WJSL Uitkomst bij GRIEP Alkmaarsche Kaasmarkt Is uw auto in orde 7 Een ouderwetsche vergadering. Behan deling der begrootingen voor 1936. De salarisverlaging bij de Lichtbedrijven. aangenomen. Geen boekhouder op een sa laris van f1800f2200.—. In principe tot instelling van Maatsoh. Hulpbetoon besloten. Wh at is in a name. Dc Raad dezer gemeente vergaderde Vrijdagavond half acht ten raadhuizc, onder voorzitterschap van den heer Jhr. A. L. van Spengler, burgemeester. Secretaris de heer G. G. Post. Allen waren aanwezig. Na opening door den Voorzitter, werden de notulen goedgekeurd. Begrootingen 1936. Begrooting Burger lijk Armbestuur. Behandeld werd de begrooting van het Burg. Arm bestuur. De heer P. de Geus rapporteerde namens de com missie. De commissie wilde de post salarissen verhoo- gen tot f 150.De werkzaamheden zijn van dien aard, dat het tegenwoordige „salaris" veel te laag is, Voorzitter was het hiermee volkomen eens, zooals alle leden wel zullen zijn. Het gaat niet volgens Ged. Staten.. De heer Weel vond het salaris ook heel laag, ge zien het bedrag, dat wordt uitgegeven. Spr. geloofde, dat we alsnog goed gemotiveerd moeten trachten de .verhooging te brengen. De begrooting werd vastgesteld op totaal f8079.44, waaronder een gem. subsidie van f7700.—. Begrootingen Lichtbedrijven. Do begrootyig van liet gasbedrijf geeft de volgende cijfers. Gewone dienst ontvangsten en uitgaven 187.800.35; kapitaaldienst f85.450.29. Electriciteitsbedrijf: gewone dienst f 81.931.95, ka pitaaldienst f41.674.14. Voorzitter gaf een toelichting van de voorstellen voor den nieuwen boekhouder en de salarisverlaging voor het personeel. Salarisverlaging. De heer De Geus merkte op dat op de begrooting nog geen post voor den boekhouder was uitgetrokken, zoodat men daarover geen oordcel kon vellen. De ac countantscontrole ad f750.moest volgens de com missie ook verlaagd worden. Ten aanzien van de sa larisverlaging ging de meerderheid van de commissie accoord met het G. O. De Voorzitter merkte op, dat het accountantsbedrag geen salaris is. De commissie zal een en ander on der oogen zien. Dc Voorzitter gaf een toelichting van de salaris verlaging tot 12 Voorzitter stelde vast, dat er maar één voorstel is, dat is van de commissie van beheer. Het G. O. heeft niet tot overeenstemming kunnen komen. Daardoor is er geen advies van het G. O. Het berust volgens voorzitter op een misverstand, dat de commissie ver der gaat dan de minister wil. Het houdt geen verband met de missive van den minister. De heer De Geus zeide, dat er eenige verschillen zijn tusschen de loonen en de salarissen. Bijv. de in casseerders staan laag. Als daar nog weer een ver laging af moet, wordt het te laag, daar er een zekere yeranlwoordelijkheid bestaat voor deze menschen. Do heer Weel verduidelijkt het standpunt van dc commissie inzake de salarissen van de incasseerders en de fitters, Daarbij beslaat nog al wat verschil. Twee incasseerders verdienen samen f2600.— en twee fitters f3200. Wethouder Du Burck herinnerde aan dc besprekin gen in de C. v. B. Spr. is altijd tegen salarisverla ging, maar hceft'zich tenslotte neergelegd bij de 10 Spr. merkte op, dat de ambtenaren eerst ook vrij pensioen hadden, zoodat de korting eigenlijk 22 is. De loonen moeten niet worden vergeleken met de wcrkverschaffingsloonen, terwijl ook het bedrijf niet noodlijdend is. De loonen zijn vastgesteld door de organisaties. De anderen hebben ook groote verant woordelijkheid. De heer Kramer was voor de 12 geweest. De loonen zijn van f34.tot f 21.60, de korting afgetrok ken. De begrooting sluit wel, maar het geld moet worden opgebracht door menschen, die voor 80 minder verdienen; *4 cent verlaging van den gas- prijs komt de menschen aldten goede. Het zijn nog geen slechte salarissen. De heer Dijkhuizen vroeg hoeveel verschil het uit maakte of 10 of 12 werd afgetrokken. Deze twee procent bleek te zijn f 538.