Het Destructiebedrijf Belangrijke veranderingen op komst Kiesvereeniging „Schagens Belang'*. van den Vleeschkeuringsdienst in den Kring Barsingerhorn Woensdag 18 Maart 1936. 5CHAGER COURANT. Tweede Blad. No. 9937 Een Praatavand* Hollandsche Maatschappij van Landbouw De destructor te Schagen stelt aan 34 gemeenten de gelegenheid open tot toetreding Uit de in deze courant voorkomende verslagen yan de vergaderingen van den Vleeschkeurings dienst in den Kring Barsingerhorn, heeft men kun nen lezen, dat er ten aanzien van de destructie be langrijke veranderingen op komst zijn. Met lijkt ons gewenscht onze lezers op de hoogte te stellen met hetgeen er nu eigenlijk wel gaande is. Art. 15 van de Vleeschkeuringswet bepaalt, dat afgekeurd vleesch onbruikbaar moet worden ge maakt voor voedsel voor mensch en dier. Ingevolge art. 18, i, van die wet bepaalt art. 61 van het Kon. besluit van 5 Juni 1920 hoe die onbruikbaarmaking dient te geschieden, n.1. in een destructor. Als zoo danig is te beschouwen een inrichting, waarin vleesch en vleeschwaren door thermische, chemische of thermisch-chemische behandeling zoodanig wor den verwerkt, dat alle levende organismen worden gedood. De gemeenten Barsingerhorn, Winkel, Nieu we Niedorp, Oude ^Tiedorp, Wieringerwaard, Sint Maarten, Zijpe, Callantsoog, Petten en Schagen be sloten, aan hun Vleeschkeuringsdienst als sluitstuk te verbinden de exploitatie van een destructor. Daar toe^.e£i'ees.«aan: ..cLpjj. Menigweg.in Schaggfi in 1929 het bekende gebouwencomplex. Zooals ieder zakenman doet, ging men ook bij het oprichten van deze inrichting uit van de gedachte, dat bij uitbreiding van het bedrijf, niet onmiddellijk uitbreiding van het geinvesteerde kapitaal noodig zou moeten zijn. M.a.w. de capaciteit van de in richting was van het begin af grooter, dan noodig was om het uit de 10 gemeenten komend materiaal te verwerken. In tweeërlei opzicht nu zijn de oprichters van dit bedrijf teleurgesteld geworden. Ie. De wet gaf den Minister de bevoegdheid uiter lijk tot 1 Juni 1936 van voornoemde destructieplicht ontheffing te verleenen. Deze ontheffing, werd, te gen alle verwachting in, regelmatig verleend. 2e. De economische crisis bracht, evenals zoovele bedrijven, ook de destructor in nood. De prijzen van vet en diermeel kwamen op een zoo ongelooflijk laag niveau te liggen, dat loonende exploitatie niet langer mogelijk bleek. Het tekort werd, voorzoover het mogelijk was, ten laste van den Vleeschkeu ringsdienst gebracht, en voor zoover dat niet ging, gedekt door bijdragen van de aangesloten gemeen ten. Het behoeft geen betoog, dat vooral van de zijde van de destructoren met een relatief te hoog bedrag aan geinvesteerd kapitaal, de drang naar doorvoering van destructieplicht grooter werd. Aan het verwezenlijken vand ezen wensch dankte o.a. de in 1934 opgerichte federatie van overheids- en andere destructoren in Nederland haar ontstaan. De Minister kwam in dit opzicht de destructoren eindelijk tegemoet, door aan de Ged. Staten der be- trokken provinciën bij schrijven van 16 Sept. 1935 te berichten, dat het niet in zijn voornemen lag te be vorderen, dat de termijn van ontheffing zou wor den verlengd. De Minister verstrekte daarbij tevens een opgave van de gemeenten, die voor aansluiting bij een destructor in aanmerking komen, onder vermelding van den destructor, bij welken aan sluiting wenschelijk is. Vóór aansluiting aan den destructor te Schagen werden aangewezen: Schagen, Zijpe, Callantsoog, Sint Maarten, Wieringerwaard, Barsingerhorn, Winkel, Nieuwe Niedorp, Oude Nie dorp, Den Helder, Anna Paulowna, Wieringen, Schoorl Warmenhuizen, Harenkarspel, Oudkarspel, Noord- en Zuidscharwoude, Broek op Langendijk, Koedijk, Heerhugowaard, Bergen, St. Pancras, Alk maar, Egmond aan Zee, Egmond-Binnen, Heiloo, Oudorp, Oterleek, Castricum, Limmen, Akersloot, Noord- en Zuid-Schermer, Ursem. De destructor te Schagen dient derhalve de gele genheid tot toetreding open te stellen. Zooals uit het voorgaande reeds te lezen valt, kan deze des tructor zonder daaraan uitbreiding te geven, het af gekeurde vee en vleesch uit deze 34 gemeenten ver werken. De commissie van Uitvoering van den Vleeschkeuringsdienst acht het wenschelijk dat alle 