Ie strandiiy van de Josjjafia" De Olympische Winterspelen te Garmissh-Parteekirchen Het noodweer van Zondag Dinsdag 3 December 1935. SCHAGER COURANT. Tweede Blad. No. @884 INBRAAK IN KANTOOR DER NEDER- LANDSCHE SPOORWEGEN.. Het zoeklicht te Petten brengt uitredding. Groote fabrieksbrand te Alpken a. d. Rijn Rosra?nië voor embargo op pstroleum. Frankrijk ernstig geteisterd Schepen in moeilijkheden. i Groote schade. Parijs. De geheel Frankrijk teisterende hevige Westerstormen, die den geheelen Zondag met onver minderde kracht aanhielden, hebben overal aan zienlijke schade aangericht, waarbij ook Parijs niet is gespaard gebleven. Tal van ruiten werden ingedrukt. Afwisselend vie len hevige regens of hagel. De straten van Parijs lagen als 't ware bezaaid'met stukken hout, terwijl in de groote parken verscheidene boomen werden ontworteld. Ook schoorsteenen en windwijzers moes ten het door het geweld van den storm ontgelden, terwijl schuttingen op verscheidene plaatsen werden vernield. In de provincie zijn tal van telefoon- en telegraaf palen door den storm geknapt. De hevige regenval heeft op verscheidene plaatsen overstroomingen ver oorzaakt. Bijzonder hevig hebben de kuststreken te lijden gehad. Ook in het gebied van de Mid- dellandsche Zee heerschen zware Wester stormen. Tal van schepen hebben aanzienlijke vertraging. Het stoomschip „La Corse" is op de rotsen van Carro geloopen, doch het schip kon na eenige uren weer op eigen kraait vlot komen. In een kleine haven bij Lannion aan de Bretonsche kust is een motorschip door den storm verrast. De mast sloeg overboord en het schip werd tegen de rotsen geslagen. Twee matrozen probéerden met alle kracht het schip uit zijn hachelijke positie te be vrijden, waarin zij tenslotte ook slaagden. ÏDe beide koene zeelieden werden bij hun reddingspogingen door een golf overboord gespoeld en zijn jammerlijk verdronken. Groote schade aan de Fransche kust. Parijs. De aanhoudende storm heeft in Nor- mandië en in Bretagne het uitvaren van schepen bemoeilijkt. Visschersbooten'en zeilschepen, die zich op open zee bevonden, toen de storm opstak, konden slechts met moeite en met min of meer ernstige averij noodhavens binnenvallen. Bijzondere ernstige schade heeft de storm veroor zaakt bij Boulogne-sur-Mer aan de kust van het lvanaal. Ter plaatse worden thans juist groote werk zaamheden uitgevoerd aan de haven, welke ver diept en vergroot wordt. Alles is door den storm te niet gedaan. De schade bedraagt drie... millioen francs. Een springvloed heeft de verbindingen tus- schen Boulogne en andere langs de kust gelegen plaatsen verbroken. Bij Moutiers en Tarentaise (Fransch Savoye) zijn tengevolge van de aanhoudende regens groote rots massa's losgeraakt en terecht gekomen op een spoorlijn, juist voor den uitgang van een tunnel, waardoor het verkeer op dit traject moest worden onderbroken en het personenverkeer moest worden omgelegd. Ook stormschade in Zwitserland. Zurich. De omstreken van Zurich zijn Zondag door een storm geteisterd, welke verscheidene on gelukken heeft veroorzaakt en waarbij aanzienlijke schade is aangericht. Te Zurich is het dak van het tehuis voor dakloo- zen terecht gekomen op den bovenkabei van de tram lijn, tengevolge waarvan het verkeer gedurende een uur werd onderbroken. Een tramwagen werd be schadigd door een ingestorte reclameschutting. De ruiten van het rijtuig werden vernield., tengevolge waarvan verscheidene personen wonden opliepen. Ook op andere plaatsen liepen verschillende perso nen verwondingen op. Ook het merengebied van Geneve werd door het noodweer geteisterd. De Morge liep buiten' haar oevers. In verscheidene huizen zijn de kelders vol ge loopen. De brandweer moest ingrijpen. Storm