SPORT. De nieuwe Metropolis van dn Atlantische Oceaan AUTO-ONGELUKKEN. Kolendampvergiftiging te Utrecht. Auto rijdt tegen de pui van een garage Op zoek naar de afgedreven visschers. Duitsche vlootmanoeuvres. Leeft Kingsford Sraith nog? Duitschland's petroleum van eigen bodem De Pachtwet en het continuatierecht. Competitiewedstrijden Kegelen te Schagen DEVALUATIE HELPT NIET. HOOGWOUD. V.C.L. 1—Sport 2 2—6. V.C.L. speelde Zondag te Hoorn tegen Sport 2. liet terrein was uiterst moeilijk geworden van de regen en om het doel was het gewoon een modder- niassa te noemen, zoodat de valpartijen dan ook niet van de lucht waren. Desondanks is er door bei de partijen hard gewerkt. Wat ook deze keer jammer was, was dat we zoo weinig open spel te zien kregen Dit was ook zoo met Sport. Toch kan niet ontkend worden, dat deze uitslag wel een verrassing voor beide partijen is geweest, omdat de overwinning wel voor V.C.L. was uitgedacht. Reeds hij de aanvang is Sport in den aanval en als er drie minuten is gespeeld, zien we Sport met een mooi aangegeven bal over liet V.C.L.-doel heen- schieten. Dadelijk daarop brengt V.C.L. den bal naar de andere zijde, maar Sport weert goed af. Sport brengt daarna weer den bal voor V.C.L.'s doel en Grootewal moest den eersten bal stoppen. Daarna krijgt Dirk de Jong een kans, deze leidt den bal goed naar het Hoornsche doel, maar schiet op het laatste moment net naast. De druk op het V.C.L.-doel zien we toenemen, maar de heeren C». Rompt en Jac. Benit weten nog goed het achterterrein te beheerschen. Dan breekt een gevaarlijk moment aan voor Sport, en hot is de Boer, die hier even do hand in heeft, doch de bal wordt onderschept. Dan zien we dat Cees Benit het leder op de schoen krijgt, zijn positie is niet erg ge lukkig, het is te glad om flink te schieten. Toch komt de bal voor hel doei, de keeper valt er boven.op, de bal rolt terug en Benit plaatst hem nu maar met een in het net. Intusschen heeft Grootewal al weer een aanval van Sport moeten stoppen. Als tegenprestatie laat V.C.L. den bal uit een ge vaarlijke positie door den Sportkeeper uit zijn doel koppen. Nu valt Sport weer aan en we zien dan ook de gelijkmaker geboren worden. Oogenblikkelijk daarna zoekt Sport weer het doel van V.C.L. op en plaatst zijn tweede goal in het net, 21- Nu werkt V.C.L. den bal over het veld en de rechtsbuiten Glas schiet met een ver schuin schot in het doel van Sport, 2—2. Even daarna weet Sport voor de derde maal te scoren. Weer ondernoemt Sport een aanval en schit terend krijgt keeper Grootewal zijn vierde bal te in- casseeren. Maar hot zal er niet bij blijven. Sport is nogmaals tot een aanval overgegaan en laat voor de vijfde maal den bal in het V.C.L.-doel belanden, 5—2. Nu is het mooi genoeg en de bal komt bij do voor hoede van V.C.L. terecht; wo zien de Jong zijn kans waarnemen, maar de richting is niet goed en de Jong schiet precies naast. De rust gaat in met 2—5 voor Sport. Na de rust gaf het spel weinig variatie te zien. In het begin zien we nog eenigen druk op het V.C.L.- doei, maar de achterhoede is paraat en houdt goed af De Boer doet nog twee maal den bal precies tegen de lat belanden. Nogmaals doet V.C.L. een aanval zonder succes. Voor do laatsto maal onderneemt Sport een poging, maar de achterhoede maakt hun het schieten onmogelijk. Maar de bal blijft in de na bijheid van het V.C.L.-doel en oogenblikkelijk daarna zien we het leder dan ook in het net van V.C.L. te recht komen, 26. Daarna kregen we weinig opwekkende momenten te zien en floot ten laatste de scheidsrechter het einde. V.C.L.-adsp.—Berkhout 1i. De V.C.L. adsp. speelden op eigen terrein en brach ten het er al weinig beter af dan de groote broers. Voor de rust was Berkhout sterker dan V.C.L. en was de stand 03. Na de rust ging het spel gelijk op en wisten beiden nog eenmaal te scoren. DIRKSHORN. DIRKSHORN II—DOSKO. II, 1—6. Op een zeer glad en daardoor moeilijk te bespe len terrein, werd Zondag door de D.F.C.