Be tunnel onder liet Xanaa wordt actueel. Dc automobiel in Sovjet-Rusland Tienjaren plan voor vloot- bouw in Amerika Uit onze omgeving. Prins Carnaval houdt zUn intocht in Nice. VTlnston Churchill vreest blokkade en hongersnood. Geen gevaar voor invasie. v van onzen U.P:—-V.P.B. correspondent). Londen, 18 Februari 1936. Winston Churchill, wiens vader de hef tigste tegenstander van een tunnelverbin ding tusschen Engeland en Frankrijk was, behoort thans tot de meest ener gieke propagandisten van dit project. Het oude, heftige dispuut over het vraagstuk van een tunnel tusscnen Engeland en Frankrijk is thans door een van de grootste Britsche staatslieden, den vroegeren minister van Financiën, Winston S. Chur chill, opnieuw op het tapijt gebracht. Het is intusschen niet onaardig, dat het juist Churchill is. die thans voor de uitvoering van dit .veelomstreden plan ijvert, want bijna twintig jaar geleden was het zijn vader, lord Kandoiph Chur chill, die als leider van de oppositie tegen dit reeds uit Victoriaansche tijden stammende project het vcrbiterdst tegen het plan van leer trok en de mee ning vertegenwoordigde, dat Alhions welvaart en veiligheid op de isolatie van zijn eilandenstatus be rustten. Thans neemt Churchill's zoon het tegenoverge stelde standpunt in. Hij wendt zich ironisch tegen de „vleeschgeworden vooroordeelen die tot nog toe het tunnel plan illusoir maakten en verklaart, dat de moderne oorlogsmachines, zooals vliegtuigen en onderzeebooten, uit de veertig kilometer breede wa tervlakte, die Frankrijk van Engeland scheidt en vroeger een bolwerk vormde, een groot gevaar heb ben gemaakt. „Dit gevaar, dat het moderne Engeland bedreigt", zoo schrijft Churchill in een artikel, „heet niet in vasie, doch hongersnood. Het zou uiterst moeilijk zijn, zooal niet onmogelijk, Londens millioenen te voeden, indien de Theems geblokkeerd of zelfs maar bedreigd werd." Verder wijst de oud-minister van Financiën op de delicate situatie in Europa, en op de vele waarschuwingen voor een blokkade, die, naar beweerd wordt, Engeland aan den honger zou prijsgeven. „Met onze huidige al te zwakke lucht strijdkrachten", schrijft hij voorts, „zijn wij thans minder beschermd dan welk ander volk ook. Wan neer ik aan de gevaren denk, waaraan wij bloot gesteld zijn, kan ik mij slechts verwonderen over de onlogische kortzichtigheid van de lieden, die voor het gevaar uit de lucht de schouders ophalen, maar zich over het idéé van een Kanaaltunnel ernstig on gerust maken." Reeds als minister van Binnenlandsche Zaken in het jaar 1911 heeft Churchill het standpunt ver dedigd, dat een tunnel onder het kanaal Engelands veiligheid in strategisch opzicht zou verbeteren. Hierin werd hij door de admiraliteit en sir John French, den toenmaligen dhef van den generalen staf, ondersteund, maar de legercommissie uit het Lagerhuis liet een energiek veto tegen het project hooren en dus werd het ad acta ter zijde gelegd, om eerst zes jaren later door een speciale commissie uit een stapel documenten te worden opgevischt en prompt weer begraven te worden. Churchill vergeet niet. Maar Churchill heeft het tunnelplan nooit uit het geheugen verloren. En hij, die in het jaar 1918 minister van Oorlog was, staat nog, evenals vroe ger, op het standpunt, dat ook de wereldoorlog de noodzakelijkheid van een dergelijken tunnel bewe zen heeft. „De tunnel zou hot geheele troepen-, proviand-, en munitietransport naar Frankrijk aan zienlijk vergemakkelijkt hebben", zoo schrijft hij, „en had het ons mogelijk gemaakt, de gewonden, zieken en verlofgangers in alle veiligheid naar huis te brengen. Een tunnel had ons ontelbare millioenen ponden bespaard en een enorm aantal scheepston- nen voor andere