—. Weth. Groen was het eens met den heer Kramer. Spr. voerdo nog aan dat men ook de andere gemecn- tenaren heeft gekort. De heer Bakker merkte op, dat de laatste korting voor de ambtenaren der Lichtbedrijven hooger was dan voor de gemeenteambtenaren. Voorzitter antwoordde, dat dit niet zoo was. Het voorstel der Commissie van Beheer werd met 4 tegen 3 stemmx aangenomen, die der heeren Du Burck, De Geus en Bakker. De boekhouder in het geding. Voorzitter lichtte hier het voorstel der commis sie toe, om een boekhouder te benoemen. Hij moest goed. kunnen boekhouden, den directeur bij afwezig heid te kunnen vervangen, chef van het personeel kan zijn. Het is niet de bedoeling dat hij den directeur ver vangt in technisch opzicht, terwijl het geen „huis- of tuin-boekhoudermoet zijn. De functie bestaat reeds. Het gaat alleen om het salaris, dat de com missie wil vaststellen op f1800 tot f2200. Do meerderheid van lï. en W. was tegen dit voor stel. Do meerderheid wilde het salaris vaststellen van f 1600f 2000, zonder korting. Voorzitter gaf in overweging geen bepaald voor stel te doen, om verwarring te voorkomen. De heer Groen kon zich hier wel mee vereenigen. Spi\ was echter tegen het voorstel van de Commis sie van Beheer. Wethouder Du Burck was tegen het voorgestelde instituut. Wanneer tot de aanstelling wordt beslo ten, acht spr. het genoemde salaris voldoende. De voorwaarden van de C. v. B. bevallen spr. niet, daar er geen enkele Langendijker voor in aanmerking zou kunnQn komen, hoewel spr meent, dat er ge noeg bevoegden zijn. Spr. heeft nog geen onaange name gevolgen gezien van het technisch toezicht, als de directeur er niet is. Kr zijn nu ook vervan gers van den directeur, zoowel technisch als admini stratief. Het is volgens spr. niet noodig. Men had er inec kunnen volstaan met een boekhouder op te roepen. De Voorzitter merkte op, dat het hier alleen gaat over het salaris. De heer Kramer was het met den Voorzitter eens. Spr. was van meening, dat de administratie gebrek had aan deskundig personeel. Daarin kan men nu voorzien, nu er een vacature is. Wanneer de func- tionnaris komt op de plaats van den assistent, dan is het aanvangssalaris f T600. Het voorstel van het Bestuur is een nieuwe functie te scheppen. Daarom komt in de eerste plaats de vraag of men een nieuwe functie creëert, en of men de verordening nu moet wijzigen. Spr. had -lever een eenigszins minder voortvaren de houding gezien van de Commissie, in verband met de oproeping van sollicitanten, Spr. is er voor dat een boekhouder wordt benoemd; als men dezte echter wil benoemen op een ander salaris, dan de assistenl, dan zal de verordening dienen te worden gewijzigd. Men kan ook een klerk oproepen, die met boekhou den op de hoogte is. Er moet iemand komen, die er iets van afweet en dc boodschappen kan afhandelen. Nu is dat niet het geval. Spr. wilde den funcüionnaris benoemen, volgens dc vcroi'dcning en het voorstel van de commissie verwerpen. Spr. bedoelde óf als assistent, óf als klerk. Voorzitter meende dat het niet uitmaakte hoe de titulatuur was. Er wordt van boekhouder gesproken, omdat cr gccischt wordt de