-reserves gespeeld tegen de dito's van Oudesluis enwerd tegen de verwachting, met dikke cijfers verloren door de thuisclub. Echter was de uitslag een alles zins verdiende, vooral door het spel dat D.F.C. na rust vertoonde. Voor rust wogen de partijen vrijwel tegen elkaar op en in deze periode had de D.F.C.- voorhoede moeten profiteeren van de vele malen dat men vcor 't DOSKO-doel kwam, maar het be sluitende en beslissende schot ontbrak. Er zit veel te weinig schot in deze voorhoede wanneer het vij andelijk doel is bereikt. Toch was het D.F.C., dat het eerst doelpuntte, zij het door middel van een penalty voor hands in 't beruchte gebied. De DOS- KO-keeper liet de gladde bal, die recht op hem af geschoten werd, onder zich door glippen. Deze stand deed het beste hopen voor D.F.C. en tot aan de rust vlotte alles nog vrij aardig. Zelfs mocht D: F.C. Fortuna neg wel een bedankje geven voor de wijze waarop de doellat enkele zeker lijkende scho ten uit het doel wist te houden, want invaller kee per J. v. d. Molen „wist er soms niets van". Hij trapte te veel naar de bal of greep mis en dat het geen doelpunten werden, was onbegrijpelijk. Even wel moeten we een goed uitgehouden strafschop op zijn debet schrijven. Na rust tapte DOSKO. dadelijk uit een ander vaatje, hun overwcht werd steeds grooter en regel matig kwamen toen de doelpunten, zes in getal. Alle goed gescoorde goals waaraan de keeper wel wat had kunnen doen. De backs van beide partijen speelden uitstekend. Daaraan lag het ook bij D.F.C. niet, maar middenlinie en voorhoede „zien" te wei nig: geen verband, maar te veel doelloos wegtrap pen. De voorhoede van D.F.C. mist tenslotte een ferm schot op 't beslissende moment. OUDESLUIS. DOSKC. I had bezoek van M.L.D. I. In een on geveer gelijk opgaanden, spannenden wedstrijd is D. er in geslaagd met 3—2 te winnen en is hierdoor haar kans op de bovenste plaats weer iets ver groot. Het spel golft direct vlug op en neer, met D. iets meer aanvallend. De D.-linkervleugel krijgt de eerste kansen, doch de schoten gaan naast. Uit een dcelworsteling weet D. de leiding te nemen. Wan neer echter evèn later de D.-rechtsback mist, maakt M. gelijk. Wel krijgt D. nog eenige mooie kansen om de leiding te nemen, doch het loopt niet erg mee. Rust 11. Na de rust het zelfde spelbeeld als voor de rust' met dat verschil dat de D.-aanvallen al gevaarlijker worden .omdat de vleugelspelers te weinig door M. werden afgedekt, vooral rechts stond steeds vrij. Hierdoor ontstonden steeds zeer gevaarlijke mo menten voor het M.-doel, doch door pech en slecht schieten blijven voorlooplg doelpunten uit. Een kwartier voor het einde verandert een M.-back den bal van richting en onhoudbaar verdwijnt de bal in het doel. Spoedig daarop weet D. de voorsprong te vergrooten. De goed spelende M.-spll, heeft echter kort daarop ook succes, als hij zijn voorhoede aan 't werk zet, en de gevaarlijke midvoor den achter stand verkleint. Met dezen stand komt het einde, en een welverdiende overwinning. DOKSO. II hield zich ook uitstekend en won ln Dirkshorn met 6—1 van Dirkshorn II. A.s. Zondag ontvangt DOSKO. n in Oudesluis Sparta 3. Hevige botsing. Gistermorgen omstreeks 9 uur heeft nabij de Pauw molen te Delft een ernstig auto-ongeluk plaatsgehad. Een auto, die van den nieuwen Rijksweg kwam en een, die naar Pijnacker wilde gaan, reden met groo te snelheid togen elkaar. De beide inzittenden van den eersten auto, waarschijnlijk bestuurd door den heer D. uit Schiedam, werden zeer ernstig gewond, daar de voorzijde van hun auto werd ingedrukt. De politie heeft beide personen per ziekenauto naar het Gasthuis vervoerd. De drie inzittenden van den anderen auto zijn, be houdens eenige kleine verwondingen, met den schrik vrij gekomen. De beide auto's werden zwaar be