aan zijn ontdekking gearbeid en maakt er
aanspraak op haar tot het uiterste te hebben vol
maakt, aangezien het door marmer, steen. hout. pa
pier, metaal en zelfs staal heen brandt. Het gas,
dat de chemische stof afgeeft is doodeliik voor
mensch en dier en zooals de uitvinder zelf zegt
zes flesschen van de vloeistof uit een vliegtuig bo
ven Pittsburg omlaaggeworpen zouden de stad ver
woesten. Het proeven nemen met de nieuwe stof
maakte den heer Oyen ten gevolge van de dampen
ernstig onwel. In zijn laboratorium gaf hij een de
monstratie voor de pers en liet daarbij een druppel
van het gevaarlijke goedie op een natte handdoek
vallen, welke onmiddellijk tot asch verbrandde.
Wanneer het op volle sterkte was geweest" zei Oyer,
„zou ik groote moeite hebben gehad om te voorko
men. dat het. recht door den grond brandde!" Tot
dusverre heeft vrees voor de verwoestende uitwer
king van zijn ontdekking den uitvinder weerhouden
de stof op volle sterkte te brengen. Te samen met
zijn zoon is Oyer nu bezig het preparaat voor oor
logsdoeleinden verder te bereiden.
Meisje om het leven gekomen.
Gisterochtend omstreeks kwart voor 12 is het SYz-
jarig meisje M. v. d. S., wonende in de Smitstraat,
op tragische wijze om het leven gekomen.
Gemeld tijdstip kwam in de Gaslaan de topgevel
van perceel 62, dat werd gesloopt, plotseling naar be
neden, waardoor het juist passeerende meisje werd
getroffen. Zij is per particuliere auto in stervenden
toestand naar den Centralen Post vervoerd, alwaar
zij kort na aankomst aan de bekomen verwondingen
is bezweken.
Rook uit een der tooneel-loges'
Gistermiddag om 4 uur 15 is tijdens de vertoo
ning van de revuefilm bij Tusclhinski te Amsterdam,
plotseling onrust onder de talrijke bezoekers ontstaan,
daar men rook uit een der tooneelloges zag komen,
meldt het Hbld.
Een deel van het publiek stond op en begon de
zaal te verlaten. Ook werd er „brand" geroepen en
er ontstond veel gedrang in de zaal.
Het licht werd opgestoken en de heer Max Tak
verscheen ten tooneele om het publiek te kalmeeren.
Het gordijn van de bewuste tooneel-loge werd weg
getrokken en nu drong nog meer rook de zaal bin
nen, hetgeen de onrust nog deed toenemen.
De heeren Van Lier en Tuschinski zijn daarna op
het tooneel gekomen en zij slaagden er in het paniek
gevaar te bezweren.
De menschen, die in de zaal gebleven waren, her
namen hun plaatsen en na tien minuten kon de
voorstelling worden voortgezet.
In de loge bleek een brandende cigaret den vloer
aan het smeulen te hebben gebracht; met eigen
bluschmiddelen heeft men het gevaar bezworen.
Reden politie met motor en
omver.
zijspan
Om 10 uur Maandagavond werd de Eindhoven-
sche politie door die van Tilburg gewaarschuwd, dat
aldaar een auto was gestolen, welke in de richting
Eindhoven was verdwenen. Onmiddellijk werd bij
den Woenselschen overweg motorpolitie geposteerd,
die reeds spoedig de autodieven in zicht kreeg. De
politie gaf een teeken tot stoppen, waarop de auto
dieven het motorrijwiel met zijspan -van de politie
omver reden, waarbij een rechercheur en een agent
van politie werden gewond.
De auto ontkwam in de richting van de Belgische
grens, doch werd achtervolgd door twee particuliere
auto's. Een half uur later heeft men den gestolen
wagen te Hefteld (België) tegen een boom verplet
terd teruggevonden. De dieven waren verdwenen.
Een achtervolging met hindernissen.
Nader wordt gemeld:
Dinsdagavond zag een chauffeur in de P. F. Berg
manstraat te Tilburg eenige personen op verdachte
wijze rond een daar geparkeerde luxe auto draaien.