34 gemeenten volkomen gelijkgerechtigd aan de ex ploitatie van den destructor deelnemen. H.i. kan dat het beste geschieden door instelling van een rechts persoonlijkheid bezittend lichaam. Het instellen daarvan houdt in, dat voor de uitvoering van den dienst als 't ware wordt gevormd een gemeente in de gemeenten. Het bestuur krijgt, binnen de gren zen der wet, alle bevoegdheden, welke het behoeft ter vervulling van zijn taak. Ingevolge het bepaalde in art. 133 der gemeentewet kunnen die bevoegdhe den echter geen andere zijn dan die van de ge meentebesturen, welke de regeling getroffen heb ben, dus van de gemeenteraden. Het bestuur wordt derhalve volkomen zelfstandig. De Commisie ziet het nut van deze meerdere be voegdheid en grootere zelfstandigheid in het vlotter, met minder omslag kunnen nemen en uitvoeren van besluiten. Het belang van den dienst kan daar mede zijn gebaat. Deze meerdere vrijheid van han delen zal evenwel niet zoo ver gaan, dat het in alle opzichten over de middelen der gemeenten zal kun nen beschikken. In belangrijke gevallen blijft de beslissing bij de raden der aangesloten gemeenten. Het instellen van bedoeld lichaam brengt echter voor de 9 gemeenten in den Kring Barsingerhorn, zoowel om redenen van wettelijken als van practi- schen aard, de noodzakelijkheid mede de bestaande Vleeschkeuringsdienst te splitsen, in dezen zin dat destructor en noodslachtplaats over gaan naar de 34 gemeenten en de Vleeschkeuring door de 9 ge meenten als afzonderlijke dienst blijft geëxploiteerd. Als gevolg van een en ander stelt de Commissie aan de 9 gemeenten voor, te besluiten tot splitsing van den bestaanden dienst en aan alle 34 gemeen ten tot het aangaan van een gemeenschappelijke regeling voor de exploitatie van destructor met noodslachtplaats ih het destructordistrict Barsin gerhorn. Een zeldzaam span Malhezer leeuwtjes dat zich zonder veel moeite door een zachte hand bij elkaar laat houdeH. Het behoeft wel geen betoog, dat de totstandko ming van deze regeling voor alle gemeenten ge wenscht moet worden geacht. Ie. voor de reeds aangesloten gemeenten, omdat bij het verwerken van een belangrijk grooter kwan tum veel economischer bedrijfsvoering zal worden verkregen, hetgeen de finantiecle uitkomsten gun stig zal beinvloeden .terwijl bovendien eventueele verliezen niet meer over 9, doch over 34 gemeenten zullen worden omgeslagen. 2e. voor de toe te treden gemeenten, omdat zij aansluiten bij een bestaanden en reeds ingewerkten dienst, welke bij een verwerking voor 34 gemeenten op volle capaciteit en daardoor zoo voordeelig mo gelijk zal kunnen werken. Gevolg gevende aan den wensch, kenbaar gemaakt in de enkele weken geleden gehouden algemeene ver gadering van de kiesvereeniging „Schagen's Belang", had het bestuur dier vereeniging leden en niet-leden uitgenoodigd tot het bijwonen van een praatavond over de gemeentebcgrooting e.d. Deze bijeenkomst werd Dinsdagavond gehouden in hotel „De Beurs" van den heer C. Boontjes. Ze werd gepresideerd door den heer M. C. Tuinman, die in zijn openingswoord een 25-tal personen welkom kon heeten, in het bijzonder zich daarbij wendende tot de beide inleiders, de heeren J. Schoorl Pz. en Mr. Dr. J. A. E. Buiskool. Spr. uitte zijn teleurstelling over de geringe opkomst. De gemeentebegrooting. Allereerst wordt dan het woord verleend aan den heer J. Schoorl Pz., wethouder, die zal spreken over de gemeentebegrooting en die, begint met te zeggen, dat het houden van deze praatavonden een geluk kige gedachte mag worden genoemd, omdat het van belang moet worden geacht, dat de kiezers wat meer te weten komen van de taak der gemeentebestuur ders. Over die taak der raadsleden toch staat weinig in de gemeentewet, maar in diezelfde wet wordt een ge heel hoofdstuk gewijd aan de gemeentebegrooting. De behandeling moet openbaar geschieden, ze moet na behandeling ter inzage worden neergelegd, doch jammer genoeg, wordt de concept-begrooting nimmer door iemand, liehalve de pers, ingezien. In de crisis jaren zijn tijdelijke voorschriften ontstaan, waardoor het zelfstandig handelen heeft ingeboet, immers thans moet de gemeentebegrooting voor dat zij door den raad wordt behandeld, aan Ged. Staten ter in zage