SPORT.
De nieuwe Metropolis van
dn Atlantische Oceaan
AUTO-ONGELUKKEN.
Kolendampvergiftiging te Utrecht.
Auto rijdt tegen de pui van een garage
Op zoek naar de afgedreven visschers.
Duitsche vlootmanoeuvres.
Leeft Kingsford Sraith nog?
Duitschland's petroleum van eigen bodem
De Pachtwet en het continuatierecht.
Competitiewedstrijden Kegelen te Schagen
DEVALUATIE HELPT NIET.
HOOGWOUD.
V.C.L. 1—Sport 2 2—6.
V.C.L. speelde Zondag te Hoorn tegen Sport 2.
liet terrein was uiterst moeilijk geworden van de
regen en om het doel was het gewoon een modder-
niassa te noemen, zoodat de valpartijen dan ook
niet van de lucht waren. Desondanks is er door bei
de partijen hard gewerkt. Wat ook deze keer jammer
was, was dat we zoo weinig open spel te zien kregen
Dit was ook zoo met Sport. Toch kan niet ontkend
worden, dat deze uitslag wel een verrassing voor
beide partijen is geweest, omdat de overwinning wel
voor V.C.L. was uitgedacht.
Reeds hij de aanvang is Sport in den aanval en
als er drie minuten is gespeeld, zien we Sport met
een mooi aangegeven bal over liet V.C.L.-doel heen-
schieten. Dadelijk daarop brengt V.C.L. den bal naar
de andere zijde, maar Sport weert goed af. Sport
brengt daarna weer den bal voor V.C.L.'s doel en
Grootewal moest den eersten bal stoppen.
Daarna krijgt Dirk de Jong een kans, deze leidt
den bal goed naar het Hoornsche doel, maar schiet
op het laatste moment net naast.
De druk op het V.C.L.-doel zien we toenemen,
maar de heeren C». Rompt en Jac. Benit weten nog
goed het achterterrein te beheerschen. Dan breekt
een gevaarlijk moment aan voor Sport, en hot is de
Boer, die hier even do hand in heeft, doch de bal
wordt onderschept. Dan zien we dat Cees Benit het
leder op de schoen krijgt, zijn positie is niet erg ge
lukkig, het is te glad om flink te schieten. Toch
komt de bal voor hel doei, de keeper valt er boven.op,
de bal rolt terug en Benit plaatst hem nu maar met
een in het net. Intusschen heeft Grootewal al weer
een aanval van Sport moeten stoppen.
Als tegenprestatie laat V.C.L. den bal uit een ge
vaarlijke positie door den Sportkeeper uit zijn doel
koppen. Nu valt Sport weer aan en we zien dan ook
de gelijkmaker geboren worden.
Oogenblikkelijk daarna zoekt Sport weer het doel
van V.C.L. op en plaatst zijn tweede goal in het net,
21- Nu werkt V.C.L. den bal over het veld en de
rechtsbuiten Glas schiet met een ver schuin schot in
het doel van Sport, 2—2.
Even daarna weet Sport voor de derde maal te
scoren. Weer ondernoemt Sport een aanval en schit
terend krijgt keeper Grootewal zijn vierde bal te in-
casseeren. Maar hot zal er niet bij blijven. Sport is
nogmaals tot een aanval overgegaan en laat voor de
vijfde maal den bal in het V.C.L.-doel belanden, 5—2.
Nu is het mooi genoeg en de bal komt bij do voor
hoede van V.C.L. terecht; wo zien de Jong zijn kans
waarnemen, maar de richting is niet goed en de
Jong schiet precies naast.
De rust gaat in met 2—5 voor Sport.
Na de rust gaf het spel weinig variatie te zien.
In het begin zien we nog eenigen druk op het V.C.L.-
doei, maar de achterhoede is paraat en houdt goed af
De Boer doet nog twee maal den bal precies tegen
de lat belanden. Nogmaals doet V.C.L. een aanval
zonder succes. Voor do laatsto maal onderneemt
Sport een poging, maar de achterhoede maakt hun
het schieten onmogelijk. Maar de bal blijft in de na
bijheid van het V.C.L.-doel en oogenblikkelijk daarna
zien we het leder dan ook in het net van V.C.L. te
recht komen, 26.
