Senator Kuy Long
gedood
Lichtathletiek in de lucht
een toekoHstsport
Kinderparade.
Petroleum.
BAKlM)
DE MOORDENAAR DOOR HUY LONGS LIJFWACHT
NEERGESCHOTEN.
De Amerikaansche senator Huy Long,
die in den laatsten tijd zeer veel van zich
deed spreken door zijn onverzettelijke
houding tegenover president Roosevelt,
werd In de gangen van het parlements
gebouw te Louisiana neergeschoten en
aan zijn wonden bezweken.
Tot de talrijke tegenstanders van president Roose
velt behoorde ook senator Huy Long. die niet. alleen
de politiek van den president bestreed, maar die te
vens voornemens was dezen in 't Witte Huis op te
volgen. Huy Long was een van de eigenaardige figu
ren uit de Amerikaansche politiek. Hij was 'n echte
showman, die de kunst van het reclamemaken voor
zichzelf buitengewoon goed verstaat en die door
zijn karakteristieke eigenschappen in de smaak
viel van vele Amerikanen, maar die bovenal door
zijn vrijgevigheid een groote aanhang had weten te
verwerven.
HUY LONG.
Het zou geheel verkeerd zijn zich aan de zijde te
scharen van hen, die de zaak Huy Long af willen
doen met een minachtend spotten, hem als een clown
beschouwen, die het waarschijnlijk toch niet ver
brengt. Integendeel. Huv Long was een uiterste ge
vaarlijk tegenstander van de New Deal-politiek, die
zeker in staat was zijn zinnen door te drijven, juist
dank zij de bovenvermelde eigenschappen.
De senator was een buitengewoon goed redenaar, die
niet alleen boeiend kon spreken, maar die urenlang
achter elkaar aan het woord kon blijven en die op
deze wijze welke in ons parlement gelukkig on
mogelijk geworden is talrijke malen obstructie
gevoerd heeft. Het is nog niet zoo lang geleden, dat
hij in het parlement tien uur achter elkaar sorak
over alle mogelijke onderwerpen, behalve dan over
hetwelk op de agenda stond, teneinde te verhinde
ren, dat een wetsontwerp, waarmee hij het niet eens
was, aangenomen zou worden.
Huy Long was tevens gouverneur van de staat
Louisiana, waar hij een nagenoeg dictatoriale posi
tie innam. Hii had een eigenaardige methode ge
vonden om zich in deze positie te handhaven. Zijn
ambtenaren, die uitstekend gesalarieerd worden, wa
ren niet alleen overtuigde aanhangers van den gouver
neur, doch stonden er tevens borg voor, dat zes van
hun vrienden bij iedere verkiezing hun stem op den
senator uitbrachten, waardoor Huy Long' steeds op
een vasten steun kan rekenen.
Zooals iedere dictator beschikte King Fish, zooals
zijn bijnaam is, over een particulier legertje, waar
van men ook alleen maar deel kon uitmaken indien
men borg stond, dat een bepaald aantal vrienden
en kennissen hun stem op den „diktaför" zouden
uit brengen.
Het spreekt vanzelf, dat Huy Long niet alleen door
redevoeringen, reclamecampagnes en corruptie een
groote aanhang heeft verworven. Zijn politiek pro
gramma was zoo aanlokkelijk, dat velen zich daartoe
aangetrokken voelden, zonder verder na te denken
of dit wel practisch uitvoerbaar was. Huy Long wilde
niets meer en niets minder dan het geld onder het
Amerikaansche volk te verdeelen. Maar hierbij ging
hij niet van het gelijkheidsstandpunt uit, maar hii
vond, dat er ook verschillen moesten bestaan. Hij
vond het uit den booze, dat. er menschen waren, die
honderdmillioen dollar bezitten, terwijl andere zich
tevreden moeten stellen met een jaarlijksch inkomen
van vijfhonderd dollar. De maximum-grens wilde hij
op vijf millioen dollar gesteld zien, de minimum
grens op vijf duizend dollar. Volgens zijn bereke
ningen is dit zeer goed mogelijk. Indien het geld al
dus onder" de Amerikaansche burgers verdeeld is,
dan zal een ingrijpen van de Staat in het economi
sche streven van den enkeling niet meer noodig zijn.
