Met de nachtluchtpost naar Keulen Een tocht heen en weer Mislukte hongerstaking in gevangenis Dwalend in den mist Een kok brengt uitkomst Dc Jonker-diamant in Amerika gekloofd „Dc Volkerenbond is geen bond der volkeren" Woensdag 29 April 1936. Postrekening No. 23330 SCHAGER 79ste Jaargang. No. 9966 COURANT. Int. Telef. No. 20 Dit blad verschijnt dagelijks, behalve Vrijdags. Bij Inzending tot 's morgens 8 uur, worden Advertentiën nog zooveel mogelijk in het eerstuitkomend nummer geplaatst. Uitgave der N.V. v.h. P. Trapman Co., Schagen 12 PAGINA'S. Prijs per 3 maanden f 1.80. Losse nummers 6 cent. ADVERTEN* TIëN van 1 tot 5 regels f 0.85, iedere regel meer 15 cent (bewijsno. inbegrepen). Groote letters worden naar plaatsruimte berekend. nachtelijke uitwisseling van post uit geheel europa op het keulsche vliegveld. ontmoeting met de „graf zeppelin", Amsterdam, 29 April, Toen op 19 April Jl. bij het ingaan van den zomertijd in West-Europa de groote luchtvaartmaat schappijen haar zomerdienst invoerden, werd daarmee tevens hervat de Europeesche nachtpostdienst op Keulen, die verleden jaar zulk een groot succes is gebleken. Laat in den avond, als in de groote steden de laatste postlichtirigen binnen en gesorteerd zijn, verlaten de nachtpostvliegtuigen Lon den, Berlijn, Parijs, Brussel, Muenchen en Amsterdam. Zij hebben bovendien de post bij zich, die aansluitende lijnen kort voor hun vertrek hebben aangevoerd, uit Scandinavië, uit de Baltische landen, uit Rusland, de Do- naulanden, en het Verre Oosten, uit dé lan den rondom de Middellandsche Zee, op som mige dagen ook uit de Overzeesche landen. Tusschen middernacht en des morgens half- vier komt al deze mail op het vliegveld Keu len aan, waar rappe handen in een mini mum van tijd alles opnieuw sorteeren, rang schikken naar zijn bestemming en geleide lijk kunnen de groote postvogels, na enkele uren oponthoud, met de voor hen bestemde lading naar hun uitgangspunt terugkeeren, waar zij zoo tijdig arriveeren, dat de meege brachte post nog gesorteerd kan worden en in de meeste hoofdsteden zelfs nog in de eerste bestelling den geadresseerde kan be reiken terwijl post voor verder afgelegen lan den met de eerste lijntoestellen wordt doorge zonden en in elk geval nog dicnzelfden dag, meestal nog in den voormiddag, haar be stemming bereikt. MET HET K.L.M.-NACHTPOSTVLIEG- TUIG NAAR KEULEN. Een der voornaamste postbezorgers op het Keul sche vliegveld is het nachtpostvliegtuig van de K.L.M., dat dikwijls per nacht 600 Kg. post aanvoert. In den nacht, van Maandag op Dinsdag heeft een speciale verslaggever van A.N.P. deze nachtvlucht als passagier mogen meemaken, niet zoozeer om de nachtvlucht zelf, als wel om een indruk te krijgen van het nachtelijk bedrijf op de Keulsche luchthaven. Hij vertelt daarvan als volgt: Te ruim 10 uur zwenkt dc postauto met de zware mailzakken het platform van Schiphol op. Men heeft in de stad nog juist tijd gehad om te sorteeren en op de begeleidende formulieren staat, nauwkeurig in gevuld: zooveel kilogram voor Berlijn, zooveel voor Londen, voor Leningrad, Moskou, Saloniki, Sofia, Frankfurt en tal van andere steden. De groote Douglasmachine staat in het donker te wachten, gereed voor don start, want Tiplcer, de me canicien, heeft de „Toekan" grondig geïnspecteerd en alle tanks laten bijvullen alvorens de lucht in de gaan. „Nachtvlucht is nachtvlucht", luidt zijn mo tief, waarmee hij alleen maar wil zeggen, dat er over dag verschillende mogelijkheden bestaan, waar men des nachts geen gebruik van kan maken. Maar inmiddels is het bijna half elf, de postzakken zijn ingeladen en „vooruit dan maar", zegt gezag voerder Stork. De P.H.A.K.T. rolt over het veld, de landingslichten gloeien aan, en weg schuiven de