Plaatselijk Nieuws.
POORTER'S
Uil Bergen.
Paardensportdag te Schapen.
Vereen. Ortwikkelingsavonden
Au, Au, mijn rug,
dat zware bed ook!
Alkmaarsche Kaasmarkt.
NEDERLANDSCHE REISVEREENIGING.
De heer A. J. van Ginkel over de ont
wikkeling der luchtvaart in het alge
meen en die der K.L.M. in het bijzonder.
Voor de afd. Alkmaar der Ned. Reisvereeniging
sprak Donderdagavond in de groote zaal van de
Rustende Jager de heer A. J. van Ginkel uit Am
sterdam over de ontwikkeling der luchtvaart in het
algemeen en die der K.L.M. in het bijzonder.
Er waren niet moer dan 20 mcnschen opgekomen,
om naar den heer Van Ginkel te luisteren. De weg
blijvers hadden ditmaal ongelijk, want de lezing,
welke door lichtbeelden verduidelijkt werd, was
interessant en leerrijk.
De heer A. Sietsma, voorzitter der N.R.V., afd.
Alkmaar, heette de aanwezigen welkom en drukte
er z'n spijt over uit, dat zoo weinigen van hun be
langstelling blijk gaven. Spr. leidde daarna den heer
Van Ginkel bij de aanwezigen in.
Ook deze betreurde de slechte opkomst, doch
meende, dat zij die gekomen waren, dan toch wel
een geweldige belangstelling voor dc luchtvaart
moesten hebben. Het, deed spr. genoegen ook ver
schillende dames onder zijn gehoor te zien, want in
/-■er veel gevallen mogen de mannen niet vliegen,
omdat de vrouwen het niet willen hebben. Ook hier
geldt het „onbekend maakt onbemind" en daarom
verheugde het spr. dat de dames nu gelegenheid
kregen eens met de luchtvaart kennis te maken.
Na deze korte inleiding vertoonde spr. een lange
serie fraaie lichtbeelden, waarbij hij een verklarende
tekst gaf.
Het zou ons te ver voeren over alle plaatjes iets
te zeggen of in details te treden over techni.sche bij
zonderheden. Wij doen derhalve eenige grepen.
Het eerste plaatje toonde het allereerste vlieg
tuigje. waarmede 1."» jaar geleden de K.L.M. om den
anderen dag een dienst onderhield tusschen Am
sterdam en Londen, via Rotterdam. Een open toe
stelletje, plaats biedend aan één passagier. Van den
eersten dag af aldus spr. heeft men vertrouwen
gesteld in de K.L.M.; die eerste passagiers zijn dc
steunpilaren geweest waarop de K.L.M. heeft kun
nen voortbouwen, om uit te groeien tot de Maat
schappij, welke zij thans is.
Na dit oudste tvpe nassagiers vliegtuig kregen we
het Vlaggeschip der K.L.M., de F 36 te zien.
Fokker, een houwer van oorlogsvliegtuigen oor
spronkelijk, ging zirh na het sluiten van den vrede
toeleggen op het bouwen van verkeersvliegtuigen
en de F 36 is de grootste machino der Maatschap
pij, plaats biedend aan 36 passagiers. De F 36 is uit
gerust met 4 motoren, elk van 700 P.K. en kan een
snelheid bereiken van -260 K.M. per uur.
De snelste machines van de K.L.M. zijn dc Dou-
glas-machines. vervolgde spr. Deze hebben 2 moto
ren, elk van 720 P K. en kunnen een snelheid berei
ken van 325 K.M. per uur. De K.L.M. bezit 7 Dou-
glas-mnchines. welke op de Indië-lijn gebruikt wor
den. Het ligt in de bedoeling, aldus spr., binnen niet
al te langgn tijd dag en nacht door te vliegen naar
Indië. Een merkwaardigheid van de Dpuglas-machi
ne is o.a. dat de cabine is gebouwd boven den vleu
gel, hetgeen z'n voor-, doch ook z'n nndeelen heeft.