kennis van boekhouden. De commissie was gerechtigd geweest iemand te be noemen in verhand met de verordening, op het daar genoemde salaris. Omdat er eischen worden gesteld lieeft men dit salaris vastgesteld. De heer Kramer herinnerde er aan, da't in de com missie door het bestuur is gezegd, dat een en ander niet in den Raad zou komen. Het komt 6pr. daarom vreemd voor dat deze bespreking plaats vindt. Vol gens de verordening kan dc Commissie beslissen zon der den Raad er in te kennen. Voorzitter merkte op, dat spr. er altijd voor is ge weest, dat do Raad er over ging. U moet zeggen van don voorzitter dit antwoord te hébben ontvangen. De heer Kramer zeide dat de besluiten van de com missie door het bestuur worden uitgevoerd. De Voorzitter meende, dat hef bestuur niet moet worden beschuldigd, te zijn doorgegaan. Voorzitter wist er niets van, dat het besluit is uit gevoerd. Spr. wist cr minder van af dan de heer Kramer. Wethouder Du Burck was van oordeel dat het be stuur eerst de raadsvergaderingen had moeten af wachten vóór de oproeping kon plaats vinden. Voorzitter: Daar moet U het bestuur over inter- pclleeren. Weth. Du Burck: Dat zal ik ook wel. De heer Weel veronderstelde dat een assistent kon worden gevraagd met kennis van boekhouden. De di recteur is directeur-administrateur. Voorzitter antwoordde, dat de heer Smit directeur van het gasbedrijf en administrateur van het elec triciteitsbedrijf is. De heer De Geus zeide dat men, een klerk met acte boekhouden kon benoemen. Spr. zou het geen rich- tig beleid hebben gevonden als een assistent was be noemd boven het andere personeel als het niet noo dig was. Het voorstel van de Commissie van Beheer werd met algemcene stemmen verworpen. Het voorstel der meerderheid werd hierna ingetrokken. De gemeentebegrooting 1936. De heer De Geus stelde voor, de gemeentebegrooting 1936 behoudens eenige afwijkende voorstellen der commissie, goed te keuren. Hierna werd overgegaan tot de artikelsgewijze be handeling der begrooting. De post schrijf loonen werd verhoogd van f 100 tot f 200. Behandeld werd hierna naar aanleiding van den post onderhoud raadhuis, door Ged. Staten gezonden nota van opmerkingen op de gem. begrooting 1935, waarin werd opgemerkt, dat de bcgrooling sluitend kan worden gemaakt zonder dat een Rijksbijdrage in de gemeentehuishouding behoeft te worden gevraagd. Daartoe zullen echter een aantal maatregelen moe ten worden genomen. In de nota wordt op het salaris van de raadhuis schoonmaakster gewezen, dat nog geen verlaging had ondergaan; verder het salaris van de schoolschoon- maakster, een verlaging van het salaris van den ge meentegeneesheer tot f 75, werd door Ged. Staten voorgesteld, terwijl ook liet salaris van de gemeen teopzichter voor verlaging in aanmerking kwam. Ge vraagd werd of de f 80 voor bijdrage aan de nachfete- lefoon wel noodzakelijk was. Ten aanzien van liet subsidie aan het Centraal Zie kenhuis ware (e overwegen, hij afloop van het con tract onder de oogen te zien of dit niet kan verval- len. Verder zijn de bijdragen aan het Witte Kruis, de wijkverpleging, ziekenhuisverplcging, kraamvcr- pleging en kinderzorg zoo mogelijk te verlagen. Men komt bij Ged. Staten tot het resultaat, dat bij een raming van pl.m. f 1S00 aan wcrkloosheidsbijdrage en ccn gedeeltelijke belastingbijdrage van f 2013 de begrooting sluitend is, als diverse verlagingen en verhoogingeii enz. worden gedaan. Ten aanzien van het salaris van den gem.