Verlaging uitgaven veer
onderwijs.
Het groote probleem van den Abessijnschen veldtocht.
KIJKEn .s KOOPEfl tij CLOECK
Donderdag 7 November 1935.
SCHAGER COURANT.
Tweede Blad. No. 9846
AANSTOOT GEGEVEN.
Per auto op diefstal uit.
Geheime distilleerderij te Aalsmeer
ontdekt.
VORSTELIJK HUWELIJK TE LONDEN.
HERZIENING VAN DE GRONDWET.
NIEUW WERKTUIG VAN DEN DOOD.
Het transportvraagstuk in eerste en
.VKWB
De Bilt seint
Locomobiel uit een laadboom
neergestort.
EEN JACHTVLIEGTUIG MET
VERSTELBARE SPANWIJDTE.
Geen omzetting van een deel der R.H.B.S.'en
met 5-j.c. in scholen met drie-jarigen
leergang.
Aan de memorie van antwoord inzake het wets
ontwerp tot verlaging van de openbare uitgaven
■voor het onderwijs ontleenen wij het volgendei
Ook de regeering is van meening dat het niet aan
gaat alle Rijkskweekscholen op te heffen en de a.s.
onderwijzers hun opleiding aan de H.B.S.'en te geven,
daar dan toch nog vakopleiding zou dienen te vol
gen.
Opheffing van alle U.L.O. scholen zou inderdaad
oen belangrijke bezuiniging brengen, indien dan niet
op andere wijze in het onderwijs zou moeten wor
den voorzien.
De regeering is niet bereid een voorstel in te die
nen, waarbij aan de gehuwde onderwijzeres ontslag
wordt verleend.
De regeering is voornemens t.z.t. met voorstellen te
komen^ waardoor de gemeenten worden verplicht bij
te dragen in de kosten van door het Rijk gesubsi
dieerde bijzondere H.B.S.'en.
Na zorgvuldige overweging is ook de regeering tot
de overtuiging gekomen, dat de voorgenomen om
zetting van een deel der Rijks H.B.S.'en met vijf
jarigen cursus in scholen met driejarigen leergang
geen aanbeveling verdient.
Aan de oude rechten van de U.L.O. scholen met 5-
jarigen cursus zal niet worden geraakt, hoewel de
regeering van meening is dat de 5-jarige U.L.O. school
niet past in het kader van het uitgebreid lager on
derwijs.
Aan de abnormaal sterke bezetting van het eer
ste leerjaar der U.L.O. scholen zal een einde worden
gemaakt.
Voor een hoogere salariskorting dan 5 op de
onderwijzerssalarissen acht de regeering geen termen
aanwezig.
Er kan niet aan worden gedacht om de voorloopige
pensionneering van zestigjarige onderwijzers in dien
zin te wijzigen, dat reeds op vijfenvijftigjarigen
leeftijd vrijwillig pensioen kan worden aangevraagd.
Socialistische liederen op het Carillon te Utrecht.
Minister De Wilde acht het gebeurde bij het
plancongres zeer ongewenscht.
OOK DE ZUIL AFGEKEURD.
Op vragen van den heer Coops, lid der Tweede
Kamer, in verband met de ter gelegenheid van het
z.g. Plancongres van N.V.V. en S.D.A.P. in opdracht
ivan het gemeentebestuur van Utrecht gehouden be
speling van het carillon van den Domtoren en de op
richting van een versierde zuil, heeft minister De
Wilde geantwoord:
„Terstond nadat de'minister uit de dagbladen had
ivernomen, dat op Zaterdag 26 October door het ca
rillon van den Domtoren te Utrecht socialistische
strijdliederen waren ten gehoore gebracht, heeft hij
zich met den burgemeester in verbinding gesteld.
Hem is toen medegedeeld, dat bij de carillonbespe
ling, welke Zaterdags plaats vindt, op dezen Zater
dag bij de keuze van het programma rekening is
gehouden met geuite wenschen, om in verband met
het bijzonder karakter van het congres enkele lie
deren in het programma op te nemen, welke bij het
geven van de toestemming niet als strijdliederen
werden "beschouwd. Tevens werd medegedeeld, dat
ook vroeger in een bijzonder geval tegen het ten
behoore brengen van soortgelijke liederen geen be
zwaar was gemaakt.