worden' gezonden; ja, de begrooting van gemeen ten die rijkshulp behoeven, moet eerst door den cri sis-accountantsdienst te Den Haag worden onder zocht. Uitvoerig deelt spr. de inrichting der begrooting mede, vertelt van de afzonderlijke begrootingen van de bedrijven, om na de behandeling van dit alge meen gedeelte te komen tot een bespreking van de begrooting voor de gemeente Schagen, zich daarbij bepalende tot den gewonen dienst 1936. Hij wijst ei- op dat t.a.v. de belastingheffing de raad gebonden is aan zekere grenzen, immers aan opcenten gemeente fondsbelasting mogen hoogstens 75 worden geheven, aan opcenten personeele belasting hoogstens 200. In onze gemeente worden thans geheven 70 opcenten ge meentefondsbelasting en 1S0 opcenten personeele be lasting en die 5 en 20 opcenten verschil beteekenen respectievelijk bedragen van f933.— en f3150.—, te zamen dus slechts f4083.tusschen zelfbestuur en de komst van den regeeringscommissaris. Met nadruk wijst spr. op het belang dat de ge meente zich zelf blijft redden, want moet eenmaal rijksbijdrage worden aangevraagd, dan zitten daar zeer verzwarende maatregelen aan vast en zal het b.v. ongetwijfeld tot loon- en salarisverlaging ko men. Wat deze loon- en salarisverlaging betreft, wijst spr. op de 3 stroomingen die er t.a.v. dit onderwerp in den raad bestaan en spr. herinnert aan het voor nemen van den Burgemeester, om, wanneer de in uit zicht gestelde verlaging van de salarissen voor Bur gemeester, Secretaris en Ontvanger zal zijn afgekomen onmiddellijk met een voorstel tot loon- en salaris verlaging voor gemeente-ambtenaren en -werklieden te komen, Spr. behandelt dan achtereenvolgens de voordee- lige en nadeelige saldi der diverse hoofdstukken, wijst daarbij op het feit dat de winst van het G.E.B. niet minder beteekent dan 106 opcenten op de per soneele belasting en dit bedrijf dan ook is de kurk waarop onze gemeentehuishouding drijvende is ge bleven. Spr.'s standpunt is dan ook nog steeds, dat dit bedrijf niet aan de provincie moet worden ver kocht, tenzij er een zeer mooie prijs voor kan worden bedongen en die prijs zou dan beneden de 2 ton blij vende, niet mooi genoemd kunnen worden. In zijn verder betoog doet de heer Schoorl dan verder uitkomen hoe de ramingen voor kosten voor steun van behoeftigen en werkloozen een slag in de lucht zijn, hoe het gasverbruik na de ge maakte propaganda weer flink omhoog is gegaan, ja we zelfs weer boven het verbruik van 1934 zijn gekomen. Spr. komt ten slotte tot de conclusie dat er zeer zuinig beheerd zal moeten worden, dat de vooruit zichten zeer onzeker zijn. Er bestaat echter goede kans dat 1935 met een behoorlijk overschot zal slui ten, waardoor aan 1937 een goede steun zal worden gegeven en de vooruitzichten geven spr. dan ook hoop, dat voor 1938 de zelfstandigheid der gemeen te geen gevaar zal loopen. Met deze woorden eindigt spr. zijn met groote aandacht gevolgde uiteenzetting. De gemeente-autonomie en zelfbestuur. De heer Mr. Dr. J. A. E. Buiskool leidt dan in het onderwerp: Gemeente-antonomie en zelfbestuur, en zegt dat de autonomie en het zelfbestuur der gemeente niet zulke eenvoudige zaken zijn. Vooral de autonomie, de zelfwetgeving der gemeente, is veel ouder dan men wel denkt; zij het dan dat ze vroeger in een anderen vorm bestond. Immers in 1814, toen Nederland een koninkrijk werd, is de autonomie reeds in de grondwet vastgelegd. Maar de openbaarheid bestond in de grondwet van 1814 nog niet. In vroegere tijden had men niet de ge meente, maar de tegenstelling steden en platte land. De steden hadden het recht haar eigen re glementen vast te stellen en het platteland moest zich dan maar richten naar de steden. Doch waar in die reglementen niet gesproken werd van steden, doch van gemeenschappen, eischte ook weldra het platteland, als gemeenschap, het recht op, zijn reglementen vast te stellen, en het resultaat was dat in 1825 alle regiemten hetzelfde waren, omdat alle reglementen ter goedkeuring moes ten worden gezonden aan den souvereinen vorst en de reglementen dus door een centraal orgaan wer den vastgesteld. Van de in de grondwet van 1815 vastgelegde au tonomie der gemeente is in de practijk bitter wei nig terecht gekomen. Immers door een