doeleinden vrijgemaakt." De angst voor de Duitsche onderzeebooten in het begin van het jaar 1917 had, zoo meent Churchill, beslist bewerkstelligd, dat de Engelschen tot don aanleg van dezen Kanaaltunnel waren overgegaan, indien dezo aanleg een aangelegenheid van maanden en niet van jaren zou zijn geweest. En het gevaar voor invasie? Een invasie van Engeland langs den weg door de Kanaaltunnel zou, zoo beweert Churchill, al heel ge makkelijk verhinderd kunnen worden. In het midden van het kanaal zou bijvoorbeeld een vuurtoren kun nen worden gebouwd, waarvan de basis in verbin ding met de tunnel zou staan. Deze vuurtoren zou natuurlijk onder Engelsche controle moeten staan en een krachtige bezetting moeten hebben. In geval van gevaar zou dan de tunnel van de basis van den vuurtoren uit.in weinige minuten onder water gezet on dus onbruikbaar gemaakt kunnen worden. „Ondanks de tunnel zou onze veiligheid volkomen zijn, zoolang wij dc smalle zeestraat maar beheer- schen", schrijft hij verder. „Geven wij echter onze vloot op en daarmede de controle over het Kanaal, dan wordt een invasie mogelijk, of er nu een tunnel bestaat of niet." Er dient nu slechts afgewacht te worden, of Chur chill's woorden in Engeland weerklank zullen vin den. Volgens het oude project zou de Kanaaltunnel met een lengte van ongeveer 70.5 kilometer de lang ste tunnel ter wereld worden en ongeveer 30 millioen pond sterling kosten. Dc eindpunten zouden Dover en Calais vormen en in het midden van het Kanaal zou hij 65 meter onder den zeespiegel liggen. (Auteursrecht V.P.B. - United Press). (Nadruk verboden). De productie stijgt, doch buitenlandsche wagens genieten de voorkeur. Moskou. De automobielproductie in de Sov jet-Unie zal dit jaar aanzienlijk worden opgevoerd. Volgens het, plan van cle autoriteiten zullen dit jaar 161.500 personenwagens worden gefabriceerd, ter wijl dit cijfer voor het jaar 1935 slechts 96.700 be droeg. Dit keer zullen voor de eerste maal dichte wagens worden gebouwd. Tot nog toe werden in Rusland ondanks den bitter kouden winter, slechts open auto's naar het voorbeeld van het 4-cylinder- Fordtype van 1930 vervaardigd. De meeste luxe Musische wagen zal nu een 7-persoons Sedan zijn, die in de Stalinfabrieken te Moskou wordt gebouwd Deze wagen zal worden voorzien van een 8-cylinder motor van 110 P-K. en over een snelheid van 160 kilometer beschikken. 4000 van dergelijke wagens zullen dit jaar de fabriek verlaten. Vijfpersoonwagens, van alle gemakken voorzien, „ja zelfs aschbakjes zullen niet ontbreken" zegt het desbetreffende bericht, zullen ten gétale van 13000 de Gorkifabrieken verlaten. De Russische automo bielindustrie schijnt dus wat vooruit te gaan, doch de Sovjetambtenaren geven nog steeds de voorkeur aan Amerikaansche en Engelsche wagens, zooals Rolls Royce, Packard, Cadillac en Buick. Ook Olympische records! De 27 telegraaf- en telefoonlijnen, die de Duitsche Rijkspost. van Garmïsch uit in verschillende rich tingen had laten aanleggen, zijn zoo ongeveer dag en nacht in bedrijf geweest. 350 dames, goed op de hoogte met de moderne talen, heeft men als per soneel aan het. postkantoor van Garmisch moeten toevoegen. lederen dag werden van Garmisch uit meer dan 2000 telefoongesprekken met het buiten land gevoerd. Ook met New-York werd meerdere malen gesproken, doch de Amerikaansche journa listen gaven over het. algemeen de voorkeur aan de telegraaf. Ook het Verre Oosten bediende zich hoofdzakelijk van telegrammen. Sommige gesprek ken duurdenanderhalf uur. In het telegram verkeer waren telegrammen van 500 woorden en meer geen zeldzaamheid. Het geheele berichtenver keer was 80 pet. sterker dan gedurende de Winter spelen in Lake Placid. NIEUW