De minister is van oordeel, dat het doen spelen
[Van gemeentewege van de liederen ter gelegenheid
Van het congres hoogst ongewenscht is geweest.
Ernstig moet het gebeurde worden betreurd. Met vol
doening heeft de minister dan ook vernomen, dat
het gemeentebestuur van Utrecht dit aanstonds heeft
ingezien en besloten heeft muziek, waaraan een po-
litieke strekking kan worden toegekend, voortaan
van het carillon te weren.
Het toestemming geven tot het oprichten van een
Zuil had, naar de meening van den minister, ook
achterwege moeten blijven.
Gezien de houding, door het gemeentebestuur voor
'de toekomst ten aanzien van de bespeling van het
carillon bepaald, is de minister overtuigd, dat ook
het vergunning geven tot oprichting van versierin
gen, als hier bedoeld, die aanstoot moeten geven, tot
het verleden zal behooren.
Een bende in de hoofdstad aan het werk?
Sinds korten tijd wordt Amsterdam onveilig ge
maakt door pakjesdieven, die voor dit strafbare hand
werk gebruik maken van een auto. Zij gaan met groo
te handigheid te werk en naar gebleken is, weten zij
onder het voorbijrijden van een onbeheerd staand
voertuig daarvan goederen af te kapen, om daar dan
snel mede te verdwijnen.
Het vermoeden bestaat, dat, hier een georganiseerde
bende aan den gang is, welke voor haar practijken
waarschijnlijk over meer dan één auto beschikt.
Installatie en eenige vaten sterke drank
in beslag genomen.
De rijkspolitie heeft in samenwerking met belasting
ambtenaren bij den landbouwer J. V. aan den Zwarte-
weg onder de gemeente Aalsmeer een volledig dïstil-
leertoestcl in beslag genomen. Bij het toestel, dat op
een verborgen plaats boven de hooischuur was aan
gebracht, bevonden zich zekere D. en F. R. Beide
mannen zijn op het politicbureau te Aalsmeer aan
een verhoor onderworpen, waarna zij op vrije voeten
werden gesteld. De geheele installatie benevens eenige
vaten sterke drank, zijn per vrachtauto naar Amster
dam vervoerd. Tegen de drie personen is proces-ver
haal opgemaakt.
EEN EENVOUDIGE MAAR INDRUKWEKKENDE
PLECHTIGHEID.
Reuter seint uit Londenr
Heldere zonneschijn en een lente-atmos
feer zetten gister luister bij aan den dag
van het huwelijk van den Hertog van
Gloucester en Lady Alice Douglas Scott, de
dochter van den hertog van Buccleuch.
Het huwelijk werd gesloten in een particuliere
kapel van het Buckingham paleis, die prachtig
versierd was met witte bloemen, anjelieren en lelies.
Hoewel in verband met het feit dat de vader van
de bruid onlangs is overleden, de plechtigheid van
de huwelijkssluiting ontdaan was van veel uiterlijke
praal, heerschte in het Buckingham Palace toch
een atmosfeer van geluk en vreugde. De bisschop
van Londen opende den dienst en de aartsbisschop
van Canterbury vereenigde het paar in den echt in
tegenwoordigheid van de geheele koninklijke fa
milie en vele prinsen en prinsessen.
Onder de buitenlandsche vorsten merkte men op:
de Koning van Noorwegen, de Kroonprins van Zwe
den met zijn echtgenoote en Koning George van
Griekenland.
De bruidegom droeg de schitterende uniform van
majoor van de koninklijke huzaren. De Koning
droeg de uniform van veldmaarschalk. De bruid
was gekleed in een wit satijnen toilet.
De hertoging van Buccleuch was tijdens de huwe
lijksplechtigheid zeer bewogen en den leden van
de koninklijke familie kon men eveneens hun diepe
ontroering aanzien.
Het bruiloftsmaal werd genuttigd in de wit met
gouden eetzaal op de eerste verdieping van het pa
leis; de Koning heeft een dronk ingesteld op de
gezondheid van het jonge paar, dat daarna op het
balkon is verschenen om zich te laten toejuichen.
