Verlaging uitgaven veer onderwijs. Het groote probleem van den Abessijnschen veldtocht. KIJKEn .s KOOPEfl tij CLOECK Donderdag 7 November 1935. SCHAGER COURANT. Tweede Blad. No. 9846 AANSTOOT GEGEVEN. Per auto op diefstal uit. Geheime distilleerderij te Aalsmeer ontdekt. VORSTELIJK HUWELIJK TE LONDEN. HERZIENING VAN DE GRONDWET. NIEUW WERKTUIG VAN DEN DOOD. Het transportvraagstuk in eerste en .VKWB De Bilt seint Locomobiel uit een laadboom neergestort. EEN JACHTVLIEGTUIG MET VERSTELBARE SPANWIJDTE. Geen omzetting van een deel der R.H.B.S.'en met 5-j.c. in scholen met drie-jarigen leergang. Aan de memorie van antwoord inzake het wets ontwerp tot verlaging van de openbare uitgaven ■voor het onderwijs ontleenen wij het volgendei Ook de regeering is van meening dat het niet aan gaat alle Rijkskweekscholen op te heffen en de a.s. onderwijzers hun opleiding aan de H.B.S.'en te geven, daar dan toch nog vakopleiding zou dienen te vol gen. Opheffing van alle U.L.O. scholen zou inderdaad oen belangrijke bezuiniging brengen, indien dan niet op andere wijze in het onderwijs zou moeten wor den voorzien. De regeering is niet bereid een voorstel in te die nen, waarbij aan de gehuwde onderwijzeres ontslag wordt verleend. De regeering is voornemens t.z.t. met voorstellen te komen^ waardoor de gemeenten worden verplicht bij te dragen in de kosten van door het Rijk gesubsi dieerde bijzondere H.B.S.'en. Na zorgvuldige overweging is ook de regeering tot de overtuiging gekomen, dat de voorgenomen om zetting van een deel der Rijks H.B.S.'en met vijf jarigen cursus in scholen met driejarigen leergang geen aanbeveling verdient. Aan de oude rechten van de U.L.O. scholen met 5- jarigen cursus zal niet worden geraakt, hoewel de regeering van meening is dat de 5-jarige U.L.O. school niet past in het kader van het uitgebreid lager on derwijs. Aan de abnormaal sterke bezetting van het eer ste leerjaar der U.L.O. scholen zal een einde worden gemaakt. Voor een hoogere salariskorting dan 5 op de onderwijzerssalarissen acht de regeering geen termen aanwezig. Er kan niet aan worden gedacht om de voorloopige pensionneering van zestigjarige onderwijzers in dien zin te wijzigen, dat reeds op vijfenvijftigjarigen leeftijd vrijwillig pensioen kan worden aangevraagd. Socialistische liederen op het Carillon te Utrecht. Minister De Wilde acht het gebeurde bij het plancongres zeer ongewenscht. OOK DE ZUIL AFGEKEURD. Op vragen van den heer Coops, lid der Tweede Kamer, in verband met de ter gelegenheid van het z.g. Plancongres van N.V.V. en S.D.A.P. in opdracht ivan het gemeentebestuur van Utrecht gehouden be speling van het carillon van den Domtoren en de op richting van een versierde zuil, heeft minister De Wilde geantwoord: „Terstond nadat de'minister uit de dagbladen had ivernomen, dat op Zaterdag 26 October door het ca rillon van den Domtoren te Utrecht socialistische strijdliederen waren ten gehoore gebracht, heeft hij zich met den burgemeester in verbinding gesteld. Hem is toen medegedeeld, dat bij de carillonbespe ling, welke Zaterdags plaats vindt, op dezen Zater dag bij de keuze van het programma rekening is gehouden met geuite wenschen, om in verband met het bijzonder karakter van het congres enkele lie deren in het programma op te nemen, welke bij het geven van de toestemming niet als strijdliederen werden "beschouwd. Tevens werd medegedeeld, dat ook vroeger in een bijzonder geval tegen het ten behoore brengen van soortgelijke liederen geen be zwaar was gemaakt. De minister is van oordeel, dat het doen spelen [Van