Geestelijk L,evën KIJKEfls KOOPEfl tjClOECK „AGA IS de V ries BREIDING NKENLUST Wuppertal Postrekening No. 23330 Int. Telef. No. 20 20 PAGINA'S. ZAANDAM Van licht tot duisternis. Zaterdag 1 Februari 1936. SCIAGER 79ste Jaargang. No. 9904 COURANT. Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. Bij Inzending tot 's morgens 8 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuïtkomend nummer geplaatst. Uitgave der N.V. v.h. P. Trapman Co., Schagen Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN« TIëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno* inbegrepen!. Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. door Astor. In het jaar 1928 werden de Duitsche steden Bar- men, Ébbe'rfeld, Vohwinkel, Cronenberg, Ronsdorf en Beijenburg tot één gemeente vereenigd onder den naam Wuppertal. Het aantal inwoners is ongeveer 480.000. Er is een groote textiel-industrie. De hoofd producten zijn: bancl, kant, lint, elastiek, kunstzijde en voering. Ik kan niet nalaten een artikel aan Wuppertal te wijden en eenige oogenblikken uw aandacht te vra gen voor wat daar sedert eenigen tijd gaande is. Ik doe dit uit een innerlijke behoefte en uit zuiver-men- schelijke overwegingen. Ik doe het, opdat men zijn dogen opene voor de wreedheden, welke een terreur (schrikbewind) noodzakelijk met zich brengt. Waar gepoogd wordt door middel van den staat en diens geweldsapparaat elke vrijheidsbeweging te ver smoren en aan de menschen één bepaalde levensbe schouwing op te dringen, daar moet met ijzeren noodzakelijkheid naar steeds gemeener middelen worden gegrepen om angst en schrik te verspreiden, daar herleeft de middeleeuwsche barbaarschheid, daar herleeft de inquisitie in al haar wreedheid. Duitschland is in dit opzicht voor ons een afschrik wekkend voorbeeld. Wat daar gebeurt, hoe daar de eerste beginselen van recht en menschenliefde op de brutaalste wijze worden geschonden is hemeltergend. Als wij ons indenken in wat daar aan weerlooze menschen door staatsbeulen wordt aangedaan, vra gen wij onszelf vaak met verbijstering af, hoe is.zoo iets nog mogelijk? Zijn de menschen dan nog zóó wreed, zóó gemeen? Adolf Hitier heeft ons gezegd: „ik zal van ons Duitschland, een Duitschland van gelukkige vrou wen en moeders maken." Welnu, drie jaren lang heeft hij er nu den tijd voor gehad, het gansche staatsapparaat, alle geweldsmid delen zijn tot zijn beschikking geweest en tot de be schikking van zijn helpers en aanhangers. Heeft hij zijn doel bereikt? Wanneer wij menschen ontmoeten, die in Duitsch land hebben gereisd en wij luisteren naar hnn be vindingen en indrukken, dan" heeft hel soms den schijn of, in het „derde rijk" de toestanden veel ver beterd zijn en men daar op weg is naar een ideaal toestand. Er is orde en rust; het uiterlijk is zóó, dat toeristen, die alleen maar den buitenkant van het leven zien van de stoffelijke en geestelijke misère van het geknechte volk nagenoeg niets bespeuren. En de kranten? Zij staan onder strenge censuur. In de Duitsche bladen komt geen klacht over het heerschen- de regime tot uiting! Men zou zich echter vergissen, wanneer men zijn oordeel over Duitschland daarnaar vormde. Daar zijn nog altijd de concentratiekampen en wie wenscht te weten, hoe daar de menschen behandeld worden (Goebbels noemt deze kampen opvoedings inrichtingen!) moet het boek van Langhof „De Veen- soldaten1' maar eens lezen. Ik ga daar verder niet. op in. Wel wil ik in den geest der artikelen, die ik in dit blad schrijf met ernst wijzen op dit ontstellend feit, dat gansch Duitschland is geworden tot één groote gevangenis, voor den geest. Dat het recht tot vrije meeningsuiting daar niet meer