Gistermiddag 3 uur is het jonggehuwde paar op
St. Pancras Station in den trein gegaan om de
wittebroodsweken door te brengen op Boughton
House.
Een dichte menigte stond al des morgens vroeg
opgesteld nabij Hyde Park Corner en Constitution
Hill om Lady Alice Scott toe te kunnen juichen, die
later in een glazen koets voorbij reed, vergezeld
door haar broer, den hertog van Buccleuch. Ook
voor het Buckingham Palace zag het zwart van de
menschen. Den geheelen weg van Grosvenor Palace
tot het paleis werd Lady Alice luide toegejuicht.
Om half twaalf, het begin van de huwelijksplech
tigheid, waren de 120 gasten (zooals bekend zou het
huwelijk in intiemen kring gesloten worden) in de
kapel van Buckingham Palace aanwezig. De bruids
meisjes wachtten Lady Alice en haar broer, die de
plaats inneemt van den ouden hertog en die zal
„give away the bride", bij den ingang van het
paleis op.
Als eenig versiersel droeg de bruid een bouquetje
lelietjes-van-dalen aan den schouder. De bruids
meisjes waren met rose-knopjes getooid. Daar de
kapel van het paleis betrekkelijk klein is, volgden
de bruismeisjes de bruid niet tot het altaar, om
den gasten niet het uitzicht te benemen.
De dienst duurde drie kwartier en werd besloten
met Mendelsohn's „Hochzeitsmarsch".
Wijziging van artt. 7 en 191. De revolu
tionaire volksvertegenwoordigers.
In een nota naar aanleiding van het verslag over
hoofdstuk I der rijksbegrooting 1936, deelt de minis
ter van financiën ter voldoening aan den in het ver
slag geuiten wensch, mede, dat de regeering voorne
mens is o.m. een wijziging te bevorderen van de artt.
7 en 194 der Grondwet. Zij wenscht ook het vraag
stuk der z.g. revolutionaire volksvertegenwoordigers
in de herziening te betrekken.
(Art. 7 luidt: Niemand heeft voorafgaand verlof
noodig, om door de drukpers gedachten of gevoe
lens te openbaren, behoudens ieders verantwoordelijk
heid volgens de wet. Art. 194 luidt: De wet kan aan
andere dan in de Grondwet genoemde lichamen ver
ordenende bevoegdheid geven.)
Pantserwagen, die zoowel voor- als achteruit,,
een snelheid van 100 K.M. per unr kan
bereiken.
Heel wat auto's zijn in staat om een snelheid van
honderd kilometer per uur te bereiken, als ze voor-
uitrijden. Thans evenwel is er een voertuig uitge
vonden, dat met een snelheid van honderd kilome
ter achteruit zal kunnen rijden.
Het bewuste vehikel is, naar de „Daily Express"
meldt, een pantserauto, een uitvinding van een jon
geman van Hongaarsche afkomst, Nicholas Straussler
genaamd, die thans genaturaliseerd Engelschman is.
Zijn uitvinding wordt gesteund door brigade-gene
raal Critchley, mr. Tom Sopwith, vliegtuigbouwer en
bekend yachtsman en generaal-majoor S. C. Peck,
vroeger directeur van de mechanische afdeeling van
het Britsche ministerie van oorlog.
Een model van dit merkwaardige voertuig Is mo
menteel onder toezicht van den luitenant-vlieger
John Harvey, op weg van Port Said naar Bagdad,
waar het door vertegenwoordigers van het ministerie
van luchtvaart aan de meest zware proeven zal wor
den onderworpen.
De Straussler-pantserwagen, zooals het nieuwe
voertuig zal worden genoemd, wordt door alle vier
de wielen aangedreven. Bovendien is elk der wielen
bestuurbaar, terwijl ze alle vier afzonderlijk van
krachtige veeren zijn voorzien. De frontas bestaat uit
twee deelen, zoodat één wiel een hoogte van drie
voet kan overwinnen, zonder dat een der overige wie
len van den grond wordt gelicht. Indien een der wie
len in een diepen granaat-trechter raakt, kunnen de
drie overige wielen den wagen op gang houden. De
wagen zelf blijft horizontaal, terwijl zijn wielen in
de meest groteske hoeken staan.