gemeentewege van de liederen ter gelegenheid Van het congres hoogst ongewenscht is geweest. Ernstig moet het gebeurde worden betreurd. Met vol doening heeft de minister dan ook vernomen, dat het gemeentebestuur van Utrecht dit aanstonds heeft ingezien en besloten heeft muziek, waaraan een po- litieke strekking kan worden toegekend, voortaan van het carillon te weren. Het toestemming geven tot het oprichten van een Zuil had, naar de meening van den minister, ook achterwege moeten blijven. Gezien de houding, door het gemeentebestuur voor 'de toekomst ten aanzien van de bespeling van het carillon bepaald, is de minister overtuigd, dat ook het vergunning geven tot oprichting van versierin gen, als hier bedoeld, die aanstoot moeten geven, tot het verleden zal behooren. Een bende in de hoofdstad aan het werk? Sinds korten tijd wordt Amsterdam onveilig ge maakt door pakjesdieven, die voor dit strafbare hand werk gebruik maken van een auto. Zij gaan met groo te handigheid te werk en naar gebleken is, weten zij onder het voorbijrijden van een onbeheerd staand voertuig daarvan goederen af te kapen, om daar dan snel mede te verdwijnen. Het vermoeden bestaat, dat, hier een georganiseerde bende aan den gang is, welke voor haar practijken waarschijnlijk over meer dan één auto beschikt. Installatie en eenige vaten sterke drank in beslag genomen. De rijkspolitie heeft in samenwerking met belasting ambtenaren bij den landbouwer J. V. aan den Zwarte- weg onder de gemeente Aalsmeer een volledig dïstil- leertoestcl in beslag genomen. Bij het toestel, dat op een verborgen plaats boven de hooischuur was aan gebracht, bevonden zich zekere D. en F. R. Beide mannen zijn op het politicbureau te Aalsmeer aan een verhoor onderworpen, waarna zij op vrije voeten werden gesteld. De geheele installatie benevens eenige vaten sterke drank, zijn per vrachtauto naar Amster dam vervoerd. Tegen de drie personen is proces-ver haal opgemaakt. EEN EENVOUDIGE MAAR INDRUKWEKKENDE PLECHTIGHEID. Reuter seint uit Londenr Heldere zonneschijn en een lente-atmos feer zetten gister luister bij aan den dag van het huwelijk van den Hertog van Gloucester en Lady Alice Douglas Scott, de dochter van den hertog van Buccleuch. Het huwelijk werd gesloten in een particuliere kapel van het Buckingham paleis, die prachtig versierd was met witte bloemen, anjelieren en lelies. Hoewel in verband met het feit dat de vader van de bruid onlangs is overleden, de plechtigheid van de huwelijkssluiting ontdaan was van veel uiterlijke praal, heerschte in het Buckingham Palace toch een atmosfeer van geluk en vreugde. De bisschop van Londen opende den dienst en de aartsbisschop van Canterbury vereenigde het paar in den echt in tegenwoordigheid van de geheele koninklijke fa milie en vele prinsen en prinsessen. Onder de buitenlandsche vorsten merkte men op: de Koning van Noorwegen, de Kroonprins van Zwe den met zijn echtgenoote en Koning George van Griekenland. De bruidegom droeg de schitterende uniform van majoor van de koninklijke huzaren. De Koning droeg de uniform van veldmaarschalk. De bruid was gekleed in een wit satijnen toilet. De hertoging van Buccleuch was tijdens de huwe lijksplechtigheid zeer bewogen en den leden van de koninklijke familie kon men eveneens hun diepe ontroering aanzien. Het bruiloftsmaal werd genuttigd in de wit met gouden eetzaal op de eerste verdieping van het pa leis; de Koning heeft een dronk ingesteld op de gezondheid van het jonge paar, dat daarna op het balkon is verschenen om zich te laten toejuichen. Gistermiddag 3 