Ie strandiiy van de
Josjjafia"
De Olympische Winterspelen
te Garmissh-Parteekirchen
Het noodweer van
Zondag
Dinsdag 3 December 1935. SCHAGER COURANT. Tweede Blad. No. @884
INBRAAK IN KANTOOR DER NEDER-
LANDSCHE SPOORWEGEN..
Het zoeklicht te Petten brengt
uitredding.
Groote fabrieksbrand te Alpken a. d. Rijn
Rosra?nië voor embargo op pstroleum.
Frankrijk ernstig geteisterd
Schepen in moeilijkheden. i Groote
schade.
Parijs. De geheel Frankrijk teisterende hevige
Westerstormen, die den geheelen Zondag met onver
minderde kracht aanhielden, hebben overal aan
zienlijke schade aangericht, waarbij ook Parijs niet
is gespaard gebleven.
Tal van ruiten werden ingedrukt. Afwisselend vie
len hevige regens of hagel. De straten van Parijs
lagen als 't ware bezaaid'met stukken hout, terwijl
in de groote parken verscheidene boomen werden
ontworteld. Ook schoorsteenen en windwijzers moes
ten het door het geweld van den storm ontgelden,
terwijl schuttingen op verscheidene plaatsen werden
vernield.
In de provincie zijn tal van telefoon- en telegraaf
palen door den storm geknapt. De hevige regenval
heeft op verscheidene plaatsen overstroomingen ver
oorzaakt.
Bijzonder hevig hebben de kuststreken te
lijden gehad. Ook in het gebied van de Mid-
dellandsche Zee heerschen zware Wester
stormen. Tal van schepen hebben aanzienlijke
vertraging. Het stoomschip „La Corse" is op
de rotsen van Carro geloopen, doch het schip
kon na eenige uren weer op eigen kraait vlot
komen.
In een kleine haven bij Lannion aan de
Bretonsche kust is een motorschip door den
storm verrast. De mast sloeg overboord en
het schip werd tegen de rotsen geslagen.
Twee matrozen probéerden met alle kracht
het schip uit zijn hachelijke positie te be
vrijden, waarin zij tenslotte ook slaagden.
ÏDe beide koene zeelieden werden bij hun
reddingspogingen door een golf overboord
gespoeld en zijn jammerlijk verdronken.
Groote schade aan de Fransche kust.
Parijs. De aanhoudende storm heeft in Nor-
mandië en in Bretagne het uitvaren van schepen
bemoeilijkt. Visschersbooten'en zeilschepen, die zich
op open zee bevonden, toen de storm opstak, konden
slechts met moeite en met min of meer ernstige
averij noodhavens binnenvallen.
Bijzondere ernstige schade heeft de storm veroor
zaakt bij Boulogne-sur-Mer aan de kust van het
lvanaal. Ter plaatse worden thans juist groote werk
zaamheden uitgevoerd aan de haven, welke ver
diept en vergroot wordt. Alles is door den storm te
niet gedaan. De schade bedraagt drie... millioen
francs. Een springvloed heeft de verbindingen tus-
schen Boulogne en andere langs de kust gelegen
plaatsen verbroken.
Bij Moutiers en Tarentaise (Fransch Savoye) zijn
tengevolge van de aanhoudende regens groote rots
massa's losgeraakt en terecht gekomen op een
spoorlijn, juist voor den uitgang van een tunnel,
waardoor het verkeer op dit traject moest worden
onderbroken en het personenverkeer moest worden
omgelegd.
Ook stormschade in Zwitserland.
Zurich. De omstreken van Zurich zijn Zondag
door een storm geteisterd, welke verscheidene on
gelukken heeft veroorzaakt en waarbij aanzienlijke
schade is aangericht.
Te Zurich is het dak van het tehuis voor dakloo-
zen terecht gekomen op den bovenkabei van de tram
lijn, tengevolge waarvan het verkeer gedurende een
uur werd onderbroken. Een tramwagen werd be
schadigd door een ingestorte reclameschutting. De
ruiten van het rijtuig werden vernield., tengevolge
waarvan verscheidene personen wonden opliepen.
Ook op andere plaatsen liepen verschillende perso
nen verwondingen op.
Ook het merengebied van Geneve werd door het
noodweer geteisterd. De Morge liep buiten' haar
oevers. In verscheidene huizen zijn de kelders vol ge
loopen. De brandweer moest ingrijpen.
Storm boven Barcelona.
