De revolutie in Paraguay
dstfi üdxxjrünonïtu
Woensdag 19 Februari 1936.
SCHAGER COURANT.
Tweede blad. No. 9917
Versch brood aan
het ontbijt
Bakkers- en consumptie
melkregeling
Drie dagen hulpeloos op
het IJsselmeer.
Rampzalig Amerika
President Ayala treedt a£
VERMOEDELIJK GEEN INTERNA
TIONALE CONSEQUENTIES VAN
OMWENTELING IN PARAGUAY.
KOLONEL FRANCO OP WEG.
NAAR ASUNCION.
Omtrent de uitgebroken revolutie in de
Zuid-Amerikaansche republiek, Paraguay,
wordt nog door Reuter uit Asuncion gemeld,
dat president Ayala, die aan boord van een
kanonneerboot was gevlucht, zijn ontslag als
president van de republiek Paraguay heeft
medegedeeld aan den bevelhebber van den
oorlogsbodem.
Vervolgens is hij ongestoord naar zijn woning te
ruggekeerd.
Volgens te Buenos Aires ontvangen berichten van
de Paraguaysche grens is generaal Estigarribia, de
vroegere commandant van het Chacoleger, door de
opstandelingen gevangen genomen; hij wordt correct
behandeld.
Naar thans blijkt, heeft de opstand geen commu
nistisch karakter, zooals door de regeering oorspron
kelijk werd gemeld, doch is zij een gevolg van het
verzet van de oudstrijders tegen de regeering.
Dr. Riart, minister van buitenlandsche zaken, werd
door de opstandelingen gevangen genomen en in de
school van de militaire luchtvaart gevangen gezet.
De studenten hebben zich bij de revolutionnairen
aangesloten.
Tot leider van den opstand -is kolonel Fran
co gekozen; men verwacht dat hij zal wor
den uitgeroepen tot president van de repu-
Ibliek.
1 Gisteren verzocht de Paraguaysche gezant te
Buenos Aires de Argentijnsche regeering te let-
tfen op kolonel Franco, die in ballingschap ïn Chili
vertoeft en voornemens zou zijn zich in het geheim
per vliegtuig naar Paraguay te begeven.
De Argentijnsche regeering verklaarde zich bereid
het. vertrek van den kolonel te beletten tot dat de
niéuwe Paraguaysche regeering wettig zou zijn er
kend. Niettegenstaande ook alle Chileensche vlieg
velden werden bewaakt, schijnt kolonel Franco
échter reeds met een particulier vliegtuig Chili te
hebben verlaten om zich naar Paraguay te begeven.
De jongste gebeurtenissen in Asuncion zullen ver
moedelijk geen wijziging brengen in de vredesver
dragen tusschen Bolivia en Paraguay.
Het sloopen van visschers-
yaartuigen met regeeringshulp
Uit het landbouwcrisisfonds wordt een
j bedrag van f20.000 beschikbaar gesteld.
i
Van officieele zijde wordt gemeld:
'I Einde 1935 kon worden medegedeeld, dat de regee
ring overwoog het sloopen van opgelegde zee- en
küstvisschersvaartuigen te bevorderen door het ge
ven van slooppremies. Thans kan worden medege
deeld, dat dit plan indei'daad zal worden uitgevoerd.
Ëen bedrag van f20.000 zal uit het landbouwcrisis-
:fonds ter beschikking worden gesteld, teneinde in
vallen, waarin de eigenaar van een opgelegd vaar-
ig en de slooper niet tot overeenstemming kunnen
Komen, door een eventueele tegemoetkoming aan den
réeder béhulpzaam te zijn in de overbrugging van
het verschil tusschen den vraagprijs van den eigenaar
en den biedprijs van den slooper. Aanvragen daar
toe, die thans reeds bij het departement van land
bouw en visscherij kunnen worden ingediend, zullen
worden behandeld door een speciaal daartoe ingestel
de commissie, welke den minister van landbouw en
Visscherij zal adviseeren, of en tot werk bedrag een
tegemoetkoming zal moeten worden verstrekt.
Belanghebbenden zullen goed doen zich van de
iinancieele mogelijkheden, die hier geboden worden,
geen overdreven voorstelling te vormen. Immers het
betreft hier schepen, die vrijwel waardeloos zijn, daar
zij geen uitvaarcertificaat kunnen verkrijgen. De eige
naars van deze schepen zullen daarom goed doen
ook van hun kant zooveel mogelijk verkoop te bevor
deren*
IN BEGINSEL ZIET MINISTER
6LINGENBERG GEEN BEZWAAR.
In de Memorie van Antwoord aan de Eerste Ka
mer betreffende de begrooting van Sociale Zaken,
deelt de minister mede, dat hij geen bezwaar ziet te
gen vervroegde aflevering van versch brood, indien
valt aan te nemen, dat daar geen overwegende be
zwaren tegenover staan, met name, dat het verbod
Van nachtarbeid daardoor niet in het gedrang komt.
