Be tunnel onder liet Xanaa
wordt actueel.
Dc automobiel in Sovjet-Rusland
Tienjaren plan voor vloot-
bouw in Amerika
Uit onze omgeving.
Prins Carnaval houdt zUn intocht in Nice.
VTlnston Churchill vreest blokkade en
hongersnood.
Geen gevaar voor invasie.
v van onzen U.P:—-V.P.B. correspondent).
Londen, 18 Februari 1936.
Winston Churchill, wiens vader de hef
tigste tegenstander van een tunnelverbin
ding tusschen Engeland en Frankrijk
was, behoort thans tot de meest ener
gieke propagandisten van dit project.
Het oude, heftige dispuut over het vraagstuk van
een tunnel tusscnen Engeland en Frankrijk is thans
door een van de grootste Britsche staatslieden, den
vroegeren minister van Financiën, Winston S. Chur
chill, opnieuw op het tapijt gebracht.
Het is intusschen niet onaardig, dat het juist
Churchill is. die thans voor de uitvoering van dit
.veelomstreden plan ijvert, want bijna twintig jaar
geleden was het zijn vader, lord Kandoiph Chur
chill, die als leider van de oppositie tegen dit reeds
uit Victoriaansche tijden stammende project het
vcrbiterdst tegen het plan van leer trok en de mee
ning vertegenwoordigde, dat Alhions welvaart en
veiligheid op de isolatie van zijn eilandenstatus be
rustten.
Thans neemt Churchill's zoon het tegenoverge
stelde standpunt in. Hij wendt zich ironisch tegen
de „vleeschgeworden vooroordeelen die tot nog toe
het tunnel plan illusoir maakten en verklaart, dat
de moderne oorlogsmachines, zooals vliegtuigen en
onderzeebooten, uit de veertig kilometer breede wa
tervlakte, die Frankrijk van Engeland scheidt en
vroeger een bolwerk vormde, een groot gevaar heb
ben gemaakt.
„Dit gevaar, dat het moderne Engeland bedreigt",
zoo schrijft Churchill in een artikel, „heet niet in
vasie, doch hongersnood. Het zou uiterst moeilijk
zijn, zooal niet onmogelijk, Londens millioenen te
voeden, indien de Theems geblokkeerd of zelfs maar
bedreigd werd." Verder wijst de oud-minister van
Financiën op de delicate situatie in Europa, en op
de vele waarschuwingen voor een blokkade, die,
naar beweerd wordt, Engeland aan den honger zou
prijsgeven. „Met onze huidige al te zwakke lucht
strijdkrachten", schrijft hij voorts, „zijn wij thans
minder beschermd dan welk ander volk ook. Wan
neer ik aan de gevaren denk, waaraan wij bloot
gesteld zijn, kan ik mij slechts verwonderen over de
onlogische kortzichtigheid van de lieden, die voor
het gevaar uit de lucht de schouders ophalen, maar
zich over het idéé van een Kanaaltunnel ernstig on
gerust maken."
Reeds als minister van Binnenlandsche Zaken
in het jaar 1911 heeft Churchill het standpunt ver
dedigd, dat een tunnel onder het kanaal Engelands
veiligheid in strategisch opzicht zou verbeteren.
Hierin werd hij door de admiraliteit en sir John
French, den toenmaligen dhef van den generalen
staf, ondersteund, maar de legercommissie uit het
Lagerhuis liet een energiek veto tegen het project
hooren en dus werd het ad acta ter zijde gelegd, om
eerst zes jaren later door een speciale commissie
uit een stapel documenten te worden opgevischt
en prompt weer begraven te worden.
Churchill vergeet niet.
Maar Churchill heeft het tunnelplan nooit uit
het geheugen verloren. En hij, die in het jaar 1918
minister van Oorlog was, staat nog, evenals vroe
ger, op het standpunt, dat ook de wereldoorlog de
noodzakelijkheid van een dergelijken tunnel bewe
zen heeft. „De tunnel zou hot geheele troepen-,
proviand-, en munitietransport naar Frankrijk aan
zienlijk vergemakkelijkt hebben", zoo schrijft hij,
„en had het ons mogelijk gemaakt, de gewonden,
zieken en verlofgangers in alle veiligheid naar huis
te brengen. Een tunnel had ons ontelbare millioenen
ponden bespaard en een enorm aantal scheepston-
nen voor andere doeleinden vrijgemaakt."
