Een nieuw veldtochtsplan
der Italianen.
Maximum snelheid voor
veilig treinverkeer,
f t *7 komen tot rust, kal-
UW Z/Cnuwcn meeren en worden
daarbij tevens gesterkt door het gebruik van
IMijnhardt's Zenuwtabletten
Glazen Buisje 75 ct. Bij Apoth. en Drogisten
voor deze laatste oplossing en neemt het eerelid
maatschap gaarne aan.
De secretaris vraagt, hoe het moet met menschen
die materialen krijgen en geen lid zijn. Dat gebeurt
in den laatsten tijd nog al eens, doch naar de mee
ning van spr. moet hieraan een einde komen.
Dr. Van Gelder zegt, dat hij wel eens briefjes heeft
afgegeven aan menschen, die zeiden lid te zullen
worden.
De secretaris antwoordt, dat als de punt bij 't
paaltje komt, ze de kwitantie weigeren en zeggen,
dat ze geen lid zijn.
De heer Jimmink meent dat die menschen para-
siteeren op 't plichtsbesef van anderen. We moeten
de verplegingsartikelen dan maar verhuren, doch
dan dienen ze een garantie te hebben, b.v. van de
gemeente. Is het een bijzonder geval, dan is het wat
anders, maar anders moeten die menschen maar lid
worden.
De secretaris zegt, dat zij die geen lid zijn, ook
geen materiaal moeten ontvangen.
Dr. Van Gelder maakt daartegen bezwaar en
waarschuwt tegen deze methode. Het Witte Kruis
maakt weinig propaganda en spr. heeft heel wat
mensehen naar de vereeniging gedreven. De eenige
manier om lid te worden is ziek te worden.
De heer Jimmink wil een advertentie in de Duin
streek plaatsen, dat menschen die geen lid zijn der
vereeniging, geen materiaal kunnen krijgen.
De heer v. d. Berg vindt het moeilijk, omdat er
diwijls direct iets noodig is.
De heer Monnier wil een compromis voorstellen,
n.1. om menschen die niet willen betalen, op de
zwarte lijst te plaatsen en deze aan Zuster Eggers
te geven.
De Voorzitter: Dat gebeurt al.
De heer Poldervaart zegt, dat de doctoren in het
gedrang komen, als de menschen iets moeten heb
ben 'Pi het niet krijgen kunnen.
De heer Otten: Dan moeten ze lid worden.
De heer Poldervaart: En als ze dat nu niet kun
nen betalen!
De heer Ottcn: Dan moeten ze naar het Burgerlijk
Armbestuur gaan.
De secretaris wil er op wijzen, dat aan menschen
nu artikelen worden afgegeven, maar als de ziekte
de deur uit is, dan weigeren ze te betalen. Dit nu
acht spr. te gek.
Dr. Van Gelder vraagt, wat hij dan doen moet,
als hij menschen bij zich krijgt, die artikelen moe-
ton hebben en die hij lid van 't Witte Kruis maakt?
De consequentie hiervan is, dat er propaganda moet
worden gemaakt.
De heer Monnier wil bij deze of gene gelegenheid
in Bergen, de reizende tentoonstelling eens laten
komen. Dat zou, volgens spr. een mooie propagan
da zijn. Dc menschen krijgen dan een goeden in
druk van hetgeen het Witte Kruis doet.
De Voorzitter: Heeft U ook een idee wat dat zal
kosten?
De heer Monnier: Ik heb gehoord, dat alleen de
transportkosten moeten worden betaald.
Do heer Jimmink wil liever een intensieve propa
ganda in Bergen zelve voeren, door het organisecren
van een avond, waarop een spreker kan worden
uitgenoodïgd.
De Voorzitter antwoordt, dat een dergelijke avond
komen zal.
Do heer Bergman wil de noodige soepelheid be
trachten bij het afgeven van artikelen. Spr. gelooft
juist, dat de vereeniging op den goeden weg is, ge
tuige het stijgende ledental.