De minister zal omtrent deze aangelegenheid een
nader onderzoek in het bedrijf doen instellen, en, zoo
dit gewenscht blijkt, hierover het advies inwinnen
yan den Hoogen Raad van Arbeid.
Tramontsporing te Mook
Gederailleerde wagen drukte zijwand
van andere tram in.
Gisterenmiddag heeft op de lijn Nijmegen—Mook
een botsing plaats gehad tuschen twee trams van
den Maasbuurt Spoorweg, waarvan er een kwam
.uit de richting Nijmegen en de andere uit Gennep.
De tram uit Gennep wachtte op het passeeren
van die uit Nijmegen. Twee wagens van deze laatste
waren reeds den wissel gepasseerd, toen plotseling
de derde, een goederenwagen door onverklaarde
oorzaak ontspoorde en met geweld in den zijwand
van den eersten wagen der Gennepsche tram een
Dieselwagen reed, met het gevolg, dat de getrof
fen wagen aan dien kant geheel werd ingedrukt.
Het mag een wonder heeten, dat de bestuurder
van de Dieseltram er ongedeerd afkwam. Ook ove
rigens hadden geen persoonlijke ongelukken plaats.
De aanrijdende wagen was minder ernstig bescha-
Verzoek om hen den consumptiemelkprijs
te laten betalen.
De geruchten over de mogelijkheid, dat de z.g.
bakkersmelk wederom zou worden gebracht onder
de consumptiemelkregeling hebben het hoofdbestuur
van de Hollandsche maatschappij van landbouw aan
leiding gegeven zich tot den minister van Landbouw
en Visscherij te wenden met een adres, waarin erop
wordt gewezen, dat de melkbroodconsument van de
gunstige regeling voor de bakkers niets heeft be
merkt van een prijsverlaging, terwijl daarnaast een
aanzienlijk aantal veehouders ernstig werd gedu
peerd, en de geheele Nederlandsche veehouderij zich
door de 1 April 1935 van kracht geworden regeling
waarbij de bakkersmelk werd uitgesloten van de
consumptieregeling, oen aanzienlijk bedrag zag ont
gaan. Adr. verzoekt daarom den minister het daar
heen te willen leiden, dat onder de per 1 April 1936
in werking te doen treden consumptiemelkregeling
ook de bakkersmelk begrepen worde.
SALARISSEN VAN KLOOSTERLINGEN
ONDERWIJZERS
Mótte Boon op de agenda der Tweede Kamer
geplaatst
Het Tweede-Kamerlid Boon heeft op 20 De
cember een motie ingediend, waarin de regeering
wordt uitgenoodigd bijzondere regelen te stellen
voor de salarissen aan ambtenaren en onderwij
zers, die buiten gezinsverband in communauteit
leven.
Op voorstel van den voorzitter der Kamer werd
toen besloten deze motie te behandelen op nader
te bepalen dag.
Gisteren heeft de Tweede Kamer zonder hoof
delijke stemming besloten de motie-Boon aan de
.agenda toe te voegen.
OVERSPANNEN MAN STICHT BRAND
Vuur bijtijds gebluscht
De politie te Gouda heeft aangehouden een 31-
jarigen monteur, verdacht van brandstichting
Ten gevolge van huiselijke omstandigheden had
de man in overspannen toestand eenige meube
len met petroleum gedrenkt en in brand gesto
ken. Hij heeft daarna het huis verlaten. Buren
hebben de politie gewaarschuwd, nadat zij eerst
het vuur hadden gedoofd. De monteur, die na
zijn daad de stad verlaten had, werd te Zuilen
gearresteerd. Hij wordt ter beschikking van de
justitie gesteld.
ZONDER ETEN OP EEN OLIE
BOOT. ONAANGENAAM AVON
TUUR OP EEN REIS VAN LEM
MER NAAR AMSTERDAM.
De bemannin-r van een olieboot heeft op het IJssel
meer een zeer onaangenaam avontuur meegemaakt,
dat Vrijdagavond begon en eerst gisterenmorgen ein
digde, toen de boot door het directievaartuig van den
Rijkswaterstaat, kapitein L. Reitsma, de haven van
Hoorn werd binnengebracht. De olieboot, de Purfina
VII, had al dien tijd met een lek in den schroefas
koker op het IJsselmeer rond gedreven. Men was
met een klein zeiltje in de richting Hoorn gevaren,
doch onder Etersheim raakte de boot aan lager wal.
Tot overmaat van ramp was er geen eten aan boord,
zoodat de bemanning met de kust in zicht doch met
een steeds luider protesteerende maag verre van
prettige dagen heeft doorgemaakt.
