De revolutie in Paraguay dstfi üdxxjrünonïtu Woensdag 19 Februari 1936. SCHAGER COURANT. Tweede blad. No. 9917 Versch brood aan het ontbijt Bakkers- en consumptie melkregeling Drie dagen hulpeloos op het IJsselmeer. Rampzalig Amerika President Ayala treedt a£ VERMOEDELIJK GEEN INTERNA TIONALE CONSEQUENTIES VAN OMWENTELING IN PARAGUAY. KOLONEL FRANCO OP WEG. NAAR ASUNCION. Omtrent de uitgebroken revolutie in de Zuid-Amerikaansche republiek, Paraguay, wordt nog door Reuter uit Asuncion gemeld, dat president Ayala, die aan boord van een kanonneerboot was gevlucht, zijn ontslag als president van de republiek Paraguay heeft medegedeeld aan den bevelhebber van den oorlogsbodem. Vervolgens is hij ongestoord naar zijn woning te ruggekeerd. Volgens te Buenos Aires ontvangen berichten van de Paraguaysche grens is generaal Estigarribia, de vroegere commandant van het Chacoleger, door de opstandelingen gevangen genomen; hij wordt correct behandeld. Naar thans blijkt, heeft de opstand geen commu nistisch karakter, zooals door de regeering oorspron kelijk werd gemeld, doch is zij een gevolg van het verzet van de oudstrijders tegen de regeering. Dr. Riart, minister van buitenlandsche zaken, werd door de opstandelingen gevangen genomen en in de school van de militaire luchtvaart gevangen gezet. De studenten hebben zich bij de revolutionnairen aangesloten. Tot leider van den opstand -is kolonel Fran co gekozen; men verwacht dat hij zal wor den uitgeroepen tot president van de repu- Ibliek. 1 Gisteren verzocht de Paraguaysche gezant te Buenos Aires de Argentijnsche regeering te let- tfen op kolonel Franco, die in ballingschap ïn Chili vertoeft en voornemens zou zijn zich in het geheim per vliegtuig naar Paraguay te begeven. De Argentijnsche regeering verklaarde zich bereid het. vertrek van den kolonel te beletten tot dat de niéuwe Paraguaysche regeering wettig zou zijn er kend. Niettegenstaande ook alle Chileensche vlieg velden werden bewaakt, schijnt kolonel Franco échter reeds met een particulier vliegtuig Chili te hebben verlaten om zich naar Paraguay te begeven. De jongste gebeurtenissen in Asuncion zullen ver moedelijk geen wijziging brengen in de vredesver dragen tusschen Bolivia en Paraguay. Het sloopen van visschers- yaartuigen met regeeringshulp Uit het landbouwcrisisfonds wordt een j bedrag van f20.000 beschikbaar gesteld. i Van officieele zijde wordt gemeld: 'I Einde 1935 kon worden medegedeeld, dat de regee ring overwoog het sloopen van opgelegde zee- en küstvisschersvaartuigen te bevorderen door het ge ven van slooppremies. Thans kan worden medege deeld, dat dit plan indei'daad zal worden uitgevoerd. Ëen bedrag van f20.000 zal uit het landbouwcrisis- :fonds ter beschikking worden gesteld, teneinde in vallen, waarin de eigenaar van een opgelegd vaar- ig en de slooper niet tot overeenstemming kunnen Komen, door een eventueele tegemoetkoming aan den réeder béhulpzaam te zijn in de overbrugging van het verschil tusschen den vraagprijs van den eigenaar en den biedprijs van den slooper. Aanvragen daar toe, die thans reeds bij het departement van land bouw en visscherij kunnen worden ingediend, zullen worden behandeld door een speciaal daartoe ingestel de commissie, welke den minister van landbouw en Visscherij zal adviseeren, of en tot werk bedrag een tegemoetkoming zal moeten worden verstrekt. Belanghebbenden zullen goed doen zich van de iinancieele mogelijkheden, die hier geboden worden, geen overdreven voorstelling te vormen. Immers het betreft hier schepen, die vrijwel waardeloos zijn, daar zij geen uitvaarcertificaat kunnen verkrijgen. De eige naars van deze schepen zullen daarom goed doen ook van hun kant zooveel mogelijk verkoop te bevor deren* IN BEGINSEL ZIET MINISTER 6LINGENBERG GEEN BEZWAAR. In de Memorie van Antwoord aan de Eerste Ka mer betreffende de begrooting van Sociale Zaken, deelt de minister mede, dat hij geen bezwaar ziet te gen vervroegde aflevering van versch brood, indien valt aan te nemen, dat