Do Voorzitter antwoordt, dat het bestuur altijd
do noodige soepelheid heeft betracht en elk geval
afzonderlijk dient te worden behandeld.
Besloten wordt deze zaak verder aan het bestuur
over te laten.
Hierna sluiting.
BELANGWEKKENDE PROEFNEMINGEN VAN DE
PENNSYLVANIA RAILROAD.
Op grond van een uitgebreid proefonder
vindelijk onderzoek meent de Pennsyl-
vania R&ilro&d de maximum snelheids-
grens voor veilig treinverkeer op 160
K.M. per uiy te moeten vaststellen.
De duizenden passagiers, die dagelijks tusschen
New-York en Washington heen en weer reizen in do
exprestreinen, voortgetrokken door geweldige elec-
trische locomotieven, die een snelheid van 145 kilo
meter per uur ontwikkelen, achten cn met het
volste recht hun persoonlijke veiligheid gewaar
borgd. Doch hoe de spoorwegingenieurs deze veilig
heid konden garandeeren, hoe het gewichtige pro
bleem „Met welke snelheid mag een locomotief rij
den" werd opgelost dat werpt een interessanten
blik achter de schermen van het spoorwegbedrijf.
Toen er eenmaal tot algeheele electrificatie van
het 320 K.M. lange hoofdtraject tusschen New-York
en Washington besloten was, ontdekte men weldra,
dat er met de beschikbare, bijna onbegrensde elec-
trische energie een zeer hooge uursnelheid 160,
170, ja, misschien wel 240 K.M. tc bereiken zou
zijn. Doch nu was dc vraag: welke snelheid ligt
binnen de veilgheidsgrens en kan als vaste snelheid
worden aangenomen? Zooveel wist men wel: dc vci-
ligheidsgrens is afhankelijk van de zijdelingsche
„slingering" van de locomotief, maar niemand had
er eenig vermoeden van, hoe sterk deze slingering
wel was en welken invloed de oneffenheden van de
rails hierop haddon.
Om dit te onderzoeken bouwde men oen speciaal,
150 meter lang proeftraject in de hoofdlijn bij Clair-
mont, Delaware, in. De rails werden op stalen
dwarsliggers verlegd, en wel zoodanig, dat er rol
len in plaats van de onderlegplaten kwamen. Aan
beide uiteinden van elke tweede dwarsligger werd
nu een drukmeter aangebracht, die van uiterst een
voudige constructie was en uit niets anders dan een
geharde stalen kogel bestond, die met een stalen
plaat in aanraking kwam. Als er nu een locomotief
over de rails reed en er was een zijdelingsche stoot,
dan werd de harde stalen bal tegen de weekere plaat
gedrukt en veroorzaakte daarop een indeuking.De
kracht van den zijdelingschen stoot kon nu door
meting van de diepte der deuk worden vastgesteld.
Deze proeven leverden zeer nauwkeurige resultaten
op, doch er kon niet uit worden opgemaakt, welke
wielen van de locomotieven zijwaarts uitweken.
Om deze vraag op ie lossen, die voor de keuze
van het. geschiktste locomotieftype van de grootste
beteeken is was, moesten andere methoden worden
toegepast. Er werd nu een apparatuur geconstru
eerd. die elke verandering in den zijdelingschen druk
in de naven der wielen registreerde en wel door
gelijktijdige verandering van een eleclrischen stroom
Bh den bestuurder werd een apparaat aangebracht,
dat. met behulp van een spiegel en een beweeglijke
lichtstraal elk dezer schommelingen in den olectri-
schen stroom op een fotografische film opteekende.
Op deze wijze kon de verandering in den druk bij
elke zijdelingsche slingering van de locomotief voor
elk wiel afzonderlijk worden vastgesteld. Op grond
van de uitslagen dezer proefnemingen werd de elec-
trisehe locomotief met twaalf wieion, dus met zes
assen, als het meest geschikte type uitgekozen. Uit
de genomen proeven bleek, dat de ziidelingsehc druk
op de rails dan bij een uursnelheid van 145 K.M.
niet sterker was dan vroeger bij een uursnelheid
van 112 K.M.
