De nieuwe voorstelen
van Berlijn
Ontsporing bij Barendrecht
D"E INDE PIJP
De onlusten te Krakau
Nachtelijke overval van
een krankzinnige
Postrekening
No. 23330
Int Telef.
No. 20
12 PAGINA'S.
Een interview
met Von Ribbenirop
MAAR
DOUWE EGBERTS
Ernstige stagnatie in het
treinverkeer
Donderdag 26 Maart 1936.
SCHACER
79ste Jaargang. No. 9943
COURANT.
Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. Bij inzending tot
's morgens 8 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk in het
eerstuitkomend nummer geplaatst.
Uitgave der N.V. v.h. P. Trapman Co., Schagen
Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. AD VERTEN.
TIëN van 1 tot 5 regels f0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno,
inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend.
DE VOORSTELLEN ZULLEN DEN-
ZELFDEN GEEST ADEMEN ALS
DIE VAN 7 MAART. RIBBEN-
TROP KEERT VOOR DE DUIT-
SCHE VERKIEZINGEN NAAR
BERLIJN TERUG. DE REMILI-
TARISATIE VAN HET RIJNLAND
OPENT WELLICHT DEN WEG
NAAR EEN DUURZAMEN VREDE.
LONDEN, 25 Maart (A.N.P.): Gisteravond heeft
'ard Price van de „Daily Mail" een onderhoud ge
ld met den Duitschen ambassadeur von Ribbentrop,
Price vroeg of de ambassadeur hem enkele inlich-
ngen zou kunnen geven omtrent de nieuwe Duit-
uche .voorstellen.
Von Ribbentrop antwoordde: „Hierover
wordt te Berlijn nog gesproken, op het oogen-
blik kan ik nog niet zeggen, welke voorstel
len zullen worden toegevoegd aan het me
morandum van den Rijkskanselier van 7
Maart, doch in ieder geval zullen deze ver
vuld zijn van denzelfden geest als de voor
stellen van 7 Maart."
In antwoord op de opmerking van Price, dat het
Duitsche antwoord vaag genoemd kan worden, ver
klaarde von Ribbentrop, dat Duitschland op het
oogenblik in de verkiezings-campagne leeft; bijna
voortdurend zijn alle ministers afwezig voor het hou
den van verkiezingsredevoeringen en de problemen,
waarvoor zij worden gesteld, zijn zeer omvangrijk.
De verkiezingscampagne zal Zaterdag ten einde
zijn. en Zondag en Maandag zullen de leden van de
regeering zich meer intens met de internationale
kwesties bezig houden.
Von Ribbentrop verklaarde verder, dat hij vermoe
delijk nog enkele dagen te Londen zal blijven om met
Eden besprekingen te voeren, doch in ieder geval zal
hij vóór de verkiezingen naar Duitschland terugkee-
ren.
Price vroeg verder, welke redactie de voorstellen
van de Locarno-mogendheden in Duitschland had
den en von Ribbentrop zeide, dat deze voorstellen een
betreurenswaardige terugval beteekenden tot de men
taliteit, welke Duitschland zooveel heeft doen lijden
in den tijd na den oorlog, n.1. de verdeeling van
Europa in overwinnaars en overwonnenen. Het Duit
sche volk duldt dit niet meer.
„Indien Flandin zegt, dat hij de aanwezig
heid van vreemde troepen op Franschen bo
dem een ongehoorde onbillijkheid acht, dan
kan ik slechts antwoorden, dat het Duitsche
volk voor 100 precies zoo denkt, ten aan
zien van het Duitsche gebied."
Verder wees von Ribbentrop op de vele concrete
vredesvoorstellen, welke Hitier aan de wereld heeft
gedaan. Hieruit blijkt de oprechte vredeswil van het
Duitsche volk en eens zal de dag komen, dat alge
meen zal worden erkend, dat de remilitarisatie van
het Rijnland de consolidatie van Europa heeft be
vorderd.
Duitschland kon na het militair verdrag tusschen
Frankrijk en Sowjet-Rusland niet langer dulden,
dat de dichtbevolkte westelijke provincies onbe
schermd bleven.
Verder kunnen alleen onderhandelingen tusschen
gelijkgerechtigden succes hebben, zoodat door de
bezetting van het Rijnland de weg is geopend tot
K1JKEI1 js KOOPEfl s,ij CLOECK
Begrafenis der slachtoffers zonder inci
denten verloopen.
Warschau. De begrafenis van de acht slachtof
fers van de onlusten van Maandag jl. te Krakau
heeft zonder incidenten in tegenwoordigheid van alle
werkliedenorganisaties plaats gehad.
Te Warschau heeft het personeel van de tram en
van vele fabrieken een sympathiestaking van een
half uur gehouden.