SNELHEIDSRECORD VAN DIESEL- ELECTRTSCHEN TREIN Berlijn De Duitsche spoorwegen hebben op 17 dezer op het traject Berlijn-Hamburg proeven genomen met eeif driedeelig diesel-electrischen motorwagen, waarbij voor het eerst, met een voor het openbaar vervoer bestemd voertuig op rails een snelheid van 200 Km. per uur werd bereikt. Een plan van 175 millioen dollar. Washington. De voorzitter van de Marine-com missie van het Huis van Afgevaardigden heeft in de voltallige zitting een tienjaren-plan voor den vlootbouw aanbevolen, dat voorziet in de vernie- wing van 54 hulpschepen van in totaal 221.000 ton ten bedrage van ongeveer 175 millioen dollar. Tot deze hulpschepen behooren kanonneerboten, een hospitaalschip, 15 mijneuleggers, een vracht schip, vier vliegkampschepen, een duikbootmoeder schip en eenige sleepbooten. DE TERECHTSTELLING VAN HAUPTMANN. In de week 29 Maart beginnende. Uit Trenton in New Jersey wordt gemeld, dat rechter Trenchard thans cle executie van Hauptmann hoeft vastgesteld op een der dagen van de week, die 29 Maart begint. MOTIE AANGENOMEN DOOR GEMEENTE RAAD VAN ENSCHEDE Inzake wenschelijkJieid 40-urige werk week in textiel-indusirie De gemeenteraad van Enschede heeft met 19 tegen 18 stemmen een motie aangenomen van den heer Pieperiet (R.S.A.P.) waarin de Raad als zijn oordeel uitspreekt, dat het gewenscht is, dat in de textielindustrie, zulks in verband met de grpote werkloosheid, een veertigunge werk week wordt ingevoerd zonder dat loonkorting plaats vindt. Vóór de motie stemden de S.D.A.P.., de Com munisten, de R.S.A.P., de Chr. Dem. Unie en de Katholieke Dem. Partij Z IJ PE SCHAGERBRUG. Dinsdagavond hield de Middenstandsvereeniging al hier haar eerste ledenvergadering in het lokaal van den heer S. Kuiper. De Voorzitter, de heer C. Brugman, heette de aan wezigen (27) hartelijk welkom, waarna de notulen van de oprichtingsvergadering werden gelezen door den Secretaris, den heer P. Hooij, en onder dankzeg ging ongewijzigd werden goedgekeurd. Aan de orde was vervolgens punt 3 der agenda: het geven van een naam aan de vereeniging. Na vele besprekingen werd gekozen den naam: „Vereeniging van neringdoenden voor Schagerbrug en omstreken". Ook werd besloten tot aansluiting bij den Kon. Ne- derlandschen Middenstandsbond. Te 9 uur verschenen ter vergadering de heeren G. van der Sluijs, loco-burgemeester en J. A. de Boer, gemeente-secretaris, die door het bestuur waren vei zocht een toelichting te geven over het op te richten Borgst el lings fonds voor den Middenstand. Nadat de ze heeren welkom waren geheeten en de heer Van der Sluijs een inleidend woord had gesproken, werd door den heer De Boer het verslag gelezen van de door den heer Van Aggelen te Alkmaar gehouden rede over het doel en cle werkwijze van het Borg stellingsfonds voor den Middenstand. Tevens gaf de heer De Boer uiteenzettingen ten aanzien van ver schillende punten, waardoor de aanwezigen een dui delijk beeld kregen van het te stichten fonds. Uit het verslag bleek, dat kleine middenstanders, die in fi nancicele moeilijkheden verkeeren, kunnen aanklop pen bij dit fonds. Door het fonds wordt advies ge vraagd aan cle commissie, gevestigd in de gemeente vanwaar het verzoek komt. Bedrijven, welke na 1932 zijn opgericht, komen niet voor hulp in aanmerking terwijl het hoogste bedrag van borgstelling per ge val f 500.is. Dc voorwaarden worden nader bepaald. Na de uiteenzetting van den heer De Boer, werd het onderwerp nog besproken door den heer Van der Sluijs, die tevens mededeelde, dat het Gemeente bestuur te allen tijde bereid zal worden bevonden in lichtingen en raadgevingen te verstrekken. De Voorzitter dankte hierop beide heeren voor de moeite, die zij zich in het belang