Dit tvpe locomotief, dat hans op genoemd traject
in gebruik is, kan den zwaarston personentrein met
een snelheid van 145 tot 160 K.M. per uur langs ge
wone rails vervoeren en ontwikkelt 4.620 K.K. De
prijs van dit type GG-1 bedraagt 260.000 dollar. Op
deze wijze bracht de Pennsvlvania Rallroad het,
probleem van de maximumsnelheid voor veilig trein
verkeer door wetenschappelijke proefnemingen en
nerfecte uitbalanceering van de nieuwe electrische
locomotieven tot oplossing.
Ingezonden stukken.
DIRéDAWA, 27 Januari.
REEDS vier dagen geleden zou ik, zoo was mijn
vast plan, op weg zijn geweest naar de Ethi
opische hoofdstad en nog steeds zit ik te Di-
redawa. In een oorlog kan men plannen ma
ken, zooveel men wil, telkens worden ze door onver
wachte gebeurtenissen doorkruist.
Dit geldt voor de bevelvoerende generaals, maar
evenzoo goed voor oorlogscorrespondenten.
Den avond voor mijn vertrek naar Addis Abeba
vernam ik plotseling berichten over een verbluffend
snellen opmarsch der Italianen in de richting, die
ik in mijn vorig artikel voorzag. Doch nog in den
nacht vernam ik, dat de Italianen éen kleine wijzi
ging in hun marschrichting hadden gebracht en
blijkbaar oprukten naar den spoorweg bij het sta
tionnetje Awasj om vermoedelijk vandaar te trach
ten Addis Abeba te bereiken en eerst natuurlijk het
verkeer op den spoorweg stil te leggen. Niet min
der dan veertig kilometer per dag vorderden de Ita
lianen, wat me onbegrijpelijk voorkwam. In elk geval
bestond er ernstig gevaar, dat de Italianen zich zou
den nestelen tusschen Addis Abeba en Dirédawa. Dit
deed mc besluiten mijn reis naar de Ethiopische
hoofdstad weder uit te stellen tot er meer klaarheid
in don toestand zou zijn gekomen. In geen geval
mag ik ine aan het gevaar bloot stellen te Addis
Abeba te worden afgesneden van Djibouti, wat ge
beuren zou, indien de Italianen er in zouden slagen
Awasj of een ander station te bezetten en het spoor
wegverkeer stil te leggen. Ik zou dan buiten slaat
zijn binnen afzienbaren tijd mijn artikelen naar
Europa te verzendon en bovendien zou het me onmo
gelijk worden geld te laten komen en wat zou ik
zonder geld in een vreemd land moeten beginnen?
Mijn lezers zouden niets meer van me hooren en ik
zou honger kunnen lijden.
Er was trouwens nóg een reden, waarom ik besloot
mijn verdere reis naar Addis Abeba uit te stellen.
Voor de gebeurtenissen, die op dit oogenblik in gang
zijn, is Dirédawa een betere waarnemingspost dan de
Ethiopische hoofdstad.
De onverklaarbaar snelle opmarsch der Italianen
was, zoo hleek weldra, slechts een onderdeel van een
zeer grootsch, door maarschalk Badoglio, ontworpen
nieuw veldtochtsplan. Naar ik vernam hebben de
Italianen thans ook te Assab een sterke, troepen
macht geconcentreerd en in het zuiden, bij Wal Wal
zijn ze eveneens een aanvallende beweging begonnen,
terwijl ook in het noorden de Italianen zich niet
meer uitsluitend tot de verdediging bepalen en en
kele aanvjillen deden, zij het zonder succes. Deze
aanvallen in het noorden schijnen meer het doel te
hebben daar zooveel mogelijk Ethiopische troepen
vast te houden.