bestaat, dat elke actie tot lotsverbe tering er is verboden. Geestelijke en economische slavernij is daar het typische kenmerk. Het is bedroevend dit te moeten zeggen in het Jaar 1936. En het is een vernietigend oordeel over onze zoogenaamde beschaving, dat dit moet worden geconstateerd. Wie had voor enkele jaren dit moge lijk geacht? Wie, die nog eenige waarde toekent aan de menschelijke persoonlijkheid, ziet hierin niet een diepen terugval naar voor goed voorbij gedachte tij den? Daarom moeten de oogen geopend worden voor dë gevaren, welke dreigen. Dit is de réden, waarom ik de aandacht vestig op Wuppertal en het Wuppertaler proces. Reeds sedert jaren bestond in Wuppertal een krach tige arbeidersbeweging, welke in hoofdzaak sociaal democratisch was. Met Hitier is de „gelijkschake ling" gekomen, d.i. de opheffing van alle politieke partijen, behalve natuurlijk de N.S.D.A.P. Maar met die gelijkschakeling kwam ook de ver volging van hen, die wel hun partij, maar niet hun gezindheid, hun geest hadden verloren. Reeds spoe dig waren er 40 dooden. Op welke wijze men te werk ging, welke wreede methoden werden toegepast, mo ge blijken uit dit ééne geval (gekozen uit andere): Oskar Hoffmann werd opgesloten in het Wupperta ler concentratiekamp „Kemma". Daar binnen ge bracht werd hem allereerst de helft van zijn baard afgeschoren. Toen dit gebeurd was werd hij gedwon gen 3 „Kemma-hapjes" te eten. Deze „Kemma hapjes' bestonden uit 3 zoute haringen in petroleum of wa gensmeer gedoopt. De reeds oude man had daardoor ontzettende pijnon. Desondanks werd hij nog tot bloedens toe geslagen. De lage loonen, de ellendige omstandigheden van de arbeiders en den middenstand waren oorzaak dat onder de uiterlijke berusting het verzet bleef voort- werken. Daarom werd de Gestapo te hulp geroepen. De Gestapo is de geheimstaatspolitie. De Kringleiding werd bevreesd voor het groeiend verzet; zij bemerkte dat zelfs in haar eigen rijen iets van dit verzet op kwam, (ook in de S.S. en S.A. zijn nog menschelijk voelende wezens) en daarom moest met uiterste ge strengheid worden opgetreden. De Kringleiding zond een geheim schrijven rond waarin zij aan haar vertrouwensmannen de opdracht gaf ora aan de Gestapo de namen te melden van al len, die verdacht werden van staatsgevaarlijkheid. Dezelfde opdracht kregen de werkmeesters in de fa brieken; zelfs kregen de onderwijzers de opdracht om de kinderen in te prenten dat het een nationale plicht was om iedereen, ook eigen ouders of familie aan te geven als deze omgingen met staatsvijanden. Maar toen ook dit niet baatte om de groeiende on tevredenheid te dooden, werd de moordcolonne, het beruchte „Kommanrlo in bijzonderen dienst" uit Ber lijn naar Wuppertal gezonden. Honderden menschen worden dan gearresteerd en mishandeld. ZeVén mannen worden doodgemarteld. Hun namen zijn: Muth, Kreikenbaum, Stein, Kra mer, Pickard, Morten en Watermann. De gevangenen werden gedwongen om ieder 5 na men te noemen en het is begrijpelijk en vergeeflijk, dat sommige onder hen, om de martelingen te ontko men, maar lukraak 5 namen opgaven. Daarop volgden weer nieuwe arrestaties van onge veer 1100 mannen en vrouwen. Op leeftijd, op politieke of godsdienstige richting werd niet gelet. De textielarbeidster Anna Gast, ernstig zenuwziek, die te zorgen had voor een oude, blinde moeder en een 12-jarig kind, werd in de gevangenis gezet. Heïene Franzmann werd eveneens gevangen genomen; toen haar 3 kleine kinderen uit school thuis kwamen, was moeder weg en de arme wezentjes gingen naar de politie, smeekend om hun moeder terug te krij gen. Zij werden het politiebureau uitgegooid! Ziet, als wij ons ervan