Een nieuw veldtochtsplan der Italianen. Maximum snelheid voor veilig treinverkeer, f t *7 komen tot rust, kal- UW Z/Cnuwcn meeren en worden daarbij tevens gesterkt door het gebruik van IMijnhardt's Zenuwtabletten Glazen Buisje 75 ct. Bij Apoth. en Drogisten voor deze laatste oplossing en neemt het eerelid maatschap gaarne aan. De secretaris vraagt, hoe het moet met menschen die materialen krijgen en geen lid zijn. Dat gebeurt in den laatsten tijd nog al eens, doch naar de mee ning van spr. moet hieraan een einde komen. Dr. Van Gelder zegt, dat hij wel eens briefjes heeft afgegeven aan menschen, die zeiden lid te zullen worden. De secretaris antwoordt, dat als de punt bij 't paaltje komt, ze de kwitantie weigeren en zeggen, dat ze geen lid zijn. De heer Jimmink meent dat die menschen para- siteeren op 't plichtsbesef van anderen. We moeten de verplegingsartikelen dan maar verhuren, doch dan dienen ze een garantie te hebben, b.v. van de gemeente. Is het een bijzonder geval, dan is het wat anders, maar anders moeten die menschen maar lid worden. De secretaris zegt, dat zij die geen lid zijn, ook geen materiaal moeten ontvangen. Dr. Van Gelder maakt daartegen bezwaar en waarschuwt tegen deze methode. Het Witte Kruis maakt weinig propaganda en spr. heeft heel wat mensehen naar de vereeniging gedreven. De eenige manier om lid te worden is ziek te worden. De heer Jimmink wil een advertentie in de Duin streek plaatsen, dat menschen die geen lid zijn der vereeniging, geen materiaal kunnen krijgen. De heer v. d. Berg vindt het moeilijk, omdat er diwijls direct iets noodig is. De heer Monnier wil een compromis voorstellen, n.1. om menschen die niet willen betalen, op de zwarte lijst te plaatsen en deze aan Zuster Eggers te geven. De Voorzitter: Dat gebeurt al. De heer Poldervaart zegt, dat de doctoren in het gedrang komen, als de menschen iets moeten heb ben 'Pi het niet krijgen kunnen. De heer Otten: Dan moeten ze lid worden. De heer Poldervaart: En als ze dat nu niet kun nen betalen! De heer Ottcn: Dan moeten ze naar het Burgerlijk Armbestuur gaan. De secretaris wil er op wijzen, dat aan menschen nu artikelen worden afgegeven, maar als de ziekte de deur uit is, dan weigeren ze te betalen. Dit nu acht spr. te gek. Dr. Van Gelder vraagt, wat hij dan doen moet, als hij menschen bij zich krijgt, die artikelen moe- ton hebben en die hij lid van 't Witte Kruis maakt? De consequentie hiervan is, dat er propaganda moet worden gemaakt. De heer Monnier wil bij deze of gene gelegenheid in Bergen, de reizende tentoonstelling eens laten komen. Dat zou, volgens spr. een mooie propagan da zijn. Dc menschen krijgen dan een goeden in druk van hetgeen het Witte Kruis doet. De Voorzitter: Heeft U ook een idee wat dat zal kosten? De heer Monnier: Ik heb gehoord, dat alleen de transportkosten moeten worden betaald. Do heer Jimmink wil liever een intensieve propa ganda in Bergen zelve voeren, door het organisecren van een avond, waarop een spreker kan worden uitgenoodïgd. De Voorzitter antwoordt, dat een dergelijke avond komen zal. Do heer Bergman wil de noodige soepelheid be trachten bij het afgeven van artikelen. Spr. gelooft juist, dat de vereeniging op den goeden weg is, ge tuige het stijgende ledental. Do Voorzitter antwoordt, dat het bestuur altijd do noodige soepelheid heeft betracht en elk geval afzonderlijk dient te worden behandeld. Besloten wordt deze zaak verder aan het bestuur over te laten. Hierna sluiting. BELANGWEKKENDE PROEFNEMINGEN VAN DE PENNSYLVANIA RAILROAD. Op