Men kan niet zeggen, dat de Staat Louisiana on
der Huy Longs bestuur er op vooruit, is gegaan. De
schuld van de Staat is in zes jaar tijd van negen en
vijftig millioen dollar gestegen op honderd zes en
veertig millioen. Dit behoeft niemand te verwonde
ren, wanneer hij van de volgende staaltjes hoort.
Baton Rouge moest een nieuwe universiteit krijgen.
Het gebouw werd een waar paleis. Alles was èr op
gericht de andere universiteiten de loef af te steken.
Wanneer de dictator voor uitstekende docenten ge
zorgd had, zou men deze eerzucht nog op prijs heb
ben kunnen stellen. Zijn zorgen waren echter van
andere aard. Hij vroeg den architect hoe groot het
grootste zwembassin van de Vereenigde Staten was.
En toen deze hem dat zeide, antwoordde hij: „Prach
tig dan wordt het onze twaalf voet langer". King
Fish vond, dat Louisiana prachtige verbindingswe
gen met andere staten moest hebben. Toen men hem
er op attent maakte, dat Louisiana's wegennet uit
stekend was, gaf hij order deze straten op te bre
ken en van nieuw en beter plaveisel te voorzien. Met
ware liefde zocht hij onaangenaamheden met mach
tige lichamen als de Shell Oil Company, de bankiers
Morgan enz. Dergelijke dingen werkten de ontevre
denheid in de hand van hen, die niet bezweken voor
Huy Longs vrijgevigheid. Hij wist, dat men bet op
zijn leven gemunt had en ging in de laatste maan
den ook nooit uit zonder zijn lijfwacht. Deze heeft
hem echter niet kunnen behoeden voor de thans op
liem gepleegde aanslag. Door zijn dood verdwijnt
een der uitzonderlijkste Amerikaansche politieke fi
guren van het tooneel.
(...toen brachten knaapjes van acht tot tien Jaar
bewapend met echte geweertjes, den Leider geestdrif
tig hun groet).
Ze kwamen voorbij defileeren,
De knaapjes van acht tot tien,
Op hun schoudertjes echte geweren,
Om hun lijfjes soldatenlcleeren,
En de massa stond toe te zien!
Ze strekten hun kinderhandjes
Omhoog naar de blauwe lucht,
Want de Leider begroette zijn klantjes,
Gewapend tot aan hun tandjes,
De Leider, zoo groot en geducht!
Ze wilden hun leventjes geven,
Als 't land eenmaal riep in den nood,
Ze hielden de hoofdjes geheven,
Er stond in hun oogjes geschreven:
Wij blijven U trouw tot den dood!
En al maar meer jeugd-Regimentjes,
Ze trokken in optocht voorbij,
De kleine, onschuldige ventjes,
Geweertjes als eere-presentjes,
Soldaatjes in eind'looze rij!
O, Leider, die dit kon aanschouwen,
Tot heil van Uw volk en Uw land,
Die zóó aan een toekomst wil bouwen,
En zóó op Uw wapens vertrouwen,
DIT ALLES HOORT NIET IN UW HAND!
Want, wat ge ook moogt decreteeren,
Grootmachtig, hardnekkig en kras,
Reik kinderkens nimmer geweren,
Laat dit de historie U leeren:
Nooit moogt ge hun onschuld onteeren
In naam van de eer van Uw ras!!
September 1935. KROES.
(Nadruk verboden).
Geweldige groei van zonnebloemen. De
grootste is ruim 4 M. hoog.
John D. Rockefeller,
die als protest tegen RoosevelUs nieuwe in
komstenbelasting, vele millïoenen weg
schonk voor liefdadige doeleinden.
EEN ZEGEN EN EEN VLOEK VOOR DE
MENSCHHEID.
De geheele wereld is vervuld van de
reuk van petroleum. Hij, die petroleum-
velden bezit, regeert de wereld. Een
groot gedeelte van de moderne industrie
en van het transportwezen berust op pe
troleum.
Ongeveer de helft van alle schepen ter wereld
worden gestookt met petroleum. Steenkool wordt
steeds meer als brandstof vervangen, ook bij het
verkeer te land. Hiervoor komt Diesel-olie in de
plaats. De strijd om het bezit van petroleum is zoo
hevig, dat men vreest, dat deze vloeistof met bloed
vermengd zal worden. Vroeger vocht men om het
bezit van vruchtbare velden, bösschèn of havens.