boven Barcelona. Barcelona. Tegen middernacht is tengevolge van een orkaan een huis geheel vernield. Er zijn drie gewonden. IN HET ZICHT VAN ZIJN JUBILEUM ONSCHA DELIJK GEMAAKT. Istanboel. De beruchte Turksche struikroover Ramazan, die 49 moorden op zijn geweten heeft en tal van overvallen met roof heeft gepleegd, is bij een gevecht met gendarmes in de provincie Oerfa ge dood. EEN POLITIEKE ZET VAN MARY PICKFORD. New York. Men deelt mede, dat wanneer Mary Pickford 50 jaar zal zijn, zij in de politiek zal gaan als candidate voor het Congres. Zij zal propagan da maken voor een hooger moraal in het openbare leven in Amerika. EPIDEMIE VAN HERSENVLIESONTSTEKING. Calcutta. Een epidemie van een soort hersen vliesontsteking verspreidt zich in Bengalen, waar duizenden personen aan de ziekte lijdende zijn. GESTIKT IN EEN STUKJE VLEESCH. Een oude man, die Zondag in de Vinkenstraat te Amsterdam bij zijn zoon op bezoek was, is tijdens de maaltijd gestikt in een stukje vleesch, dat hem in de keel bleef zitten en niet tijdig kon verwijderd worden. 153 LOOPINGS IN NOG GEEN ANDERHALF UUR. Buenos Aires. Elisabeth Gladys, een Duitsche, zegt een nieuw Zuid-Amerikaansch record te heb ben gevestigd voor vrouwen, omdat zij Zondag in één uur en 23 minuten 153 loopings the loop heeft gemaakt. F 15.000 h f16.000 gestolen. Leeuwarden, 2 Dec. Vermoedelijk in den nacht van Zaterdag op Zondag is Ingebroken in het kantoor van de ambtenaren van het bestelgoederenbureau der Nederlandsche Spoorwegen te Leeuwarden, aan den Star tionsweg. Met een valsche sleutel is de brandkast opengemaakt, waarna de dieven den inhoud ten bedrage van f 15.000 f 16.000 hebben medegenomen. De gepensioneerden, die gisterochtend hun pensioen in ontvangst zouden nemen, moes ten tot heden op de uitbetaling wachten. Van de dieven heeft men geen spoor kun nen ontdekken. De politie stelt een uitge breid onderzoek in. HOE DE REDDING DER OPVARENDEN PLAATS VOND. Omtrent de stranding van de „Jos Maria" wordt nog uit Egmond aan Zee gemeld: Voor de derde maal binnen eenige weken is een schip op de Egmondsche kust gestrand. Het is zooals reeds gemeld, het 230 ton metende motor vrachtschip de „Jos Maria", eigenaar de kapitein H. Fleurbaay uit Schiedam. De uit vijf koppen bestaan de bemanning is door de Egmondsche roeiredding- boot gered. Of het schip als verloren moet worden beschouwd, staat nog niet vast. Nauwelijks is Egmond bekomen van den schrik van de stranding van de „Kerkplein" en „Drente", of opnieuw heeft de storm pen schip op de kust ge worpen. Het is Zondagnacht half drie. Stil en verlaten lig gen de straten van Egmond aan Zee in het schijnsel der lantaarns. We ontmoeten niemand op onzen weg naar het strand, alles slaapt. Maar reeds zijn de roeiers van de reddingboot gewaarschuwd en ko men zij aangesneld. Er is weer een schip in nood! Een strandjutter heeft een noodsignaal opgevan gen, 2 K.M. ten Zuiden van Egmond. Hij spoedde zich naar het dorp om hulp en nog geen uur later is de reddingboot reeds onderweg. Spookachtige De eerste buitenlandsche deelnemers reeds ge= arriveerd SCHITTEREND WERK VAN DE DUITSCHE SPOORWEGEN. (Bijzondere correspondentie), Garmisch-Partenkirchen, 29 Nov. 1935. Zelfs degenen, die Garmisch-Partenkirchen door en door meenen te kennen, zouden meer dan verwon derd zijn, indien zij dezer dagen een bezoek aan de Werden f eiser hoofdstad brachten: Zij zouden n.1. op het eerste oogenblik de bekende zomer- en winter sportplaats aan den voet van de Alpspitze en Zug- spitze niet meer herkennen. Zooveel is er in de laat ste weken veranderd. Alles is hoewel Garmisch- Partenkirchen al reeds een moderne plaats was nog meer gemoderniseerd, nog grooter gemaakt. In de eerste