-opzich- ter, schoonmaaksters van het raadhuis en van de school, stelden B. en W. voor, dit niet te verlagen, dat van den dokter wel, mits de betrokkene er mee accoord gaat. Nachftelefoon achtten B. en W. wel noodzakelijk, in verband met den handel, brandge vaar, ziekenhuizen, politie etc. De overeenkomst met het ziekenhuis loont af per 1 Januari 1936. Daarop zal worden ingegaan. In de subsidies is reeds inge grepen. Salarieering van de zusters is een interne zaak. Verder zijn de salarissen der zusters aan ze kere minima gebonden. Met dit prae-advies ging de raad accoord. Ten aanzien van het laatste gedeelte zal men zich nog eens tot Ged. Staten wenden. De meerderheid der commissie wilde de post sub sidie van de Burgerwacht schrappen. Voorzitter vond dit voorstel in verband met den bewogen tijd, niet juist. Spr. gaf in overweging dit voorstel te schrappen. De heer Weel zette zijn standpunt uiteen. Spr. was voor den post. Hoe langer hoe meer illegale elemen ten komen. De heer Dijkhuizen geloofde, dat do Burgerwacht, wanneer er iets gebeurde niet zoo zou optreden als het feitelijk behoorde. Spr. was voor opheffing van de burgerwacht. Voorzitter antwoordde, dat de bedoeling van de Burgerwacht gansch anders is, n.1. om de burgers te beschermen tegen schadelijke invloeden van buiten. De heer Du Burck verklaarde evenals den heer Dijkhuizen. Geen man en geen cent voor de Burger wacht. De post werd verworpen met 4 tegen 3 stem men, die der heeren Groen, Kramer en Weel. De heer Du Burck herinnerde aan het genomen besluit om -een onderzoek in te stellen naar de mo gelijkheid van schoolonderzoek door een geneeskun dige - Het onderhoud met den dokter had nog niet plaats gehad. De heer Du Burck drong er op aan dat dit spoedig gebeurde. De Commissie stelde voor, een commissie van bij stand te benoemen voor de schouw van de landerijen Voorzitter antwoordde, dat dit alleen kan als B. en W. dit aanvragen. De wethouders, wien dit on derzoek is opgedragen, achten zich in staat de schouw te verrichten, dus is het niet voor uitvoering vatbaar. De woninghuur van den hoofdonderwijzer werd op voorstel van B. en W. verlaagd van f 250 op f 225. De post verlichting en verwarming Van de school werd op voorstel der commissie gebracht van f 650 op f 700. De commissie stelde voor, de post voor extra-hulp aan werkloozen te verhoogen van f 100 op f 150. Voorzitter antwoordde, dat dit werd geregeld naar het gemiddeld aantal werkloozen. Zonder verhooging worden evengoed de belangen der werkloozen niet geschaad. Het voorstel werd ingetrokken. Werkloozenzorg. Naar aanleiding van den post voor werkloozen zorg ad f 28180 werden doord en heer Weel eenige wenschen naar voren gebracht. De meeste werk loozen worden gezonden naar de Wieringermeer. Spr. zou B. en W. is overweging willen geven om met Staatsboschbeheer in overleg te treden over geheele of gedeeltelijke plaatsing aldaar, aangezien velen de kracht niet hebben cm dat werk in de Wieringermeer te verrichten. Aan het vastgestelde Wacht niet tot de koorts oploopt, als Gij hoest, transpireert. U rillerig en als geslagen voeltt dit is hei moment, om Abdijsiroop te gebruiken, omdat Abdijsiroop snel en grondig werkt. Vanaf den eersten lepel zult Gij de taaie slijm kwijt raken, die bezwon- gerd is met millioenen ziektekiemen, 'ij ondervind! een buitengewone verlichting. Uw hoest verdwijnt. Gij kunt dan de koorts meester worden en slapen zonder uitputtende hoest- aanvallen Gebruik daarom altijd biji Hoest- Cr iep -Bronchitis -Ascnma iRéSöógaëwéftónq 75«nM prijzen normloon van f 0.25 per uur komt geen