Assab, waar de Italianen thans nieuwe troepen
hebben geconcentreerd, is een haventje aan de Roode
Zee in het zuiden van Erythrea. De laatste weken is
men daar reeds bezig geweest het haventje te verbe
teren en -tc vergrooten. Volgens sommige berichten
zouden zich daar thans tachtigduizend man bevin
den, doch dit komt me zeer sterk overdreven voor.
De troepen daar ter plaatse zijn volkomen gemoto
riseerd. Ze beschikken niet slechts over tanks en
gepantserde automobielen, licht geschut, honderden
machinegeweren en vliegtuigen, doch ook over
vrachtautomobielon, die zeer hoog op de wielen staan
om het doorkruisen van steenwoestijnen te verge
makkelijken.
Rukken deze Italiaansche strijdkrachten op, dan
komen ze na ongeveer tweehonderd kilometer aan
de rivier de Awasj, die nimmer geheel droog staat.
Langs deze rivier zouden de Italianen langs niet al
te moeilijk terrein on met de zekerheid zich steeds
voldoende van water te kunnen voorzien, het sta
tionnetje Awasj kunnen bereiken, doch zonder ver
liezen zou dit zeker niet gaan, daar de Ethiopiërs
reeds lang met een aanval uit deze richting hebben
gerekend en een aanzienlijke troepenmacht bij de
grens hebben samengetrokken.
Deze aanvallen en bedreigingen van verschillende
zijden maken den toestand voor de Ethiopiërs moei
lijk, daar zij in hun land niet over de noodige ver
keerswegen en verkeersmiddelen beschikken om snel
troepen van het eenc front naar het andere te kun
nen werpen. Een ander groot nadeel voor hen is, dat
zij niet over de noodige vliegtuigen beschikken om
luchtverkenningen te kunnen verrichten. Zij onder
vonden daarvan de gevolgen bij den veldslag in het
zuiden, waarbij het leger van ras Desta, dat reeds
Italiaansch Somaliland was binnengevallen, werd
verslagen. Dit leger was in een hevig gevecht gewik
keld met een aanzienlijke Italiaansche troepenmacht,
toen de Ethiopiërs plotseling door andere strijdkrach
ten in den rug werden aangevallen, wat tot de ne
derlaag der Ethiopiërs leidde. Hadden deze beschikt
over verkenningsvliegtuigen dan hadden ze dien
aanval in den rug kunnen voorzien en bijtijds maat
regelen kunnen nemen om dezen aanval af tc weren.
Had het leger onder ras Desta stand kunnen houden,
dan zou het voor de Italianen onmogelijk zijn ge
weest hun snellen opmarsch in dc richting van den
spoorweg nabij het stationnetje Awasj tc beginnen.
De vraag was hoe sterk die plotseling snel opruk
kende strijdmacht der Italianen kon zijn cn hoe zij
in staat waren zoovele kilometers per dag af te
leggen.
Het geluk was me weder dienstig. Toevallig ont
moette ik in een hotel te Dirédawa den Belgischen
kolonel Reul, die van Addis Abeba kwam en op de
terugreis was naar zijn vaderland.
Kolonel Reul was tot voor weinige weken de mi
litaire raadsman van den negus negèsti Haïlé Selas-
Callantsoog, 18 Februari '36.
Geachte Redactie,
Gaarne vraag ik U beleefd om eenige plaatsruimte
in Uw zooveel gelezen blad. Zoo kom ik dan ook
eens terug op de vergadering van 15 dezer over
den Polder Callantsoog. Daaruit heb ik vernomen,
dat in plaats van den heer Zeeman, v. d. Plas de
zaak wel terdege verdraaid heeft. Daar ik zelf nooit
heb gezegd, dat ik al bij Kruisveld geweest was.