We kregen daarna afbeeldingen te zien van ver
schillende typen vliegmachines, waarvan we o.a.
noemen, de F 20 met intrekbaar landingsgestel; de
F 12 en F 18 die vroeger regelmatig dienst deden
op de Indië-lijn en waarvan laatstgenoemd tvpe
('oor z'n stroomlijn een groote snelheid kon. bereiken
Spr. vertelde, dat de. schroeven dezer machines 1700
maal per minuut ronddraaiden.
Daarna kwam op het doek de twee motorige F 8,
plaats biedend aan 5 nassagiers en alleen in gebruik
bij hpt binnenlanrtech verkeer en het kleine Kool-
hooven-vliegtuigje, dat een taxidienst onderhoudt en
waarin 3 nassagiers zich voor 22 ct. per KM. over
groote afstanden kunnen laten vervoeren. Van deze
taxi-vlieafuigies zijn er 5 in gebruik.
Nadat de heer Van Ginkel ons nog een afbeelding
had getoond van een grooten tweedekker, bestemd
voor het vervoer van vracht en den naam „Jumbo"
dragende, werd er gepauzeerd.
In het hveede gedeelte van z'n lezing behandelde
de K T .M.-vertegenwoordiger in de eerste plaats de
luchtlijnen, welty» aldus spr. bijna de geheele
aarde omspannen.
Binnenkort wordt door de K.L.M. een lijn ge
opend van Batavia, via Borneo naar de Philippijnen
en daar een Amerikaansche Maatschappij een lijn
gaat exploiteeren van de Philippijnen naar San
Francisco, zal men na opening dier beide lijnen
weer een eind verdor zijn met de omspanning der
aarde.
Over het verkeer in Centraal Europa vertelde
spr. dat bijna alle landen en steden per vliegtuig
bereikbaar zijn en dat de K.L.M. een belangrijk
aandeel had in alle lijnen.
In den zomer aldus spr. is Amsterdam ie
deren dag met niet minderd an 90 steden verbonden.
Daarnaast zijn er nog het binnenlandsch luchtvaart-
net en de lijn Amsterdam—Batavia, welke- een
lengte heeft van 1460 K.M., welke afstand in den
winter wordt afgelegd in dag en in den zomer
in 5 dagen.
Spr. had gelegenheid erop te wijzen, dat do door
velen zoo gevreesde luchtziekte bijna niet meer
voorkwam, daar de piloten thans niet langer ge
dwongen waren laag te vliegen en de toestellen op
een hoogte van 1000 of 1100 M. zeer rustig lagen.
Na deze interessante bijzonderheden volgden prach'
1igc beelden van Schiphol en Waalhaven. In het
afgeloopen jaar werd Schiphol door pl.m. 300.000 en
Waalhaven door ongeveer 200.000 ménschen bezocht.
Over het vrachtvervoer vertelde de heer van Gin
kel nog tal van bijzonderheden. Van beteckonis voor
al was het vervoer van vruchten, in het hijzonder
aardbeien en van bloemen. Maar ook kreeg de
K.L.M. dikwijls zonderlinge vrachtjes te vervoeren.
Zoo bracht de sterke „Jumbo" eens een fokstier van
Nederland naar België en nam een der Douglas-ma-
chincs drie lcanarie-vogeltjcs mee van Amsterdam
Ja, ik wtet wal, dat het mijn beurt rog
«lat is.... maar die verdraaide vlieg ral
ik.... (pats!!!)-----
Naar wij uit betrouwbare bron vernemen
zullen de kampioenswedstrijden van de Lan
delijke Ruiterver. in Noord-Holland ditmaal
eind Mei of begin Juni te Schagen worden
gehouden.