lichten onder ons. Het is een prachtige, heldere he mel, met flonkerende sterren, die zich boven ons welft en de halve maansikkel, die hoog aan den hemel staat, doet de vleugels van de Douglas als zilver blin ken en maakt in het landschap heneden elke sloot, elke greppel zichtbaar als een donkere voor in de licht beschenen aarde. Maar reeds minderen we toe ren en zien we tusschen de heldere straatverlichting van Rotterdam de fellere gloed rondom Coolsingel en Blaak. Dan staan we op Waalhaven, waar men reeds staat, te wachten met de post, die mee moet naar Keulen en in de leege cabine wordt geworpen. Klaar? Draaien en voort gaat het weer, over Dordrecht en Tilburg, met links van ons de lichten van den Bosch, en dan laag met een bocht over het vliegveld Eind hoven, waar de nieuwe nachtverlichting is ontstoken om door Stork beoordeeld te worden. Het veld baadt in een zee van licht, en als we er laag over heen scheren, blijkt, dat deze kwikdamplampen ondanks hun lichtsterkte, niet verblinden. ONTMOETING MET DE GRAF ZEPPELIN. Het draailicht van het Eindhovensche vliegveld is het laatste bakenlicht, dat we ontmoeten. Brabant onder ons heeft zich ter ruste begeven, en slechts hier en daar twinkelen enkele lichten. Bij het passee- ren van de Maas zien we op eenigen afstand Venlo liggen. Maar Stork vliegt rustig zijn koers, terwijl de radio-telegrafist Stodick» druk bezig is, aanvankelijk met Schiphol en Waalhaven, later al met Keulen, dat desgewenscht peiling geeft. Al luisterend naar Keulen hoort Stodick de roepletters van de EZ 127, het luchtschip „Graf Zeppelin", dat Maandagavond uit Friedrichshafen naar Zuid-Anierika is vertrok ken. Hij vliegt op dat oogenblik boven Coblenz en zal over het vliegveld van Keulen komen. Over ons land, via Venlo en Vlissingen, zal het vliegtuig naar zee koersen. Doch reeds naderen we Keulen. Rechts van ons zien we een baken van de nachtverlichting Brussel- Keulen, links van de route HannoverKeulen. Onze niet-ibebakende koers deelt de hoek tusschen beide routes bijna middendoor en recht vooruit zien we dan ook het roode knipperlicht van Keulen. Even later zijn we boven het vliegveld met zijn primitieve verlichting. De landingsrichting is met lantaarns op het vliegveld uitgezet en het is precies half een Duitsche tijd, als Stork de „Toekan" neerzet op het platform, dat nat is van den regen, die hier geval len is. Londen is juist binnen, een machine voor Ber lijn staat gereed, en even na ons verschijnen de na- vigatielichten boven het veld van de machine Parijs- Brussel, die aanvankelijk zou worden gevlogen door de Belgische Sabena, maar na het droeve ongeluk op den openingsdag verleden week voorloopig door de Lufthansa wordt waargenomen. De aandacht wordt echter afgeleid, want te kwart voor een wordt hot gedaver der motoren van de lan dende machine overstemd dor een veel zwaarder en dieper motorgeronk, dat uit Zuid-Oostelijke richting komt. Alle blikken wenden zich naar dien kant en dan verschijnt laag boven het vliegveld het reus achtige donkere gevaarte van de „Graf Zeppelin", in den nacht imposanter dan ooit. Slechts de stuurgon- dels zijn verlicht, doch dan zien we midscheeps een flikkerlicht waarmee blijkbaar raorse-teekens wor den gegeven. Marconist Stodick spelt mee: g-u-t-e n-a-c-h-t. En met deze groet verdwijnt het luchtschip in de richting van de Nederlandsche grens. HET NACHTELIJK SPITSUUR. Inmiddels wordt er in het stationsgebouw van het vliegveld gewerkt. De door ons meegebrachte post zakken zijn uitgeladen en reeds is de inhoud op nieuw gesorteerd. Overal hangen in rekken de ge opende postzakken gereed, die aanstonds mee te ruggaan naar Londen, Berlijn, Parijs of Frankfurt. Uit elke binnenkomende mailzak wordt een deel van den