De angst voor de Duitsche onderzeebooten in het
begin van het jaar 1917 had, zoo meent Churchill,
beslist bewerkstelligd, dat de Engelschen tot don
aanleg van dezen Kanaaltunnel waren overgegaan,
indien dezo aanleg een aangelegenheid van maanden
en niet van jaren zou zijn geweest.
En het gevaar voor invasie?
Een invasie van Engeland langs den weg door de
Kanaaltunnel zou, zoo beweert Churchill, al heel ge
makkelijk verhinderd kunnen worden. In het midden
van het kanaal zou bijvoorbeeld een vuurtoren kun
nen worden gebouwd, waarvan de basis in verbin
ding met de tunnel zou staan. Deze vuurtoren zou
natuurlijk onder Engelsche controle moeten staan
en een krachtige bezetting moeten hebben. In geval
van gevaar zou dan de tunnel van de basis van den
vuurtoren uit.in weinige minuten onder water gezet
on dus onbruikbaar gemaakt kunnen worden.
„Ondanks de tunnel zou onze veiligheid volkomen
zijn, zoolang wij dc smalle zeestraat maar beheer-
schen", schrijft hij verder. „Geven wij echter onze
vloot op en daarmede de controle over het Kanaal,
dan wordt een invasie mogelijk, of er nu een tunnel
bestaat of niet."
Er dient nu slechts afgewacht te worden, of Chur
chill's woorden in Engeland weerklank zullen vin
den. Volgens het oude project zou de Kanaaltunnel
met een lengte van ongeveer 70.5 kilometer de lang
ste tunnel ter wereld worden en ongeveer 30 millioen
pond sterling kosten. Dc eindpunten zouden Dover
en Calais vormen en in het midden van het Kanaal
zou hij 65 meter onder den zeespiegel liggen.
(Auteursrecht V.P.B. - United Press).
(Nadruk verboden).
De productie stijgt, doch buitenlandsche wagens
genieten de voorkeur.
Moskou. De automobielproductie in de Sov
jet-Unie zal dit jaar aanzienlijk worden opgevoerd.
Volgens het, plan van cle autoriteiten zullen dit jaar
161.500 personenwagens worden gefabriceerd, ter
wijl dit cijfer voor het jaar 1935 slechts 96.700 be
droeg. Dit keer zullen voor de eerste maal dichte
wagens worden gebouwd. Tot nog toe werden in
Rusland ondanks den bitter kouden winter, slechts
open auto's naar het voorbeeld van het 4-cylinder-
Fordtype van 1930 vervaardigd. De meeste luxe
Musische wagen zal nu een 7-persoons Sedan zijn,
die in de Stalinfabrieken te Moskou wordt gebouwd
Deze wagen zal worden voorzien van een 8-cylinder
motor van 110 P-K. en over een snelheid van 160
kilometer beschikken. 4000 van dergelijke wagens
zullen dit jaar de fabriek verlaten.
Vijfpersoonwagens, van alle gemakken voorzien,
„ja zelfs aschbakjes zullen niet ontbreken" zegt het
desbetreffende bericht, zullen ten gétale van 13000
de Gorkifabrieken verlaten. De Russische automo
bielindustrie schijnt dus wat vooruit te gaan, doch
de Sovjetambtenaren geven nog steeds de voorkeur
aan Amerikaansche en Engelsche wagens, zooals
Rolls Royce, Packard, Cadillac en Buick.
Ook Olympische records!
De 27 telegraaf- en telefoonlijnen, die de Duitsche
Rijkspost. van Garmïsch uit in verschillende rich
tingen had laten aanleggen, zijn zoo ongeveer dag
en nacht in bedrijf geweest. 350 dames, goed op de
hoogte met de moderne talen, heeft men als per
soneel aan het. postkantoor van Garmisch moeten
toevoegen. lederen dag werden van Garmisch uit
meer dan 2000 telefoongesprekken met het buiten
land gevoerd. Ook met New-York werd meerdere
malen gesproken, doch de Amerikaansche journa
listen gaven over het. algemeen de voorkeur aan de
telegraaf. Ook het Verre Oosten bediende zich
hoofdzakelijk van telegrammen. Sommige gesprek
ken duurdenanderhalf uur. In het telegram
verkeer waren telegrammen van 500 woorden en
meer geen zeldzaamheid. Het geheele berichtenver
keer was 80 pet. sterker dan gedurende de Winter
spelen in Lake Placid.
NIEUW SNELHEIDSRECORD VAN DIESEL-
ELECTRTSCHEN TREIN
Berlijn De Duitsche spoorwegen hebben op
17 dezer op het traject Berlijn-Hamburg proeven
genomen met eeif driedeelig diesel-electrischen
motorwagen, waarbij voor het eerst, met een voor
het openbaar vervoer bestemd voertuig op rails
een snelheid van 200 Km. per uur werd bereikt.