De hoogste instanties in de Paardensportwereld
hebben dit plan reeds goedgekeurd, zoodat het wel
zeker is, dat deze wedstrijden, die steeds een waar
festijn voor paardenliefhebbers beteekenen, ditmaal
in onze plaats zullen worden gehouden.
Daar de liefhebberij voor het paard in onze stre
ken steeds groeiend is en ook in de Wieringermeer
goed materiaal aanwezig schijnt te zijn, verwacht
men groote deelname.
De organisatie is opgedragen aan dc rijvereenigin-
gen van Barsingerhorn en Schagerbrug.
MARKTOVERZICHT.
De handel in vette koeien was een Donderdag j.1.
zeer matig, er waren juist geen zware koeien aange
voerd. De hoogste noteering was f 180. De aanvoer
gaat steeds vooruit, volgens de laatste weken.
De handel in kalfkoeien was heel goed, met een
flinke aanvoer. Hoogste noteering kwam op f 200,
een mooie prijs, maar het waren pracht koeien, wel
ke Boontjes en Schoen hadden aangevoerd, in totaal
19 stuks, enkel van hun. Gelde koeien handel goed.
In pinken was weinig handel. De handel in nuchtere
kalveren was zeer kalm, prijzen minder.
Paardenhandel goed.
Oude slachtschapen f 16—23. handel goed. Overhou-
ders matig.
Dc handel in vette varkens vrij goed, iets minder
in prijs. Op de biggenmarkt was het een kalme bewe
ging, hoogste noteering 14 gld.
In kippen, konijnen enz. geen verandering. Han
del gewoon.
THEATER ROYAL.
„Verliefd maar op wie?", de film, die deze
week in Theater Royal draait, is opnieuw een tri
omf van den wereldberoemden zanger, Jan Kiepura
Bij het uitkomen van deze pas 5de film met Jan
Kiepura, zal het, bij een terugblik op de vroegere
successen van de Poolsche zanger, opvallen dat iede
re nieuwe schlager van dezen populaircn filmactuer
een grooter succes bleek dan de vorige, wat als een
tamelijk uniek feit in de filmindustrie aangemerkt
mag worden.
De zanger Jan Mnrena, de beroemdste van alle te
noren, heeft de zeer verstandige neiging zich af en
toe, niettegenstaande de romantische aantrekkings
kracht van het tooneel, ook eens zoo te geven, als
hij in werkelijkheid is een sympathiek gewoon
mensch, Een uur geleden in de D-trein, heeft hij
weer pens d« vloek der beroemdheid ondervonden,
toen ecu zoowel 'vriendelijk, als gezette heer- zich'
-fian hem-.opdrong, die hem, behalve zijn 100 .jaar.
oude augurken-engrosfirma, zijn lieve 17-jarige doch
ter Camilla voorstelt.
En thans deelt, de altijd met ijverige nerveusiteit
geladen impressario Hans Heinz Hinz den verwon
derden .Morena mede, dat hij die avond, pa afloop
van de opera-voorstelling, op bezoek moet bij de
grootvorstin Loridowska. En wel, daar de, voor de
aanstaande Amerikaansche tournee van Morena,
belangrijke, invloedrijke president van de grootste
Amerikaansche courantentrust, er ook aanwezig zal
zijn. Neen. Jan bedankt er voor zich als een aap in
de dierentuin door dit gezelschap te laten bekijken
hij denkt er niet aan daar te verschijnen! Hinz,
die slechts met inspanning van al zijn krachten aan
een algeheele vertwijfeling ontkomt, herinnert zich
een ontmoeting met een aangenaam jongmensch in
de hal van het station, die op zijn blonde haar na,
een werkelijk verbluffende gelijkenis met den
zwartharigen Morena vertoonde. Dezen blonden jon
geling moet hij zien te pakken te krijgen inge
val van nood kan hij misschien in de plaats van
Morena verschijnen meent Hinz.
Hieruit ontstaan allerlei verwikkelingen, kostelijk
en oer-geestig.