schadigd. Let op. Bij het oversteken van den weg. Zondagavond is op de Wouwsche baan nabij Roo sendaal zekere Kemenade, die met een fiets aan de hand den rijweg wilde oversteken, door een passee- renden auto, bestuurd door L V. uit Roosendaal, aangereden. De man, die vader was van 9 kinderen, is naar het r k. ziekenhuis Charitas te Roosendaal vervoerd, waar hij gistermiddag aan zijn verwon dingen is overleden. Eergistermiddag is op den Baarloscheweg te Ble- rick het 3-jarige dochtertje van de familie Winters bij het oversteken van den weg door een personen auto, bestuurd door een zekeren H P. uit Roer mond aangereden In zorgwekkender) toestand is het kind naar het ziekenhuis te Venlo gebracht, waar het gisteravond aan haar verwondingen is overle den. Auto rijdt door afsluitboomen. Be stuurster overleden. Op den overweg nabij het stafion Pijnacker is gis terenmiddag omstreeks 12 uur een luxe auto, be stuurd door een 25-jarige dame uit Den Raag. door de gesloten afsluitboomen gereden. Op hetzelfde oogenhlik, dat de auto op de ra'ls terecht kwam naderde een electrisrhe trein die den wagpn irreep. De bestuurster werd zoo zwaar gewond, dat zij na aankomst in het ziekenhuis te Delft, spoedig over leed. De wagen werd totaal vernield Omtrent de oorzaak van het onsreval tast men nog in het duister. Het vermoeden werd geuit dat de auto door de gladheid van den weg zou zijn doorgeschoven. Nader meldt men ons. dat de bestuurster der auto was de 22-jarige handelsreizigster H. C. H. E. uit Amsterdam. Bejaard man overleden. Gistermorgen trok het de aandacht van de bewo ners van de Opperstraat te Utrecht, dat een huisje, bewoond door een bejaard echtpaar gesloten bleef. Men waarschuwde een agent van politie, die een onderzoek instelde. Men vond twee menschen be wusteloos in een alcoof, vermoedelijk slachtoffers van een kolendampvergiftiging. Inderdaad bleek, dat in een achterkamer geen behoorlijke aan- en afvoer was. Daardoor had zich in hevige mate kolendamp ontwikkeld. De man was reeds overleden; de vrouw gaf nog tee kenen van leven. Zij is naar de Rijkskliniek over gebracht. Men hoopt haar in het leven te houden. Zeven gewonden. Op den Fluweelen Burgwal, hoek Muzenstraat te Den Haag, is Zondagavond, omstreeks half acht, een auto, waarin zeven nersonen zaten, vermoede lijk tengevolge van slippen, tegen de pui van de garage, op dien hoek, opgereden. Alle inzittenden werden gewond en in het Mili tair Hospitaal aan de overzijde van de plaats van het ongeval, voorloopig geholpen. Twee hunner, de 20-jarige bestuurder van den wagen, H. E., die een breuk aan den linkerarm en een hoofdwonde had bekomen, en de van ongeveer gelijken leeftijd zijnde Van S., die een zware verwonding aan het hoofd had opgeloopen, zijn ter verpleging in het Mil. Hospitaal, gebleven, terwijl de 17-jarige mej. A. Z., die eveneens aan het hoofd was verwond, en de beide overige passagiers, S. en G., konden, na dat hun hulp was verleend, huiswaarts keeren. De auto is vrijwel vernield. Vliegtuig laat voedsel vallen. Naar uit Astrakan wordt gemeld, wordt het zoe ken naar de visschers, die op een ijsschots in de Kas pische zee zijn afgedreven, voortgezet. Een vliegtuig heeft gisteren een sloep ontdekt, die geheel met visschers gevuld was, cn levensmiddelen laten vallen. Een ander toestel, dat op het ijs had weten te da len, redde twee kinderen. Voor het eerst weer Duitsche duikbooten in de Noordzee. Een telegram uit Malmö aan het blad „Dagens Nyheter" meldt, dat 10 Duitsche onderzeebooten de Sund gepasseerd zijn, in de richting van het Katte- gat en de Noordzee, waar manoeuvres zullen worden gehouden. Het blad teekent hierbij aan, dat de Duitsche duik booten thans voor het eerst sedert den vrede van Versaillcs weder verschenen zijn en dat de bouw de zer booten weer was toegegeven na de totstandko ming van het Britsch-Duitsch vlootverdrag in Juni