plaats heeft men het station verbouwd, zoo dat het alle gasten kan opnemen, die uit alle landen van de wereld verwacht worden. Intocht langs den Olympia-weg. Ook degene, die niet met den trein het Werdenfel- serlancl binnenkomt, doch langs den straatweg van München uit, zal verwonderd zijn. Hij zal n.1. een geheel nieuwe weg vinden, den Olympiaweg ter leng te van 100 K.M., die van München naar Garmisch- Partenkirchen loopt. Dit is de eenige weg, die naar de Olympiadeweg leidt, want de kleinere toegangs wegen uit het westen monden vroeger of later alleen op den grooten Olympiaweg uit. Acht meter is de nieuwe weg breed, vroeger slechts 5 meter. Maar in de laatste weken is er koortsachtig gewerkt met alle beschikbare arbeidskrachten en de allernieuwste machines. De Olympiaweg is thans een van de mooi ste en veiligste wegen ter wereld. Geen enkele hinn dernis staat hier het verkeer in den weg. De spoor banen heeft men overbrugd, terwijl door twee ber» gen tunnels geboord werden van resp. 60 en 227 M. lengte. De laatste tunnel bij Eschenlohe is een van de grootste wegentunnels ter wereld. Wat de Spoorwegen presteerden. Een gouden medaille der Olympiade hebben op het oogenblik reeds de spoorwegen verdiend. De di rectie yan de „Reiohsbahn" speelt n.1, hij de Winter- schimmen bewegen zich over het strand. De paarden trekken de reddingboot, de bemanning spoedt zich er achter aan. De storm buldert uit het Zuid-Westen, de regen valt bij stroomen. Daar klieft een bliksem schicht de lucht, om het geheel nog spookachtiger te maken. De donder ratelt. Met eentonige regelmaat werpt de vuurtoren zijn schijnsel op de woeste zee. Als de boot ter hoogte van het schip is gekomen, wordt met vereende krachten de boot in zee gebracht. Tot aan zijn borst loopt Jozef van der Pol in het kokende water om zijn paarden aan te zetten. Het weinige publiek helpt mee en zeer spoedig is de boot vlot en zet schipper Jan van der Plas, die on derweg reeds een lichtsignaal gaf, dat hulp in aan tocht was, koers naar het schip. Wat een geluk dat het zoeklicht uit Petten thans te Egmond gestationneerd is! Fel beschijnt zijn licht bundel de reddingboot. Op het achterschip van de „Jos Maria" ziet men de bemanning, de zwemves ten bij de hand, gereed staan. Daar ligt de redding boot reeds langzij, een lijn wordt uitgeworpen en als de boot vast ligt, springt de bemanning in de red dingboot. Even appèl! Ja, allen zijn gered. Het kost nogal moeite om de boot, die door de woeste zee, welke over de „Jos. Maria" heen slaat en de beman ning in de reddingboot bedelft, vastgezogen wordt tegen het schip, los te krijgen. Maar het lukt, en wel dra hebben de stoere Egmondsche redders de aan de zee ontrukte prooi veilig aan wal gebracht. Weer is het réunie in café „De Boei", nog bekend door de vorige strandingen. Weer dragen de eige naar P. van der Pol met vrouw en dochter dampen de koppen koffie en heete cognacgroc aan. Sigaret ten worden rondgedeeld. Glunder warmt de beman ning zich om de warme kachel. Kapitein Fleurbaay vertelde ons van de rampspoedige reis. De Jos Maria was Zaterdagmiddag met een lading stijfsel van Zaandam vertrokken met bestemming naar Roches- ter, waar hij Maandagmorgen hoopte aan te komen. Omstreeks vier uur Zaterdagmiddag passeerde hij IJmuiden. Alles was wel. Zaterdagavond omstreeks elf uur geraakte door het ontzettende slechte weer de motor defect. „De motor liep op én been", zooals de kapitein het uitdrukte, op één cylinder. Hij had te weinig kracht om de schroef te trekken. Voortdu rend is toen getracht, den motor weer op gang te krijgen met behulp van de luchtpomp. Ook deze wei gerde echter. Tenslotte gaf de motor geheel op. Men was toen nog 20 mijl uit de kust, ongeveer