Nadat hij telefonisch de politie van het geval op de
hoogte had doen stellen, zette hij per auto van zijn
patroon en in gezelschap van diens zoon de achter
volging van de mannen in, die onderwijl in de auto
waren gestapt en in de richting Eindhoven vertrok
ken.
De dieven ontwikkelden met den wagen, een nieu
we Studebaker, zoo'n geweldige vaart, dat de achter
volgende auto hen tot op slechts een afstand van 1
kilometer kon naderen. Toen de achtervolgende auto
nabij Best een tegenligger ontmoette, vloog de wa
gen door de te groote vaart tegen een langs den
weg staanden boom. De beide inzittenden bekwamen
niet-ernstige verwondingen door glasscherven. De
auto werd evenwel geheel vernield en van voortzet
ting van de achtervolging kon dus geen sprake meer
zijn.
De Eindhovensche politie, die evenals de politie
autoriteiten in den omtrek door de Tilbumsche van
den diefstal op de hoogte was gesteld, had intus-
schen de motorpolitie op pad gestuurd. Deze signa
leerde de gestolen auto op den overweg bij Best. Van
de gelegenheid dat de wagen daar in verband met
het drukke verkeer langzaam moest rijden, wilde de
motorpolitie gebruik maken om terzijde langs de
gestolen auto te lcomen. Dit ziende, gaf de bestuur
der van de gestolen auto vol gas. en reed pardoes
den poliüe-motor onderste boven. De twee agenten
werden op den grond geslingerd en verloren elkan
der uit het oog. Zij hadden beiden de tegenwoor
digheid van geest ieder een particuliere auto t e
charteren, waarmee ze de achtervolging van de ge
stolen auto voortzetten. Deze had echter een groo-
ten voorsprong gekregen. Ze bleek in de richting
Valkenswaard te zijn gereden. Ook daar werd ge
tracht de dieven, die als razende duivels reden, tot
stilstand te dwingen, doch de op den weg geslinger
de spijkerplank van de douane sorteerde al evenmin
het gewenschte effect. De dieven reden er eenvou
dig overheen en suisden full speed verder.
Op ongeveer 3 Iv.M. van de Belgische grens nam
de razende rit een einde. De wagen vloog tegen een
boom en werd zwaar beschadigd. Hij kon echter
later op eigen kracht naar Eindhoven gereden wor
den. De dieven hadden na de botsing het hazenpad
gekozen.
Twee verdachten.
In den afgeloopen nacht zijn te Lommei (B.) twee
mannen aangehouden die verdacht worden de aa-
ders te zijn. Daarnaar wordt thans een onderzoek
ingesteld.
I
New York: In verscheidene steden van Amerika
wordt een onderzoek ingesteld naar de verdwijning
van juweelen tot een bedrag van 25.000 dollar uit een
vliegtuig, dat den dienst tusschen Chicago en New
York onderhoudt.
Deze juweelen behoorden toe aan de jeugdige echt-
genoote van een bekend New Yorlcsch makelaar. De
juweelen bestaan uit ringen, armbanden en diaman
ten broches, die opgeborgen waren in een klein lee-
r'en koffertje, dat de dame in het bagagenet had ge-
plaatst, toen het toestel, waarin 14 passagiers zaten,
Chicago verliet. Eerst in Newarlc bemerkte zij de ver
missing.
Programma voor a.s. Zondag:
Schagen IO.D.E. I (Amsterdam).
D. Arnol dus
V. Vlottes P. Boon
S. Grootes R. Rus E. Rus
W. Rus D. Ruig G. J. Boontjes D. Schoorl C. de Moor
Aanvang 2 uur.
Schagen 3Petten 2. Aanvang 10.30 (n.t.)
T. Bij post
D. Leeuwenkamp A. de Wit
J. Broer M. Slikker G. Paulusma
S. Paulusma J. Boontjes P. de Vries Jc. Broersma
J. Franzen.
Voor Schagen II zijn wij nog in onderhandeling.