Thans wordt er gestreden voor petroleum.
Vroeger was de stuwende kracht van het leger de
maag van den soldaat. Op het oogenblik schrijden
troepen voorwaarts dank zij de petroleumtanks. De
vloot verstookt olie. Vliegmachines worden voortbe
wogen door een petroleumderivaat. Transportauto's,
tanks enz. zijn machteloos zonder petroleum.
Op het oogenblik beheerscht de kwestie: „Bevat de
bodem van Abessynië petroleum of niet" de geheele
wereldsituatie. Do sensationeele concessies, die de
Negus van Abessynië een Amerikaansche maatschap
pij verleend zou hebben, vormen momenteel het on
derwerp van alle gesprekken, zoowel in de oude als in
de nieuwe wereld. Naar alle waarschijnlijkheid was
de factor, die Italië tot dusver weerhield Abessynië
aan te vallen: het gebrek aan petroleum.
De distributie van petroleum in de wereld is on
gelijk, en bepaalt de strategie der groote mogendhe
den. Slechts twee groote machten hebben voldoende
petroleum voorraad in hun territorium om van bui-
tenlandsche voorraden onafhankelijk te zijn.
De voornaamste hiervan zijn de Vereenigde Sta
ten, die 'ongeveer driekwart van de wereldpetroleum-
voorraad in hun bezit hebben of deze controleeren.
De andere is de Sovjet-Unie, die ongeveer een achtste
onder controle heeft.. Dit is de reden, waarom Enge
land thans zoo een belangrijke rol in het Italiaansch-
Abessynische conflict speelt. De jaarlijlcsche behoef
te van hot Vereenigd Koninkrijk bedraagt 1.300.000.000
gallons per jaar. De Engelsche dominions producee-
ren slechts 71 millioen gallons petroleum jaarlijks!
Dit is dan ook de reden waarom Groot Brittannië het.
noodig gevonden heeft de olievelden van Irak en
Perzië te controleeren en waarom dit land zijn be
schermende hand uitgestrekt heeft over Venezuela,
dat de derde plaats inneemt in de rij der olie-pro-
duceerende landen.
Wendt men zijn blik naar het Verre Oosten, dan
ziet men, dat Japan gebrek aan petroleu?n heeft. Dit
doet dit land met begeerigo blikken naar de groote
olievelden in Rusland en in Nederlandscli Indië kij
ken. Dit is dan ook de reden geweest dat Japan
Mandsjoekwo in bezit genomen heeft. Want Mand-
sjoekwo bezit kolenmijnen, die ongeveer vijf milliard
ton aardolie bevatten.
Het olievraagstuk is in den laatsten lijd hijzonder
aieti'ieel geV'cft'de-n-, da-ar A m er i kaan Sc he geologen
vevh'laaVd hebbeYv, dat de voorraad petroleum ten
einde raakt. Volgens onderzoekingen kan de nog
aanwezige voorraad in de aardbodem geschat, wor-
öëïi 'o'p 24 nTi-lliard barrels. Het wereldverbruik be
draagt, 1% m'ilbard barrels per jaar. Een eenvoudig
reicensommetije doet derhalve zien, dat er nog slechts
voor zëstiën jaren petroleum in den grond zit. Is 'fc
•daarom te 'verwonderen, dat de landen vechten voor
het bezit van èen beetje petroleum?
In dê petroleumwereld en ook daarbuiten zijn twee
•mahheti, 'wier namen voor een ieder een bekende
klank hebben: John D. Rockefeller en Sir Henry Dc-
terdibg. De ëèrsfé 'staat aan hét hoofd van het
Stamd'ard Oil cpncërn. terwijl de andere de leiding
heeft "van de Koninklijke Shell-groep. .larenlang
heeft er een verbitterden strijd tusschen boido groe
pen bestaan. Thans is deze «enigszins geluwd en
tracht men het in de privèn'/.politiek eens te worden.
DONDERDAG 12 SEPTEMBER.
HILVERSUM (1875 M.)