Daarna kregen we weinig opwekkende momenten
te zien en floot ten laatste de scheidsrechter het
einde.
V.C.L.-adsp.—Berkhout 1i.
De V.C.L. adsp. speelden op eigen terrein en brach
ten het er al weinig beter af dan de groote broers.
Voor de rust was Berkhout sterker dan V.C.L. en
was de stand 03. Na de rust ging het spel gelijk
op en wisten beiden nog eenmaal te scoren.
DIRKSHORN.
DIRKSHORN II—DOSKO. II, 1—6.
Op een zeer glad en daardoor moeilijk te bespe
len terrein, werd Zondag door de D.F.C.-reserves
gespeeld tegen de dito's van Oudesluis enwerd
tegen de verwachting, met dikke cijfers verloren
door de thuisclub. Echter was de uitslag een alles
zins verdiende, vooral door het spel dat D.F.C. na
rust vertoonde. Voor rust wogen de partijen vrijwel
tegen elkaar op en in deze periode had de D.F.C.-
voorhoede moeten profiteeren van de vele malen
dat men vcor 't DOSKO-doel kwam, maar het be
sluitende en beslissende schot ontbrak. Er zit veel
te weinig schot in deze voorhoede wanneer het vij
andelijk doel is bereikt. Toch was het D.F.C., dat
het eerst doelpuntte, zij het door middel van een
penalty voor hands in 't beruchte gebied. De DOS-
KO-keeper liet de gladde bal, die recht op hem af
geschoten werd, onder zich door glippen. Deze
stand deed het beste hopen voor D.F.C. en tot aan
de rust vlotte alles nog vrij aardig. Zelfs mocht D:
F.C. Fortuna neg wel een bedankje geven voor de
wijze waarop de doellat enkele zeker lijkende scho
ten uit het doel wist te houden, want invaller kee
per J. v. d. Molen „wist er soms niets van". Hij
trapte te veel naar de bal of greep mis en dat het
geen doelpunten werden, was onbegrijpelijk. Even
wel moeten we een goed uitgehouden strafschop op
zijn debet schrijven.
Na rust tapte DOSKO. dadelijk uit een ander
vaatje, hun overwcht werd steeds grooter en regel
matig kwamen toen de doelpunten, zes in getal.
Alle goed gescoorde goals waaraan de keeper wel
wat had kunnen doen. De backs van beide partijen
speelden uitstekend. Daaraan lag het ook bij D.F.C.
niet, maar middenlinie en voorhoede „zien" te wei
nig: geen verband, maar te veel doelloos wegtrap
pen. De voorhoede van D.F.C. mist tenslotte een
ferm schot op 't beslissende moment.
OUDESLUIS.
DOSKC. I had bezoek van M.L.D. I. In een on
geveer gelijk opgaanden, spannenden wedstrijd is D.
er in geslaagd met 3—2 te winnen en is hierdoor
haar kans op de bovenste plaats weer iets ver
groot. Het spel golft direct vlug op en neer, met D.
iets meer aanvallend. De D.-linkervleugel krijgt de
eerste kansen, doch de schoten gaan naast. Uit een
dcelworsteling weet D. de leiding te nemen. Wan
neer echter evèn later de D.-rechtsback mist,
maakt M. gelijk. Wel krijgt D. nog eenige mooie
kansen om de leiding te nemen, doch het loopt niet
erg mee. Rust 11.
Na de rust het zelfde spelbeeld als voor de rust'
met dat verschil dat de D.-aanvallen al gevaarlijker
worden .omdat de vleugelspelers te weinig door M.
werden afgedekt, vooral rechts stond steeds vrij.