Schagen II:
J. Everts
W. Moransart A. Slikker
Jb. Molenaar S. Breebaart P. Boontjes
H. Veenstra J. Peetoom W. J. Biersteker J. Wecland
J. Gelder.
Indien er een wedstrijd voor Schagen II is wordt
het op het bord bekend gemaakt.
De E.C. rekent op de volle medewerking der leden,
en verwacht dat bij eventueele verhindering, zoo
spoedig mogelijk afbericht zal worden doorgegeven
aan V. Vlottes, Bokstraat 115E, Schagen.
Het bestuur zal pogingen in 't werk stellen om
het terrein Zaterdag a.s. nog eens te rollen. Leden,
welke willen helpen worden verzocht Zaterdagmid
dag op het terrein aanwezig te zijn.
BERGER SPORTVEREENIGING.
Beker-serie wedstrijden en adspiranten-touniooi,
ter gelegenheid van het 15-jarig bestaan.
De eerste dag der serie wedstrijden had een zeer
prettig verloop. Na afloop had de loting plaats voor
de demi-finales, te houden op Zondag 8 September.
Het resultaat was als volgt:
a) 1112 uur: D.R.C. 1Alcm. Victrix V.
b) 12.30—1.30 uur B.S.V. 1—Alkm. Boys II.
c) 1.452.45 uur: B.S.V. adsp. aAlkm. Boys b.
d) 2.454.30 uur: Finale: winnaar awinnaar b.
Prijsuitreiking te 5 uur precies.
De toegangsprijs is 20 cent, kinderen 10 cent (be.-
neden 10 jaar 5 cent). Werkloozen op vertoon van
werkloozenkaart 5 cent.
Het Bestuur.
De tunnel onder het Kanaal staat weer in
het middelpunt der Engelsche belang
stelling.
Nog steeds hebben de voorstanders van
een tunnel onder het Kanaal de hoop
hun plannen te verwezenlijken nog niet
opgegeven.
Dezer dagen kon men in de kranten lezen, dat de
Japansche regeering voornemens is een tunnel van
Japan naar Korea te bouwen. Deze tunnel, die zijn
beginpunt te Shimoneseki zal hebben, en eindigen
zal te Foesan op Korea, heeft een geprojecteerde
lengte van honderdvijftig kilometer. Voorts heeft de
regeering te Tokio plannen gemaakt voor den bouw
van een onderzeesche verbinding tusschen Hondo
en Kioesjioe. Dit project is bescheidener. De lengte
der aan te leggen tunnel bedraagt slechts twee kilo
meter. Voorts duiken er den laatsten tijd weer plan
nen op om een tunnel te construeeren onder de
Straat van Gibraltar. Er zou zelfs een Fransch syn
dicaat gevormd zijn, om de voorbereidende werk
zaamheden voor een directe verbinding Parijs
Timboekto ter hand te nemen.
De bouw eener tunnel, waarvan het eerste
project reeds 133 jaar geleden het daglicht
zag, waarvoor men vijftig jaar geleden reeds
de eerste schachten gegraven heeft, wier
technische problemen reeds lang geleden
zijn opgelost en welker noodzakelijkheid
voor een ieder zonder eenige twijfel vast
staat deze tunnel onder het Kanaal, tus
schen Calais en Dover, wacht nog steeds
op zijn voltooiing.
Het is eenigszins moeilijk te begrijpen, waarom
dit project tot dusver nog niet verwezenlijkt is.
Slechts wie Engeland precies kent, kan op deze
vraag een antwoord geven. De wensch naar „splen-
did isolation" is machtiger dan iedere kans op
winst. Eén feit staat in ieder geval vast, n.1. dat een
dergelijke tunnel de treinverbinding tusschen Lon
den en Parijs van acht uur op 2 uur en 45 minuten
terugbrengt. Doch niet alleen Frankrijk, doch ook
België, Nederland, Duitschland en Oostenrijk zou
den van een dergelijke tunnel profiteeren. Het be
zwaar, dat het luchtverkeer in de toekomst al het
snelverkeer voor zich zal opeischen, kan voorloopig
nog wel terzijde geschoven worden.