Een plan van 175 millioen dollar.
Washington. De voorzitter van de Marine-com
missie van het Huis van Afgevaardigden heeft in
de voltallige zitting een tienjaren-plan voor den
vlootbouw aanbevolen, dat voorziet in de vernie-
wing van 54 hulpschepen van in totaal 221.000 ton
ten bedrage van ongeveer 175 millioen dollar.
Tot deze hulpschepen behooren kanonneerboten,
een hospitaalschip, 15 mijneuleggers, een vracht
schip, vier vliegkampschepen, een duikbootmoeder
schip en eenige sleepbooten.
DE TERECHTSTELLING VAN HAUPTMANN.
In de week 29 Maart beginnende.
Uit Trenton in New Jersey wordt gemeld, dat
rechter Trenchard thans cle executie van Hauptmann
hoeft vastgesteld op een der dagen van de week, die
29 Maart begint.
MOTIE AANGENOMEN DOOR GEMEENTE
RAAD VAN ENSCHEDE
Inzake wenschelijkJieid 40-urige werk
week in textiel-indusirie
De gemeenteraad van Enschede heeft met 19
tegen 18 stemmen een motie aangenomen van
den heer Pieperiet (R.S.A.P.) waarin de Raad
als zijn oordeel uitspreekt, dat het gewenscht is,
dat in de textielindustrie, zulks in verband met
de grpote werkloosheid, een veertigunge werk
week wordt ingevoerd zonder dat loonkorting
plaats vindt.
Vóór de motie stemden de S.D.A.P.., de Com
munisten, de R.S.A.P., de Chr. Dem. Unie en de
Katholieke Dem. Partij
Z IJ PE
SCHAGERBRUG.
Dinsdagavond hield de Middenstandsvereeniging al
hier haar eerste ledenvergadering in het lokaal van
den heer S. Kuiper.
De Voorzitter, de heer C. Brugman, heette de aan
wezigen (27) hartelijk welkom, waarna de notulen
van de oprichtingsvergadering werden gelezen door
den Secretaris, den heer P. Hooij, en onder dankzeg
ging ongewijzigd werden goedgekeurd.
Aan de orde was vervolgens punt 3 der agenda:
het geven van een naam aan de vereeniging. Na vele
besprekingen werd gekozen den naam: „Vereeniging
van neringdoenden voor Schagerbrug en omstreken".
Ook werd besloten tot aansluiting bij den Kon. Ne-
derlandschen Middenstandsbond.
Te 9 uur verschenen ter vergadering de heeren G.
van der Sluijs, loco-burgemeester en J. A. de Boer,
gemeente-secretaris, die door het bestuur waren vei
zocht een toelichting te geven over het op te richten
Borgst el lings fonds voor den Middenstand. Nadat de
ze heeren welkom waren geheeten en de heer Van
der Sluijs een inleidend woord had gesproken, werd
door den heer De Boer het verslag gelezen van de
door den heer Van Aggelen te Alkmaar gehouden
rede over het doel en cle werkwijze van het Borg
stellingsfonds voor den Middenstand. Tevens gaf de
heer De Boer uiteenzettingen ten aanzien van ver
schillende punten, waardoor de aanwezigen een dui
delijk beeld kregen van het te stichten fonds. Uit het
verslag bleek, dat kleine middenstanders, die in fi
nancicele moeilijkheden verkeeren, kunnen aanklop
pen bij dit fonds. Door het fonds wordt advies ge
vraagd aan cle commissie, gevestigd in de gemeente
vanwaar het verzoek komt. Bedrijven, welke na 1932
zijn opgericht, komen niet voor hulp in aanmerking
terwijl het hoogste bedrag van borgstelling per ge
val f 500.is. Dc voorwaarden worden nader bepaald.
Na de uiteenzetting van den heer De Boer, werd
het onderwerp nog besproken door den heer Van
der Sluijs, die tevens mededeelde, dat het Gemeente
bestuur te allen tijde bereid zal worden bevonden in
lichtingen en raadgevingen te verstrekken.
De Voorzitter dankte hierop beide heeren voor de
moeite, die zij zich in het belang der vereeniging heb
ben getroost.
Vervolgens werden tot leden van de Adviescommis
sie voor het vorengenoemde Borgstellingsfonds ge
kozen de heeren C. Brugman en P. Dekker Jr.