Neen ik had gezegd, dan zal ik er wel eens met
Kruisveld over spreken. Dus v. d. Plas, het is on
waarheid wat 'u zegt. Zoo dan ook ben ik verleden
week op een avond bij Kruisveld aan huis geweest,
maar trof hem niet thuis. Dus dan is de wil wel
bij mij geweest. Ook heb ik nog wel tegen v. d. Plas
gezegd, dat ik er in het minst niet over denk om
het niet te betalen. Wekelijks, maar niet in één
keer. Als ze dat soms denken, zijn ze de plank glad
mis. Maar v. d. Plas, u moet niet denken, dat ik
van dat hongerloontje wonderen kan doen. Maar
als v. d. Plas er kans toe gezien heeft om het los te
krijgen, het dan niet getracht heeft om het te doen.
Of denkt v. d. Plas soms, dat het een dwingpartij is.
Verder hoop ik dat als soms de Bestuursleden van
Callantsoog weer eens een vergadering hebben, het
wat op een behoorlijker manier tc doen, dan thans
het geval is geweest. Maar er zijn altijd menschen
die graag achter een ander z'n rug willen praten.
Maar het was te wenschen,
Dat al die menschen,
Voor dat ze spreken,
Eerst maar naar zich zelf keken,
Dan zouden ze het praten
Over anderen wel laten.
Verder dank ik de Bestuursleden hartelijk voor
het onjuiste dat ze over mij dan uitten.
Redactie, mijn hartelijken dank voor de plaatsing,
ARIE KOOGER.
Dorpelingen door beren
aangevallen.
Zeventien hunner door de wilde dieren
ernstig gewond.
Istanboel (Turkije). Een aantal dorpelin
gen, die op weg waren naar een moskee te Oenio
aan de Zwarte Zee, zijn door drie beren aangevallen
De menigte passeerde juist het marktplein, toen de
wilde dieren verschenen. De moskee-gangers vlucht
ten in alle richtingen en zochten een goed heen
komen. Zeventien hunner werden echter door de
beren achterhaald en ernstig gewond. Twee der
dieren werden later gedood, het derde werd gevan
gen in een huis, waarin het was binnengedrongen.
PETROLEUMHOUDEND GEBIED IN POLEN
ONTDEKT?
Warschau. In de budgetscommissie van den se
naat heeft vice-president Kwiatkowski medegedeeld,
dat de ontdekking van oen nieuw petroleumhoudcnd
gebied in Polen met grootc waarschijnlijkheid bin
nenkort verwacht kan worden.
Vermoedelijk had do vice-presidcnt hierbij het oog
op het gebied tusschen Stryj en Toerka, waar sedert
eenigen tijd proefboringen worden verricht.
BEMANNING VAN IN NOOD VERKEEREND
SCHIP GERED.
New York. Tijdens een hevigen storm zijn 33 le
den der bemanning van het s.s. „Costomenis", dat in
nood verkeerde, door het s.s. „Newport City" over
genomen. De overige 21 schipbreukelingen werden
door visschersbooten gered.
sié en dus van de toestanden op de verschillende
gevechtsfronten volkomen op de hoogte. De neder
laag van ras Desta achtte hij een ernstigen tegen
slag voor de Ethiopiërs, ook al behoeft deze neder
laag geen beslisscnden invloed te oefenen op don
einduitslag van den oorlog. Den snellen opmarsch
der Italianen in do richting van het spoorwegstation
Awasj kon kolonel Reul evenwel niet als een ernstig
gevaar beschouwen, daar volgens hem de oprukken
de macht slechts gering in aantal kon zijn.
Dit werd me twee dagen later bevestigd door be
trouwbare mededeclingcn van andere zijde. De in
dc richting van de spoorweg marcheerende afdeeling
Italianen bedraagt niet meer dan ongeveer driedui
zend man. Deze betrekkelijk geringe troep is even
wel volkomen gemotoriseerd. Ze beschikt over een
aantal lichte tanks, over gepantserde automobielen,
met machinegeweren gewapend, over vrachtautomo
bielen voor het. vervoer van- infanterie en het geheel
wordt begeleid door een aantal vliegmachines, die
elke verrassing op groote schaal van de zijde der
Ethiopiërs uitsluiten.