Hierdoor ontstonden steeds zeer gevaarlijke mo
menten voor het M.-doel, doch door pech en slecht
schieten blijven voorlooplg doelpunten uit. Een
kwartier voor het einde verandert een M.-back den
bal van richting en onhoudbaar verdwijnt de bal in
het doel. Spoedig daarop weet D. de voorsprong te
vergrooten. De goed spelende M.-spll, heeft echter
kort daarop ook succes, als hij zijn voorhoede aan
't werk zet, en de gevaarlijke midvoor den achter
stand verkleint. Met dezen stand komt het einde,
en een welverdiende overwinning.
DOKSO. II hield zich ook uitstekend en won ln
Dirkshorn met 6—1 van Dirkshorn II.
A.s. Zondag ontvangt DOSKO. n in Oudesluis
Sparta 3.
Hevige botsing.
Gistermorgen omstreeks 9 uur heeft nabij de Pauw
molen te Delft een ernstig auto-ongeluk plaatsgehad.
Een auto, die van den nieuwen Rijksweg kwam en
een, die naar Pijnacker wilde gaan, reden met groo
te snelheid togen elkaar. De beide inzittenden van
den eersten auto, waarschijnlijk bestuurd door den
heer D. uit Schiedam, werden zeer ernstig gewond,
daar de voorzijde van hun auto werd ingedrukt. De
politie heeft beide personen per ziekenauto naar het
Gasthuis vervoerd.
De drie inzittenden van den anderen auto zijn, be
houdens eenige kleine verwondingen, met den schrik
vrij gekomen. De beide auto's werden zwaar be
schadigd.
Let op. Bij het oversteken van den weg.
Zondagavond is op de Wouwsche baan nabij Roo
sendaal zekere Kemenade, die met een fiets aan de
hand den rijweg wilde oversteken, door een passee-
renden auto, bestuurd door L V. uit Roosendaal,
aangereden. De man, die vader was van 9 kinderen,
is naar het r k. ziekenhuis Charitas te Roosendaal
vervoerd, waar hij gistermiddag aan zijn verwon
dingen is overleden.
Eergistermiddag is op den Baarloscheweg te Ble-
rick het 3-jarige dochtertje van de familie Winters
bij het oversteken van den weg door een personen
auto, bestuurd door een zekeren H P. uit Roer
mond aangereden In zorgwekkender) toestand is het
kind naar het ziekenhuis te Venlo gebracht, waar
het gisteravond aan haar verwondingen is overle
den.
Auto rijdt door afsluitboomen. Be
stuurster overleden.
Op den overweg nabij het stafion Pijnacker is gis
terenmiddag omstreeks 12 uur een luxe auto, be
stuurd door een 25-jarige dame uit Den Raag. door
de gesloten afsluitboomen gereden. Op hetzelfde
oogenhlik, dat de auto op de ra'ls terecht kwam
naderde een electrisrhe trein die den wagpn irreep.
De bestuurster werd zoo zwaar gewond, dat zij na
aankomst in het ziekenhuis te Delft, spoedig over
leed.
De wagen werd totaal vernield Omtrent de oorzaak
van het onsreval tast men nog in het duister. Het
vermoeden werd geuit dat de auto door de gladheid
van den weg zou zijn doorgeschoven.
Nader meldt men ons. dat de bestuurster der
auto was de 22-jarige handelsreizigster H. C. H. E.
uit Amsterdam.
Bejaard man overleden.
Gistermorgen trok het de aandacht van de bewo
ners van de Opperstraat te Utrecht, dat een huisje,
bewoond door een bejaard echtpaar gesloten bleef.
Men waarschuwde een agent van politie, die een
onderzoek instelde. Men vond twee menschen be
wusteloos in een alcoof, vermoedelijk slachtoffers
van een kolendampvergiftiging.
Inderdaad bleek, dat in een achterkamer geen
behoorlijke aan- en afvoer was. Daardoor had
zich in hevige mate kolendamp ontwikkeld. De
man was reeds overleden; de vrouw gaf nog tee
kenen van leven. Zij is naar de Rijkskliniek over
gebracht. Men hoopt haar in het leven te houden.