AVRO:uij£endin'g. 8.00 Gram.pl.; 9.00 Ensemble
•Jettv Cahier; 10.00 Morgenwijding; 10.15 Gram.pl.;
10.30 Ensemble Jetty Cantor; 11.00 Voordracht Rob.
GCïaerds; 11.15 Kamermuziek door het Residentie-
kwartet en voordracht R. Geraerds; 12.15 G_ram.pl.;
1.15 Dc Octophonikers oh'. B. Drukker; 2.15 Zang
door M. Hagenbeek. A. d. vleugel: E. Veen; 2.30
3.45 Omroeporkest olv. A. van Raai te; 4.00 Voor zie
ken en ouden-van-dagen; 4.30 Gram.pl.; 4.45 Voor
de kinderen; 5.30 Kovacs Laios en zijn orkest; 6.30
Sportpraatje II. Hollander; 7.00 Radio-Volkszang olv.
P. C. Poortman; 7.30 Voordracht Mr. Ph. C. la Cha-
pelle; 8.00 Berichten; 8.05 Mededeelingen: 8.10 Disco-
nieuws; 8.40 Tweede episode van „De blauwe Sma
ragd". naar L. Willink's roman. Leiding K. Klevn;
9.15 Omroeporkest olv. A. van Raalte m.m.v. W.
Ludwig (tenor); 10.00 Moderne Zangdcclamatie door
Mariette Serlé; 10.20 De AVRO-Decibels olv.- E.
Meenk; 11.00 Berichten; 11.10—12.00 Uit Carlton.
Amsterdam: Tacalcs' Hongaarsch Trio en Jean Co-
dolban's dansorkest.
HILVERSUM (301 M.)
8.00 KRO. 10.00 NCRV, 10.30 KRO, 1.30—11.30 NCRV.
8.009.15 Gram.pl.; 10.00 Morgendienst; 10.30 On
bekend; 11.00 Gram.pl.; 11.30—12.00 Godsd. halfuur;
12.15 Orkestconcert en Gram.pl.; 1.30 Gram.pl; 2.00
Ilandwerkcursus; 3.00 Vrouwenhalfuur; 3.30—3.15
Gram.pl.; 4.00 Bijbellezing, m.m.v. bariton en orgel:
5.00 Handenarbeid voor de ieugd; 5.30 II. Ludolph
(sopraan). P. Lenz (cello). J. v. Heil (klarinet) en C.
Lankhout (piano): 6.45 Causerie H. Amelink: 7.15
Folo-praatie door A. Boer; 7.30 Journ. weekover
zicht: 8.00 Berichten; 8.05 Stafmuziek 5de R. I. olv.
J. R. van der Glas en Chr. Residentie-Mannenkoor
olv. L. W. Vischer; 9.00 O. Werkman: 25 Jaren Zen-
dingsarbeid op Oost-Nieuw-Guinea; 9.30 Vervolg con
cert (Om 10.00 Berichten); 11.0011.30 Gram.pl.
DROITWICH (1500 M.)
10.3510.50 Morgenwijding; 11.05 Causerie; 11.20 Or
gelspel N. Elms; 12.05 Rul land Square en Ncw-Vic-
toria-orkest olv. Austin; 12.50 Gram.pl.: 1.35 Patti-
son's salon-orkest; 2.35 Gram.pl.; 3.20 Vesper: 4.10
Sted. Orkest Harrogate olv. L. Cohen: 5.05 Orgelcon
cert Ph. Tavlor; 5.35 Troise en zijn Mandoline-orkest
6.20 Berichten; 6.50 BBC-Northern-orkesl olv. Morri-
son; 7.35 BBC-Dansorkest olv. II. Hall; 8.20 Svmpho-
nie-orkest olv. Sir Henrv Wood: 10.00 Berichten;
10.20 Korte Kerkdienst: 10.40 Theater-orkest olv. Ro-
binson m.m.v. D. O'Neil (tenor); 11.3512.20 De
Grosvenor House Dance Band olv. S. Lipton.
KALUNDBORG (1261 M.)
12.202.20 Concert uit Best. „Wivcx"; 3.055.05 Om
roeporkest olv. Gröndahl; 6.05—0.35 Gram.pl.: 8.30
Marimba-soli: 8.45 Strawinski's ..Hisfoire d'un sol-
dat" olv. N. Malko; 10.00 Gram.pl.: 10.30 Operette
muziek; 11.2512.50 Dansmuziek.
KEULEN (456 M.)