De bladen publiceeren thans de lijst van de slacht
offers. Hedenochtend zijn nog twee gewonden over
leden, waardoor het aantal dooden gestegen is tot
tien. Vijftien arbeiders zijn ernstig gewond en negen
lichter, zij worden nog in de ziekenhuizen verpleegd
Volgens de verklaring van den minister van bin-
nenlandsche zaken, wien in den Sejm een vraag
dienaangaande werd gesteld, werden elf politie
mannen gewond.
De minister-president verklaarde in de commis
sie van den Sejm, dat hij geen verband kon vaststel
len tusschen de door de regeering gevraagde vol
machten en de incidenten van Krakau.
Gedurende het reces van het parket worden nor
maal volmachten aan de regeering verleend.
VON RIBBENTROP.
onderhandelingen, welke kunnen voeren tot een
duurzamen vrede.
Ten slotte verklaarde von Ribbentrop getroffen
te zijn door den oprechten wil tot vrede van het
Britsche volk.
BESPREKING DUITSCHE VOORSTEL-
LEN NIET VOOR HALF MEL
Londen. Von Ribbentrop, Dieckhoff en enkele
andere leden van de Duitsche delegatie blijven tot
Vrijdag te Londen, de overigen vertrekken van
avond weer naar Berlijn.
De algemeene indruk is, dat mede in verband met
de Fransche verkiezingen en de houding van Musso-
lini alles er op wijst, dat geen algemeene bespreking
der Duitsche tegenvoorstellen zal kunnen plaats
hebben voor half Mei, aldus de diplomatieke mede
werker van Reuter.
Onderhoud tusschen Eden en Von Rib
bentrop.
Londen, 25 Maart (D.N.B.). Ambassadeur Von
Ribbentrop heeft vandaag om drie uur een onder
houd gehad met den minister van buitenlandsche
zaken Eden in het gebouw van het Lagerhuis.
Het schijnt, meldt Reuter, dat Eden door de Lo
carno-mogendheden niet belast is met onderhande
lingen voor een voorloopige regeling, maar alleen
om met de Duitschers te „praten".
Naar Reuter verder verneemt, blijft een belang
rijk punt van het Witboek nog duister, en wel de
quaestie of de verplichtingen van Engeland, om de
veiligheid van Frankrenk te versterken, afhangen
van het feit, of Italië het Witboek aanneemt. Heden
ochtend gaven oficieele kringen geen antwoord op
deze vraag..
Volgens Havas zou, mag men zekere ge
ruchten gelooven, Von Ribbentrop aan Eden
in overweging hebben gegeven bij de Fran
sche regeering te intervenieeren ten gunste
van het sluiten van een permanent non-
agressieverdrag tusschen Duitschland en
Frankrijk. Het bleek niet mogelijk van dit ge
rucht een bevestiging of een ontkenning te
verkrijgen.
DE BILT IN REP EN ROER
DE ONGELUKKIGE DOOR DE
POLITIE NEERGESCHOTEN
.Gisternacht werd de politie in de Bilt ge
waarschuwd, dat er uit de Willem Arntz-
hoeve in Den Dolder een krankzinnige ont
snapt 'was. Kort na dit bericht kreeg de po
litie telefonisch bericht, dat de bewoners
van de r.k. pastorie te Bilthoven vermoed
den, dat er inbrekers aanwezig waren. Zij
hadden een knal gehoord en voorts was een
ruit gebroken. De politie was spoedig ter
plaatse en bij onderzoek bleek, dat men een
zwaar deksel van een waterleidingput door
een ruit had gegooid. Men vermoedde, dat
dit het werk van den krankzinnige was.
De politie zocht den omtrek af, maar vond
niets. Even later werd de politie weer gewaar
schuwd door den heer S., bij wien de ruiten van
zijn serre vernield waren. Van den dader echter
geen spoor. Nauwelijks was de politie aanwezig
of men werd opgeroepen naar het gebouw van
den Boerenbond aan de Rembrandtlaan, waar
een in nachtgewaad gekleed persoon bezig was
ruiten te vernielen. Men was nu den man dicht
op de hielen, doch plotseling was hij weer ver
dwenen. Het bleek, dat hij de boerderij van W.
aan den Leienscheweg tot plaats voor zijn werk
zaamheden had gekozen De boer, die den man
niet durfde beetpakken, verdreef hem. Hij had
getracht den boer bang te maken door te roepen:
Ik ben de duivel.
Zooals te begrijpen valt, voelde W. zich niet
erg gerust bij een dergelijk gevaarlijk uitziend
persoon. De man koos echter het hazenpad. De
politie zocht geheel Bilthoven af. Tenslotte ont
dekte een agent den man op de boerderij Op
den Hoef aan den Soestdijkerweg. Hij zwaaide
met een ijzeren staaf in het rond, doch voordat
de politie hem kon grijpen, was hij verdwenen
in de bosschen. Waarschuwingsschoten konden
hem geen vrees inboezemen.