Eerst Maandagavond, aldus de „Msb.", slaagden
drie bewoners van Oosthuizen erin met een roei
bootje de Purfina te bereiken en voedsel te brengen
aan de uitgehongerde menschen, Tengevolge van het
drijfijs konden de redders uit den nood echter niet
naar den wal terugkeeren en moesten zij op de Pur
fina overnachten.
Omtrent hun wedervaren vertelden de mannen van
de Purfina nog, dat zij Vrijdagavond om 7 uur zon
der lading uit Lemmer waren vertrokken met bestem
ming naar Amsterdam. Aanvankelijk ging alles goed
doch tusschen Urk en Marken het was ongeveer
een uur 's nachts stond de machine olotseling
stil, terwijl de machinekamer vol water liep en men
dientengevolge moest pompen.
De electrische installatie bleef- gelukkig intact, zoo
dat mén geregeld seinen kon geven naar passeeren-
de schepen, doch deze werden blijkbaar niet gezien.
Zaterdag heeft enen den geheelen dag rondgedre
ven, daar er te weinig wind was om met het primi
tieve zeil en zonder zwaarden vooruit te komen. De
bemanning, bestaande uit kapitein G. Kok, den
stuurman G. Hufstetter en den machinist J. Deelstra
moest intusschen met een „rammelende" maag voort
durend pompen om zinken te voorkomen en van
slapen was geen sprake.
Zondag en Maandag kon men met vrij gunstigen
wind op Hoorn aansturen, doch onder Oosthuizen
geraakte men door het krimpen van den wind aan
lagerwal en moest voor anker worden gegaan. Ge
lukkig echter was de wal zoo dicht bij, dat men
den Oosthuizers doors chreeuwen kon duidelijk ma
ken, dat erh onger aan boord was. Met bekwamen
spoed werd brood gereed gemaakt en niet zonder
risico, daar er intusschen drijfijs was gekomen van
bijna een meter dik, werd dit naar boord gebracht.
Twee keer werd de reis met roeibooten gemaakt.
Toen de Oosthuizers daarop naar den wal wilden
terugkeeren ging dit niet meer. Het lichte bootje
kon het ijs niet breken. Er zat niets anders op dan
aan boord te blijven.
Inmiddels had del ocoburgemeester van Aven-
horn den commissaris van politie te Hoorn gewaar
schuwd, die zich met den Rijkswaterstaat in ver
binding stelde. Het leed was toen spoedig geledén
en gisteren vroeg in den ochtend is de boot Hoorn's
haven binnengesleept.
Iedere zes minuten verongelukt eea
mensch.
Chicago, 18 Februari (R.O.) Volgens een rap
port van de „National Safety Council" zijn in 1935
99.000 Amerikanen door ongelukken om het ,leven
gekomen, hetgeen neerkomt op een persoon in iede
re zes minuten.
De totale schade aan goederen, inkomstenderving
en kosten voor medicijnen bedraagt drie milliaM
dollar.
De statistieken geven nog de volgende schrik
wekkende cijfers: 365.000 levenslang invaliden per
jaar of 1000 per dag; 9.100.000 tijdelijk invaliden per
jgar of 25.000 per dag, 16 pér minuut; 271 dooden
per dag of 99.000 per jaar.
Het aantal ongelukken in 1935 bedroeg 3000 min
der dan in 1934. De droogte- en hitte-perioden van
1934 eischten 3250 menschenlevens en het aantal
dooden bij automobielongelukken bedroeg 36.400.
ERNSTIGE MISHANDELING TE HEERLEN.
Man bewusteloos gevonden
Zekere K. heeft bij de Heerlensche politie aan
gifte gedaan, dat hij door zijn zwager H. was
mishandeld en daarbij een messteek had opge-
loopen: Terwijl deze aangifte bij de politie in
behandeling was, kwam berieht binnen dat op
den Heerenweg een bewustelooze man lag. Dit
bleek de bewuste H. te zijn. die op zijn beurt door
twee broeders van K. was aangevallen en met
een knuppel en een mes was bewerkt. H. had
ernstige verwondingen aan het hoofd en een mes
steek in den arm. Ook zijn schouder was geheel
ontwricht.
RECHTBANK
VEERTIEN JAAR GEEISCHT
Tegen slagersknechtdie zijn verlooide
had vermoord 3
De officier van justitie bij de Haagsche
Rechtbank eischte gistermiddag tegen den
22-jarigen slagersknecht, die op 7 October
van het vorige jaar in de Juliana van Stol
berglaan te 's-Gravenhage zijn 22-jarige
vroegere verloofde met een slagersmes van
het leven beroofde, veertien jaar gevangenis
straf
L.-I' MpM 'UéV
Q>Lm ^fè)anjcL
BB/. ÖJ?Ó ti