der vereeniging heb ben getroost. Vervolgens werden tot leden van de Adviescommis sie voor het vorengenoemde Borgstellingsfonds ge kozen de heeren C. Brugman en P. Dekker Jr. Bij de rondvraag bracht de heer S. Kuiper de so bere straatverlichting te Schagerbrug ter sprake. Spreker zou gaarne zien dat een 2-tal lantaarns wer den bijgeplaatst. Eveneens wees de heer Kuiper op het gemis aan waterplaatsen in de gemeente. Spreker verzocht het bestuur er bij het gemeentebestuur op aan te dringen, dat in het vorengenoemde verbetering wordt ge bracht. Na nog enkele besprekingen werd hierop de ver gadering gesloten. S C H OO RL Vergadering van de Ver. tot Afschaf fing van Alcoholhoudende dranken in ons Huis te Schoorl. De voorzitter, de heer Kriek, heet de 20 aanwezigen en vooral de gasten welkom. De heeren Ds Boeke en Maars hebben voor dezen buitengewonen avond hun medewerking Nacht in Venetië. Voorkomt verkoudheid en keelpijn Ivorol-gebruikers zijn zelden verkouden en hebben zelden keelpijn, omdat dezo tandpasta den mond dagelijks grondig desinfecteert. toegezegd. Spr. geeft dan allereerst het woord aan Ds. Boeke, die dan behandelt: „Is drankbestrijding nog noodzakelijk?" Geheelonthouding is volgens spr. van cultureelen aard. Men moet door goed voorbeeld vooral de drank zuchtigen tot andere gedachten brengen. Als student heeft spreker herhaaldelijk de goede gevolgen van het onthouders-voorbeeld kunnen constateeren. Ge lukkig werd daardoor ook de gewoonte om bij aan besteding, verhuring, verkoopingen, enz., enz. drank aan te bieden, beteugeld. Ook in R.K. leringen wordt de noodzakelijkheid van drankbestrijding meer en meer aangevoeld, evenals bij alle arbeidersbewegin gen. De pioniers hebben veel spot moeten verdragen doch dit is thans afgeloopen. Toch blijft krachtige actie nog steeds noodzakelijk, vooral onder de jonge ren. Hoe gemakkelijk komen deze er toe om drank gebruik tot een gewoonte te maken. Drinkende arbeiders denken niet en denkende ar beiders drinken niet, zeide spr. Verschillende statistieken wijzen er op, dat drank misbruik en ook drankgebruik tot in verre geslach ten zich op de kinderen wreekt. Bestrijding van drankgebruik is dus maatschappelijk en zedelijke plicht. Vervolgens houdt het hoofd der O. L. school de heer P. Maars een korte beschouwing over dranlcweer, sa mengaande met de vredesbeweging en schetst het werk door Ds. Banning in deze gedaan. Spr. is nooit aangesloten geweest doch gevoelt dat drankbestrij ding noodzakelijk is. Bij het onderwijs echter komt men er eerder toe om over de vrede te spreken dan over drankbestrijding. Schoorl heeft nooit veel dron ken monschen, en misschien daarom bemerkt men weinig van de arbeid der vereeniging, maar toch gelooft spr. dat er een goede kracht van uit gaat. Bij de bespreking op de school over het verkeers- vraagst.uk wordt steeds met nadruk gewezen op de gevaren, welke schuilen in drankgebruik bij het moderne snelverkeer. Nadat de' voorzitter nog een korte beschouwing over drankmisbruik en wapengeweld heeft gehouden wordt tot algemeene discussie overgegaan. Hierbij worden verschillende vraagstukken aangevoerd, waaronder vooral de 'houding aan te nemen tegen over spotters en de matigen op de voorgrond traden. Algemeen is men van oordeel dat men de matigen moet rangschikken onder de meest on verantwoorde lijken. Met de spotters moet men zachtzinnig om gaan en ze met hun spot laten doorgaan, want dan komen ze er vlugger toe om op te houden. Nog enkele minder belangrijke fouten worden be sproken, waarna de voorzitter een hartelijk tot weer ziens toeroept. LANGEND UK „SCHOORL OF DE WIERINGERMEER". Er liepen de laatste dagen geruchten, als zouden de arbeiders van Noord- en