Bij de rondvraag bracht de heer S. Kuiper de so
bere straatverlichting te Schagerbrug ter sprake.
Spreker zou gaarne zien dat een 2-tal lantaarns wer
den bijgeplaatst.
Eveneens wees de heer Kuiper op het gemis aan
waterplaatsen in de gemeente. Spreker verzocht het
bestuur er bij het gemeentebestuur op aan te dringen,
dat in het vorengenoemde verbetering wordt ge
bracht.
Na nog enkele besprekingen werd hierop de ver
gadering gesloten.
S C H OO RL
Vergadering van de Ver. tot Afschaf
fing van Alcoholhoudende dranken
in ons Huis te Schoorl. De voorzitter, de heer
Kriek, heet de 20 aanwezigen en vooral de gasten
welkom. De heeren Ds Boeke en Maars hebben
voor dezen buitengewonen avond hun medewerking
Nacht in Venetië.
Voorkomt verkoudheid en keelpijn
Ivorol-gebruikers zijn zelden verkouden en
hebben zelden keelpijn, omdat dezo tandpasta
den mond dagelijks grondig desinfecteert.
toegezegd. Spr. geeft dan allereerst het woord aan
Ds. Boeke, die dan behandelt: „Is drankbestrijding
nog noodzakelijk?"
Geheelonthouding is volgens spr. van cultureelen
aard. Men moet door goed voorbeeld vooral de drank
zuchtigen tot andere gedachten brengen. Als student
heeft spreker herhaaldelijk de goede gevolgen van
het onthouders-voorbeeld kunnen constateeren. Ge
lukkig werd daardoor ook de gewoonte om bij aan
besteding, verhuring, verkoopingen, enz., enz. drank
aan te bieden, beteugeld. Ook in R.K. leringen wordt
de noodzakelijkheid van drankbestrijding meer en
meer aangevoeld, evenals bij alle arbeidersbewegin
gen. De pioniers hebben veel spot moeten verdragen
doch dit is thans afgeloopen. Toch blijft krachtige
actie nog steeds noodzakelijk, vooral onder de jonge
ren. Hoe gemakkelijk komen deze er toe om drank
gebruik tot een gewoonte te maken.
Drinkende arbeiders denken niet en denkende ar
beiders drinken niet, zeide spr.
Verschillende statistieken wijzen er op, dat drank
misbruik en ook drankgebruik tot in verre geslach
ten zich op de kinderen wreekt. Bestrijding van
drankgebruik is dus maatschappelijk en zedelijke
plicht.
Vervolgens houdt het hoofd der O. L. school de heer
P. Maars een korte beschouwing over dranlcweer, sa
mengaande met de vredesbeweging en schetst het
werk door Ds. Banning in deze gedaan. Spr. is nooit
aangesloten geweest doch gevoelt dat drankbestrij
ding noodzakelijk is. Bij het onderwijs echter komt
men er eerder toe om over de vrede te spreken dan
over drankbestrijding. Schoorl heeft nooit veel dron
ken monschen, en misschien daarom bemerkt men
weinig van de arbeid der vereeniging, maar toch
gelooft spr. dat er een goede kracht van uit gaat.
Bij de bespreking op de school over het verkeers-
vraagst.uk wordt steeds met nadruk gewezen op de
gevaren, welke schuilen in drankgebruik bij het
moderne snelverkeer.
Nadat de' voorzitter nog een korte beschouwing
over drankmisbruik en wapengeweld heeft gehouden
wordt tot algemeene discussie overgegaan. Hierbij
worden verschillende vraagstukken aangevoerd,
waaronder vooral de 'houding aan te nemen tegen
over spotters en de matigen op de voorgrond traden.
Algemeen is men van oordeel dat men de matigen
moet rangschikken onder de meest on verantwoorde
lijken. Met de spotters moet men zachtzinnig om
gaan en ze met hun spot laten doorgaan, want dan
komen ze er vlugger toe om op te houden.
Nog enkele minder belangrijke fouten worden be
sproken, waarna de voorzitter een hartelijk tot weer
ziens toeroept.
LANGEND UK
„SCHOORL OF DE WIERINGERMEER".