Barcelona. Tegen middernacht is tengevolge
van een orkaan een huis geheel vernield. Er zijn drie
gewonden.
IN HET ZICHT VAN ZIJN JUBILEUM ONSCHA
DELIJK GEMAAKT.
Istanboel. De beruchte Turksche struikroover
Ramazan, die 49 moorden op zijn geweten heeft en
tal van overvallen met roof heeft gepleegd, is bij een
gevecht met gendarmes in de provincie Oerfa ge
dood.
EEN POLITIEKE ZET VAN MARY PICKFORD.
New York. Men deelt mede, dat wanneer Mary
Pickford 50 jaar zal zijn, zij in de politiek zal gaan
als candidate voor het Congres. Zij zal propagan
da maken voor een hooger moraal in het openbare
leven in Amerika.
EPIDEMIE VAN HERSENVLIESONTSTEKING.
Calcutta. Een epidemie van een soort hersen
vliesontsteking verspreidt zich in Bengalen, waar
duizenden personen aan de ziekte lijdende zijn.
GESTIKT IN EEN STUKJE VLEESCH.
Een oude man, die Zondag in de Vinkenstraat
te Amsterdam bij zijn zoon op bezoek was, is tijdens
de maaltijd gestikt in een stukje vleesch, dat hem
in de keel bleef zitten en niet tijdig kon verwijderd
worden.
153 LOOPINGS IN NOG GEEN ANDERHALF UUR.
Buenos Aires. Elisabeth Gladys, een Duitsche,
zegt een nieuw Zuid-Amerikaansch record te heb
ben gevestigd voor vrouwen, omdat zij Zondag in
één uur en 23 minuten 153 loopings the loop heeft
gemaakt.
F 15.000 h f16.000 gestolen.
Leeuwarden, 2 Dec. Vermoedelijk in den
nacht van Zaterdag op Zondag is Ingebroken
in het kantoor van de ambtenaren van het
bestelgoederenbureau der Nederlandsche
Spoorwegen te Leeuwarden, aan den Star
tionsweg. Met een valsche sleutel is de
brandkast opengemaakt, waarna de dieven
den inhoud ten bedrage van f 15.000 f 16.000
hebben medegenomen.
De gepensioneerden, die gisterochtend hun
pensioen in ontvangst zouden nemen, moes
ten tot heden op de uitbetaling wachten.
Van de dieven heeft men geen spoor kun
nen ontdekken. De politie stelt een uitge
breid onderzoek in.
HOE DE REDDING DER OPVARENDEN PLAATS
VOND.
Omtrent de stranding van de „Jos Maria" wordt
nog uit Egmond aan Zee gemeld:
Voor de derde maal binnen eenige weken is een
schip op de Egmondsche kust gestrand. Het is
zooals reeds gemeld, het 230 ton metende motor
vrachtschip de „Jos Maria", eigenaar de kapitein H.
Fleurbaay uit Schiedam. De uit vijf koppen bestaan
de bemanning is door de Egmondsche roeiredding-
boot gered. Of het schip als verloren moet worden
beschouwd, staat nog niet vast.
Nauwelijks is Egmond bekomen van den schrik
van de stranding van de „Kerkplein" en „Drente",
of opnieuw heeft de storm pen schip op de kust ge
worpen.
Het is Zondagnacht half drie. Stil en verlaten lig
gen de straten van Egmond aan Zee in het schijnsel
der lantaarns. We ontmoeten niemand op onzen
weg naar het strand, alles slaapt. Maar reeds zijn
de roeiers van de reddingboot gewaarschuwd en ko
men zij aangesneld. Er is weer een schip in nood!
Een strandjutter heeft een noodsignaal opgevan
gen, 2 K.M. ten Zuiden van Egmond. Hij spoedde
zich naar het dorp om hulp en nog geen uur later
is de reddingboot reeds onderweg. Spookachtige
De eerste buitenlandsche
deelnemers reeds ge=
arriveerd
SCHITTEREND WERK VAN DE DUITSCHE
SPOORWEGEN.
(Bijzondere correspondentie),
Garmisch-Partenkirchen, 29 Nov. 1935.
Zelfs degenen, die Garmisch-Partenkirchen door en
door meenen te kennen, zouden meer dan verwon
derd zijn, indien zij dezer dagen een bezoek aan de
Werden f eiser hoofdstad brachten: Zij zouden n.1.
op het eerste oogenblik de bekende zomer- en winter
sportplaats aan den voet van de Alpspitze en Zug-
spitze niet meer herkennen. Zooveel is er in de laat
ste weken veranderd. Alles is hoewel Garmisch-
Partenkirchen al reeds een moderne plaats was
nog meer gemoderniseerd, nog grooter gemaakt. In
de eerste plaats heeft men het station verbouwd, zoo
dat het alle gasten kan opnemen, die uit alle landen
van de wereld verwacht worden.