Het slot is, dat de liefde en de kunst viel* geluk
kige menschen vereenigt.
GééN VERFRAAIING.
We hebben enkele maanden geleden onze waar
deering kenbaar gemaakt voor de wijze, waarop
dank zij het streven van onzen stationschef, den
heer Slort voor de verfraaiing om het station der
Ned. Spoorweg werd gezorgd.
Fraaie tuinaanleg het plaatsen van een bank, zeer
ten gerieve van het reizend publiek, dat gaat do
goede kant uit, zóó oordeelden wij.
Maar des te meer trof het ons dezer dagen, toen
we zagen, dat precies tegenover het station diverse
stapels bielsen zijn verrezen, die o.i. een leelijlc ob
stakel vormen in het fraaie panorama, dat men op
die plaats juist kan hebben.
Het komt ons voor, dat met wat goede wil, voor
die bielsen toch wel een plaats was te vinden, die
minder afbreuk doet aan het vanaf het perron te
genieten vergezicht;
Mogen wc de medewerking van de betrokken
spoorwegautoriteit daartoe inroepen?!
DE HANZE
In de Commissie tot voorbereiding van de
feestelijke opening van het kanaal en den nieu
wen haven hebben zich voor de Hanze beschik
baar gesteld de heeren Jac. de Moei. J. deRuijter
en W. Plukker
Laat U niet langer plagen en laat
Uw veeren bedden 3-deelig maken
bij:
TAPIJT- EN MEUBELHANBEL 0
LAAGZIJDE B 32 - TEL. 87.
SCHAGEN.
Stalen op aanvraag. - 's Morgens
gehaald, 's avonds terug.
De aanvoer was iets grooter en de prijs wat
beter. De hoogste markt van f 21.werd be
taald voor één stapel. De middelprijs voor
goede kaas was f 17.50 a f 18.—. Wat minder
opbracht, was van afwijkende kwaliteit.
De handel was ontegenzeggelijk beter. Ten
deele ligt dit wellicht aan het feit, dat de
productie terug blijft bij verleden jaar, terwijl
de voorraden kleiner zijn- Waaruit men zou
kunnen concludeeren ,dat een iekort is ont
staan. Ook is het mogelijk, dat de gespannen
internationale toestanden de speculatie in de
hand werken.
Intusschen daalt de boter snel in prijs en
het is niet onwaarschijnlijk, dat weer meer
vette kaas wordt gemaakt, waartegenover
dan een verminderde boterproductie staat.
Wellicht dat we de uitwerking daarvan de
komende weken kunnen vaststellen.
men terugkeeren van de Vrijzinnigheid naar de
Rechtzinnigheid.
Daar wordt zekerheid gegeven; het autonome be
ginsel is prijsgegeven. Het Woord God's wordt den
Rechtzinnige opgelegd en daar moet hij aan ge
hoorzamen. Maar al is de heteronomie inplaats ge
komen van de autonomie, dan is er nog een groote
verscheidenheid, hoe God's woord moet worden
uitgelegd?
We moeten dus een kerk hebben, die niet alleen
het Woord God's heeft, maar ook een onfeilbaren
uitleg. Het gezag ligt. dan alleen in een door God
gestichte Kerk, die het onfeilbare leergezag heeft
aangaande de waarheid.
De vraag rijst: Waar is de onfeilbare kerk te vin
den en dan komt men tot het. katholicisme. Daar
wordt den mensch de zekerheid gegeven, welke niet
berust op praatjes in de ruimte, maar een zekerheid
welke logisch zal worden bewezen. Voor een intel
lectueel en geest is er een bekoring in gelegen, te we
ten hoe dit logische systeem is in elkaar gezet. Men
komt tot de overtuiging dat er een geopenbaarde
waarheid is, maar dan zal men moeten behooren tot
de behoedster der waarheid en dat is de kerk.