Door de volkomen motoriseering was het deze
troep mogelijk een zoo onbegrijpelijke snelheid te
ontwikkelen, zelfs in een terrein zonder wegen. Aan
vankelijk rukten de Italianen op door een slechts
weinig bergachtig land, waar de Ethiopiërs geen
troepen ter beschikking hadden na de nederlaag van
ras Desta. Op ruim tweehonderd kilometer voor den
spoorweg komen deze Italianen evenwel in een ter
rein, dat ernstiger moeilijkheden biedt. Hier zullen
ze tusschen hooge rotswanden "nauwe ravijnen heb
ben door te trekken on daar zal zelfs een geringe
macht Ethiopiërs het. hun zeer lastig kunnen maken.
Volgens dc laatste door mij ingewonnen inlichtin
gen heeft deze gemotoriseerde troep, deze „vliegen
de kolonne" den opmarsch reeds gestaakt en heeft
ze nabij Goba een versterkte steil hijg ingenomen. Dn
door de Italianen onweerstaanbaar geachte opmarsch
is dus tot stilstand gekomon. Is deze vliegende ko
lonne in staat den opmarsch te. hervatten? Het
schijnt me twijfelachtig. Zal ze in staat zijn zich in
de door haar gekozen versterkte stelling te hand
haven? Het schijnt me al evenmin waarschijnlijk.
Daar het leger van ras Desta voorloopig buiten ge
vecht is gesteld, zal het dezen Italianen echter moge
lijk zijn zich zoo noodig heelhuids weder terug te
trokken op hun basis.
Of wacht deze ver vooruitgeschoven vliegende ko
lonne op den opmarsch der Italiaansche troepen, die
bij Assab gereed staan?
In elk geval zijn de Italianen begonnen in Ethiopië
een volkomen nieuw voldtochtsnlan uit te voeren
en daarbij passen ze ook een geheel nieuwe tactiek
toe, zooals uit den voormarsch der vliegende kolonne
blijkt.
Het nieuwe veldtochtsplan, dat men thans reeds
vrijwel geheel kan overzien, is zeer zeker grootsch
van opzet, doch voor de uitvoering van dat plan
hebben de Italianen mannen noodig. die opgewas
sen Zijn tegen de gevaren, de vermoeienissen en de
ontberingen, welke de nieuwe strijdwijze met zich
brengt.
Voldoen de grootendeels kerveysch uit het vader
land gekomen Italiaansche soldaten in het voor hen
nieuwe en nadeelige klimaat aan de gestelde eischen?
De naaste toekomst zal het antwqord geven.
J. K. BREDERODE.
Na de verkiezingen in Spanje
Stroom van vluchtelingen naar Gibral
tar.
Gibraltar. Hier komen nog steeds talrijke vluch
telingen uit Spanje aan. Daar de hotels reeds over
vol zijn, worden de nieuw-aangekomenen voor een
deel ondergebracht in particuliere huizen; anderen
ook vinden onderdak in leegstaande vertrekken,
waar zij op matrassen slapen. Tenslotte brengen som
migen den nacht in hun auto door.
Volgens berichten uit Malaga zijn ook Engelschen
en andere vreemdelingen, die een bezoek aan die
stad brachten, naar Gibraltar vertrokken. Velen, die
in Gibraltar niet meer terecht kunnen, reizen door
naar Tanger.
Onder de vluchtelingen van adel bevinden zich de
markies dc la Rios, de hertog en de hertogin van
Santona en de markiezin van Valparaiso. Den Span
jaard Jiminez werd, toen hij zich nog te Malaga De-
vond, medegedeeld, dat zijn landhuis in vlammen
zou opgaan. Hij pakte ijlings eenige koffers en
vluchte met zijn gezin naar Gibraltar.
VRIJDAG 21 FEBRUARI.
HILVERSUM (1875 M.)