bepaalde kring werden de reglementen gemaakt; openbaar heid bestond niet. Spr. deelt dan verder mede, hoe, dank zij Thor- becke, de vader van de gemeentewet, de raad werd gekozon uit de burgerij, hoe de voorgeschreven openbaarheid van veel invloed is geworden otp de autonomie en hoe in 1851 de gemeentewet tot stand kwam en meer zelfstandig optreden viel te constateeren. In de grondwet van 1848 kwam echter niets voor over het zelfbestuur. Uitvoerig staat spr. stil bij de vraag: wat is zelf wetgeving der gemeente? De grondwet spreekt van huishouding der gemeen te, maar met verschillende voorbeelden toont spr. aan, hoe moeilijk het begrip „huishouding der ge meente" is aan te geven. Prof. Oppenheim oordeelde dat het gemeentebelang geacht moet worden tot de huishouding der gemeente, maar ook dit is een de finitie., die de moeilijkheid niet o_plost. Spr. meent, dat het gemeentebelang moet worden afgeleid naai; de wetsbepalingen van andere hoogere organen. Spr. behandelt dan verder het vernietigingsrecht van de Kroon, het goedkeuringsrecht van Ged. Sta ten, het toetsingsrecht van den rechter enz. om te concludeeren, dat de autonomie der gemeente juri disch wel bestaat, doch dat zij waardeloos is gemaakt. In onze wetgeving is heel wat, dat soepel genoemd kan worden, maar er is ook heel wat dat naar wille keur zweeft. Onjuist toch noemt spr. het dat. één persoon, de minister, heeft uit te maken, welk be lang, gemeente- of algemeen belang het geldt. Voor al de crisiswetten toonen aan hoe door de rijkswet geving de autonomie der gemeente in 't gedrang wordt gebracht.. Het is dan ook noodzakelijk, dat wij ziging wordt gebracht ih de bestaande wetgeving, teneinde de autonomie der gemeente geëerbiedigd te krijgen. Daarvoor is noodig een administratieve recht spraak. We moeten blijven strijden voor een zelf standige positie van de gemeenten, maar we moeten dan de democratie niet te ver doordrijven, omdat dan te veel aandacht wordt geschonken aan groepsbelan gen. De bestaande toestand lijkt spr. echter ongrond wettig. Ook dit betoog wordt met groote aandacht aange hoord. Bij het stellen van vragen of het maken van op merkingen wordt nog gewezen op de grootere eischen die aan Schagen als centrumgemeente, als een ge meente met bedrijven enz. wordt gesteld, grootere eischen dan wel aan gemeenten met een grooter aantal ingezetenen. Ook wordt er op gewezen, dat wanneer een gemeente noodlijdend is, van het zelfbeschikkingsrecht niets overblijft. Door den heer Tuinman wordt dank gebracht aan de beide inleiders en spr. uit den wensch dat deze goedgeslaagde praatavond door vele andere gevolgd moge worden. MEER GEBRUIK VAN ZUIVELPRODUCTEN Vergadering van de Propaganda-Commissie voor meerder gebruik van Zuivelprodusten op Maandag 16 Maart ten raadkuize te Schagen. Voorzitter, de heer J. Cornelissen, memoreert de goedgeslaagde kook-demonstratie, welke te Schagen is gehouden en brengt de verdere pro paganda in bespreking De Commissie besluit om tijdens de Paasch- tentoonstelling met een stand uit te komen. De leeraressen en leerlingen van de Landbouwhuis- houdschool zijn bereid .gevonden op dien dag verschillende kaashapjes te bereiden en deze voor een kleine prijs aan de bezoekers(sters) te ver- koopen. Op deze wijze kan een ieder kennismaken met de smakelijke gerechten, welke op eenvoudi ge wijze kunnen worden bereid. Op 16 April zal een kookdemonstratie worden gehouden te Sint Maartensbrug. Met het oog op de groote afstanden zal gratis een bus worden aangeboden vanaf Petten en Burgerbrug. De Commissie is voornemens om in het naiaar een kookdemonstratie te houden te 't Zandj9* Zij hoopt, dat de verschillende vrouwenVer- eenigingen hare leden zullen opwekken om deze nuttige demonstraties bij te wonen. der Surinamestraat 37 's-Gravenhage Telefoon 180209 Administraties, controles, behan deling van alle belastingzaken Te Bresden, maar een vierjarig meisje werd vermist, kwam de politie op het lumineuze idee om in één der étalges van een modemagazijn in de hoofdstraat een natuurgetrouw beeld van de spoorloos verdwenen kleine te plaatsen. Op die manier kon een groot deel van het publiek aan de opsporing deelnemen,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 5