Fornuisje. vanT □ENTETOOI li Persil bluft Persil Zaterdag 7 Maart 1936. SCHAGER COURANT. Vierde Blad. No. 9929 Dit voorjaar geen nieuws onder de zon. 1M Namaak blijft Namaak! DE REVOLUTIE, DIE HET WAAR- LJIK-MODERNE TOILET VERWE ZENLIJKEN ZAL, MOET NOG PLAATS HEBBEN. II. WAT men ook van de nieuwe lentemode zou kunnen zeggen, zeker niet dat zij modern is. Alles wat zij brengt is, zij het ook in eenigszins gewijzigden vorm, „schon dagewesen". Hoeveel verras sends de nieuwe collecties ook mogen opleveren, hoeveel moois en elegants zij ook brengen, toch il- lustreeren zij, slag op slag, het oude spreekwoord dat er niets nieuws onder de zon is. De revolutie, die het w&arlijk-moderne toilet verwezenlijken zal, moet nog plaats hebben. Voor dit jaar, voor dit voor jaar althans, is er van geen revolutie sprake. Niet eens van een evolutie, of het moest een „achter- waartsche evolutie" zijn. De historische stijlen doen opgeld. Hier herleeft het Empire-tijdperk met zijn lange handschoenen van zijden tulle en zijn mouwlooze tunieken, die onder de buste de lijnen van het lichaam nauwkeu rig volgen; daar heeft de ontwerper zijn hart ver pand aan hooge stijve boordjes, die wijlen Brummel zeker in verrukking zouden gebracht hebben, maar die een moderne vrouw met zeer gemengde of liever: volstrekt niet gemengde gevoelens terug- keeren ziet; elders wil een modehuis ons in Wat- teaufiguren omscheppen. Maar voelen wij er iets voor begraven te worden onder „godots" en vinden wij hoeden, die den vorm van een schijf hebben en die met een guirlande van bloemen op het hoofd bevestigd worden, werkelijk zoo mooi? De rokken zijn vaak heel nauw; zij sluiten ons in een soort koker, waarin wij ons alléén bewegen kunnen dank zij de gelukkige omstandigheid dat er „slits" in aangebracht zijn, maar in evenveel geval len hebben de modeleurs hun heil in den klok-vorm gezocht. In mijn vorige artikel had ik het reeds over de „robe-parachute" van mevrouw Schiaparelli, die in elk geval op welkome wijze het nauwe rokje, waaraan men ons in de laatste jaren heeft trachten te wennen, afwisselt. Maar het huis Schiaparelli is niet het éénige, dat een poging doet de wijde rok opnieuw tot een graag-gevraagd en graag-gedragen kleedingstuk te maken. Sommige andere modehuizen zijn zóó ver gegaan rokken te ontwerpen, die een volmaakten cirkel rond ons trekken. Een magische cirkel zonder twijfel! Wie nog een rok van haar grootmoeder bezit anno 1895 kan die uit de mot- kist opgraven; met enkele geringe veranderingen herschept zij die gemakkelijk in een „robe-1936." Afgescheiden van die der mantelpakjes, die blijven wat ze zijn, is er een algemeene tendenz de rokken van onderen te verwijden, niet door middel van vo lants of aan de buitenzijde aangebrachte ruches, maar in veel gevallen door middel van een breeden band van paardenhaar, die aan de binnenzijde van de rok aangebracht is. En gaan wij waarlijk naar de onderrok terug? Het is ongelooflijk, en niettemin dringt men ons in die richting een goede stap te doen. Als wij ook in dit opzicht de gehoorzame dienaressen van de heeren couturiers wilen zijn zullen zij ons weldra tot nog grooter dwaasheden brengen. Ik denk aan de onder rok, die onder de bovenrok uitkomt! Geloof niet dat Ik overdrijf. Bij twee van de grootste Parijsche cou turiers waren dezer dagen talrijke modellen van diner-japonnen te zien, waarvan de betrekkelijk-kor- „LONGCHAMPS". Japon van zwarte wollen stof. De cape bestaat uit drie blauwvossen. De ceintuur