Wasschen in koud water.
VÏÏ
RADIO
'n kind kan
de was doen
Uit onze omgeving.
Voor de huisvrouw.
Het is een vanzelfsprekend feit, dat een firma, die
voor haar artikel reclame maakt, in die reclame
haar product op het voordeeligst naar voren brengt
en de goede eigenschappen er van opsomt. Het Ame-
rikaansch beginsel van reeds zoovele jaren her:
„Waarheid in Reclame" heeft zich ook hier sedert
geruimen tijd reeds baan gebroken en mag wel
worden aangenomen, dat de heden ten dage ver
schijnende advertenties op waarheid berusten. Het
interesseert ons dan ook altijd ten zeerste, wanneer
weder sprake is van een nieuw product, hetwelk aan
de markt gebracht wordt en toen dan ook eenigen
tijd geleden de bekende Lever's Zeep Maatschappij
haar reclame-campagne startte voor een van haar
vanouds bekende producten, LUX, hetgeen in een
nieuwen vorm en een nieuw gewaad verscheen, wa
ren wij daar wel nieuwsgierig naar. Wij houden
immers onze lezers graag op de hoogte van alle
nieuwigheden, welke zich op industrieel gebied voor
doen en wij hebben ons dan ook tot de firma in
kwestie gewend om ons eenigc bijzonderheden om
trent deze nieuwe vinding mede te deelen.
Hier volgt ongeveer, wat wij te hooren kregen:
Hoewel de oude Lux natuurlijk voortreffelijke
eigenschappen bezat (en wie onder onze lezeressen
kent deze niet uit eigen ervaring) om fijne en teere
stoffen te wasschen, mocht het toch als een tekort
koming beschouwd worden, dat deze Lux altijd in
heet water moest worden opgelost, welke oplossing
dan verder door toevoeging van koud water ge
schikt moest worden gemaakt voor het gebruik.
Niet alleen, dat dit een min of meer omslachtige
manier van doen was en de moeite en kosten van
heet water vereischte, doch tevens liep men altijd
liet risico, dat men de eindoplossing, dus.het sop,
te warm nam voor het te wasschen teere en teer-
gekleurde goed, waarvan dit dan de schade onder
vond.
Nemen wij bijv. stoffen als kunstzijde, kunstzij
den-linnen is er op het oogenblik nog wel iets
onder de stoffen, dat „naturel" is en geen „kunst"
dan moeten wij bij het wasschen hiervan de grootst
mogelijke voorzichtigheid betrachten. De stoffenfa-
brikanten zitten ook niet stil en brengen al fraaiere
en teerdere dessins en stofjes in den handel, die een
„veilige" waschbehandeling behoeven, wanneer men
ze tenminste voor langeren "tijd wcnscht te gebrui
ken.
Het was dan ook het streven van de Lever's Zeep
Mij. om een product samen te stellen, hetgeen buiten
de voortreffelijke hoedanigheden van de oude Lux
ook nog de nieuwe eigenschappen zou bezitten, om
van het begin tot het einde koud gebruikt te kun
nen worden en wanneer mogelijk over het algemeen
nog zou worden verbeterd. Dit resultaat werd even
wel maar niet zoo één, twee, drie verkregen vele
maanden van ingespannen laboratorium-arbeid en
experimcntecren waren noodig, voordat geroepen kon
.worden „Het is gelukt!"
Een nieuw product onder een oude benaming kon
aan de markt gebracht worden en met gerechtvaar
digde trots startte de Lever's Zeep Mij. dan ook haar
reclame-campagne voor dit nieuwe wonder der
wetenschap. Tegelijkertijd verfraaide en vergrootte
*ij het pak om in staat te zijn haar verbruiksters
•en artikel aan te bieden, dat werkelijk in alle op
zichten „af" en goedkoop is, welk principe zij voor
al haar artikelen nastreeft.
Het uiterlijk van de nieuwe „koudwater Lux" is
geheel verschillend van gewone „vlokkenzeep",
men behoeft het slechts aan te zien om te kunnen
'constateeren, dat het nieuwe product weer iets ge-
'heèl bijzonders is en het laat zich zeer zeker aanzien,
dat dit fijne, doorschijnende vlokje geen schade kan
'berokkenen. Wij hebben ons laten vertellen, dat
'deze fijne schilfertjes de hoogste waschkracht be
zitten, die ook maar te bekomen is in een zeep-
soort. Het vetzuurgehalte is zeer groot.