daar geen overwegende be zwaren tegenover staan, met name, dat het verbod Van nachtarbeid daardoor niet in het gedrang komt. De minister zal omtrent deze aangelegenheid een nader onderzoek in het bedrijf doen instellen, en, zoo dit gewenscht blijkt, hierover het advies inwinnen yan den Hoogen Raad van Arbeid. Tramontsporing te Mook Gederailleerde wagen drukte zijwand van andere tram in. Gisterenmiddag heeft op de lijn Nijmegen—Mook een botsing plaats gehad tuschen twee trams van den Maasbuurt Spoorweg, waarvan er een kwam .uit de richting Nijmegen en de andere uit Gennep. De tram uit Gennep wachtte op het passeeren van die uit Nijmegen. Twee wagens van deze laatste waren reeds den wissel gepasseerd, toen plotseling de derde, een goederenwagen door onverklaarde oorzaak ontspoorde en met geweld in den zijwand van den eersten wagen der Gennepsche tram een Dieselwagen reed, met het gevolg, dat de getrof fen wagen aan dien kant geheel werd ingedrukt. Het mag een wonder heeten, dat de bestuurder van de Dieseltram er ongedeerd afkwam. Ook ove rigens hadden geen persoonlijke ongelukken plaats. De aanrijdende wagen was minder ernstig bescha- Verzoek om hen den consumptiemelkprijs te laten betalen. De geruchten over de mogelijkheid, dat de z.g. bakkersmelk wederom zou worden gebracht onder de consumptiemelkregeling hebben het hoofdbestuur van de Hollandsche maatschappij van landbouw aan leiding gegeven zich tot den minister van Landbouw en Visscherij te wenden met een adres, waarin erop wordt gewezen, dat de melkbroodconsument van de gunstige regeling voor de bakkers niets heeft be merkt van een prijsverlaging, terwijl daarnaast een aanzienlijk aantal veehouders ernstig werd gedu peerd, en de geheele Nederlandsche veehouderij zich door de 1 April 1935 van kracht geworden regeling waarbij de bakkersmelk werd uitgesloten van de consumptieregeling, oen aanzienlijk bedrag zag ont gaan. Adr. verzoekt daarom den minister het daar heen te willen leiden, dat onder de per 1 April 1936 in werking te doen treden consumptiemelkregeling ook de bakkersmelk begrepen worde. SALARISSEN VAN KLOOSTERLINGEN ONDERWIJZERS Mótte Boon op de agenda der Tweede Kamer geplaatst Het Tweede-Kamerlid Boon heeft op 20 De cember een motie ingediend, waarin de regeering wordt uitgenoodigd bijzondere regelen te stellen voor de salarissen aan ambtenaren en onderwij zers, die buiten gezinsverband in communauteit leven. Op voorstel van den voorzitter der Kamer werd toen besloten deze motie te behandelen op nader te bepalen dag. Gisteren heeft de Tweede Kamer zonder hoof delijke stemming besloten de motie-Boon aan de .agenda toe te voegen. OVERSPANNEN MAN STICHT BRAND Vuur bijtijds gebluscht De politie te Gouda heeft aangehouden een 31- jarigen monteur, verdacht van brandstichting Ten gevolge van huiselijke omstandigheden had de man in overspannen toestand eenige meube len met petroleum gedrenkt en in brand gesto ken. Hij heeft daarna het huis verlaten. Buren hebben de politie gewaarschuwd, nadat zij eerst het vuur hadden gedoofd. De monteur, die na zijn daad de stad verlaten had, werd te Zuilen gearresteerd. Hij wordt ter beschikking van de justitie gesteld. ZONDER ETEN OP EEN OLIE BOOT. ONAANGENAAM AVON TUUR OP EEN REIS VAN LEM MER NAAR AMSTERDAM. De bemannin-r van een olieboot heeft op het IJssel meer een zeer onaangenaam avontuur meegemaakt, dat Vrijdagavond begon en eerst gisterenmorgen ein digde, toen de boot door het directievaartuig van den Rijkswaterstaat, kapitein L. Reitsma, de haven van Hoorn werd binnengebracht. De olieboot, de Purfina VII, had al dien tijd met een lek in den schroefas koker op het IJsselmeer rond gedreven. Men was met een klein zeiltje in de richting Hoorn gevaren, doch onder Etersheim raakte de boot aan lager wal. Tot overmaat van ramp was er geen eten aan boord, zoodat de bemanning met de kust in zicht doch met een steeds luider protesteerende maag verre van prettige dagen heeft doorgemaakt. Eerst Maandagavond, aldus de „Msb.", slaagden drie bewoners van Oosthuizen erin met een roei bootje de Purfina te bereiken en voedsel te brengen aan de uitgehongerde menschen, Tengevolge van het drijfijs konden de redders uit den nood echter niet naar den wal terugkeeren en moesten zij op de Pur fina overnachten. Omtrent hun wedervaren vertelden de mannen van de Purfina nog, dat zij Vrijdagavond om 7 uur zon der lading uit Lemmer waren vertrokken met bestem ming naar Amsterdam. Aanvankelijk ging alles goed doch tusschen Urk en Marken het was ongeveer een uur 's nachts stond de machine olotseling stil, terwijl de machinekamer vol water liep en men dientengevolge moest pompen. De electrische installatie bleef- gelukkig intact, zoo dat mén geregeld seinen kon geven naar passeeren- de schepen, doch deze werden blijkbaar niet gezien. Zaterdag heeft enen den geheelen dag rondgedre ven, daar er te weinig wind was om met het primi tieve zeil en zonder zwaarden vooruit te komen. De bemanning, bestaande uit kapitein G. Kok, den stuurman G. Hufstetter en den machinist J. Deelstra moest intusschen met een „rammelende" maag voort durend pompen om zinken te voorkomen en van slapen was geen sprake. Zondag en Maandag kon men met vrij gunstigen wind op Hoorn aansturen, doch onder Oosthuizen geraakte men door het krimpen van den wind aan lagerwal en moest voor anker worden gegaan. Ge lukkig echter was de wal zoo dicht bij, dat men den Oosthuizers doors chreeuwen kon duidelijk ma ken, dat erh onger aan boord was. Met bekwamen spoed werd brood gereed gemaakt en niet zonder risico, daar er intusschen drijfijs was gekomen van bijna een meter dik, werd dit naar boord gebracht. Twee keer werd de reis met roeibooten gemaakt. Toen de Oosthuizers daarop naar den wal wilden terugkeeren ging dit niet meer. Het lichte bootje kon het ijs niet breken. Er zat niets anders op dan aan boord te blijven. Inmiddels had del ocoburgemeester van Aven- horn den commissaris van politie te Hoorn gewaar schuwd, die zich met den Rijkswaterstaat in ver binding stelde. Het leed was toen spoedig geledén en gisteren vroeg in den ochtend is de boot Hoorn's haven binnengesleept. Iedere zes minuten verongelukt eea mensch. Chicago, 18 Februari (R.O.) Volgens een rap port van de „National Safety Council" zijn in 1935 99.000 Amerikanen door ongelukken om het ,leven gekomen, hetgeen neerkomt op een persoon in iede re zes minuten. De totale schade aan goederen, inkomstenderving en kosten voor medicijnen bedraagt drie milliaM dollar. De statistieken geven nog de volgende schrik wekkende cijfers: 365.000 levenslang invaliden per jaar of 1000 per dag; 9.100.000 tijdelijk invaliden per jgar of 25.000 per dag, 16 pér minuut; 271 dooden per dag of 99.000 per jaar. Het aantal ongelukken in 1935 bedroeg 3000 min der dan in 1934. De droogte- en hitte-perioden van 1934 eischten 3250 menschenlevens en het aantal dooden bij automobielongelukken bedroeg 36.400. ERNSTIGE MISHANDELING TE HEERLEN. Man bewusteloos gevonden Zekere K. heeft bij de Heerlensche politie aan gifte gedaan, dat hij door zijn zwager H. was mishandeld en daarbij een messteek had opge- loopen: Terwijl deze aangifte bij de politie in behandeling was, kwam berieht binnen dat op den Heerenweg een bewustelooze man lag. Dit bleek de bewuste H. te zijn. die op zijn beurt door twee broeders van K. was aangevallen en met een knuppel en een mes was bewerkt. H. had ernstige verwondingen aan het hoofd en een mes steek in den arm. Ook zijn schouder was geheel ontwricht. RECHTBANK VEERTIEN JAAR GEEISCHT Tegen slagersknechtdie zijn verlooide had vermoord 3 De officier van justitie bij de Haagsche Rechtbank eischte gistermiddag tegen den 22-jarigen slagersknecht, die op 7 October van het vorige jaar in de Juliana van Stol berglaan te 's-Gravenhage zijn 22-jarige vroegere verloofde met een slagersmes van het leven beroofde, veertien jaar gevangenis straf L.-I' MpM 'UéV Q>Lm ^fè)anjcL BB/. ÖJ?Ó ti

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 5