8.00 VARA, 10.00 VPRO, 11.00 VARA, 12.00 AVRO,
4.00 VARA, 8.00 VPRO, 11.00—12.00 VARA. 8.00
Grampl; 10.00 Morgenwijding; 10.15 Grampl; 10.30
Causerie; 11.00 en 12.00 Grampl; 1.00 Omroeporkest
(Om 1.40 Pianorecital); 2.50 Causerie; 3.10 De
AVRO-Decibels; 4.05 Grampl; 5.00 Kinderuur; 5.30
Variatieconcert; 6.15 Grampl; 6.30 Vervolg concert;
7.00 Lezing; 7.20 Grampl; 7.50 Berichten; 8.05 Le
zing; S.30 Hart velt-k wart et; 9.00 Lezing; 9.30 Ver
volg concert; 10.15 Lezing; 10.45 Berichten; 11.00
Jazzmuziek; 11.15 Reportage; 11.4512.00 Gr.pl.
HILVERSUM (301 M.)
Algemeen programma, verzorgd door den K.R.O.
8.00—9.15 en 10.00 Gram.pl; 11.30—12.00 Voor zieken
en ouden-van-dagen; 12.15 KRO-orkest en Grampl;
2.00 Grampl; 2.45 Orgelconcert en zang; 4.15 Gram.
pl; cn KRO-Kamerorkest; 5.30 KRO-Boys; 6.00 Le
zing; 6.20 KRO-Melodisten; 7.00 Lezingen; 7.35 Gr.
pl; 7.45 PTT-kwartiertje; 8.00 Berichten; Grampl;
8.20 Sted. orkest van Maastricht (Om 9.00 Lezing);
10.10 Grampl; 10.30 Berichten; 10.35 Populair con
cert; 11.15—12.00 Grampl.
DROITWICH (1500 M.)
11.2011.50 Orgelspel; 12.10 Populair concert; 12.50
Dansmuziek; i.352.20 Pianorecital; 3.20 Lezingen;
4.20 BBC-Midland-orkest; 5.35 Dansmuziek; 620 Be
richten; 6.50 Zang; 7.10 Lezingen; 8,20 Revue-pro
gramma; 9.20 Alfredo Campoli's Trio; 9.50 Berich
ten; 1020 Berichten: 10.40 BBC-orkest, mannenkoor
en solisten; 11.3512.20 Dansmuziek.
RADIO-PARIS (1618 M.)
7.20 en 8.35 Grampl; 11.35 Dito; 12.35 Orkestconcert;
2.50 Grampl; 3.05 Zang; 4.20 Kwartetconcert; 5.50
Orkestconcert; 9.05 Gevar. concert mmv. orkest en
solisten; 11.051.05 Orkestconcert.
KEULEN (456 M.)
5.50 cn 11.20 Orkestconcert; 1.35 Gevar. concert; 3.20
Vroolijk programma; 5.20 Populair concert; 7.30
Voor Oud-strijders; 10.20—11.20 Orkestconcert.
BRUSSEL (322 en 484 M.)
322 M.: 12.20 Grampl; 12.50 Zigeunermuziek; 1.50
2.20 Grampl; 5.20 Omroeporkest; 6.35 Pianorecital;
7.05 Zigeunermuziek; 8.20 Omroeporkest; 9.20 Hoor
spel; 10.30—11.20 Gram.pl.
484 M.; 12.20 Grampl; 12.50 Kleinorkest; 1.50—2.20
Grampl; 5.20 Kwartet concert; 6.20 Grampl; 6.50 Pi
anorecital; 7.35 Zang; 8.20 Symphonieconcert; 10.30
—11.20 Grampl.
DEUTSCHLANDSENDER (1571 M.)
7.30 Dansmuziek; 9.20 Berichten; 9.50 Grampl; 10,05
Weerbericht; 10.2011.20 Dansmuziek.
ZATERDAG 22 FEBRUARL
HILVERSUM (1875 M.)