De Straussler-pantserwagen kan op een geploegd
veld een snelheid bereiken van ruim 70 kilometer
per uur, terwijl op vrij vlak terrein de snelheid tot
honderd kilometer per uur kan worden opgevoerd.
Hij kan met deze snelheid op den vijand inrijden,
zijn kanonnen een licht en een zwaar afvuren
en vervolgens weer met een snelheid van honderd ki
lometer per uur achteruitrijden. Bovendien zou de
wagen zich even geruisohloos voortbewegen als een
luxe-auto.
Er zijn zes versnellingen voor het vooruit-, en zes
versnellingen voor bet achteruitrijden. Achter in den
wagen bevindt zich tenslotte nog een speciale stuur
inrichting voor het achteruitrijden.
DE VERZORGING DER TROEPEN IN HET BERG
LAND VEROORZAAKT GROOTE
MOEILIJKHEDEN.
(Bijzondere correspondentie),
WASHINGTON, (V.P.B. United Press)
6 November 1935.
Reeds de eerste weken van den Italiaansch—
Abessijnschen oorlog hebben de militaire deskundi
gen er van overtuigd, dat het hoofdprobleem, hetwelk
de Italiaansche legerleiding heeft op te lossen, geens
zins in de bestrijding en de onderwerping van den
vijand, maar in het transportvraagstuk gelegen is
zulks nog te meer, daar men b.v. in militaire kringen
te Washington van meening is, dat het den Abes-
sijnen nauwelijks mogelijk zal zijn om op het een of
andere punt van het front meer dan 50.000 geweren
te concentreeren.
De hier binnenkomende berichten wijzen er dui
delijk op, dat de Italianen het buitengewone belang
van het transportvraagstuk zeer wel begrepen heb
ben en dan ook met alle middelen aan de oplossing
daarvan werken. Het voorbeeld van Julius Caesar
volgend, die immers zijn triomfen voor het grootste
gedeelte aan zijn wegen en bruggen te danken had,
heeft de Duce tienduizenden arbeiders naar Erythrea
en Somaliland gestuurd, wier houweel en schop in
dezen veldtocht belangrijker zijn dan de geweren,
bajonetten en bommen van de troepen. En de Italia
nen hebben reeds een dermate aanzienlijk deel van
de moeilijkheden van het transportvraagstuk over
wonnen, dat de vooruitzichten op een militair succes
veel gunstiger dan bij den aanvang van den oorlog
beoordeeld worden.
De transportvloot uitgebreid.
Men moet er zich rekenschap van geven, dat de
zich op het oogenblik in Afrika bevindende Italiaan
sche troepen op niet minder dan 330.000 man ge
schat worden, n.1. 137.500 soldaten, 52.000 zwarthem-
den en 60.000 Askari's in Erythrea, en 27.500 soldaten
40.000 Askari's en 10.000 Europeesche arbeiders in
Somaliland. Bij een dergelijke geweldigen strijd
macht, die ver van het vaderland op Afrikaanschen
bodem verblijft, brengt het verzorgingsprobleem na
tuurlijk talrijke moeilijkheden mede en de Italiaan
sche scheepvaart was er dan ook niet tegen opge
wassen. Tenminste 20 Engelsche, 4 Duitsche, 1 Ne-
derlandsche en 1 Amerikaansch schip zijn door de
Italianen aangekocht om de ter beschikking staande
transportvloot aan te vullen. Verder moest er in de
eerste plaats voor gezorgd worden de haven van
Massaoea in Erythrea en Mogadiscio in Somaliland
te verbeteren en te vergrooten. Dit is in grooten om
vang gebeurd. Nog kort geleden konden in Massaoea
dagelijks slechts 300 tonnen worden gelost thans
lossen moderne technische inrichtingen 3600 ton per
dag, terwijl in Somaliland de haven van Obbia werd
vergroot om de haven van Mogadiscio iets te ontlas
ten. De bouw van een 1600 kilometer langen weg
van Bender Kassin aan den Golf van Aden naar
Mogadiscio wijst bovendien op het feit, dat de Ita-
lanen van plan zijn om ook andere havens geschikt
te maken als basis hunner expeditietroepen.