grond van een uitgebreid proefonder vindelijk onderzoek meent de Pennsyl- vania R&ilro&d de maximum snelheids- grens voor veilig treinverkeer op 160 K.M. per uiy te moeten vaststellen. De duizenden passagiers, die dagelijks tusschen New-York en Washington heen en weer reizen in do exprestreinen, voortgetrokken door geweldige elec- trische locomotieven, die een snelheid van 145 kilo meter per uur ontwikkelen, achten cn met het volste recht hun persoonlijke veiligheid gewaar borgd. Doch hoe de spoorwegingenieurs deze veilig heid konden garandeeren, hoe het gewichtige pro bleem „Met welke snelheid mag een locomotief rij den" werd opgelost dat werpt een interessanten blik achter de schermen van het spoorwegbedrijf. Toen er eenmaal tot algeheele electrificatie van het 320 K.M. lange hoofdtraject tusschen New-York en Washington besloten was, ontdekte men weldra, dat er met de beschikbare, bijna onbegrensde elec- trische energie een zeer hooge uursnelheid 160, 170, ja, misschien wel 240 K.M. tc bereiken zou zijn. Doch nu was dc vraag: welke snelheid ligt binnen de veilgheidsgrens en kan als vaste snelheid worden aangenomen? Zooveel wist men wel: dc vci- ligheidsgrens is afhankelijk van de zijdelingsche „slingering" van de locomotief, maar niemand had er eenig vermoeden van, hoe sterk deze slingering wel was en welken invloed de oneffenheden van de rails hierop haddon. Om dit te onderzoeken bouwde men oen speciaal, 150 meter lang proeftraject in de hoofdlijn bij Clair- mont, Delaware, in. De rails werden op stalen dwarsliggers verlegd, en wel zoodanig, dat er rol len in plaats van de onderlegplaten kwamen. Aan beide uiteinden van elke tweede dwarsligger werd nu een drukmeter aangebracht, die van uiterst een voudige constructie was en uit niets anders dan een geharde stalen kogel bestond, die met een stalen plaat in aanraking kwam. Als er nu een locomotief over de rails reed en er was een zijdelingsche stoot, dan werd de harde stalen bal tegen de weekere plaat gedrukt en veroorzaakte daarop een indeuking.De kracht van den zijdelingschen stoot kon nu door meting van de diepte der deuk worden vastgesteld. Deze proeven leverden zeer nauwkeurige resultaten op, doch er kon niet uit worden opgemaakt, welke wielen van de locomotieven zijwaarts uitweken. Om deze vraag op ie lossen, die voor de keuze van het. geschiktste locomotieftype van de grootste beteeken is was, moesten andere methoden worden toegepast. Er werd nu een apparatuur geconstru eerd. die elke verandering in den zijdelingschen druk in de naven der wielen registreerde en wel door gelijktijdige verandering van een eleclrischen stroom Bh den bestuurder werd een apparaat aangebracht, dat. met behulp van een spiegel en een beweeglijke lichtstraal elk dezer schommelingen in den olectri- schen stroom op een fotografische film opteekende. Op deze wijze kon de verandering in den druk bij elke zijdelingsche slingering van de locomotief voor elk wiel afzonderlijk worden vastgesteld. Op grond van de uitslagen dezer proefnemingen werd de elec- trisehe locomotief met twaalf wieion, dus met zes assen, als het meest geschikte type uitgekozen. Uit de genomen proeven bleek, dat de ziidelingsehc druk op de rails dan bij een uursnelheid van 145 K.M. niet sterker was dan vroeger bij een uursnelheid van 112 K.M. Dit tvpe locomotief, dat hans op genoemd traject in gebruik is, kan den zwaarston personentrein met een snelheid van 145 tot 160 K.M. per uur langs ge wone rails vervoeren en ontwikkelt 4.620 K.K. De prijs van dit