bewust worden, wat dit be- teelcent, dan huiveren wij bij de gedachte dat zulke dingen nog kunnen geschieden ,dan komt een diepe afkeer in ons op tegen een systeem, dat daartoe voert. Maar er is méér: 628 menschen van alle mogelijke richtingen zijn nu beschuldigd van een plan tot hoog verraad. Zes honderd en acht en twintig gekozen uit de tal- looze gearresteerden stonden in groepen achtereen volgens voor de „volksrechtbank". Zij werden gevon nist volgens het nieuwe recht. Dit beteekent, dat de straf niet wordt bepaald in overeenstemming met de begane misdaad, maar overeenkomstig het karakter en de geestelijke instelling van den beklaagde. En wij begrijpen wat dit zeggen wil, als wij ons herinneren wat de Keulsche advocaat Schwenger heeft gezegd. Deze man heeft na een proces in Keulen, waarhij de officier van justitie 6 doodvonnissen had geëischt deze woorden gesproken: „Hiermede is een nieuwe aera (tijdperk) aangebroken in het strafproces. Maar zelfs wanneer een zware en weerzinwekkende mis daad is gepleegd, zoo afschuwelijk en verwerpelijk, dat ieder zich met gerechtvaardigde weerzin afwendt van den dader, zelfs dan zal deze dader, volgens de beslissing van den wetgever niet staan zonder de hulp van een verdediger. Wij voelen ons één met den officier van justitie en de rechtbank, omdat wij weten wat waarheid is En wij moeten 't feit begroeten dat nu ook de politieke misdadiger beeft en voelt, dat het zwaard van justitia weer geslepen is." Mijn waarde lezers tracht U eens goed in te den ken in wat deze woorden inhouden. Kunt gij dan nog eenige eerbied gevoelen voor het nieuwe Duit sche recht? En wanneer de beklaagden getuigen a décharge vragen, worden deze eenvoudig niet opgeroepen. Het ligt voor de hand, dat zeer vele menschen de openbare rechtzittingen hebben bijgewoond. Hoe moet de indruk zijn, welke zij daarvan hebben ge kregen? De bedoeling van de openbare machten is om de bevolking vreesachtig, onderworpen, berustend te maken; brutaal wordt dit openlijk uitgesproken in de woorden, waarmede de president de rechtszitting sloot: „Iedere volksgenoot moge gewaarschuwd zijn door dit vonnis, dat gedeeltelijk zeer zware straffen heeft opgelegd." Wordt dit doel bereikt, kan het bereikt worden? Is het denkbaar en aannemlijk, dat gansch een volk zich bij voortduring zóó laat tiranniseeren? Ik geloof dat dit onmogelijk is. Daarentegen komt de geest van den mensch in verzet. Want wèl is het mogelijk den geest tijdelijk het zwijgen op te'leggen, maar hem dooden kan niemand. Tijdens de rechtszitting zeide een der beklaagden, een jong arbeider: „Mijn broer was in 1914 vrijwil liger, ik was toen nog heel klein. In 1917 kwam mijn broer voor het eerst met verlof thuis en hij zei te gen mij: „als je eens zoo oud ben als ik nu, en er breekt een oorlog uit en als je je dan meldt als vrij williger, dan sla ik je dood". Dat was de sterkste in druk, die ik gedurende de oorlogsjaren heb gekregen en daarom ben ik revolutionair geworden." Dwingt zulk een houding tegenover een dergelijke rechtbank geen groote bewondering af? En is dat niet evenzeer het geval met hem, die de rechters toeriep: „Voor datgene wat ik gedaan heb, sta ik ten volle in. Eu ik men elk oogenblik bereid, hiervan ook de gevolgen te dragen." Een bankbediende, die tot zes jaar tuchthuisstraf werd veroordeeld, riep, toen hij het vonnis hoorde vellen, tot zijn moeder, die op de publieke tribune iraiiiiCT Economisch. Gemakkelijk. Zeer veel toepassingsmogelijkheden. Alleen-verkoop voor Noord-Hollands Noor derkwartier W TTECHN. BUR. ALKMAAR - TEL. 2197-3897. „Vraagt inlichtingen." VRAAGT VOLLEDIGE GESCHENKENLIJST, WELKE WIJ U GAARNE ZULLEN DOEN TOEKOMEN A Weet U, dat U bij het sparen van: KEG's THEE- EN KOFFIE BONS zeer gauw het vereischte aantal bons bij elkaar krijgt? Wanneer U ze nog niet spaart, begint er dan heden aan. Het kost U geen moeite. Alleen voortaan de prima KEG's THEE en KOFFIE koopen en de bons verzamelen'. U zult er geen spijt van hebben. De lijst is thans weer uitgebreid met nieuwe toegift artikelen, die alle van het beste fabrikaat zijn en practisch. 