enkele ploeg toe, de loonen zijn heel laag. De kolenbon welke wordt verstrekt, gaat daardoor geheel teniet. Voorts werd door spr. op het nadeel van de ver meerdering dar pendagen tot zes gewezen. Voorzitter merkte op, dat de organisaties zich tot den Inspecteur der Werkverschaffing konden wenden als er klachten waren. Een dergelijk onder houd heeft kortgeleden plaats gehad. Voorz. wist nog niet welke kant B. en W. op gingen in deze, aangezien er een nieuw systeem op-komst is. De heer Weel zeide deze bespreking zelf te hebben bijgewoond. Hierbij heeft spr. de conclusie getrok ken, dat er wel iets was te zeggen over de wijze waarop de gemeentebesturen de werkverschaffing regelen. Er wordt te veel een groot aantal werk loozen naar één werkverschaffing gezonden, zonder dat daarbij rekening wordt gehouden met- de kracht en de leeftijd van de werkloozen. De loonen zijn zoo gesteld, dat met flink werken het loon kan wordenv erdiend. De zwakke elementen houden dit tegen en dienen er uit te worden gehaald, en daarvoor een andere werkverschaffing of steunre geling worden ingesteld. Voorzitter gaat voort met de behandeling der begrooting. De heer Du Burck dacht dat de post loonbijslag regeling zeker wel kan gewijzigd, nu die is opge heven. Voorzitter hoopte dat dit niet het geval zou zijn, en dat het bedrag wel uitgekeerd zou kunnen wor den, door de bemoeiingen van de Westfriesehe gemeenten. De begrooting werd hierna vastgesteld. Het cijfer was zonder dew ijzigingen f 98.569.96. Verschillende subsidies werden verleend. Reorganisatie van het burg. armbe stuur. Instelling voorgesteld van Maatschappelijk Hulpbetoon. v De raadsleden de heeren D. Bakker en P. de Geus stelden in een der vorige vergaderingen voor over te gaan tot het nemen van een besluit tot reorganisatie van het burg. armbestuur en tot de instelling over te gaan van een instituut voor Maatschappelijk Hulpbetoon. Een concept-regle ment werd hierbij overgelegd. Op advies van B. en W. werd toen besloten, het voorstel aan B. en W. om prae-advies te retourneeren. Dit prae-advies werd thans uitgebracht. Voorzitter deelde mede, dat de meerderheid van het College van B. en W. van meening is, dat de urgentie voor een reorganisatie van het B. A. en de instelling van een instituut voor maatschappe lijk hulpbetoon niet aanwezig is. Wij hebben voor oogen te houden dat de openbare armenzorg in een kleine gemeente niet kan worden vergeleken met een groote gemeente. Het reglement, dat door de raadsleden is overgelegd, is slechts voor groote ge meenten bestemd. De meerderheid van het College was er van overtuigd, dat de belangen welke aan het B. A. waren toevertrouwd, goed worden behar tigd en dat de arbeid van de armvoogden alle waardeering verdient. Ds meerderheid is dan ook van meening, dat er geen redenen bestaan om te veranderen. Eerder zou in overweging kunnen worden ge nomen om een voorstel te doen, tot wijziging van het B. A., als de huidig vorm niet naar genoegen is. De-toelichting van de raadsleden kan verder geen aanspraak maken op volledigheid. De instel ling voor maatschappelijk hulpbetoon welke in de groote steden wordt gevormd heeft tot doel centrali satie van de armenzorg in één beheer, hetgeen eco nomischer l*an worden uitgeoefend en ten voordeel strekt aan de gemeentekas. De meerderheid van het college stelt daarom voor, het verzoek af. te wijzen terwijl de minderheid, wethouder Du Burck, voor inwilliging van het voor stel is. De Voorzitter zette zijn standpunt nader uiteen. Spr. hoopte