Hij bemerkte de tegenwoordigheid van den En-
gelschman eerst, toen hij een tweede hand aan het
portier voelde. Hij zag om en keek in een paar rood
bruine oogen, die hem flink aankeken, tenvijl een
stem, waarvan de toon geen tegenspraak duldde, zei:
„Die dame is een vriendin van mij. Ik wilde haar
gaarne iets zeggen!"
De Italiaan keek op dat oogenblik woest, maar gaf
tegen wil en dank toe. Misschien had het kalme op
treden van den ander hem de overtuiging geschon
ken, dat tegenstand nutteloos wezen zou. En voor
dat hij een woord kon zeggen, stond Jake al in de
icoupé.
„Sapristi, u gaat te ver!" zei hij verschrikt.
Maar Jake stond al tegenover het meisje, dat bij
zijn komst was opgesprongen en hem bleek en be-
ivend aankeek.
i Hij sprak zacht, zelfs vriendelijk, maar op een
'toon die den schuldige altijd had doen ontroeren,
i „Zeg eens,' zei hij „wat ga je doen?"
Ze bracht haar hand aan de keel. Ze was ontsteld
'door zijn komst en kon geen woord uiten; maar
liaar trillend gelaat en treurige oogen waren voor
Jake voldoende antwoord. Hij had iets dergelijks
meer bij de hand gehad en handelde ook nu met
zijft gewone vastberadenheid.
„Je hebt hier niets te maken," zei hij, „en dat
weet je heel goed. Als je niet kunt blijven bij den
man dien je getrouwd hebt, kom dan weer terug
naar Maud en mij.
1 Ze stak de handen naar hem uit, alsof ze op 't
punt stond van te vallen, maar deed haar best zich
zelf meester te worden. „O, ik wilde ik wilde dat
ik kon!" zei ze fluisterend.
Jakc's hand, die op haar arm rustte, omvatte
haar stevig, maar beefde niet.
„Dat is dus afgesproken. Je gaat mee!"
Maar op dat oogenblik barstte de Italiaan woe
dend los in een vloed van voor hem onverstaanbare
woorden, die alle verdere gesprek onmogelijk maak
Wij hebben hier voor ons liggen een drie
tal micro-foto's, dus heel sterk vergroote fo
to's. Eerst een foto van 't ongewasschen weef
sel en daarna gewasschen in Lux. Wij zien
dat er aan de structuur van het goed niets
veranderd is. Gewasschen in een ongeschikt
waschmiddel, kan men bijna zijn oogen niet
gelooven, waneer men onder sterk vergroo-
tende lens van den miscroscoop ziet, hoe
het fijne weefsel bijna verwoest is. Inderdaad
hier treden de goede eigenschappen van Lux
wel sterk naar voren.
En dan de oplosbaarheid. Men heeft het ons laten
zien. Een hoeveelheid van de nieuwe „koudwater
Lux" in een maatglas en een zelfde hoeveelheid ge
wone vlokken. Daarop werd gewoon water uit de
kraan gegoten even roeren de koudwater Lux
loste onmiddellijk op en vormde een prachtig
schuim, de gewone zeepvlokken bleven zoo goed als
onopgelost.
Door de groote oplosbaarheid van de „koudwater
Lux" is het mogelijk alle zeepdeeltjes gemakkelijk
uit het goed te spoelen. Dus met deze nieuwe vin
ding kan thans de verbruikster haar voordeel doen.
Men verzekerde ons, dat de nieuwe koudwater Lux
veiliger dan veilig en de wasch mooier maakt dan
nieuw Dus dames, thans aan de „koudwater Lux"
wascli, laat Uw snoezig crepe georgetje niet te smoe
zelig worden en geeft uw tennisjurkje van kunst
zij den-linmen een „Lux" beurt alvorens U met bree-
de zwaai Uw racket hanteert denkt er aan, een
„geluxte" japon doet wonderen.
De Directie van de Lever's Zeep heeft ons toe
stemming gegeven al onze lezers uit te noodigen
eens een bezoek te brengen aan haar fabriek te
Vlaardingen om het vervaardigen van het nieuwe
product en ook van haar anderep roducten
met eigen oogen te aanschouwen. Vooraf het be
zoek even aanvragen en komen met groepen van
minstens 10 personen.