is met schitterende steentjes versierd en de strik is van Schotsche tafzijde Ontwerp: Lucien Lelong, Parijs. De hoed is een Madame Suzzy-model. Gedeponeerd model P.A.I.S. (Reproductie verboden). te rokken klaarblijkelijk „niet in staat" waren de laatste strook van de onderrok te bedekken. In wer kelijkheid was er van een onderrok geen sprake; de breede strook organdi, die te zien kwam, verlengde zich niet naar boven. Maar als er werkelijk een on derrok gedragen ware zou het effect niet anders ge weest zijn. Molyneux is een dier voorname modehuizen, die het nooit in overdrijving en excentriciteiten zoeken. Alle collecties van dit modehuis ademen steeds een geest van rustige chic, die prettig aandoet. Molyneux' wollen japonnen voor overdag zijn recht en vrij nauw; zij maken de draagster langer. Dé taille-lijn is verlaagd en de ceintuurs zijn gedra peerd en bestaan uit hetzelfde wollen weefsel als de japon of uit een stof in stérk-contrasteerende tint. De jaquette, die op deze japonnen gedragen worden kan, is ongewoon lang; zij reikt tot de heupen en houdt zoo het midden tusschen een bolero en een drie kwarts mantel. De mouwen van de meeste overdag- te-dragen robes zijn aan de schouders lichtelijk ge fronst. Verschillende weefsels zijn op origineele wijze bedrukt. Zoo dienen de letters van den naam Moly neux als siermotief. Dames, die graag het bewijs leveren willen dat haar beurs haar toestaat zich bij Molyneux te kleeden, zullen met deze „onderteeken- de" weefsels wel in de wolken zijn; voortaan kan nie mand haar beweringen meer in twijfel trekken. Bloemen .worden in overvloed gebruikt. Voor over dag gele en witte tulpen, die uit d<? ceintuur schijnen te groeien; in andere gevallen vinden bloemen, die in piqué uitgevoerd zijn, een plaatsje bij den hals. I Voor den avond hebben rozen en waterlelies van or gandi en tulle de voorkeur. Een zwart.-satijnen avond japon, die met thee- of roode rozen versierd is, moge niets „bijzonders" hebben, zij is niettemin verrukke lijk chic. De avondjaponnen vertoonen twee silhouetten. De eene doet aan Griekenland denken, in 't bijzonder aan Tanagra, de andere brengt een rok, die zich, in pauwstaartvorm, langzamerhand verwijdt, terwijl corsage nauw, zelfs zeer nauw is. Voor den avond is de lage taille-lijn aanvaard. Ieder spoor van kunst zijde is zooals ik eenige weken geleden reeds mee- deelen kon uit deze collectie verdwenen. De kleuren? In vele gevallen vinden wij twee kleuren in één robe verwerkt; deze .kleuren vullen elkaar dan op zeer gelukkige wijze aan. Zoo paart Wie heeft een fornuisje voor arm gezin, dat van alle warmte of kookgelegenheid is verstoken, en waar eerstdaags uitbrei ding van het gezin is te wachten. (Advertentie.) Ze woonden ergens achterhoven, Waar bijna nooit een ander kwam, Alleen de crisis ging er binnen Met een vaak droge boterham. Dan keken ze eens naar elkander, Ach ja, de tijden waren slecht, Maar 't was te dragen met z'n beiden, Misschien kwam 't eenmaal nog terecht! Zoo wisten ze dan te berusten, Ze zwegen stil en wachtten af, Ze hadden zelfs niet een fornuisje, Dat nu en dan wat warmte gaf! Maar toen iets teers in beider leven Straks in vervulling stond te gaan, Toen keken z'in hun kille kamer Stil en verschrikt elkander aan! Nu was er toch meer warmte noodig, Al scheen soms nu en dan de zon, Omdat in d'allerlaatste maanden Hun kleintje daar niet buiten kon. Hij liep van alles te bedenken, Ze hadden zich nóg meer ontzegd, En voor een kleine advertentie, Had