halfweg tusschen IJmuiden en Egmond. Intusschen was het Zondagmiddag 3 uur geworden. Besloten werd de ankers te presenteeren. Aanvankelijk gelukte dit wel. De storm nam evenwel in hevigheid toe en draai de naar het Zuid-Westen. Toen begonnen de ankers mee te krabben en dreef de „Jos Maria" dichter naar de Egmondsche kust. Nog dacht men niet aan gevaar. Als de storm bedaarde, zou de motor nage zien worden en de reis naar Rochester worden voort gezet. Maar in den loop van Zondagnacht werd de toestand steeds lcritieker. Om half twee sloeg het schip, vermoedelijk doordat de ankers gebroken wa ren, op de zandbanken. De kapitein liet noodseinen geven. Een knalsignaal werd door niemand opge merkt. Toen werden drie vuurpijlen afgeschoten, die ten slotte opgemerkt werden door W. Sander, die in de buurt aan het strandjutten was. Deze gaf met zijn lichten een sein, dat hij de noodsignalen begrepen had en naar het dorp snelde om hulp te halen. De geredde bemanning. De bemanning bestaat, behalve uit kapitein Fleur baay, uit D. Zwama. stuurman, Leeuwarden, B. van de Peet, machinist, Rotterdam; H. Geval, matroos, Amsterdam en F. R. Rijpsma, kok, Amsterdam. De „Jos Maria" ligt thans precies evenwijdig aan het strand met den kop naar IJmuiden. Het schip maakt geen water. De „Jos Maria" i3 voor f35.000 hij de Lloyds verzekerd. Ook de lading stijfsel, toebehoorende aan de „Bijenkorf" te Zaandam, is verzekerd. De „Jos Maria" had radio aan boord, doch alleen een ont vangtoestel, zoodat geen seinen gegeven konden worden. Het was een geluk, dat de noodseinen door een strandjutter werden opgemerkt. Anders zou de De Duitsche kampioene, FrSulein Hiller, traint zich in het stadion te Friedrichshain voor het komende seizoen. Olympiade een voorname rol. Wat mij tot op het oogenblik reeds aan kleine voorbereidingen heeft getroffen kan boekdeelen vullen. Om aan alle eischen van de Winter-Olympiade, die van 6 tot 16 Februari a.s. zal worden gehouden en duizenden en nog eens duizenden naar de „mooiste wintersportplaats ter wereld" zooals de president van het Internatio naal Olympisch Comité, graaf Baillet-Latour, bij zijn bezoek aan Garmisch-Partenkirchen zeide zal lok ken, te voldoen, moeten een groot aantal spoorweg- technische problemen opgelost worden. Zuiver theoretisch is thans al het voorbereidende werk gereed gekomen. Wat de gasten van de Winter spelen wel het meest zal interesseeren, is het feit, dat de spoorwegen op reizen naar Garmisch-Parten kirchen belangrijke reducties toestaan, die in som mige gevallen niet minder dan 60 pet. zullen bedra gen. Nadere bijzonderheden over deze reducties zul len binnenkort door de directie van de Duitsche Spoorwegen worden bekend gemaakt. Aan een voldoend aantal treinverbindingen zal overigens wel geen gebrek bestaan. Het traject Mün- schenGarmisch wordt op het oogenblik voor zoo veel mogelijk van een dubbel spoor voorzien. Daar dit traject reeds geëlectrificeerd is, zal men zeer snel kunnen rijden. opheffing van de kustwacht misschien ernstige ger volgen gehad hebben, want met het opkomende water ongeveer half zeven was het hoog water zou de positie der bemanning steeds critieker geworden zijn De reddingboot was bemand met J. van der Plas, schipper; T. C.' van Pel, Alb. Gul, .G. ten Bruggen- cate, W. en D. Dekker, Cor Wijker, Arie Wijker, Arie Wijker Hzn., Joh.. Wijker N. de Graaff, P. de Zwart en Alb. Dekker. Dank zij hun kranig optre den is deze stranding weder verloopen, zonder dat menschenlevens te betreuren zijn. ALPHEN a. d. RIJN, 2 December. Een fello brand heeft in den nacht van Zondag op Maandag het kantoor en het fabrieksgebouw van de N.V. Rhe nania, fabriek van geasphalteerde gas- en water-» leidingbuizen