6.50 Orkestconcert; 11.35 Guitaarspel; 12.20 Uit Mun-
chen: Omroeporkest olv. Winter; 2.35 Gram.pl.; 4.20
Zang en piano; 5.20 Omroepkleinorkest olv. Kvsoldt;
7.20 Weragkamerorkest olv. Hagestedt: 8.30 Omroep
orkest olv. Buschkötter; 9.50 Reportage van de Par
tij-optocht te Nürnberg; 10.5012.20 Uit Berlijn: Om
roeporkest en -koor olv. Weigel.
DEUTSCHLANDSENDER (1571 M
8.30 Berl. Philh. Orkest; 9.50 Reportage van de Partij-
optocht te Nürnberg; 10.20 Berichten; 10.50 Koorcon-
ccrt: 11.05 Weerbericht: 11.2012.20 Bamabas von
Geczy en ziin dansorkest.
VAN DE ICARUSDROOM TOT 'T „SPIERKRACHT-
VLIEGTUIG". HOEVEEL „P.K IS NOODIG?
VAN „AVIONETTEN" EN VLIEG VLIE
ZEN. DE HQRDELOOPERS DER
WOLKEN.
Den leden van den Duitschen Vliegsport-
bond Dünnbeil is het dezer dagen gelukt
onder ambtelijke controle' op het vlieg
veld Rebstock nabii Frankfort a. d. Main
de eerste vlucht door middel van een
door menscheliike spierkracht gedreven
vliegapparaat te maken. Het apparaat
werd geconstrueerd door de ingenieurs
Haesler en Villinger.
Met deze vlucht is voor de eerste maal
in de geschiedenis der mcnschheid be
wezen, dat een mensclienvlucht op eigen
kracht geen fantasie is, doch werkelijk
van een grootere betoekenis is, dan wij
tot nu toe verwachtten.
GEDACHTENGANGEN. WELKE TOT
DE UITVINDING LEIDEN.
Reeds vóór den Wereldoorlog werden door den
vliegtulgconstructeur Nesemann te Pinneberg en den
in 1922 overleden Senator Zeise uit Altona. alsook
enkele andere pioniers op luchtvaartgebied proeven
ondernomen, de menscheliike spierkracht in dienst
der luchtvaart te stellen. Als voorbeeld diende ons
reeds de vlucht der vogels. Iedere zeilvlieger is.
evenals de vogels, door atmosferische voorwaarden,
aan een omlijnd gebied gebonden. Het eerste zeil-
vliegtuig werd geconstrueerd volgens den bouw van
den vogel. Het zweefvliegtuig kan men daarom een
nabootsing noemen van den vogel. Hoewel het ver
schil tusschen een motorvliegtuig en een zweefvlieg
tuig hemelsbreed is. stelt het zweefvliegtuig den
mensc.h toch nog steeds niet in staat zich als een
vogel in de lucht te bewegen. Men is nog immer
afhankelijk van de machine. Daarom hebben lucht
sportexperts in alle landen in de laatste jaren ge
probeerd een apparaat te vervaardigen, waarbij de
mensch. bij het onstiigen in de lucht, hoofdzakelijk
is aangewezen op zijn eigen spierkracht, een pres
tatie dus. welke die der vogels zeer nabij komt.
DE STRIJD OM DE PAARDENKRACHT.
In het begin dezer eeuw probeerde een jonge
Franschman ziin ideeën omtrent het vliegen op men
scheliike spierkracht voor het publiek uiteen te zet
ten, doch het antwoord, dat deze jongeman kreeg,
was een schamper gelach ofwel een medelijdend
schouderophalen! Menschenvlucht on eigen kracht
noemde men een hersenschim, want. zoo redeneerde
men. het zwakste motorvliegtuig, waarmee een
mensch zich in de luclit houdt dient 12 P.K. te be
zitten (omstr. 1900).