uur is het jonggehuwde paar op St. Pancras Station in den trein gegaan om de wittebroodsweken door te brengen op Boughton House. Een dichte menigte stond al des morgens vroeg opgesteld nabij Hyde Park Corner en Constitution Hill om Lady Alice Scott toe te kunnen juichen, die later in een glazen koets voorbij reed, vergezeld door haar broer, den hertog van Buccleuch. Ook voor het Buckingham Palace zag het zwart van de menschen. Den geheelen weg van Grosvenor Palace tot het paleis werd Lady Alice luide toegejuicht. Om half twaalf, het begin van de huwelijksplech tigheid, waren de 120 gasten (zooals bekend zou het huwelijk in intiemen kring gesloten worden) in de kapel van Buckingham Palace aanwezig. De bruids meisjes wachtten Lady Alice en haar broer, die de plaats inneemt van den ouden hertog en die zal „give away the bride", bij den ingang van het paleis op. Als eenig versiersel droeg de bruid een bouquetje lelietjes-van-dalen aan den schouder. De bruids meisjes waren met rose-knopjes getooid. Daar de kapel van het paleis betrekkelijk klein is, volgden de bruismeisjes de bruid niet tot het altaar, om den gasten niet het uitzicht te benemen. De dienst duurde drie kwartier en werd besloten met Mendelsohn's „Hochzeitsmarsch". Wijziging van artt. 7 en 191. De revolu tionaire volksvertegenwoordigers. In een nota naar aanleiding van het verslag over hoofdstuk I der rijksbegrooting 1936, deelt de minis ter van financiën ter voldoening aan den in het ver slag geuiten wensch, mede, dat de regeering voorne mens is o.m. een wijziging te bevorderen van de artt. 7 en 194 der Grondwet. Zij wenscht ook het vraag stuk der z.g. revolutionaire volksvertegenwoordigers in de herziening te betrekken. (Art. 7 luidt: Niemand heeft voorafgaand verlof noodig, om door de drukpers gedachten of gevoe lens te openbaren, behoudens ieders verantwoordelijk heid volgens de wet. Art. 194 luidt: De wet kan aan andere dan in de Grondwet genoemde lichamen ver ordenende bevoegdheid geven.) Pantserwagen, die zoowel voor- als achteruit,, een snelheid van 100 K.M. per unr kan bereiken. Heel wat auto's zijn in staat om een snelheid van honderd kilometer per uur te bereiken, als ze voor- uitrijden. Thans evenwel is er een voertuig uitge vonden, dat met een snelheid van honderd kilome ter achteruit zal kunnen rijden. Het bewuste vehikel is, naar de „Daily Express" meldt, een pantserauto, een uitvinding van een jon geman van Hongaarsche afkomst, Nicholas Straussler genaamd, die thans genaturaliseerd Engelschman is. Zijn uitvinding wordt gesteund door brigade-gene raal Critchley, mr. Tom Sopwith, vliegtuigbouwer en bekend yachtsman en generaal-majoor S. C. Peck, vroeger directeur van de mechanische afdeeling van het Britsche ministerie van oorlog. Een model van dit merkwaardige voertuig Is mo menteel onder toezicht van den luitenant-vlieger John Harvey, op weg van Port Said naar Bagdad, waar het door vertegenwoordigers van het ministerie van luchtvaart aan de meest zware proeven zal wor den onderworpen. De Straussler-pantserwagen, zooals het nieuwe voertuig zal worden genoemd, wordt door alle vier de wielen aangedreven. Bovendien is elk der wielen bestuurbaar, terwijl ze alle vier afzonderlijk van krachtige veeren zijn voorzien. De frontas bestaat uit twee deelen, zoodat één wiel een hoogte van drie voet kan overwinnen, zonder dat een der overige wie len van den grond wordt gelicht. Indien een der wie len in een diepen granaat-trechter raakt, kunnen de drie overige wielen den wagen op gang houden. De wagen zelf blijft