inhoud over deze zakken verspreid. Er wordt snel cn zwijgend gewerkt, want om een uur vertrekt reeds de eerste machine met een deel van de post naar Berlijn, en tegen half drie komen Ber lijn en Frankfurt binnen met de post van Oost-, Noord- en Zuid-Europa, die binnen drie kwartier verwerkt moet zijn, omdat tegen kwart over drie de meeste machines weer vertrekken. In primitieve barakken, die het stations- en post- gebouw op het Keulsche vliegveld vormen, zitten de bemanningen der postvliégutigen bijeen. Passa giers zijn er bijna nooit en dus kan men vertrekken, zoodra de post klaar is. Soms valt het mee, maar meestal is het precies op het vastgestelde vertrek uur. Het is dan ook kwart over drie als de post voor Waalhaven en Schiphol is ingeladen en de „Toekan" zich weer in de lucht verheft. De klok in de cabine, die Hollandsche tijd aanwijst, staat tien over half drie. Tegen kwart voor vier kunnen we terug zijn op Waalhaven en om vier uur weer thuis op Schiphol. De weerberichten melden, dat de lucht boven Ne derland betrokken is, en dat hier en daar lage wol kenflarden. drijven, en welgemoed zet Stork koers naar Waalhaven. Over anderhalf uur kunnen we allen van onze welverdiende rust genieten. TERUGGEDREVEN DOOR DEN MIST. De natuur echter wil het anders en stoort zich al lerminst aan de vernuftig door menschenhan den in elkaar gezette dienstregelingen. Reeds boven Bra bant blijkt, dat de wolkenflarden zich 'in verbazing wekkend korten tijd hebben aaneengevoegd tot een dicht wolkendek, waardoor elk uitzicht op den grond verloren gaat. „Hochnebel" noemt het Duitsche weer bericht dat Stodick opvangt, deze damplaag, die op eenige honderden meters hoogte gevormd wordt door inversie van vochtige luchtlagen, die door op stijging afkoelen. Het beroerde is echter, dat deze hooge nevel door zijn gewicht weldra zakt en den bodem zoo dicht nadert, als ware het een grondmist. Als we Waalhaven genaderd zijn, is het duidelijk, dat er geen enkele doorgang in het wolkendek te vinden is, en boven Schiphol evenmin. Wie op een fraaicn zonnigen dag wel eens genoten heeft van een vlucht boven de wolken op 1000 of 2000 meter hoogte, kan zich geen voorstelling maken van de ijzige, vijandige verlatenheid van het onafzienbare wolken- vlak in het vale, grauwe licht van het eerste och tendgloren, vooral als dit oppervlak hangt op een hoogte van 100 a 150 meter. Kan men hier nog doorheen komen? Stodick zit druk te werken met Schiphol en Waalhaven. Stork zal het probeeren met behulp van het radiobaken. Hij zét de reserve-koptelefoon op en mindert toe ren. De machine zakt weg in de grauwe natte wol kenmassa. De hoogtemeter loopt terug: 100 meter, 75 meter, 50 meter, Met de hoofden buiten boord wordt scherp uitgekeken. Dertig meter, en nog steeds onder ons ondoordringbare grauwe mist. Het kan niet, het is te gevaarlijk, en met volle toeren trekt Stork het gevaarte weer omhoog, boven het wolken dek, die een wereld verbergt, welker aanwezigheid men weet, maar die men zich nauwelijks kan voor stellen in de kleine, besloten ruimte, die zich van deze wereld heeft losgemaakt cn er niet op kan te rugkeeren. Het land ligt dicht en de ondeskun dige passagier kan licht den indruk krijgen, dat men doelloos boven de wolken ronddwaalt. Stork vraagt instructies. Stodick seint, Tipker controleert benzine toevoer en oliedruk van zijn motoren. Nog driemaal probeert Stork met een duikvlucht boven Schiphol door den nevel heen te komen, maar het gaat niet. Dan wordt opnieuw koers gezet naar het Oosten, waar boven Twente eenig zicht gemeld is. Maar juist als we een glimp van Enschede opvangen, trekt het wolkengordijn dicht en is ook deze kans verke ken. Verder Oostwaarts dan maar .tot we weer zicht krijgen boven