in de asch gelegd. Te ongeveer half twee bemerkte de restauratie- houder van h.et station te Alphen a. d. Rijn, dat er in het ketelhuis van de fabriek, hetwelk op een terrein naast de spoorlijn is gelegen, brand was uit gebroken. Nog voor hij de brandweer kon waar schuwen was deze reeds ter plaatse, waar cp het terrein van de gasfabriek, waar de brandspuiten ge stationneerd zijn, de brand eveneens was opge merkt. Hoewel men onmiddellijk met de beide motor spuiten uitrukte stond men reeds van het eerste oogenblik af machteloos tegenover de vuurzee, die, aangewakkerd door den hevigen Noordwester storm, zoowel het fabrieks- als het kantoorgebouw, welke beide geheel uit hout zijn opgetrokken, in lichte laaie zette. Bovendien vond het vuur gretig voedsel in een groote hoeveelheid teer en afval, welke in de loodsen waren opgeslagen en die door den hevigen wind tientallen meters ver werden weggeslingerd. Een ware vonkenregen was oorzaak dat niettegenstaande het slechte weer, honderden nieuwsgierigen naar het terrein van den brand gingen. Een gelukkige omstandigheid was dat de gebouwen buiten de bebouwde kom liggen, daar an ders bij de heerschende storm uitbreiding van den brand zeker niet te voorkomen zou zijn geweest. Nu dreigde slechts een oogenblik gevaar voor een nabij gelegen boerderij, welk gevaar evenwel kon worden afgewend. Hoewel door de brandweer volop water werd gegeven, kon men niet voorkomen dat het geheele gebouw tot den grond toe afbrandde. Niets is gered. Omtrent de oorzaak vernemen wij, dat deze ver moedelijk moet worden gezocht in het feit, dat een plaatsvervangend stoker, die Zondagavond om tien uur de stoomketel heeft aangemaakt, vermoedelijk wat te hard heeft gestookt, hoewel het ook moge lijk is, dat door den storm het vuur in den ketel feller dan gewoonlijk is gaan branden. Hoewel het bedrijf door een en ander uiteraard stagnatie ondervindt, zullen de leveranties gewoon voortgang kunnen hebben, daar de voorraad bui ten de fabriek was opgeslagen. De schade wordt door verzekering gedekt. Mits andere staten er ook voor zullen zijn. Boekarest. A.N.P.) De gewoonlijk goed ingelich te „Argus" meldde Zondag, dat Roemenië den Vol kenbond ervan in kennis had gesteld, dat het zou willen deelnemen aan petroleumsanctics tegenover Italië, doch alleen dan, wanneer alle andere staten, met inbegrip van do niet-leden van den Volkenbond hetzelfde zouden doen. Om alle toeschouwers naar Garmisch-Partenkir chen te kunnen brengen, zal elke tien minuten een extra trein uit München vertrekken. Met eenzelfde tijdsruimte keeren de treinen naar München, respec tievelijk Augsburg en sommige ook naar Mittenwald en Innsbrück terug. Want Garmisch-Partenkirchen en de naburige plaatsen zullen alle bezoekers niet des nachts kunnen herbergen. Als nachtkwartier zul len alle plaatsen aan de lijnen MünchenGarmisch, AugsburgGarmisch en InnsbrückGarmisch dienst doen. Dus voor allen, die als gasten aan de Winter spelen willen deelnemen, is er een plaats, te vinden. De eerste skilooper aangekomen De eerste deelnemer aan de Winterspelen Is reeds ih Garmisch-Partenkirchen gearriveerd. Het is de jonge Amerikaan Richard Durrance, die ook in Beieren niet onbekend is, daar hij reeds eenige ja ren lid is van de Sportclub Garmisch. Hij werd n.1, in Garmisch-Partenkirchen. opgevoed en keerde eerst drie jaren geleden naar zijn ouders in de Ver- eenigde Staten terug. Als een uitstekend skispringer zal hij als vertegenwoordiger van zijn land aan de Winterspelen 1936 deelnemen, waarbij hem zijn ken nis van de verhoudingen te Garmisch zeer zeker ten goede zal komen. Ook de skl-loopers zijn in training.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1935 | | pagina 5