type GG-1 bedraagt 260.000 dollar. Op deze wijze bracht de Pennsvlvania Rallroad het, probleem van de maximumsnelheid voor veilig trein verkeer door wetenschappelijke proefnemingen en nerfecte uitbalanceering van de nieuwe electrische locomotieven tot oplossing. Ingezonden stukken. DIRéDAWA, 27 Januari. REEDS vier dagen geleden zou ik, zoo was mijn vast plan, op weg zijn geweest naar de Ethi opische hoofdstad en nog steeds zit ik te Di- redawa. In een oorlog kan men plannen ma ken, zooveel men wil, telkens worden ze door onver wachte gebeurtenissen doorkruist. Dit geldt voor de bevelvoerende generaals, maar evenzoo goed voor oorlogscorrespondenten. Den avond voor mijn vertrek naar Addis Abeba vernam ik plotseling berichten over een verbluffend snellen opmarsch der Italianen in de richting, die ik in mijn vorig artikel voorzag. Doch nog in den nacht vernam ik, dat de Italianen éen kleine wijzi ging in hun marschrichting hadden gebracht en blijkbaar oprukten naar den spoorweg bij het sta tionnetje Awasj om vermoedelijk vandaar te trach ten Addis Abeba te bereiken en eerst natuurlijk het verkeer op den spoorweg stil te leggen. Niet min der dan veertig kilometer per dag vorderden de Ita lianen, wat me onbegrijpelijk voorkwam. In elk geval bestond er ernstig gevaar, dat de Italianen zich zou den nestelen tusschen Addis Abeba en Dirédawa. Dit deed mc besluiten mijn reis naar de Ethiopische hoofdstad weder uit te stellen tot er meer klaarheid in don toestand zou zijn gekomen. In geen geval mag ik ine aan het gevaar bloot stellen te Addis Abeba te worden afgesneden van Djibouti, wat ge beuren zou, indien de Italianen er in zouden slagen Awasj of een ander station te bezetten en het spoor wegverkeer stil te leggen. Ik zou dan buiten slaat zijn binnen afzienbaren tijd mijn artikelen naar Europa te verzendon en bovendien zou het me onmo gelijk worden geld te laten komen en wat zou ik zonder geld in een vreemd land moeten beginnen? Mijn lezers zouden niets meer van me hooren en ik zou honger kunnen lijden. Er was trouwens nóg een reden, waarom ik besloot mijn verdere reis naar Addis Abeba uit te stellen. Voor de gebeurtenissen, die op dit oogenblik in gang zijn, is Dirédawa een betere waarnemingspost dan de Ethiopische hoofdstad. De onverklaarbaar snelle opmarsch der Italianen was, zoo hleek weldra, slechts een onderdeel van een zeer grootsch, door maarschalk Badoglio, ontworpen nieuw veldtochtsplan. Naar ik vernam hebben de Italianen thans ook te Assab een sterke, troepen macht geconcentreerd en in het zuiden, bij Wal Wal zijn ze eveneens een aanvallende beweging begonnen, terwijl ook in het noorden de Italianen zich niet meer uitsluitend tot de verdediging bepalen en en kele aanvjillen deden, zij het zonder succes. Deze aanvallen in het noorden schijnen meer het doel te hebben daar zooveel mogelijk Ethiopische troepen vast te houden. Assab, waar de Italianen thans nieuwe troepen hebben geconcentreerd, is een haventje aan de Roode Zee in het zuiden van Erythrea. De laatste weken is men daar reeds bezig geweest het haventje te verbe teren en -tc vergrooten. Volgens sommige berichten zouden zich daar thans tachtigduizend man bevin den, doch dit komt me zeer sterk overdreven voor. De troepen daar ter plaatse zijn volkomen gemoto riseerd. Ze beschikken niet slechts over tanks en gepantserde automobielen, licht geschut, honderden machinegeweren en vliegtuigen, doch ook over vrachtautomobielon, die zeer hoog op de wielen staan om het doorkruisen van steenwoestijnen