zij wat centjes uitgelegd! Zoo'n heele kleine mededeeling Spreekt duid'lijk soms van 't. groote leed, Dat in de stilte wordt geleden, En waar de wereld niets van weet! Ik hoop voor jou, o kleine baby, Al ben je dan zoo armzoo arm, Dat je straks veilig wordt geboren, Je voedsel klaar,... je wiegje warm! Maart 1936. (Nadruk verboden). KROES. zich een orchidee-paars aan een pruno-nuance, vio let huwt zwart, changeante geel-roze tafzijde zingt een duet met „tête de nègre" en donker lei-grijs vormt een verrukkelijk geheel met diep-roze. De kleuren zijn verder: paars alle nuances grijs, bruin, zwart en donkerblauw. Ook Schiaparelli brengt nogal wat bruin, een bruin, dat zij specerij-bruin noemt, en lila, dat, dank zij het bezoek aan de Re publiek der Sovjets, Russisch lila wordt. Een parel moerachtig wit, helium geheeten, moet daarenboven nog worden vermeld. De vossen, die bij voorjaarstailleurs gedragen wor den, vertoonen een amusante nieuwigheid. De plaats van den vossekop wordt namelijk ingenomen door een metalen masker. Deze maskers zijn van koper kleurig of wit metaal en kunnen tevens als sluiting dienen, niet alleen voor een vos of een boa, maar De Ritz-sluiting is nog maar weinige jaren bekend, doch het is merkwaardig hoe snel deze sluiting de wereld veroverd heeft. En vooral ook de mode der vrouwen heeft zich er al direct meester van gemaakt. Bij sportieve Pull-overs, schoentjes, blouses en rok ken wordt zij toegepast, en niet onopvallend, maar met een kleurige band afgezet, opdat zij sterk in het oog vallen. Zelfs avondkleeding ziet men wel met een ritz- sluiting uitgerust, indien de draagster deze kleine extra-vagance en het bedekte lachen van den spot vogel niet schuwt en er bovendien van houdt, dat de japon goed modelleerend afkleedt. Zeer vaak ziet men ze ook toegepast bij de lange handschoenen, waarbij ze het mogelijk maken dat slechts bij een enkele beweging de vrouwenhand vrij komt. ook voor „scarfs", die van wol of ander materiaal ver vaardigd zijn. Op het gebied van het verven van bont zijn nieuwe vorderingen gemaakt. Bij Max heb ben wij vossen gezien met bleek-blauwe haren, an dere die een amberklcur hadden gekregen, terwijl ook het geheele gamma van smoky shades" vertegen woordigd was. De uiteinden van de haren zijn don kerder dan de wortels gekleurd. Hermelijn is ook ge kleurd, vooral in een prachtige blauwe tint, van dat blauw, dat men op Chineesche porcelcinen kan be wonderen. Laat ik er tenslotte op wijzen dat de „vogue" voor gebreide kleedingstukken nog. volstrekt ..piet vermin derd is. Alles kan tegenwoordig gebreid worden, tot trouwjaponnen toe! De wolfabrikanten zullen er zich' zeker niet over beklagen en dames, die graag het gezellig getikkel van breinaalden hooren, evenmin. Parijs. GERTRUDE. Hanna® ksels rsil. z' Wanneer een artikel nagemaakt I wordt, is zulks het beste bewijs voor de buitengewone eigenschappen van dat artikel I Hoe dikwijls heeft men niet geprobeerd, Persil na te maken. Steeds weer bleek het een mislukking te zijn. i Wanneer Persil niet iets bizonders was, dan had het niet zoo dikwijls als voor beeld gediend voorde vele namaaksels, j «Precies zoo goed als Persil» en «beter I dan Persil» zijn redeneeringen, die I niets bewijzen. Wanneer er werkelijk 1 iets beters was dan Persil, zouden zoovele millioenen huisvrouwen geen Persil gebruiken. E. Oïterrrtann Co's Handel" Mij N.V., Amiterdai m Fabriek te Jutpbaa» bij' Utrecht

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 13