Intocht langs den Olympia-weg.
Ook degene, die niet met den trein het Werdenfel-
serlancl binnenkomt, doch langs den straatweg van
München uit, zal verwonderd zijn. Hij zal n.1. een
geheel nieuwe weg vinden, den Olympiaweg ter leng
te van 100 K.M., die van München naar Garmisch-
Partenkirchen loopt. Dit is de eenige weg, die naar
de Olympiadeweg leidt, want de kleinere toegangs
wegen uit het westen monden vroeger of later alleen
op den grooten Olympiaweg uit. Acht meter is de
nieuwe weg breed, vroeger slechts 5 meter. Maar in
de laatste weken is er koortsachtig gewerkt met alle
beschikbare arbeidskrachten en de allernieuwste
machines. De Olympiaweg is thans een van de mooi
ste en veiligste wegen ter wereld. Geen enkele hinn
dernis staat hier het verkeer in den weg. De spoor
banen heeft men overbrugd, terwijl door twee ber»
gen tunnels geboord werden van resp. 60 en 227 M.
lengte. De laatste tunnel bij Eschenlohe is een van
de grootste wegentunnels ter wereld.
Wat de Spoorwegen presteerden.
Een gouden medaille der Olympiade hebben op
het oogenblik reeds de spoorwegen verdiend. De di
rectie yan de „Reiohsbahn" speelt n.1, hij de Winter-
schimmen bewegen zich over het strand. De paarden
trekken de reddingboot, de bemanning spoedt zich
er achter aan. De storm buldert uit het Zuid-Westen,
de regen valt bij stroomen. Daar klieft een bliksem
schicht de lucht, om het geheel nog spookachtiger
te maken. De donder ratelt. Met eentonige regelmaat
werpt de vuurtoren zijn schijnsel op de woeste zee.
Als de boot ter hoogte van het schip is gekomen,
wordt met vereende krachten de boot in zee gebracht.
Tot aan zijn borst loopt Jozef van der Pol in het
kokende water om zijn paarden aan te zetten. Het
weinige publiek helpt mee en zeer spoedig is de
boot vlot en zet schipper Jan van der Plas, die on
derweg reeds een lichtsignaal gaf, dat hulp in aan
tocht was, koers naar het schip.
Wat een geluk dat het zoeklicht uit Petten thans
te Egmond gestationneerd is! Fel beschijnt zijn licht
bundel de reddingboot. Op het achterschip van de
„Jos Maria" ziet men de bemanning, de zwemves
ten bij de hand, gereed staan. Daar ligt de redding
boot reeds langzij, een lijn wordt uitgeworpen en als
de boot vast ligt, springt de bemanning in de red
dingboot. Even appèl! Ja, allen zijn gered. Het kost
nogal moeite om de boot, die door de woeste zee,
welke over de „Jos. Maria" heen slaat en de beman
ning in de reddingboot bedelft, vastgezogen wordt
tegen het schip, los te krijgen. Maar het lukt, en wel
dra hebben de stoere Egmondsche redders de aan de
zee ontrukte prooi veilig aan wal gebracht.
Weer is het réunie in café „De Boei", nog bekend
door de vorige strandingen. Weer dragen de eige
naar P. van der Pol met vrouw en dochter dampen
de koppen koffie en heete cognacgroc aan. Sigaret
ten worden rondgedeeld. Glunder warmt de beman
ning zich om de warme kachel. Kapitein Fleurbaay
vertelde ons van de rampspoedige reis. De Jos Maria
was Zaterdagmiddag met een lading stijfsel van
Zaandam vertrokken met bestemming naar Roches-
ter, waar hij Maandagmorgen hoopte aan te komen.