ZONDAG 22 SEPTEMBER.
DROITWICH (1500 M.)
8.55 VARA. 12.00 AVRO. 5.00 VARA. 6.00 VPRO. 8.00
12.00 AVRO. S.55 Gram.pl.; 9.00 Postduiven- en
Voetbalnieuws; 9.05 Tuinbouwpraatje S. S. Lantin-
ga; 9.30 Gram.pl.; 10.25 Schaakpraatie S. Landau;
10.45 Kamerorkestvereeniging olv. A. Krelage; 11.15
A. Pleysier: Van staat en maatschappij; 11.30 Ver
volg concert; 12.00 Uurslag en klokkenspel van de
„Olie Witte" te Winschoten; 12.05 Het AVRO-Aeoli-
an-orkest; 12.45 Disco-nieuws; 1.15 Kovacs Lajos en
zijn orkest; 2.00 Dr. P. II. Ritter Jr.: Najaars-uitga-
ven: 2.30 Opera-programma (gr.pl.); 4.15 De AVRO-
Decibels olv. E. Meenk; 4.45 Sportnieuws en gram.
pi.; 5.05 The Ramblers olv. Theo Uden Masman;
5.35 Sportpraatje en -nieuws; 6.00 Filmpraatie Th. J.
van Kasteel; 6.30 Gesprek over oudeliedenzorg; 6.45
Kerkdienst uit den Ned. Prot. Bond te Weesp.; 8.00
Berichten; 8.10 Mededeelingen; 8.15 Omroeporkest
olv. Nico Treep; 9.00 Radio-journaal; 9.15 Gram.pl.;
9.45 Omroeporkest olv. N. Treep m.m.v. H. Cals (so
praan); 10.20 „De grijze hoed" van F. Molnar, vert.:
Ad. Engels; 10.30 Kovacs Lajos en zijn orkest; 11.00
Berichten; 11.10 Gram.pl.; 11.1512.00 De AVRO-
Decibels olv. Eddy Meenk.
HILVERSUM (301 M.)
8.30 KRO. 9.30 NCRV, 12.15 KRO. 5.00 NCRV, 7.45
KRO. 8.30 Morgenwijding; 9.30 Gewijde muiziek;
WAS-en WRINGMACHINES
te. Jake keek over z'n schouder naar hem, alsof een
vuil insect hem had gestoken en wendde zich toen
bedaard weer tot het meisje. Hij keek haar een
oogenblik doordringend aan en liet haar toen los,
waarna hij zich omkeerde naar den man die ach
ter hem nog maar steeds aan het razen was.
Toen hij dat deed, hoorde hij op het perron por
tieren dichtdoen en zette de trein zich in beweging.
Jake zette zich schrap, pakte zonder een woord te
zeggen den Italiaan beet, wierp hem, als de wind
een blad, door de coupédeur op het perron, sloot
toen kalm het portier en kwam terug.
Op dat oogenblik barstte Toby in een zenuwach
tig lachen uit en snakte naar adem, totdat hij naast
haar kwam zitten en zijn arm om haar heen sloeg.
„Bedaar nu, kindje, bedaar," zei hij. „Wc kunnen
hier in den trein niet zulk een vertooning hebben.
Bijt je maar op de lip, totdat het wat gezakt is!"
Maar dat gelukte niet zoo gauw. Ze hield wel op
met lachen, maar nog geruimen tijd lag ze te snik
ken dat ze schudde, tegen zijn borst als een ver
schrikt vogeltje, terwijl de trein door de nachtelijke
stilte reed.
Hij was heel vriendelijk voor haar en had een bij
na eindeloos geduld. Tusschen hem en Toby had
altijd een zekere kameraadschap bestaan. Maar toen
ze wat kalmer werd, begon hij rustig tegen haar te
praten, op de hem eigen besliste manier.
„Luister eens, je bent er leelijk aan toe geweest,
maar je hoeft nu niet meer bang te zijn. Je bent
nu veilig voor dien vervloekten Italiaan. En je zult
nu een betere schuilplaats vinden dan hij je bieden
kon als je er tenminste een noodig hebt."