Hoe reist men thans naar Engeland? Juist in de
zen tijd van het jaar treden de beruchte herfstne-
vels op en de minstens even gevaarlijke najaarsstor
men. Dan kan men dagelijks in de kranten lezen,
dat de diensten Dover-Calais, Harwich-Hoek van
Holland of NewhavenDieppe. een halve of een
heele das: vertraagd ziin. In dit jaargetijde verdient
het daarom aanbeveling, wanneer men vanuit Lon
den een brief per luchtpost wil verzenden, eerst een
blik op de hemel te werpen. Is de nevel erg dik, dan
doet men verstandiger den brief op de gewone wijze
te versturen. Kortom, er zijn zooveel redenen, die
voor de aanleg van een Kanaaltunnel pleiten, dat
men de geschiedenis van dit project goed moet ken
nen, om de niet-uitvoering te begrijpen.
In het jaar 1802 legde ingenieur Mathieu den
eersten Consul Bonaparte een project voor de aan
leg van een tunnel onder het Kanaal voor. Napole
on stelde zich in verbinding met den toenmaligen
Engelschen premier Fox. Deze had er wel ooren
naar. Intusschen maakte de oorlog die intusschen
uitgebroken was, het project nutteloos. 35 Jaar later
vond het plan een nieuwe promotor in den persoon
van den jongen Franschen ingenieur Thomé de Ga
mond. In 1856 gelukte het hem zijn project aan den
Keizer voor te leggen, die den jongen ingenieur aan
moedigde. Tijdens de Parijsche wereldtentoonstelling
van 1867 werd het plan geexposeerd en trachtte men
in de financieele wereld hiervoor interesse te wek
ken. Het gevolg was, dat op instigatie van Napoleon
III in 1868 een Fransch-Engelsche tunnclcommissie
opgericht werd. De Fransch-Duitsche oorlog onder
brak weliswaar de voorbereidende werkzaamheden,
doch in 1874 kreeg de Fransche tunnelmaatschappij
de concessie. Nabij Calais, cm precies te zijn bij het
plaatsje Sangatte, werden de eerste werken verricht.
Boormachines werden opgesteld en een tunnneL-
gang van ongeveer zy2 K.M. werd gegraven. Ook aan
de andere zijde van het Kanaal had men niet stil
gezeten. De Engelsche tunnelmaatschappij verkreeg
van de regeering de concessie om eveneens met de
graafwerkzaamheden een aanvang te maken. In
18S1 begonnen de eigenlijke boringen.
Intusschen hadden de tegenstanders van een Ka
naaltunnel ook niet stilgezeten. Onder leiding van
Lord Wolseley had zich een commissie gevormd, die
op de scherpste wijze in de pers en in het parlement
tegen den bouw van een tunnel front maakte. Een
parlementaire commissie werd benoemd en het ge
volg was, dat met zes tegen vier stemmen besloten
werd, dat een tunnel tusschen Frankrijk en Enge
land niet de goedkeuring van het parlement kon
wegdragen.
De tunnelmaatschappij stelde al het moge
lijke in het werk om dit vernietigend oor
deel ongedaan te krijgen. De pers werd ge
ïnviteerd om de reeds uitgevoerde werken te
bezichtigen. Alle argumenten der anti-tun-
nelisten werden door de pro-tunn.elisten ont
zenuwd. Doch niets hielp en de tunnel bleef
onvoltooid. De wereldoorlog; deed duidelijk
merken, welke fout Engeland gemaakt had,
door in zijn isolement te volharden. Een be
staande tunnel had veel menschenlevens kun
nen sparen, terwijl de troepentransporten
naar Frankrijk veel vlugger en gemakkelij
ker in hun werk hadden kunnen gaan. Noch
tans werd het tunnelproject, hoe dikwijls het
ook in het parlement ter sprake werd ge
bracht, steeds weer verworpen. In 1930 kwam
men nog vijf stemmen voor een meerder
heid te kort. Zoo staan heden de zaken. Op
nieuw is een stroom merkbaar om den tun
nelbouw weer op te vatten. De vraag is nu
maar, zullen de tunnelisten thans winnen.
Wanneer zal dé eerste sneltrein Londen-Bag-
dad Liverpoolstreet-station verlaten?