Vervolgens trok hij in een van de woningen
van het Spinneweb, bij de familie R. Ook daar
zwaaide de man met een groote ijzeren staaf
in het rond. Op zolder lag een kind van drie
jaar, dat erbarmelijk huilde.
T'J&EROAGER OF
h-engelaar
■Eclvfe Eriescfie 4-)eeren-©aai
10-15 - QO -25 ch per VionQ
De politie die vreesde dat de man het kind
zou vermoorden, trad onmiddellijk handelend
op. Eenige waarschuwingsschoten werden gelost,
doch dat had geen resultaat. Toen de man zich
even voor het venster vertoonde, nog steeds met
de staaf zwaaiend, schoot een agent hem neer.
Bij onderzoek bleek, dat de krankzinnige ernstig
aan zijn schouder was gewond, zoodat men voor
zijn leven vreesde. De inmiddels gewaarschuwde
geneesheer verleende eerste hulp, waarna hij
naar het stads- en academisch ziekenhuis te
Utrecht werd overgebracht. Het op zolder
slapend kind bleek ongedeerd te zijn.
Later, vernam men, dat de man bij verschil
lende woningen is geweest, zonder nochtans
schade van beteekenis te hebben aangericht. Men
moet echter verbaasd zijn over het uithoudings
vermogen van den krankzinnige, die in zoo
korten tijd een geweldig eind heeft geloopen,
daar de plaatsen, waar hij gesignaleerd werd,
ver uiteenliggende punt en van De Bilt en Bilt
hoven waren. De politie was den geheelen nacht
in touw.
Bij informatie vernamen wij, dat het meer
malen voorkomt, dat er in Den Dolder krank
zinnigen ontsnappen, doch tot nog toe heeft
men er slechts weinig last van gehad.
EEN ELECTRISCHE UIT DE RAILS
GELOOPEN DOOR TE VROEG OM
HALEN VAN EEN WISSEL.
GROOTE CONSTERNATIE ONDER
DE PASSAGIERS, VAN WIE NIE
MAND GEWOND WERD.
Gisteravond te ongeveer kwart voor acht is
even ten Noorden van 't station Barendrecht
een electrische trein, die te 19.32 uur uit Dor
drecht naar Rotterdam was vertrokken, ten
gevolge van het te vroeg omhalen van een
wissel, ontspoord. Van den uit 6 wagons be-
staanden trein kwamen er vijf dwars op het
verkeerde spoor te staan, waardoor beide spo
ren werden versperd en de verbinding Noord-
Zuid totaal in de war werd gestuurd.
Onder de passagiers ontstond een gewel
dige consternatie, maar gelukkig bleek nie
mand bij het ongeluk gewond te zijn. Het
stalen materiaal van de wagens heeft den
schok uitstekend weerstaan. Alleen de on
derstellen zijn ontzet.
Onmiddellijk is men aan het werk getrok
ken om één spoor vrij te maken, ten gerieve
van den goederendienst. Hedenochtend vroeg
hoopte men reeds beide sporen vrij te hebben.
Het verkeer is grootendeels via Utrecht of
via de Rotterdamsche Ceintuurbaan omgelegd
geworden, hetgeen uiteraard met een vrij aan
zienlijke stagnatie gepaard ging.
De plaats waar de ontsporing is geschied ligt on
geveer 300 meter ten Noorden van het station Ba
rendrecht. Daar zijn de twee sporen verbonden door
een wissel dat van het station uit wordt bediend.
Welke de oorzaak dan ook mag zijn de betref
fende dienst van de Spoorwegen stelt daar nog een
onderzoek naar in toen de eerste wagon van den
trein den wissel had gepasseerd is dit omgetrokken.
Het gevolg was dat deze eerste wagon het goede
spoor bleef volgen en de overige vijf wagons op het
linker spoor terecht kwamen, waar zij schots en
scheef over heen bolderden.
Toen de bestuurder van den trein een schok voel
de, heeft hij onmiddellijk met alle macht geremd. De
trein schoof nog een kleine vierhonderd meter door
en kwam toen tot stilstand. Een geluk mag het
lxeeten, dat het déraillement gebeurde met een trein,
die nog net te voren te Barendrecht had gestopt;
een doorgaande trein had veel meer vaart, gehad,
zoodat de ontsporing dan stellig veel ernstiger ge
volgen' zou hebben gehad. Nu had de electrische
trein nog een snelheid, die tusschen de 50 en 60
K.M. heeft gelegen.
In de wagons, waarin ongeveer een honderd passa
giers vervoerd werden, ontstond groote consternatie.
