Een Meisje tusschen hemel en aarde
Elly Beinhorn
maakt een
recordvlucht*
Iets over de geschiedenis
van het parfum.
Tusschen zonsopgang
en zonsondergang
3100 K.M. gevlogen.
Een vrouwelijk record
dat er mag zijn.
In één dag naar Stamboel en terng. Elly
ELLY BEINHORN werd in het
jaar zooveel geboren en
Met deze woorden is men ge
woon een levensbeschrijving
in te leiden. Maar hier past
dat eigenlijk niet. Het klinkt
te ernstig en té officieel voor
dit jonge meisje, dat liever
heelemaal niet ernstig en officieel wil zijn.
Daarom zij hier slechts verklapt, dat haar
geboortestad Hannover is. Zij was in haar
prilste jeugd reeds een sportliefhebstcr,
dat bewijst haar zwemleerares-diploma, dat
zij bezit!
In 1928 luisterde zij naar een lezing van
den oceaanvlieger Hermann Köhl. Men
zegt, dat zij daarbij voor het eerst op het
denkbeeld is gekomen, ook te loeren vlie
gen! Maar dat is nauwelijks aan te nemen,
tk weet niet of de astronomen een sterre-
beeld kennen, dat bijzonder van invloed is
op het vliegtalent, maar als er wérkelijk
zooiets bestaat, dan heeft dat sterrebeeld
beslist op den geboortedag van Elly Bein
horn gestraald!
In den strengen winter van 1928 nam op
het Berlijnsche vliegveld een klein meisje,
Elly Beinhorn genaamd, ijverig les in de
vliegkunst! Enkele maanden later had zij
haar brevet en was óvergelükkig! En en-
kelo maanden later was zij een uitstekende
kunstvliegenierster!
Tenslotte kreeg zij zelfs een eigen ma
chine. Toen zij het doopen moest, gaf zij
het den naam „Kiek in die Welt". Geen
naam kon juister zijn, dan deze. Het vlieg
tuig met zijn dappere pilote zagen overal
de wereld, waar deze het mooist is... èn
het gevaarlijkst.
Duitschland was haar weldra te klein
geworden. Nu zij kon vliegen, moest zij
ook op avontuur uit! In Maart 1930 onder
nam zij voor het eerst een grootere „tour"
Zij startte voor een vlucht naar Rome en
was daarmede de eerste vrouw, die over
de Alpen vloog! Nu was zij reeds bekend
geworden. De Italiaansche luchtvaartmi
nister van dat jaar, Balbo, was enthousi
ast over haar prestatie en schonk haar het
gouden piloten-insigne van Italië, een bui
tengewone eer!
Duitschland was te klein! Europa wérd
te klein. De verre verten lokten... De
onbekende verten. En het groote avontuur
begon, de vlucht naar Afrika, die haar we
reldberoemdheid bracht en die nog heden
ten dage door luchtvaartdeskundigen als
de meest zinlooze onderneming der nieuwe
vlieggeschiedenis wordt beschouwd! Een
kleine, voor deze tour absoluut niet ge
schikte machine, weinig voorbereidselen,
weinig geld... Maar wat geeft dat allemaal
als men jong is en wat wil beleven..
Beinhorn na haar aankomst te Berlijn.
Elly Beinhorn heeft altijd geluk! Met 250
Mark in haar zak startte zij in Stuttgart
naar Barcelona en vandaar uit naar Ma
drid. Een avontuurlijke woestijn vlucht
bracht haar in drie weken over Dakar naar
Bolama in Portugeesch-Guinea, 7000 K.M.
lang was de afstand.
Daarna kwam de retourvlucht. In Tim-
boektoe wachtte men vier dagen achter
een op haar. Vier dagen lang was zij als
van den aardbodem weggevaagd. Totdat
het bericht kwam, waarop allen heradem
den: de pilote was te Timboektoe geland.
Maar niet in een vliegtuig, doch... te voet!
Tengevolge van een breuk in de olielei
ding had zij midden in de woestijn, 70 ki
lometer van haar doel verwijderd, moeten
landen, Onbeschadigd zette zij haar toestel
aan den grond! Maar aan verder vliegen
viel niet te denken! En daarom moest zij
marcheeren, vier dagen lang door gloeiend
woestijnzand! De kranten schreven toen:
„Arme Elly Beinhorn, zoo eindigt dus je
heldhaftige onderneming. Inplaats van een
woestijnvlucht, een woestijnmarsch...!"