Zoo'n kerk kan niet door uienscho'1 zijn gesticht,
maar moet. door God gesticht zijn.
Dit is de ontwikkelingsgang, hoe -*ctueclen
van dezen tijd, die zekerheid en waa >eken, lo
gisch en noodwendig moeten komen to- .atholieko
kerk.
I-Iierna werd gepauzeerd.
In het tweede gedeelte van zijn rede, hegion spr.
te zeggen, dat iemand die symboliek en aesfbetfisch is
aangelegd, ook in de katholieke kerk terecht kan.
Immers, het Eeuwige is op aarde aanweaig in da
Mis. Daar zal men verlost zijn van z'n twijfel, er is
hem een volstrekte zekerheid gegeven niet aJleen
voor het leven hier óp aarde, maar ook hiernamaals.
De vraag rijst nu: is het waar dat in de katholieke
kerk de waarheid inderdaad gevonden wordt? És is
een keerzijde, n.1. deze: de R.K. kerk is gegrondvest
op de Nieuw-Teslamentische geschriften en op de
Evangeliën.
Katholiek wordt gezegd; de kerk berust op het
Nieuwe Testament, m,aar laten we dat -un eens om-
keeren. Dat, zou verrijkende consequenliès hebben,
dan vervalt alles wat in cle Nicuw-Testamentischc ge
schriften slaat.
Bijbelonderzoek, ontelbare vragen zijn opengela
ten.
De vraag is nu: kan een mensch geestelijke rust
en geestelijke vrede vinden bij zoo tal van openge
laten vragen? Nu komt de vraag van de suggestie.
In hoeverre wordt de mensch beinvloed door de mas
sale verschijnselen van dezen tijd. Men wil de waar
heid gepresenteerd krijgen, al ware het een stuk
koek.
Het gaat er nu om hoe de mensch zelf geaard is.
Massaal gesproken gaat er een geweldige suggestie
uit van het katholicisme en op tal van naturen zal
dit grooten invloed hebben, aldus eindigde spr.
Hierna volgde gelegenheid tot het stellen van vra
gen.
Aan het slot dankte de heer Daalder ds. Theesing
hartelijk voor zijn rede, waarna sluiting volgde.
HEER H.Ü GO WAAR D
Veenhuizen
Onze vroegere plaatsgenoot, de heer C. v.
Twuiver, is benoemd tot tijdelijk onderwijzer te
Oudorp.
Sabotage gepleegd 1
Tijdens de luchtbeschermingsoefeningen
in Friesland?
Heerenveen. Bij de Donderdag gehouden
luchtbeschermingsoefeningen in dc provincie
Friesland hebben zich te Oosterwolde dingen
voorgedaan, die aan sabotage doen denken.
Tijdens de verduisteringsoefening gister
avond is een hooimijt bij een boerderij onder
Oosterwolde in vlammen opgegaan. De brand
verlichtte den geheelen omtrek. De politic
heeft een aanwijzing, dat deze hooimijt door
onbekenden opzettelijk in brand is gestoken
Verder werden van een Radiocentrale te
Oosterwolde, die medewerking verleende bij
de oefeningen, eenige lijnen doorgesneden.
Ook hier is vermoedelijk kwaadwilligheid in
het spel.
De politie zet haar onderzoek voort.
OP HOOP VAN ZEGEN
En zijn Edelachtbare.
Men schrijft ons uit Bruinisse:
In de vergadering van den gemeenteraad heeft
de heer van Vessum afgekeurd, dat de afd. van
den Ned. landarbeidersbond „Op Hoop van Ze
gen" van Heijermans heeft uitgevoerd. Dit vond
spr. in den huidigen tijd van politieke hartstoch
ten niet goed. Men schijnt bovendien bij deze
vertooning het er wel wat al te dik te hebben
op gelegd, zeide spr.