te verge makkelijken. Rukken deze Italiaansche strijdkrachten op, dan komen ze na ongeveer tweehonderd kilometer aan de rivier de Awasj, die nimmer geheel droog staat. Langs deze rivier zouden de Italianen langs niet al te moeilijk terrein on met de zekerheid zich steeds voldoende van water te kunnen voorzien, het sta tionnetje Awasj kunnen bereiken, doch zonder ver liezen zou dit zeker niet gaan, daar de Ethiopiërs reeds lang met een aanval uit deze richting hebben gerekend en een aanzienlijke troepenmacht bij de grens hebben samengetrokken. Deze aanvallen en bedreigingen van verschillende zijden maken den toestand voor de Ethiopiërs moei lijk, daar zij in hun land niet over de noodige ver keerswegen en verkeersmiddelen beschikken om snel troepen van het eenc front naar het andere te kun nen werpen. Een ander groot nadeel voor hen is, dat zij niet over de noodige vliegtuigen beschikken om luchtverkenningen te kunnen verrichten. Zij onder vonden daarvan de gevolgen bij den veldslag in het zuiden, waarbij het leger van ras Desta, dat reeds Italiaansch Somaliland was binnengevallen, werd verslagen. Dit leger was in een hevig gevecht gewik keld met een aanzienlijke Italiaansche troepenmacht, toen de Ethiopiërs plotseling door andere strijdkrach ten in den rug werden aangevallen, wat tot de ne derlaag der Ethiopiërs leidde. Hadden deze beschikt over verkenningsvliegtuigen dan hadden ze dien aanval in den rug kunnen voorzien en bijtijds maat regelen kunnen nemen om dezen aanval af tc weren. Had het leger onder ras Desta stand kunnen houden, dan zou het voor de Italianen onmogelijk zijn ge weest hun snellen opmarsch in dc richting van den spoorweg nabij het stationnetje Awasj tc beginnen. De vraag was hoe sterk die plotseling snel opruk kende strijdmacht der Italianen kon zijn cn hoe zij in staat waren zoovele kilometers per dag af te leggen. Het geluk was me weder dienstig. Toevallig ont moette ik in een hotel te Dirédawa den Belgischen kolonel Reul, die van Addis Abeba kwam en op de terugreis was naar zijn vaderland. Kolonel Reul was tot voor weinige weken de mi litaire raadsman van den negus negèsti Haïlé Selas- Callantsoog, 18 Februari '36. Geachte Redactie, Gaarne vraag ik U beleefd om eenige plaatsruimte in Uw zooveel gelezen blad. Zoo kom ik dan ook eens terug op de vergadering van 15 dezer over den Polder Callantsoog. Daaruit heb ik vernomen, dat in plaats van den heer Zeeman, v. d. Plas de zaak wel terdege verdraaid heeft. Daar ik zelf nooit heb gezegd, dat ik al bij Kruisveld geweest was. Neen ik had gezegd, dan zal ik er wel eens met Kruisveld over spreken. Dus v. d. Plas, het is on waarheid wat 'u zegt. Zoo dan ook ben ik verleden week op een avond bij Kruisveld aan huis geweest, maar trof hem niet thuis. Dus dan is de wil wel bij mij geweest. Ook heb ik nog wel tegen v. d. Plas gezegd, dat ik er in het minst niet over denk om het niet te betalen. Wekelijks, maar niet in één keer. Als ze dat soms denken, zijn ze de plank glad mis. Maar v. d. Plas, u moet niet denken, dat ik van dat hongerloontje wonderen kan doen. Maar als v. d. Plas er kans toe gezien heeft om het los te krijgen, het dan niet getracht heeft om het te doen. Of denkt v. d. Plas soms, dat het een dwingpartij is. Verder hoop ik dat als soms de Bestuursleden van Callantsoog weer eens een vergadering hebben, het wat op een behoorlijker manier tc doen, dan thans het geval is geweest. Maar er zijn altijd menschen die graag achter een ander z'n rug willen praten. Maar het was te