Veertig paardekrachten bezat haar mo
tor. Met deze motor vloog een jong meisje
naar Afrika. Voor haar sportieven moed
en dapperheid kreeg zij het Gouden pilo
ten-insigne en de groote plaquette van de
Aero-club! Al was de vlucht dan betrekke
lijk zinloos geweest, haar aviatische pres
tatie bleef bestaan. En die werd door ieder
een erkend!
Elly Beinhorn bleef echter niet teren op
haar'roem. Juist nu niet! Zij had veel ge
leerd van haar eerste vlucht in vreemd
land! Reeds in December van datzelfde
jaar startte zij goed uitgerust en voorbe
reid voor een vlucht naar Indië. Over
Perzië en Calcutta vloog ze, langs den
Mount Everest naar Siam; zij zag de „ge-
Boven rechts: Een kijkje in de fabriek
Molinard-Grasse „Frelat".
Midden: De uitgestrekte plantages, waar
de geurige kruiden verbouwd worden
Hieronder: Hoofdingang van het fabrieks
gebouw. Het heerlijke klimaat, waardoor
palmen en allerlei exotische gewassen we
lig groeien, begunstigt den aanbouw der
parfum-kruiden ten zeerste!
met een machine, die 210 K.M. per uur
vloog. Dat was wat anders dan de vorige
keer! En nu had zij „-naam"!
Tal van gevaren moest zij daarbij door
staan. 1200 Kilometer over oerwouden,
door streken, die nog geen blanke betre
den had. Vijf uur lang zonder grondzicht
over een gebied, waarop niets groeit, niets
als een'paar verschrompelde struiken!
Zandstormen overvielen verscheidene ma
len de kleine machine, speelden ermee als
met een blad, dat van een boom waaide...
Maar ditmaal wist Elly Beinhorn Afrika
te bedwingen!...
Kort daarop weer naar Amerika Daar
hield zij, in opdracht van den „Reichs-
sportführer" in tal van steden lezingen met
lichtbeelden over de aanstaande Olympi
sche Spelen! Zesmaal per dag sprak zij
dikwijls.
„Ik begrijp niet, waarom jullie mij zoo
eert overal ik heb mijn werk gedaan als
ieder ander... en verder niets
Dat zei Elly Beinhorn eens bij' een schit
terende ontvangst. Waarschijnlijk waren
die woorden geenszins „pose". Want vast
en zeker vliegt zij niet om gevierd en ge
ëerd te worden. Haar prestaties vinden
hun oorzaak in een zuiver genot van het
nieuwe, het onbekende, het avontuurlijke
misschien zelfs een eigenschap, die
Elly Beinhorn gemeen heeft met de jonge
generatie van tegenwoordig!
Als het óver haar komt", móet zij de
stuurknuppel weer in de hand voelen en
de hemel boven zich zien en de aarde vér,
Op haar vlucht naar Indië: landing In Bagdad!
héél ver onder zich
Zoo verrassend als
haar „tour" in 1930, zoo
stil startte zij in Glei-
witz. Doch bij haar lan
ding in Berlijn, na
haar succesvolle Glei
witz—Stamboel—Berlijn-
tour was het gejubel
en gejuich nog veel
sterker, dan ooit tevo
ren bij haar landingen.
Gleiwitz- Stamboel-Ber-
lijn, 3100 kilometer tus
schen zonsop- en zons
ondergang, binnen 24
uur! In een Duitsche
sportmachinè een af
stand, die overeen
komt met Gleiwitz
Bagdad, als men recht
uit vliegt!
Iukkige" Zuidzee-eilanden en was ook op
Bali. Als eerste Duitsche vliegenierster, die
Australië aandeed, werd zij in Sidney het
voorwerp van een enthousiaste ovatie! Een
jaar later zonden Australische studenten
haar in Berlijn een geweldige bloemen
mand, die men in een groot ijsblok had in
gevroren! En het fraaiste van het heele ge
schenk waren niet de schitterende bloe
men, maar een klein briefje, dal bij het ge
schenk was aangekomen: Australische stu
denten boden haar het eerelidmaatschap
van hun corps aan!
Met een stoomschip ging zij van Austra
lië naar Zuid-Amerika. Over oerwouden en
de 'Cordillera's draagt de brave motor
haar...