Omstreeks vier uur Zaterdagmiddag passeerde hij
IJmuiden. Alles was wel. Zaterdagavond omstreeks
elf uur geraakte door het ontzettende slechte weer de
motor defect. „De motor liep op én been", zooals de
kapitein het uitdrukte, op één cylinder. Hij had te
weinig kracht om de schroef te trekken. Voortdu
rend is toen getracht, den motor weer op gang te
krijgen met behulp van de luchtpomp. Ook deze wei
gerde echter. Tenslotte gaf de motor geheel op. Men
was toen nog 20 mijl uit de kust, ongeveer halfweg
tusschen IJmuiden en Egmond. Intusschen was het
Zondagmiddag 3 uur geworden. Besloten werd de
ankers te presenteeren. Aanvankelijk gelukte dit
wel. De storm nam evenwel in hevigheid toe en draai
de naar het Zuid-Westen. Toen begonnen de ankers
mee te krabben en dreef de „Jos Maria" dichter
naar de Egmondsche kust. Nog dacht men niet aan
gevaar. Als de storm bedaarde, zou de motor nage
zien worden en de reis naar Rochester worden voort
gezet. Maar in den loop van Zondagnacht werd de
toestand steeds lcritieker. Om half twee sloeg het
schip, vermoedelijk doordat de ankers gebroken wa
ren, op de zandbanken. De kapitein liet noodseinen
geven. Een knalsignaal werd door niemand opge
merkt.
Toen werden drie vuurpijlen afgeschoten, die ten
slotte opgemerkt werden door W. Sander, die in de
buurt aan het strandjutten was. Deze gaf met zijn
lichten een sein, dat hij de noodsignalen begrepen
had en naar het dorp snelde om hulp te halen.
De geredde bemanning.
De bemanning bestaat, behalve uit kapitein Fleur
baay, uit D. Zwama. stuurman, Leeuwarden, B. van
de Peet, machinist, Rotterdam; H. Geval, matroos,
Amsterdam en F. R. Rijpsma, kok, Amsterdam.
De „Jos Maria" ligt thans precies evenwijdig aan
het strand met den kop naar IJmuiden.
Het schip maakt geen water.
De „Jos Maria" i3 voor f35.000 hij de Lloyds
verzekerd. Ook de lading stijfsel, toebehoorende aan
de „Bijenkorf" te Zaandam, is verzekerd. De „Jos
Maria" had radio aan boord, doch alleen een ont
vangtoestel, zoodat geen seinen gegeven konden
worden. Het was een geluk, dat de noodseinen door
een strandjutter werden opgemerkt. Anders zou de
De Duitsche kampioene, FrSulein Hiller,
traint zich in het stadion te Friedrichshain
voor het komende seizoen.
Olympiade een voorname rol. Wat mij tot op het
oogenblik reeds aan kleine voorbereidingen heeft
getroffen kan boekdeelen vullen. Om aan alle eischen
van de Winter-Olympiade, die van 6 tot 16 Februari
a.s. zal worden gehouden en duizenden en nog eens
duizenden naar de „mooiste wintersportplaats ter
wereld" zooals de president van het Internatio
naal Olympisch Comité, graaf Baillet-Latour, bij zijn
bezoek aan Garmisch-Partenkirchen zeide zal lok
ken, te voldoen, moeten een groot aantal spoorweg-
technische problemen opgelost worden.
Zuiver theoretisch is thans al het voorbereidende
werk gereed gekomen. Wat de gasten van de Winter
spelen wel het meest zal interesseeren, is het feit,
dat de spoorwegen op reizen naar Garmisch-Parten
kirchen belangrijke reducties toestaan, die in som
mige gevallen niet minder dan 60 pet. zullen bedra
gen. Nadere bijzonderheden over deze reducties zul
len binnenkort door de directie van de Duitsche
Spoorwegen worden bekend gemaakt.
Aan een voldoend aantal treinverbindingen zal
overigens wel geen gebrek bestaan. Het traject Mün-
schenGarmisch wordt op het oogenblik voor zoo
veel mogelijk van een dubbel spoor voorzien. Daar
dit traject reeds geëlectrificeerd is, zal men zeer
snel kunnen rijden.
opheffing van de kustwacht misschien ernstige ger
volgen gehad hebben, want met het opkomende water
ongeveer half zeven was het hoog water zou de
positie der bemanning steeds critieker geworden zijn
De reddingboot was bemand met J. van der Plas,
schipper; T. C.' van Pel, Alb. Gul, .G. ten Bruggen-
cate, W. en D. Dekker, Cor Wijker, Arie Wijker,
Arie Wijker Hzn., Joh.. Wijker N. de Graaff, P. de
Zwart en Alb. Dekker. Dank zij hun kranig optre
den is deze stranding weder verloopen, zonder dat
menschenlevens te betreuren zijn.