450 punten: COMPLEET THEESERVIES, 15 deelig. Desgewenscht ook afzonderlijke deelen verkrijgbaar voor: 75 punten: 1 THEEPOT. 75 punten: 1 SUIKERPOT MET MELKKAN. 150 punten: 6 KOP EN SCHOTELS. Tevens voor; 30 punten: 3 MELKBEKERS. 75 punten: 1 NlO-PAN (MELKKOKER). 75 punten: 1 RUBBER WARMWATERKRUIK. 100 punten: 1 NEST SCHALEN (ZESDEELIG). eaiiiiira aanwezig was: „zes jaar tuchthuis, moeder, omdat ik voor vrijheid en brood heb gestreden." Ten slotte nog een woord van een 62-jarigen ar beider, gericht tot den rechter: „Gij kunt van mij niet verlangen, dat ik, die opgegroeid ben in den klas senstrijd, nu plotseling zou gelooven, dat er geen klassenstrijd meer bestaat. In 1891 stond hier, op deze zelfde plaats, waarop ik nu sta, August Bebel, aangeklaagd voor hetzelfde feit. Ook toen wilde men de arbeidersbeweging en den klassestrijd vernietigen. Toen is het niet gelukt en ook nu zal het niet ge lukken." Hoe reageert de groote volksmassa hierop? Hoe anders dan door steeds dieper afkeer te ge voelen tegen de meedoogenlooze terreur, waaronder het Duitsche volk zich kromt. Want de verhalen van gevangenneming, van op sluiting in de concentratiekampen, van foltering en mishandeling gaan van mond tot mond. De geschre ven couranten kan menmuilkorven, op de fluister- krant heeftm en geen vat! En het lijden der tienduizenden, die opgesloten zijn, (ik noem van die tienduizenden slechts één naam: Thaelmann, die nu reeds 3 jaren lang zit opgesloten zonder dat zijn zaak is behandeld) moet wel bij ieder, die nog menschelijk gevoel bezit de neiging tot verzet doen groeien. Elk systeem, dat alleen maar door schrikaanja ging, door gruwelijk geweld zich kan handhaven, is ten doode gedoemd. Als er één ding door de geschiedenis der eeuwen is bewezen dan is het dit: elke terreur eindigt met een smadelijke nederlaag. Buitendien is er nog zoo iets, dat wij een wereldgeweten kunnen noemen. Het is dit wereldgeweten, dat wakker wordt, wanneer het zich geplaatst ziet tegenover de harde onloochen bare feiten. En nu zult gij begrijpen, waarom ik dit artikel moést schrijven. Ik kon en ik mocht niet zwijgen, na dat ik het bulletin van het initiatiefcomité tot onder steuning van de slachtoffers van het Wuppertaler proces, (onderteekend o.a. door Mevr. Adama van Scheltema, Mr. Frans Coenen, Mevr. Roland Holst en Jhr. Nico van Suchtelen) waaraan ik de gegevens heb ontleend, had gelezen. Ik zou het beschouwen als een verraad tegenover mijn geweten, wanneer ik het niet deed. Zeker, ik weet heel goed, dat de Schager Courant geen wereldorgaan is, maar ik weet tevens, dat eeni ge duizenden menschen dit blad lezen en oök deze duizenden behooren tot die groote massa, welke op de hoogte moet worden gebracht, van dat wat er bij onze naburen gebeurt. Om twee redenen. Ten eerste om het protest tegen den terugval tot een schande lijk barbarisme, tot de vernietiging der vrijheid van meeningsuiting te versterken. Ten tweede, opdat steeds meer worde ingezien, dat wij trouw moeten blijven aan ons beginsel en ook het beginsel van anderen hebben te eerbiedigen in de eerste plaats, uit zuiver-menschelijke overwegingen, en niet minder uit het diepgevoeld besef, dat knechting der geesten, op den duur nooit