Zeven gewonden.
Op den Fluweelen Burgwal, hoek Muzenstraat te
Den Haag, is Zondagavond, omstreeks half acht,
een auto, waarin zeven nersonen zaten, vermoede
lijk tengevolge van slippen, tegen de pui van de
garage, op dien hoek, opgereden.
Alle inzittenden werden gewond en in het Mili
tair Hospitaal aan de overzijde van de plaats van
het ongeval, voorloopig geholpen. Twee hunner,
de 20-jarige bestuurder van den wagen, H. E., die
een breuk aan den linkerarm en een hoofdwonde
had bekomen, en de van ongeveer gelijken leeftijd
zijnde Van S., die een zware verwonding aan het
hoofd had opgeloopen, zijn ter verpleging in het
Mil. Hospitaal, gebleven, terwijl de 17-jarige mej.
A. Z., die eveneens aan het hoofd was verwond, en
de beide overige passagiers, S. en G., konden, na
dat hun hulp was verleend, huiswaarts keeren.
De auto is vrijwel vernield.
Vliegtuig laat voedsel vallen.
Naar uit Astrakan wordt gemeld, wordt het zoe
ken naar de visschers, die op een ijsschots in de Kas
pische zee zijn afgedreven, voortgezet.
Een vliegtuig heeft gisteren een sloep ontdekt, die
geheel met visschers gevuld was, cn levensmiddelen
laten vallen.
Een ander toestel, dat op het ijs had weten te da
len, redde twee kinderen.
Voor het eerst weer Duitsche duikbooten
in de Noordzee.
Een telegram uit Malmö aan het blad „Dagens
Nyheter" meldt, dat 10 Duitsche onderzeebooten de
Sund gepasseerd zijn, in de richting van het Katte-
gat en de Noordzee, waar manoeuvres zullen worden
gehouden.
Het blad teekent hierbij aan, dat de Duitsche duik
booten thans voor het eerst sedert den vrede van
Versaillcs weder verschenen zijn en dat de bouw de
zer booten weer was toegegeven na de totstandko
ming van het Britsch-Duitsch vlootverdrag in Juni
j.1.
Weer nieuwe geruchten.
Reuter meldt uit New Delhi, dat de hoop op het
vinden van Kingsford Srnith weer is gestegen dooi
een draadloos bericht van een vliegveld-employé van
Victoria-Point, wien een inlander had verteld, dat in
het oerwoud nabij Laikpur een vliegtuig met een
gebroken vleugel is gevonden.
Een van de vliegers had zijn been gebroken, de
ander was ongedeerd.
Laikpur ligt ten Zuiden van Kaipong, dat weer 85
mijl ten zuiden van Victoria Point ligt.
De betrouwbaarheid van het bericht is niet groot,
doch het komt overeen met een bericht van een han
delaar, die in den ochtend van 8 November nabij
Takuappa een vliegtuig heeft gezien.
De berichten over de vorderingen, die men in
Duitschland maakt met het winnen van vloeibare
brandstof en smeeroliën uit kolen, zouden bijna
doen vergeten, dat Duitschland zelf petroleum pro
duceert in niet onaanzienlijke hoeveelheid, voorna
melijk op de Lüneburger heide. In den loop van de
laatste 12 maanden is de productie vrij aanmer
kelijk toegenomen. In de eerste 10 maanden van
dit jaar bedroeg de opbrengst 357.000 ton. Wel is
v/aar is deze petroleum arm aan benzine, doch zij
speelt toch een groote rol voor de spoorwegen, als
smeerolie voor de assen. Buiten de Lüneburger
heide komt petroleum echter slechts sporadisch
voor. In de Duitsche petroleumindustrie zijn onge
veer 4000 menschen werkzaam.
HET DUIZENDJARIG RIJK.
In het Evangelisatiegebouw „Bethel" in de Land-
bouwstraat, zal de heer H. Heeresma van Amsterdam
dit onderwerp Donderdagavond behandelen.
Voor nadere bijzonderheden kunnen belangstellen
den de advertentie in dit nummer raadplegen.