Ze huiverde en kroop dichter tegen hem aan. „Je
weet niet wat je begint," fluisterde ze angstig.
„Hoe dat zoo?" vroeg Jake kalm, „dan deed Je
misschien beter met me in te lichten."
Toby schudde 't hoofd en snikte: „dat kan ik
niet! Vind: je het heel erg, Jake?"
10.20 Kerkdienst uit de Evang. Luth. Kerk (Oude
Kerk) te Amsterdam; 12.15 Orkestconcert en lezing;
2.00 Gram.pl.; 2.30 Orkestconcert en Gram.pl.; 4.30
Zieltenhalfuur; 5.00 Gewijde muziek; 5.50 Kerkdienst
uit de Ned. Herv. Kerk (MuiderkerlO te Amsterdam
7.45 Sportnieuws; 7.50 Causerie; S.10 Berichten; S.15
Schlagermuziek; 9.00 Causerie; 9.10 Orkestconcert;
10.00 Gram.pl.; (Om 10.30 Berichten); 10.40 Epiloog;
11.0011.30 Eesperanto.
DROITWICH (1500 M.)
12.50 Orkestconcert olv. W. Foster m.m.v. A. Bil-
brough (bariton); 1.50 Piano-recital door Fr. Laffitte;
2.20 BBC-Midland-orkest olv. R. Burstond; 3.20 Gr.
pl.; 4.05 Het Celebrit.v-Trio; 4.50 Voor de kinderen;
5.20 Missiepraatje; 5.40 J. v. d. Gucht (tenor) en het
Stratton Strijkkwartet; 7.05 Voordracht; 7.35 O. de
Foras (sopraan) en Emma Boynet (piano); 8.15
Kerkdienst; 9.05 Liefdadigheidsoproep; 9.10 Berich
ten; 9.20 Alb. Sandler en zijn orkest m.m.v. F. Ri-
chardson (zang); 10.50 Epiloog.
RADIO PARIJS (1648 M.)
7.20, 8.20 en 11.20 Gram.pl.; 11.35 Orgelconcert P.
Revel; 12.25 Gram.pl.; 12.35 Orkestconcert olv. Le-
tombe; 2.35 Mandolineconcert en zang; 5.20 Pascal-
orkest; 8.20 zang; 9.05 „Niobe", spel van Ripert; 11.10
12.35 Dansmuziek.
KALUNDBORG (1261 M.t
12.202.20 Omroeporkest olv. E. Reesen; 3.204.50
A. Albech's Blaasorkest; 8.20 Concert uit Oslo olv.
H. Kramm; 9.20 Hoorspel; 9.35 Gram.pl.; 9.45 Repor
tage; 10.35 Omroeporkest olv. Gröndahl.
KEULEN (456 M.)
6.20 Havenconcert; 8.50 Kamer-orkest; 10.50 Gevar.
concert; 11.50 Bach-cantate; 12.20 Concert uit Berlijn
m.m.v. orkesten en piano-trio; 1.20 Concert; 3.20 Po
pulair concert; 6.35 Omroepkleinorkest m.m.v. solis
ten; 8.20 Omroeporkest,- koor en solisten; 9.05 Man
dolineconcert m.m.v. koor; 10.50 Dansmuziek.
ROME (421 M.>
9.00 Svmphonieconcert olv. Paoletti; 10.20 Vaude
ville-programma.
BRUSSEL (322 en 484 M.)
322 M.: 10.20 Salon-orkest olv. Dejoncker; 11.20 Gr.
pl.; 12.20 Het Constantin-orkest; 1.302.20 Gram.pl.;
5.20 Dansmuziek; 6.50 Viool, piano en Gram.pl.; 7.35
Gram.pl.; 8.20 Symphonieconcert olv. Meulemans;
10.30—12.20 Paul Godwin's orkest; 484 M.: 10.20 Gr.
pl.; 11.20 Salonorkest; 12.20 Gram.pl.; 1.30—2.20 Con-
stantin-orkest; 5.20 Populair concert; 6.20 Salonorkest
7.35 Gram.pl.; 8.20 Variété-programma; 9.35 Operette
concert; 10.30—12.20 Zie 322 M.
DEUTSCHLANDSENDER (1571 M.)
8.20 Gevarieerd programma; 10.20 Berichten; 10.50
Cembalo-recital; 11.05 Weerbericht; 11.20—1.15 Bar-
nabas van Geczy en zijn orkest.