De beide wethouders keurden het gebeurde ook
af en de burgemeester heeft toegezegd dat hij
zich in het vervolg, als hoofd der politie vooraf
den tekst van stukken, die uitgevoerd zullen
worden, zal laten voorleggen.
naar Batavia. Ook slangen, tijgers en andere wilde
dieren werden vaak vervoerd
Het vervoer van post en kranten was natuurlijk
ook zeer groot. In de laatste jaren beschikt de K.L.M.
over een prachtig ambulance-toestel voor het ver
voer van zieken, waarvan zeer veel gebruik wordt
gemaakt.
In 1922 bedroeg het aantal passagiers, wat door de
K.L.M. werd vervoerd 1664; in 1934 was dit aantal
gestegen tot 87000 en in het afgeloopen jaar werden
n'et minder dan ruim 110.000 menschen vervoerd.
Hier is niet bij inbegrepen de lijn Amsterdam—Ba
tavia. In 1934 werd 190.000 Kg. post vervoerd en ook
het vervoer van vracht gaat steeds in stijgende lijn.
Tweemaal per week gaat er 2 a 300 Kg. post naar
Indië.
De causerie werd besloten met eenige fraaie lucht
foto's van Amsterdam, Scheveningen, het vesting
stadje Naardcn en van eenige steden langs de Indië-
lijn. Tot besluit een route-kaartje van. het door de
„Snip" afgelegde traject van 3600 K.M. over water,
op haar reis van Amsterdam naar Paramaribo én
Curacao.
De heer Van Ginkel besloot met te zeggen, dat het
in de bedoeling lag der K.L.M. in de toekomst ook
een rcgelmatigo verbinding met West-Indië tot stand
te brengen.
De heer Sietsma dankte den spreker hartelijk voor
zijn interessante en leerrijke causerie, welke woorden
door een krachtig applaus der aanwezigen werden
onderstreept.
DS. THEESING UIT MIDDELIE
OVER: „TERUG NAAR ROME?"
In een der zalen van hotel Kreb aan de Breelaan
sprak gisteravond voor de Yereeniging Ontwikke
lingsavonden, Ds. Theesing uit Middelie over: „Te
rug naar Rome?"
Bij ontstentenis van den voorzitter, de heer Beijne-
veld, opende de heer Daalder met een woord van
welkom. Spr. zeide dat het bestuur buitengewoon
blij was, dat Ds. Theesing zich evenals verleden jaar,
weer bereid had verklaard een lezing te houden, over
het onderwerp, wat hem zeer ter harte ging. Spr.
wees er met nadruk op, dat deze avond in geen enke'
opzicht verhand hield met de vergadering, waarop
oud-minister Marchant had gesproken. Spr. gaf daar
na het woord aan Ds. Theesing.
Deze begon met te zeggen, dat hij geen protest wil
de uitspreken tegen de bekeering van Mr. Marchant
het onderwerp zou meer in algemeenen zin worden
gehouden.
Spr. wees er op. dat de bekeering van Mr. Mar
chant natuurlijk geen unicum is en het eigenaardig
is, dat de buitenstaander bij zoo'n bekeering de schou
ders ophaalt en zegt: hoe is het mogelijk, dat een
intellee.tueel persoon overgaat naar de katholieke
kerk? En nu is het juist eigenaardig, dat de bekeer
lingen over. liet algemeen behooren tot de intellectu-
eelen.
Stellen wij een overgang als een actie: zou deze
dan niet het resultaat zijn van een reactie, welke er
nan is voorafgegaan? vroeg spr. Inplaats van de
theologie van vroeger is het natuurwetenschappelijke
gekomen en daardoor is een geheel ander begrip ge
komen van de werkelijkheid.
Vroeger zouden er in 't theologische wonderen ge
beuren. in het natuurwetensehannclijke zijn de won
deren uitgesloten, omdat men zich nu houdt aan be
paalde wetten.