wenschen, Dat al die menschen, Voor dat ze spreken, Eerst maar naar zich zelf keken, Dan zouden ze het praten Over anderen wel laten. Verder dank ik de Bestuursleden hartelijk voor het onjuiste dat ze over mij dan uitten. Redactie, mijn hartelijken dank voor de plaatsing, ARIE KOOGER. Dorpelingen door beren aangevallen. Zeventien hunner door de wilde dieren ernstig gewond. Istanboel (Turkije). Een aantal dorpelin gen, die op weg waren naar een moskee te Oenio aan de Zwarte Zee, zijn door drie beren aangevallen De menigte passeerde juist het marktplein, toen de wilde dieren verschenen. De moskee-gangers vlucht ten in alle richtingen en zochten een goed heen komen. Zeventien hunner werden echter door de beren achterhaald en ernstig gewond. Twee der dieren werden later gedood, het derde werd gevan gen in een huis, waarin het was binnengedrongen. PETROLEUMHOUDEND GEBIED IN POLEN ONTDEKT? Warschau. In de budgetscommissie van den se naat heeft vice-president Kwiatkowski medegedeeld, dat de ontdekking van oen nieuw petroleumhoudcnd gebied in Polen met grootc waarschijnlijkheid bin nenkort verwacht kan worden. Vermoedelijk had do vice-presidcnt hierbij het oog op het gebied tusschen Stryj en Toerka, waar sedert eenigen tijd proefboringen worden verricht. BEMANNING VAN IN NOOD VERKEEREND SCHIP GERED. New York. Tijdens een hevigen storm zijn 33 le den der bemanning van het s.s. „Costomenis", dat in nood verkeerde, door het s.s. „Newport City" over genomen. De overige 21 schipbreukelingen werden door visschersbooten gered. sié en dus van de toestanden op de verschillende gevechtsfronten volkomen op de hoogte. De neder laag van ras Desta achtte hij een ernstigen tegen slag voor de Ethiopiërs, ook al behoeft deze neder laag geen beslisscnden invloed te oefenen op don einduitslag van den oorlog. Den snellen opmarsch der Italianen in do richting van het spoorwegstation Awasj kon kolonel Reul evenwel niet als een ernstig gevaar beschouwen, daar volgens hem de oprukken de macht slechts gering in aantal kon zijn. Dit werd me twee dagen later bevestigd door be trouwbare mededeclingcn van andere zijde. De in dc richting van de spoorweg marcheerende afdeeling Italianen bedraagt niet meer dan ongeveer driedui zend man. Deze betrekkelijk geringe troep is even wel volkomen gemotoriseerd. Ze beschikt over een aantal lichte tanks, over gepantserde automobielen, met machinegeweren gewapend, over vrachtautomo bielen voor het. vervoer van- infanterie en het geheel wordt begeleid door een aantal vliegmachines, die elke verrassing op groote schaal van de zijde der Ethiopiërs uitsluiten. Door de volkomen motoriseering was het deze troep mogelijk een zoo onbegrijpelijke snelheid te ontwikkelen, zelfs in een terrein zonder wegen. Aan vankelijk rukten de Italianen op door een slechts weinig bergachtig land, waar de Ethiopiërs geen troepen ter beschikking hadden na de nederlaag van ras Desta. Op ruim tweehonderd kilometer voor den spoorweg komen deze Italianen evenwel in een ter rein, dat ernstiger moeilijkheden biedt. Hier zullen ze tusschen hooge rotswanden "nauwe ravijnen heb ben door te trekken on daar zal zelfs een geringe macht Ethiopiërs het. hun zeer lastig kunnen maken. Volgens dc laatste door mij ingewonnen inlichtin gen heeft deze gemotoriseerde troep, deze „vliegen de kolonne" den opmarsch reeds gestaakt en heeft ze nabij Goba een versterkte steil hijg ingenomen. Dn door de Italianen onweerstaanbaar geachte opmarsch is dus tot stilstand gekomon. Is deze vliegende ko lonne in staat