dat de voorstellers na diep te hebben nagedacht tot andere gedachten zouden komen. Verder merkte Voorzitter ou: We weten wat we hebben, maar niet wat we krijgen We zouden ook kunnen zeggen „vreezen". Voorz. noemde verschil lende voorbeelden van steden als Hilversum. Kam pen, Meppel, etc. om aan te toonen, dat het uit den booze is, hier een dergelijk instituut in te stellen. De heer aBkker zeide, dat het niet de bedoeling is het in te richten als in een groote gemeente De vergelijking met de grobte gemeenten gaat niet op. Men heeft achting voor het tegenwoordig B. A. en er staat niet in het voorstel dat de tegenwoor dige armvoogden geen zitting zullen hebben. Het uitgebreid; er is veel veranderd, maar de naam, die uit de tijd is, is dezelfde gebleven. Het is vree- selijk de gang naar het B. A. De heer De Geus had het oog ook gericht op de kleine zelfstandigen. Spr. was vóór de omzetting van het B. A., juist omdat hij van nabij met het werk bekend is. Spr. wil niet verder irgaan op de aantijging of men het voorstel zelfstandig heeft ingediend. De heer Groen had eenige zakelijke bezwaren, b.v. de eigendommen van het B. A. Instelling van het M. H. kan niet eerder plaats vinden dan 1 Januari 1937, daarom is het heelemaal niet urgent. Spr. zou willen voorstellen dat B. en W. worden ver zocht om drie maanden voor het einde van het jaar met een prae-advies te komen. Spr. geloofde dat de stap naar M. H. zwaarder werd dan naar het B. A., omdat er daar 7 of 5 zijn, en bij het B. A. Hoewel de hoogste prijs onveranderd f 18.50 bleef, lag toch de doorsneemarkt weer een half guldentje hooger. De groote massa werd verbocht voor f 17.en f 18.beneden f 17 werd nauwelijks besteed. We zijn daarmee zoover gekomen, dat bij een aanhouden van de thans bestaande tendens de hoogste prijs van f 18.50 wel nauwelijks te handhaven zal zijn. De vooruitzichten zijn over 't algemeen dan ook nogal optimistisch. De gedachte dat we de komende weken een verdere verbete ring zullen beleven, overheerschte. De reden ligt niet zoozeer bij een stijgende vraag dan wel bij de dalende aanvoer. Naar taxatie was er hedenmorgen een 10.000 Kg. minder aan de markt, terwijl ook de groote fabrieken, die niet aan de markt komen, nogal schijnen te beperken. Een gratis onderzoek Iedere automobielbezitter zal zich nog herinneren het geweldige succes, dat de veiligheids weken het vorige jaar hebben gehad, die door de Kon. Ned. Automobiel club waren uitgeschreven. Ook dit jaar zullen deze veiligkeidswe- ken weer worden gehouden en o.m- van 1 tot 15 Februari a.s. te Alkmaar, waar het succes niet minder groot was. Gedurende deze twee weken stelt Jac. Met's Automobielbedrijf te Alkmaar in haar werkplaats aan den Frieschenweg ook nu weer haar apparaten gratis ter beschikking tot onderzoek van remmen en stuurinrichting. Voor bijzonderheden leze men de ad vertentie in dit nummer. HET ONDERZOEK IN DE ZAAK LINDBERGH. Trenton (New Jersey). De gouverneur van den staat New Jersey heeft gister het hoofd van de staatspolitie opgedragen voort te gaan met een grondig en onpartijdig onderzoek naar alle kwes ties, welke verband houden met de ontvoering van het zoontje van Lindbergh. Hoffimann heeft verklaard niet te gelooven, dat deze misdaad door slechts een enkel persoon zou zijn gepleegd; hieraan voegde hij toe, dat de voornaamste getuigen en de aanklagers dat met hem eens zijn. Het feit, aldus Hoffmann, dat an dere bij de zaak betrokken zijn, is nog geen ont lasting van beklaagde Hauptmann. drie. Standsverschil