mogelijk is en slechts kan leiden tot terreur en als reactie daarop tot misschien wan- hopigen, bloedigen opstand. Tenslotte wil ik nog iets mededeelen, dat geen ver band houdt met het Wuppertaler proces, maar dat een hel licht werpt op het wezen en den aard van de methoden der heerschers in Duitschland. Zooals bekend is staat het Hitlerbewind op gespan nen voet met de katholieke en de protestantsche be- lijdeniskerk. Welnu in het dorp Veldenz staat (of liever stond, want hij zit. in het concentratiekamp te Dachau) de predikant Reif. Zie hier wat zijn vrouw zelf vertelt: „Op Vrijdag 24 Mei (van het vorige jaar! werd 's avonds tegen half tien aan onze deur geklopt. Er stonden 20 tot 25 mannen voor de deur, wier woordvoerder, de heer Bottler, voorgaf mijn man te willen spreken, met het voorwendsel dat deze mannen tot zijn gemeente behoorden en hem eenige vragen hadden te doen. Daar mijn man niet thuis was, zeide ik hun dit. Toen ik de deur gesloten had, werd onder leiding Loutering. De mensch: In de poel van vormloos leed en vreezen, Waarin 'k verstikte en ben opgegaan, Is wazig wilde warreling ontstaan: Uit ijle ledigheid is opgerezen Een chaos, waar 'k vergeefs in tracht te lezen. Het niets werd iets door zich te berst' te slaan. Ben ik? Door 't leed voel 'k eigen grenzen aan. 'k Ontzweef de poel! 'k Wordt vrij! Is dit genezen? De genius: Het was de één, verdeelend zich tot twee, Het was de wording van het nieuwe leven. Houd moed! Want half is reeds verhoord Uw beê, Uw pijn bracht ruimte, tijd en veelheid mee. 't Was barensnood, waarin ge waart gedreven, Maar de belofte aan 't alléén gegeven! A. E. Moderne foto's en vergrootingen van buitengewone kwaliteit Geopenddagelijks, ook Zondags Fotogr. Atelier Arpad Moldovan Nieuwe N ie dor p van den heer Bottler een spreekkoor aangeheven: „Er uit met den volksverrader", „Er uit met den opruier". Daarop ging ik weer naar de deur en ver dedigde mijn man. Een der mannen riep: „Hij steunt menschen die in het concentratiekamp zitten." Een in het- midden der voorste rij trad naar voren en zeide dat hij hem (mijn man) vannacht nog de hals zou afsnijden. Toen zeide de heer Bottler dat mijn man onrust in het dorp had gebracht. Na eenigen tijd ging ik naar de tweede verdieping van ons huis Ik zag een jager en smeekte hem om politiebescherming. Ik kreeg geen antwoord. Toen riep ik of ik een aan gifte kon doen, waarop mij werd geantwoord: „Doe het schriftelijk'. En hij ging verder Ons huis bleef onder bewaking. Op verschillende plaatsen in de straat stonden kleine groepen van twee tot drie mannen. Een kleine groep nam plaats onder een boom bij de pastorie en ik hoorde dui delijk: ,.0m vijf uur moet alles afgeloopen zijn. Eerst moet de dominéé geslagen worden totdat het bloed hem uit de vloeit. En dan in het concentratie kamp!" Ik zag met ontzetting dat mannen zich hadden ge plaatst voor mijn huisdeur daarna hoorde ik mijn man en ijlde toe om hem de deur te openen. Ik zag hem omringd door een groejo mannen, die hem zijn rijwiel reeds hadden afgenomen Ik zag dat iemand een ijzeren buis van 25 tot 30 centimeter lengte in de band had. Ik vloog mijn man te hulp en ik klemde mij tegen hem aan om één zijde van hem te beschermen. Wij werden met trapp-m en sla gen tot voor het raadhuis geduwd. Mijn man riep voortdurend: Wat hebt gij voor. waar sleurt gij mij heen, moordenaars? Wij beiden riepen om hulp. Plotseling was de heer Bottler bij ons en verklaar de: Gij gaat naar Dachau; Mijn man bloedde uit de neus en ik uit den mond." Ik heb aan dit kort relaas niets toe te voegen. Het spreekt voor zichzelf. astor.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 1