Er liepen de laatste dagen geruchten, als zouden
de arbeiders van Noord- en Zuidscharwoude, die in
de werkverschaffing in de Wieringermeer zijn ge
plaatst, te Schoorl bij Staatsboschbeheer zouden
worden te werk gesteld. Wc' hebben daaromtrent te
bevoegder plaatse inlichtingen ingewonnen, waar
men ons meedeelde, dat men dienaangaande niets
wist, zoodat het ook niet waar kon zijn, dat het
contract, aangegaan met, de H.A.B.O. om de arbei
ders naar „de Meer" te vervoeren, was opgezegd
voor wat de gemeenten Zuid- en Noordscharwoude
betrof. De menschen zuigen blijkbaar graag wat uit
den duim. Zoo werd ons uit zeer betrouwbare bron
meegedeeld, dat van R.K. zijde de verdachtmaking
wordt gelanceerd, dat een der wethouders van
Zuidscharwoude (natuurlijk een niet R.K.) het zou
tegenwerken, dat de arbeiders naar Schoorl in
plaats van naar de Meer zouden gaan. We kun
nen verzekeren, dat in Zuidscharwoude sinds drie
en een halve week geen vergadering van B. en W.
meer is gehouden, en dat het onderwerp, Schoorl of
De Meer, dus ook niet aan de orde is geweest.
De Commissie van Samenwerking op tuin
bouwgebied, n.1. de Ned. R.K. Boeren- en Tuinders--
bond, de Chr. Boeren- en Tuindersbond, de N.T.B.,
de Ned. Bond van Arb. in het L. T. en Z-bedrijf, de
Chr. Landarb. bond, idem de R.K. hebben een adres
aan den Minister van Soc. Zaken gericht, waarin
zij wijzen op de groote teleurstelling, welke de loon-
bijslagregeling in den tuinbouw heeft gewekt, en
een onderhoud te willen toestaan, om haar schrif
telijk verzoek, reeds'op 30 Nov. 1.1. gedaan, monde
ling te mogen toelichten.
OUDKARSPEL.
Praatavond.
Woensdagavond werd de laatste praatavond gehou
den door de tuinbouwvereenigingen Tuinbouwbelang
en De Eendracht. De belangstelling was heel goed.
Ruim 60 personen waren aanwezig.'Inleider de heer
L. Mallekote, die behandelde de Phosphorzuur-mest-
stoffen, in het bijzonder het Thomas-slakkenmeel.
Voorts werd gesproken over eenige kool ziekten, die
met het zaad kunnen overgaan en het bewaren en
behandelen van zetkoolen. Tenslotte het een en an
der over grond-onderzoelc.
Over ai deze punten werd ruim van gedachten
gewisseld.
De heer Jb. de Boer dankte den heer Mallekote
•voor al hetgeen deze voor de tuinbouwvereenigingen
heeft gedaan.
Medegedeeld werd nog, dat een praatavond zal
worden gehouden in overleg met de Hobako, speciaal
over bloembollenteelt.
ANNA PAULOWNA
BREEZAND.
De Architect W. A. Hoep te Breezand hield Woens
dag 19 dezer namens den principaal, den heer C.
Blaauboer te Anna Paulowna, aanbesteding van het
bouwen van een woonhuis enz. aan de Van Ewijcksn
vaart, aldaar. De inschrijving geschiedde in 4 per
ceel en.
a. Timmer- en metselwerk; b. Loodgieterswerk en
electriciteit; c. Schilder- en behangwerk; d. Massa.
J. Mosch, Anna Paulowna, a. f4594; W. Uiterdijk,
Wieringenvaard. a. f4677; H. Jonker, Oudelsuis, a.
f4435, type Z f4285; G Geus. a f47S7; fa. J. Lutje-
harms, Schagen, massa f6900. b. f450, c. f500; P. J.
Kaandorp, Breezand, b. f495; G de Leeuw, b. f483;
Venema. den Helder, a. f4825. type Z f4515; P. Schou
ten, Breezand, a. f4465, type Z f4165; B. P. Zeeman,
St. Maartensbrug, a. f 42S0, type Z. Weijer en Vla-
ming. Anna Paulowna, a f4414. type Z f4040, in
massa f5264; H. Doorn, den Helder, a. f4850; J.
Dekker en Lont, Wieringen, a. f4900; P J. Renooij,
Schagerbrug, c. f494: Kooijman, c. f490; Kimme-
nade, Breezand, c. f448 75: H Bencma, Anna Pau
lowna c. f 424; P. Broers, Breezand, a. f 4392, type
Z f4232; A. A. Schouten. Anna Paulowna, a f4405,
type Z f4235: M. Schipper, Schagerbrug, massa
f5990: Bruin, Wieringcrwaard. a. f3743, massa f4833,
met heien, zonder heien f4625: L. Pieters, Breezand,
c. f356.50, A. Braaf. Wieringenvaard, c. f398. D.e
gunning is aangehouden.