Op Zaterdag 23 November vergaderde in het café
„De Beurs" van den heer C. Boontjes de Afd. Scha
gen van den Bond van Pachters en Hypotheekboeren,
des morgens 10 uur.
Aanwezig U leden.
Voorzitter bracht er zijn spijt over uit in zijn ope
ningswoord, dat niet meer leden ter vergadering wa
ren.
Na het welkomstwoord te hebben uitgesproken, in
het bi'zonder tot den heer Marlens, die als spreker
optrad, werd de secretaris verzocht tot lezing der no
tulen te willen overgaan. Zonder op- of aanmer
kingen werden deze goedgekeurd.
Hierna gaf voorzitter het woord aan don spreker,
met als onderwerp: „Waarom een Pachlwet met con
tinuatierecht noodzakelijk is.
In een eenvoudig en zeer begrijpelijk betoog, zette
spreker de urgentie van een Pachtwet in dien zin uit
een.
Waar hij den tegenwoordigen stand van zaken de
rechtspositie der huurders nul komma zooveel is,
dient, aldus spreker, daar verbetering in te komen
Spreker motiveerde dat door eens huurcontracten te
lezen, welke overwegend luidden: De huurder is ver
plicht en de eigenaar heeft het recht.
Mede aan de hand zijner ervaringen als adviseur,
zag spreker de rechtvaardigheid in tot het verkrijgen
van een Pachtwet met continuatierecht.
Spreker haalde eenige organisaties aan, welke in
tegenstelling staan met de ingediende Pachtwet.
Als grootste vijand bestempelde spreker De Boer
agrarische Bond. waarin veel grondbezit zetelt. Ook
Landbouw en Maatschappij willen wel een Pacht
wet, maar zonder continuatierecht. Deze willen het
zoeken in loonsverlaging der arbeiders, hetgeen spre
ker bestreed, omdat een werkman niet te veel. maar
veeleer te kort loon kreeg. Alleen een goede Pacht
wet met continuatierecht was volgens spreker de
eenige goede oplossing voor de werkers van den bo
dem en die hun een rechtspositie kon geven.
Voorts zette spreker uiteen dat de ingediende Pacht
wet de huurder een continuatierecht van 10 jaar gaf.
Ook bracht spreker de mobiele pacht naar voren en
kon zich daar wel mee vereenigen, maar bij melkbe-
perking zou het in het honderd kunnen loopen.
Met een krachtige opwekking om zich organisato
risch te vereenigen, eindigde spreker zijn eenvoudige
en begrijpelijke rede.
Overgaande tot het benoemen van twee bestuurs
leden, werden hij meerderheid van stemmen gekozen
de heeren Joh. Roos te Schagen en den. heer A. Geel
te St. Maarten, welke hun benoeming aannamen.
Tot afgovaardigdo naar de algemeen vergadering
te Zwolle werd bij acclamatie de secretaris benoemd.
Daar de rondvraag niets opleverde, sloot de voor
zitter onder dankzegging, in het bijzonder aan den
heer Martens, wekte de aanwezigen op voor de pro
vinciale vergadering te Alkmaar, welke binnenkort
gehouden zal worden.
Door den Alkmaarschen Kegelbond worden dit jaar
voor het eerst competitie-wedstrijden voor de aan
gesloten kegelclubs gehouden.
In Schagen worden de wedstrijden gehouden op:
20 Nov. 1935: Gooi geen PoedelsOmsmijters.
25 Nov. 1935: SchagenVredelust.
29 Nov. 1935: Vredelust—G.G.P.
2 Dec. 1935: SchagenOmsmijters.
11 Dcc. 1935: G.G.P.Schagen.
12 Dec. 1935: OmsmijtersVredelust.
16 Dec. 1035: SchagenG.G.P.
20 Dec. 1935: VredelustSchagen.
2 Jan. 1936: OmsmijtersG.G.P.
S Jan. 1936: G.G.P.—Vredelust.