Later gelukte het. de vliegmachine door lichtbouw
belangrijk lichter te vervaardigen dan 12 P.K. Er
zijn zelfs vliegtuigen, welke met 1,5-3 P.K. langen
tijd in het luchtruim kunnen zweven. De Berliinsche
sportarts, Dr. Brustmann. stelde door metineen op
verscheidene eoedeefrainde sportlieden vast. dat bij
voorbeeld roeiers in een wedstrijd na 10 minuten
reeds prestaties van 2-2,5 P.K. volbrengen. Honderd-
meter-loopers nresteeren zelfs bij 10 seconden loon-
duur tot 7 P.K. De duurnrestatie van een mensch
bedraagt echter slechts ongeveer Vx P.K. De beroem
de zweefvlieger Robert Kronfeld deed on dit gebied
belangrijke ontdekkingen, welke in de laatste iaren
vooral te nas kwamen hii het zweefvliegen Kronfeld
was het ook. die naar een annaraat zocht, hetwelk
door menscheliike spierkracht kon worden geleid.
Later zocht hij naar een toestel, dat deels door me
chanisme, deels op de menscheliike kracht zou zijn
aangewezen.
FRANKRIJK SCHREEF EEN
PRIJSVRAAG UIT.
Enkele jaren geleden schreef Frankrijk een prijs
vraag uit. .vaaraan door alle vliegeniers en uitvin
ders op luchtvaartgebied kon wórden deelgenomen.
Iedere mededinger moest een demonstratie geven
van een zelf geconstrueerd apparaat., of zich min
stens drijvende bonden. Deze prijsvraag zette vele
handen aan het werk en talrijke mededingers ver
vaardigden de z.g. ..avionetten". Een ..avionetle" is
een soort machine, welke in verbinding staat met
een rijwiel, welke door middel van pedalen door
luchtschroeven wordt aangedreven. Het gelukte even
wel geen der mededingers de „avionette" werkelijk
de lucht in te krijgen. De hoofdprijs werd echter wel
uitgereikt en wel aan een mededinger, die een soort
van zeilvliogtuig had weten te vervaardigen, doch in
veel beknopter vorm. Warmee»- hii op een zekere
hoogte was. kon hii door eigen kracht enkele mlnu
ten verder vliegen. Dit apparaat was het meest vol-
maakste aller uitvindingen.
Ook in de Vereenigde Staten en Rusland heeft
men in de naoorlogsjaren getracht tle menscheliike
spierkracht ten nutte te maken van de luchtvaart.
Uitvindingen op dit gebied gedaan, behelsden meest
al een soort van vliegvliezen, welke tusschen armen
en beenen van den vlieger werden gebonden, zoodat
men, hii het afspringen van een berg of duin eenigen
of langeren tiid zichzelf drijvende kon houden. Be
langrijke resulla'en hebben deze proeven evenwel
nooit opgeleverd.
EEN 5000-MARK-PRI.TS WACIIT
OP ZIJN WINNER!
Duitschland evenwel ging verder in haar proeven
omtrent luchlathletiek in de toekomst. In 1932 werd
zelfs door de Frankfurl Polviechtiische Maatschap
pij een prijs van 5009 Mark uitgeloofd voor hem. die
met eigen spierkracht over een afstand van 500 me
ter vloog. De afstand welke do leden van den Duit
schen Vliegsnortbond Dünnbeil dezer dagen maakte,
bedroeg wel niet 500 meter, doch men verwacht, dat
de geldprijs thans niet lang meer on ziin recht-
matigen winnaar zal behoeven te wachten. Bij den
eersten start werd 195 meter in een meter hoogte
afgelegd, terwijl hii den tweedon start de vlicgaf-
stand reeds 235 meter bedroeg. Deze getallen lijken
nu wel niet zoo geweldig, doch men moet. niet. ver
geten. dat de eerste motorvlieetocht in de mensche
liike geschiedenis op 17 December 1903 zich niet
verder uitstrekt dan over 53 meter en in 12 seconden
bij een hoogte van 3 meter. Welk een ontwikkeling
heeft de luchtvaart in die 32 iaren gemaakt!
IIORDENLOOPER DER WOLKEN.
Willen wij Ingenieur Ursinus, de vader der idet
door menscheliike kracht te vliegen, geiooven. dan
zal het nog minstens tien jaar duren, tot het pro
bleem van de menschenvlucht op eigen kracht vol
komen is opgelost. Dan zal. weer volgens Ir. Ursi
nus. de spierkrachtvlucht naast de zeilvliegsport de
schoonste tak van sport ziin. welke wij kennen!
Haesler en Villinger's uitvinding heeft. n.1. ook een
nieuwe tak van sport geboren doen worden, welke
men, zooals men in Frankfort zegl, de „lichtathle-
liek der lucht" zal noemen