j.1. Weer nieuwe geruchten. Reuter meldt uit New Delhi, dat de hoop op het vinden van Kingsford Srnith weer is gestegen dooi een draadloos bericht van een vliegveld-employé van Victoria-Point, wien een inlander had verteld, dat in het oerwoud nabij Laikpur een vliegtuig met een gebroken vleugel is gevonden. Een van de vliegers had zijn been gebroken, de ander was ongedeerd. Laikpur ligt ten Zuiden van Kaipong, dat weer 85 mijl ten zuiden van Victoria Point ligt. De betrouwbaarheid van het bericht is niet groot, doch het komt overeen met een bericht van een han delaar, die in den ochtend van 8 November nabij Takuappa een vliegtuig heeft gezien. De berichten over de vorderingen, die men in Duitschland maakt met het winnen van vloeibare brandstof en smeeroliën uit kolen, zouden bijna doen vergeten, dat Duitschland zelf petroleum pro duceert in niet onaanzienlijke hoeveelheid, voorna melijk op de Lüneburger heide. In den loop van de laatste 12 maanden is de productie vrij aanmer kelijk toegenomen. In de eerste 10 maanden van dit jaar bedroeg de opbrengst 357.000 ton. Wel is v/aar is deze petroleum arm aan benzine, doch zij speelt toch een groote rol voor de spoorwegen, als smeerolie voor de assen. Buiten de Lüneburger heide komt petroleum echter slechts sporadisch voor. In de Duitsche petroleumindustrie zijn onge veer 4000 menschen werkzaam. HET DUIZENDJARIG RIJK. In het Evangelisatiegebouw „Bethel" in de Land- bouwstraat, zal de heer H. Heeresma van Amsterdam dit onderwerp Donderdagavond behandelen. Voor nadere bijzonderheden kunnen belangstellen den de advertentie in dit nummer raadplegen. Op Zaterdag 23 November vergaderde in het café „De Beurs" van den heer C. Boontjes de Afd. Scha gen van den Bond van Pachters en Hypotheekboeren, des morgens 10 uur. Aanwezig U leden. Voorzitter bracht er zijn spijt over uit in zijn ope ningswoord, dat niet meer leden ter vergadering wa ren. Na het welkomstwoord te hebben uitgesproken, in het bi'zonder tot den heer Marlens, die als spreker optrad, werd de secretaris verzocht tot lezing der no tulen te willen overgaan. Zonder op- of aanmer kingen werden deze goedgekeurd. Hierna gaf voorzitter het woord aan don spreker, met als onderwerp: „Waarom een Pachlwet met con tinuatierecht noodzakelijk is. In een eenvoudig en zeer begrijpelijk betoog, zette spreker de urgentie van een Pachtwet in dien zin uit een. Waar hij den tegenwoordigen stand van zaken de rechtspositie der huurders nul komma zooveel is, dient, aldus spreker, daar verbetering in te komen Spreker motiveerde dat door eens huurcontracten te lezen, welke overwegend luidden: De huurder is ver plicht en de eigenaar heeft het recht. Mede aan de hand zijner ervaringen als adviseur, zag spreker de rechtvaardigheid in tot het verkrijgen van een Pachtwet met continuatierecht. Spreker haalde eenige organisaties aan, welke in tegenstelling staan met de ingediende Pachtwet. Als grootste vijand bestempelde spreker De Boer agrarische Bond. waarin veel grondbezit zetelt. Ook Landbouw en Maatschappij willen wel een Pacht wet, maar zonder continuatierecht. Deze willen het zoeken in loonsverlaging der arbeiders, hetgeen spre ker bestreed, omdat een werkman niet te veel. maar veeleer te kort loon kreeg. Alleen een goede Pacht wet met continuatierecht was volgens spreker de eenige goede oplossing voor de werkers van den bo dem en die hun een rechtspositie kon geven. Voorts zette spreker uiteen dat de ingediende Pacht wet de huurder een continuatierecht van 10 jaar gaf. Ook bracht spreker de mobiele pacht naar voren en kon zich daar wel mee vereenigen, maar bij melkbe- perking zou het in het honderd kunnen loopen. Met een krachtige opwekking om zich organisato risch te vereenigen, eindigde spreker zijn eenvoudige en begrijpelijke rede. Overgaande tot het benoemen van twee bestuurs leden, werden hij meerderheid van stemmen