In liet theologische werd plaats gehouden voor *n
geestelijke macht; er bestond dus een geestelijke ach
tergrond van deze zeer werkelijke wereld. Deze gees
telijkheid wordt nu op den achtergrond geschoven,
waarvoor de realiteit is in de plaats gekomen.
Dc geest is dus niet het werkelijkheidsverschijnsel
maar slechts iets bijkomstigs.
Er is nog een vraag, welke de menschelijkheid
steeds heeft bezig gehouden; dat is de waarheids-
vraag. En wat is de waarheid in werkelijken zin?
wordt er nu gevraagd. De oude theorie dat de waar
heid is geopenbaard, is losgelaten; nu wordt dc idee
van openbaarheid ontkend, nu moeten de menschen
tot de waarheid komen. Het redelijk denken zal dus
komen tot het begrip: de waarheid. Velen zeggen nu,
dat men naar waarheid kan streven, doch dat men
er nooit zal komen. Dat is het element der onzeker
heid, dat langzaam maar zeker in den geest zal door
werken. Hierdoor gaat men de verschillende gods
diensten critisch beschouwen en men komt tot het
resultaat, dat in eiken godsdienst wel wat zal zitten,
maar het is het ware toch niet. Behalve het critische,
komt nu ook het sceptische te staan.
Men zou ook kunnen zeggen: er is geen waarheid,
er is niets en daardoor komt men tot het nihilisme.
Het resultaat nu van deze onzekerheid is, dat men
voor de groote massa krijgt een algeheele vervlak
king van het leven. Zoodra men is voortgeschreden
tol een ontkenning van een geestelijken grond der
werkelijkheid, dan ziet men, dat aan de moraal is
ontnomen de grond en' de wortel.
Daarmede vervalt dus de eeuwige grondslag; men
vraagt niet langer of het goed is of slecht, maar men
wil weten of het nuttig of noodig is. Dan krijgt men
dus ook een vervlakking van den zedclijkheidszin
der massa.
Men maakt zich nu uitsluitend over dc economi
sche vraagstukken druk en de economie dringt nu
weer de natuurwetenschap op zij.
De geheele menschelijke samenleving wordt ver-
stoffelijkt.
Een dergelijke vervlakking is niet geschikt voor
al!e menschen. Er zijn menschen die nog behoefte
hebben om uit te gaan boven het stoffelijke. De
workelijk dieper levende naturen zullen niet bevre
digd worden. Men wil iets hebben van geestelijk
heid, welke den mensch uittilt boven het stoffelijke.
In de Europeesche cultuurgeschiedenis zullen
nieuwe mythen verschijnen in den vorm van com
munisme, nationaal socialisme en fascisme. In die
mythen wordt diepgang aan het leven gegeven en
in iedere mythe wordt gesproken over een leider,
die eigenlijk de vertegenwoordiger is van het
eeuwige, hier op aarde. De idee van een heilstaat
wordt gepredikt. Alle mythen zijn geweldsmythen,
Tusschen de geweldsmythen van het heden en de
Christelijke mythen is een groot verschil. Zedelijk
en idealistisch gesproken zal men inzien, dat de
liefdes-mythe hooger zal staan dan de geweldsmythe
Wanneer men als intellectueel zoeker komt tot de
Christelijke liefdesmythe, verlangt men meer nog
dan een mythe; nien verlangt waarheid en werke
lijkheid.
De moderne mythe is een mythe uit den mensch;
de Christelijke mythe is uit God gekomen en dat is
waarheid.
Nu wil men weten, hoe de Protestant er toe komt
de Christelijke mythe te aanvaarden als de geopen
baarde waarheid? Kan ik komen tot de volstrekte
zekerheid, dat dit de werkelijke waarheid is? In
het Vrijzinnig-Protestantisme worden alle vragen
opengelaten, daar wordt dus rekening gehouden
met het autoonme beginsel. Daar ligt een geweldige
verscheidenheid van opvatting in. Onbevredigd zal