Duitsch gebied, en aangezien toch er gens geland moet worden, kiezen we de dichtstbij zijnde open luchthavenKeulen. Onze klok slaat half zes, als we er weer op den grond staan, met de post. En het is bijna half acht als de Hollandsche weer berichten melden, dat er boven Waalhaven en Schip hol weer zicht isen dus probeeren we het nog eens. Tegen half negen blijkt Waalhaven nog geheel „in de watten" te zitten. Ter hoogte van Alfen neemt Stork- dan een duik, van circa 500 meter af. Dwars door grauwe dampwolken zakken we tot 100, tot 50 meter, maar gelukkig ,dan zien we onder ons ook de koeien en kippen van de Haarlemmermeer uiteen stuiven voor het gevaarte, dat laag over hen heen davert, om even later op Schiphol te landen. „Nacht vlucht is nachtvlucht", maar niet elke nachtvlucht is een lyrisch verhaal van zilveren maan en flonke rende sterren. Moeilijk en hard is vaak het werk van de kranige kerels, die des nachts uit alle dee- len van Europa de post vliegen, en alles wordt ge- ëischt van hun bekwaamheid, hun zenuwen en hun verantwoordelijkheidsbesef. Rustig en kalm doen zij hun werk als het kan, stipt op de minuut, als de om standigheden tegenwerken zich inspannend „to ma- ke the best of it." En zoo kon het gebeuren, dat u gisteren de brie ven, die u des ochtends verwacht had, pas in de middagbestelling hebt ontvangen, maar wij consta- teeren met voldoening, dat ze er toen al waren. EEN TRAGI-COMISCH CONFLICT NA EENIGE DAGEN ALLE GE VANGENEN VRIJWEL UITGEPUT OP HUN BRITS Philadelphia 28 April (A.N.P) In de Cas téra gevangenis heeft zich een tragi-comisch conflict afgespeeld. 140 gevangenen waren in hongerstaking gegaan uit verontwaardiging over het feit, dat een gevangene, die wegens inbraak tot een vrij lange straf veroordeeld was, geen ge legenheid verleend was een laatste bezoek te bren gen aan zijn vrouw, die doodelijk ziek lag. Wel werd den man een dag verlof verleend om aan de begrafenis van zijn vrouw te kunnen deelne men. Hij weigerde toen de gevangenis te verla ten en den volgenden dag vingen niet minder dan 140 gevangenen een hongerstaking aan. Aanvankelijk zag de gevangenis-directie de zaak niet ernstig in, maar toen na eenige dagen vrij wel alle gevangenen volkomen uitgeput op huu brits lagen, en desondanks allen weigerden eenig voedsel tot zicb te nemen, begonnen de autori teiten zich ongerust te maken. De gevangenis dokters lieten reeds weten, dat zij voor den ge zondheidstoestand der gevangenen geen verant woordelijkheid meer wenschten te dragen. Toen de zaak zoo ver gekomen was, nam de tragedie een wending naar het tragi-comische. Er meldde zich n.1. een kok aan, die den gevangenisdirec teur een weddenschap voorstelde om een bedrag van 100 dollar met de bewering, dat hij erin zou slagen binnen een lialven dag de hongersta king te breken. De directeur aanvaardde zijn weddenschap en den volgenden morgen zette de kok zich aan het werk ter uitvoering van zijn voornemens. Met alle hem bekende zorgen be reidde hij uit de voortreffelijkste ingrediënten 140 maaltijden, waarvan het piece de resistance bestond uit twee malsche biefstukken per per soon Opgediend in een appetijtelijke saus. De schotels met de spijzen werden toen in de cellen der uiterst verzwakt en krachteloos op de brit sen liggende gevangenen gezet. Ondanks de prik kelende geuren, die zich döor het geheele gebouw verspreidden, duurde het nog geruimen tijd voor ze voor de hongerstaking bezweken De eerste had echter nog niet lang zijn menschelijke zwakheid laten zegevieren, of ook de 139 anderen begon nen vorken en messen te gebruiken zoodat hier mede de hongerstaking tot het verleden behoor de. De kok had zijn 100 dollar verdiend. SANEERING VAN MONTE CARLO. Croupiers zullen worden ontslagen. Parijs, 