den opmarsch te. hervatten? Het schijnt me twijfelachtig. Zal ze in staat zijn zich in de door haar gekozen versterkte stelling te hand haven? Het schijnt me al evenmin waarschijnlijk. Daar het leger van ras Desta voorloopig buiten ge vecht is gesteld, zal het dezen Italianen echter moge lijk zijn zich zoo noodig heelhuids weder terug te trokken op hun basis. Of wacht deze ver vooruitgeschoven vliegende ko lonne op den opmarsch der Italiaansche troepen, die bij Assab gereed staan? In elk geval zijn de Italianen begonnen in Ethiopië een volkomen nieuw voldtochtsnlan uit te voeren en daarbij passen ze ook een geheel nieuwe tactiek toe, zooals uit den voormarsch der vliegende kolonne blijkt. Het nieuwe veldtochtsplan, dat men thans reeds vrijwel geheel kan overzien, is zeer zeker grootsch van opzet, doch voor de uitvoering van dat plan hebben de Italianen mannen noodig. die opgewas sen Zijn tegen de gevaren, de vermoeienissen en de ontberingen, welke de nieuwe strijdwijze met zich brengt. Voldoen de grootendeels kerveysch uit het vader land gekomen Italiaansche soldaten in het voor hen nieuwe en nadeelige klimaat aan de gestelde eischen? De naaste toekomst zal het antwqord geven. J. K. BREDERODE. Na de verkiezingen in Spanje Stroom van vluchtelingen naar Gibral tar. Gibraltar. Hier komen nog steeds talrijke vluch telingen uit Spanje aan. Daar de hotels reeds over vol zijn, worden de nieuw-aangekomenen voor een deel ondergebracht in particuliere huizen; anderen ook vinden onderdak in leegstaande vertrekken, waar zij op matrassen slapen. Tenslotte brengen som migen den nacht in hun auto door. Volgens berichten uit Malaga zijn ook Engelschen en andere vreemdelingen, die een bezoek aan die stad brachten, naar Gibraltar vertrokken. Velen, die in Gibraltar niet meer terecht kunnen, reizen door naar Tanger. Onder de vluchtelingen van adel bevinden zich de markies dc la Rios, de hertog en de hertogin van Santona en de markiezin van Valparaiso. Den Span jaard Jiminez werd, toen hij zich nog te Malaga De- vond, medegedeeld, dat zijn landhuis in vlammen zou opgaan. Hij pakte ijlings eenige koffers en vluchte met zijn gezin naar Gibraltar. VRIJDAG 21 FEBRUARI. HILVERSUM (1875 M.) 8.00 VARA, 10.00 VPRO, 11.00 VARA, 12.00 AVRO, 4.00 VARA, 8.00 VPRO, 11.00—12.00 VARA. 8.00 Grampl; 10.00 Morgenwijding; 10.15 Grampl; 10.30 Causerie; 11.00 en 12.00 Grampl; 1.00 Omroeporkest (Om 1.40 Pianorecital); 2.50 Causerie; 3.10 De AVRO-Decibels; 4.05 Grampl; 5.00 Kinderuur; 5.30 Variatieconcert; 6.15 Grampl; 6.30 Vervolg concert; 7.00 Lezing; 7.20 Grampl; 7.50 Berichten; 8.05 Le zing; S.30 Hart velt-k wart et; 9.00 Lezing; 9.30 Ver volg concert; 10.15 Lezing; 10.45 Berichten; 11.00 Jazzmuziek; 11.15 Reportage; 11.4512.00 Gr.pl. HILVERSUM (301 M.) Algemeen programma, verzorgd door den K.R.O. 8.00—9.15 en 10.00 Gram.pl; 11.30—12.00 Voor zieken en ouden-van-dagen; 12.15 KRO-orkest en Grampl; 2.00 Grampl; 2.45 Orgelconcert en zang; 4.15 Gram. pl; cn KRO-Kamerorkest; 5.30 KRO-Boys; 6.00 Le zing; 6.20 KRO-Melodisten; 7.00 Lezingen; 7.35 Gr. pl; 7.45 PTT-kwartiertje; 8.00 Berichten; Grampl; 8.20 Sted. orkest van Maastricht (Om 9.00 Lezing); 10.10 Grampl; 10.30 Berichten; 10.35 Populair con cert; 11.15—12.00 Grampl. DROITWICH (1500 M.) 11.2011.50 Orgelspel; 12.10 Populair concert; 12.50 Dansmuziek; i.352.20 Pianorecital; 3.20 Lezingen; 4.20 BBC-Midland-orkest; 5.35 Dansmuziek; 620 Be richten; 6.50 Zang; 7.10 Lezingen; 8,20 Revue-pro gramma; 9.20 Alfredo Campoli's Trio; 9.50 Berich ten; 