MAANDAG 23 SEPTEMBER.
HILVERSUM (1875 M.)
Algemeen programma, verzorgd door de AVRO.
8.00 Gramofoonplaten10.00 Morgenwijding; 10.15
Gramofoonplaten: 10.30 Voordracht J. de Gruvter en
vioolspel Ir. van Gelderen; 11.30 Orgelspel P. v. Eg-
mond Jr., m.m.v. W. Schansman (tenor): 12.30 De
Octophonikers olv. B. Drukker; 1.30 De AVRO-Deci-
bels olv. E. Meenk; 2".15 Voordracht, door Elias van
Praag en Gram.pl.; 3.004.00 Omroeporkest olv. A.
van Raalte; 4.15 Gramofoonpl.; 4.30 Disco-causerie
Max Tak; 5.30 Kovacs Lajos en zijn orkest; 6.15 Het
Renova-kwintet; 7.00 Pianorecital Mevr. H. Leopola-
Draper; 7.30 Gram.pl.; 7.45 PTT-kwartiertie; 8.00 Be
richten; 8.05 Mededeelingen; 8.10 Kovacs Laios en
zijn orkest; 8.40 Orgelspel P. Palla; 9.00 Het Om
roeporkest olv. A. van Raalte; 9.30 Het Aeolian-
orkest; 10.00 Uit Tuschinski, Amsterdam; The Ri-
macs, Carioca-rumiba-orkest; 10.25 Nat Gonella en
zijn Georgians; 11.00 Berichten; 11.10 Vervolg Nat.
Gonella; 11.30—12.00 Gram.pl,
HILVERSUM (1875 M.)
NCRV-uitzending. 8.00 Schriftlezing en meditatie
8.159.30 Gram.pl.; 10.30 Morgendienst; 11.00 Chr.
lectuur; 11.3012.00 en 12.15 Chr. Zangvereeniging
„Excelsior" olv. A. Toljeur; 12.45 Het Amsterdamsch
Kamermuziekkwartet; 2.00 Voor de scholen; 2.35
Gram.pl.; 2.45 Wenken voor de keuken; 3.153.45
Knipcursus; 4.00 Bijbellezing m.m.v. sopraan en or
gel; 5.00 Orgelspel R. Parker; 6.05 Gramofoonpl.;
6.30 Vragenuur; 7.00 Ned. Chr. Persbureau: 7.15 Re
portage; 7.30 Vervolg vragenuur; 8.00 Berichten; 8.05
Blindenavond. m.m.v. sprekers, koor en solisten;
10.00 Berichten; 10.0511.30 Gramofoonplaten.
DROITWICH (1500 M.)
10.35—10.50 Morgenwijding; 11.05 Causerie; 11.20 Gr-
pl.: 1150 Duitsche les; 12.05 Het Schotsche Studio
orkest; 1.05 Gramofoonpl.; 1.50 Orgelconcert G. O'Con"
nor-Morris; 2.25 Voor de scholen; 3.20 Gram.pl.; 3.55
Duitsche les; 4.20 Viool en piano; 4.50 Orkestconcert
olv. J. Moss; 5.35 Dansorkest olv. H. Hall; 6.20 Be
richten; 6.50 Cembalomuziek; 7.10, 7.30 en 7.50 Le-
Jake dacht een oogenblik na. „Ik veronderstel,
dat daar niet zoo'n haast bij is" zei hij eindelijk.
„We zullen eerst maar maken dat we thuis komen,
dat is 't voornaamste. Je zult er wel niet op tegen
hebben om weer naar Maud terug te keeren, ver-
ondenstel ik, is 't wel?"
Ze antwoordde hem met een vriendelijken, dank
baren blik, die meer dan woorden uiting gaf aan
de angst en spanning die haar hart vervulde. „O,
Jake Jake, ik wilde dat ik gestorven was voor ik
van haar wegging!"
Jake trok de wenkbrauwen samen, maar ging op
het onderwerp niet in. Na een oogenblik klopte hij
haar geruststellend op den schouder en zei:
„Ik zal op je passen, ga jij maar wat slapen."
HOOFDSTUK VIII.
HET KEERPUNT.