horizontaal, terwijl zijn wielen in de meest groteske hoeken staan. De Straussler-pantserwagen kan op een geploegd veld een snelheid bereiken van ruim 70 kilometer per uur, terwijl op vrij vlak terrein de snelheid tot honderd kilometer per uur kan worden opgevoerd. Hij kan met deze snelheid op den vijand inrijden, zijn kanonnen een licht en een zwaar afvuren en vervolgens weer met een snelheid van honderd ki lometer per uur achteruitrijden. Bovendien zou de wagen zich even geruisohloos voortbewegen als een luxe-auto. Er zijn zes versnellingen voor het vooruit-, en zes versnellingen voor bet achteruitrijden. Achter in den wagen bevindt zich tenslotte nog een speciale stuur inrichting voor het achteruitrijden. DE VERZORGING DER TROEPEN IN HET BERG LAND VEROORZAAKT GROOTE MOEILIJKHEDEN. (Bijzondere correspondentie), WASHINGTON, (V.P.B. United Press) 6 November 1935. Reeds de eerste weken van den Italiaansch— Abessijnschen oorlog hebben de militaire deskundi gen er van overtuigd, dat het hoofdprobleem, hetwelk de Italiaansche legerleiding heeft op te lossen, geens zins in de bestrijding en de onderwerping van den vijand, maar in het transportvraagstuk gelegen is zulks nog te meer, daar men b.v. in militaire kringen te Washington van meening is, dat het den Abes- sijnen nauwelijks mogelijk zal zijn om op het een of andere punt van het front meer dan 50.000 geweren te concentreeren. De hier binnenkomende berichten wijzen er dui delijk op, dat de Italianen het buitengewone belang van het transportvraagstuk zeer wel begrepen heb ben en dan ook met alle middelen aan de oplossing daarvan werken. Het voorbeeld van Julius Caesar volgend, die immers zijn triomfen voor het grootste gedeelte aan zijn wegen en bruggen te danken had, heeft de Duce tienduizenden arbeiders naar Erythrea en Somaliland gestuurd, wier houweel en schop in dezen veldtocht belangrijker zijn dan de geweren, bajonetten en bommen van de troepen. En de Italia nen hebben reeds een dermate aanzienlijk deel van de moeilijkheden van het transportvraagstuk over wonnen, dat de vooruitzichten op een militair succes veel gunstiger dan bij den aanvang van den oorlog beoordeeld worden. De transportvloot uitgebreid. Men moet er zich rekenschap van geven, dat de zich op het oogenblik in Afrika bevindende Italiaan sche troepen op niet minder dan 330.000 man ge schat worden, n.1. 137.500 soldaten, 52.000 zwarthem- den en 60.000 Askari's in Erythrea, en 27.500 soldaten 40.000 Askari's en 10.000 Europeesche arbeiders in Somaliland. Bij een dergelijke geweldigen strijd macht, die ver van het vaderland op Afrikaanschen bodem verblijft, brengt het verzorgingsprobleem na tuurlijk talrijke moeilijkheden mede en de Italiaan sche scheepvaart was er dan ook niet tegen opge wassen. Tenminste 20 Engelsche, 4 Duitsche, 1 Ne- derlandsche en 1 Amerikaansch schip zijn door de Italianen aangekocht om de ter beschikking staande transportvloot aan te vullen. Verder moest er in de eerste plaats voor gezorgd worden de haven van Massaoea in Erythrea en Mogadiscio in Somaliland te verbeteren en te vergrooten. Dit is in grooten om vang gebeurd. Nog kort geleden konden in Massaoea dagelijks slechts 300 tonnen worden gelost thans lossen moderne technische inrichtingen 3600 ton per dag, terwijl in Somaliland de haven van Obbia werd vergroot om de haven van Mogadiscio iets te ontlas ten. De bouw van een 1600 kilometer langen weg van Bender Kassin aan den Golf van Aden naar Mogadiscio wijst bovendien op het feit, dat de Ita- lanen van plan zijn om ook andere havens geschikt