Zuidscharwoude, die in de werkverschaffing in de Wieringermeer zijn ge plaatst, te Schoorl bij Staatsboschbeheer zouden worden te werk gesteld. Wc' hebben daaromtrent te bevoegder plaatse inlichtingen ingewonnen, waar men ons meedeelde, dat men dienaangaande niets wist, zoodat het ook niet waar kon zijn, dat het contract, aangegaan met, de H.A.B.O. om de arbei ders naar „de Meer" te vervoeren, was opgezegd voor wat de gemeenten Zuid- en Noordscharwoude betrof. De menschen zuigen blijkbaar graag wat uit den duim. Zoo werd ons uit zeer betrouwbare bron meegedeeld, dat van R.K. zijde de verdachtmaking wordt gelanceerd, dat een der wethouders van Zuidscharwoude (natuurlijk een niet R.K.) het zou tegenwerken, dat de arbeiders naar Schoorl in plaats van naar de Meer zouden gaan. We kun nen verzekeren, dat in Zuidscharwoude sinds drie en een halve week geen vergadering van B. en W. meer is gehouden, en dat het onderwerp, Schoorl of De Meer, dus ook niet aan de orde is geweest. De Commissie van Samenwerking op tuin bouwgebied, n.1. de Ned. R.K. Boeren- en Tuinders-- bond, de Chr. Boeren- en Tuindersbond, de N.T.B., de Ned. Bond van Arb. in het L. T. en Z-bedrijf, de Chr. Landarb. bond, idem de R.K. hebben een adres aan den Minister van Soc. Zaken gericht, waarin zij wijzen op de groote teleurstelling, welke de loon- bijslagregeling in den tuinbouw heeft gewekt, en een onderhoud te willen toestaan, om haar schrif telijk verzoek, reeds'op 30 Nov. 1.1. gedaan, monde ling te mogen toelichten. OUDKARSPEL. Praatavond. Woensdagavond werd de laatste praatavond gehou den door de tuinbouwvereenigingen Tuinbouwbelang en De Eendracht. De belangstelling was heel goed. Ruim 60 personen waren aanwezig.'Inleider de heer L. Mallekote, die behandelde de Phosphorzuur-mest- stoffen, in het bijzonder het Thomas-slakkenmeel. Voorts werd gesproken over eenige kool ziekten, die met het zaad kunnen overgaan en het bewaren en behandelen van zetkoolen. Tenslotte het een en an der over grond-onderzoelc. Over ai deze punten werd ruim van gedachten gewisseld. De heer Jb. de Boer dankte den heer Mallekote •voor al hetgeen deze voor de tuinbouwvereenigingen heeft gedaan. Medegedeeld werd nog, dat een praatavond zal worden gehouden in overleg met de Hobako, speciaal over bloembollenteelt. ANNA PAULOWNA BREEZAND. De Architect W. A. Hoep te Breezand hield Woens dag 19 dezer namens den principaal, den heer C. Blaauboer te Anna Paulowna, aanbesteding van het bouwen van een woonhuis enz. aan de Van Ewijcksn vaart, aldaar. De inschrijving geschiedde in 4 per ceel en. a. Timmer- en metselwerk; b. Loodgieterswerk en electriciteit; c. Schilder- en behangwerk; d. Massa. J. Mosch, Anna Paulowna, a. f4594; W. Uiterdijk, Wieringenvaard. a. f4677; H. Jonker, Oudelsuis, a. f4435, type Z f4285; G Geus. a f47S7; fa. J. Lutje- harms, Schagen, massa f6900. b. f450, c. f500; P. J. Kaandorp, Breezand, b. f495; G de Leeuw, b. f483; Venema. den Helder, a. f4825. type Z f4515; P. Schou ten, Breezand, a. f4465, type Z f4165; B. P. Zeeman, St. Maartensbrug, a. f 42S0, type Z. Weijer en Vla- ming. Anna Paulowna, a f4414. type Z f4040, in massa f5264; H. Doorn, den Helder, a. f4850; J. Dekker en Lont, Wieringen, a. f4900; P J. Renooij, Schagerbrug, c. f494: Kooijman, c. f490; Kimme- nade, Breezand, c. f448 75: H Bencma, Anna Pau lowna c. f 424; P. Broers, Breezand, a. f 4392, type Z f4232; A. A. Schouten. Anna Paulowna, a f4405, type Z f4235: M. Schipper, Schagerbrug, massa f5990: Bruin, Wieringcrwaard. a. f3743, massa f4833, met heien, zonder heien f4625: L. Pieters, Breezand, c. f356.50, A. Braaf. Wieringenvaard, c. f398. D.e gunning is aangehouden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 8