„Heb je haar mee terug gebracht?" vroeg Benny
uiterst verbaasd. „Heb je haar inderdaad mee te
ruggebracht? Hierheen, Jake? Toch niet hierheen?"
,'t Was het eenige wat er op zat!" zei Jake, tus
schen twee trekjes aan zijn pijp. „Maar je kunt haar
uit den weg blijven."
Benny kleurde. Hij stond bij den haard en keek
Jake bezorgd aan. ,,'t Spijt me voor jou, maar ik
geloof niet dat je haar hier houdt," zei hij na een
oogenblik. „Charles zal haar komen halen, zoodra
hij weet waar ze is. En hij zet zijn wil door!"
„Hij weet het," zei Jake.
„Weet hij 't? Wie heeft het hem verteld?"
„Ik."
„Jij? Wat drommel, waarom heb je dat gedaan?
Ik begrijp je niet, Jake." Benny's toon was eenigs-
zins opgewonden, maar Jake keek hem doordrin
gend aan en antwoordde: „Ik heb 't hem gezegd,
omdat hij de eenige persoon is die 't recht heeft het
BARSINGERHORN
De Plaatselijke Commissie voor de loonbijslagrege-
ling voor plaatsing van werklooze arbeiders in het
landbouwbedrijf is voor deze gemeente als volgt sa
mengesteld:
Voorzitter: de heer G. G. Loggers, burgemeester;
leden werkgevers: de heeren P. Kistemaker (land
bouw) en J. Schenk Az. (veehouderij); Lid-werkne
mer: K. Bakker Nz.; Secretaris: A. J. C. W. Vader,
agent der arbeidsbemiddeling.
De dienstplichtigen der lichting 1936 uit deze ge
meente zijn toegewezen als volgt:
G. J. Blaauboer, lotingsno. 200 bij de le School-
comp. van het Regt. Kust-Artillerie te Den Helder,
2e ploeg, 16—25 Oct. 1936; D. W. van de Klooster, lo
tingsno. 52, bij het I Bat. Genietroepen te Utrecht,
2e ploeg, 16—25 Juni 1936; J. Schenk, lotingsno. 108,
bij de 4e Comp. Geneeskundige troepen, ziekendra
gers te Breda, le ploeg, 110 Febr. 1936; J. Visser,
lotingsno. 143, bij het Regt. Motorartillerie te Naar-
den, 2e ploeg, 110 November 1936; C. Vries, lotings
no. 153, bij het Korps Luchtdoel Artillerie te Utrecht
2e ploeg, 1625 Juni 1936; P. de Wit bij het 21e
Regt. Infanterie, opl. onder-officier te Amersfoort, 2e
ploeg, 1625 Juni 1936.
Aan den dienstplichtige J. Bankert, ingelijfd voor
den dienstplicht in deze gemeente voor de lichting
1934, is door den Minister van Defensie voorgoed
vrijstelling van den dienstplicht verleend wegens
kostwinnerschap, met ingang van 1 October 1935.
Z IJ P E
Door B. en W. dezer gemeente zijn de volgende
bouwvergunningen verleend:
aan N. J. Winkel te St. Maartensbrug tot het uit
breiden van een schuur aldaar;
aan den Rijkswaterstaat tot het bouwen van twee
dienstwoningen, n.1. één te Burgervlotbrug en één
te Stolpen.
ZIJPE.
.Aan den dienstplichtige C. J. van der Molen van
de lichting 1934, is voorgoed vrijstelling van den
dienstplicht wegens kostwinnerschap verleend.
HEERHÜGO WAART)
VEENHUIZEN.
Door den geweldigen storm is heel wat schade aan
gericht, rieten daken, boomen, radio-centrale, tele
foon, de meeste wintervruchten, alles moest het ont
gelden; de kap van den vijzelberg van den heer J.
Oudhuis aan den Schapenweg, werd er afgenomen
en boven op een hek neergesmakt.