28 April (A.N.P.) Om de balans van het Casino van Monte Carfo sluitend te kunnen maken, zal de directie van dit etablissement waar schijnlijk eenige croupiers moeten ontslaan. Van daag zal de definitieve beslissing worden genomen in de bijeenkomst van de raad van bestuur der Casino-exploitatiemaatschappij. De directie zal in geen geval dividend over het laatste jaar kunnen uitkceren. Door het invoeren van drastische bezuinigingen hoopt men evenwel het bedrijf weer op gezonder basis te brengen. Reuter meldt dat gisteren de grootste en mooi ste ongesneden diamant ter wereld, de Jonker diamant, in drie stukken is gekloofd. Later zal de steen in twaalf stukken worden gespleten, en de eigenaar de New Yorksche diamanthandelaar Harry "Winston, hoopt deze voor twee millioen dollar te koopen en er een diamanten halsket ting van te doen vervaardigen. Het kloven van den steen was een zoo delicaat werkje, dat Wins ton er niet hij tegenwoordig wenschte te zijn doch. het karwei is uitstekend gelukt, De belg Lazare Kaplan verklaarde later: „Ik was tevoren zoo zenuwachtig, daar ik voelde dat de geheele we reld mij hij dit werk zou gadeslaan, dat ik drie dagen op de forellenvangst ben gegaan- De eigenaar Winston zeide, dat, ofschoon de ongesneden steen voor een millioen dollars ver zekerd was, er geen verzekeraar was te vinden, die het kloven wilde verzekeren, daar de risico te groot werd gevonden. Lord Queensborough afgetreden als pen ningmeester der volkenbondsvereeniging Reuter seint uit Londen, dat Lord Queensborough is afgetreden als voorzitter der financieele commis sie en als penningmeester van de volkenbondsver eeniging. Hij heeft deze beide functies ongeveer zes tien jaar bekleed. In den brief waarin hij van dit aftreden kennis geeft, verklaart Lord Queenborough „De Volkenbond is niet langer een werkelijke bond der volkeren en ik zie ook niet in. hoe hij op het oogenblik ook nog als een werkelijk instrument tot vestiging van den vrede zou kunnen optreden." NOODLOTTIGE DOODENWACHT Ankara Te Mersina zijn zeventien menschen die de wacht hielden bij een do ode, door de in zakkende vloer gevallen. Eenigen hunner werden gedood de overigen gewond. BOERDERIJ. Vereeniging van veeweiders en mesters. Toezegging van den regeeringscommis- saris. 's-Gravenhage, 28 April. Dc vereeniging van veeweiders en mesters verzoekt het vol gende te melden: Er heeft gisteren een bespreking plaats ge vonden tusschen een door de vereeniging van veeweiders en mesters gekozen commissie en den regeeringscommissaris den heer Lou- wes. In deze bespreking heeft de commissie zich beijverd aan te toonen dat, indien er geen maatregelen worden genomen, het ge vaar dreigt dat binnen 2 jaar hier te lan de een tekort aan rundvleesch zal ontstaan en ons volk op invoer van buitenlandsch vleesch zal zijn aangewezen. Verder werd overhandigd een nota behelzende de wenschen van de leden der vereeniging en waarin erop wordt gewezen dat de bloei welke in de land bouw heeft geheerscht, slechts schijnbaar is geweest en gepaard is gegaan met het uitleenen van milliar- den guldens aan het buitenland. Hierdoor zijn vol gens genoemde nota de binnenlandsche consumptie prijzen abnormaal gestegen. Op de vraag van de re geeringscommissaris hoe over de export van varkens- vleesch wordt gedacht antwoordde de commissie, dat de vereeniging tegenstandster van de varkens export is indien deze niet rendabel voor den land bouw en economisch niet verantwoord is. De regeeringscommissaris heeft goedgevonden dat tot de veeweiders, die steun zullen ontvangen ook die categorie zal worden gerekend te behooren, die droog drachtig vee (fokvee) heeft geweid.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Schager Courant | 1936 | | pagina 1