De tweede phase.
De tweede phase van het transportvraagstuk heeft
betrekking op de aehterwaartsche verbindingen van
de legers, die thans Abessinië binnendringen. Ter
verzorging van het noordelijke Italiaansche leger van
generaal de Bono heeft men vier groote wegen van
Massaoea naar de Abessijnsche grens, die door twee
dwarswegen met elkaar verbonden zijn, Reeds heeft
.men 800 kilometer van dit wegennet aangelegd en
dagelijks worden voor dit doel vele tonnen materiaal
naar Afrika gezonden. Het grootste gedeelte van het
goederentransport naar Abessinië vindt reeds over
deze wegen plaats (ongeveer 3000 ton per dag) In
Somaliland wordt o.a. een weg van Mogadiscio naar
Moestabil een afstand van 400 kilometer aange
legd, alsmede een verbindingsweg tusschen Obbia en
Rocca Littoria. Bovendien worden in de beide kolo
niën de aanwezige karavaanwegen zoo veel verbe
terd, dat zij voor het automobielverkeer begaanbaar
zijn.
De derde phase nog onopgelost.
Zoo goed als onopgelost blijft in tusschen nog de
derde phase van het transportvraagstuk de ont
sluiting van het bergachtige binnenland van Abes
sinië, waar breede, diepe kloven, steile berghellingen
en bijna onbegaanbare gebieden de wegenbouwers
voor de moeilijkste taak plaatsen. Er moet mede ge
rekend worden, dat tenslotte 80.000 k 100.000 Italiaan
sche soldaten diep in het Abessijnsche land zullen
opereeren, en dat de aehterwaartsche verbindingen
van deze troepen niet minder dan 500 k 800 kilome
ter lang zijn. Wanneer langs deze verbindingslijnen
niet spoedig wegen worden aangelegd, die een on
onderbroken aanvoer van proviand, munitie en de
duizend andere behoeften van een koloniaal leger
door middel van vrachtauto's mogelijk maken, zullen
de Italianen in steeds grooter omvang van kameelen,
muildieren en paarden als transportmiddel gebruik
moeten maken. Daardoor zou het transportvraagstuk
uiterst moeilijk worden, want zoodra last- en trek
dieren gebruikt worden, moet men ook voor voeder
en water zorgen twee dingen, die in groote ge
deelten van Abessinië niet te verkrijgen zijn.
Men dien af te wachten, of de Italianen ook deze
moeilijkheden meester kunnen worden. In ieder ge
val eischt reeds de verzorging van een modern leger
door middel van vrachtauto's een enorm aantal van
dergelijke voertuigen. Een Amerikaansche infanterie
divisie van 22.000 man heeft reeds voor haar ver
zorging 33 tankwagens voor water, 238 vrachtautos
van 1% k 2 ton en 218 wagens van 3 ton noodig
dus niet minder dan 489 auto's terwijl deze bereke
ning dan nog is gemaakt voor het vervoer over een
betrekkelijk korten afstand.
Dit voorbeeld geeft er eenig begrip van, welk een
enorm wagenpark de Italianen in Oost-Afrika noo
dig hebben.
Verwachting: Zwakke tot matige, Zuidwestelijk
ke tot Zuidoostelijke wind, nevelig tot half of
zwaar bewolkt, weinig of geen regen, aanvan-
kelijk iets kouder.
Verdere vooruitzichten! Weinig of geen
regen, iets kouder.
Hierboven
BAROMETERSTAND VAN HEDENMORGEN
8 UUR: 760.
Het dunne pijltje geeft den vorigen stand aan
TEMPERATUUR: 6 gr. C. 42 gr. F.
SUBLIMAATPASTILLES!
voor het ontsmetten van aardappelen tegen zeer
lagen prijs, verkrijgbaar in TERLEP'S DROGIS
TERIJ, Apothekers-assistenten, Hoogzijde 103,
Schagen.
Gedeeltelijk door den bodem van een mo
torboot geslagen.