Voor deze geweldige lange-afstandsvlucht
kreeg de pilote in 1933 de Hindenburg-be
ker. Het zal wel een der schoonste oogen-
blikken van haar leven zijn geweest, toen
de stoere, grijze staatspresident haar ont
ving en met haar over haar vluchten
sprak! Dat had het meisje in Staaken zich
niet kunnen droomen, toen zij door haar
vliegleeraar werd afgesnauwd... En dat
was toch nog maar vijf jaar geleden!
Nu wilde zij beslist nog eens naar Afri
ka! Er was geen tegenhouden aan! Eere
zaak, vond zij het! Maar ditmaal ging zij
Geparfumeerde helden Maar Napoleon
viel flauw, als hij parfum rook.
Het parfum in onzen, vloeibaren vorm
bende men in de Oudheid niet. Toen werk-,
te men hoofdzakelijk met olieën en zalven.
De olieën, die wel dun vloeibaar waren,
die zonder alcohol waren samengesteld,
doch zuiver welriekende eigenschappen
hadden en verder niets, werd een groote
luxe-handel gedreven. Deze was zelfs zóó
groot, dat de consuls Licinius Crassus en
Julius Caesar den verkoop van buitenland-
sche parfums verbood! Waarschijnlijk was
de bedoeling van dit verbod om de inheem-
sche parfum-fabricage te beschermen. Men
kende rozen uit Cyrcne, viooltjes uit Athe
ne, nardus en vetiver uit den Oriënt, Cy-
pre uit Egypte (Kopher, hcnnabloesem) en
vele andere; deze werden weer onderling
gemengd en de beste recepten daarvoor
werden even zorgvuldig behoed als de re
cepten van een hedendaagsche parfum
composé.
De provincienaam of firmanaam deed
ook toen reeds opgeld! De namen van
verschillende beroemde parfumeurs zijn
ons door overlevering bekend: Cosmus, Ni-
cero, Aurelian zijn de Atkinson en Piver
van vroeger. De olieën werden in een wa
terbad verwarmd en
dan verscheidene ma
len met versche bloe
men bewerkt. Een me
thode, die tegenwoordig
nog gevolgd wordt. De
Ouden wisten ook, dat
tal van teere reuken
slechts houdbaar wa
ren, wanneer zij door
een sterkere reuk wer
den ondersteund. Ro
zenolie kreeg als toe
voeging andropogon
schoenanthus, lelie-olie
calamus en myrrhe. De
alcohol als zoodanig,
kende men niet, doch
men prepareerde wijn
met verschillende aro
ma's, waarna die wijn
als parfumerie dienst
deed. Dioscorides geeft
ons in zijn Materia media een aantal op
merkelijke recepten; vooral zijn recepten
voor zalven zijn buitengewoon fijn: hij
smelt namelijk herten- of rundervet, na
verwijdering van alle huidbestanddeelen,
met een beetje zout, giet het in helder wa
ter en verwijdert door middel van kneden
met de handen alle onzuiverheden eruit.
Nu wordt het vet met welriekende wijn
soorten gekookt! Zóó dikwijls kookt men
dit mengsel, tot het vet elke reuk verloren
heeft!
De parfumeurs hebben nooit een gemak
kelijk vak gehad. „Ieder mensch heeft een
eigen neus én... een éigen reuk"! De eigen
lijke werkzaamheid van den parfumeur be
gint bij het mengen van de verschillende
extracten tot bouquets. Maar niet ieder
houdt van bepaalde parfums. Keizer Vcs-
pasianus zei eens tegen een officier, die
naar muskus rook: „Ik wilde, dat je naar
knoflook rook En Napoleon I kon geen
enkel parfum verdragen; toen eens een
sterk-geparfumeerde actrice hem naderde,
viel de, overigens toch krachtige en gezon
de man, in onmacht. Bij velen veroorzaakt
de reuk van zekere bloemensoorten hoofd
pijn en de schadelijke werking van muskus
op het zenuwstelsel is reeds lang vastge
steld! Maria van Medici kon geen roos in
haar nabijheid verdragen, Jacobus I werd
ziek van tabaksreuk...