te maken als basis hunner expeditietroepen. De tweede phase. De tweede phase van het transportvraagstuk heeft betrekking op de aehterwaartsche verbindingen van de legers, die thans Abessinië binnendringen. Ter verzorging van het noordelijke Italiaansche leger van generaal de Bono heeft men vier groote wegen van Massaoea naar de Abessijnsche grens, die door twee dwarswegen met elkaar verbonden zijn, Reeds heeft .men 800 kilometer van dit wegennet aangelegd en dagelijks worden voor dit doel vele tonnen materiaal naar Afrika gezonden. Het grootste gedeelte van het goederentransport naar Abessinië vindt reeds over deze wegen plaats (ongeveer 3000 ton per dag) In Somaliland wordt o.a. een weg van Mogadiscio naar Moestabil een afstand van 400 kilometer aange legd, alsmede een verbindingsweg tusschen Obbia en Rocca Littoria. Bovendien worden in de beide kolo niën de aanwezige karavaanwegen zoo veel verbe terd, dat zij voor het automobielverkeer begaanbaar zijn. De derde phase nog onopgelost. Zoo goed als onopgelost blijft in tusschen nog de derde phase van het transportvraagstuk de ont sluiting van het bergachtige binnenland van Abes sinië, waar breede, diepe kloven, steile berghellingen en bijna onbegaanbare gebieden de wegenbouwers voor de moeilijkste taak plaatsen. Er moet mede ge rekend worden, dat tenslotte 80.000 k 100.000 Italiaan sche soldaten diep in het Abessijnsche land zullen opereeren, en dat de aehterwaartsche verbindingen van deze troepen niet minder dan 500 k 800 kilome ter lang zijn. Wanneer langs deze verbindingslijnen niet spoedig wegen worden aangelegd, die een on onderbroken aanvoer van proviand, munitie en de duizend andere behoeften van een koloniaal leger door middel van vrachtauto's mogelijk maken, zullen de Italianen in steeds grooter omvang van kameelen, muildieren en paarden als transportmiddel gebruik moeten maken. Daardoor zou het transportvraagstuk uiterst moeilijk worden, want zoodra last- en trek dieren gebruikt worden, moet men ook voor voeder en water zorgen twee dingen, die in groote ge deelten van Abessinië niet te verkrijgen zijn. Men dien af te wachten, of de Italianen ook deze moeilijkheden meester kunnen worden. In ieder ge val eischt reeds de verzorging van een modern leger door middel van vrachtauto's een enorm aantal van dergelijke voertuigen. Een Amerikaansche infanterie divisie van 22.000 man heeft reeds voor haar ver zorging 33 tankwagens voor water, 238 vrachtautos van 1% k 2 ton en 218 wagens van 3 ton noodig dus niet minder dan 489 auto's terwijl deze bereke ning dan nog is gemaakt voor het vervoer over een betrekkelijk korten afstand. Dit voorbeeld geeft er eenig begrip van, welk een enorm wagenpark de Italianen in Oost-Afrika noo dig hebben. Verwachting: Zwakke tot matige, Zuidwestelijk ke tot Zuidoostelijke wind, nevelig tot half of zwaar bewolkt, weinig of geen regen, aanvan- kelijk iets kouder. Verdere vooruitzichten! Weinig of geen regen, iets kouder. Hierboven BAROMETERSTAND VAN HEDENMORGEN 8 UUR: 760. Het dunne pijltje geeft den vorigen stand aan TEMPERATUUR: 6 gr. C. 42 gr. F. SUBLIMAATPASTILLES! voor het ontsmetten van aardappelen tegen zeer lagen prijs, verkrijgbaar in TERLEP'S DROGIS TERIJ, Apothekers-assistenten, Hoogzijde 103, Schagen. Gedeeltelijk door den bodem van een mo torboot geslagen. Gistermiddag te half zes is aan de De Ruyterkade te Amsterdam een zware locomobiel, welke van de vrachtboot Hunze I van de Hunze-Maatschappij te Amsterdam moest worden overgeladen in de motor boot DelftZaandam VII van de firma Boelhouwer