Het rustige optreden van het treinpersoneel heeft
een begin van paniekstemming dadelijk den kop in
gedrukt. Toen de passagiers van hun eersten schrik
bekomen waren, heeft men hen laten uitstappen, na
dat het al onmiddellijk ingestelde onderzoek had
uitgewezen, dat niemand gewond was. Wel hadden
eenige van hen builen opgeloopen, toen zij bij den
cakewalk der wagons doorelkaar werden geschud of
omver geworpen, en ook had een enkele een lichte
schram gekregen. Geneeskundige hulp was echter
voor niemand noodig: De uitgestapte reizigers wan
delden onder leiding van het treinpersoneel en het
personeel van het station naar het vlakbij gelegen
station Barendrecht.
De eerste maatregelen.
Onmiddellijk werden van Barendrecht uit de sta
tions Rotterdam en Dordt gewaarschuwd, zoodat
men maatregelen kon nemen, om volgende treinen
tegen te houden en de doorgaande treinen langs
andere routes te leiden.
Bij het onderzoek naar de gevolgen van het dérail
lement ontdekte men, dat het voorste rijtuig in de
rails was gebleven en geheel onbeschadigd was.
Daarin heeft men de honderd passagiers laten plaats
nemen, waarna dit rijtuig om vijf minuten voor half
negen de plaats van het ongeluk verliet, op weg
naar Rotterdam, waar men passagiers voor volgende
plaatsen heeft laten overstappen.
De trein bestond, als gezegd, uit zes rijtuigen.
Behalve het voorste, dat later door kon rijden, is
ook het tweede nog in de rails van de goede dus
de rechter lijn gebleven. Het derde rijtuig is
eenigszins scheef naast de lijn geraakt, het vierde
stond na het ongeluk dwars tusschen de beide lij
nen, het vijfde hing scheef tegen de linker lijn en
het laatste eveneens, maar iets minder erg. De beide
lijnen en ook de verbindingslijn zijn over een afstand
van vierhonderd meter ernstig verbogen en ontzet.
De onderstellen van de meeste wagons zijn eveneens
ontzet, maar hebben zich toch bij het sleepen uit de
rails van de eene lijn over de andere nog zeer goed
gehouden.
De sterke stalen rijtuigen.
De stalen rijtuigen van den electrischen trein heb
ben zooals een ingenieur het uitdrukte de
harde proef glansrijk doorstaan. De bovenbouw van
de wagons heeft hoegenaamd net geleden, slechts en
kele ruiten vertoonden een barst. Zoo bleven dus de
interieurs van de wagens geheel intact, waaraan het
dan ook stellig is te danken, dat de passagiers er
zonder verwondingen en kleerscheuren zijn afgeko
men. Vermoedelijk is de derde wagon van den
trein of de vierde bij het rijden over den wissel op
de verbindingslijn geraakt, gevolgd door de andere
rijtuigen. Zoo kwam dus het eene deel, het voorste,
op de goede lijn te rijden eh het andere deel op de
verkeerde, wat de ontsporing veroorzaakte.
De oorzaak.
Direct na het gebeurde werd naar de oorzaak een
voorloopig onderzoek ingesteld. Na het passeeren
van den trein had men den wissel moeten verzet
ten, teneinde een goederentrein te laten passeeren,
naar een zijlijn. Het staat vast, dat de wissel t§
vroeg is overgesprongen.
Hoe dit kan zijn gebeurd, wordt nog nader door
deskundigen onderzocht, waarbij tevens wordt nage
gaan of er mogelijk sprake van een schuldkwestie
kan zijn. Uiteraard waren hierover gisteravond nog
geen nadere inlichtingen te verkrijgen.
De ingenieurs Breukelman van de afdeeling ver
voer en Oliver van de afdeeling tractie waren spoedig
te Barendrecht om de leiding bij het opruimingswerk
te geven. Uit Rotterdam werd 'een ploeg werklieden
opgecommandeerd, die met eenige materiaalwagons
ter plaatse verscheen. Daar men de mannen uit hun
woningen had moeten laten halen, ging hiermee na
tuurlijk eenige tijd gemoeid. Het opruimingswerk
werd omstreeks kwart over tienen begonnen en zou
's nachts worden voortgezet.. Getracht zou worden
eerst een van de lijnen, vrij te maken en te herstel
len. De ingenieurs hoopten vandaag, in den loop
van den morgen, tenminste een lijn vrij te krijgen,
zoodat dan de groote omlegging van het treinverkeer
weer tot het verleden zou behooren.
Een geluk mag het ook nog heeten, dat op het mo
ment, dat de trein ontspoorde, geen trein uit de an
dere richting naderde. Even te voren was nog een
electrische op weg naar Dordt voorbijgekomen.