17 Jan. 1936: VredelustOmsmijters.
23 Jan. 1936: OmsmijtersSchagep.
De eerste cn tweede vijftallen van de cluhs gooien
op denzelfden avond. De eerstgenomde zijn de ontvan
^ende clubs. Op elke baan gooit elk vijftal 10 ballen,
dus 30 in totnal.
De Schager kampioenen gooien tesren de Alkmaar-
sche kaïnpioenen om het kampioenschap in de betref
fende afdeeling voor den Alkmaarcchen Kegelbond,
t.w. een „uit-wedstrijd" te Alkmaar en een „thuis
wedstrijd" te Schagen.
De competitie-stand is thans als volgt:
le Vijftallen:
aantal
gesp. gcw. gel. verl. pnt. hout
G.G.P. T 1 l 2 902
Omsmijters I 1 1 0 769
2e Vijftallen:
G.G.P. II 1 1 - - 2 773
Omsmijters II 1 1 0 768
In het vervolg zal de nieuwe stand des Maandags
in de Schager Com-ant worden medegedeeld.
Mijnstaking in België,
Nog steeds duurt de staking in de steenbakkerijen
voort en thans begint het ook in de mijnstreek te
gisten.
Ontevreden over de steeds toenemende duurte, heb.
ben bijna 500 arbeiders de mijnschachten te Anderlues
verlaten. Men vreest voor uitbreiding van deze sta
king.
EEN WANDELING DOOR DE DRIJVENDE
WERELDSTAD OP DE CLYDE-WERF.
Naar uit Liverpool verluidt, zal de
„Queen Mary", de nieuwe Cunard-Liner
in de maand Mei van het volgend jaar
haar eerst oceaan-reis maken. Dezer
dagen werd met de binnendecoratie
van het grootste schip ter wereld een
aanvang gemaakt.
Meeuwen en vliegtuigen cirkelen boven de dok
ken van de Clyde-werf. De rauwe kreten der vogels
en het lawaai der propellors overstemmend, dringt
rhythmisch hamergeklop uit de diepten van de drij
vende stad tot ons door. De luchtvogel cirkelt
steeds lager en steeds duidelijker zien wij het gedoe
in de straten en straatjes, alsmede de heen en
weer rennende menschen en de arbeiders met hun
karren. Vonkenregens bliksemen op wanneer de
gloeiende klinknagels in de wanden worden gedre
ven, wanneer de boormachines aangezet worden om
de pantserwanden te doorboren. Als reusachtige
polypen strekken kranen hun grijparmen uit, vul
len hun stalen vuisten in de spoorwegwagons en
vrachtauto's op de kade en leegen ze weer in de
buik van het gigantische staallichafim.
Pas als we ons weer op een hoogte van vierhon
derd meter bevinden, krijgen we een overzicht van
de drijvende stad, die ons uit de drie geweldige
schoorsteenen, als waren het groote oogen, aan
staart. Een stad, die dagelijks van aanblik veran
dert, welker huizen en straten spoedig bontgekleurd
en met tuinen gesierd zullen zijn, terwijl zij met de
aardbodem door niets, dan door ijzeren kettingen
verbonden is, met de uiteindelijke bestemming vrij
en trots de wereldzeeën te doorklieven.
Als wij een uur later door de Dockyards rijden,
groet ons de naam der stad en die der koningin
van alle kanten. Overal staan kisten en wagens
met het opschrift „Queen Mary". Alles rondom ons
schijnt voor de koningin van de Atlantische Oce
aan. die naar de vorstin van het Brltsche Rijk ge
noemd is, bestemd te zijn. Vaten met verf, ijzeren
geraamten, rollen, loopers, glanzend gepplijste hou
ten platen, marmeren blokken, ontelbare houten
kratten, die stoelen, tafels, kasten en bedden be
vatten, wachten op de langgerekte armen der kra
nen om in de inventaris der drijvende metropolis
opgenomen te worden.