Bij de gehouden aanbesteding van het krooswerk
voor den polder Veenhuizen, waren 12 biljetten in
gekomen. Het werd gegund aan: Perceel 1, T. Groot
f 11.perc. 2, P. Beers f9.75; perc. 3, C. Dalenberg
f 10.50; perc. 4, T. Groot f7.75; perc. 5, K. Bart f7.25;
perc. 6, J. Brink f6.25; perc. 7, K. Bart f7.50; perc. S
en 9, P. Pauw f 401—; perc. 10, T. Groot f 7.25, perc. 11,
J. Brink f 6.50; perc. 12, T. Groot f 9.perc. 13,
T. Groot f5.Samen f 127.75. Vorig jaar f 136.75.
zingen; 8.20 Cembalorecital; 8.50 „Koanga", opera
van Fred. Delius; 10.20 Berichten. Intermezzo; 10.50
Vervolg opera-uitzending; 11.1012.20 Dansmuziek.
RADIO PARIJS (1648 M.)
7.20 en 8.20 Gram.pl.; 12.35 Orkestconcert olv. Tou
che; 6.10 Gram.pl.; 8.20 Zang en declamatie; 9.05
Kwartet en solisten; 11,10 Dansmuziek.
KALUNDBORG (1261 M.)
1220—220 Strijkorkest olv H Andersen; 3,50 Omroep
orkest; 8.20 Zang en voordracht; 9.20 Gramofoonpl.;
9.30 Saxofoonsoli; 10.30 Omroeporkest.
KEULEN (456 M.)
6.50 Concert; 12.20 Symphonie-orkest; 2.35 Gramo
foonpl.; 4.20 Gevarieerd concert; 5.20 Omroeporkest
7.35 Omroepkwintet; 8.30 Orkest en Koor; 11.20—12.20
Concert uit Breslau.
ROME (421 M.)
9.00 Operette-uitzending.
BRUSSEL (322 en 484 M.)
322 M.: 12.20 Gram.pl; 12.50 Omroeporkest; 1.50
2.20. 5,50, 6,35 en 7,35 Gram.pl.; 8.20 Omroeporkest;
10.301120 Gram.pl.; 484 M.: 12.20 Gram.pl.; 12,50
Salonorkest; 1.502.20 Gram.pl.; 5,20 Dansmuziek;
6.20 Gram.pl.; 6.50 Dito; 7.20 Zang; 8.20 Salonorkest
en Radiotooneel; 9.20 Symphonieconcert.
DEUTSCHLANDSENDER (1571 M.)
S.30 Gevarieerd concert; 10.20 Berichten; 10.50 Zang
en piano; 11.05 Weerbericht; 11.20 Dansmuziek.
te weten. Hij is haar echtgenoot."
„Dat geloof ik niet" riep Benny uit. „Hij is nooit
met haar getrouwd. Dat was een leugen, als hij dat
gezegd heeft."
„Neen," zei Jake, ..'t is geen leugen. Hij is met
'ïaar getrouwd en nu moet hij maar weten wat hem
te doen staat,"
„Maar waarom, in 's hemelsnaam," riep Benny
uit. „Wat regeerde hem? Wat dreef hem daartoe?"
„Dat mag God weten," zei Jake somber. „Hij deed
het, dat is alles wat ik je zeggen kan."
Benny stampte woedend op den grond en liep
daarna driftig de kamer op en neer. „Ik vermoed
dat hij het deed om mij in de wielen te rijden! Zou
hij inderdaad hebben gedacht, dat ik haar nog had
willen hebben nadat nadat."
„Benny!" en die naam kwam kort en scherp over
Jake's lippen. „Zwijg, bedaar en ga zitten."
Benny keerde zich om en kwam kalm terug. Hij
zag doodsbleek en ging aan den hoek van de tafel
tegenover Jake zitten. Jake stak de hand uit en
legde die op zijn knie. „En nu eens tusschen ons
beiden, mijn zoon," zei hij. „Ik geloof, dat er van
jou heelemaal geen sprake is geweést. Ik kan je
niet precies vertellen wat er is gebeurd, omdat ik
dat niet weet, maar ik ben er vrij zeker van, dat
Saltash met haar is getrouwd om een wat ernstiger
reden dan jij daareven vermoedde. Zooals je zegt, zou
hij dat toch hebben kunnen doen, zonder zich al die
moeite te geven. Ik steirt toe, dat hij je leelijk heeft
behandeld, maar 't is best mogelijk dat hij er niets
aan heeft kunnen doen en in elk geval geloof ik, dat
't je nu niet zoo heel erg hard treft, behalve mis
schien op t' plekje waar de eigenliefde en de trois
zetelen."
Wordt vervolgd.