Later werd het gebruik van welrieken
de middelen overdreven. De veldheer Otho
trok met een heel arsenaal van parfume
rieën te velde. De galante legeraanvoerders
van den Zonnekoning Lodewijk XIV de
den niet voor hem onder! Als in Nero's
eetzaal een regen van parfumstraaltjes op
de gasten neerdaalde, als de gasten van
Trimalchio met geurende olieën begoten
werden, zoodat zij doornat waren, als de
kostbare zalven hen in de oogen druipen,
dan vinden wij dat thans vreemd. Het is
nu eenmaal geen gewoonte meer de gas
ten te parfumeeren. Maar de warmte van
de meer Oostelijke streken en de daardoor
veroorzaakte grootere uitwaseming van het
lichaam, was de oorzaak van de snelle op
bloei van de parfumfabricage. Byzantium
was het groote doorgangsstation voor het
verkeer tusschen Avondland en Oriënt.
De Kruisvaarders brachten voor hun vrou
wen kostelijke Arabische zalven mee. Me
nig schip zeilde destijds naar de Roode:
Zee en menige kameel werd beladen met
welriekende vrachten. Men vulde mooia
schelpen met welriekende watertjes of ver»
vaardigde er schoone vazen van albast
voor. Weldra voorzag de Italiaansche han*
del op den Levant de apot.hekerijen van de;
Middeleeuwen van allerlei parfumerieën,
badzouten, enz. Met rozenwater wies men'
gezicht en handen, in het badwater strooi»
de men rozebladeren*
Later parfumeerde men
de handschoenen en
kousen, nóg later de
zakdoeken en handdoer
ken. De laatsten onder?
gingen soms een heele»
bewerking en werden
dan „Venus-doeken" ge?
noemd, die heel duun
waren! De gekste re
cepten ontstonden daar;
voor, Arabische gom,
kwikzilversublimaat,
loodwit, terpentijn,
eierstruif, azijn, amber,
kamfer, een aantal
slakken, een geplukte:
versche kip, citroen en
kandijsuiker werd eriri
verwerkt! Hier werdeii
de doeken zevenmaal
in gedoopt! „Dan zijn
zij goed toebereid en
geschikt voor koninginnen en andere kos?
telijke vrouwen."
De volgende creatie was parfum-balletjes
die men in den gordel droeg en in de kleer
kasten legde. Lavendel, sandelhout, roze
marijn, muskaat, kaneel, amber enz. deed
er voor dienst. Reukkaarsen waren reeds
lang bekend. Kleine 'reukarmbanden,
die men om de polsen droeg, volgden. Toen
begon men de gebruiksvoorwerpen te pai£
fumeeren, hoofdzakelijk een Rococo-lief^
hebberij: briefpapier, juweelenkistjes, boek
leggers, enz. Later werd het Keulsché
water uitgevonden, de Eau de Cologne. Van
de hedendaagsche parfums kende men
vrijwel uitsluitend de rozenolie en het ro
zenwater, doch geen van de overige. Het
vak van parfumeur is zeer omvangrijk ge
worden.
WAT „HERFSTKEUR" IS.
-
En wat de heeren der schepping ermede
te maken hebben.
Toegegeven: het belang, dat de heerep
der schepping in „Herfstkeur" hebben, is
slechts indirect, maar het neemt niet weg,
dat zelfs dit indirecte belang van genoeg
importantie is, om de speciale aandacht
van de heeren ervoor te vragen. Want ma-
mand van ons d.w.z. de mannen zal
kunnen (en al zou hij het kunnen, dan
durft hij nog niet) beweren, dat het hemt
koud laat, hoe zijn vrouw gekleed gaat.
Met veel opsmuk of erg eenvoudig, ieder
naar eigen smaak en welgevallen. Geen
man, die man genoemd wil worden, wien?
hart niet omdraait, als hij zijn vrouw niet
naar z ij n smaak gekleed ziet. Hoe, doet
er verder niet tos, als het maar z ij n smaak
is. In elk geval komt er dus „smaak" bij t?
pas. En dit is óók een zwak punt bij de
mannen. Toont eens, dat u smaak hebt en
verrast uw vrouw ermee. „Herfstkeur" is
een keur herfstmodellen van mantels en
japonnen, welke U kunt vinden in het
„Practisch Modeblad", het fraaiste mode
blad, dat men zich denken kan. Ditmaal
komt er een extra uitgebreid Herfstnum
mer uit. Bereidt uw vrouw een verrassing
en vraagt voor haar een proefnummer aan
Het kost u slechts f 0.12 ct. in postzegels,
opgezonden aan 't „Practische Modeblad''
Postbus 36, Den Haag.
De dappere pilote werd geëerd met den
Hindenbnrg-beker!