Terwijl men door de nieuwe gangen der „Queen
Mary" wandelt en de arbeiders gadeslaat hoe ze de
kale wanden belcleeden en hoe kunstenaars prach
tige schilderijen op de gladde wanden tooveren,
wordt men bijna weemoedig bij de herinnering aan
een andere koningin der Oceaan, de „Mauretania",
die eenige maande geleden naar het schepenkerk
hof voer.
Zevenentwintig jaren lang het snelste schip van
de Atlantische Oceaan, trotsche bezitster van het
„Blauwe Lint", ontmoetingspunt der voornaamste
en rijkste menschen van twee continenten, had de
„Mauretania" vergeleken bij haar trotsche opvolg
ster, veel van die armzalige stoombootjes, die op
het oogenblik langszij de „Queen Mary" voor an
ker liggen en materiaal aanbrengen.
Thans is men bezig de binnenbekleeding van 't
schip in orde te maken. Het kostbaarste meubilair
is voor de „Queen Mary" uitgezocht. De luxehutten
zijn met de duurste houtsoorten ter wereld betim
merd. Men heeft zich er niet mede tevreden gesteld
de in Europa en in Amerika bekende houtsoorten te
gebruiken, doch heeft uit de jungles van Afrika,
Australië en Zuid-Amerika boomen geïmporteerd,
waarvan nu het hout de wanden van eet- en
rooksalons versiert. Vijftig verschillende houtsoor
ten werden voor de binnendecoratie gebruikt!
Een complete beschrijving van het schip kan in
dit korte bestek niet plaatsvinden. Wij willen toch
memoreeren, dat de verande op het zonnedek de
sensatie van het schip belooft te worden. Een zeer
bekende binnenhuis-architecte kreeg de opdracht
de fresco's op de meer dan dertig meter lange wan
den te schilderen. Decomplete inrichting van deze
verande kost meer dan 50.000 pond sterling.
Het schip biedt voldoende plaatsruimte voor
drieduizend passagiers en evenzooveel bemanning.
Hoewel de overtocht niet langer dan vier a vijf da
gen zal duren, zullen.de bewoners van deze drijven-
stad toch niet de gemakken van Londen, Parijs of
New York willen missen. Doch dit hoeft ook niet.
In de „hoofdstraat" van het schip vindt men de
elegantste modehuizen van internationale reputatie
vertegenwoordigd. Banketbakkerijen, kapsalons, ju
weliers, bloemenmagazijnen, lingerie-winkels, enz.
enz... Bagage medenemen op dit schip zal een
overbodigheid blijken te zijn. Evenals Phileas Fogg
indertijd kan men nu volstaan met het medenemen
van een tandenborstel. De rest kan men op het
schip koopen.
Doch op het oogenblik bevindt alles zich nog ln
embryonalen toestand. Groote glasplaten worden
voortdurend op het schip af en aan gedragen. Ieder
vertrek op dit mooie schip zal op zijn minst drie
vensters hebben .ofschoon, dit moet gezegd worden,
men niet overal een uitzicht op zee zal hebben.
Niet voor niets noemt men de „Queen Mary" het
„Daglichtschip".
Dat men rustig vergeten kan midden op zee te
zijn, bewijzen de vele inrichtingen aan boord, die
bestemd zijn de passagiers afleiding te bezorgen.
Om te beginnen is er een groote bioscoop. Voor
New York of Londen kennismaken met de nieuwste
„schlagers" op filmgebied, zal men ze aan boord
van de „Queen Mary" kunnen bewonderen en be-
critiseeren. De scheepscourant brengt in drie dage
lij ksche edities het nieuws van de geheele wereld.
Op het promenadedek zal men kunnen fietsen,
tenminste als het niet te hard stormt. Drie zwem
bassins zijn od het schip, waarvan een bestemd Is
voor wedstrijden. Verschillende tennisbanen, in-
doorgolf-links, gymnastiekzalen, enz., zijn gecon
strueerd voor de liefhebbers van sport.
Al met al kan men zeggen, dat de inrichting van
het schip, zelfs voor de meest verwende passagiers,
niets te wenschen zal overlaten.