Gistermiddag te half zes is aan de De Ruyterkade
te Amsterdam een zware locomobiel, welke van de
vrachtboot Hunze I van de Hunze-Maatschappij te
Amsterdam moest worden overgeladen in de motor
boot DelftZaandam VII van de firma Boelhouwer
te Delft, door het breken van den laadboom,waarin
het gevaarte hing, met een zwaren slag, die tót ver in
den omtrek' hoorbaar was, in het ruim van de motor
boot neergestort.
De locomobiel sloeg gedeeltelijk door den bodem,
zoodat de boot begon te zinken. Met behulp van een
boot der firma Rutten en van een der booten van de
havenpolitie kon worden voorkomen, dat de Delft-
Zaandam VII zonk. Het gehavende schip is naar da
Amsterdamsche Droogdok Maatschappij gesleept en
in een der dokken opgenomen.
Vandaag zou de locomobiel met behulp van een
bok worden gelicht. Er hebben zich bij dit ongeval
geen persoonlijke ongevallen voorgedaan.
LUCHTVAART
Een interview met den uitvinder.
PARIJS, Nov.
De Fransche minister van luchtvaart heeft eenige
dagen geleden aan den uitvinder van een z.g. „pro
totype", d.w.z. een proefvliogtuig, een prijs van één
millioen francs uitgekeerd. Dit vliegtuig bezit als
de bijzonderheid de eigenschap, dat de draagvlakken
er van versteld kunnen worden. De uitvinder van
dit nieuwe systeem, de Russische ingenieur Makhe-
nin, die in Parijs woont, heeft tegelijkertijd de op
dracht gekregen om een toestel te bouwen, dat als
jachtvliegtuig gebruikt kan worden en door de toe
passing van zijn uitvinding een snelheid van 500
kilometer zal bezitten.
Makhonin, die zijn eerste toestel met verstelbare
draagvlakken in 1931 bouwde, kreeg, van het Fran
sche ministerie van Luchtvaart, dat de beteekenis
van de nieuwe uitvinding voor de toekomst direct
begrepen had, toestemming om zijn experimenten op
het militaire vliegveld te Villacoublay voort te zefc-
ten. Het proefvliegtuig woog bij volle belasting 5 ton
en bezat een actieradius van 800 K.M. De spanwijdte
bij uitgetrokken draagvlakken bedroeg 21 meter en
kon bij iedere vleugel 4 meter verminderd worden.
Door de verminderde spanwijdte wordt natuurlijk
ook de luchtweerstand kleiner, waardoor de snél
heid verhoogd kan worden.
De uitvinder vertelde van het toestel de volgende
bijzonderheden:
Het in- en uitschuiven van de draagvlakken heeft
plaats door een directe koppeling met den motor, dus
zuiver automatisch. Het geheele procédé duurt
slechts enkele seconden, ondanks den geweldigen
luchtweerstand. Met een 450 p.k. motor werd bij uit
geschoven draagvlakken een snelheid van 240 K.M.
per uur bereikt, welke snelheid bij ingetrokken
draagvlakken tot 360 K.M. kon worden verhoogd!
daarbij bedraagt de landingssnelheid slechts 100 K.M.
Na de eerste geslaagde proefvluchten verving hij don
motor door een 600 p.k. motor en bereikte daarmede
over een afstand van 3000 k.m. een gemiddelde snel
heid van 360 K.M. Met den nieuwen. Gnom-Rhóne-
motor „K. 14" met compressor zal met hetzelfde toe*
stel volgens de deskundigen een snelheid van meer
dan 400 K.M. per uur bereikt kunnen worden. De
eisch van het Fransche ministerie van Luchtvaart
naar een toestel met een snelheid van 500 K.M. per
uur schijnt derhalve niet overdreven hoog te zijn,
te meer daar Makhonin zijn eerste toestel voor een
1000 P.K.-motor bouwde, die vanzelfsprekend tot be
tere prestaties in staat is.
Het zal niet alleen van het standpunt van de mili
taire luchtvaart, maar ook van de civiele luchtvaart
Interessant zijn, de proeven van Makhonin verder met
aandacht te volgen. Zijn uitvinding is reeds in de
meeste landen gepatenteerd en de Fransche autoritei
ten, die eerst wat terughoudend waren, hebben door
toekenning van de premie van 1 millioen francs dui
delijk genoeg bewezen, welk belang zij in de nieuwe
constructie stellen.