ALPHEN a. d. RIJN, 2 December. Een fello
brand heeft in den nacht van Zondag op Maandag
het kantoor en het fabrieksgebouw van de N.V. Rhe
nania, fabriek van geasphalteerde gas- en water-»
leidingbuizen in de asch gelegd.
Te ongeveer half twee bemerkte de restauratie-
houder van h.et station te Alphen a. d. Rijn, dat er
in het ketelhuis van de fabriek, hetwelk op een
terrein naast de spoorlijn is gelegen, brand was uit
gebroken. Nog voor hij de brandweer kon waar
schuwen was deze reeds ter plaatse, waar cp het
terrein van de gasfabriek, waar de brandspuiten ge
stationneerd zijn, de brand eveneens was opge
merkt.
Hoewel men onmiddellijk met de beide motor
spuiten uitrukte stond men reeds van het eerste
oogenblik af machteloos tegenover de vuurzee, die,
aangewakkerd door den hevigen Noordwester
storm, zoowel het fabrieks- als het kantoorgebouw,
welke beide geheel uit hout zijn opgetrokken, in
lichte laaie zette. Bovendien vond het vuur gretig
voedsel in een groote hoeveelheid teer en afval,
welke in de loodsen waren opgeslagen en die door
den hevigen wind tientallen meters ver werden
weggeslingerd. Een ware vonkenregen was oorzaak
dat niettegenstaande het slechte weer, honderden
nieuwsgierigen naar het terrein van den brand
gingen. Een gelukkige omstandigheid was dat de
gebouwen buiten de bebouwde kom liggen, daar an
ders bij de heerschende storm uitbreiding van den
brand zeker niet te voorkomen zou zijn geweest. Nu
dreigde slechts een oogenblik gevaar voor een nabij
gelegen boerderij, welk gevaar evenwel kon worden
afgewend. Hoewel door de brandweer volop water
werd gegeven, kon men niet voorkomen dat het
geheele gebouw tot den grond toe afbrandde. Niets
is gered.
Omtrent de oorzaak vernemen wij, dat deze ver
moedelijk moet worden gezocht in het feit, dat een
plaatsvervangend stoker, die Zondagavond om tien
uur de stoomketel heeft aangemaakt, vermoedelijk
wat te hard heeft gestookt, hoewel het ook moge
lijk is, dat door den storm het vuur in den ketel
feller dan gewoonlijk is gaan branden.
Hoewel het bedrijf door een en ander uiteraard
stagnatie ondervindt, zullen de leveranties gewoon
voortgang kunnen hebben, daar de voorraad bui
ten de fabriek was opgeslagen.
De schade wordt door verzekering gedekt.
Mits andere staten er ook voor zullen
zijn.
Boekarest. A.N.P.) De gewoonlijk goed ingelich
te „Argus" meldde Zondag, dat Roemenië den Vol
kenbond ervan in kennis had gesteld, dat het zou
willen deelnemen aan petroleumsanctics tegenover
Italië, doch alleen dan, wanneer alle andere staten,
met inbegrip van do niet-leden van den Volkenbond
hetzelfde zouden doen.
Om alle toeschouwers naar Garmisch-Partenkir
chen te kunnen brengen, zal elke tien minuten een
extra trein uit München vertrekken. Met eenzelfde
tijdsruimte keeren de treinen naar München, respec
tievelijk Augsburg en sommige ook naar Mittenwald
en Innsbrück terug. Want Garmisch-Partenkirchen
en de naburige plaatsen zullen alle bezoekers niet
des nachts kunnen herbergen. Als nachtkwartier zul
len alle plaatsen aan de lijnen MünchenGarmisch,
AugsburgGarmisch en InnsbrückGarmisch dienst
doen. Dus voor allen, die als gasten aan de Winter
spelen willen deelnemen, is er een plaats, te vinden.
De eerste skilooper aangekomen
De eerste deelnemer aan de Winterspelen Is reeds
ih Garmisch-Partenkirchen gearriveerd. Het is de
jonge Amerikaan Richard Durrance, die ook in
Beieren niet onbekend is, daar hij reeds eenige ja
ren lid is van de Sportclub Garmisch. Hij werd n.1,
in Garmisch-Partenkirchen. opgevoed en keerde
eerst drie jaren geleden naar zijn ouders in de Ver-
eenigde Staten terug. Als een uitstekend skispringer
zal hij als vertegenwoordiger van zijn land aan de
Winterspelen 1936 deelnemen, waarbij hem zijn ken
nis van de verhoudingen te Garmisch zeer zeker ten
goede zal komen.
Ook de skl-loopers zijn in training.