1020 Berichten: 10.40 BBC-orkest, mannenkoor en solisten; 11.3512.20 Dansmuziek. RADIO-PARIS (1618 M.) 7.20 en 8.35 Grampl; 11.35 Dito; 12.35 Orkestconcert; 2.50 Grampl; 3.05 Zang; 4.20 Kwartetconcert; 5.50 Orkestconcert; 9.05 Gevar. concert mmv. orkest en solisten; 11.051.05 Orkestconcert. KEULEN (456 M.) 5.50 cn 11.20 Orkestconcert; 1.35 Gevar. concert; 3.20 Vroolijk programma; 5.20 Populair concert; 7.30 Voor Oud-strijders; 10.20—11.20 Orkestconcert. BRUSSEL (322 en 484 M.) 322 M.: 12.20 Grampl; 12.50 Zigeunermuziek; 1.50 2.20 Grampl; 5.20 Omroeporkest; 6.35 Pianorecital; 7.05 Zigeunermuziek; 8.20 Omroeporkest; 9.20 Hoor spel; 10.30—11.20 Gram.pl. 484 M.; 12.20 Grampl; 12.50 Kleinorkest; 1.50—2.20 Grampl; 5.20 Kwartet concert; 6.20 Grampl; 6.50 Pi anorecital; 7.35 Zang; 8.20 Symphonieconcert; 10.30 —11.20 Grampl. DEUTSCHLANDSENDER (1571 M.) 7.30 Dansmuziek; 9.20 Berichten; 9.50 Grampl; 10,05 Weerbericht; 10.2011.20 Dansmuziek. ZATERDAG 22 FEBRUARL HILVERSUM (1875 M.) VAR A-uitzending. 8.00 Orgelspel; 8.30 Grampl; 10.00 Morgenwijding VPRO; 10.15 Viool, piano, man doline. voordracht cn grampl; 12.00—1.45 Grampl; 2.00 Viool en piano; 2.15 E. Walis' orkest; 3.15 Gram. pl; 3.45 „Fantasia" mmv. soliste; 4.30 Grampl; 5.00 De Bohofnians en solist; 5.40 Causerie; 6.00 Orgel spel; 6.30 De Wielewaal; 7.00 Friesche uitzending; 8.00 Berichten; 8.20 Radio-polpourri mmv. orkesten, koren en solisten; 9.45 Causerie; 9.55 Grampl; 11.15 Reportage; 11.4512.00 Gramofoonplaten. HILVERSUM (301 M. KRO-uitzending. 8.00—9.15 en 10.00 Grampl; 11.3Q Godsd. halfuur; 12.15 Grampl. en KRO-orkest; 2.0Ó Voor de jeugd; 2.30 Sport; 3.00—4.00 Kinderuur; 4.15 KRO-boys; 5.00 Grampl; 5.30 Esperanlo; 5.45 KRO- boys; 6 20 Lezingen en grampl; 8.00 Berichten; 8.10 Reportage; 8.25 Grampl; 8.30 KRO-bovs en solisten; 9.30 Causerie; 9.35 The Mignon Bovs; 9.45 Gram.pl; t0.10 KRO-orkest; 10.30 Berichten; io.35 The Mignon Boys; 10.45 Grampl; 11.00 KRO-orkest; 11.30—12.00 Gramofoonplaten. DROITWICH (1500 M.) 11.20 BBC-Northem-orkcst en solist; 12.35 Grampl'; 1.20 Commodore Grand orkest; 2.20 Causerie; 2.30 Grampl; 3.10 Reportage; 4.50 Londensch Zigeuner orkest; 5.50 Relais uit Amerika; 6.20 Berichten; 6.50 Sport praatje; 7.05 Welsch intermezzo; 7.20 Week end-programma: 8.05 Het BBC-Orkest; 8.50 Gevar. programma: 9.50 Berichten; 10.20 BBC-Thealer- orkest cn solist; 11.20-12.20 Dansmuziek. RADIO-PARIS (1648 M.) 7.20 en 8.20 Gramofoonplaten; 11.20 Nationaal orkest; -50 Grampl; 4.20 Populair concert; 5.50 cn 6 50 Gr' pl; 820 Zang en voordracht; 9.05 Orkest, koor eii solisten; 11.0512.35 Dansmuziek cn populair con cert. - en r» i KEULEN (456 M.) o.50 Orkest concert; 11.20 Orkest en solisten; 1.35 Ge var. concert; 3.20 Vroolijk programma; 5.20 Omroon- k^niettIei1 Pianoduo; 7.30 Operette-uitzending; 10.10 11.20 Het ErnDc-orkest cn solisten. 190 \r iooa v BRUSSEL (322 en 484 M.) n,12'20 Zigeunermuziek; 1.30 Omroeporkest; 2.20 Radiotooneel; 3.20 Gramofoonpl; 4.20 Zigeuner muziek; 5.20 Gramofoonpl; 6.35 Dito; 6.50 Omroep orkest; 8.20 Cabaret; 9.20 Symphonieconcert; 10.30 Grampl; 11.20—12.20 Dansmuziek. 184 M 12.20 Omroeporkest; 1.30 Zigeunermuziek: 2.20 Dansmuziek; 3.20 Radiotooneel; 4 50 Grampl" ■v20 Constantinnrkest; 6.20 en 6.50 Grampl; 8.20 Operette-uitzending en radiotooneel; 10.30 Dansmu ziek; 11.2012.20 Dansmuziek. DEUTSCHLANDSENDER (1571 M.)' 7.30 Carnavalsprngramma: 9.20 Rerichten; 9.50 Zang en piano; 10.05 Weerbericht; 10.20—11.20 Dansmu- ziek,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 7