VAR A-uitzending. 8.00 Orgelspel; 8.30 Grampl;
10.00 Morgenwijding VPRO; 10.15 Viool, piano, man
doline. voordracht cn grampl; 12.00—1.45 Grampl;
2.00 Viool en piano; 2.15 E. Walis' orkest; 3.15 Gram.
pl; 3.45 „Fantasia" mmv. soliste; 4.30 Grampl; 5.00
De Bohofnians en solist; 5.40 Causerie; 6.00 Orgel
spel; 6.30 De Wielewaal; 7.00 Friesche uitzending;
8.00 Berichten; 8.20 Radio-polpourri mmv. orkesten,
koren en solisten; 9.45 Causerie; 9.55 Grampl; 11.15
Reportage; 11.4512.00 Gramofoonplaten.
HILVERSUM (301 M.
KRO-uitzending. 8.00—9.15 en 10.00 Grampl; 11.3Q
Godsd. halfuur; 12.15 Grampl. en KRO-orkest; 2.0Ó
Voor de jeugd; 2.30 Sport; 3.00—4.00 Kinderuur; 4.15
KRO-boys; 5.00 Grampl; 5.30 Esperanlo; 5.45 KRO-
boys; 6 20 Lezingen en grampl; 8.00 Berichten; 8.10
Reportage; 8.25 Grampl; 8.30 KRO-bovs en solisten;
9.30 Causerie; 9.35 The Mignon Bovs; 9.45 Gram.pl;
t0.10 KRO-orkest; 10.30 Berichten; io.35 The Mignon
Boys; 10.45 Grampl; 11.00 KRO-orkest; 11.30—12.00
Gramofoonplaten.
DROITWICH (1500 M.)
11.20 BBC-Northem-orkcst en solist; 12.35 Grampl';
1.20 Commodore Grand orkest; 2.20 Causerie; 2.30
Grampl; 3.10 Reportage; 4.50 Londensch Zigeuner
orkest; 5.50 Relais uit Amerika; 6.20 Berichten; 6.50
Sport praatje; 7.05 Welsch intermezzo; 7.20 Week
end-programma: 8.05 Het BBC-Orkest; 8.50 Gevar.
programma: 9.50 Berichten; 10.20 BBC-Thealer-
orkest cn solist; 11.20-12.20 Dansmuziek.
RADIO-PARIS (1648 M.)
7.20 en 8.20 Gramofoonplaten; 11.20 Nationaal orkest;
-50 Grampl; 4.20 Populair concert; 5.50 cn 6 50 Gr'
pl; 820 Zang en voordracht; 9.05 Orkest, koor eii
solisten; 11.0512.35 Dansmuziek cn populair con
cert.
- en r» i KEULEN (456 M.)
o.50 Orkest concert; 11.20 Orkest en solisten; 1.35 Ge
var. concert; 3.20 Vroolijk programma; 5.20 Omroon-
k^niettIei1 Pianoduo; 7.30 Operette-uitzending; 10.10
11.20 Het ErnDc-orkest cn solisten.
190 \r iooa v BRUSSEL (322 en 484 M.)
n,12'20 Zigeunermuziek; 1.30 Omroeporkest;
2.20 Radiotooneel; 3.20 Gramofoonpl; 4.20 Zigeuner
muziek; 5.20 Gramofoonpl; 6.35 Dito; 6.50 Omroep
orkest; 8.20 Cabaret; 9.20 Symphonieconcert; 10.30
Grampl; 11.20—12.20 Dansmuziek.
184 M 12.20 Omroeporkest; 1.30 Zigeunermuziek:
2.20 Dansmuziek; 3.20 Radiotooneel; 4 50 Grampl"
■v20 Constantinnrkest; 6.20 en 6.50 Grampl; 8.20
Operette-uitzending en radiotooneel; 10.30 Dansmu
ziek; 11.2012.20 Dansmuziek.
DEUTSCHLANDSENDER (1571 M.)'
7.30 Carnavalsprngramma: 9.20 Rerichten; 9.50 Zang
en piano; 10.05 Weerbericht; 10.20—11.20 Dansmu-
ziek,