bestaat er in ons dorp zoo goed als niet. Het hoofdargument dat de menschen zich tot huns gelijken kunnen wenden, gaat niet op. Spr. wil eerst het plan onderzoeken en over denken. Wanneer het goed is', zal spr. zijn mede werking verleenen. Wethouder Du Burck merkt op dat alle raads leden zich hebben kunnen inwerken in de materie, daar allen de gegevens al lang hebben ontvangen. Ook in Egmond is een M. H., evenals in Castricum Daarover heeft spr. geen bezwaren gehoord. De heer Groen: Het gaat om de voordeelen. De heer Du Burck zeide dat de woorden van den Voorzitter, als zou een wethouder als voorzitter van het M. H. er politieke munt uit kunnen slaan ook wel op de leden van het B. A. kunnen worden toegepast. Twee hunner komen nu ook op de lijst voor. Wat betreft het „zelfstandig" voorstellen van de leden deelde de wethouder mede, dat dit voorstel is besproken in de conferentie van alle drie frac ties, voor de wethoudersverkiezingen, waarna een conferentie heeft plaats gehad van de s.d. en v.d. fracties met gevolg dit voorstel. Dus is er geen invloed van anderen. De centralisatie-idée voor de groote steden gaat hier niet op. De stap naar het B.A. vond spr. erger dan naar het M. H. Het is 'n kwestie van gevoel. Tegenover het spreekwoord van den burgemeester stelde voorz. een ander: „Wie het oude kent, kan het nieuwe beter maken. Voorzitter huldigde het crisiscomité, dat prachtig gewerkt heeft, terwijl het M. H. toch wordt gepro pageerd door dezelfde menschen. De heer Kramer meende dat het hier alleen ging om de naam, niet om de zaak, De taak van het armbestuur is zeer moeilijk, en de armvoogden mag men daarvoor dankbaar zijn. Spr. heeft niet zoo veel met klagers op. Klagers hebben geen nood. Er zijn er wel die nooit tevreden zijn. Spr. is tegen naamsverandering. Alleen de naamsverandering is de reden van het voorstel. Ook komt het voorstel alleen uit de crisisomstandigheden, meende spr. Een secretaris zou meerdere kosten met zich bren gen dan het tegenwoordige college. Spr. vroeg zich af, of de belanghebbenden er door gebaat zouden worden als er andere personen voor de thans zit- tenden in de plaats komen. De heer Weel was voor wijziging van den naam en toevr—;ng van iemand in het instituut, uit den Raad, en iemand uit de gemeente. Voorz. was niet tegen naamsverandering, al vond hij het voorstel hiervoor dan wel wat uitgebreid. De heer De Geus verdedigde nogmaals het voor stel. Er zijn in de gemeente wel klachten over het B. A. Het is niet de bedoeling dat het concept-regle ment aldus wordt overgenomen. Het is voor wijzi ging vatbaar. Wat betreft de liefde van de arm voogden, herinnerde spr. aan het voornemen van de armvoogden van verleden jaar om te bedanken. Voorzitter merkte op, dat er klachten zijn geweest over het B.A., welke heelemaal ongegrond waren. 99 van de menschen die bij M.IL komen, zijn te vreden. De heer Bakker was van oordpel, dat als er meer groepen der bevolking in het M.II. waren opgeno men, de klachten minder zouden zijn. Wethouder Du Burck meende, dat de eigendommen gerust konden worden overgedragen. Wat is er te gen. dat de Raad en B. en W. in het M.II. worden vertegenwoordigd. Spr. stelde voor, zich in prin cipe uit te soreken voor M.H. en later het reglement vast te stellen. Na uitvoerige besprekingen werd het voorstel Rakker—De Geus ingetrokken en het voorstel 'Du Burck met 6 tegen 1 stem, die van den heer Groen, aangenomen. Na rondvraag volgde sluiting te half twaalf.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 10