gekozen de heeren Joh. Roos te Schagen en den. heer A. Geel te St. Maarten, welke hun benoeming aannamen. Tot afgovaardigdo naar de algemeen vergadering te Zwolle werd bij acclamatie de secretaris benoemd. Daar de rondvraag niets opleverde, sloot de voor zitter onder dankzegging, in het bijzonder aan den heer Martens, wekte de aanwezigen op voor de pro vinciale vergadering te Alkmaar, welke binnenkort gehouden zal worden. Door den Alkmaarschen Kegelbond worden dit jaar voor het eerst competitie-wedstrijden voor de aan gesloten kegelclubs gehouden. In Schagen worden de wedstrijden gehouden op: 20 Nov. 1935: Gooi geen PoedelsOmsmijters. 25 Nov. 1935: SchagenVredelust. 29 Nov. 1935: Vredelust—G.G.P. 2 Dec. 1935: SchagenOmsmijters. 11 Dcc. 1935: G.G.P.Schagen. 12 Dec. 1935: OmsmijtersVredelust. 16 Dec. 1035: SchagenG.G.P. 20 Dec. 1935: VredelustSchagen. 2 Jan. 1936: OmsmijtersG.G.P. S Jan. 1936: G.G.P.—Vredelust. 17 Jan. 1936: VredelustOmsmijters. 23 Jan. 1936: OmsmijtersSchagep. De eerste cn tweede vijftallen van de cluhs gooien op denzelfden avond. De eerstgenomde zijn de ontvan ^ende clubs. Op elke baan gooit elk vijftal 10 ballen, dus 30 in totnal. De Schager kampioenen gooien tesren de Alkmaar- sche kaïnpioenen om het kampioenschap in de betref fende afdeeling voor den Alkmaarcchen Kegelbond, t.w. een „uit-wedstrijd" te Alkmaar en een „thuis wedstrijd" te Schagen. De competitie-stand is thans als volgt: le Vijftallen: aantal gesp. gcw. gel. verl. pnt. hout G.G.P. T 1 l 2 902 Omsmijters I 1 1 0 769 2e Vijftallen: G.G.P. II 1 1 - - 2 773 Omsmijters II 1 1 0 768 In het vervolg zal de nieuwe stand des Maandags in de Schager Com-ant worden medegedeeld. Mijnstaking in België, Nog steeds duurt de staking in de steenbakkerijen voort en thans begint het ook in de mijnstreek te gisten. Ontevreden over de steeds toenemende duurte, heb. ben bijna 500 arbeiders de mijnschachten te Anderlues verlaten. Men vreest voor uitbreiding van deze sta king. EEN WANDELING DOOR DE DRIJVENDE WERELDSTAD OP DE CLYDE-WERF. Naar uit Liverpool verluidt, zal de „Queen Mary", de nieuwe Cunard-Liner in de maand Mei van het volgend jaar haar eerst oceaan-reis maken. Dezer dagen werd met de binnendecoratie van het grootste schip ter wereld een aanvang gemaakt. Meeuwen en vliegtuigen cirkelen boven de dok ken van de Clyde-werf. De rauwe kreten der vogels en het lawaai der propellors overstemmend, dringt rhythmisch hamergeklop uit de diepten van de drij vende stad tot ons door. De luchtvogel cirkelt steeds lager en steeds duidelijker zien wij het gedoe in de straten en straatjes, alsmede de heen en weer rennende menschen en de arbeiders met hun karren. Vonkenregens bliksemen op wanneer de gloeiende klinknagels in de wanden worden gedre ven, wanneer de boormachines aangezet worden om de pantserwanden te doorboren. Als reusachtige polypen strekken kranen hun grijparmen uit, vul len hun stalen vuisten in de spoorwegwagons en vrachtauto's op de kade en leegen ze weer in de buik van het gigantische staallichafim. Pas als we ons weer op een hoogte van vierhon derd meter bevinden, krijgen we een overzicht van de drijvende stad, die ons uit de drie geweldige schoorsteenen, als waren het groote oogen, aan staart. Een stad, die dagelijks van aanblik veran dert, welker huizen en straten spoedig bontgekleurd en met tuinen gesierd zullen zijn, terwijl zij met de aardbodem door niets, dan door ijzeren kettingen verbonden is, met de uiteindelijke bestemming vrij en trots de wereldzeeën te doorklieven. Als wij een uur later door de Dockyards rijden, groet ons de naam der stad en die der koningin van alle kanten. Overal staan kisten en wagens met het opschrift „Queen Mary". Alles rondom ons schijnt voor de koningin van de Atlantische Oce aan. die naar de vorstin van het Brltsche Rijk ge noemd is, bestemd te zijn. Vaten met verf, ijzeren