te Delft, door het breken van den laadboom,waarin het gevaarte hing, met een zwaren slag, die tót ver in den omtrek' hoorbaar was, in het ruim van de motor boot neergestort. De locomobiel sloeg gedeeltelijk door den bodem, zoodat de boot begon te zinken. Met behulp van een boot der firma Rutten en van een der booten van de havenpolitie kon worden voorkomen, dat de Delft- Zaandam VII zonk. Het gehavende schip is naar da Amsterdamsche Droogdok Maatschappij gesleept en in een der dokken opgenomen. Vandaag zou de locomobiel met behulp van een bok worden gelicht. Er hebben zich bij dit ongeval geen persoonlijke ongevallen voorgedaan. LUCHTVAART Een interview met den uitvinder. PARIJS, Nov. De Fransche minister van luchtvaart heeft eenige dagen geleden aan den uitvinder van een z.g. „pro totype", d.w.z. een proefvliogtuig, een prijs van één millioen francs uitgekeerd. Dit vliegtuig bezit als de bijzonderheid de eigenschap, dat de draagvlakken er van versteld kunnen worden. De uitvinder van dit nieuwe systeem, de Russische ingenieur Makhe- nin, die in Parijs woont, heeft tegelijkertijd de op dracht gekregen om een toestel te bouwen, dat als jachtvliegtuig gebruikt kan worden en door de toe passing van zijn uitvinding een snelheid van 500 kilometer zal bezitten. Makhonin, die zijn eerste toestel met verstelbare draagvlakken in 1931 bouwde, kreeg, van het Fran sche ministerie van Luchtvaart, dat de beteekenis van de nieuwe uitvinding voor de toekomst direct begrepen had, toestemming om zijn experimenten op het militaire vliegveld te Villacoublay voort te zefc- ten. Het proefvliegtuig woog bij volle belasting 5 ton en bezat een actieradius van 800 K.M. De spanwijdte bij uitgetrokken draagvlakken bedroeg 21 meter en kon bij iedere vleugel 4 meter verminderd worden. Door de verminderde spanwijdte wordt natuurlijk ook de luchtweerstand kleiner, waardoor de snél heid verhoogd kan worden. De uitvinder vertelde van het toestel de volgende bijzonderheden: Het in- en uitschuiven van de draagvlakken heeft plaats door een directe koppeling met den motor, dus zuiver automatisch. Het geheele procédé duurt slechts enkele seconden, ondanks den geweldigen luchtweerstand. Met een 450 p.k. motor werd bij uit geschoven draagvlakken een snelheid van 240 K.M. per uur bereikt, welke snelheid bij ingetrokken draagvlakken tot 360 K.M. kon worden verhoogd! daarbij bedraagt de landingssnelheid slechts 100 K.M. Na de eerste geslaagde proefvluchten verving hij don motor door een 600 p.k. motor en bereikte daarmede over een afstand van 3000 k.m. een gemiddelde snel heid van 360 K.M. Met den nieuwen. Gnom-Rhóne- motor „K. 14" met compressor zal met hetzelfde toe* stel volgens de deskundigen een snelheid van meer dan 400 K.M. per uur bereikt kunnen worden. De eisch van het Fransche ministerie van Luchtvaart naar een toestel met een snelheid van 500 K.M. per uur schijnt derhalve niet overdreven hoog te zijn, te meer daar Makhonin zijn eerste toestel voor een 1000 P.K.-motor bouwde, die vanzelfsprekend tot be tere prestaties in staat is. Het zal niet alleen van het standpunt van de mili taire luchtvaart, maar ook van de civiele luchtvaart Interessant zijn, de proeven van Makhonin verder met aandacht te volgen. Zijn uitvinding is reeds in de meeste landen gepatenteerd en de Fransche autoritei ten, die eerst wat terughoudend waren, hebben door toekenning van de premie van 1 millioen francs dui delijk genoeg bewezen, welk belang zij in de nieuwe constructie stellen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 5