geraamten, rollen, loopers, glanzend gepplijste hou ten platen, marmeren blokken, ontelbare houten kratten, die stoelen, tafels, kasten en bedden be vatten, wachten op de langgerekte armen der kra nen om in de inventaris der drijvende metropolis opgenomen te worden. Terwijl men door de nieuwe gangen der „Queen Mary" wandelt en de arbeiders gadeslaat hoe ze de kale wanden belcleeden en hoe kunstenaars prach tige schilderijen op de gladde wanden tooveren, wordt men bijna weemoedig bij de herinnering aan een andere koningin der Oceaan, de „Mauretania", die eenige maande geleden naar het schepenkerk hof voer. Zevenentwintig jaren lang het snelste schip van de Atlantische Oceaan, trotsche bezitster van het „Blauwe Lint", ontmoetingspunt der voornaamste en rijkste menschen van twee continenten, had de „Mauretania" vergeleken bij haar trotsche opvolg ster, veel van die armzalige stoombootjes, die op het oogenblik langszij de „Queen Mary" voor an ker liggen en materiaal aanbrengen. Thans is men bezig de binnenbekleeding van 't schip in orde te maken. Het kostbaarste meubilair is voor de „Queen Mary" uitgezocht. De luxehutten zijn met de duurste houtsoorten ter wereld betim merd. Men heeft zich er niet mede tevreden gesteld de in Europa en in Amerika bekende houtsoorten te gebruiken, doch heeft uit de jungles van Afrika, Australië en Zuid-Amerika boomen geïmporteerd, waarvan nu het hout de wanden van eet- en rooksalons versiert. Vijftig verschillende houtsoor ten werden voor de binnendecoratie gebruikt! Een complete beschrijving van het schip kan in dit korte bestek niet plaatsvinden. Wij willen toch memoreeren, dat de verande op het zonnedek de sensatie van het schip belooft te worden. Een zeer bekende binnenhuis-architecte kreeg de opdracht de fresco's op de meer dan dertig meter lange wan den te schilderen. Decomplete inrichting van deze verande kost meer dan 50.000 pond sterling. Het schip biedt voldoende plaatsruimte voor drieduizend passagiers en evenzooveel bemanning. Hoewel de overtocht niet langer dan vier a vijf da gen zal duren, zullen.de bewoners van deze drijven- stad toch niet de gemakken van Londen, Parijs of New York willen missen. Doch dit hoeft ook niet. In de „hoofdstraat" van het schip vindt men de elegantste modehuizen van internationale reputatie vertegenwoordigd. Banketbakkerijen, kapsalons, ju weliers, bloemenmagazijnen, lingerie-winkels, enz. enz... Bagage medenemen op dit schip zal een overbodigheid blijken te zijn. Evenals Phileas Fogg indertijd kan men nu volstaan met het medenemen van een tandenborstel. De rest kan men op het schip koopen. Doch op het oogenblik bevindt alles zich nog ln embryonalen toestand. Groote glasplaten worden voortdurend op het schip af en aan gedragen. Ieder vertrek op dit mooie schip zal op zijn minst drie vensters hebben .ofschoon, dit moet gezegd worden, men niet overal een uitzicht op zee zal hebben. Niet voor niets noemt men de „Queen Mary" het „Daglichtschip". Dat men rustig vergeten kan midden op zee te zijn, bewijzen de vele inrichtingen aan boord, die bestemd zijn de passagiers afleiding te bezorgen. Om te beginnen is er een groote bioscoop. Voor New York of Londen kennismaken met de nieuwste „schlagers" op filmgebied, zal men ze aan boord van de „Queen Mary" kunnen bewonderen en be- critiseeren. De scheepscourant brengt in drie dage lij ksche edities het nieuws van de geheele wereld. Op het promenadedek zal men kunnen fietsen, tenminste als het niet te hard stormt. Drie zwem bassins zijn od het schip, waarvan een bestemd Is voor wedstrijden. Verschillende tennisbanen, in- doorgolf-links, gymnastiekzalen, enz., zijn gecon strueerd voor de liefhebbers van sport. Al met al kan men zeggen, dat de inrichting van het schip, zelfs voor de meest verwende passagiers, niets te wenschen zal overlaten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 2